Γ. Μαυρωτάς: Η παιδεία είναι πολλή σημαντική υπόθεση για να την αφήσουμε σε χέρια κομματικών μηχανισμών

07/10/2015

Ενημερώθηκε: 08/10/2015, 09:42

Άκουσε το άρθρο

“Όποιος καεί στο χυλό, φυσάει και το γιαούρτι». Αυτό το συμπέρασμα βγαίνει  από τη χθεσινή ομιλία του  υπουργού Παιδείας, ο οποίος ανακοίνωσε ένα συντεταγμένο εθνικό διάλογο για θέματα παιδείας, ένας διάλογος, όμως, που ασφαλώς δεν μπορεί να γίνει με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου όπως αυτή που προανήγγειλε εχθές για τα Συμβούλια Ιδρύματος των πανεπιστημίων. Προς τι αυτή η πρεμούρα άραγε;
 Οι περίφημες ΠΝΠ που όταν τις έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις ήταν κατάπτυστες, τώρα έχουν γίνει ένα βολικό ψωμοτύρι”.

Τα παραπάνω επισήμανε ο Τομεάρχης Παιδείας του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς κατά τη συζήτηση επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της κυβέρνησης, και υπογράμμισε τα εξής:  

  • Πολλά από αυτά που προγραμμάτιζε η Κυβέρνηση για την παιδεία έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με αυτά που προβλέπει η συμφωνία του Αυγούστου. Για παράδειγμα, τα Συμβούλια Ιδρύματος, που θέλει να καταργήσει διακαώς ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι στις βασικές προτάσεις του ΟΟΣΑ με τις οποίες θα πρέπει να ευθυγραμμιστούμε.
  • Ας πάμε όμως και στα σημερινά προβλήματα και ας ξεκινήσουμε από την ειδική αγωγή που και είναι προτεραιότητα για εμάς, αλλά και γενικά τα σχολεία ειδικής αγωγής και παράλληλης στήριξης έχουν τα περισσότερα κενά. Αντί να προηγούνται αυτές οι δομές στην κάλυψη των κενών, έπονται. Χαίρομαι που άκουσα εχθές τον κ. Φίλη να τα βάζει στις πρώτες του προτεραιότητες.
  •  Και στη γενική εκπαίδευση όμως τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα κενά είναι ακόμα χιλιάδες λόγω των κακών χειρισμών της προηγούμενης διοίκησης του Υπουργείου. Και μια και μίλησε ο Υπουργός –και σωστά- για περιστολή των αποσπάσεων εκπαιδευτικών, ας θυμίσω εδώ τις δυόμισι χιλιάδες αποσπάσεις που έγιναν το καλοκαίρι από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, αποσπάσεις σε κόμματα, σε άλλες υπηρεσίες, ακόμα και σε πανεπιστήμια και πολυτεχνεία.
  •  Ας φύγουμε, όμως, από τα τρέχοντα και ας πάμε σε αυτά που θέλω να ακούσω από τη νέα Κυβέρνηση.
  • Άκουσα εχθές τον Υπουργό να μιλάει για την αυτονομία του λυκείου ως εκπαιδευτική βαθμίδα. Συμφωνούμε και έχουμε προτάσεις για μια αποσύνδεση του λυκείου από την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, για την καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου, για το πώς οι πανελλαδικές εξετάσεις θα πρέπει να αναδεικνύουν την κριτική σκέψη και όχι την παπαγαλία. Δεν πρέπει, επίσης, να φοβηθούμε να συζητήσουμε για την επαναφορά της βάσης του δέκα για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια.
  • Αν γίνουν νέες προσλήψεις στα σχολεία μας με βάση τον κανόνα ένα προς δέκα, δηλαδή μία πρόσληψη για δέκα συνταξιοδοτήσεις, πρέπει επιτέλους να γίνουν με αξιοκρατικό τρόπο, με διαγωνισμό ΑΣΕΠ.
  • Άκουσα τον Υπουργό χθες να μιλάει για αξιολόγηση ή αποτίμηση, όπως τη λέμε τώρα, και εδώ έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις για να φτιάξουμε μια αξιολόγηση όχι τιμωρητική, αλλά συνδεδεμένη με κίνητρα. Να μπορεί ο εκπαιδευτικός να εξελιχθεί με βάση τη δική του δουλειά και τις ικανότητές του και όχι με βάση τις κομματικές του γνωριμίες.
  • Θα ήθελα πάντως να ακούσω και για ένα διαφανές και αξιοκρατικό σύστημα επιλογής αναπληρωτών καθηγητών χωρίς διαδρομές από κομματικά γραφεία. Όπως επίσης θα ήθελα να ακούσω για τη διεύρυνση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου.
  • Δεν άκουσα κουβέντα για το μεγάλο θύμα της προηγούμενης διακυβέρνησης, τα πρότυπα πειραματικά σχολεία, που καταφέρατε να υποβαθμίσετε γιατί χάλαγαν την πιάτσα. Εμείς θέλουμε όχι μόνο να επαναφέρουμε το θεσμό αλλά και να τον επεκτείνουμε σε όλη την Ελλάδα με προτεραιότητα τις φτωχές περιοχές και επιπρόσθετα να τον επεκτείνουμε και στην τεχνική εκπαίδευση, να έχουμε δηλαδή και πρότυπα επαγγελματικά λύκεια και η τεχνογνωσία που αντλείται από τα πρότυπα σχολεία να διαχέεται στη συνέχεια και στα υπόλοιπα σχολεία.
  • Τέλος δεν άκουσα από τον Υπουργό κουβέντα για τον ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, για τον οποίο πέσατε τελείως έξω. Πιστεύατε –πάλι οδηγούμενοι από ιδεοληψία- ότι θα πλήξετε τους σχολάρχες, ενώ στην πραγματικότητα πλήξατε την μικρομεσαία τάξη.
  • Ας πάμε και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θα πρέπει να αφήσετε κλειδωμένο στο συρτάρι το περίφημο «πολυνομοσχέδιο Μπαλτά», που οδηγούσε τα πανεπιστήμια ολοταχώς στη δεκαετία του ’80.
  • Άκουσα τον Πρωθυπουργό να λέει για διασύνδεση των πανεπιστημίων με την παραγωγή, καινοτομία, επιχειρηματικότητα και πολύ καλά τα είπε. Πιστεύει όμως ο Πρωθυπουργός ότι με τον τρόπο διοίκησης των πανεπιστημίων που προωθούσε το πολυνομοσχέδιο αυτό θα μπορούσαν να γίνουν αυτά τα πράγματα; Με τους συγκλητικούς ομίλους δυναμικών μειοψηφιών μπορεί έστω και να ακουστεί η φράση «διασύνδεση με την παραγωγή και επιχειρηματικότητα» σε κάποια σύγκλητο; Είμαι σίγουρος ότι και εκείνος θα καταλαβαίνει γιατί μιλάω από τη θητεία του στο Πολυτεχνείο.
  • Στα συλλογικά όργανα οι φοιτητές δεν πρέπει να ορίζονται από φοιτητικές παρατάξεις, αλλά να εκλέγονται από το σύνολο των φοιτητών με ενιαίο ψηφοδέλτιο. Δεν καταλαβαίνω επίσης την πρεμούρα για τη κατάργηση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στα πανεπιστήμια, τον τεχνοφασισμό, όπως τον έλεγαν κάποιοι σύντροφοί σας. Και επίσης θα ήθελα να ακούσω κάποια πράγματα για στόχους για την ανώτατη εκπαίδευση.
  • Δημοσιεύτηκε πρόσφατα η κατάταξη των «Times» για τα πανεπιστήμια για το 2015. Μέσα στα οκτακόσια καλύτερα πανεπιστήμια η Ελλάδα είχε εφτά, με καλύτερο το Πανεπιστήμιο Κρήτης, που βρίσκεται στις θέσεις 351-400.
  • Αν θέλαμε να βάλουμε έναν φιλόδοξο στόχο θα μπορούσαμε να πούμε ότι έως το 2020 θα θέλαμε έξι πανεπιστήμια μέσα στα πρώτα τετρακόσια και δύο μέσα στα πρώτα διακόσια. Ένας τέτοιος στόχος θα ενίσχυε την εξωστρέφεια και θα έβαζε ανάχωμα στη διαρροή των εγκεφάλων. Βέβαια, αυτό δεν μπορεί να γίνει με τη μείωση της χρηματοδότησης που υπάρχει στα πανεπιστήμια, που μάλιστα σήμερα ανακοινώθηκε μια μείωση 20%.
  • Και να κλείσω με το χώρο της έρευνας. Ακούσαμε χθες τον κ. Φωτάκη να μιλάει για την έρευνα λέγοντας πολλά και σωστά. Όμως, στο προσχέδιο του προϋπολογισμού στο κεφάλαιο 2.4 για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων δεν υπάρχει η λέξη έρευνα.
  • Κλείνοντας, πιστεύω ότι ποτέ δεν είναι αργά για έναν συντεταγμένο, ουσιαστικό διάλογο στα θέματα της παιδείας προς όφελος των νέων της χώρας μας. Και επειδή ο Πρωθυπουργός μίλησε για ευρύτερες συναινέσεις στον χώρο της παιδείας, πιστεύω ότι είναι καιρός να σκεφτούμε το θέμα των αυξημένων πλειοψηφιών, όταν έχουμε τέτοια νομοθετήματα, των δύο τρίτων ή τριών πέμπτων της Βουλής. 
  • Όχι λοιπόν στη νομοθέτηση άρπα-κόλλα, για να εξαργυρωθούν προεκλογικά γραμμάτια, όπως είδαμε στο προηγούμενο επτάμηνο. Η παιδεία είναι πολλή σημαντική υπόθεση για να την αφήσουμε σε χέρια κομματικών μηχανισμών, σε ιδεοληψίες και σε συντεχνιακά συμφέροντα.
  • Εμείς ως Ποτάμι είμαστε εδώ, για να στηρίξουμε τις αλλαγές για μια σύγχρονη ευρωπαϊκή παιδεία ίσων ευκαιριών και να αντισταθούμε σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική οπισθοδρόμηση όπως κάναμε από το Φλεβάρη έως σήμερα. 

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (3)

Θανάσης
|

Κε Μαυρωτά,
Μια και έχετε την ευγενή καλοσύνη και απαντάτε, πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι ένας εκπαιδευτικός που προσλήφθηκε μέσω ΑΣΕΠ, με 10 χρόνια προϋπηρεσία, αμοίβεται με λιγότερα από 900 Ευρώ καθαρά; Δεν είδα καν ένα μικρό σχόλιο στην ομιλία σας.
Ευχαριστώ.

Γιώργος Μαυρωτάς
|

@Κώστας
Με τον κανόνα 1/10 θα πρέπει να γίνονται περίπου 300 προσλήψεις τον χρόνο. Ναι με ΑΣΕΠ, γιατί όχι; Υπάρχουν και διοριστέοι από τους διαγωνισμούς πριν το 2008 που δεν διορίστηκαν ποτέ.
Με τους αναπληρωτές και τις λίστες έτσι όπως είναι η διαδικασία είναι τελείως αδιαφανής και υπάρχει δυνατότητα παρεμβολών.
Για να μην υπάρχουν κενά θα πρέπει να ξεκινάει η διαδικασία 2 μήνες νωρίτερα (συνταξιοδοτήσεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις) για να ξέρουμε τα κενά τον Απρίλιο. Επίσης οι αποσπασμένοι σε άλλους φορείς θα πρέπει στη μεγάλη τους πλειοψηφία να επιστρέψουν στις τάξεις.
Ευχαριστώ για το σχόλιο
Γιώργος Μαυρωτάς

Κώστας
|

Τι μας λέει τώρα ο άνθρωπος ? Να τηρηθεί το 1 προς 10 (που δεν τηρήθηκε ούτε αυτό από τους φίλους του) και να γίνει ΑΣΕΠ για να πάρουν τι ?
150 άτομα ? Καταλαβαίνει τι λέει ?
Το άλλο για τους αναπληρωτές και τα κομματικά γραφεία τι ήταν ?
Αν είναι αληθές(δεν μιλάω για τους παπάδες και την ιδιωτική) και όχι μπαρουφοασχετολογίες καλό θα ήταν να μας εξηγήσει τι εννοεί.
Δεν μας πρότεινε και τον τρόπο να μην υπάρχουν κενά του χρόνου..(κλείσιμο σχολείων ?) Πως θα ενισχύσει τα ολοήμερα χωρίς προσλήψεις ...,με αναπληρωτές ΕΣΠΑ το Δεκέμβρη ?
Αυτοί είναι και γι`αυτο΄έπεσαν τα νούμερά τους .....Άντε να δούμε και τους άλλους που βγάλαμε τώρα τι δωράκια θα μας φέρουν.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ