Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Το Σχέδιο Νόμου για την Έρευνα δεν έχει τη συναίνεση των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Ομοσπονδιών

Δημοσίευση: 25/11/2014
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Θα το καταψηφίσουμε  το νομοσχέδιο για την Ερευνα  που δεν έχει ούτε τη συναίνεση των ερευνητικών ομοσπονδιών, ούτε των ΑΕΙ της χώρας, όπως λέει και η Σύνοδος των Πρυτάνεων, και δεσμευόμαστε ως ΣΥΡΙΖΑ για την υπεράσπιση της δημόσιας έρευνας, την υλοποίηση μιας μακροπρόθεσμης, συνεκτικής ερευνητικής και αναπτυξιακής πολιτικής στο πλαίσιο πράγματι του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας που θα ιδρύσουμε για την ανασυγκρότηση της ελληνικής κοινωνίας και την ανάπτυξη.

Τα παραπάνω είπε σήμερα στη Βουλή κατά τη συζήτση επί του Σχεδίου Νόμου για την Έρευνα η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεανώ Φωτίου

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι, να χαιρετίσω καταρχήν τους ερευνητές που βλέπω στα θεωρία.
Είναι γεγονός ότι τα δύο τελευταία χρόνια κατακλύζεται η κοινή γνώμη από συνεχείς δηλώσεις Υπουργών και του ίδιου του Πρωθυπουργού της χώρας για το ρόλο της έρευνας ως μοχλού ανάπτυξης, ως φράγματος ανάσχεσης του brain drain, ως κινητήριας δύναμης για την ανάπτυξη της καινοτομίας και την ενίσχυση της παραγωγικής ικανότητας της χώρας.
Στις δημόσιες δηλώσεις που φαίνεται ότι δεν κοστίζουν τίποτα –άκουσα και τέτοιες από τον Εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας- τονίζονται οι πρωτοφανείς επιδόσεις χωρίς οικονομικά μέσα των Ελλήνων ερευνητών και δίνονται τζάμπα υποσχέσεις για δεκαπλασιασμό των κονδυλίων της έρευνας από 0,2% που είναι σήμερα στο 2% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Δηλώνετε πολλές φορές ότι τα ΑΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα πρέπει να αποτελέσουν ενιαίο χώρο λειτουργίας υποχρεώσεων και δικαιωμάτων και σήμερα ο κ. Κόνσολας τον είδε αυτόν τον ενιαίο χώρο να δημιουργείται με αυτό το νομοσχέδιο που φέρνετε εδώ.
Φαίνεται, όμως, ότι ο νόμος όλον αυτόν τον καιρό καθυστερεί γιατί τα συμφέροντα είναι μεγάλα. Γράφεται ο νόμος και ξεγράφεται και επιτέλους εμφανίζεται τον περασμένο Δεκέμβριο του 2013 σε μια διαβούλευση δεκαπέντε, δεκαεννέα ημερών, συμπεριλαμβανομένων των Χριστουγέννων, απέχει πολύ από τις διακηρύξεις των κομμάτων και εξαφανίζεται.
Για να εμφανιστεί ξανά χρειάστηκε ο Γενικός Γραμματέας της Έρευνας και Τεχνολογίας να βάλει στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας το Μάιο του 2014 την ύπαρξη του νόμου, ώστε να μπορέσει πλέον να εμφανιστεί το 2014 στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Μόνο που όταν εμφανίζεται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων…
  Μόνο που τότε, όταν τον φέρατε λοιπόν πριν δυο μήνες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, ο νόμος ήταν χειρότερος από αυτόν που είχατε καταθέσει το Δεκέμβριο του 2013. Είναι ένας νόμος κακογραμμένος, δείγμα μιας αδικαιολόγητης προχειρότητας, ο οποίος τελικά αποτυπώνει αντιτιθέμενα συμφέροντα και τα οποία επιχειρείτε να καλυφθούν μέσω ασαφειών και πολλαπλών ερμηνειών. Τροπολογείτε μέχρι τελευταίας στιγμής. Εγώ περιμένω εκατόν πενήντα τροπολογίες μέχρι το τέλος της ημέρας σήμερα.
 Αν τον ψηφίσετε, θα δημιουργήσετε μια μεγάλη περιπέτεια για το ερευνητικό σύστημα και τους ερευνητές της χώρας. Επί δύο μήνες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων τον «τροπολογείτε» συνεχώς επί τα χείρω, όπως είχαμε την ευκαιρία να αποδείξουμε. Έρχεται τώρα στην Ολομέλεια…
        Λέω, λοιπόν, κύριε Πρόεδρε, ότι τελικά μέσα απ’ όλες αυτές τις συνεχείς ανατροπές και τις τροπολογίες, έχουμε αυτή τη στιγμή στα χέρια μας ένα νομοσχέδιο το οποίο αποτυπώνει πολύ καθαρά αυτό που λέει ο λαός «ώδινεν όρος και έτεκεν μυν», δηλαδή το βουνό γέννησε ποντικό, κύριε Υπουργέ, τρωκτικό αδηφάγο, νεοφιλελεύθερης κοπής.
    Το νομοσχέδιο είναι κατώτερο των προσδοκιών όλων των ερευνητικών κέντρων, του ερευνητικού προσωπικού της χώρας, των διακηρύξεων των κομμάτων και των κρίσιμων περιστάσεων που περνάει η χώρα. Είναι τελικά ένα νομοσχέδιο οπισθοδρόμησης σε σχέση με το ν. 1514/1985 που ψηφίσατε εσείς, κύριε Υπουργέ, ως ΠΑΣΟΚ το 1985. Τότε σάς υπαγόρευε τους νόμους μια επιστημονική κοινότητα κινητοποιημένη και ενεργή μετά την πτώση της χούντας. Σήμερα υπαγορεύει τους νόμους η τρόικα;
    Το σημερινό ΠΑΣΟΚ καταστρέφει ό,τι σημαντικότερο πρόσφερε τότε για τη δημόσια έρευνα και την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Εννοώ δύο νόμους-πλαίσιο, το ν. 1514/1985 και το ν. 1268/1982. Η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν τους βελτιώνει ή δεν τους εξελίσσει, αλλά τους πετάει στο καλάθι ως άχρηστους, τους βάζει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Αυτό το νομοσχέδιο έχει 50 άρθρα. Είναι πράγματι ένας μεγάλος νόμος, όμως δεν συνιστά νόμο-πλαίσιο με προοπτική μακροπρόθεσμη σε βάθος εικοσαετίας, τριακονταετίας, όπως θα έπρεπε να είναι. Γιατί έπρεπε να είναι νόμος-πλαίσιο; Διότι η ίδια η φύση της έρευνας απαιτεί μακροχρόνια πλαίσια για να μπορέσει να αποδώσει και να αναπτυχθεί.
Δυστυχώς, αυτό το νομοσχέδιο εκφράζει με σαφήνεια τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές στο χώρο της έρευνας, δηλαδή η έρευνα και τα ερευνητικά ιδρύματα να εξυπηρετούν άμεσα επιχειρηματικά συμφέροντα αντί του δημοσίου συμφέροντος.
Αναγκάζετε τα ερευνητικά ιδρύματα της χώρας να λειτουργούν σαν επιχειρήσεις καινοτομίας για λογαριασμό του ιδιωτικού τομέα για να επιβιώσουν. Αναγκάζετε τους ερευνητές να λειτουργούν ως επιχειρηματίες, αφού το κράτος δεν εξασφαλίζει τελικά ούτε τη μισθοδοσία τους, ούτε το εργασιακό τους καθεστώς, διότι το κράτος δεν δεσμεύεται ότι θα τους διασφαλίσει με δημόσιους πόρους, δηλαδή με δημόσια χρηματοδότηση για την έρευνα. Δεν δεσμεύεται ούτε ένα ευρώ για τα ερευνητικά κέντρα.
Όχι μόνο δεν δημιουργείτε τον ενιαίο χώρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας, αλλά επιτείνετε τη πολυδιάσπαση και την πολυτυπία του.
Το νομοσχέδιο αυτό κυρίως πλήττει την έννοια του δημόσιου αγαθού, δηλαδή του αγαθού που επιτελείται σε δημόσιους φορείς που στελεχώνονται με δημόσιους λειτουργούς και χρηματοδοτούνται με δημόσιο χρήμα. Αυτό ορίζουν ως δημόσιο αγαθό τα άρθρα 16 και 5 του Συντάγματος και όχι όσα γράφονται ως ερμηνεία του άρθρου 16 στην έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής.
Λυπόμαστε πάρα πολύ για αυτήν την έκθεση, η οποία αναδεικνύει ότι δημόσιο αγαθό είναι η ελευθερία του καθενός μας να κάνει έρευνα. Αυτό είναι το δημόσιο αγαθό;
Η κριτική μας θα γίνει σε έξι σημεία. Η κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου που συζητάμε αποτελεί στροφή στη χρήσιμη δήθεν έρευνα με επίκεντρο την καινοτομία εις βάρος της βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας.
Κύριοι Βουλευτές, η βασική έρευνα σε όλες τις επιστημονικές περιοχές είναι προαπαιτούμενο για την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας με σύγχρονους όρους, ακόμα και αν δεν οδηγεί σε άμεσες επενδύσεις ή άμεση οικονομική αξιοποίηση, όπως είναι για παράδειγμα στις ανθρωπιστικές επιστήμες, στα μαθηματικά, στη θεωρητική φυσική. Έχει μεγάλη σημασία για τη δημιουργία ισχυρής γνωστικής βάσης προς όφελος της κοινωνίας και αποτελεί προϋπόθεση για την καινοτομία και ανάπτυξη. Είναι κοντόφθαλμο το σχέδιο που βλέπει την έρευνα ως καινοτομία. Είναι εξαιρετικά κοντόφθαλμο και υποχειριάζει το μέλλον της χώρας.
Δεν δημιουργείτε τον ενιαίο χώρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης–έρευνας που είναι πράγματι εξαιρετικά κρίσιμος για την κατάσταση σήμερα της χώρας. Αντίθετα, επιτείνετε τον κατακερματισμό του υφιστάμενου ερευνητικού ιστού και της πολυτυπίας του με νέες συγχωνεύσεις ή καταργήσεις που θα συμβαίνουν με προεδρικά διατάγματα πια και όχι με νόμους, όπως προέβλεπε εκείνος ο καθυστερημένος παλιός νόμος-πλαίσιο του ’85.
Οδηγείτε σε πλήρη ιδιωτικοποίηση τα υφιστάμενα ερευνητικά κέντρα, είτε είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου είτε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και προβλέπετε τη θεσμοθέτηση ερευνητικών κέντρων –πρωτοφανές- με ημερομηνία λήξης.
Πιστεύουμε ότι δημιουργείται θεσμικό κενό με την κατάργηση των προεδρικών διαταγμάτων, σύσταση των ερευνητικών κέντρων και όπως γνωμοδοτεί ο καθηγητής κ. Παπαδημητρίου δημιουργείται ένα σοβαρό ενδεχόμενο για ξαφνικό θάνατο τύπου ΕΡΤ των ερευνητικών κέντρων, παρά την τροποποίηση που κάνατε την τελευταία στιγμή πριν τρεις ώρες. Επιφυλασσόμαστε να ζητήσουμε ονομαστική ψηφοφορία στις ανάλογες μεταβατικές διατάξεις αλλά και στις απαράδεκτες τροπολογίες που έχετε καταθέσει, όπως είναι η πριμοδότηση των ιδιωτικών κολλεγίων κ.ο.κ.
Ανοίγετε παράλληλα τη δυνατότητα χαρακτηρισμού ως ερευνητικών πλήθους οργανισμών και φορέων ιδιωτικού δικαίου, επιχειρήσεων κ.λπ., χωρίς προϋποθέσεις και κριτήρια, διευκολύνοντας τα διάφορα συμφέροντα στο χώρο της επιστήμης και της έρευνας να δραστηριοποιούνται είτε ως εταιρείες έντασης γνώσης κατ’ όνομα και κριτήρια είτε ως ερευνητικά ινστιτούτα.
Παραδίνετε σημαντικές εθνικές υποδομές που λειτουργούν σήμερα σε ερευνητικά κέντρα -νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου- με σκοπό το δημόσιο συμφέρον στην ιδιωτική πρωτοβουλία ή τα οδηγείτε στη διάλυση, όπως για παράδειγμα το σεισμολογικό δίκτυο, τη ραδιολογική προστασία, υποδομές για αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών κ.ο.κ.
Το νομοσχέδιο αποχαρακτηρίζει τους υπηρετούντες ερευνητές από δημόσιους λειτουργούς και τους μετατρέπει σε συμβασιούχους αορίστου χρόνου, παρά τη νομοτεχνική βελτίωση που φέρατε πάλι στις 15.00’.
Δημιουργείτε έτσι ένα ζοφερό μέλλον γι’ αυτούς που ονομάζετε υποκριτικά «εξαιρετικούς επιστήμονες». Αλλάζει ο τρόπος κρίσης τους εις βάρος τους. Δεν προβλέπεται η εξέλιξη των ήδη υπηρετούντων ΕΛΕ και Β’ και Γ’ κατηγορίας χωρίς διδακτορικό.
Με μισθούς ελάχιστους, λοιπόν, που μπορεί να μην υπάρχουν αν δεν τους εξασφαλίσουν μόνοι τους και με το μέλλον αόρατο, κάνετε το λειτούργημα του ερευνητή επαχθές.
Εσείς, της Κυβέρνησης, με αυτό το νομοσχέδιο οξύνετε περαιτέρω το φαινόμενο της μαζικής φυγής των νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Γιγαντώνετε το brain drain μ’ αυτό το νομοσχέδιο. Ποια είναι η ελκυστική θέση για τους ανθρώπους να πάνε εδώ ερευνητές; Τους οδηγείτε τους νέους επιστήμονες, το πολύτιμο μέλλον πράγματι της Ελλάδας, στην απελπισία και στη μετανάστευση.
Δεν υπάρχει έννοια της δημόσιας εθνικής χρηματοδότησης. Δεν εγγυάται το κράτος ούτε ευρώ στα δημόσια ερευνητικά κέντρα. Ούτε προφανώς την κάλυψη όλων των παγίων λειτουργικών αναγκών τους, παρά μερικώς, ή τη μισθοδοσία του προσωπικού τους. Αυτά τα διαπραγματεύεται κάθε κέντρο ξεχωριστά με τον πανίσχυρο ΓΓΕΤ ή το ΥΠΑΙΘ μέσω προγραμματικών συμβάσεων. Νέο πεδίο δόξης λαμπρόν για πελατειακές σχέσεις.
Ενώ δεν υπάρχει, λοιπόν, δημόσιο χρήμα για την έρευνα, όπως όλοι ομολογούν, αυτό διασπαθίζεται σε ένα νέο αχανή χώρο δικαιούχων, τους περιβόητους λοιπούς που λέει το νομοσχέδιο. Ποιοι είναι οι λοιποί; Δεν ξέρουμε ποιοι είναι. Επιλεκτικά όμως ονομάζετε -με τι κριτήρια άραγε;- η Θεολογική Ακαδημία Βόλου –τη διορθώσατε κιόλας- το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδας, το Ερευνητικό Κέντρο Μοχάμεντ Άλι, το Ίδρυμα Ορμύλια κ.ο.κ.
Παράλληλα θα χρηματοδοτήσετε και φορείς της αλλοδαπής. Σε ποια χώρα υπάρχει αυτή η γενναιοδωρία; Αυτό είναι πρόκληση για την Ελλάδα της κρίσης.
Τέλος, επιμένετε ότι η έρευνα θα χρηματοδοτηθεί με επενδύσεις όταν ομολογείτε ότι αυτό δεν έγινε ποτέ στη χώρα μας. Είναι διεθνώς γνωστό και τεκμηριωμένο ότι μόνον οι δημόσιες επενδύσεις είναι μοχλός ανάπτυξης της έρευνας και της τεχνολογικής ανάπτυξης και της καινοτομίας.
Δώσατε φέτος, το 2014, 36 εκατομμύρια όλα και όλα στα δημόσια ερευνητικά κέντρα. Ξέρετε ότι με τις νέες περικοπές του 30% που υπάρχουν στον Προϋπολογισμό για την έρευνα του 2015, σε έξι μήνες δε θα μπορούν ούτε τη μισθοδοσία τους να πληρώσουν. Ο καυγάς γίνεται για τα 36 εκατομμύρια που δώσατε και τα οποία θα μειώσετε κατά 30%.
Εγκαθιδρύετε ένα μη ακαδημαϊκό, αυταρχικό και σκανδαλώδες, αδιαφανές μοντέλο διοίκησης. Είναι αυτή η καταπληκτική διοίκηση που μας εξήγησε ο κύριος Κόνσολας με την απόλυτη εξουσία του ΥΠΑΙΘ και του ΓΓΕΤ οι οποίοι διορίζουν την πλειοψηφία των διοικητικών συμβουλίων των ερευνητικών κέντρων. Νομιμοποιείτε τον υπουργικοκεντρικό χαρακτήρα όλων των επιτελικών οργάνων σχεδιασμού.
Υπάρχει, λοιπόν, μια γιγάντια ΓΓΕΚ, ένας πανίσχυρος γενικός γραμματέας που αποφασίζουν τα πάντα, όπως και ένας πανίσχυρος Υπουργός. Θα καταθέσω στα Πρακτικά το ανάλογο οργανόγραμμα.
Παράλληλα η ΓΓΕΚ γίνεται και φορέας εκπαίδευσης με υποβαθμισμένο το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Καινοτομίας. Παρά τις προηγούμενες βελτιώσεις που είχατε φέρει και είχατε κάνει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, τώρα τελευταία ώρα αφαιρείτε πάλι αρμοδιότητες από το Συμβούλιο Έρευνας και Καινοτομίας. Κάτι δεν πάει καλά, ε; Του δώσατε πολλές.
Συμπερασματικά, τι συμβαίνει με το νέο νόμο και τι πριμοδοτεί; Πριμοδοτείται η διπλή ιδιωτικοποίηση της έρευνας. Ιδιωτικοποιούνται τα δημόσια ερευνητικά κέντρα, πριμοδοτείται η νέα αγορά ιδιωτικών ερευνητικών κέντρων και φορέων.
Όλοι δε οι Οργανισμοί καθορίζεται να λειτουργούν με επιχειρηματικά κριτήρια.
Σε συνθήκες κρίσης δηλαδή η Κυβέρνηση γνωρίζει ότι το μόνο υπαρκτό χρήμα είναι το χρήμα του ΣΕΣ, δηλαδή του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης, το νέο ΕΣΠΑ 2014 - 2020, το οποίο θα διανεμηθεί στις δεκατρείς περιφέρειες της χώρας με ανταγωνιστικά προγράμματα για τις ευρωπαϊκές περιφέρειες. Προϋπόθεση, όμως, για τη χρηματοδότηση είναι η σύνδεση των ερευνητικών κέντρων με αυτές.
Αντί, λοιπόν, να σχεδιάσει και να αξιοποιήσει τον υφιστάμενο ερευνητικό ιστό, αντίθετα θέλει να δημιουργήσει μια νέα μεγάλη ιδιωτική αγορά ερευνητικών υπηρεσιών σε περιφέρειες κατά το δοκούν σε συνεργασία με τα ευρωπαϊκά κέντρα, η οποία αγορά θα χρηματοδοτηθεί με σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια και από τον πενιχρό κρατικό Προϋπολογισμό. Αυτό όλο θα γίνει με χαλαρούς κανόνες. Δείγματα αυτής της αγοράς άρχισαν ήδη να εμφανίζονται στις περιφέρειες. Να θεωρήσω ότι και η πρόταση που έκανε ο κ. Κόνσολας, αφορά την περιφέρειά του;
Απορυθμίζοντας δηλαδή όλο το ερευνητικό σύστημα δημιουργείτε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να διαχειριστείτε το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Όμως, αγαπητοί συνάδελφοι –τελειώνοντας- δεν πρόκειται μόνο για αυτό. Δυστυχώς, το σχέδιο νόμου επιφέρει ριζικές ανατροπές στο δημόσιο σύστημα έρευνας της χώρας και ναρκοθετεί -αυτό είναι το σημαντικό- το μέλλον. Οι αλλαγές που θα γίνουν, αν σήμερα και αύριο το ψηφίσετε, θα καθορίσουν το μέλλον, θα καθορίσουν το επιστημονικό, τεχνολογικό και αναπτυξιακό μέλλον της χώρας και τις νέες γενιές επιστημόνων, τόσο όσον αφορά τις αυριανές δυνατότητες παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας προς όφελος της κοινωνίας όσο και το τι θα απομείνει από πόρους και υποδομές μετά το 2020, που δεν θα υπάρχει το ΣΕΣ 2014 - 2020.
Δεν ακούσατε τις εκκλήσεις μας να το αποσύρετε -δύο μήνες τώρα κάνουμε αυτές τις εκκλήσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών- και να το αναδιατάξετε.
Θα το καταψηφίσουμε, λοιπόν, αυτό το νομοσχέδιο που δεν έχει ούτε τη συναίνεση των ερευνητικών ομοσπονδιών, ούτε των ΑΕΙ της χώρας, όπως λέει και η Σύνοδος των Πρυτάνεων, και δεσμευόμαστε ως ΣΥΡΙΖΑ για την υπεράσπιση της δημόσιας έρευνας, την υλοποίηση μιας μακροπρόθεσμης, συνεκτικής ερευνητικής και αναπτυξιακής πολιτικής στο πλαίσιο πράγματι του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας που θα ιδρύσουμε για την ανασυγκρότηση της ελληνικής κοινωνίας και την ανάπτυξη.
 ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Η διευκρίνισή μου σχετίζεται με την αναφορά της κυρίας συναδέλφου στη Διεύθυνση Επιστημονικών Μελετών της Βουλής. Την θεωρώ οξεία. Πολλές φορές διαφωνούμε με αυτά που λέει η Διεύθυνση Επιστημονικών Μελετών και άλλες φορές βέβαια συμφωνούμε. Αλλά έχει ένα θέμα το πώς αναφερόμαστε σε αυτήν. Καλή δουλειά κάνει κατά τη γνώμη μου.
Διευκρινίζω: Αυτό που ακούστηκε και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων πάρα πολλές φορές -και ίσως επαναληφθεί και εδώ και είναι λάθος- είναι ότι μπορεί να ήταν καλύτερος ο νόμος του Λιάνη. Δεν θα κάνω εγώ αυτή τη στάθμιση, ούτε μπορώ να την κάνω.
Ωστόσο, η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας του 1989, η οποία ερμήνευσε το Σύνταγμα,  άρθρο 16 παράγραφος 1 και το νόμο εκείνο καταλήγει στο συμπέρασμα, κύριε Πρόεδρε -για να καταλάβουμε για τι μιλάμε και επαναλαμβάνω ότι πρόκειται για το 1989 - ότι με την έννοια των άρθρων τάδε κλπ. κατοχυρώνεται ατομικό δικαίωμα όλων στην έρευνα, υπό την έννοια ότι κάθε φυσικό και νομικό πρόσωπο έχει το δικαίωμα να προβαίνει σε επιστημονική έρευνα στους τομείς των ενδιαφερόντων του.
Συγκεκριμένα, με την εν λόγω απόφαση το Δικαστήριο έκρινε ότι ούτε η επιστημονική έρευνα περιορίζεται μόνο στα πανεπιστήμια ούτε η ανάπτυξη και η υποστήριξή της είναι αποκλειστικό καθήκον του κράτους. Απλώς το κράτος πρέπει να ενισχύσει την επιστημονική έρευνα από οποιονδήποτε φορέα ιδιωτικό ή δημόσιο κι αν διεξάγεται αυτή. Ένα το κρατούμενο. Δεν μπορεί κανείς να πει ότι αυτά είναι απόψεις και δεν είναι διευκρινήσεις και είναι απολύτως απαραίτητο να ξέρουν οι συνάδελφοι που δεν είναι στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για τι ακριβώς συζητάμε.
Δεύτερον, είπα ότι από τις τρεις η ώρα το μεσημέρι στείλαμε στους εισηγητές των κομμάτων, όλων των κομμάτων και στους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που καταθέσαμε κατά την έναρξη της διαδικασίας νομοτεχνικές που διορθώνουν λάθη, προβλήματα τα οποία έχει ένα σχέδιο νόμου και τα καταλαβαίνεις μέχρι και την τελευταία στιγμή, ειδικά όταν είναι τόσο μεγάλο. Εκεί, κυρία συνάδελφε, θα είχατε δει, αν το είχατε δει, αν το είχατε προσέξει, ότι σε σχέση με αυτό που είπατε, για το καθεστώς που διέπει τους ανθρώπους που εργάζονται στην έρευνα, υπάρχουν τρεις συγκεκριμένες ρυθμίσεις.
Η πρώτη: Ως ερευνητές ή ΕΛΕ Α’ και Β’ βαθμίδας Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου διορίζονται όσοι έχουν τα απαιτούμενα προσόντα κατά τον παρόντα νόμο και την ιδιότητα του πολιτικού διοικητικού υπαλλήλου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα. Αυτό είναι το ένα.
Η δεύτερη: Το ειδικό επιστημονικό τεχνικό προσωπικό των ερευνητικών κέντρων που έχουν το χαρακτήρα Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου διορίζεται σε υφιστάμενες οργανικές θέσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα.
Η τρίτη: Το διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό των ερευνητικών κέντρων που έχουν το χαρακτήρα Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου διορίζεται σε υφιστάμενες οργανικές θέσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα.
Άρα, έχετε δίκιο;
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Αυτό λέει και για τους υπηρετούντες;
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Τους καλύπτει όλους.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κύριε Υπουργέ, ολοκληρώστε σας παρακαλώ.
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Λέτε να μην το έχω δει;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κυρία Φωτίου, σας παρακαλώ.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Προφανώς. Αν έχετε…
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Αυτό λέει, κύριε Υπουργέ…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κυρία Φωτίου, δεν έχετε το λόγο. Σας παρακαλώ.
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Μάλιστα, κύριε Πρόεδρε.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Μία φράση θα σας πω ακόμα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κύριε Υπουργέ, ολοκληρώστε. Σας είπα τι θα ακολουθήσει.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κάτι μου προσέθεσε και θέλω να της απαντήσω, κύριε Πρόεδρε. Γιατί να μην κάνουμε αυτή τη δημιουργική διαδικασία;
Αν θεωρείτε ότι υπάρχει μεγαλύτερη διασφάλιση για τους εργαζομένους ήδη με την προσθήκη μίας ακόμη λέξης –καταλαβαίνω τι θέλετε να πείτε- να τη βάλουμε.
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Δεν είναι προφανές;
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Μετά η κριτική σας, όμως, πού θα πάει; Ήταν πολύ αυστηρή η κριτική σας.
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Κανένα πρόβλημα.

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ