ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ κατά Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ: Το δίλημμα: Πελάτες ή Μαθητές;

Δημοσίευση: 29/04/2016

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ  κατά Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ:  Το δίλημμα: Πελάτες ή Μαθητές;

Πελάτες ή μαθητές; Ένα δίλημμα, μία πολιτική αντιπαράθεση που δίνει το στίγμα της αντιπαλότητας προγραμμάτων και αξιών μεταξύ της σημερινής κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Αυτό τονίζει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας , ενώ σημειώνει ότι ο κ. Μητσοτάκης από το βήμα του 10ου Συνεδρίου του κόμματος του ήταν σαφής για το πώς εννοεί τη δική του μεταρρύθμιση στο χώρο της παιδείας: «Μία παιδεία βασισμένη στον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ πολλαπλών επιλογών με γνώμονα πάντα την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σκεπτόμενοι πρώτα από όλα, τους μαθητές, τους πραγματικούς πελάτες της παιδείας»

Το υπουργείο Παιδείας τονίζει στην ανακοίνωση ότι η  απάντηση του υπουργού Παιδείας,   Νίκου Φίλη από το βήμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ήταν εξίσου σαφής και αποστομωτική: «Όλη αυτή η φιλολογία που αναπτύσσεται, ότι θα κλείσουν 1000 νηπιαγωγεία, είναι μια φθηνή αντιπολιτευτική πολιτική, τακτική, η οποία υποτιμά το επίπεδο του κοινοβουλευτικού διαλόγου. Και τολμώ να πω σε ορισμένο τουλάχιστον βαθμό, ενισχύει μια αντίληψη ιδιωτικοποίησης, απαξίωσης και τελικά ιδιωτικοποίησης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. Πώς το είπε ο κ. Μητσοτάκης; Τι είναι οι μαθητές; Πελάτες λέει. Οι μαθητές είναι οι πελάτες των σχολείων. Δεν υπάρχει, πιο χαρακτηριστική φράση δυσφήμισης της εκπαίδευσης, όταν ο μαθητής μετατρέπεται σε καταναλωτή, σε πελάτη, και όταν η μόρφωση υποβαθμίζεται σε εμπόρευμα. Το δικαίωμα στη μόρφωση υποβαθμίζεται σε αγοραία διαδικασία και εμπόρευμα. Και αυτό δεν ειπώθηκε από τον κ. Μητσοτάκη, «εν τη ρύμη του λόγου του» σε συνέντευξη τύπου, ειπώθηκε με το βάρος της Εισηγητικής Ομιλίας του, στο 10ο Συνέδριο της Ν.Δ. Δυστυχώς αυτή είναι η – σε εισαγωγικά- Νέα Δημοκρατία. Αυτό είναι το νέο, αυτό είναι το <οξυγόνο> από το οποίο μπορεί να πάθει πολλά η εκπαίδευση»

 

Σχόλια (16)

marty
|

@παρατηρητής
Με "καλύτερες προσθέσεις" είδαμε τα αποτελέσματα εδώ και 18 μήνες. Η προσδοκία σου "να ανασκουμπωθούν, μπας και γίνει κάτι σοβαρό" είναι εντελώς ουτοπική, γιατί το μόνο "σοβαρό" που είδαμε ήταν το βόλεμα των κομματικά φίλων, συντρόφων χωρίς πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά, ξένες γλώσσες κλπ. Αλλά οι φέροντες κομματικά γυαλιά δύσκολο να το δουν αυτό.

HΡΑ
|

Με το να πετάει τη μπάλα εκτός γηπέδου ο Φίλης - αναδεικνύοντας το ψευτοδίλημμα πελάτες ή μαθητές - πέτυχε το σκοπό του : από τη μια ο κακός Μητσοτάκης που αντιλαμβάνεται τους μαθητές ως πελάτες και από την άλλη εμείς οι καλοί που τους θέλουμε μαθητές και μόνο μαθητές. Και να σου από τη μια ο "φανατικός της αριστείας" και από την άλλη ο "παρατηρητής" σ' αυτήν εδώ τη στήλη. Κι εγώ που δεν συντάσσομαι ούτε με τον ένα ούτε με τον άλλο για και τους δύο βρίσκομαι εν αδίκω. Και δεν συντάσσομαι με κανέναν από τους δύο, γιατί γνωρίζω - το έχω ζήσει στο πετσί μου - ότι στην πατρίδα μας ουδέποτε υπήρξε αξιοκρατία, την αξιολόγηση δεν την ήθελε ούτε η Ν.Δ. ούτε το ΠΑΣΟΚ γιατί τους βόλευε. Σχετικά τώρα με την "επιστημοσύνη" (= παρά την ασάφεια του όρου) έχουν δει τα μάτια μου ουκ ολίγους άσχετους και ανίκανους, κυρίως από το ΠΑΣΟΚ, αλλά και από τη Ν.Δ. που βιάστηκε να γίνει ΠΑΣΟΚ σαν ήρθε στην εξουσία το 2004... Ο " παρατηρητής" μου λέει ότι ανάμεσα στα δυο κακά _ κακός ο Φίλης κάκιστος ο Μητσοτάκης - να διαλέξω τον λιγότερο κακό, άλλωστε έχουν, λέει, καλές προθέσεις. Ανάμεσα δηλ. στο 1ο - και 3ο Μνημόνιο διαλέγω το 3ο, αφού ο πρωθυπουργός "διαπραγματεύτηκε", λέει, επί 17 ολόκληρες ώρες!
΄Ετσι φτάσαμε στο σημείο να κάνουμε θεωρητική συζήτηση περί πελάτη ή μαθητή, με παράθεση σχετικής ξενόγλωσσης και ελληνόγλωσσης βιβλιογραφίας κι ο Φίλης να κάνει πλάκα βλέποντας ότι πετώντας την μπάλα εκτός γηπέδου ο αποπροσανατολισμός από τα ζέοντα προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος πέτυχε !

ΜΜ
|

Γιατί κρυβόμαστε πίσω από τις λέξεις; Η "μόρφωση" των μαθητών είναι ένα αγαθό το οποίο προσφέρεται, δημιουργείται ή παράγεται (επιλέξτε ότι σας αρέσει) από το κράτος. Οι εκπαιδευτικοί, ως υπάλληλοι αμοιβόμενοι γι αυτό, εντέλλονται να παρέχουν αυτό το αγαθό και καθημερινά κρίνονται από μαθητές και γονείς. Εναπόκειται στους άμεσα εμπλεκόμενους (δασκάλους, διευθυντές, κοινωνικούς φορείς) να επιτευχθεί η ικανοποίησή τους ως οιωνεί πελάτες. Όλοι ακούμε χαρακτηρισμούς για τα σχολεία, δημόσια ή ιδιωτικά. Σε κάθε σπίτι, σε κάθε συνάντηση γονιών κρίνονται οι εκπαιδευτικοί των σχολείων μας και οι διευθυντές. Η ικανοποίησή τους είναι μετρήσιμη όπως κάθε άλλης υπηρεσίας ή εμπορεύματος, δηλαδή όπως όλων των αγαθών που αποκτούν.
Ναι, πράγματι και οι γιατροί δεν μας ονομάζουν πελάτες (client) αλλά ασθενείς....
Ναι, πράγματι και οι μαθητές στα ιδωτικά σχολεία δεν είναι πελάτες....
Ναι, πράγματι και οι μαθητές που αγοράζουν γνώσεις με τα ιδιαίτερα δεν είναι πελάτες....

geo@παρατηρητης
|

Τι σου φταιει ακριβως ο Κυριακος αγαπητε; Μηπως που ξεσκονισε ολα τα πτυχια, μεταπτυχιακα και απολυτηρια, για να πιαστουν οι επιορκοι και πλαστογραφοι; Αυτο σε ενοχλησε; Εχεις μηπως κατι να φοβασαι; Τετοιους χρειαζομαστε, να μπαινει καθε κατεργαρης στον παγκο του. Αλλά ετσι ειναι. Εστιαζουμε σε μικροτητες, οπως το ίδιον των οφθαλμων του, ή οτι απολυσε καθαριστριες (ενω τωρα αυτοι δεν τις απολυουν, απλά δεν τις πληρωνουν), ή οτι απολυσε εκπαιδευτικους (ενω τωρα με το κουτσουρεμα των ΕΑΕΠ, περιπου 3.000 εκπαιδευτικοι "περισσευουν", άρα απο τη νεα χρονια δεν θα προσληφθουν) και απορριπτουμε εκ των προτερων καποιον που ειναι σοβαρος και ξερει τι θελει. Δεξιος δεν ειμαι, αλλά με αυτην την κατασταση φτανει πια, ως εδω...

Παρατηρητής
|

Κακός ο Φίλης, ναι! Αλλά, βρε παιδί μου, είναι δυνατόν να προσδοκά κανείς κάτι καλό από ένα πολιτικό σαν τον Κυριάκο; Δεν το νομίζω! Γιαυτό και είναι αδήριτη ανάγκη ετούτοι εδώ, που πιστεύω πως έχουν τουλάχιστον καλύτερες προσθέσεις, να ανασκουμπωθούν, μπας και γίνει κάτι σοβαρό στο πολύπαθο δημόσιο σχολείο, γιατί δε βλέπω να απομένει πια αρκετό απόθεμα φιλότιμου στους εκπαιδευτικούς, ώστε να σώζουν επ' άπειρον την κατάσταση!

HΡΑ
|

Προσωπικά δεν βρίσκω τίποτα μεμπτό στα όσα υποστήριξε ο κ. Μητσοτάκης στο συνέδριο της Ν.Δ.. Η ακραία νεοφιλελεύθερη ιδεολογία από την οποία εμφορείται ο κ. Μητσοτάκης θέλει του μαθητές πελάτες. Άλλωστε πολλοί γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία λειτουργούν όπως οι πελάτες και ζητούν πληροφορίες για το "προσφερόμενο προϊόν". Δουλειά του Υπουργού Παιδείας όμως δεν είναι να κάνει αντιπολίτευση στο Μητσοτάκη, αλλά να μας πει ποια είναι η εφαρμοζόμενη εκπαιδευτική πολιτική της παρούσας Κυβέρνησης κι όχι να πετάει τη μπάλα έξω από το γήπεδο. ΄Η μήπως δεν υπάρχει καν μπάλα και απλώς καμώμαστεε πως κάτι κάνουμε, κ. Υπουργέ;

dim
|

Προς ΜΜ
"περί πελατών"
Αγαπητέ/η
για το μαθητή, γονιό πελάτη απαιτείται επιχείρηση, το σχολείο στην προκειμένη περίπτωση. Αφού μετελετάτε τα σχετικά εγχειρίδια θα γνωρίζετε και τους προβληματισμούς που διατυπώνονται για τις απόψεις σας:
α) Πως ενώ σκοπός μίας επιχείρησης είναι συνήθως το κέρδος, στο σχολείο η παροχή εκπαίδευσης ως σκοπός ερμηνεύεται ποικιλοτρόπως με αποτελεσμα τη δυσκολία του ορισμού της "αποτελεσματικότητας" της εκπαιδευσης.
β) Οι μαθητές είναι ταυτόχρονα πελάτες και εργαζόμενοι με αποτέλεσμα την ασαφή διάκριση των ρόλων τους και κατα συνέπεια τη δυσκολία διάκρισης μεταξύ του αποτελέσματος και του προϊόντος που προσφέρεται από τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς.
Η εύκολη, αβασάνιστη ταύτηση σχολείου-επιχείρησης μπορεί να οδηγήσει
1ο) την εκπαίδευση από το δημόσιο-κοινωνικό χαρακτήρα της στη ατομική,ιδιωτική ευθύνη μετατρέποντας το σε ένα εμπορικό αγαθό διερύνοντας τις κοινωνικές ανισότητες και
2ο) τα σχολεία/ επιχειρήσεις να δρουν με μόνο άξονα το κέρδος

Με εκτίμηση

Kostas
|

Γιατί, έχει κανενας αντίρρηση για τις προθέσεις Μητσοτάκη για την εκπαίδευση; Ολοι φταίνε εκτος απο αυτόν!

Χαρίλαος
|

Στον χώρο των κοινωνικών λειτουργημάτων δεν έχουμε "πελάτες", αλλά "αποδέκτες υπηρεσιών" και τέτοιοι είναι οι γονείς και οι μαθητές.
Η καλή γνώση των όρων client και profession και η καλή γνώση της αγγλικής και της ελληνικής απορρίπτει την απόδοσή του όρου client ως "πελάτη" και του όρου profession ως "επάγγελμα". Ετσι, μας έμαθαν οι καθηγητές μας στο Πανεπιστήμιο.

Μάκης
|

ακόμα για τον Φίλη μιλάτε;
αφού τελείωσε...

Κώστας2
|

Μια σκέψη να καταθέσω:
Πρόκειται για ένα επιστημονικό θέμα που τροφοδοτεί την πολιτική αντιπαράθεση, η οποία έχει βάση την ΑΓΝΟΙΑ.
Είναι αδιαμφισβήτιτο γεγονός, ότι πριν την δεκαετία του 1990, όποιος χαρακτήριζε «πελάτες» τους μαθητές έτρωγε....ξύλο (!)
Μετά όμως, στην Διοίκηση Ολικής Ποιότητας κλάδου της Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, όπου έχουμε και τα μεταπτυχιακά στην Διοίκηση της Εκπαίδευσης, ο όρος απέκτησε περιεχόμενο. Ότι ο μαθητής είναι ένας ιδιόμορφος πελάτης, όπου ταυτοχρόνως είναι και με μια έννοια εργαζόμενος όπου ταυτοχρόνως και και με μια έννοια προϊόν της Εκπαίδευσης όπου και πάντα υπό μία έννοια είναι και διαφημιστής ή όχι του Σχολείου. Όσοι έχουν παρακολουθήσει μαθήματα Διοίκησης Σχολικών Μονάδων τα ξέρουν καλά αυτά. Όσοι δεν έχουν (η συντριπτική πλειονότητα) δεν τα ξέρουν ακούν την «πολιτική αντιπαράθεση» ως οπαδοί της μιας ή της άλλης πλευράς.
Μια Ελληνική Βιβλιογραφία είναι εδω:
Βιλιογραφία-Δικτυογραφία

1. Π.Ε.Πετράκης ,Διοίκηση Ολικής Ποιότητας, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Copyright 2005.

2. Π.Ε.Πετράκης, Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων ,Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Copyright 2008.

3. Paul James, Μάνατζμεντ Ολικής Ποιότητας, Εκδόσεις Κλεδάριθμος,1998, σελ.57,130-139.

4.Patrick J. Montana ,Bruce H. Charnov, Μάνατζμεντ, Εκδόσεις Κλεδάριθμος,2002, σελ. 165-167.

5.ΦασούληςΚώστας,

7. Harold Koontz Cyril O’ Donnell, Οργάνωση και Διοίκηση, τ.1, Εκδόσεις Παπαζήση,1984,σελ.197-198,215-225.

Φανατικός υπερ αριστείας
|

Υπιυργοί που δαιμονιποίησαν κάθε έννοια αξιολόγησης, αξιοκρατίας και επιστημοσύνης, είναι λογικό να μάχονται οτιδήποτε προάγει την αριστεία και ποιότητα στην εκπαίδευση. Υπουργοί που θεσμοθέτησαν την επιλογή στελεχών από τους υφισταμένους τους, χωρίς σε πολλές περιπτώσεις καν να τους γνωρίζουν, με εργαλείο τη ψήφο χωρίς να αιτιολογείται αυτή, οφείλουν τουλάχιστον να σιωπούν. Το δόγμα τους "όσο πιο αγράμματος τόσο πιο ψηλά" θα το ζήλευε και το καθεστώς της Β. Κορέας. Ας μας κάνουν λοιπόν τη χάρη και ας σταματήσουν τα κροκοδείλια δάκρυα για το μεσαίωνα που έφεραν σε 15 μόλις μήνες την εκπάιδευση...

Maya
|

Πελάτης είναι ο μαθητής. Ένα μερίδιο στο μέλλον θέλει αλλά του το στερείτε. Αν είναι τυχερός θα του το πουλήσουν σε κάποια άλλη χώρα. Εκεί που οι μαθητές έχουν σχολεία κ οι ασθενείς φάρμακα. Εκεί που οι νέοι ονειρεύονται ακόμη.

marty
|

Ευτυχώς που τους τελευταίους 18 μήνες είδαμε την αξιοκρατία να κυριαρχεί στη δημόσια εκπαίδευση. Τον κύριο υπουργό ενόχλησε ο όρος "πελάτες" του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ωστόσο δεν τον ενοχλεί η πελατειακή πολιτική της κυβέρνησής του από τότε που ανέλαβε την εξουσία! Αλλά με λύπη μου διαπιστώνω πως να ψηφίζεις τον διευθυντή σου είναι αρκετά γοητευτικό παρότι ακούω αρκετούς να διαμαρτύρονται για την επιλογή τους τον Ιούνιο του 2015. Ευτυχώς όμως κε Φίλη δεν σας μένει πολύς χρόνος για να εφαρμόσετε τις ιδεοληψίες σας. Σύντομα θα αποκατασταθούν οι αδικίες σας. Καλή Ανάσταση!

ΜΜ
|

Όταν οι εκπαιδευτικοί εισπράττουν αμοιβή για την παροχή υπηρεσιών και οι γονείς πληρώνουν φόρους για να έχουν εκπαίδευση τα παιδιά τους τότε κατ΄αναλογίαν, είναι πελάτες με απαιτήσεις για το επίπεδο των παρεχομένων γνώσεων. Κάθε εγχειρίδιο Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στην Εκπαίδευση, Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, ονομάζει πελάτες τους μαθητές, τους γονείς αλλά και τα ΑΕΙ που υποδέχονται τους μαθητές. Είναι αυτονόητο ότι έτσι δίνεται έμφαση στη διάσταση του καθήκοντος και της ευθύνης των Διευθυντών και των Εκπαιδευτικών απέναντι στους μαθητές τους.
Γιατί κρυβόμαστε πίσω από τις λέξεις κ. Υπουργέ; Η παιδαγωγική διαδικασία περιλαμβάνει και τη μετάδοση γνώσεων και αυτή πρέπει να είναι επαγγελματική διαδικασία υψηλού επιπέδου. Δεν ζούμε στην εποχή του κρυφού σχολειού όπου αρκούσε μόνο η ψυχή των δασκάλων.
Δείγμα από βιβλιογραφικές αναφορές:
1. Are students customers? TQM and marketing perspectives
2. Measuring customer satisfaction in higher education
3. Making sense of higher education: students as consumers and the value of the university experience.
4. Students as customers

justme
|

οπαδοί είναι


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/43769/ypoyrgeio-paideias-kata-k-mitsotaki-dilimma-pelates-i-mathites