Μια σύντομη ματιά στο εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας-Πως επιλέγονται οι Διευθυντές Σχολείων

Οι Δήμοι, οι οποίοι προσλαμβάνουν τους διευθυντές, κάνουν την επιλογή λαμβάνοντας υπόψη πολλούς παράγοντες (σπουδές, επιμόρφωση, προϋπηρεσία) και βέβαια εκτιμούν την προσωπικότητα του υποψήφιου με συνέντευξη.

11/05/2015

Άκουσε το άρθρο

Δημήτρης Καλαϊτζίδης
Διευθυντής Ραλλείου ΓΕΛ Θηλέων Πειραιά

Επισκεφτήκαμε το Ελσίνκι στο 3ο δεκαήμερο του Απριλίου, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ (KA1) «Βελτιώνοντας το σχολείο». Ζητήσαμε από τον διευθυντή του σχολείου που μας φιλοξενούσε (Gymnasiet Grankula) κ. Niklas Warstrom να κλείσει μια συνάντηση με κάποιο μέλος του Φινλανδικού Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Έτσι, την Τρίτη 28 Απριλίου 2015 συναντήσαμε την κα Gun Oker Blom σύμβουλο στο Φινλανδικό Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΦΕΣΠ), με μεγάλη πείρα στα εκπαιδευτικά συστήματα των βόρειων χωρών (Δανίας, Σουηδίας, Νορβηγίας). 

Όταν φτάσαμε στις 10.40 η κα Blomμε περίμενε έξω από την πόρτα της εισόδου. «Έχει θαυμάσιο ήλιο και βγήκα να λιαστώ λιγάκι» μας είπε. 
Καθίσαμε στο γραφείο του διευθυντή, όπου μας είχαν ετοιμάσει  καφέ, φρούτα, γλυκά και νερό. Η συζήτηση ήταν χαλαρή, καθώς η κα Blomείναι ένας πολύ ανοικτός και φιλικός άνθρωπος. Βασικό μέλος της συγγραφικής ομάδας του νέου Αναλυτικού Προγράμματος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης που θα τεθεί σε εφαρμογή τον Αύγουστο του 2016 και συνολικά υπεύθυνη του νέου Α.Π.,  δείχνει λίγο αγχωμένη που πρέπει το ταχύτερο να ολοκληρώσουν και το αναλυτικό πρόγραμμα του λυκείου, διότι κι αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή ταυτόχρονα με εκείνο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

ΠΙΖΑ

Ξεκινήσαμε  βεβαίως με  την πτώση της Φινλανδίας  από τις πρώτες θέσεις  της κατάταξης ΠΙΖΑ του ΟΟΣΑ. Ναι, τους ενόχλησε αρκετά αυτή η πτώση, αλλά δεν έγινε καμιά εθνική τραγωδία, ούτε αναλύθηκαν σε λυγμούς και δάκρυα για την απώλεια της πρωτιάς. Κάθισαν και σκέφτηκαν τι αξίζει γι αυτούς και ποιες είναι οι αξίες τους ως κοινωνία και ως έθνος. Και αποφάσισαν ότι οι αξίες τους δεν περιλαμβάνουν σε ψηλή προτεραιότητα την κατάταξη ΠΙΖΑ.  

Εκείνο που φαίνεται να αποτέλεσε την ανάγκη να σχεδιαστεί μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην Φινλανδία ήταν η παρατήρηση ότι στις διάφορες κατατάξεις αλλά και σε εθνικούς διαγωνισμούς οι επιδόσεις των μαθητών συνολικά και ειδικότερα των αγοριών στη γλώσσα (κυρίως στην έκθεση) χειροτερεύουν διαρκώς. Αυτό το φαινόμενο παρατηρείται σε όλες τις χώρες της βόρειας και δυτικής Ευρώπης. Το πρόβλημα εντοπιζόταν κυρίως στις μεγάλες διαφορές στην επίδοση αγοριών-κοριτσιών με τα δεύτερα να υπερτερούν σαφώς.  Καθώς η ψηφιακή εποχή προχωρεί ακάθεκτη, φαίνεται πως οι νέοι δεν διαβάζουν βιβλία και περιοδικά, αλλά αρκούνται στη συνθηματική γλώσσα ελάχιστων λέξεων που ανταλλάσσουν με τα κινητά, με το Facebook  ή το twitter.  Ταυτόχρονα, οι επτάχρονοι προσέρχονται στην πρώτη τάξη Δημοτικού έχοντας ήδη αρκετές δεξιότητες χρήσης ψηφιακών συσκευών, κάτι που τους επιτρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα να βρίσκουν την πληροφορία που θέλουν. Ωστόσο, η πληροφορία αυτή για να μετουσιωθεί σε χρήσιμη γνώση πρέπει να πλαισιωθεί και να αξιοποιηθεί κατάλληλα.  Αυτές οι πρώιμες δεξιότητες των παιδιών θα πρέπει να αξιοποιηθούν κατάλληλα, πιστεύουν στη Φινλανδία.

ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τόσο η κοινωνία όσο και η εκπαίδευση απαιτούν πλέον σύγχρονες απαντήσεις και μέρος αυτών των απαντήσεων μπορεί να δοθεί με τον εμπλουτισμό της διδασκαλίας με μεγαλύτερη ποικιλία διδακτικών τεχνικών και μεθοδολογιών, με εξατομικευμένη προσέγγιση, με συχνότερη διδασκαλία στηριγμένη στην ομάδα κα. Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει  στόχους που αντιστοιχίζονται με ικανότητες/δεξιότητες. Ο εκπαιδευτικός όταν σχεδιάζει το μάθημά του θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τους στόχους αλλά και τις επιθυμητές ικανότητες/δεξιότητες που θα πρέπει να αποκτήσουν οι μαθητές. Οι ικανότητες/δεξιότητες είναι περίπου αυτές που προωθεί ο ΟΟΣΑ και η ΕΕ, δηλαδή δεξιότητες επικοινωνίας, ψηφιακές, κοινωνικές, κα.

Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα προήλθε μέσα από τη διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων. Το  Φινλανδικό Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΦΕΣΠ) συγκρότησε επιτροπή στην οποία συμμετείχαν πανεπιστημιακοί, φοιτητές, εκπαιδευτικοί, εκπρόσωποι των Δήμων και εκπρόσωποι των εκδοτικών οίκων. Όλοι αυτοί οι φορείς έχουν άμεση σχέση με την υλοποίηση του νέου Α.Π. Οι πανεπιστημιακοί θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν την εκπαίδευση των νέων εκπαιδευτικών στις απαιτήσεις του νέου ΑΠ, οι εκδότες θα πρέπει να εκδώσουν βιβλία που να ανταποκρίνονται στο νέο Α.Π., καθώς επίσης να προετοιμάσουν ψηφιακό υποστηρικτικό υλικό για τα αντίστοιχα μαθήματα, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να προσαρμόσουν τα μαθήματά τους σ’ αυτό. Κάτι ανάλογο γίνεται και με το νέο αναλυτικό πρόγραμμα του Λυκείου.  
Η συγγραφή του νέου ΑΠ έγινε με εθελοντική συμμετοχή εκπαιδευτικών, πανεπιστημιακών και μελών του Συμβουλίου Παιδείας. Για κάθε διδακτικό αντικείμενο (π.χ. μαθηματικά) συγκροτήθηκε μια συγγραφική ομάδα αποτελούμενη από εκπαιδευτικούς, πανεπιστημιακούς και φοιτητές, ενώ τον γενικό συντονισμό τον είχε το Συμβούλιο Παιδείας, υπό την κα Gun Oker Blom.  Το παλιό με το νέο ΑΠ διαφέρουν μεταξύ άλλων και στον όγκο, καθώς το νέο ΑΠ είναι περίπου διπλάσιο σε αριθμό σελίδων, περίπου 450. Ωστόσο, η κριτική λέει πως τα δύο αναλυτικά μοιάζουν πάρα πολύ…. 

Το νέο ΑΠ αναμένεται σε μερικούς μήνες να έχει μεταφραστεί και στα αγγλικά. Για την ώρα μπορεί κανείς να το βρει ψηφιακά στη σελίδα του Φινλανδικού Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (www.oph.fi).

Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ

Η μεταρρύθμιση, αφορά ουσιαστικά την διδασκαλία των βασικών αξιών, τις απαραίτητες σύγχρονες δεξιότητες, την εισαγωγή ποικιλίας διδακτικών μεθόδων και τεχνικών κατά την διδασκαλία, την αξιοποίηση της εργασίας σε ομάδες σε μεγαλύτερο ποσοστό του συνολικού διδακτικού χρόνου, την ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση των τεχνολογιών της πληροφορίας στη διδασκαλία (Google Drive κτλ), τη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών στην ανάγνωση και γραφή, το άνοιγμα της αίθουσας διδασκαλίας στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας και την στενότερη συνεργασία των εκπαιδευτικών για την εκπόνηση διαθεματικών προγραμμάτων μέσα στο σχολείο (μάθηση στηριγμένη στο «φαινόμενο»-phenomenon based learning).

Δεν είναι τόσο αισιόδοξοι ότι στο «φαινόμενο» και για κάθε θέμα θα συμμετέχει μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών του σχολείου, αλλά ελπίζουν ότι σε κάθε τέτοιο διαθεματικό πρόγραμμα θα συμμετέχουν τουλάχιστον δύο εκπαιδευτικοί. Αυτό  βέβαια, απέχει πολύ από το φιλόδοξο σχέδιο για διαθεματικά προγράμματα (φαινόμενο) στα οποία θα συμμετέχουν 4 και περισσότεροι εκπαιδευτικοί. Στο λύκειο προτείνονται τρεις νέες ενότητες σχετικές με το «φαινόμενο». Δύο που αφορούν διεπιστημονικά-διαθεματικά ζητήματα  και ένα τρίτο που θα αφορά διεθνείς σχέσεις, την εργασία και επιχειρηματικότητα κτλ. Επίσης, κάτι πολύ σημαντικό, κανείς δεν είναι βέβαιος ότι δεν θα γίνουν κανόνας τα προσχηματικά «φαινόμενα» με διάρκεια μερικών διδακτικών ωρών από δύο εκπαιδευτικούς, αντί για τα προγράμματα που οραματίζονται στο ΦΕΣΠ και αφορούν τουλάχιστον 4 βδομάδες και τουλάχιστον 4 εκπαιδευτικούς. 

Βέβαια  έχουν γίνει ήδη σχετικοί πειραματισμοί (DreamSchool) που έδειξαν ότι ένας καλός σύλλογος διδασκόντων με έναν εμπνευσμένο και οραματιστή διευθυντή μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Υπάρχουν περιοχές στη Φινλανδία, όπου η ευτυχής συγκυρία  συνεργασίας Πανεπιστημίων, εμπνευσμένων διευθυντών παιδείας (στους δήμους), εμπνευσμένων διευθυντών και συνεκτικών συλλόγων διδασκόντων, έχουν κάνει θαύματα (Juvescula).Ακόμη πιο αβέβαια είναι  τα πράγματα για το λύκειο, όπου κι εκεί στη Φινλανδία, υπάρχει διάχυτος ο φόβος μήπως πληγούν οι εξετάσεις αποφοίτησης και εισαγωγής στα πανεπιστήμια. 

Όπως κάθε μεταρρύθμιση, έτσι κι αυτή αναμένεται να προκαλέσει κάποια ανασφάλεια ή κάποια αντίδραση σε κάποιο ποσοστό των εκπαιδευτικών. Εκεί στο υπουργείο περιμένουν ότι η μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών θα δεχτεί την αλλαγή, θα προσαρμοστεί και θα συμβάλλει στην επιτυχία της. Πιστεύουν ότι οι εκπαιδευτικοί θα αναπτύξουν καινοτόμες δράσεις και συνεργασίες στο πλαίσιο του νέου αναλυτικού, ωστόσο, είναι σαφές ότι ένα ποσοστό δεν πρόκειται να ακολουθήσει την μεταρρύθμιση και θα συνεχίσει την πεπατημένη, δηλαδή τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας (καλημέρα, εξέταση, παράδοση, εμπέδωση, εργασία για το σπίτι, γεια σας). Οι ίδιοι αναμένουν επίσης ότι οι Δήμοι θα λάβουν σοβαρά υπόψη τους τη μεταρρύθμιση και θα την υλοποιήσουν. Όσον αφορά την ανάγκη να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί, η συνομιλήτριά μας υπογράμμισε την ανάγκη όχι τόσο πολύ των σεμιναρίων (στα οποία δεν πολυπιστεύει) αλλά στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών μέσα στο σχολείο από εξειδικευμένο συνεργάτη. Ήδη σε ένα σχολείο δοκιμάστηκε αυτό το σύστημα και ήταν πολύ αποδοτικό, κυρίως για την καλύτερη αξιοποίηση των ΤΠΕ.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ

Εκεί που επέμεινε πολύ, ήταν η σημασία του ρόλου των διευθυντών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Καθώς στη Φινλανδία δεν υπάρχει «καθηκοντολόγιο» για τους διευθυντές,  υπάρχει μια σύγχυση σχετικά το τι είναι υποχρεωμένοι να κάνουν οι διευθυντές και τι όχι. Πάντως υπάρχει ανάγκη να γίνουν σεμινάρια επιμόρφωσής τους στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα και στο «φαινόμενο». Εξίσου σημαντική για την επιτυχία της μεταρρύθμισης θεωρείται η επαρκής επιμόρφωση των διευθυντών παιδείας των δήμων της χώρας, ώστε αυτοί να την κατανοήσουν, να την εμπεδώσουν και να την εφαρμόσουν σε συνεργασία με τους διευθυντές των σχολείων.

Με την ευκαιρία μας ενημέρωσε ότι προκειμένου να γίνει κανείς διευθυντής στη Φινλανδία πρέπει αρχικά να έχει πενταετείς σπουδές (μεταπτυχιακό στα παιδαγωγικά) επιπλέον σχετικές σπουδές ή και επιμόρφωση στη σχολική διοίκηση και στη συνέχεια να δώσει εξετάσεις στο ΦΕΣΠ προκειμένου να πάρει πιστοποίηση ότι μπορεί να εργαστεί ως διευθυντής σχολείου. Στη συνέχεια οι Δήμοι, οι οποίοι προσλαμβάνουν τους διευθυντές, κάνουν την επιλογή λαμβάνοντας υπόψη πολλούς παράγοντες (σπουδές, επιμόρφωση, προϋπηρεσία) και βέβαια εκτιμούν την προσωπικότητα του υποψήφιου με συνέντευξη. Οι διευθυντές είναι μόνιμοι, αμείβονται περίπου με τα διπλάσια χρήματα απ’ ότι ο μέσος εκπαιδευτικός και απολαμβάνουν κύρους στην κοινωνία. Μολονότι σχεδόν όλα τα σχολεία έχουν γραμματεία και βοηθητικό προσωπικό, η συνομιλήτριά μας θεωρεί ότι οι διευθυντές εξακολουθούν να είναι υπερφορτωμένοι με πολλά διοικητικά καθήκοντα που τους αποσπούν πολύτιμο χρόνο από το σχεδιασμό, τον προγραμματισμό, τον αναστοχασμό, τον πειραματισμό, την επικοινωνία και άλλες πολύτιμες και πιο κρίσιμες δραστηριότητες και λειτουργίες του διευθυντή, και γι αυτό το λόγο πρέπει να βρεθεί τρόπος να απαλλαγούν από το βάρος αυτών των διοικητικών καθηκόντων.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ;
Φαίνεται πως η Φινλανδία, αφήνοντας κατά μέρος την κατάταξη ΠΙΖΑ, στρέφει το ενδιαφέρον της στον άνθρωπο-μαθητή και θέλει να τον ενδυναμώσει, να τον βοηθήσει να αναπτύξει ένα σύνολο δεξιοτήτων, μεταξύ των οποίων πολύ σημαντικές θεωρούνται οι κοινωνικές  και επικοινωνιακές, ώστε να υπάρξει θετική επίδραση στο σχολείο, στην κοινωνία και στην οικονομία. Θα τα καταφέρουν; Μάλλον ναι.

Σχόλια (14)

mnimoniakos
|

ΑΝΤΙΓΡΑΨΤΕ ΟΤΙ ΘΕΤΙΚΟ ΑΠΟ ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΥΡΙΕ ΦΙΛΗ ΚΑΙ ΛΙΑΚΟ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΕΣΕΙΣ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΕΤΕ ΑΥΤΑ. ΣΑΣ ΕΓΡΑΦΑ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΡΑΠΤΑ ΕΔΩ ΚΑΙ ΜΗΝΕΣ ΣΤΟ ΕΣΣΟΣ.. ΘΑ ΣΟΚΑΡΙΣΤΕΙΤΕ ΒΕΒΑΙΑ ΑΝ ΜΑΘΕΤΕ ΠΟΣΕΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΟΥΝ ΟΙ ΔΝΤΕΣ ΑΥΤΟΙ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΟΥΣ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΚΑΙ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟΥ ΑΚΟΜΜΑΤΙΣΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ . . ΕΣΕΙΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΕ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΜΕ 15 ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΛΛΑ ΓΡΑΜΜΕΝΟΥΣ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ 55 ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ Η ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΜΕ ΩΡΑΡΙΟ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ. 8.00-16.00. ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΕ ΒΕΒΑΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ 2000 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΑ 160 ΓΡΑΦΕΙΑ ΔΝΣΗΣ ΚΑΝΤΕ ΔΝΤΕΣ ΕΚΠΣΗΣ ΕΝΩ ΑΚΟΜΑ ΔΕΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΑΤΕ ΤΟΝ ΣΚΟΠΟ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΙ ΔΝΤΕΣ ΕΚΠΣΗΣ ΣΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. . ΞΕΧΑΣΑ βέβαια ότι είστε και κατά της ..........ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ.ΓΡΑΨΤΕ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΓΡΑΦΕΤΕ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟ ΚΟΣΜΟ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Η ΤΟΥΣ ΠΕΤΟΥΝ ΑΥΓΑ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ ΤΟΥΣ ΒΡΙΖΟΥΝ . ΑΣ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΙ ΔΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΝ .

Νίκος
|

Για την Τουρκία που ανέφερε ο φίλος, Σπύρος Χ., αμφιβάλλω , για την Ελλάδα είμαι σίγουρος.
Πιστεύω ότι δεν πρέπει να ασχολούμαστε και πολύ με το σύστημα της Φιλανδίας .

geo
|

Επιτρεψε μου αγαπητε Σπυρο Χ. να διαφωνησω μαζι σου οσον αφορα την αιτια που τα φιλανδεζακια (sic) ειναι ησυχα και πειθαρχημενα και η οποια κατ' εσενα εγκειται στο κλιμα και την επακολουθη ψυχοσυνθεση. Μονο να τα δεις να ξεζαλωνουν στα νησια μας το καλοκαιρι, καταλαβαινεις οτι δεν ειναι μελαγχολικα κατατονικα πλασματακια.
Εκει αγαπητε μου, επειδη εζησα και δουλεψα χρονια στη Γερμανια, το πλαισιο ειναι εκεινο που εμπνεει και (στην υποβαλλει αρχικα) την πειθαρχια, την φιλεργατικοτητα, τον αλληλοσεβασμο, το σεβασμο στη δημοσια περιουσια και παει λεγοντας, ολα αυτα στα οποια πασχουμε εδω.
Το παιδι σε αυτες τις χωρες μεγαλωνει σε ενα σταθερο κοινωνικο και σχολικο πλαισιο. Υπαρχουν νομοι και κανονες, κανονισμοι και νορμες τις οποιες τις ακολουθουν ολοι, διοτι υπαρχουν συνεπειες, δεν υπαρχει ΑΤΙΜΩΡΗΣΙΑ και ΑΣΥΔΟΣΙΑ. Δεν παρκαρουν σε ραμπες αναπηρων γιατι σε 5΄ λεπτα σηκωνουν το αμαξι. Δεν πετουν σκουπιδια στο δρομο, γιατι καποιος θα τους καταγγειλει και θα πληρωσουν προστιμο. Δεν θα κανουν γκραφιτι σε δημοσια ή ιδιωτικη περιουσια διοτι θα τους καταλογιστει κοινωνικη εργασια. Δεν θα κανουν καταληψη στο σχολειο και ρημαδιο, διοτι οι γονεις τους θα λογοδοτησουν στη δικαιοσυνη και τα ιδια θα τεθουν σε παρακολουθηση απο την κοινωνικη μεριμνα. Οι "σημαντικοι αλλοι" (Mead, 1934) που αποτελουν προτυπα για τα μικρα παιδια, εχουν ακριβως αυτην τη συμπεριφορα, την οποια εσυ εκθειαζεις στους μαθητες της Φινλανδιας. Μεγαλωνοντας σε αυτο το σταθερο πλαισιο, οπου υπαρχουν συνεπειες για οποια ατασθαλια θεωρουμε εδω συνηθισμενη, εχοντας συνεπεις και αποτελεσματικες κοινωνικες υπηρεσιες, ψυχολογικη στηριξη, επαγγελματικο προσανατολισμο και σταθεροτητα, συνεπεια και συνεχεια γενικως, το κλιμα τελικα ειναι το τελευταιο που παιζει καποιο ρολο.
Ετσι λοιπον, ενω στην αρχη η σκεψη των συνεπειων που θα επακολουθησουν ειναι αυτη που δρα αποτρεπτικα, στη συνεχεια περνά στη νοοτροπια του μαθητη, του εφηβου, του νεου, οτι ετσι πρεπει να γινονται καποια πραγματα και οτι καποια άλλα δεν πρεπει να γινονται. Και η κοινωνια συνεχιζει να λειτουργει.
Εδω, αν σκεφτουμε το προτυπο που προσφερουν οι "σημαντικοι αλλοι", ο σημαντικοτερος παραγοντας κοινωνικοποιησης του παιδιου, καταλαβαινουμε ολοι γιατι ειμαστε (και θα ειμαστε εσαει, εκτος αν αφησουμε τους Γερμανους να μας κανουν ανθρωπους) σε αυτο το χάλι. Αυτα.

ΣΠΥΡΟΣ Χ.
|

Καλό το άρθρο αλλά τα πραγματα δεν ειναι ετσι.... όπως το καθε νόμισμα εχει δυο πλευρές έτσι ειναι και γιατο φιλανδικό μοντέλο.
Διαβάστε το παρακάτω άρθρο

Δε θα ήθελα εδώ να αναφέρω τις αναλύσεις που συνήθως διαβάζουμε στις εφημερίδες για το εκπαιδευτικό σύστημα της Φιλανδίας. Η αλήθεια είναι ότι τα έχουν καταφέρει πολύ καλά σε αρκετούς τομείς, αλλά αυτό δε θα πρέπει να αφορά εμάς.

Τυχόν εφαρμογή του συστήματος στην Ελλάδα θα κατέστρεφε (κι άλλο) την ελληνική παιδεία. Το άρθρο αυτό γράφεται λόγω της ανησυχίας που μου προκαλεί η προσκόλληση διοικούντων της παιδείας μας σε αυτό το σύστημα εκπαίδευσης. Ας εξηγήσουμε όμως γιατί κάτι τόσο όμορφο και πετυχημένο, θα ήταν τόσο δηλητηριώδες για εμάς:

1ον Το σύστημα στηρίζεται στην πλήρη έλλειψη διαφθοράς. Σε ένα αφιέρωμα που έγινε στην ελληνική τηλεόραση για φιλανδική εκπαίδευση, ένας φοιτητής εκεί όταν ρωτήθηκε από το δημοσιογράφο για τη διαφθορά, απάντησε ότι «εδώ δεν ξέρουμε τι σημαίνει διαφθορά». Αυτό ακούγεται απίστευτο για τα ελληνικά δεδομένα. Στη Φιλανδία οι διορισμοί και η αξιολόγηση των καθηγητών γίνονται κυρίως με ευθύνη των δήμων. Φαντάζεστε αυτό να συνέβαινε και στην Ελλάδα ή στην Τουρκία;; Θα γινόταν «το σώσε» από πελατειακές σχέσεις, διαφθορά και αναξιοκρατία. Να λοιπόν ένα απλό παράδειγμα του πώς ενώ κάποιο μέτρο στη Φιλανδία είναι υπέροχο γιατί δίνει αρμοδιότητες στους πολίτες, σε μία μεσογειακή χώρα όπως η Ελλάδα θα έφερνε αδικίες και καταστροφές στο σύστημα διορισμών και αξιολόγησης των καθηγητών. Το ίδιο γίνεται και με τα πανεπιστήμια και με τις επιδοτήσεις του κράτους για τη μόρφωση των πολιτών. Αν εφαρμόζαμε το σύστημα στην Ελλάδα, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί μας θα έλειπαν συνεχώς με εκπαιδευτικές άδειες και οι πανεπιστημιακοί μας θα έλειπαν μονίμως σε διακοπές, ενώ τώρα εργάζονται έστω λίγους μήνες το χρόνο. Εκεί οι μαγικές φράσεις είναι: «επένδυση στη γνώση», «δαπάνες για την παιδεία» ενώ εδώ οι λέξεις κλειδιά θα να πρέπει να είναι οι: «αξιοκρατία», «εργατικότητα», «καταπολέμηση σπατάλης».

2ον Υπάρχει διαφορετική ψυχολογία σε ένα λαό που περνάει τα δύο τρίτα της χρονιάς μέσα στη νύχτα και το κρύο από ένα μεσογειακό λαό ή ακόμα περισσότερο από ένα αφρικανικό λαό. Οι Φινλανδοί έχουν συχνότερα προβλήματα κατάθλιψης και μελαγχολίας, δεν είναι τόσο ερωτικοί όσο εμείς και έχουν πρόβλημα με τον αλκοολισμό.

Ε, λοιπόν με λύπη σας πληροφορώ ότι το κλίμα τους δεν τους δημιουργεί μόνο προβλήματα αλλά και κάποια θεαματικά πλεονεκτήματα, τα οποία φαίνονται κυρίως στην εκπαίδευση. Ένα από αυτά (αναφέρθηκε παραπάνω) είναι ότι αυτοί οι ήσυχοι μελαγχολικοί άνθρωποι, έχουν λιγότερη διάθεση για πονηριά και διαφθορά, και αυξημένη διάθεση να είναι πάντα εντάξει στις υποχρεώσεις τους ως υπεύθυνοι πολίτες. Επίσης οι μαθητές εκεί είναι διαφορετικοί από τους Έλληνες μαθητές, για τους ίδιους λόγους που διαφέρουν και οι ενήλικοι. Είναι πιο ήσυχοι! Ξέρετε τι είναι να προσφερθεί σε ένα δάσκαλο μία τάξη με ήσυχα πειθαρχημένα παιδιά; Είναι το παν. Κάθε εκπαιδευτικός θα μπορούσε να κάνει θαύματα με μία τέτοια τάξη.

Είχα επισκεφτεί πριν αρκετά χρόνια τη Φιλανδία με μία χορωδία και είχα εντυπωσιαστεί από το πόσο ήσυχες και φιλομαθείς φυσιογνωμίες είναι αυτοί οι άνθρωποι. Μία μέση τάξη Φιλανδών μαθητών διαφέρει πάρα πολύ από μία μέση τάξη Ελλήνων μαθητών. Σε κάποιους τομείς θα έπρεπε να μας ζηλεύουν, αλλά σε κάποιους άλλους θα έπρεπε να τους ζηλεύουμε εμείς. Δεν λέω ότι είναι ανώτεροι ή ότι είμαστε εμείς ανώτεροι. Λέω ότι σίγουρα είμαστε ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ σε αρκετά πράγματα.

Ίσως σε κάποιους ακούγονται λίγο ρατσιστικά αυτά που λέω περί διαφορετικότητας των λαών. Εγώ απαντώ ότι μισώ το ρατσισμό γιατί στηρίζεται σε αφέλεια και φόβο για το διαφορετικό. Όμως είναι εξίσου αφελές να ισοπεδώνουμε τα πάντα και να αναγνωρίζουμε ως διαφορές των λαών μόνο το χρώμα του δέρματος και των μαλλιών. Υπάρχουν πάντα μικρές ή μεγάλες διαφορές και στην ψυχολογία φυλών και λαών και ο Φιλανδικός είναι ένας λαός με αρκετές ιδιαιτερότητες. Γι αυτό, επιτρέψτε μου να το πω με αυστηρότητα στους διοικούντες μας:

Κάτω τα χέρια από τα επιτεύγματά των Φιλανδών γιατί δε μας αφορούν. Εμείς πρωτίστως έχουμε να καταπολεμήσουμε τη διαφθορά και τη δημόσια σπατάλη. Αν ποτέ το καταφέρουμε, ας ρίξουμε μία κλεφτή ματιά και στο Φινλανδικό σύστημα. Για τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω, θα πρέπει αντιμετωπίζουμε με μεγάλη επιφύλαξη το Φιλανδικό σύστημα εκπαίδευσης. Μόνο λίγα μεμονωμένα στοιχεία ίσως θα μπορούσαμε να δανειστούμε από αυτό και με μεγάλη προσοχή.

Η εφαρμογή του Φινλανδικού Συστήματος στην Ελλάδα θα έφερνε την καταστροφή.

Μερικές φορές ένα ωραίο πράγμα πρέπει μόνο να το βλέπεις χωρίς να το αγγίζεις καθόλου

Μάνος
|

Μα τι βλάκες είναι αυτοί οι Φινλανδοί!!! Πρέπει να ξέρουν Αγγλικά να έχουν πάρει μεταπτυχιακό στα παιδαγωγικά να έχουν διδακτορικό και επιτυχή πορεία... για να γίνουν (σιγά το πράγμα) Διευθυντές. Εμείς είμαστε οι έξυπνοι, που χωρίς τίποτα από όλα αυτά γινόμαστε ΔΙΕΥΘΥΝΤΑΡΕΣ με μια ή το πολύ δυο υποψηφιότητες σε σκληρό κομματικό ψηφοδέλτιο οπουδήποτε. Όχι παίζουμε...

O.K.
|

Εξαιρετικό το άρθρο. Θα μπορούσε να γίνει μια ανάλογη μελέτη και για άλλες σκανδιναβικές χώρες και κυρίως για το πώς γίνεται η επιλογή των διευθυντών;

aiantas
|

Οι διευθυντές είναι μόνιμοι, αμείβονται περίπου με τα διπλάσια χρήματα απ’ ότι ο μέσος εκπαιδευτικός και απολαμβάνουν κύρους στην κοινωνία. ..........αυτό θα πει οικονομική ασφάλεια και αξία στον οραματιστή ηγέτη του σχολείου....

Φώτης
|

Συγχαρητήρια για το άρθρο.
Μιά επισήμανση μόνο. Ποτέ δεν ενδιαφέρονταν οι Φινλανδοί για την πρώτη θέση τους στον PISA. Όχι ότι δεν τους άρεσε, αλλά ποτέ δεν την επιδίωξαν όπως πχ πολλές ασιατικές χώρες. Η επιτυχία τους αυτή είναι γνήσιο αποτέλεσμα της σοβαρής δουλειάς τους και της επιθυμίας τους η σχολική γνώση να έχει πρακτική εφαρμογή στη ζωή, αυτό που εδώ δυσφημιστικά λέμε "σχολείο της αγοράς" Ο λόγος που χάνουν τώρα κάποιες θέσεις, είναι ότι μπήκαν στο παιχνίδι στοχοπροσηλωμένοι παίκτες με εντελώς διαφορετική προσέγγιση, ποτέ όμως δεν πρόκειται οι Φινλανδοί να παρασυρθούν σε αυτό το παιχνίδι.

αχ
|

Ακόμα και στο στρατό για να γίνεις διοικητής βγάζεις την σχολή πολέμου και προάγεσαι ανάλογα με τα σχολεία που βγάζεις. Στην εκπαίδευση ανάλογα αν σου κάτσει το Joker.
Λέω εγώ τώρα σαν τρελός του χωρίου γιατί να μην γινότανε κάτι παρόμοιο για τα σχολεία. Δηλαδή με ΑΣΕΠ (μόρια ή εξετάσεις ή και τα 2) να εισάγεται ο υποψήφιος Δ/ντης σε ένα σχολείο 4μηνης διάρκειας ( καλοκαίρι – διακοπές Χριστουγέννων-Πάσχα και απογεύματα ) όπου θα παίρνει πιστοποιημένη εκπαίδευση στην Διοίκηση ΣΜ ( το είχε ξεκινήσει η Διαμαντοπούλου με το Πιστοποιητικό Διοικητικής Επάρκειας αλλά δεν προχώρησε) και μετά αν αποφοιτήσεις να μπορείς να πας για Διευθυντής και να παίρνεις (όπως παλιότερα) το βαθμό του Δ/ντή( βλακείες λέω 1η φορά ΑΡΙΣΤΕΡΑ)

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΙΟΚΜΕΤΖΙΔΗΣ
|

Αγαπητέ συνάδελφε το άν θα πετύχει η νέα Φινλαδική μεταρρύθμιση θα φανεί μετά από 25 χρόνια όταν το παιδί της Ά δημοτικού γίνει ενεργός πολίτης .Ας μη βγάζουμε γρήγορα συμπεράσματα.

ΔημήτρηςΚαλαϊτζίδης@ΔημήτρηςΚ
|

Ναι, αγαπητέ, δεν ανέφερα τη γνώση αγγλικής και σουηδικής γλώσσας, καθώς και Η/Υ διοτι χωρίς αυτά δεν τολμάς να κάνεις αίτηση ούτε για επιστάτης στο σχολείο. Όμως, όπως αντιλαμβάνεσαι, πρόκειται για διαφορετική κοσμοθεωρία. Σας προσκαλώ τις επόμενες μέρες να ρίξετε μια ματιά σε μια μικρή σειρά άρθρων για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στη Φινλανδία, όπως την αποτύπωσα κατά τη μικρή μελέτη που πραγματοποίησα.

Δημήτρης Κ.
|

Καλά αυτά γίνονται στη Φινλανδία, όπου ο Διευθυντής πρέπει να έχει τουλάχιστον μεταπτυχιακό (αν όχι διδακτορικό), στα παιδαγωγικά, καθώς και μεταπτυχιακό και επιμορφώσεις στη Διοίκηση στην Εκπαίδευση. Δεν αναφέρεται στο άρθρο, αλλά επειδή και εγώ έχω πάει δύο φορές για πρόγραμμα Comenius στο Ελσίνκι, απαιτούνται άψογα Αγγλικά, ενώ όλοι μιλούν επίσης Σουηδικά και είναι επιμορφωμένοι σε όλες τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους
Εδώ όμως είναι Βαλκάνια και το "παλιόχαρτο" που λέγεται Διδακτορικό αποτιμάται όσο 4 χρόνια προϋπηρεσίας, ενώ αν έχεις και κάποιο μεταπτυχιακό στη Διοίκηση στην Εκπαίδευση δεν μοριοδοτείται, αφού είναι ...άχρηστο!!!!!!!!
Στο Ελλάντα απαραίτητο είναι να έχεις τελειώσει τη δεκαετία του 1980 μια διετή Παιδαγωγική Ακαδημία, ακόμη και χωρίς εξομοίωση, να ήσουν και συνδικαλιστής, οπότε παίρνεις 13 μόρια,
Θα πάρεις φυσικά και τα 12 μόρια του Συλλόγου Διδασκόντων, όπου αρκετοί είναι οι κολλητοί σου του Σαββατοκύριακου, ο ένας είναι κουμπάρος και μια που "είσαι καλό παιδί", "χαμογελαστό" και "δημοκρατικό", θα προτιμηθείς και θα ψηφιστείς για να ασκήσεις …προοδευτική διοίκηση.
ΕΛΛΑΣ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΣΟΥ

nikos papadopoulos
|

Συνάδελφε, εξαιρετική ενημέρωση. Ευχαριστούμε πολύ!
Νίκος Παπαδόπουλος

nikos papadopoulos
|

Συνάδελφε, εξαιρετική ενημέρωση. Ευχαριστούμε πολύ!
Νίκος Παπαδόπουλος

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ