Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ: Συμφωνήθηκε ο αριθμός εισακτέων να καθορίζεται από ΑΕΙ- Α.Ε.Ι. - ΑΔΙΠ – ΥΠΑΙΘ

Το Μάρτιο η απόφαση για το πόσοι υποψήφιοι θα εισαχθούν κατά τμήμα και Σχολή
Δημοσίευση: 12/01/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ο υπουργός Α. Λοβέρδος συμφώνησε στη σημερινή συνεδρίαση των ΣΑΠΕ και ΣΑΤΕ του ΕΣΥΠ, που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Παιδείας, με την πρόταση των Πρυτάνεων ο τελικός αριθμός να καθορίζεται μετά από απόφαση των Α.Ε.Ι. - ΑΔΙΠ – ΥΠΑΙΘ.

Στη συνεδρίαση, συμφωνήθηκε επίσης, η Ομάδα Εργασίας, η οποία ήδη έχει συγκροτηθεί, να καταθέσει μέχρι τέλους Φεβρουαρίου την πρόταση σχετικά με τα κριτήρια όσον αφορά τον αριθμό των εισακτέων, τόσο από πλευράς Α.Ε.Ι. όσο και της Πολιτείας, γιατί πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και κοινωνικά-οικονομικά κριτήρια, όπως η πληθυσμιακή κατανομή.

Επίσης η Ομάδα Εργασίας θα προτείνει εάν το νέο καθεστώς θα εφαρμοστεί από φέτος ή από το 2015.

Ο υπουργός Παιδείας μιλώντας στους εκπαιδευτικούς συντάκτες στο περιθώριο της συνεδρίασης του ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ είπε τα εξής:

Η ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΑΠΕΔΩΣΕ: Ενώ φάνηκε στην αρχή ότι υπάρχουν δυσκολίες για τον νέο τρόπο καθορισμού των εισακτέων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, η διαβούλευση απέδωσε πολύ θετικά αποτελέσματα και αποδεχθήκαμε όλοι μία πρόταση.

ΟΛΟΙ ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ: Ο αριθμός των εισακτέων και των μετεγγραφών θα καθορίζεται από κοινή απόφαση της ΑΔΙΠ, του ΥΠΑΙΘ και των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Όλοι οι φορείς συμφωνούμε.

ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ: Τι μένει να γίνει; Μένει να ξεκινήσει η ομάδα εργασίας, η οποία ήδη έχει αποδώσει τα μέγιστα καθορίζοντας πώς θα γίνει αυτό. Πρέπει να υπάρξει νόμος από τη νέα Βουλή. Επειτα, πρέπει να υπάρξουν Υπουργικές Αποφάσεις που να ρυθμίζουν τις λεπτομέρειες αυτής της συμφωνίας και τέλος, η ίδια η συμφωνία μέχρι τον Μάρτιο της ΑΔΙΠ, του ΥΠΑΙΘ, και των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Εμείς είχαμε ξεκινήσει λέγοντας ότι τον Σεπτέμβριο του 2015 θα ξεκινήσουμε και επιμένουμε σε αυτό. Θα δεχθούμε βέβαια και τη λογική να πάμε από το μεθεπόμενο ακαδημαϊκό έτος , για να μην έχουμε βιασύνες , άρα τσαπατσουλιά και άρα προβλήματα.

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ: Στο θέμα των μετεγγραφών, εμείς δεν πιστεύουμε στην κατάργησή τους όπως ακούγεται στο συμβούλιο, αλλά πιστεύουμε ότι ο αριθμός τους και ο τρόπος, θα καθορίζεται με την ίδια την απόφαση της ΑΔΙΠ , του ΥΠΑΙΘ, και των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Αν αυτό επιτευχθεί, τότε θα έχουμε συναποφασίζοντες όλους εκείνους που έχουν δημιουργήσει τις συγκρούσεις στο παρελθόν και στο πρόσφατο παρελθόν. Δηλαδή τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα καταθέτουν τις προτάσεις και θα συναποφασίζουν με κριτήριο τι δύνανται να εκπαιδεύουν. Το δε Υπουργείο και η εκάστοτε Κυβέρνηση θα συνεκτιμά και άλλα κοινωνικά κριτήρια , όπως την επιθυμία των Ελλήνων να σπουδάσουν τα παιδιά τους. Η δε ΑΔΙΠ θα είναι μία μορφή διαιτητή, η οποία θα καθορίζει με πιο λογικό τρόπο , μειώνοντας τις αποστάσεις ανάμεσα στο Υπουργείο και τα Πανεπιστήμια- ΤΕΙ. Νομίζω πως έγινε κάτι που έπρεπε να γίνει εδώ και δεκαετίες. Υπάρχει αυτή η κοινή απόφαση και ελπίζω όποιος είναι στο Υπουργείο και όποια Κυβέρνηση υπάρχει μετά τις 25 κατά τη βούληση του ελληνικού λαού, να εφαρμόσει αυτήν την απόφαση

. Ειδικότερα η εισήγηση του υπουργού Παιδείας προς τα μέλη του ΣΑΠΕ και ΣΑΤΕ, έχει ως εξής:

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ

I.ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η σημερινή συνεδρίαση είναι καθορισμένη απ’ την τελευταία συνεδρίαση των ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ του περασμένου Νοεμβρίου. Καλούμαστε να πάρουμε μια απόφαση που θα εφαρμοστεί αμέσως μετά τις εκλογές.

Ο αριθμός των εισακτέων στα A.E.I. είναι σοβαρό θέμα το οποίο αφορά όχι μόνον τα Α.Ε.Ι. αλλά και ολόκληρη την κοινωνία. Είναι θέμα κοινωνικό, οικονομικό και αναπτυξιακό.

Η πολυπλοκότητά του δεν είναι ζήτημα στο οποίο θα αναφερθώ τώρα εκτενώς.

Ωστόσο, δεν μπορώ να μην διαπιστώσω ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα διέπει η μονοδιάστατη αντίληψη, ότι όλοι οι μαθητές με τον έναν ή τον άλλο τρόπο πρέπει να κατευθύνονται στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Το γεγονός αυτό, όπως όλοι γνωρίζουμε, οδηγεί σε ένα μεγάλο αριθμό πτυχιούχων, ανέργων ή υποαπασχολούμενων ή εργαζομένων σε θέσεις με λιγότερες απαιτήσεις τυπικών προσόντων.

Εντούτοις, στην ελληνική κοινωνία υπάρχει, για ποικίλους λόγους, ιστορικούς και ψυχολογικούς, μια επιμονή για την εισαγωγή των νέων στα ΑΕΙ της χώρας.

Η κρίση ενδεχομένως κλόνισε σε ένα βαθμό αυτή την επιμονή, δεν έχει όμως αλλάξει κατά βάση η συνολική ελληνική νοοτροπία.

Από την άλλη, κάνεις δεν δικαιούται να αρνηθεί σε νέους με δυνατότητες και όνειρα το δικαίωμα να αποκτήσουν πανεπιστημιακή μόρφωση.

Επιπροσθέτως, κάτι τέτοιο συνάδει και με τη γενικότερη ευρωπαϊκή στρατηγική για το 2020, σύμφωνα με την οποία βασικός στόχος είναι η αύξηση του ποσοστού των ατόμων που είναι απόφοιτοι ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν πως την ευθύνη για την αντιμετώπιση ενός τόσο σημαντικού και πολυδιάστατου προβλήματος, το οποίο γίνεται ακόμη πιο πολύπλοκο σε συνθήκες κρίσης στη χώρα μας, δεν μπορεί και δεν είναι ρεαλιστικό να την αναλαμβάνει πλέον μόνον το ΥΠΑΙΘ.

Όχι γιατί θέλει να αποσείσει αυτήν την ευθύνη αλλά γιατί με τη συνεργασία και την επιστημονική και τεχνική υποστήριξη και συμβολή των ΑΕΙ και της ΑΔΙΠ, ο αριθμός των εισακτέων μπορεί να καθοριστεί σε μια πιο ορθολογική, ρεαλιστική και ολοκληρωμένη βάση.

Εξάλλου, δεν είναι δυνατόν οι κύριοι αποδέκτες του όγκου των φοιτητών που είναι τα ίδια τα ΑΕΙ να μη έχουν λόγο πάνω σε αυτό το ζήτημα που τους αφορά άμεσα.΄

Εως τώρα, όπως είπαμε και στην προηγούμενη συνεδρίαση, τα Α.Ε.Ι. εισηγούνται στο ΥΠΑΙΘ και αυτό καθορίζει τον αριθμό των εισακτέων.

II. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ

Στην προηγούμενη συνεδρίαση της 24ης Νοεμβρίου 2014 εισηγήθηκα τον αριθμό να καθορίζουν τα ίδια τα Ιδρύματα σύμφωνα με τον Νόμο 4009/2011

. Ειδικότερα, είχα προτείνει για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 ή το μεθεπόμενο ακαδημαϊκό έτος 2016-2017, να κινηθούμε στη λογική της παραγράφου 4 του ως άνω άρθρου (άρθρο 62 του Ν.4009/2011), ως προς το στοιχείο στ’ της παραγράφου 2 του άρθρου 62 του ανωτέρω νόμου, δηλαδή για τον καθορισμό του κατ΄ έτος αριθμού των εισακτέων στις σχολές και στα τμήματα εκάστου ιδρύματος.

Συγκεκριμένα, να υποβληθούν σχετικές εισηγήσεις από τους πρυτάνεις των Πανεπιστημίων και τους προέδρους των ΤΕΙ στην ΑΔΙΠ, κατόπιν να κατατεθεί η γνώμη της ΑΔΙΠ στα ιδρύματα και στη συνέχεια τα ίδια τα ιδρύματα να αποφασίσουν για τον αριθμό των εισακτέων

. Ο τρόπος λήψης της απόφασης αυτής από τα ίδια τα ιδρύματα θα ρυθμιστεί νομοθετικά, μετά από διαβούλευση του Υπουργού Παιδείας με αυτά. Κατόπιν θα υπογράφεται η τελική απόφαση των ιδρυμάτων.

Η αρμοδιότητα του Υπουργού Παιδείας στην περίπτωση αυτή θα είναι δεσμία, δηλαδή δεν θα μπορεί να αποκλίνει από τις τελικές αποφάσεις των ιδρυμάτων.

Μου δίνει ιδιαίτερη χαρά το γεγονός ότι στη συνεδρίαση της 24ης Νοεμβρίου 2014, μετά από συζήτηση, το σώμα (ΣΑΠΕ – ΣΑΤΕ) διαπίστωσε ότι η πρωτοβουλία μας είναι σημαντική και συνάδει με πάγια αιτήματα των Συνόδων Πρυτάνεων και Προέδρων ΤΕΙ.

Εξάλλου, υπάρχουν ήδη οι υφιστάμενες προβλέψεις του Ν. 4009/11, άρθρα 61, 62 και 63, περί προγράμματος εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση, συμφωνιών προγραμματικού σχεδιασμού μεταξύ ΑΕΙ και Πολιτείας και κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης στα ΑΕΙ, με τη διαμεσολάβηση της ΑΔΙΠ.

Επιπρόσθετα, η ομάδα εργασίας που συγκροτήθηκε στο πλαίσιο του ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ σε συνεδρίασή της στις 8 Δεκεμβρίου 2014 πρότεινε, μεταξύ άλλων, ο τελικός αριθμός να καθορίζεται μετά από απόφαση των Α.Ε.Ι. - ΑΔΙΠ - ΥΠΑΙΘ, κάτι που και η Σύνοδος Πρυτάνεων της 13ης Δεκεμβρίου αποφάσισε σε συμφωνία με τις διεθνώς ισχύουσες βέλτιστες πρακτικές και τη συνταγματική πρόβλεψη περί αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ.

Ως εκ τούτου είναι και δική μας αντίληψη ότι τα ΑΕΙ, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, δεν είναι δυνατόν να μην έχουν βαρύνουσα γνώμη και αποφασιστική αρμοδιότητα στον καθορισμό του μέγιστου αριθμού εισαγομένων φοιτητών που μπορούν να εκπαιδεύσουν.

Κατόπιν τούτου, αποδεχόμαστε την εν λόγω πρόταση και με βάση αυτήν θα πορευτούμε.

Για τον λόγο αυτό προτείνεται η επιτροπή που έχει συσταθεί ή μία πιο ευέλικτη με τη συμμετοχή της ΑΔΙΠ και του ΥΠΑΙΘ, να επεξεργαστεί τις λεπτομέρειες της εν λόγω πρότασης. Ειδικότερα, προτείνουμε μεταξύ των άλλων να υπάρχουν:

Α. Κριτήρια όσον αφορά τον αριθμό των εισακτέων, τόσο από πλευράς Α.Ε.Ι. όσο και της Πολιτείας, γιατί πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και κοινωνικά-οικονομικά κριτήρια, όπως η πληθυσμιακή κατανομή.

Β. Χρονοδιάγραμμα προτάσεων και αποφάσεων.

Κλείνοντας αυτή την εισήγησή μου, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους για την παρουσία σας και τη συμμετοχή σας στη σημερινή συνεδρίαση, η οποία συνιστά μια σημαντική απόδειξη ότι, παρά τις επιμέρους διαφωνίες, παρά τις όποιες ιδεολογικές ή άλλες διαφορές των συμμετεχόντων, η διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος διαλόγου και συνεργασίας μεταξύ τις πολιτείας και των ΑΕΙ μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη αντιμετώπιση των ζητημάτων που αφορούν το πιο ζωντανό και ελπιδοφόρο κομμάτι της κοινωνίας μας, τους νέους.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.