Απογοητευτικά για τη Ελλάδα τα αποτελέσματα του PISA 2015 στις Φυσικές Επιστήμες

Στις Φυσικές Επιστήμες η Ελλάδα (με μέσο όρο 455 μονάδες) κατατάσσεται στην ομάδα των χωρών με χαμηλότερη επίδοση από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ

06/12/2016

Ενημερώθηκε: 07/12/2016, 08:20

Άκουσε το άρθρο

Στις Φυσικές Επιστήμες η Ελλάδα (με μέσο όρο 455 μονάδες) κατατάσσεται στην ομάδα των χωρών με χαμηλότερη επίδοση από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ (με στατιστικά σημαντική διαφορά), σύμφωνα με τα αποτελέσματα της PISA 2015 που ανακοινώθηκαν σήμερα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.  Η Σιγκαπούρη (με μέσο όρο 556 μονάδες) έχει την υψηλότερη επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες. Η Ιαπωνία, η Εσθονία, η Φινλανδία και ο Καναδάς έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ.

ΑΚΟΛΟYΘΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΙΕΠ  ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΘΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΡΙΑ ΤΟΥ PISA

Χρύσα Σοφιανοπούλου
Εθνική Διαχειρίστρια PISA
Επίκουρος Καθηγήτρια Tμήμα Πληροφορικής και Τηλεματικής Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

To PISA 2015

Το κύριο αντικείμενο αξιολόγησης για το PISA 2015 ήταν οι Φυσικές Επιστήμες, ενώ εξετάστηκαν επίσης, με πιο συνοπτικό τρόπο τα Μαθηματικά, η Κατανόηση Κειμένου και η Συνεργατική Επίλυση Προβλήματος.

Συμμετείχαν 72 χώρες/οικονομίες (35 χώρες του ΟΟΣΑ και 37 συνεργαζόμενες χώρες/οικονομίες) και αξιολογήθηκαν περίπου 540.000 μαθητές οι οποίοι αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα 29 εκατομμυρίων 15χρονων μαθητών από τα σχολεία των 72 αυτών χωρών.

Από την Ελλάδα συμμετείχαν περίπου 5.500 15χρονοι μαθητές, από 212 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο φορέας υλοποίησης του PISA στην Ελλάδα είναι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Το PISA 2015 περιλάμβανε ένα Ηλεκτρονικό Τεστ, δίωρης διάρκειας για κάθε μαθητή, το οποίο στην Ελλαδα διεξήχθη στα εργαστήρια Η/Υ των σχολείων του δείγματος. Τα θέματα αποτελούνταν από ερωτήσεις κλειστού τύπου και ανοικτές ερωτήσεις σύντομης απάντησης.

Οι μαθητές συμπλήρωσαν επίσης

- ένα ηλεκτρονικό Ερωτηματολόγιο διάρκειας 35 λεπτών, το οποίο συλλέγει πληροφορίες για τους ίδιους τους μαθητές, την οικογένειά τους, το σχολείο τους και τις μαθησιακές τους εμπειρίες.

- δύο σύντομα ηλεκτρονικά Ερωτηματολόγια, το ένα σχετικά με την εξοικείωση τους με τις Νέες Τεχνολογίες και το δεύτερο για την πορεία τους στο σχολείο (πχ. αν έχουν διακόψει τη φοίτησή τους, τι σκέφτονται για το μελλοντικό τους επάγγελμα).

Οι διευθυντές των σχολείων του δείγματος συμπλήρωσαν ένα ηλεκτρονικό Ερωτηματολόγιο παρέχοντας στοιχεία για το Εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους και το μαθησιακό περιβάλλον στο σχολείο τους.

Η Σιγκαπούρη (με μέσο όρο 556 μονάδες) έχει την υψηλότερη επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες. Η Ιαπωνία, η Εσθονία, η Φινλανδία και ο Καναδάς έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Η Ελλάδα (με μέσο όρο 455 μονάδες) κατατάσσεται στην ομάδα των χωρών με χαμηλότερη επίδοση από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ (με στατιστικά σημαντική διαφορά). Η Σλοβακία, η Χιλή και η Βουλγαρία είναι οι χώρες των οποίων η επίδοση δεν παρουσιάζει στατιστικά σημαντική διαφορά από την επίδοση της Ελλάδας.

Τα αποτελέσματα φανερώνουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις χώρες, όσον αφορά στις γνώσεις και δεξιότητες των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες. Για παράδειγμα, ο μέσος όρος της Σιγκαπούρης και της Ελλάδας διαφέρουν κατά 101 μονάδες. Έχει η υπολογιστεί ότι η φοίτηση στο σχολείο για ένα σχολικό έτος αντιστοιχεί σε 38 μονάδες, επομένως τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, κατά μέσο όρο, τους μαθητές από τις δύο αυτές χώρες τους χωρίζει περίπου μια διαφορά 2.5 ετών φοίτησης στο σχολείο.

Το 8% των μαθητών από τις χώρες του ΟΟΣΑ (και το 24% των μαθητών από τη Σιγκαπούρη) πέτυχαν εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις στις Φυσικές Επιστήμες και κατατάσσονται στα δύο υψηλότερα επίπεδα – το 5ο και το 6ο – της κλίμακας εγγραμματισμού του PISA. Οι μαθητές αυτοί έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν γνώσεις και δεξιότητες στις Φυσικές Επιστήμες με αυτόνομο και δημιουργικό τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις απαιτήσεις ποικίλων περιστάσεων, ακόμα και αυτών με τις οποίες δεν είναι εξοικειωμένοι.

Στην πλειοψηφία των χωρών που διαθέτουν συγκρίσιμα στοιχεία, δεν σημειώθηκαν σημαντικές μεταβολές στις επιδόσεις από το 2006 (όπου οι Φυσικές Επιστήμες ήταν και πάλι το κύριο αντικείμενο της αξιολόγησης), παρά την μεγάλη ανάπτυξη που έχει σημειωθεί στον τομέα της επιστήμης και της τεχνολογίας σε αυτό το διάστημα. Υπάρχουν, όμως, κάποιες χώρες όπου ο μέσος όρος στις Φυσικές Επιστήμες βελτιώθηκε ανάμεσα στο 2006 και 2015 όπως στην Κολομβία, το Ισραήλ το Μακάο (Κίνα), την Πορτογαλία, το Κατάρ και τη Ρουμανία. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, στο Μακάο (Κίνα), στην Πορτογαλία και στο Κατάρ αυξήθηκαν τα ποσοστά των μαθητών με επιδόσεις που τους κατατάσσουν στο 5ο επίπεδο ή ακόμα υψηλότερα και ταυτόχρονα μειώθηκαν τα ποσοστά των μαθητών με επιδόσεις χαμηλότερες του επιπέδου 2, το οποίο θεωρείται το βασικό επίπεδο στην κλίμακα εγγραμματισμού για τις Φυσικές Επιστήμες.

Παρόλο που η διαφορά στις επιδόσεις στις Φυσικές Επιστήμες δεν είναι ιδιαίτερα σημαντική ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια, κατά μέσο όρο, σε 33 χώρες/οικονομίες τα ποσοστά των αγοριών με ιδιαίτερα υψηλή επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες είναι μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα των κοριτσιών. Η Φινλανδία είναι η μόνη χώρα, όπου τα κορίτσια έχουν περισσότερες πιθανότητες από τα αγόρια να επιτύχουν ιδιαίτερα υψηλή επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες.

Tα αποτελέσματα του PISA 2015 στην Κατανόηση Κειμένου και τα Μαθηματικά

Η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ (Κίνα), ο Καναδάς και η Φινλανδία έχουν την Βυψηλότερη επίδοση στην Κατανόηση Κειμένου .

Περίπου το 20% των μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, δεν κατορθώνουν να επιτύχουν επιδόσεις του επιπέδου 2, του βασικού επιπέδου στην κλίμακα εγγραμματισμού για την Κατανόηση Κειμένου.

Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, η διαφορά στις επιδόσεις στην Κατανόηση Κειμένου υπέρ των κοριτσιών μειώθηκε κατά 12 μονάδες ανάμεσα στο 2009 και το 2015.

Χώρες/οικονομίες της Ασίας, όπως η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ (Κίνα), το Μακάο (Κίνα) και η Ταϊβάν (Κίνα) έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις στα Μαθηματικά από όλες τις υπόλοιπες συμμετέχουσες χώρες.

Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, ένας στους δέκα μαθητές έχει ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά, αλλά στη Σιγκαπούρη ισχύει το ίδιο για πάνω από έναν στους τρεις μαθητές.
Ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση

Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, το 13% της διακύμανσης της επίδοσης των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες, την Κατανόηση Κειμένου και τα Μαθηματικά εξηγείται από το κοινωνικο-οικονομικό τους περιβάλλον.

Ο Καναδάς, η Δανία, η Εσθονία, το Χονγκ Κονγκ (Κίνα) είναι όλες χώρες με υψηλή μέση επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες και παράλληλα, μεγάλο ποσοστό μαθητών τους από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα εγγραμματισμού στην κλίμακα των Φυσικών Επιστημών.

Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, οι μαθητές που προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, έχουν σχεδόν τριπλάσιες πιθανότητες να μην ενταχθούν ούτε στο βασικό επίπεδο 2 σε σχέση με τους  συμμαθητές τους από ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον. Αλλά, περίπου το 29% των μαθητών από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον θεωρούνται ως «ανθεκτικοί» (έχουν δηλαδή υψηλές επιδόσεις, παρά τα εμπόδια και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν λόγω της προέλευσής τους). Στο Μακάο (Κίνα) και στο Βιετνάμ, οι μαθητές οι οποίοι προέρχονται από το πλέον δυσμενές περιβάλλον (με βάση διεθνή δείκτη) έχουν υψηλότερες επιδόσεις από μαθητές οι οποίοι προέρχονται από το πλέον ευνοϊκό περιβάλλον σε περίπου 20 άλλες συμμετέχουσες χώρες/οικονομίες στο PISA.

Στη Χιλή, το Μεξικό, τη Σλοβενία, την Τουρκία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, ανάμεσα στο 2006 και το 2015, η επίδραση του κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος των μαθητών στις επιδόσεις τους μειώθηκε. Δηλαδή, έγινε λιγότερο προβλεπτικός παράγοντας για αυτές, ενώ παράλληλα σε αυτές τις χώρες η μέση επίδοση παρέμεινε στα ίδια επίπεδα.

Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, οι μαθητές που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών έχουν δύο φορές μεγαλύτερες πιθανότητες από τους γηγενείς συμμαθητές τους να μην ενταχθούν στο βασικό Επίπεδο 2 της κλίμακας των Φυσικών Επιστημών και αυτό, αφού συνυπολογιστεί η επίδραση του κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος. Όμως, το 24% των μαθητών που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών και από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον θεωρούνται «ανθεκτικοί».

Στάσεις των μαθητών απέναντι στις Φυσικές Επιστήμες

Το ενδιαφέρον και η θετική στάση απέναντι στις Φυσικές Επιστήμες διαμορφώνονται από δύο παράγοντες: τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές βλέπουν τον εαυτό τους – σε τι πιστεύουν ότι είναι καλοί και τι πιστεύουν ότι είναι χρήσιμο για αυτούς – και πώς αξιολογούν τις Φυσικές Επιστήμες καθώς και τις δραστηριότητες που σχετίζονται με αυτές (πχ αν τις θεωρούν σημαντικές, ευχάριστες και χρήσιμες).

Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, σχεδόν ένας στους τέσσερις μαθητές πιστεύει ότι στο μέλλον θα εξασκήσει ένα επάγγελμα το οποίο απαιτεί περαιτέρω εκπαίδευση, μετά το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, στον ευρύτερο χώρο των Φυσικών Επιστημών.

Σε 41 χώρες/οικονομίες τα κορίτσια έχουν χαμηλότερη αυτοαποτελεσματικότητα από τα αγόρια όσον αφορά θέματα των Φυσικών Επιστημών. (Ενδεικτικό παράδειγμα: δυσκολεύονται περισσότερο από τα αγόρια να εξηγήσουν τον ρόλο των αντιβιοτικών στην καταπολέμηση μιας ασθένειας, ή το λόγο για τον οποίο σε κάποια μέρη συμβαίνουν πιο συχνά σεισμοί από ό,τι σε κάποια άλλα).

Μια μειοψηφία μαθητών δήλωσε στο Ερωτηματολόγιο του μαθητή ότι παρακολουθεί προγράμματα στην τηλεόραση που έχουν σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες, επισκέπτεται ιστοσελίδες για θέματα Φυσικών Επιστημών ή διαβάζει συχνά ή πολύ συχνά άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών γύρω από θέματα Φυσικών Επιστημών.

Τα αγόρια που δηλώνουν ότι ασχολούνται με δραστηριότητες που έχουν σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες είναι περίπου διπλάσια από τα κορίτσια που δηλώνουν το ίδιο. Αυτή η διαφορά υπέρ των αγοριών καταγράφεται και στις 57 χώρες/οικονομίες οι οποίες συμπεριέλαβαν τη σχετική ερώτηση στο ερωτηματολόγιο του μαθητή.


 
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ Ι.Ε.Π.  Γ . ΚΟΥΖΕΛΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ PISA 2015

Τα αποτελέσματα της έρευνας PISA 2015, που μόλις ανακοινώθηκαν, αν και αποτυπώνουν μια ελάχιστη μόνο μεταβολή των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών, αξίζουν προσοχής.

Πράγματι, ως προς το κύριο αντικείμενό της, δηλαδή τις φυσικές επιστήμες, η έρευνα φέρνει την Ελλάδα το 2015 στην 32η θέση ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ (ενώ το 2006 βρισκόταν στην 28η, αλλά μεταξύ 30 μόνο χωρών).

Αντίστοιχη είναι η θέση της χώρας και σε σχέση με τα δύο άλλα αντικείμενα που εξετάστηκαν μόνο δευτερευόντως (32η στα μαθηματικά και 31η στην κατανόηση κειμένου).

Τα αποτελέσματα αυτά δεν αποτυπώνουν την ποιότητα της ελληνικής εκπαίδευσης, αποτελούν ωστόσο ενδείξεις ορισμένων τάσεων και επομένως την ευκαιρία ψύχραιμης εξέτασης πλευρών της σχολικής μας εκπαίδευσης, στην οποία αποσκοπούν και οι παρακάτω επισημάνσεις:

Τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν δεν αφορούν την περίοδο της τρέχουσας εκπαιδευτικής πολιτικής και επομένως δεν αποτυπώνουν τις αλλαγές που έχουν ήδη εισαχθεί στο σχολείο με περυσινές και φετινές ρυθμίσεις ― ρυθμίσεις που εστιάζουν αρχικά στην πρωτοβάθμια και γυμνασιακή εκπαίδευση και θα αποτυπωθούν έτσι σε ένα διάστημα πενταετίας ή και δεκαετίας.

• Τα χρόνια που προηγήθηκαν δεν υπήρξε καμία εκπαιδευτική πρωτοβουλία ως προς τη στοχευμένη καλλιέργεια ικανοτήτων, την εμπέδωση των οποίων αξιολογεί το PISA κι έτσι η έρευνα του 2015 δεν θα μπορούσε να καταγράφει ουσιαστικές μεταβολές.

• Η γενικά σκεπτικιστική στάση φορέων της εκπαίδευσης απέναντι στη σκοπιμότητα, την αξιοπιστία αλλά και τις συνέπειες της αξιολόγησης που συνεπάγεται το PISA είχε επιβαρύνει αρνητικά το κλίμα εντός του οποίου διεξήχθη το τεστ του 2015, με ανάλογες συνέπειες στα αποτελέσματα των μαθητών.

• Τα τεστ του PISA δεν αποτυπώνουν παρά μόνο την επίδοση σχετικά με συγκεκριμένες δεξιότητες και μορφές γνώσης που, όπως γνωρίζουμε, διαφέρουν (ενδεχομένως και ριζικά) από μορφές γνώσης και ικανότητες που καλλιεργούνται στο ελληνικό σχολείο και είναι από συγκεκριμένη σκοπιά πολύτιμες. Τα αποτελέσματα δεν μπορούν επομένως να ερμηνευτούν ως συγκριτική αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς οι κοινωνίες και τα πολιτισμικά περιβάλλοντα των χωρών που συμμετέχουν διαφέρουν σημαντικά, όπως και οι μορφωτικές τους προτεραιότητες.

• Η αξία, ωστόσο, κάποιων από τις διαστάσεις της γνώσης και των ικανοτήτων που αξιολογεί το PISA θα πρέπει να επανεξεταστεί από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς είναι όντως κρίσιμες, ιδιαίτερα για τη συμμετοχή των αυριανών πολιτών στη σύγχρονη κοινωνία.

Θα πρέπει επομένως αντίστοιχες πρόνοιες να ληφθούν σχετικά με τα προγράμματα σπουδών, τα βιβλία, τις διαδικασίες μάθησης και την αξιολόγησή τους.

• Οι γνωστικές αυτές διαστάσεις αναφέρονται (κατά μια πρώτη προσέγγιση) πρωτίστως: - στις εφαρμογές που συνδέονται με τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες,

- στη διατύπωση ερωτημάτων και υποθέσεων καθώς και την αναζήτηση λύσεων σε προβλήματα ως θεμελιώδους άξονα των επιστημών,

- στην ικανότητα δημιουργικής εφαρμογής και όχι απλής αναπαραγωγής θεωρητικών γνώσεων,

- στην καλλιέργεια της ερευνητικής και επινοητικής ευφυίας,

- και προπάντων στην πραγματική και κριτική κατανόηση κειμένων.

Ήδη η τελευταία επισήμανση θίγει ένα ζήτημα που διαπερνά όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και όλα τα γνωστικά αντικείμενα, σφραγίζει δε τις αδυναμίες του ελληνικού σχολείου. Κι αυτό ενόψει κοινωνικών διεργασιών, εντός των οποίων αμφισβητείται η δυνατότητα κρίσης και επικοινωνίας, διαβούλευσης και επιχειρηματολογίας, των θεμελιωδών δηλαδή αρχών μιας δημοκρατικής κοινωνίας που προϋποθέτει πολίτες με κατανοητική και κριτική ικανότητα.

Στην ανάλυση των στατιστικών δεδομένων που προέρχονται από το PISA έχει ήδη παλαιότερα επισημανθεί, πως τα ελληνικά αποτελέσματα χαρακτηρίζονται από πολύ μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις υψηλές και χαμηλές επιδόσεις με τις τελευταίες να είναι η κύρια πηγή χαμηλότερης κατάταξης της χώρας. Η επισήμανση αυτή θέτει εκ νέου το θέμα της ουσιαστικής εξίσωσης των όρων εκπαίδευσης καθώς και της ενίσχυσης των κοινωνικά ασθενέστερων και ευάλωτων ομάδων, που αποτελεί και προτεραιότητα της πολιτείας.

Το Ι.Ε.Π., αφού μελετήσει διεξοδικότερα τα αποτελέσματα του PISA αλλά και συναφών ερευνών, θα καταθέσει, συμπληρωματικά με τις μέχρι τώρα προτάσεις του προς το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σχέδιο πρωτοβουλιών για την ουσιαστική αναβάθμιση της καλλιέργειας αυτών των ικανοτήτων.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (17)

8ος σοφος
|

Η απαντηση του ΙΕΠ δειχνει κατοχους της μοναδικης αληθειας!!!! . Πριν αξιολογησει το προηγουμενο συστημα....ζηταει υπομονη 10ετιας για το δικο του σχεδιο. Συστηματικη υποβαθμιση της Παιδειας, περιχαρακωση και αποξενωση απο τον συγχρονο κοσμο.

PE19
|

@Ηλίας
2 ώρες βιολογία και 2 ώρες Μαθηματικά = 4 ώρες συνολικά
Κατά τα άλλα συμφωνούμε απολύτως αφού τα παιδιά τρελαίνονται στα θεωρητικά μαθήματα (Νέα Αρχαία Ιστορία Κοινωνιολογία κλπ) και το αποτέλεσμα και σε αυτά είναι 0 από 0 =0 Να μην πω πως γίνεται κατανοητή η ιστορία (με αποτέλεσμα να ξανακάνουμε τα ίδια λάθη) και να κάνουν τα παιδιά μας από την πρώτη Δημοτικού Αγγλικά και να χρειάζονται να πάνε φροντιστήριο για να πάρουν το Β2 κλπ......
Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας

Ηλίας
|

@Pe19

Έχεις κάνει κάποια λάθη (π.χ στη Γ' ΓΕΛ 2Ω είναι τα μαθηαματικά γενικής). Με κάποια από αυτά που λες συμφωνώ αν και δε θεωρώ πως τα μαθηματικά δεν διδάσκονται επαρκώς (4Ω/εβδ. στο Γ/σιο, 5Ω+ στο ΓΕΛ) αλλά ούτε πως πρέπει να διδάσκονται οι πάντες τα πάντα και στη Γ' ΓΕΛ. Όμως ας δούμε και πως τα πάμε και στα ανθρωπιστικά μαθήματα που οι μαθητές αφιερώνουν τόσες ώρες την εβδομάδα και ας ξεχάσουμε τον διαγωνισμό PISA.

Δηλαδή, στα φιλολογικά μαθήματα τα πάμε καλά. Έχουμε πολλούς που δεν γνωρίζουν πολύ βασικά πράγματα. Τόσο από θέματα γλώσσας όσο και από ιστορίας αλλά και κοινωνιολογίας κτλ. Δεν είναι μόνο οι ώρες διδασκαλίας κάποιων μαθημάτων (η διδασκαλία χημεία και πληροφορικής σε κάποιες βαθμίδες είναι πρακτικά ανύπαρκτη) αλλά πολύ σημαντικός είναι και ο τρόπος. Δυστυχώς το ελληνικό σχολείο έχει μείνει πολύ πίσω σε μεθόδους διδασκαλίας. Σκεφτείτε πως το project μπήκε το 2010 στο ελληνικό σχολείο και με ΕΝΤΕΛΩΣ ΛΑΘΟΣ τρόπο την ώρα που σα μέθοδος διδασκαλίας έχει διατυπωθεί από το 1920!!!

Pe19
|

Αυτό που είπα ήταν λίγο διαφορετικό από ότι καταλάβατε. Δηλαδή το γεγονός ότι δεν είμαστε και super, για να μην το πω αλλιώς, στις εξετάσεις του PISA στις θετικές επιστήμες δικαιολογείται πλήρως από το γεγονός ότι οι τελευταίες δεν είναι και το πρώτο μέλημα της Ελληνικής πολιτείας. Βλέπουμε Δύο παραδείγματα
Για μία ώρα αρχαίων στο Γυμνάσιο που καταργείται γίνεται ο κακός χαμός (ενώ σχεδόν τα 2/3 του συνόλου των ωρών στο Γυμνάσιο είναι των Ανθρωπιστικών σπουδών) για την 1 ώρα πληροφορικής τη μία ώρα χημείας (σε 2 τάξεις) δεν ιδρώνει το αυτάκι κανενός.
Στην Γ Λυκείου στα μαθήματα γενικής παιδείας τα παιδιά κάνουν 4 ώρες Μαθηματικά και Βιολογία ΚΑΘΟΛΟΥ ΦΥΣΙΚΗ,ΧΗΜΕΙΑ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ (4/15) αλλά κάνουν Θρησκευτικά 1 ώρα Ιστορία 2 ώρες Ιστορία των κοινωνικών επιστημών !!!!!! Ελ Γλώσσα και Λογοτεχνία 3 ώρες και 2 ώρες Αγγλικά (9/15)
Στα δυο παραδείγματα που δίνω φαίνεται ότι οι θετικές επιστήμες μάλλον δεν είναι η προτεραιότητα του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος. Έχουμε γεμίσει Κοινωνιολογίες σχεδόν σε όλες τις τάξεις ενώ Επιστήμες πυλώνες της σύγχρονης τεχνολογίας όπως η πληροφορική και η Χημεία στην ουσία είναι υπό διωγμό. Μετά διαρρηγνύουμε τα ιμάτια μας εκφράζοντας το θυμό μας και την απορία μας πώς οι μαθητές μας έχουν κακές επιδόσεις στις εξετάσεις του PISA. Εμ με 1 ώρα χημεία και Πληροφορική και 2 ώρες θρησκευτικά και ΚΠΑ τι περιμένουμε να κάνουν τα παιδιά μας στις Φυσικές Επιστήμες να αριστεύσουν ???

xyz
|

Η παράγραφος του προέδρου του Ι.Ε.Π. με τις ακαταλαβίστικες και θολές δικαιολογίες περί "μορφωτικών προτεραιοτήτων" καθιστά απόλυτα κατανοητό γιατί τα παιδιά μας δεν μπορούν να καταλάβουν τι διαβάζουν. Δεν είναι μορφωτική προτεραιότητα!

Ηλίας
|

@PE19

Αυτό τι σημαίνει... πως ό,τι γίνεται πριν το πανεπιστήμιο δεν μας απασχολεί?

Alexandros
|

Δεν πειράζει ρε παιδιά, τι να τις κάνουμε τις φυσικές επιστήμες. Το θέμα είναι ότι υπάρχουν τα θρησκευτικά σε όλες τις τάξεις, το υπέρτατο μάθημα. Ο θεός θα μας βοηθήσει.

Γιώργος
|

Φυσιολογικό δεν είναι; Όταν από τις μικρές τάξεις τα παιδιά βομβαρδίζονται με θεωρία, θεωρία, θεωρία και ασκησιολογία, ασκησιολογία, ασκησιολογία χωρίς να κατανοούν στην πράξη τις αρχές των θετικών επιστημών, θα ήταν παράδοξο να πήγαιναν καλύτερα. Οι Έλληνες μαθητές κοπιάζουν, αγωνίζονται, διαβάζουν (πηγαίνουν και φροντιστήριo -μην το ξεχνάμε και αυτό!-), μπορούν να λύσουν άνετα μια θεωρητική άσκηση αλλά "τα χάνουν" αν τους βάλεις να αντιμετωπίσουν ένα "πρακτικό" πρόβλημα σαν αυτά που δίνονται στους διαγωνισμούς PISA.

ΗΡΑ
|

Δύσκολος χορός ο τσάμικος, δε λέω, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι παρά το γεγονός ότι τα όργανα παίζουν σε ρυθμό τσάμικου εγώ θα το ρίξω στο καλαματιανό, επειδή μόνο αυτόν ξέρω να χορεύω! Έτσι, ενώ το ζητούμενο είναι: Ποια θέση καταλαμβάνουν οι 15χρονοι μαθητές/ριες του Γυμνασίου εν Ελλάδι στις Φυσικές Επιστήμες, τα Μαθηματικά και την κατανόηση κειμένου σε σύγκριση με αυτούς των άλλων 70 χωρών ή αν προτιμάτε με αυτούς των 35 χωρών του ΟΟΣΑ, εμείς, εν προκειμένω ορισμένοι από τους παραπάνω σχολιαστές, περί άλλων τυρβάζουμε: Παραπέμπουμε σε ελάχιστες , κι αν, μεμονωμένες περιπτώσεις αποφοίτων των ελληνικών πανεπιστημιών οι οποίοι, λέει, διαπρέπουν στο εξωτερικό και αγνοούμε τη συντριπτική πλειονότητα που δεν τα καταφέρνουν στα ξένα πανεπιστήμια! Αλλά, αλλά ακόμα κι αν δεχτούμε αυτόν τον ισχυρισμό, πώς εξηγείται τότε το γεγονός ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια,πλην 1 - 2 εξαιρέσεων μεμονωμένων τμημάτων, δεν τα ανακαλύπτεις ούτε με το μακαρόνι στην παγκόμια κατάταξη των πανεπιστημίων; Άλλοι πάλι αναζητούν απεγνωσμένα δικαιολογίες εκεί που δεν υπάρχουν και ως εκ τούτου δεν αντέχουν σε σοβαρό αντίλογο. Από την "ελληνική πεπατημένη" φαίνεται πως δεν παρεκκλίνει ούτε πρόεδρος του Ι.Ε.Π. κ. Κουζέλης αν λάβει κανείς υπόψη την ιδιαίτερη σπουδή που δείχνει να απαλλάξει την τωρινή κυβέρνηση από τις όποιες ευθύνες και να τα ρίξει στους προηγούμενους, οι οποίοι, λέει, δεν έκαναν τίποτε ούτε ανέλαβαν κάποια συγκεκριμένη πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση βελτίωσής μας. Κύριε Κουζέλη, συνυπεύθυνος είστε και εσείς καθώς και τουλάχιστο μια ντουζίνα υπουργών - υφυπουργών και γενικών γραμματέων ( πρώην και νυν) στη προηγούμενη ιδιότητα τους ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι/-ες όπως και η αφεντιά μου φυσικά στο ρόλο του δασκάλου. Τώρα τα σχετικά με τη " γενικά σκεπτικιστική στάση φορέων της εκπαίδευσης..." ( λέγε με Δ.Ο.Ε. και κυρίως ΟΛΜΕ !), "τα αποτελέσματα ...δεν μπορούν να ερμηνευτούν ως συγκριτική αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων" (αλήθεια, γιατί όχι ;), οι σημαντικές διαφορές στις κοινωνίες και τα πολιτισμικά περιβάλλοντα των χωρών.." ( αυτό δεν ισχύει για όλες τις χώρες;) κ. λπ. μόνο ως προσπάθεια "στρογγυλέματος" μπορούν να εκληφθούν κι όχι ως πλαίσιο στη βάση του οποίου θα μπορούσε κανείς να αναζητήσει τα πραγματικά αίτια, να καταλήξει σε συμπεράσματα και να διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης ειδικά στη Δευτεροβάθμια αλλά και του εκπαιδευτικού μας συστήματος στο σύνολό του. Προσωπικά δεν είμαι και τόσο αισιόδοξος ότι τα πράγματα θα μπορούσαν σύντομα και εύκολα να βελτιωθούν. Και τούτο για τον απλούστατο λόγο ότι η Πρωτοβάθμια και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση λειτουργεί χάρις στα κονδύλια του ΕΣΠΑ , αν...αποσυνδέσεις τα καλόδια από το ΕΣΠΑ θα καταρρεύσει....Α, και κάτι ακόμα: Πέρασαν σχεδόν τρεις, ιδιαίτερα παραγωγικοί, μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και ο... κύκλος των προσλήψεων αναπληρωτών δεν έχει κλείσει ακόμα... Όλα αυτά και άλλα τόσα σε καμιά περίπτωση δεν απαλάσσουν τους εκπαιδευτικούς από το μερίδιο της ευθύνης που τους ανήκει, λιγότερο της Πρωτοβάθμιας και πολύ περισσότερο της Δευτεροβάθμιας και της Τριτοβάθμιας....

Kostas
|

Ας δουμε την πλήρη γυμνασιοποιηση των δημοτικών σχολείων! Εκεί βρίσκεται το μεγάλο κακό!!! Παπαγαλια, διαγωνισματα και πάλι διαγωνισματα...

Φάνης
|

Μάκη όπως διαπιστώνεις έχουμε πιάσει πάτο. Αφήστε τα εφετζίδικα και πιάστε την ουσία εκεί κάτω στο ιεπ μπας και φανεί φως στο τούνελ.

GEORGIOS
|

PE19 (μαλλον καθηγητης εισαι). Λες:
"αλλά οι απόφοιτοι των Πανεπιστημίων μας είναι περιζήτητοι στο εξωτερικό άρα δεν μα λες και χάλια."

Μπορεις να μας δώσεις μια επισημη πηγη αυτης της "αριστείας" ή ειναι μια ακομα από τις αυθαίρετες "πρωτιες του πιο εξυπνου λαου στον κοσμο"?

Πολυχρόνης Καραγκιοζίδης
|

Το γεγονός ότι αρκετοί νέοι έλληνες διαπρέπουν σε ξένα Πανεπιστήμια δεν σημαίνει ότι ήμαστε ευφυέστεροι των άλλων. Με την ίδια λογική, επειδή οι έλληνες μπασκετμπολίστες είναι ψηλότεροι από εκείνους της Ολλανδίας δεν σημαίνει ότι ήμαστε ψηλότερος λαός.
Για τα αποτελέσματα στο διαγωνισμό PISA φταίει σαφέστατα το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Μπορούμε όμως και πρέπει να βελτιώσουμε τις επιδώσεις των νέων μας.
Στα πλαίσια του θεσμικού μου ρόλου ως Σχολικού Συμβούλου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έστειλα σχετική αναφορά στην καθιερωμένη ατομική μου έκθεση προς το Υπουργείο, παρόλον ότι δεν είμαι αφελής για να περιμένω απάντηση.
Οι επιδώσεις των νέων μας στο διαγωνισμό αυτό, μαζί με άλλους «δείκτες», όπως το γεγονός ότι το 1/4 των ελλήνων πιστεύουν ότι μας ψεκάζουν και ότι στην Ελλάδα «συντηρούμε» το μεγαλύτερο αριθμό επίσημα δηλωμένων στην εφορία αστρολόγων, από κάθε άλλη χώρα, μας κατατάσσει στους λαούς με τη μικρότερη ευφυΐα στην Ευρώπη, με ότι αυτό συνεπάγεται για την εκτίμηση που μας έχουν οι ξένοι.
Μπορούμε όμως να βελτιώσουμε τη θέση μας στη διεθνή κατάταξη περί ευφυΐας, ΧΩΡΙΣ δαπάνη για την παιδεία. Θα αναφέρω δύο από τις πολλές αιτίες της τελευταίας μας θέσης: 1) έγινε τόσο εύκολη η προαγωγή στην επόμενη τάξη και η λήψη τίτλου σπουδών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ώστε το επόμενο βήμα είναι να στέλνουμε τους τίτλους σπουδών στο σπίτι. 2) καταργήθηκε το μάθημα της αστρονομίας η οποία μας διαφωτίζει περί αστρολογίας. Και μάλιστα, ήταν απαγορευμένο, τα δύο προηγούμενα χρόνια, στους Εκπαιδευτικούς των φυσικών επιστημών να αναλαμβάνουν project.

Mark
|

Πολύ σημαντική η παρατήρηση του Προέδρου του ΙΕΠ για την "πραγματική και κριτική κατανόηση κειμένων".
Ο Γλωσσικός Εγγραμματισμός είναι προϋπόθεση των υπολοίπων ειδών σχολικού εγγραμματισμού.

Δημήτρης
|

Η θέση μας είναι τελείως πλασματική για τους εξής δυο βασικούς λόγους :
α) Η εξέταση είναι ηλεκτρονική πράγμα που δυσχεραίνει την αντιγραφή και την έγκαιρη ενημέρωση των μαθητών από το προηγούμενο βράδυ, όπως γινόταν παλαιά όταν και φέρναν τα θέματα 2-3 μέρες πριν τις εξετάσεις. Απαράδεκτο, πρέπει να αλλάξει ο τρόπος εξέτασης για να ανεβούμε θέσεις !
β) Οι ερωτήσεις που έβαλαν προφανώς κινούνταν σε λάθος κατεύθυνση. Ας έβαζαν θέματα που αφορούσαν τον υπολογισμό ταχύτητας σε κεκλιμένο επίπεδο, ή την λεπτομερή περιγραφή του πεπτικού συστήματος του βατράχου και τότε θα σκίζαμε ! Αντ' αυτού ρωτάγαν τα παιδιά για τα στάδια της επιστημονικής έρευνας, την τρύπα του όζοντος, το λιώσιμο των πάγων, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, τα μεταλλαγμένα προιόντα και άλλα, που ενδιαφέρουν ελάχιστους. Αν είναι δυνατόν !!

Γιάννης
|

"Θα πρέπει επομένως αντίστοιχες πρόνοιες να ληφθούν σχετικά με τα προγράμματα σπουδών, τα βιβλία, τις διαδικασίες μάθησης και την αξιολόγησή τους."
Εκεί στο ΙΕΠ ας δείξει κάποιος στον πρόεδρο οτι τετοιες "πρόνοιες" είχαν ληφθεί και στα ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ και πολυ περισσότερο στα Νέα ΠΣ που κρατά στα συρτάρια. Όμως, όσο συνεχίζει να θεωρεί "στραβό τον γιαλό" και να μη βλέπει ότι "στραβά αρμενίζουμε", να χαιδεύει αυτιά και να ξορκίζει το κακό της αξιολόγησης, τόσο θα πιάνουμε πάτο και θα χαιρόμαστε γιατί είμαστε 32η στις 35, αλλά δεν χειροτερέψαμε γιατί πριν είμαστε 28η, αλλα στις 30 χώρες.

Pe19
|

Κατ' αρχήν το τι μετράνε στο PISA δεν είναι απαραίτητο ότι είναι και το ζητούμενο. Πριν αρχίσουν να φωνασκούν διάφοροι για την κατάντια του εκπαιδευτικού μας συστήματος θα έλεγα ότι ίσως στο PISA να είμαστε χαμηλά στο 80% του μέσου όρου του καλύτερου αλλά οι απόφοιτοι των Πανεπιστημίων μας είναι περιζήτητοι στο εξωτερικό άρα δεν μα λες και χάλια.
Τώρα για τις επιδόσεις μας στις θετικές επιστήμες πού το περίεργο να είναι χαμηλές όταν η Πληροφορική έχει εξοβελιστεί από το Λύκειο χαροπαλεύει στο γυμνάσιο (1ωρο) και στο δημοτικό ψάχνεται, η φυσική και η χημεία αγνοούν το εργαστηριακό κομμάτι (ενώ στα Λύκεια υπάρχουν εργαστήρια πανεπιστημιακού επιπέδου) και εν γένει τα μαθήματα των θετικών σπουδών (μαθηματικά Φ.Ε και πληροφορική) με τα βίας πιάνουν το 30% των συνολικών ωρών διδασκαλίας στην Β/μια εκπ/ση τουλάχιστον.
Μην τρελαινόμαστε και θέλουμε και άλλα αρχαία !!!!!!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ