Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Το Σχέδιο Νόμου για την Έρευνα ανοίγει προοπτικές ευκαιρίες για πρότυπη ερευνητική δραστηριότητα

Δημοσίευση: 25/11/2014
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Με  το σχέδιο νόμου για την Έρευνα ανοίγονται  νέες προοπτικές και αναδεικνύονται ευκαιρίες για πρότυπη ερευνητική δραστηριότητα που έχουν προβολή στο μέλλον είπε σήμερα στη Βουλή κατά τη σχετική συζήτηση ο εισηγητής της ΝΔ Ε. Κόνσολας και υπογράμμισε:

Α. Η δραστηριότητα αυτή στηρίζεται στο πλαίσιο αυτών των δομικών χαρακτηριστικών του νομοσχεδίου που αποτελούν πολύτιμο σύμβουλο -αν τελικώς γίνει νόμος του κράτους- στην Αυτοδιοίκηση, στην Περιφερειακή Τοπική Ανάπτυξη, σε όλες τις επιχειρήσεις, στην ίδια την εθνική οικονομία.
 

Β. Θα προκαλούσε εντύπωση σε πολλούς από εμάς, αλλά νομίζω ότι πρέπει να αναφερθώ, το γεγονός ότι αν και η η Ελλάδα αποτελεί ένα πρότυπο τουριστικής βιομηχανίας θα έλεγα, εντούτοις στη χώρα μας δεν υπάρχει ένα ερευνητικό κέντρο με πεδίο αναφοράς στον τουρισμό. Κατέθεσα στον κύριο Υπουργό -και το είδε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον- πρόταση για δημιουργία Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών, στο πλαίσιο αυτής της ανάγκης που έχει η χώρα για τεκμήρια, ώστε να συνδεθεί η αγορά εργασίας με αναπτυξιακό πρότυπο και νομίζω ότι έρχεται να καλύψει ένα πολύ μεγάλο κενό και σε αυτήν την τουριστική βιομηχανία που είναι πυλώνας ανάπτυξης.

Γ. Το νομοσχέδιο αυτό αναδεικνύει προοπτικές για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία και καλώ όλους τους συναδέλφους να το υπερψηφίσουν, κάτι που άλλωστε αναδείχθηκε και από τη συζήτηση στις επιτροπές, από όλες τις πτέρυγες της Βουλής.

 

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΟΝΣΟΛΑΣ:  
Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πράγματι, όπως περιέγραψε ο κύριος Υπουργός, προηγήθηκε μία εξαιρετική συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και μάλιστα, σε κοινή συνεδρίαση με την Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας το προηγούμενο διάστημα, όπου εκεί είχαμε τη δυνατότητα να εκφραστούμε, να καταθέσουμε απόψεις, ιδέες, προτάσεις για το χάρτη του ερευνητή, για τη Χάρτα της έρευνας στη χώρα.
Εκεί αναδείχθηκε με κάθε λεπτομέρεια ότι το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα -το οποίο μετά από επίπονη προσπάθεια και μακρό χρόνο το Υπουργείο φέρνει για συζήτηση στην Εθνική Αντιπροσωπεία- αφορά κυρίως την προοπτική και το μέλλον της χώρας. Είναι ένα νομοσχέδιο που συνδέεται με ένα νέο, σύγχρονο, βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο, με κυρίαρχο δομικό χαρακτηριστικό το τρίγωνο της γνώσης. Σηματοδοτεί, δηλαδή, αυτό το νομοσχέδιο την επένδυση στη χώρα για την έρευνα, για την τεχνολογική ανάπτυξη και για την καινοτομία. Απαραίτητη συνθήκη για όλα αυτά είναι η δημιουργία ενός νέου πλαισίου -και μάλιστα, ενιαίου εθνικού πλαισίου- για την έρευνα. Δεκαετίες μετά αναπτύσσεται μία νομοθετική πρωτοβουλία με εξαιρετική προοπτική για τη χώρα, όταν μάλιστα στο πλαίσιο του Συντάγματος -αναφέρομαι συγκεκριμένα στο άρθρο 16- προβλέπεται ότι η τέχνη, η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες, η δε ανάπτυξη και η εφαρμογή τους αποτελούν ευθύνη του κράτους.
Η χώρα μας έχασε πολύτιμο έδαφος και χρόνο, όταν άλλες χώρες επενδύουν εδώ και χρόνια στον τομέα της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Οι πόροι που διατίθεντο για την έρευνα ήταν πολύ κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο και δεν υπήρχε ενιαίος εθνικός χώρος για την έρευνα. Κυρίως, όμως, δεν υπήρχε στρατηγική στόχευσης.
Η έλλειψη όλων αυτών των προαπαιτούμενων δημιούργησε μία εικόνα στη χώρα διάσπαρτων ερευνητικών δραστηριοτήτων, τα ευρήματα των οποίων παρέμειναν πολλές φορές αναξιοποίητα για τους παραγωγικούς φορείς, αλλά και για την ίδια την παραγωγή πλούτου στη χώρα. Σε κάποιες περιπτώσεις κυριάρχησε η αντίληψη ότι κάνουμε έρευνα για την έρευνα. Η ερευνητική δραστηριότητα, όμως, δεν μπορεί να αναπτύσσεται σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον. Αντίθετα, πρέπει να χαρακτηρίζεται από εξωστρέφεια, πρέπει να συνδέεται με την κοινωνία, με την στρατηγική ανάπτυξη της οικονομίας, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που η χώρα έχει ανάγκη παραγωγής καινοτόμων δραστηριοτήτων για την ίδια την οικονομία.
 
Το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα είναι από τα πιο σημαντικά που έχουν έρθει προς ψήφιση στη Βουλή τα τελευταία χρόνια. Έρχεται να καλύψει ένα πολύ μεγάλο θεσμικό κενό. Το νομοθετικό πλαίσιο για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία, έτσι όπως είχε διαμορφωθεί με το ν. 1514/1985, ήταν ανεπαρκές και ασύμβατο στις σύγχρονες συνθήκες. Ιδιαίτερες αναφορές έκανε ο κ. Βασιλάκος κατά τη συζήτηση στις Επιτροπές, όπου ανεδείχθη αυτή η δυνατότητα που δίνει το νομοσχέδιο να καλύψει αυτό το κενό.
Το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα, όπως είπε και ο κ. Λοβέρδος, θεραπεύει αυτές τις ανεπάρκειες και λαμβάνει υπ’ όψιν του μάλιστα το περιεχόμενο της Ευρωπαϊκής Χάρτας του Ερευνητή. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, όταν στη συζήτηση στην Επιτροπή από τους εκπροσώπους των ερευνητικών κέντρων και τους ερευνητές αυτό ακριβώς είχε αναδειχθεί.
Επίσης, ανατρέπει τις υπάρχουσες ανεπάρκειες, αλλά δεν διαταράσσει την κατάσταση, αφού μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα από την πρώτη μέρα της ψήφισής του, χωρίς να προκαλέσει δυσλειτουργίες στους ερευνητές, στα ερευνητικά κέντρα, αλλά και στην έρευνα εν γένει στη χώρα. Δημιουργεί, λοιπόν, ένα πλαίσιο παραγωγικής και ουσιαστικής αξιοποίησης όλων των πόρων που θα διατεθούν από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα για να αναπτυχθεί η ερευνητική δραστηριότητα σ’ αυτό το σημαντικό και ευαίσθητο τομέα που έχει ανάγκη η χώρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για πρώτη φορά δημιουργείται ένας ενιαίος εθνικός χώρος έρευνας. Για πρώτη φορά, δηλαδή, η Ελλάδα αποκτά μία εθνική πολιτική –και αυτό είναι πολύ σημαντικό- για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία. Για πρώτη φορά, η ερευνητική κοινότητα μπορεί να λειτουργήσει σε ένα σύγχρονο, ευέλικτο και λειτουργικό θεσμικό πλαίσιο που εγγυάται την αξιοποίηση του ανθρώπινου επιστημονικού δυναμικού.
Επιπρόσθετα, για πρώτη φορά κυριαρχεί μία άλλη αντίληψη που συνδέεται με την έρευνα, την πραγματική οικονομία, την παραγωγική διαδικασία, αλλά κυρίως με την ίδια την κοινωνία. Επιτρέψτε μου να σκιαγραφήσω αναλυτικά αυτά τα σημεία που αφορούν μία νέα εθνική στρατηγική που σχεδιάζεται και διαμορφώνεται από το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας, η λειτουργία του οποίου τίθεται σε νέα βάση.
Στο Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας προβλέπεται η συμμετοχή μελών της ερευνητικής και πανεπιστημιακής κοινότητας και –το τονίζω αυτό- εκπροσώπων του ιδιωτικού τομέα από την έρευνα, την τεχνολογία και την καινοτομία. Αναδεικνύεται η περιφερειακή διάσταση της ανάπτυξης των τομέων της έρευνας, της τεχνολογικής ανάπτυξης και της καινοτομίας. Μέχρι τώρα δεν υπήρχε. Υπήρχαν περιφερειακά προγράμματα, πολιτικές από την περιφέρεια, αλλά η έρευνα στην περιφέρεια δεν είχε συνδεθεί ποτέ με το βασικό στόχο της εθνικής πολιτικής και στρατηγικής για την έρευνα.
Σε κάθε περιφέρεια υπάρχουν ιδιαιτερότητες που πρέπει να μελετηθούν και να αντιμετωπιστούν και συγκριτικά πλεονεκτήματα που πρέπει να αξιοποιηθούν. Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία περιφερειακών επιστημονικών συμβουλίων σε κάθε μία από τις δεκατρείς περιφέρειες της χώρας. Η διασύνδεση της έρευνας με την επιχειρηματικότητα και την παραγωγική διαδικασία στις περιφέρειες έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη.
Μ’ αυτό το νομοσχέδιο θεσπίζεται, επίσης, η δημιουργία ειδικών συνδέσμων σε κάθε Υπουργείο, που θα έχουν την αρμοδιότητα των θεμάτων που σχετίζονται με την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία. Αυτή είναι πολύ σημαντική παράμετρος, αφού συνδέει την έρευνα με οριζόντιες και κάθετες στρατηγικές για την ίδια την έρευνα.
Προηγουμένως αναφερθήκαμε στη στρατηγική στόχευση που υπηρετείται με την εκπόνηση ενός επταετούς σχεδίου δράσης που θα εγκρίνεται κάθε φορά από τη Βουλή. Μετά το πέρας της επταετίας θα επικαιροποιείται και θα υπάρχουν διορθωτικές παρεμβάσεις από τις ανάγκες της κοινωνίας και από τα νέα δεδομένα. Παράλληλα, είναι αξιοσημείωτο να αναφέρουμε ότι θα υπάρχει διαρκής αξιολόγηση και παρακολούθηση αυτών των δράσεων.
Αντιμετωπίζεται, λοιπόν, με τον καλύτερο τρόπο μία χρόνια παθογένεια, όπως ήταν ο κατακερματισμός των ερευνητικών δραστηριοτήτων και η εγγενής αδυναμία διασύνδεσης της έρευνας με την πραγματική οικονομία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσα ανέφερα προηγουμένως περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που έχει έρθει προς ψήφιση, το οποίο διασφαλίζει το συντονισμό της ερευνητικής δραστηριότητας σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο.

Διασφαλίζεται η ένταξή τους σε μια εθνική στρατηγική, η οποία είναι ενταγμένη -πέρα των άλλων- και στην αξιοποίηση των πόρων της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020, μεγάλο μέρος των οποίων θα διατεθεί για τη διασύνδεση της επιχειρηματικότητας με την έρευνα και την καινοτομία.
Ποια είναι όμως τα πλεονεκτήματα και οι νέες ευκαιρίες που δημιουργούνται μέσα από τις διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου για τον τομέα της έρευνας; Δίνεται, λοιπόν, η δυνατότητα να αναφερθούμε μερικώς σε αυτά. Δίνεται η δυνατότητα να αναπτυχθούν συνεργασίες, κοινές ερευνητικές δράσεις με τη συμμετοχή ερευνητικών κέντρων, πανεπιστημίων, φορέων του δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού τομέα σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο.
Ορισμένοι επιμένουν να δαιμονοποιούν τον ιδιωτικό τομέα. Αγνοούν προφανώς την ενεργό συμμετοχή και συμβολή του στην ανάπτυξη του τομέα της έρευνας σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Είναι καιρός να φύγουν από το παράλογο σύμπαν που τους κυριαρχεί και να ζήσουν την πραγματικότητα που έχει ανάγκη η χώρα αυτή την περίοδο, ιδιαίτερα όταν τώρα αναζητούμε νέους διαύλους που θα οδηγήσουν σε ένα βιώσιμο και μακροχρόνιο πλαίσιο ανάπτυξης. Μέσα σε αυτές τις συνεργασίες, τις συνέργειες προκύπτουν ιδέες, προκύπτουν δράσεις και οι πολιτικές που απευθύνονται στην αγορά δημιουργούν πλούτο, θέσεις εργασίας και ρυθμούς ανάπτυξης. Δημιουργούνται νέες ερευνητικές υποδομές για την ενίσχυση των τεχνολογιών, της πληροφορικής και της επικοινωνίας.
Υπάρχουν όμως και παράπλευρα πλεονεκτήματα από τη στροφή της χώρας στην έρευνα και στην καινοτομία. Μέσα από τις δράσεις που αναπτύσσονται οδηγούμαστε στη μείωση του κόστους των επιχειρήσεων και στην αύξηση μιας ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ερευνητική δραστηριότητα πρέπει να συνδέεται με το αποτέλεσμα, με την αριστεία, με την αξιοκρατία και τη διαφάνεια. Αυτά τα στοιχεία κυριάρχησαν κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το νομοσχέδιο από όλες τις πτέρυγες της Εθνικής Αντιπροσωπείας. Η ερευνητική δραστηριότητα συνδέεται με αποτελέσματα, με την αριστεία, με την αξιοκρατία και τη διαφάνεια, αφού οι διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου συνδέονται τόσο με τη δημόσια χρηματοδότηση των ερευνητικών κέντρων και με την αξιολόγηση αλλά και με ένα σύνολο προβλέψεων του νομοσχεδίου, που θεσπίζει κριτήρια στο πλαίσιο μάλιστα ενός ειδικού συστηματικού μορφώματος αξιολόγησης, αφού στο πλαίσιο αυτής της αξιολόγησης διασφαλίζεται η ουσιαστική διοικητική, οικονομική ανεξαρτησία των ερευνητικών κέντρων και των ινστιτούτων, που σημαίνει ότι η αξιολόγηση σε οριζόντια και σε κάθετη δράση ελέγχει, αποτιμά την προσπάθεια κάθε στιγμή, σε κάθε δομή σε εθνικό επίπεδο και σε περιφερειακό επίπεδο μάλιστα. Αποκτούν, λοιπόν, διοικητική ευελιξία, δυνατότητες διαχείρισης των οικονομιών τους με οικονομικά κριτήρια χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.
Ακούμε συνήθως πολλούς από εμάς να χύνουν δάκρυα ή στην καλύτερη περίπτωση να προβαίνουν σε διαπιστώσεις, επισημάνσεις αποσπασματικές, για την αιμορραγία του κορυφαίου επιστημονικού δυναμικού στη χώρα που φεύγει στο εξωτερικό, στην Ευρώπη, στην Αμερική για καλύτερη τύχη. Δεν πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις γενεσιουργές αιτίες, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, γι’ αυτό το φαινόμενο, που είναι κοινή διαπίστωση ενδεχόμενα; Δεν πρέπει να ανατρέψουμε και να αναστρέψουμε όλα αυτά που αποτελούν εμπόδια για τα λαμπρά μυαλά στην πατρίδα μας, το ανθρώπινο πλούσιο δυναμικό, ερευνητικό και επιστημονικό, τους σπουδαίους Έλληνες επιστήμονες που θέλουν να ασκήσουν ερευνητική δραστηριότητα και έχουν καινοτόμες ιδέες; Δεν πρέπει να τους δώσουμε ένα ελκυστικό περιβάλλον να δραστηριοποιηθούν στη χώρα;
Αυτό επιχειρεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με τη θεσμοθέτηση της κινητικότητας των ερευνητών στα ερευνητικά κέντρα, στα πανεπιστήμια αλλά και στον ιδιωτικό τομέα. Δημιουργείται ένα νέο διοικητικό λειτουργικό μοντέλο στα ερευνητικά κέντρα, στα ινστιτούτα, προσαρμοσμένο και με τα ισχύοντα ευρωπαϊκά στάνταρτ εκεί που υπάρχουν ερευνητικά κέντρα, ινστιτούτα και πανεπιστήμια που κάνουν τη διαφορά. Αυτό θέλουμε να φέρουμε στη χώρα: ποιοτική διαφορά με πολλαπλασιαστικά οφέλη σε όλα τα επίπεδα.  
    Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων προβλέπει -ενδεικτικά να αναφέρουμε μερικά από τα σημεία του- τη δημιουργία Επιστημονικών Συμβουλίων σε κάθε ερευνητικό κέντρο. Επίσης, την απλοποίηση των διαδικασιών για τη χρηματοδότησή τους -θα ξεπεράσουμε τις αγκυλώσεις και τη γραφειοκρατία- καθώς και την ουσιαστική κατοχύρωση του Ενιαίου Εθνικού Χώρου Έρευνας. Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Επιτυγχάνεται με ένα νέο και ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας, που θα ισχύσει για όλα τα ερευνητικά κέντρα, αμέσως από την ψήφισή του. Δίνεται η δυνατότητα συνεργασίας των ερευνητικών κέντρων σε κοινά προγράμματα, αλλά και με συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα. Δίνεται πρόσθετα η δυνατότητα απασχόλησης των ερευνητών στον ιδιωτικό τομέα. Κατοχυρώνεται ο Ενιαίος Εθνικός Χώρος Έρευνας.
        Κατοχυρώνεται ο Ενιαίος Εθνικός Χώρος Έρευνας με το νέο και ευέλικτο πλαίσιο συνεργασίας ανάμεσα στα ερευνητικά κέντρα και στα πανεπιστήμια, με τη θεσμοθέτηση του επισκέπτη ερευνητή και του επισκέπτη καθηγητή αντίστοιχα. Στα ερευνητικά κέντρα των πανεπιστημίων ζούμε πολλοί από εμάς την ανάγκη αυτή της ώσμωσης ερευνητικών κέντρων, ινστιτούτων με τα πανεπιστήμια.
    Κατοχυρώνεται ο νέος Ενιαίος Εθνικός Χώρος Έρευνας με αδιάβλητες και διαφανείς διαδικασίες για την αξιολόγηση των ερευνητών, σύμφωνα με τα ισχύοντα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Σαφέστατα, θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι πόροι που διατίθενται για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία αποτελούν ένα μεγάλο ζητούμενο. Είναι αλήθεια. Στο νομοσχέδιο, ωστόσο, καθορίζεται ως προαπαιτούμενο η σταδιακή αύξηση των δαπανών στον προϋπολογισμό, προκειμένου να φθάσουμε κοντά στο μέσο όρο που ισχύει για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η αύξηση της χρηματοδότησης έχει και έμμεσα χαρακτηριστικά, σχετιζόμενη με τα φορολογικά κίνητρα και ελαφρύνσεις που θα δοθούν στις επιχειρήσεις που θα επενδύσουν στην έρευνα και στην καινοτομία.
Η οικονομική αυτοτέλεια των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων δεν μπορεί, όμως, να στηρίζεται αποκλειστικά στη δημόσια χρηματοδότηση. Αποκτά δυναμική, όταν συνδέεται με εξωστρεφείς συμφωνίες και δραστηριότητες, μέσα από τις συμπράξεις με δημόσιους φορείς, με την Αυτοδιοίκηση, με τον ιδιωτικό τομέα και μέσα από την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και οι διατάξεις που αφορούν την εναρμόνιση του πλαισίου λειτουργίας της Εθνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας, σύμφωνα με τα ισχύοντα διεθνώς και τις διεθνείς συνθήκες, αλλά και τις διατάξεις που υποστηρίζουν και αξιολογούν προγράμματα έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στα σχολεία, μία πολύ σημαντική παράμετρος που είναι ανάγκη πλέον για τη χώρα.
Κύριε Πρόεδρε, τελειώνοντας επιτρέψτε μου να αναφέρω ότι στο πλαίσιο αυτής της σύντομης τοποθέτησής μας για το σχέδιο νόμου διαπιστώνουμε πως ανοίγουν νέες προοπτικές και αναδεικνύονται ευκαιρίες για πρότυπη ερευνητική δραστηριότητα που έχουν προβολή στο μέλλον. Η δραστηριότητα αυτή στηρίζεται στο πλαίσιο αυτών των δομικών χαρακτηριστικών του νομοσχεδίου που αποτελούν πολύτιμο σύμβουλο -αν τελικώς γίνει νόμος του κράτους- στην Αυτοδιοίκηση, στην Περιφερειακή Τοπική Ανάπτυξη, σε όλες τις επιχειρήσεις, στην ίδια την εθνική οικονομία.
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα προκαλούσε εντύπωση σε πολλούς από εμάς, αλλά νομίζω ότι πρέπει να αναφερθώ, το γεγονός ότι αν και η η Ελλάδα αποτελεί ένα πρότυπο τουριστικής βιομηχανίας θα έλεγα, εντούτοις στη χώρα μας δεν υπάρχει ένα ερευνητικό κέντρο με πεδίο αναφοράς στον τουρισμό. Κατέθεσα στον κύριο Υπουργό -και το είδε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον- πρόταση για δημιουργία Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών, στο πλαίσιο αυτής της ανάγκης που έχει η χώρα για τεκμήρια, ώστε να συνδεθεί η αγορά εργασίας με αναπτυξιακό πρότυπο και νομίζω ότι έρχεται να καλύψει ένα πολύ μεγάλο κενό και σε αυτήν την τουριστική βιομηχανία που είναι πυλώνας ανάπτυξης.
    Θέλω, λοιπόν, να αναφέρω για άλλη μία φορά ότι το νομοσχέδιο αυτό αναδεικνύει προοπτικές για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία και καλώ όλους τους συναδέλφους να το υπερψηφίσουν, κάτι που άλλωστε αναδείχθηκε και από τη συζήτηση στις επιτροπές, από όλες τις πτέρυγες της Βουλής.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ