Θ. Φορτσάκης: Είμαι υπέρ της εξίσωσης των Τ.Ε.Ι. με τα Πανεπιστήμια

11/02/2016

Ενημερώθηκε: 12/02/2016, 00:45

Άκουσε το άρθρο

Είμαι απολύτως υπέρ της εξίσωσης των Τ.Ε.Ι. με τα Πανεπιστήμια, διότι η τεχνική παιδεία έχει ανάγκη αναβάθμισης, πρέπει τα Τ.Ε.Ι. να γίνουν Τεχνικά Πανεπιστήμια, αλλά πρέπει αυτό να συνοδευτεί με συγκεκριμένα μέτρα, ώστε να διασφαλιστεί το επίπεδο, το οποίο είναι επιθυμητό για την αναβάθμιση αυτή.

Την πρόταση αυτή έκανε - για πρώτη φορά- ο Θεόδωρος Φορτσάκης, σήμερα την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου, ενώ , γενικότερα για τα θέματα της παιδείας διατύπωσε τις ακόλουθες απόψεις:

ΔΟΜΗ

Όσον αφορά στη δομή, νομίζω, πλέον, ότι είναι κοινή συνείδηση, ότι τα Πανεπιστήμιά μας δεν μπορούν να λειτουργήσουν στον αριθμό που είναι σήμερα προσδιορισμένα και ότι είναι φανερό ότι πρέπει να υπάρξουν συνενώσεις, οι οποίες δεν σημαίνει απαραιτήτως, ότι θα εξαφανιστούν Πανεπιστήμια που υπάρχουν, αλλά σημαίνει ότι θα συνενωθούν δυνάμεις για να δημιουργήσουμε πυρήνες, ίσως κατά το γαλλικό πρότυπο. Πανεπιστημιακούς πυρήνες ισχυρούς, διότι έχουμε και τρομερές ανισότητες μεταξύ των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, άλλα είναι τεράστια όπως το Πανεπιστήμιο Αθηνών και άλλα είναι ελάχιστα όπως μερικά που δεν θα κατονομάσω τώρα, τα οποία είναι πολύ καλής ποιότητας μεν, αλλά πάρα πολύ μικρά. Έχουμε, λοιπόν, ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα εδώ, το οποίο θα είναι καλό να δούμε, πώς το αντιμετωπίζουν οι Πρυτάνεις και πώς έχουν πάρει πρωτοβουλίες μέχρι τώρα μεταξύ τους για να αναπτύξουν συνέργειες.

ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

Επίσης, θα ήθελα να κάνω μια παρατήρηση σχετικά με την κατανομή των γνωστικών αντικειμένων μέσα στο πλαίσιο του κάθε Πανεπιστημίου. Η δική μου αντίληψη είναι ότι ένα μεγάλο μέρος της κατανομής αυτής οφείλεται πλέον, σε κριτήρια, όχι καθαρά επιστημονικά, αλλά σε κριτήρια τα οποία είναι, δυστυχώς, σωματειακά. Σωματειακό κριτήριο σημαίνει ότι υπερασπιζόμαστε κατανομές οι οποίες εξυπηρετούν συγκεκριμένα επαγγελματικά συμφέροντα και όχι το δημόσιο συμφέρον της Παιδείας γενικότερα. Νομίζω, ότι έχει «ωριμάσει» η ώρα να δούμε ξανά το ποιος χορηγεί τα πτυχία στα Πανεπιστήμια. Είναι τα Τμήματα, είναι οι Σχολές, είναι ευρύτερες, αν θέλετε, συνενώσεις δομών; Αυτό είναι κάτι στο οποίο πιστεύω ότι πρέπει να τοποθετηθούν τα Πανεπιστήμια, διότι θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό, όπως επίσης, σημαντικό είναι να αντιληφθούμε τη σημασία των δια-τμηματικών συνεργειών και συνεργασιών, διότι υπάρχουν γνωστικά αντικείμενα τα οποία δεν διδάσκονται καθόλου, επειδή κανένα Τμήμα δεν μπορεί να τα πάρει επάνω του εξ ολοκλήρου. Δια-τμηματικά όμως, θα μπορούσαν να τα πάρουν και εδώ προσθέτω ακόμη και την προοπτική των λεγομένων «διπλών» πτυχίων, με ένα κύριο αντικείμενο και ένα δευτερεύον αντικείμενο, που είναι υιοθετημένα πλέον, στο μεγαλύτερο κομμάτι του δυτικού κόσμου, αν μη τι άλλο. Νομίζω, λοιπόν, ότι τα πανεπιστήμια θα πρέπει και με αυτά τα ζητήματα να απασχοληθούν πέρα από τα πολύ σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το καθένα χωριστά.

ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

Επίσης, θα ήθελα να πω, ότι δεν άκουσα ποιες είναι οι προσπάθειες που γίνονται στο πλαίσιο για τη διασύνδεση του κάθε Πανεπιστημίου με την οικονομία γενικότερα και δεν λέω για  την αγορά, διότι η οικονομία γενικότερα είναι το πρόβλημα. Δεν είναι μόνο να βρούμε στα παιδιά δουλειά, δεν είναι τα Πανεπιστήμια προετοιμασία μόνο για να βρούνε τα παιδιά μας δουλειά, αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε και τη διασύνδεση με την αγορά. Αυτό συνδέεται φυσικά και με το ζήτημα της έρευνας και της χρηματοδότησης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Όσον αφορά στο περιεχόμενο των σπουδών, νομίζω ότι «κομίζω γλαύκας εις Αθήνας», αν πω ότι συνεχίζουμε στο πανεπιστήμιο μια πάρα πολύ κακή παράδοση, που έχει ξεκινήσει από την Α’ Δημοτικού, ότι τα παιδιά αποστηθίζουν και η αποβλάκωση τελειώνει  με τη λήψη του πτυχίου, ενώ έχει αρχίσει από την Α’ Δημοτικού. Πρόκειται, λοιπόν, για μια διαδικασία η οποία «στεγνώνει» τα παιδιά μας τελείως. Τους μοιράζουμε ένα διδακτικό βιβλίο το οποίο αναγκάζονται να μάθουν απέξω. Εγώ θυμάμαι ακόμη, ότι τον πρώτο καιρό που ήρθα στο Πανεπιστήμιο με παρακαλούσαν οι φοιτητές να τους δείξω από μακριά, προσέξτε, να τους δείξω από μακριά τη σελίδα που είναι γραμμένο το κεφάλαιο για το οποίο τους ζητούσαμε να γράψουν τα μαθήματα. Αυτό σημαίνει ότι εμείς ως Καθηγητές έχουμε αποτύχει πλήρως. Εγώ εκείνη την ώρα αισθάνθηκα μηδέν.

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ