Ενίσχυση εργαστηριακής δραστηριότητας τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μόνο με μετατάξεις

Δημοσίευση: 04/09/2015

Τελευταία Ενημέρωση: 04/09/2015, 09:27

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ενίσχυση εργαστηριακής δραστηριότητας τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μόνο με μετατάξεις

Αξιότιμε κ. Γενικέ Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας,

Θα θέλαμε να εκφράσουμε την έντονη δυσαρέσκειά μας για την επιδερμική αντιμετώπιση που επιφυλάσσετε -αν και ακαδημαϊκός- προς την εργαστηριακή δραστηριότητα των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Δημοσιεύτηκε στον ηλεκτρονικό τύπο  συνέντευξή σας, όπου δηλώνετε πως θα προσπαθήσετε να ενισχύσετε τα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα μόνο με μετατάξεις δασκάλων και καθηγητών από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προκειμένου να πραγματοποιείται η πρακτική και εργαστηριακή άσκηση.

Θα θέλαμε να τονίσουμε τη σημασία των Εργαστηρίων και των Κλινικών στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα αφού η εφαρμοσμένη και βασική έρευνα αναπτύσσεται κυρίως στα τελευταία, τα οποία χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς και για ερευνητικούς σκοπούς. Τα Εργαστήρια και οι Κλινικές είναι οι πλέον ενεργές μονάδες των Τμημάτων και αποτελούν βασική πηγή ανάπτυξης εφαρμοσμένης έρευνας, παίζοντας ιδιαίτερο ρόλο τόσο στο πλαίσιο της πανεπιστημιακής κοινότητας όσο και σε σχέση με τον επιχειρηματικό κόσμο και την ευρύτερη κοινωνία.

Λόγω του ιδιαίτερου  ρόλου τους τα Εργαστήρια και οι Κλινικές στελεχώνονται από εξειδικευμένους επιστήμονες. Εκτός από τα μέλη ΔΕΠ απαραίτητος κρίκος στην αλυσίδα του διδακτικού και ερευνητικού έργου στις εν λόγω μονάδες αποτελούν τα μέλη ΕΤΕΠ (Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό) και ΕΕΔΙΠ ( Ειδικό και Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό). Τα μέλη ΕΤΕΠ και ΕΕΔΙΠ αποτελούν επιστημονικό δυναμικό υψηλών προσόντων το οποίο εκλέγεται και εξελίσσεται με διαδικασίες αντίστοιχες με αυτές των μελών ΔΕΠ των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με δυνατότητα ανάθεσης αυτοδύναμου (και όχι απλώς επικουρικού) διδακτικού έργου.

Σημειώνουμε όμως ότι από το 2008 εκκρεμεί στα Πανεπιστήμια η τοποθέτηση 76 ΕΤΕΠ και 24 ΕΕΔΙΠ, καθώς και 80 ΕΤΕΠ στα ΤΕΙ, προσωπικό το οποίο σύμφωνα με την απελθούσα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει άμεση προτεραιότητα στις προσλήψεις .

Είναι αναντίρρητο πως τα τελευταία χρόνια τα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα υποστελεχώθηκαν, εξαιτίας του περιορισμού στις προσλήψεις. Το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει λοιπόν να προχωρήσει στην ενδυνάμωση του έργου τους όχι με επιπόλαιες λύσεις, αλλά προχωρώντας στην τοποθέτηση των επιστημόνων οι οποίοι έχουν εκλεγεί αξιοκρατικά στις αντίστοιχες θέσεις.  Θέλουμε βέβαια να τονίσουμε πως η αντίθεσή μας δεν είναι προς τους συναδέλφους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά προς τις αμφιλεγόμενες πρακτικές που επιδεικνύει το Υπουργείο Παιδείας.

•    Διεκδικούμε την αναβάθμιση της ποιότητας σπουδών στα Τριτοβάθμια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

•    Ζητάμε τη λήξη της μακρόχρονης ομηρίας των μελών ΕΤΕΠ και ΕΕΔΙΠ που εκλαμβάνουμε ως προσωπική και επαγγελματική απαξίωση με την άμεση τοποθέτηση τους στις θέσεις όπου εκλέχθηκαν, ώστε να συνεισφέρουν στο εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Με τιμή,

Πρωτοβουλία Εκλεγμένων Μελών Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού υπό αναμονή διορισμού (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ)
Πρωτοβουλία Εκλεγμένων Μελών Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού Α.Ε.Ι. υπό αναμονή διορισμού
Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων ΕΕΔΙΠ ΑΕΙ (ΠΟΣΕΕΔΙΠ ΑΕΙ)
Ομοσπονδία Συλλόγων ΕΤΠ-ΤΕ ΤΕΙ Ελλάδας

[1] Μετατάξεις δασκάλων και καθηγητών στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ ανακοίνωσε ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας: http://www.esos.gr/arthra/39520/metataxeis-daskalon-kai-kathigiton-sta-…

Σχόλια (3)

Rhadamanthes
|

Κύριε Πανίδη

Α) Για το ότι το ποσοστό των ΔΕ είναι μειωμένο στους υπό διορισμό δεν αμφιβάλλω, όμως σύμφωνα με τα στοιχεία του 2013 σε σύνολο 1041 ΕΤΕΠ, 437 ήταν ΔΕ, δηλαδή το 40% του κλάδου (και οι πολυπληθέστεροι επίσης). Στις θεωρητικές τουλάχιστον σχολές, για τις οποίες έχω καλύτερη γνώση, το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών εργάζεται σε γραμματείες τομέων, κάποιοι στα γραφεία πρακτικής άσκησης και κάποιοι λίγοι απλώς επιβλέπουν, καθώς δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για να λειτουργήσουν, εργαστήρια υπολογιστών. Δεν έχουν δηλαδή ούτε τα απαραίτητα τυπικά προσόντα, ούτε την ανάλογη εργασιακή εμπειρία για να παράσχουν εργαστηριακό έργο.

Β) Αυτό λέει ο νόμος, η πραγματικότητα όμως είναι ότι ένα μεγάλο μέρος των ΕΤΕΠ δεν είναι σε εργαστήρια και κλινικές αλλά σε γραμματείες τομέων. Οπότε επαναλαμβάνω την ερώτηση, ποιές ακριβώς είναι οι "εξειδικευμένες τεχνικές εργαστηριακές υπηρεσίες" που παρέχουν τα μέλη ΕΤΕΠ που εργάζονται στις γραμματείες των τομέων;

Γ) Έγραψα ότι πρέπει οι υπάλληλοι του διοικητικού κλάδου να εργάζονται εξάωρο; Δεν νομίζω. Επίσης το 6ωρο των ΕΤΕΠ, απ'όσο ξέρω, δεν προβλέπεται νομικά, αλλά είναι απόφαση συγκλήτου, και όταν ,το 2010 αν θυμάμαι καλά, η σύγκλητος του πανεπιστημίου Πελοποννήσου αποφάσισε οι ΕΤΕΠ που εργάζονται σε βιβλιοθήκες και γραμματείες να δουλεύουν οχτάωρο η αντίδραση των συνδικαλιστών του κλάδου ήταν λυσσαλέα. Παρέχουν οι πληροφορικοί και οι βιβλιοθηκονόμοι ΕΤΕΠ εκπαιδευτικό έργο; Ειλικρινά συγγνώμη που θα γίνω αγενής, αλλά αυτά πείτε τα σε κάποιον που δεν ξέρει τι γίνεται μέσα στα πανεπιστήμία. Εκτός αν ως μαθήματα εννοείτε τις επιδείξεις στους φοιτητές για το πως λειτουργεί το JSTOR, το TLG ή to SPSS, οπότε ναι, οι βιβλιοθηκονόμοι και οι πληροφορικοί του διοικητικού το κάνουν και αυτό. Οπότε επαναλαμβάνω και εδώ την ερώτηση, γιατί τα μέλη ΕΤΕΠ δουλεύουν εξάωρο και δικαιούνται άδεια 6 εβδομάδων συν 10 μέρες άδεια για προσωπικούς λόγους, όταν η εργασία που παρέχουν δεν διαφέρει σε κάτι από την εργασία που παρέχουν οι υπάλληλοι του διοικητικού;

Κωστας Πανίδης
|

@Rhadamanthes: Χαίρομαι που συμφωνούμε επί της αρχής πως "οι κενές θέσεις θα έπρεπε να καλυφθούν από τους υπό διορισμό και όχι από εκπαιδευτικούς "που δεν μπορούν να διδάξουν στις τάξεις". " Και αφού συμφωνούμε επί της αρχής ας συζητήσουμε και για τις αιτιάσεις εναντίον των ΕΤΕΠ:
α) "ποιά είναι τα υψηλά προσόντα που διαθέτουν τα ΔΕ ΕΤΕΠ". Χωρίς να διαφωνούμε πως ακαδημαϊκά δεν έχουν υψηλά προσόντα, σίγουρα μετά από τόσα χρόνια προϋπηρεσίας, έχουν σίγουρα εμπειρία. Όταν ξεκίνησε ο κλάδος από τους παρασκευαστές δεν ήταν προαπαιτούμενο να έχουν οι ΕΤΕΠ πτυχία ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Η τάση όμως είναι πως οι ΔΕ ΕΤΕΠ μειώνονται, ενώ αντίθετα αυξάνονται οι ΕΤΕΠ από Πανεπιστήμια ή ΤΕΙ .Το σίγουρο είναι πως από τους 180 υπό διορισμό (ΕΤΕΠ και ΕΕΔΙΠ) οι ΔΕ αποτελούν την ισχνή μειοψηφία (συζητάμε για μεγάλο ποσοστό ακόμα και με post doc που κάλλιστα θα μπορούσαν να βρίσκονται στη θέση λέκτορα ) και όσοι υπάρχουν έχουν σίγουρα ανάλογα προσόντα (εργασιακή εμπειρία).
Β) «ποιές ακριβώς είναι οι "εξειδικευμένες τεχνικές εργαστηριακές υπηρεσίες" που παρέχουν τα μέλη ΕΤΕΠ που εργάζονται στις γραμματείες των τομέων». Δουλειά των ΕΤΕΠ δεν είναι να είναι στις γραμματείες αλλά στα εργαστήρια ή τις κλινικές. Σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν.2817/2000 και το άρθρο 29 του Ν.4009/2011 “Τα μέλη της κατηγορίας του Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) παρέχουν έργο υποδομής στην εν γένει λειτουργία των Α.Ε.Ι., προσφέροντας εξειδικευμένες τεχνικές εργαστηριακές υπηρεσίες για την αρτιότερη εκτέλεση του εκπαιδευτικού, ερευνητικού και εφαρμοσμένου έργου τους”. Είναι λοιπόν σαφές πως σαφές ότι τα μέλη ΕΤΕΠ δεν προσφέρουν διοικητικές υπηρεσίες στα ΑΕΙ.
Γ)Όσον αφορά το ωράριο δε νομίζω οι βιβλιοθηκονόμοι και οι πληροφορικοί που ανήκουν στον κλάδο του διοικητικού να είναι εκπαιδευτικό προσωπικό και να μπαίνουν στις αίθουσες για να κάνουν μάθημα ! Ούτε να βρίσκονται όλη τη μέρα σε εργαστήρια ή κλινικές με επικίνδυνα υλικά! Οπότε για να αντιστρέψω το ερώτημα γιατί διοικητικοί που δουλεύουν σε γραμματείες ή βιβλιοθήκες να εργάζονται εξάωρο ενώ αυτό δεν προβλέπεται νομικά;

Rhadamanthes
|

Καλά όλα αυτά και συμφωνώ ότι οι κενές θέσεις θα έπρεπε να καλυφθούν από τους υπό διορισμό και όχι από εκπαιδευτικούς "που δεν μπορούν να διδάξουν στις τάξεις". Όμως ειδικά όσο αφορά το ΕΤΕΠ, επειδή το αστείο έχει παρατραβήξει, θα μπορούσατε να μας πείτε ποιά είναι τα υψηλά προσόντα που διαθέτουν τα ΔΕ ΕΤΕΠ και ποιές ακριβώς είναι οι "εξειδικευμένες τεχνικές εργαστηριακές υπηρεσίες" που παρέχουν τα μέλη ΕΤΕΠ που εργάζονται στις γραμματείες των τομέων; Θα μπορούσατε να μας πείτε τα υπέρτερα προσόντα που έχουν και ποιές περαιτέρω υπηρεσίες παρέχουν οι ΕΤΕΠ βιβλιοθηκονόμοι και οι ΕΤΕΠ πληροφορικοί σε σχέση με τους βιβλιοθηκονομους και τους πληροφορικούς που ανήκουν στον κλάδο του διοικητικού; Θα μπορούσατε να μας πείτε γιατί τα μέλη ΕΤΕΠ δουλεύουν εξάωρο και δικαιούνται άδεια 6 εβδομάδων συν 10 μέρες άδεια για προσωπικούς λόγους, όταν η εργασία που παρέχουν δεν διαφέρει σε κάτι από την εργασία που παρέχουν οι υπάλληλοι του διοικητικού; Θα μπορούσατε να μας πείτε επίσης γιατί τα μέλη ΕΤΕΠ δεν υποχρεούνται να καταθέτουν τις αδειές τους στις διευθύνσεις διοικητικού ; Για να τελειώνει λοιπόν αυτό το αστείο θα έπρεπε το ΥΠΕΠΘ στο νέο νόμο πλαίσιο να καθορίσει με ακρίβεια χιλιοστού ποιές ακριβώς είναι οι θέσεις οι οποίες πληρώνονται από μέλη ΕΤΕΠ και ποιά προσόντα απαιτούνται, και όσοι από τους ήδη υπηρετούντες δεν είναι σε τέτοιές θέσεις ή δεν έχουν τα προσόντα να μεταταγουν υποχρεωτικά στις αντίστοιχες ειδικότητες του διοικητικού κλάδου και το αντίστροφο. Επίσης θα πρέπει να τελειώνει το αστείο με το εξάωρο και τις έξτρα άδειες, μειωμένο ωράριο θα πρέπει να δικαιούνται μόνο αυτοί που εργασία τους έχει υψηλο βαθμό επικινδυνότητας, όπως όσοι εργάζονται σε ακτινολογικά ή χημικά εργαστήρια και κανένας άλλος.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/39615/enishysi-ergastiriakis-drastiriotitas-tritovathmion-ekpaideytikon-idrymaton-mono-me