Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Δύο λύσεις για να ψηφίσουν οι 100.000 δεκαοκτάρηδες προτείνει ο Συνήγορος του Πολίτη

Δημοσίευση: 08/01/2015
Εκλογές
Alt Text: 
Εκλογές
Title Text: 
Εκλογές
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Επείγουσα επιστολή του προς τον υπουργό Εσωτερικών. Οι περίπου 100.000 συμπολίτες μας που γεννήθηκαν το 1997 μπορούν να ψηφίσουν στις βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015, καθώς υπάρχουν εναλλακτικές νομικές διέξοδοι, σημειώνει ο Συνήγορος του Πολίτη σε επείγουσα επιστολή του προς τον υπουργό Εσωτερικών.

Η ανεξάρτητη αρχή προτείνει είτε την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου είτε την έκδοση εγκυκλίου του υπουργείου Εσωτερικών προς τις Εφορευτικές Επιτροπές σύμφωνα με την οποία οι εν λόγω εκλογείς θα ψηφίσουν με απλή επίδειξη πιστοποιητικού εγγραφής σε δημοτολόγιο.

Η επίλυση του προβλήματος αυτού είναι αναγκαία για λόγους στοιχειώδους εντιμότητας του κράτους απέναντι στους νέους εκλογείς, τονίζει ο Συνήγορος.

Αποκλειστική αιτία του κινδύνου να μην ψηφίσουν όσοι γεννήθηκαν το 1997 είναι μια κραυγαλέα νομοθετική ανακολουθία: ενώ κατ’ αρχήν όλοι οι έλληνες πολίτες αποκτούν δικαίωμα ψήφου την 1η Ιανουαρίου του έτους εντός του οποίου συμπληρώνουν την ηλικία των δεκαοκτώ, η εγγραφή κάθε νέας γενεάς εκλογέων στους οικείους καταλόγους διενεργείται «αυτεπάγγελτα από 1ης μέχρι τέλους Φεβρουαρίου», σαν να μην υπήρχε ποτέ περίπτωση διενέργειας εκλογών κατά τους μήνες Ιανουάριο ή Φεβρουάριο.

Υπό το καθεστώς αυτό, οι αρμόδιοι δήμοι βρίσκονται σε απόλυτη νομική αδυναμία να εγγράψουν εγκαίρως, εν όψει των προσεχών εκλογών, όσους ήδη από 1 Ιανουαρίου 2015 απέκτησαν εκλογικό δικαίωμα.

Ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει δύο εναλλακτικές λύσεις και παραθέτει τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα:

• είτε να τροποποιηθεί με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου το άρθρο 10 § 1 π.δ. 26/2012, προκειμένου να επιτραπεί πέραν πάσης αμφισβητήσεως η επίμαχη εγγραφή ακόμη και κατά μήνα Ιανουάριο,

• είτε να παραγγελθεί με ρητή και σαφή εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών προς τις Εφορευτικές Επιτροπές η εφαρμογή, ειδικά για τους δεκαοκταετείς, της επικουρικής διαδικασίας του άρθρου 8 § 4-5 π.δ. 26/2012, σύμφωνα με το οποίο οι παραλειφθέντες εκλογείς ψηφίζουν με απλή επίδειξη πιστοποιητικού εγγραφής σε δημοτολόγιο.

Πλεονέκτημα της πρώτης λύσης είναι ότι οι νέοι εκλογείς θα εμφανισθούν εγγεγραμμένοι σε επίσημο (γενικό ή ειδικό) εκλογικό κατάλογο και μειονέκτημά της το ενδεχόμενο τεχνικών προβλημάτων τα οποία θα μπορούσαν να παρακωλύσουν τη συμπλήρωση των γενικών καταλόγων (ή την εξ αρχής σύνταξη ειδικών) σε τόσο ασφυκτικά χρονικά περιθώρια.

Πλεονέκτημα της δεύτερης λύσης είναι η απλότητά της, καθώς θα ενταχθεί σε μια διαδικασία ήδη γνωστή και συνηθέστατη. Μειονέκτημά της είναι ότι καθώς η εκτέλεσή της επαφίεται στις εφορευτικές επιτροπές, κάποιες θα μπορούσαν να διστάσουν ή να εγείρουν ερμηνευτικές αντιρρήσεις.

Επομένως, τονίζει ο Συνήγορος, για την ασφαλή εφαρμογή αυτής της λύσης θα απαιτηθεί ρητή και σαφής εγκύκλιος του υπουργείου προς τις εφορευτικές επιτροπές. Για την απλούστευση της διαδικασίας, θα μπορούσε ενδεχομένως να προβλεφθεί μόνον ένα εκλογικό τμήμα ανά δημοτικό διαμέρισμα όπου θα ψηφίζουν οι εκλογείς αυτής της κατηγορίας.

Ετικέτες: 
εκλογές

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean