ΒΟΥΛΗ

Οι ερωτήσεις των Βουλευτών προς τους φορείς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Δημοσίευση: 12/02/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σειρά ερωτήσεων δέχθηκαν από τους Βουλευτές οι εκπρόσωποι των φορέων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (τα Προεδρεία των Πρυτάνεων Πανεπιστημίων, Προέδρων ΤΕΙ και του αντίστοιχου οργάνου των Ερευνητικών Κέντρων, την ΠΟΣΔΕΠ,την  ΟΣΕΠ-ΤΕΙ και την Ένωση Ελλήνων Ερευνητών) στη σημερινή συνεδρίαση της  Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου.

Ειδικότερα οι Βουλευτές απηύθυναν τις ακόλουθες ερωτήσεις

ΜΑΞΙΜΟΣ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Το πρώτο που θα ήθελα να ρωτήσω έχει να κάνει με τον τρόπο εισαγωγής στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι., εάν θα πρέπει να υπάρχουν εξετάσεις, μια διαδικασία επιλογής των φοιτητών ή θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να εγγράφονται όλοι όσοι το επιθυμούν στα πανεπιστήμια και τι συνέπειες θα έχει μια τέτοια εξέλιξη ένα τέτοιο ενδεχόμενο στη λειτουργία των ανώτατων ιδρυμάτων;

Το δεύτερο ερώτημα έχει να κάνει με την κατάργηση της βάσης του 10 και αν πιστεύετε ότι συνέβαλε στην αναβάθμιση των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι.; Σημείωσα με ενδιαφέρον νωρίτερα, το ζήτημα που έθεσαν εκπρόσωποι των Τ.Ε.Ι., όσον αφορά την αρνητική αναλογία, που υπάρχει ανάμεσα στους εισακτέους και στους πτυχιούχους. Μήπως η κατάργηση της βάσης συνέβαλε προς αυτή την εξέλιξη;

Το τρίτο, που ήθελα να ρωτήσω αφορά την το άρθρο 16 του Συντάγματος και την αναθεώρησή του, που τόσο μας έχει ταλανίσει στο παρελθόν. Πιστεύετε ότι η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, η κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα συμβάλει στην ευγενή άμιλλα με το δημόσιο πανεπιστήμιο;

Το τέταρτο ερώτημα έχει να κάνει με την εφαρμογή του ν.4009, του περιβόητου νόμου Διαμαντοπούλου. Θα ήθελα να ρωτήσω, με βάση την εμπειρία από την πενταετία που πέρασε από την ψήφιση του νόμου, τι πιστεύετε, πέτυχε τους στόχους του ή χρειάζονται αλλαγές, διορθώσεις και ποιες;

Το πέμπτο ερώτημα αφορά στη δημιουργία αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών για τους αλλοδαπούς φοιτητές σε ελληνικά Α.Ε.Ι.. Όπως ξέρετε, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δίνεται αυτή η δυνατότητα, ώστε τα πανεπιστήμια να διεθνοποιηθούν και να αποκτήσουν έσοδα από τα δίδακτρα των φοιτητών εκτός χωρών Ε.Ε..

Επίσης, εάν συμφωνείτε τα Α.Ε.Ι. να προσφέρουν εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών σε ξένες γλώσσες σε όλο τον κόσμο;

Έκτον, όσον αφορά στις εκλογές και την εξέλιξη των καθηγητών στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι., εάν πιστεύετε ότι τα διεθνή εκλεκτορικά σώματα και η αξιολόγηση συνέβαλαν στη διεθνοποίηση των Α.Ε.Ι. και ώθησαν το επιστημονικό προσωπικό στην εξωστρέφεια και στις συνεργασίες.

Το έβδομο ερώτημα έχει να κάνει με τα μεταπτυχιακά προγράμματα, με αφορμή και το θόρυβο που έγινε με όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για την πρόθεση της Κυβέρνησης να απαγορεύσει την επ’ αμοιβή διδασκαλία καθηγητών σε αυτά. Ποια είναι η γνώμη σας επ’ αυτού και ποια είναι η γνώμη σας για τα δίδακτρα, που έχουν καθιερώσει ορισμένα Α.Ε.Ι. για τα μεταπτυχιακά;

Όγδοο ερώτημα. Άκουσα τις ενστάσεις, που διατυπώσατε, όσον αφορά στη χρηματοδότηση των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. την περίοδο της κρίσης. Παρήλθε η περίοδος των παχέων αγελάδων και όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι οι δαπάνες για την παιδεία έχουν πέσει δραματικά. Τι άλλους τρόπους ενίσχυσης των οικονομικών των ιδρύματος σκέπτεστε και ως υποερώτημα, εάν είστε ικανοποιημένοι από την έως τώρα αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας των Α.Ε.Ι.;

Ολοκληρώνω με το τελευταίο ερώτημα, εάν πιστεύετε ότι επιβάλλεται χωροταξική ανακατανομή των Α.Ε.Ι.;
 
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ:

Θα θέλαμε να ακούσουμε την εκτίμηση των Πρυτάνεων για τα συμβούλια διοίκησης, την εκτίμησή τους για την οργάνωση και στήριξη των μεταπτυχιακών σπουδών και τον τρόπο εκλογής των Πρυτάνεων.

Πιστεύω ωστόσο, ότι το αντικείμενο λειτουργίας των τμημάτων, θα πρέπει να στοχεύει στην καινοτομία και στην εφαρμοσμένη έρευνα, στις σύγχρονες ανάγκες της παγκόσμιας αγοράς εργασίας, υπηρετώντας  την αποκέντρωση και την ενίσχυση των περιφερειακών τμημάτων, Σχολών  και ιδιαίτερα των Πανεπιστημίων μας, εν γένει, αναδεικνύοντας βέβαια και τις τοπικές κοινωνίες και τις τοπικές αγορές και οικονομίες.

Εδώ θα ήθελα ωστόσο, να βάλω και ένα άλλο ζήτημα, γιατί θεωρώ ότι το ζητούμενο για όλους μας είναι η σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή και την ανάπτυξη, Διότι αν αυτό συμβεί, θα αποτελέσει και πυλώνα αυτοχρηματοδότησης. Εδώ θα ήθελα τη γνώμη των Πρυτάνεων και των Προέδρων και πως αυτό μπορεί να επιτευχθεί κατά τη γνώμη τους; Π.χ., το τμήμα ιχθυοκαλλιέργειας Μεσολογγίου, αν είχε την οριζόντια διασύνδεση με την έρευνα και την παραγωγή, θα αποτελούσε αφενός πυλώνα ανάπτυξης για την παραγωγή και θα πρόσφερε  συνάμα, αυτοχρηματοδότηση στο ίδρυμα.

 Κλείνοντας, θα ήθελα να πω, ότι πώς μπορεί σήμερα, κατά τη γνώμη των αγαπητών και σεβαστών προσκεκλημένων, τα ερευνητικά κέντρα να ξεφύγουν της εσωστρέφειας, από την οποίαν μαστίζονται; Γιατί βλέπουμε καλούς ερευνητές, πολλούς ερευνητές, να φεύγουν από τη χώρα μας. Σας ευχαριστώ.
 
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ :  

Το ερώτημα που θέλω να θέσω και είναι και θεμελιακό, κατά τη γνώμη μας, είναι το εξής.

Το Πανεπιστήμιο και η έρευνα να αναπτυχθεί, αλλά για ποιον;

Για ποιον θα γίνεται αυτή η έρευνα;

Για ποιον θα υπάρχει η πανεπιστημιακή γνώση, θα μεταδίδεται και θα παράγεται;

Βέβαια, η απάντηση που δίνεται σε αυτήν τη σημερινή κοινωνία είναι πάρα πολύ συγκεκριμένη και είναι για τις ανάγκες των επιχειρήσεων.

Επειδή, λοιπόν, το Πανεπιστήμιο θα λειτουργεί όλο και περισσότερο για τις ανάγκες των επιχειρήσεων - και εννοώ των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και όχι βέβαια για τα ψιλικατζίδικα - γι' αυτό και μετατρέπεται ολοένα και περισσότερο το ίδιο σε επιχείρηση. Εργαλείο για να οδηγηθεί σε αυτή την επιχειρηματική λειτουργία είναι και η υποχρηματοδότηση, η οποία δεν μπορεί μόνο να ερμηνευτεί ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης.

Φυσικά και μας ενδιαφέρει - το έχουμε δηλώσει και επανειλημμένα  ως κόμμα - η μετάδοση και η παραγωγή της επιστημονικής γνώσης πολύ περισσότερο, όταν είμαστε ένα κόμμα που τις θέσεις του και τις προτάσεις του τις υποβάλει σε αυστηρό επιστημονικό έλεγχο, μόνο που πρέπει η επιστημονικότητα να έχει και το ανάλογο πρόσημο.

Κλείνοντας, θέλουμε να βάλουμε ένα ζήτημα που το θεωρούμε πολύ σοβαρό και ως χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πού οδηγούνται τα Πανεπιστήμια.

Χθες, σύμφωνα με δημοσιεύματα υπήρξε απόπειρα στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης διείσδυσης εκτός από τις επιχειρήσεις μέσα στο Πανεπιστήμιο και του ΝΑΤΟ, όπου θα γινόταν ένα μνημόνιο συνεργασίας, προκειμένου το ΝΑΤΟ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο να επιμορφώσει Έλληνες φοιτητές.

Αλήθεια γιατί; Εκτός και αν έχουμε αντίθετη άποψη για το ΝΑΤΟ, γιατί εμείς έχουμε πάρα πολύ συγκεκριμένη και νομίζω και η πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Το καταγγείλαμε, προς το παρόν σταμάτησε, αλλά δείχνει την κατεύθυνση στην οποία οδηγείται το ελληνικό πανεπιστήμιο και το σύνολο της ελληνικής εκπαίδευσης. Γιατί τελικά το πανεπιστήμιο, το σχολείο είναι κοινωνικοί θεσμοί, οι οποίοι τα αποτελέσματα της δράσης τους θα πρέπει να τα ανταποδίδουν στην κοινωνία.
    
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΩΤΑΣ

Θα  ήθελα να προχωρήσω στις ερωτήσεις σε σχέση με τους εκπροσώπους από την Σύνοδο Πρυτάνεων. Ποια νομίζετε ότι πρέπει να είναι η συμμετοχή των φοιτητών στην διοίκηση; Σχήματα, όπως η ανοιχτή σύγκλητος, από την εμπειρία σας μπορεί να είναι ένα λειτουργικό όργανο;

Δεύτερη ερώτηση στην Σύνοδο των Πρυτάνεων. Τα κρατικά χρήματα στερεύουν. Τι σκέφτεστε για νέες πηγές χρηματοδότησης; Τι σκέφτεστε για μέτρα περιορισμού της αφισοκόλλησης και γενικότερα της καθαριότητας, της ασφάλειας και της εκμετάλλευσης των χώρων στα πανεπιστήμια προς όφελος της φοιτητικής κοινότητας;

Ποια είναι η θέση σας απέναντι στον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας; Ποια είναι η θέση σας απέναντι στον Ευρωπαϊκό Χώρο ανώτατης Εκπαίδευσης;
Σε σχέση με την ΠΟΣΔΕΠ, η ερώτηση έχει να κάνει όπως αυτή που ανέφερε ο κ. Χαρακόπουλος  σχετικά με τα μεταπτυχιακά προγράμματα και τις αμοιβές των καθηγητών. Ποιοι είναι η θέσης σας; Ποια είναι η γνώμη σας για την ηλεκτρονική ψηφοφορία στις διάφορες διεργασίες λήψεως αποφάσεων;

Σε σχέση με τα Τ.Ε.Ι. η ερώτηση έχει να κάνει με το θέμα των συγχωνεύσεων και ενός προγράμματος ΑΘΗΝΑ2. Ποια είναι η δική σας άποψη πάνω σε αυτό;

Σε σχέση με τα ερευνητικά κέντρα, πώς κατά την γνώμη σας θα πρέπει να εκλέγονται οι διευθυντές κέντρων και ινστιτούτων; Ακούσαμε την άποψη των ερευνητών. Ποια θα ήταν η δική σας άποψη στο συγκεκριμένο;

Πιο συγκεκριμένα για τους ερευνητές, βλέπουμε ότι στο υπόμνημά σας υπάρχουν δύο προσεγγίσεις. Η πρώτη προσέγγιση που είναι η άμεση και η δεύτερη μέσω εκπροσώπων. Εσείς ποια θα υποστηρίζατε;
 
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΕΓΑΛΟΟΙΚΟΝΟΜΟΥ:

Θα ήθελα να σας υποβάλω μερικές ερωτήσεις.

Πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει μια ανεξάρτητη επιτροπή, η οποία μπορεί να κρίνει το σύνολο των ειδικοτήτων στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε μερικά τμήματα ή να φύγουν ή να αναδιαμορφωθούν, διότι την σημερινή εποχή η αγορά εργασίας έχει τελείως διαφοροποιηθεί από τα παλιά προγράμματα;

Νομίζω ότι τώρα υπάρχουν επαγγέλματα του μέλλοντος, επομένως αυτές οι ειδικότητες να αναδιαμορφωθούν ή και να δημιουργηθούν νέες.

Έτσι θα μπορέσουμε να δώσουμε κίνητρα στους φοιτητές- εσείς το κρίνετε- για να ακολουθήσουν έναν πιο δημιουργικό δρόμο και όχι αυτά που τους λένε οι γονείς, για παράδειγμα να σπουδάσουν γιατροί, δικηγόροι, κ.λπ..

Θα πρέπει να δημιουργηθεί μια επιτροπή που να ξαναδεί το σύστημα;

Επίσης, θεωρείτε ότι λόγω της κρίσης τα κίνητρα των φοιτητών που θέλουν να σπουδάσουν, αλλά πλέον δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα και ασχολούνται με περιστασιακές εργασίες, παρακολουθούν με τον ίδιο βαθμό τα μαθήματα του πανεπιστημίου, με τους άλλους που δεν βρίσκονται σε αυτήν την κατάσταση;

Πως θα μπορούσε να διαμορφωθεί αυτό το πλαίσιο, οπότε και αυτοί που έχουν οικονομικές δυσκολίες να μπορούν να είναι στην παρακολούθηση και στις εργασίες στον ίδιο βαθμό με τους άλλους φοιτητές που δεν έχουν αυτό το πρόβλημα.  

Επίσης, θέλω να ρωτήσω εάν τα ΑΕΙ και ΤΕΙ κάνουν προτάσεις, διότι οι καθηγητές έχουν ηλικιακά μεγαλώσει και τα συστήματα της τωρινής εκπαίδευσης, έχουν διαφοροποιηθεί και αν ζητάτε από το Υπουργείο καινούργιους καθηγητές και βοηθούς και εάν επίσης, μπορεί να σας καλύψει χρηματικά αυτό το θέμα, που είναι μεγάλο πρόβλημα.

Μια άλλη ερώτηση είναι ως προς το μεταπτυχιακό. Το μεγαλύτερο ποσοστό των  μεταπτυχιακών, δυστυχώς, στην Ελλάδα πρέπει να πληρωθεί. Δεν υπάρχει μεταπτυχιακό δωρεάν, εκτός από ένα μεταπτυχιακό που γνωρίζω που είναι τα τεχνοοικονομικά συστήματα μεταξύ Πολυτεχνείου και Πανεπιστημίου Πειραιά, και σε αυτό πρέπει να δώσουν εξετάσεις οι φοιτητές, για να μπορέσουν από 1500 που έδωσαν να μπουν 100. Αυτό γίνεται επειδή είναι επιχορηγούμενο από εργοστάσια, βιομηχανίες κ.λπ..

Τα υπόλοιπα μεταπτυχιακά δεν έχουν τη δυνατότητα να τα παρακολουθήσουν από κοντά όλοι οι φοιτητές που θέλουν να κάνουν μεταπτυχιακό, γιατί το λιγότερο μεταπτυχιακό είναι 3000 ευρώ μέχρι 7000 ευρώ.

Το ίδιο μεταπτυχιακό στην Ολλανδία κοστίζει μόνο 1200 ευρώ, οπότε αφού δεν έχουν τη δυνατότητα στην εποχή της κρίσης να πληρώσουν, δεν θα επέλεγαν να φύγουν στο εξωτερικό, να κάνουν το μεταπτυχιακό τους και να παραμείνουν και να βρουν αμέσως δουλειά.

Αυτό με το θέμα των μεταπτυχιακών, ερωτώ, εάν μπορείτε εσείς ως ειδικοί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να μπορέσει να χρηματοδοτείται είτε από το Υπουργείο είτε από τα πανεπιστήμια.
 
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ :

Θα κάνω μια ερώτηση στους εκπροσώπους των Τ.Ε.Ι.. Φαίνεται από τα στατιστικά στοιχεία ότι η διαφορά ανάμεσα στον αριθμό εισακτέων και πτυχιούχων είναι σε πολλές περιπτώσεις αστρική. Φαντάζομαι ότι στην περίπτωση των Τ.Ε.Ι. σε κάποιες περιπτώσεις μάλλον θα πρέπει να παρατηρείται η μεγαλύτερη διαφορά. Η ερώτησή μου, λοιπόν, αφορά στο εξής. Πώς σχολιάζετε και τι προτείνετε για το γεγονός ότι τα Τ.Ε.Ι. είναι διάσπαρτα με τρόπο άναρχο σχεδόν σε κάθε νομό, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία μελέτη βιωσιμότητας. Αυτή είναι μια πραγματικότητα την οποία θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε και δεν μπορώ να φανταστώ μεταρρύθμιση η οποία δεν εμπεριέχει και την πραγματικότητα.

Υπάρχουν, λοιπόν, σχολές οι οποίες είναι απαξιωμένες. Η κρίση έχει συμβάλει πάρα πολύ σε αυτό, διότι κανείς δεν θέλει να ξοδεύει σε περιόδους κρίσης, προκειμένου να σπουδάσει το παιδί του σε μια σχολή η οποία στην πραγματικότητα είναι ανύπαρκτη. Θα ήθελα, λοιπόν, ένα σχόλιο ή μια θέση πάνω σε αυτό που πιστεύω ότι θα αντιμετωπίσουμε ως πραγματικότητα. Όλη αυτή τη διάσπαρτη διάχυση των Τ.Ε.Ι. σε κάθε μικρή πόλη, που αποτελούσε μια πολιτική «συσσιτίου» για τις τοπικές κοινωνίες και όχι μια εθνική πολιτική για την παιδεία, πώς τη σχολιάζετε και τι θα προτείνατε για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, αφού, απ' ό,τι φαίνεται, η πραγματικότητα θα μας οδηγήσει στην αντιμετώπισή του.
 
ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ:
Θέλω να μου απαντήσει η κυρία Υπουργός αν θα συνεχίσει με περικοπές στους προϋπολογισμούς των Α.Ε.Ι. και, αν ναι, αυτό κάποια στιγμή δε σημαίνει ότι πρέπει να βρούμε εναλλακτικές προτάσεις και ίσως – λέω εγώ – να κοιτάξουμε το «θεριό στα μάτια» και να μιλήσουμε για περιορισμό του αριθμού των πανεπιστημίων; Αυτό η Κυβέρνηση περιμένει να το πουν οι πρυτάνεις, όταν έχουμε και τέτοια τεράστια προβλήματα στους προϋπολογισμούς και στην καθημερινή λειτουργία των πανεπιστημίων, που δεν είναι μόνο θέματα καθαριότητας ή θέματα πετρελαίου θέρμανσης ή λειτουργικά καθημερινά θέματα, αλλά έχουν να κάνουν με την ίδια τη λειτουργία των πανεπιστημίων; Έχουμε σταματήσει να παίρνουμε βιβλία για τις βιβλιοθήκες μας. Έχουν σταματήσει οι συνδρομές ερευνητικών περιοδικών.

Η τελευταία μου ερώτηση έχει να κάνει με το πώς πραγματικά, εννοείτε τον εθνικό διάλογο για την παιδεία, ακούγοντας, πραγματικά, τους τελευταίους ομιλητές των ερευνητικών ιδρυμάτων, οι οποίοι καταθέτουν σήμερα μια αγωνία, όταν ξέρουν ότι την άλλη εβδομάδα έρχεται νομοσχέδιο του κ. Φωτάκη για την έρευνα, το οποίο θα γίνει παράλληλα με τον εθνικό διάλογο; Έχει συνεκτιμηθεί η αγωνία των ερευνητικών ιδρυμάτων; Έχετε ήδη προαποφασίσει τι θα κάνετε στο χώρο της έρευνας; Άρα, προς τι σήμερα η παρουσία των ερευνητικών ιδρυμάτων; Γίνεται να συνεχίζει ο διάλογος για την παιδεία και εσείς να νομοθετείτε; Ευχαριστώ.
 
ΦΩΤΕΙΝΗ ΒΑΚΗ:

Η ερώτησή μου προς όλους, κρίνοντας και εξ’ ιδίων, γιατί και εγώ στο πανεπιστήμιο διδάσκω, είναι πώς αξιολογείτε τη θεσμική λειτουργία, αλλά και θέματα δημοκρατίας της εφαρμογής του νόμου Διαμαντοπούλου, ο οποίος κατά τη γνώμη μου διέλυσε το ελληνικό πανεπιστήμιο από όλες τις απόψεις. Θέλω να το εξειδικεύσω λίγο και να σας ρωτήσω, πώς αξιολογείτε και αν θα πρέπει να αλλάξουν συγκεκριμένα πράγματα όπως, πρώτον, μεταφορά αρμοδιοτήτων που έγιναν από τον νόμο Διαμαντοπούλου, από τα τμήματα σε ολιγομελείς κοσμητείες, αν μπορεί να αλλάξει ο περιορισμός της εκπροσώπησης των τμημάτων στη σύγκλητο, η πλήρης απαγόρευση συμμετοχής διοικητικού προσωπικού και φοιτητών στις εκλογές και στα συλλογικά όργανα και τέλος, ο τρόπος εκλογής μελών ΔΕΠ, ο οποίος γινόταν μέσα σε ένα κουβούκλιο από μια ολιγομελή ομάδα, καταστρατηγώντας τις αρχές της δημοσιότητας, της διαβούλευσης, που είχαμε συνηθίσει, οι οποίες είναι και συστατικά στοιχεία της δημοκρατίας.

Ένα τελευταίο, αν μου επιτρέπετε, για τα δίδακτρα, επειδή έχει ξεκινήσει κυρία Υπουργέ και ο διάλογος σχετικά για τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και τα δίδακτρα ή τις αμοιβές των διδασκόντων. Θεωρώ ότι κάτι τέτοιο είναι απαράδεκτο και απάδει και προς το δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας. Δεν προκύπτει από πουθενά ότι τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών πρέπει να έχουν, όπου έχουν, δίδακτρα και απλησίαστα πολλές φορές το ότι τα δίδακτρα αυτά θα πρέπει να πηγαίνουν, όσο πηγαίνουν, στην τσέπη των διδασκόντων. Αν θέλετε να μας πείτε δυο λόγια γι’ αυτό. Σας ευχαριστώ.
 
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ :   
Θέλω να προχωρήσω σε μια πιθανόν ιδέα και ερώτηση που θέλω να κάνω στον κ. Πετράκο σε σχέση με αυτά που ανέφερε για τη γραφειοκρατία και τους περιορισμούς τους οποίους έχει το πανεπιστήμιο, προσπαθώντας να χρησιμοποιήσω την εμπειρία μου στο Λονδίνο εδώ και πολλά χρόνια. Αυτοδιοίκηση του πανεπιστημίου, η οποία υπάρχει και στο Σύνταγμα και συνεχώς αναφέρεται από διάφορους Υπουργούς και άλλους πολιτικούς, για μένα σημαίνει ένα πράγμα κυρίως και αυτό είναι οικονομική αυτοδιοίκηση, έτσι ώστε να είναι δυνατόν και η αυτοδιοίκηση στα θέματα διοίκησης, οργάνωσης, διδασκαλίας και έρευνας.

Εάν δεν υπάρχει οικονομική αυτοδιοίκηση, εάν δηλαδή, είναι αναγκασμένη η κυρία Υπουργός, η οποία νομίζω χονδρικά θα συμφωνούσε με αυτή την άποψη, να παίρνει αποφάσεις και να βγάζει ΦΕΚ, για να γίνουν προαγωγές και να γίνουν διορισμοί, εκλογές κ.λπ., δεν πρόκειται να υπάρχει και δεν υπάρχει αυτοδιοίκηση.

Να σας δώσω ένα παράδειγμα από το πώς λειτουργεί η αυτοδιοίκηση στο οικονομικό επίπεδο στη Μ. Βρετανία, την οποία ξέρω καλά και έχω υπάρξει και μέλος της Επιτροπής. Υπάρχει μια Ανεξάρτητη Αρχή, που βρίσκεται μεταξύ της Κυβέρνησης και των Πανεπιστημίων, η πλειοψηφία των μελών της είναι εκπρόσωποι των πανεπιστημίων και η οποία κάθε χρόνο, όταν η Κυβέρνηση αποφασίζει ποιο κονδύλιο θα πάει στην παιδεία, αυτό το κονδύλιο πηγαίνει σε αυτή την Αρχή και βάση κριτηρίων που είναι γνωστά και σταθερά εκ των προτέρων, τα λεφτά πηγαίνουν στα πανεπιστήμια. Μετά το πανεπιστήμιο του Λονδίνου και τα διάφορα κολλέγιά του, παίρνουν το ποσό το οποίο τους αναλογεί, βάση αυτής της κατανομής, διανομής που γίνεται με γνωστά κριτήρια και μετά αποφασίζει εκείνο αν θέλει να κάνει νέα προγράμματα, αν θέλει να δώσει προαγωγές ή να διορίσει νέο κόσμο κ.λπ., στο μέτρο που υπάρχουν λεφτά, αυτό είναι άλλο θέμα και δεν μπαίνω σε αυτό αυτή τη στιγμή.

Εάν δεν υπάρξει κάτι τέτοιο ή κάτι που μπορεί να προχωρήσει σε αυτήν την κατεύθυνση που θα επιτρέπει στους Πρυτάνεις, στα Πρυτανικά Συμβούλια, στα Συμβούλια Ιδρύματος να μπορούν να κάνουν συνολικό προγραμματισμό του έργου, του ερευνητικού, του διδακτικού και βέβαια του προσωπικού τους, δε νομίζω θα υπάρχει αυτοδιοίκηση. Θα χρησιμοποιείται, απλώς, σαν μια κουβέντα που κάθε Υπουργός είναι υποχρεωμένος να την πει, αλλά στην πράξη δεν γίνεται. Αυτό είδα κάνοντας την αξιολόγηση στο ΕΚΠ.

Σχετικά με τα Συμβούλια Ιδρύματος, εγώ είμαι εκλεγμένο μέλος του Συμβουλίου Ιδρύματος του Κολλεγίου ΒIRKBECK του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, του παλαιοτέρου Κολλεγίου του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Το Συμβούλιο Ιδρύματος δεν έχει καμία δουλειά, δεν ανακατεύεται με θέματα ακαδημαϊκής πολιτικής, υποψηφίους για τις εκλογές κ.λπ..

Αυτό που κάνει, είναι τρία πράγματα. Επιτηρούμε την οικονομική κατάσταση. Επειδή ακριβώς υπάρχει αυτοδιοίκηση, έχουμε μία ευθύνη να κοιτάμε ότι ο Πρύτανης, το Πρυτανικό Συμβούλιο και οι οικονομικές διοικητικές υπηρεσίες κάνουν τη δουλειά τους καλά και δεν δημιουργούν χρέη παραπάνω απ’ ό,τι θα ήταν παραδεκτό.

Δεύτερον, εγγυάται την ακαδημαϊκή ελευθερία των συναδέλφων και τρίτον, είναι ένα σημείο επαφής με την κοινωνία. Αυτό το Συμβούλιο Ιδρύματος, αν μάλιστα μπούμε σε μια λογική πραγματικής αυτοδιοίκησης που είναι οικονομική αυτοδιοίκηση, προφανώς, είναι απαραίτητο και νομίζω ότι θα είναι και πάρα πολύ καλό να υπάρχει.

Αλλά δυστυχώς, ο νόμος Διαμαντοπούλου και αυτά τα ξέρω γιατί κοιτάξτε να δείτε είμαι χρόνια στην Αγγλία και σε διοικητικές θέσεις και πρύτανης και τα ξέρω καλά, αντέγραψε τρίτης κατηγορίας αμερικάνικα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Δεν αντέγραψε τα καλά πανεπιστήμια. Είναι τα αμερικανικά ή προφανώς τα βρετανικά που είναι και πολύ πιο κοντά στη δική μας λογική.
 Επομένως, νομίζω ότι είναι απαραίτητο αυτή τη στιγμή να ξεκινήσουμε για μένα μια επανάσταση στην παιδεία. Αυτό είναι ένα θέμα συζήτησης και διαπραγμάτευσης και με το Υπουργείο, αλλά χωρίς οικονομική αυτοδιοίκηση νομίζω ότι πραγματικά  αλλαγή στη παιδεία δεν θα υπάρξει.
 
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΟΝΣΟΛΑΣ:

Εγώ θέλω, λοιπόν, ευθύς να ρωτήσω πώς μπορεί να βελτιωθεί το πρόγραμμα της υποχρηματοδότησης στα Α.Ε.Ι. και στα Τ.Ε.Ι.; Απευθύνομαι και στα δύο ιδρύματα στους εκπροσώπους, γιατί κύρια αιτία και είναι πολύ σημαντικό και χαίρομαι που το λέτε και εσείς.

Ο κ. Μουμουλίδης είπε προηγουμένως για την πολιτική συσσιτίου. Να θυμίσω όμως ότι τα πανεπιστήμια στο παρελθόν είχαν γίνει με ένα αναπτυξιακό πρότυπο με ένα σχεδιασμό και σε μια ρητορική σκέψη άραγε το πανεπιστήμιο Αιγαίου που υπάρχει πανσπερμία τμημάτων στα νησιά του Αιγαίου, έγινε με την πολιτική συσσιτίου; Να μας απαντήσει ο κ. Πρύτανης, αν σήμερα πιστεύουμε σ' αυτή την πολιτική. Γιατί ο κ. Σιανίδης είπε κάτι πάρα πολύ σωστό, λέει ότι για εθνικό σκοπό δουλεύουμε όλοι, εγώ αυτό κρατώ κύριε Πρόεδρε. Εδώ έχουμε εθνική επιταγή και πρέπει να βρούμε τα κοινά σημεία πλεύσης, γι' αυτό η Ν.Δ.  με σεβασμό παραμένει, συζητά και στέκεται εδώ μαζί σας στο πλευρό για να βρούμε κοινά σημεία.

Ξέρετε, κλείνοντας για να κάνω δύο ερωτήσεις, με αφορμή την αναφορά του κ. Κοκόση που λέει ότι η ίδρυση των τμημάτων θα πρέπει να έχει συνάφεια με τις περιφέρειες. Εγώ συμφωνώ, είναι πολύ σημαντικό. Ο κ. Σεβαστράκης είπε παρόλο ότι διαφωνώ σε πολλά  θέματα μαζί του, συμφωνώ ότι απότοκο τον θεσπίσεων λέει συνδέεται με την αγορά. Ελάτε, ,λοιπόν, να δούμε εδώ.

Εδώ είμαστε αποφασισμένοι να συνδεθούν τα βαθμολογικά ιδρύματα και τα Α.Ε.Ι. με την πραγματική αγορά; Με την οικονομία; Γιατί αν ναι, εγώ  θέλω μία απάντηση. Πρώτον, γιατί η κυβέρνηση και γιατί οι πανεπιστημιακοί φορείς δεν επιμένουν στην ίδρυση αγγλόφωνου, το είπε ο Μάξιμος προσυπογράφω την τοποθέτηση του στην αγγλόφωνη  έκδοση των τμημάτων, αλλά και στην ελληνόφωνη έκδοση των τμημάτων σε επίπεδο Α.Ε.Ι. για το τουρισμό.

Το πιστεύουμε ή δεν το πιστεύουμε; Είμαστε προσχηματικοί όχι; Η προηγούμενη κυβέρνηση ιδρύει τέσσερα τμήματα Α.Ε.Ι. δύο στο Αιγαίο, δύο στην Κρήτη και η κυβέρνηση  κωφεύει. Γιατί λοιπόν οι πανεπιστημιακοί φορείς δεν στηρίζουν αυτή την προοπτική;

Όπως επίσης γιατί δεν στηρίζουν και τα τεχνολογικά ιδρύματα και περίμενα από τον κ. Ιωαννίδη να το πει, γιατί ξέρετε εγώ ήμουν εισηγητής στο νομό προηγουμένως τον 43 10, το γνωρίζω πολύ καλά ξέρω τις προσπάθειες και των ερευνητών, τις αγωνίες τους, πιστέψτε με τις ζω. Αλλά θέλω να ξέρω ο κύριος Ιωαννίδης και οι άλλοι συνάδελφοί στα τεχνολογικά ιδρύματα γνωρίζουν καλά τον 43 10; Γιατί πολλά από αυτά που είπε εμπεριέχονται στο νομό.

Αυτήν είναι η απορία μου.

Και θα περίμενα να πουν γιατί δεν γίνεται το Ινστιτούτο Τουρισμού στη Ρόδο. Αν πιστεύουμε ότι ο τουρισμός αυτή την περίοδο είναι βασικός πυλώνας ανάπτυξης στην οικονομία, γιατί δεν προχωράει να μοχλεύσει την ίδρυση του Ινστιτούτου Τουρισμό που θα αποτελέσει βασικό εφαλτήριο μιας εθνικής πολιτικής για το τουρισμό τα επόμενα χρόνια.

Δεν προχωράω γιατί περιμένω και από άλλους συναδέλφους να τοποθετηθούν στα επιμέρους ζητήματα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αξίζει αυτή η συζήτηση που κάνουμε και μάλιστα με αφορμή του κ. Μαυρωτά ότι θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για τη διαρροή των φοιτητών στο εξωτερικό, προτείνω κύριε Πρόεδρε για άλλη μια φορά να γίνει μια κοινή συνεδρίαση στο πλαίσια του εθνικού διαλόγου με την Επιτροπή των Ελλήνων της

Διασποράς να δούμε εκεί την ροή προς στο εξωτερικό και εκείνοι έθεσαν το θέμα για τον εθνικό διάλογο. Είναι ένα θέμα το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει και μια αυτόνομη συνεδρίαση στην Επιτροπή.

ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ:

Οφείλω, όμως, να τονίσω κι εγώ, κ. Πρόεδρε,, ότι κάτω στην Ολομέλεια αυτή τη στιγμή συζητάμε κάποιες Π.Ν.Π., που αφορούν, σ’ ένα κομμάτι και το κομμάτι των ερευνητικών, κάποιες παρατάσεις που ενώ νομοθετούμε κάτω στην Ολομέλεια, εδώ συζητάμε για τα θέματα της παιδείας. Είναι, όντως, παράξενο και παράδοξο αυτό. Αυτό που θέλουμε και ζητάμε, είναι να μην είναι, απλά, ένας προσχηματικός διάλογος. Απ’ αυτή την άποψη το θέτουμε.

Στην Π.Ν.Π., λοιπόν, που συζητιέται κάτω, δίνεται μια παράταση, όσον αφορά τον 4310 για το οργανόγραμμα των ερευνητικών ιδρυμάτων, αλλά και παράταση μέχρι τις 31/7 για την αξιολόγηση, ώστε να γίνουν ΕΛΕ κάποιοι συμβασιούχοι στα ερευνητικά κέντρα.

Θα ήθελα, λοιπόν, να ρωτήσω τον κ. Ιωαννίδη στο κομμάτι αυτό, σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί ως σύνοδος προέδρων των ερευνητικών κέντρων, έτσι ώστε να υλοποιηθούν αυτά, που προέβλεπε ο 4310, για να μπορέσουμε, να ενισχύσουμε τα ερευνητικά κέντρα;

Ένα δεύτερο που, επίσης, θέλω να ρωτήσω είναι, τι έχουν γίνει, όσον αφορά ένα πρόγραμμα, που είχε καταρτιστεί και είχαν προδημοσιεύσεις δράσεων και αφορούσαν χρηματοδοτήσεις απ’ το ΣΕΕΣ. Νομίζω ότι σ' αυτό δεν έχουμε κάποια περαιτέρω ενημέρωση, εάν υπάρχουν αυτή τη στιγμή χρηματοδότησης στο κομμάτι των ερευνητικών προγραμμάτων και τι έχουν γίνει εκείνες οι προδημοσιεύσεις δράσεων.

Επίσης, είδα και αρκετές προκηρύξεις, που βγάζουν τα ερευνητικά κέντρα. Π.χ. για το συγκεκριμένο, κ. Ιωαννίδη, έχετε βγάλει προκήρυξη πέντε ερευνητών. Θα ήθελα την άποψή σας. Όντως, έχουμε θέμα όσον αφορά την ανανέωση του ερευνητικού προσωπικού στα ερευνητικά κέντρα. Πώς μπορεί αυτό να γίνει πέρα από τη χρηματοδότηση κι αν μπορούμε με κάποιο τρόπο, η χρηματοδότησή που προέρχεται είτε από ερευνητικά προγράμματα, να δώσει μια προστιθέμενη αξία στο παραγόμενο προϊόν της έρευνας;

Να κάνω και μια άλλη ερώτηση, από ενημέρωση που έχω, όσον αφορά στο κομμάτι των Τ.Ε.Ι.. Έχουν ζητήσει, λοιπόν, απ' ό,τι βλέπω, τα Τ.Ε.Ι., να μετέχουν στη μεγάλη επιτροπή του εθνικού διαλόγου στα 36 μέλη και απ’ ό,τι μ’ ενημερώνουν έχουν μόνο έναν θεσμικό εκπρόσωπο, ενώ αρχικά το Υπουργείο τους είχε πει ότι θα μετέχουν με περισσότερους. Ποια είναι η άποψή τους πάνω σ' αυτό και μιας που έχουμε εδώ και τους πρυτάνεις των Πανεπιστημίων, ποια είναι η άποψή τους για την πρόταση, που έχουν τα Τ.Ε.Ι., έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα χορήγησης διδακτορικό τίτλων σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια.;
 
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΕΓΑΛΟΜΥΣΤΑΚΑΣ:  

Δύο ερωτήσεις θέλω, να κάνω. Μία προς τους εκπροσώπους των ερευνητών. Όντας μέλος της Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας παρατήρησα ότι το έργο που επιτελείται στα ερευνητικά κέντρα είναι πολύ μεγάλο παρά τις δύσκολες συνθήκες και το πρόβλημα όλων των κέντρων είναι η ελλιπής στελέχωση, το γεγονός ότι ο μέσος όρος ηλικίας των ερευνητών έχει μεγαλώσει πάρα πολύ καιροί μετανάστευση εγκεφάλων, αφού τελειώσουν το διδακτορικό τους.

Θα ήθελα να ρωτήσω, ποια είναι η θέση τους σε αυτό το πρόβλημα και πως πιστεύουν, ότι μπορεί να λυθεί, ενώ, επίσης, θα ήθελα να μου αναφέρουν ποια κίνητρα πιστεύουν οι ίδιοι ότι θα πρέπει να δώσουμε στους νέους,  ώστε να τους προσελκύσουμε και στη συνέχεια να τους κρατήσουμε στην επιστημονική κοινότητα της Ελλάδας.

Η δεύτερη ερώτηση, που θα ήθελα να θέσω, είναι προς τους εκπροσώπους των ΤΕΙ. Όντας από την Περιφέρεια και συγκεκριμένα είμαι Βουλευτής των Σερρών, βλέπω πόση σημασία έχει το να υπάρχει ένα τεχνολογικό ίδρυμα στην πόλη μου και στο Νομό. Βέβαια, τα τελευταία χρόνια αποδυναμώνονται συνεχώς κάποια Τμήματα και έτσι «χαμηλώνει» και η δύναμη των ΤΕΙ. Θα ήθελα να ρωτήσω, ποια είναι η θέση τους επάνω σε αυτό το ζήτημα, αν έχουν γνώση, που σίγουρα έχουν, πόσο σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν αυτά τα ιδρύματα και πώς μπορούν να δώσουν ώθηση, ώστε να αρχίσουν να λειτουργούν και να αποκτούν μεγαλύτερη δύναμη, ιδιαίτερα τα Τμήματα που έχουν αποδυναμωθεί.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ