esos.gr

H Φυσική Αγωγή στην Εκπαίδευση

08/01/2014
21:40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr

Η Φυσική Αγωγή αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι του σχολικού προγράμματος στις περισσότερες χώρες του κόσμου και η καθημερινή Φυσική Αγωγή συστήνεται από πολλούς επιστημονικούς φορείς (1-3). Εκτός του να παρέχει τη δυνατότητα για σωματική δραστηριότητα και οργανωμένη άσκηση, η Φυσική Αγωγή εμπεριέχει στους σκοπούς της και θέματα που δεν σχετίζονται ευθέως με το θέμα της υγείας, όπως γνωστικά, κοινωνικά και συναισθηματικά ζητήματα. Σύμφωνα με τις τρέχουσες διεθνείς συστάσεις, ο συνιστώμενος χρόνος της Φυσικής Αγωγής για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι 150 λεπτά εβδομαδιαίως (4).
Η σωματική άσκηση κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας φαίνεται να βρίσκεται σε κίνδυνο «περιθωριοποίησης». Κατά τα τελευταία έτη, ο χρόνος που αφιερώνεται στη Φυσική Αγωγή στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώνεται σταδιακά. Συγκεκριμένα, από το 2002 έως το 2007 μειώθηκε από τα 121 στα 109 λεπτά εβδομαδιαίως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και από τα 117 λεπτά στα 101 λεπτά στη δευτεροβάθμια, ενώ σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υπάρχουν ενδείξεις ότι η επισήμως συνιστώμενη διάρκεια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία δεν ακολουθείται πιστά από όλες τις χώρες, δεδομένου ότι δεν εμπίπτει στις νομικές υποχρεώσεις όλων των χωρών (5).
Στη χώρα μας ο εβδομαδιαίος χρόνος της Φυσικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση κυμαίνεται από 80 έως 90 λεπτά και είναι σημαντικά μικρότερος από το μέσο χρόνο των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών αλλά και από αυτόν που συστήνεται. Προσφάτως, η Ελληνική πολιτεία προχώρησε σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα διπλασιασμού των εβδομαδιαίων ωρών της Φυσικής Αγωγής (160-180 λεπτά εβδομαδιαίως) στις τέσσερις πρώτες τάξεις (Α΄- Δ΄ τάξη) 1.200 περίπου σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΑΕΠ, Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα). Σύμφωνα με πρόσφατα επιστημονικά ευρήματα στη χώρα μας, ο συνολικός χρόνος που αφιερώνεται σε σωματικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανόμενης και της οργανωμένης σωματικής άσκησης τις ημέρες του σχολείου όπου διεξάγεται και το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, είναι 69 ± 23 λεπτά για τα αγόρια και 62 ± 21 λεπτά για τα κορίτσια. Από τον παραπάνω χρόνο τα 59 ±21 λεπτά στα αγόρια και τα 44 ±26 λεπτά στα κορίτσια αφορούν μέτριας έως υψηλής έντασης σωματικές δραστηριότητες, όταν οι διεθνείς συστάσεις προτείνουν τουλάχιστον 60 λεπτά ημερήσιας συμμετοχής σε μέτριας έως υψηλής έντασης σωματικές δραστηριότητες. Περαιτέρω ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε ότι στη διάρκεια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής ο μέσος χρόνος άσκησης με μέτριας έως υψηλής έντασης σωματικές δραστηριότητες είναι περίπου 35 λεπτά και για τα δύο φύλα, εύρημα που υποδηλώνει τη σημαντική συμβολή της καθημερινής ένταξης στο ημερήσιο πρόγραμμα του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής (6).

Βιβλιογραφία
    Centers for Disease Control and Prevention. Guidelines for school and community programs to promote lifelong physical activity among young people. MMWR Recomm Rep. 1997; 46:1–36.
    US Department of Health and Human Services. Healthy People 2010, conference ed. Washington, DC: US Department of Health and Human Services; 2000.
    US Department of Health and Human Services, US Department of Education. Promoting Better Health for Young People Through Physical Activity and Sports: A Report to the President from the Secretary of Health and Human Services and the Secretary of Education. Washington, DC: US Department of Health and Human Services/ US Department of Education; 2000.
    Burgeson CR, Wechsler H, Brener ND, et al. Physical education and activity: results from the School Health Policies and Programs Study 2000. J Sch Health. 2001; 71:279 –293.
    Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο [2007/2086(INI)]. Έκθεση σχετικά με το ρόλο του αθλητισμού στην παιδεία. Επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας. Εισηγητής: Pal Schmitt, 2007.
    Τάμπαλης Κωνσταντίνος. Διδακτορική διατριβή. Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Αθήνα 2011.

http://195.251.30.202:8080/dspace/bitstream/123456789/1974/1/tabalis_konstantinos.pdf

Πηγή:http://eyzin.minedu.gov.gr

3 Σχόλια

  1. nikos 28/04/2014 22:38
    Για τις στρατιωτικές σχολές και ΤΕΦΑΑ οι μαθητές προετοιμάζονται πληρώνοντας την ώρα που πολλοί γυμναστές κάνουν υπηρεσία γραμματείας.
    Υπάρχουν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα που δεν διδάσκονται πχ dictee για μουσικολογία- σχέδιο για αρχιτεκτονική και ξένες γλώσσες.Με αυτά τι θα γίνει?
    Ποια είναι η θέση της ΟΛΜΕ και του Υπουργείου
  2. @Κυριακος 13/04/2014 17:26
    Συνάδελφε μην ανησυχείς, βάλαμε υπολογιστές όμως από την Α δημοτικού, ώστε και όσα δεν έχουν facebook στο σπίτι να το φτιάχνουν από το σχολείο, με την γυμναστική και την άθληση θα ασχολούμαστε τώρα ;
  3. kyriakos 10/04/2014 21:26
    Η αύξηση των διδακτικών ωρών στη φυσική αγωγή σε όλες τις βαθμίδες της εκαίδευσης
    καθώς και η ένταξή της στα εξεταζόμενα μαθήματα των πανελληνίων εξετάσεων με κατάλληλη μορφή,
    όπως π.χ. είναι στις στρατιωτικές σχολές,
    είναι απαραίτητη
    όχι μόνο για τα ωφέλη της στο σωματικό επίπεδο των μαθητών
    αλλά στην προσφορά της φ.α. στη συνολική συγκρότηση της προσωπικότητας του κάθε μαθητή.
    Η διαμόρφωση της προσωπικότητας του μαθητή είναι εκείνος ο στόχος που θα βοηθήσει τους μαθητές να αντιμετωπίσουν
    τα προβλήματα της ζωής τους τόσο σε σωματικό επίπεδο όσο και σε πνευματικό επίπεδο.
    Δεν υπάρχει μάθημα που να καλύπτει τοσο μεγάλο ποσοστό σε αυτό το σκοπό απο την φυσική αγωγή.

Σχολιάστε το άρθρο

  • Σιγουρευτείτε ότι συμπληρώσατε όλα τα πεδία με αστερίσκο (*).
    HTML κώδικας, δεν επιτρέπεται.
Αναζήτηση
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ-Ειδήσεις
ΜΑΘΗΤΕΣ - Ειδήσεις

ΔΕΊΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ βάσεις εισαγωγής 2014 στα ΑΕΙ κατά τμήμα και κατηγορία

Εξετάσεις Σεπτεμβρίου 2014 με τη χρήση της Τράπεζας Θεμάτων

Αντιστοιχία των κύκλων, τομέων και ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ.

Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος Φυσικές Επιστήμες της Β ́ τάξης Γενικού Λυκείου

Παρατείνεται έως το 2016 η λειτουργία των ΕΠΑΣ του υπουργείου Γεωργίας

Μαθητές και φοιτητές δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου στα ΜΜΜ του ΟΑΣΑ-Δεν δικαιούνται οι σπουδαστές των ΕΕΣ

Η Επιτροπή που θα εξετάσει τις ενστάσεις των υποψηφίων (με σοβαρές παθήσεις) για τα ΑΕΙ

Το Σχέδιο Νόμου για την ίδρυση του ΣΕΠ με τις τροπολογίες για τους μαθητές και εκπαιδευτικούς και φοιτητές

Τροπολογία «σκούπα» για ιδιωτικά σχολεία, Σχολικούς Συμβούλους, ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ, Πιστοποιητικά Πληροφορικής, τις ΕΠΑΘ, Υπηρεσιακά Συμβούλια κλπ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΤΙΚΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ: Αόριστης διάρκειας- τροπόλογία στη Βουλή

1 σχόλιο

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ :Τροπολογία για τη χρήση των κτιρικών εγκαταστάσεων-ΟΙΕΛΕ: Τροπολογία προνόμιο για τους σχολάρχες

Ρύθμιση για τους μαθητές των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ, καταργούμενων ειδικοτήτων

1 σχόλιο

ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ:Η πρόταση του υπουργείου αποκλειστικά στο esos –ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ

22 σχόλια
ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ-Ειδήσεις
ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ