ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Μαθήματα από τη Σουηδία

Πολλά από τα επιτεύγματα της Σουηδίας μπορούν να μεταφυτευτούν ανέξοδα στην Ελλάδα, ενώ άλλα, που απαιτούν ψηλές δαπάνες, για την ώρα είναι ανέφικτα
Δημοσίευση: 13/01/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Δημήτρη Καλαϊτζίδη, Διευθυντή του Ραλλείου Λυκείου

Σε πρόσφατο ταξίδι μας στη Σουηδία, στο πλαίσιο προγράμματος Erasmus+ του σχολείου μας, επισκεφτήκαμε ένα λύκειο στη Στοκχόλμη και είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με αρκετούς καθηγητές.

Το σχολείο που επισκεφτήκαμε βρίσκεται σε ένα νησάκι στο ανατολικό τμήμα της πόλης, μισή ώρα από το κέντρο της.

Είναι ένα μεγάλο δημόσιο γενικό λύκειο- gymnasium (ηλικίες 16-19 ετών), έχει περίπου χίλιους μαθητές/μαθήτριες, ανήκει στην προαιρετική δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Είναι χωρισμένο σε τρεις τομείς, τον τομέα των φυσικών επιστημών, τον τομέα των ανθρωπιστικών επιστημών και τον τομέα των επιστημών της οικονομίας.

Κάθε τομέας έχει τον δικό του διευθυντή.

Ένας εκ των τριών λειτουργεί ως υπερδιευθυντής, περισσότερο ως συντονιστής κι όχι ως ανώτερος των άλλων.

Το σχολείο ανήκει στον τοπικό δήμο, και ως προς τα κτήρια και ως προς το διδακτικό προσωπικό.

Η χρηματοδότηση παρέχεται με σταθερό ποσό ανά εγγεγραμμένο/φοιτώντα μαθητή/ μαθήτρια και είναι περίπου 37.000 κορώνες Σουηδίας.

Το 70% της χρηματοδότησης προέρχεται από τους δημοτικούς φόρους.

Η Σουηδία αφιερώνει στην εκπαίδευση το 6,3% του ΑΕΠ (μέσος όρος ΟΟΣΑ 5,7%), για την Ελλάδα μη τα ρωτάτε.

Υπάρχουν και ιδιωτικά σχολεία τα οποία ονομάζονται «ανεξάρτητα σχολεία» (independent schools), στα οποία φοιτά περίπου το 25% των μαθητών λυκείου.

Σ΄ αυτά όμως δεν πληρώνουν οι γονείς, όπως γίνεται στην Ελλάδα.

Το κράτος επιδοτεί τα σχολεία αυτά με το ισόποσο των δημοσίων-δημοτικών (σ.σ. που ανήκουν στους δήμους), ανάλογα με τον αριθμό των εγγεγραμμένων μαθητών.

Οι συνομιλητές μας παρατήρησαν ότι ορισμένα από τα «ιδιωτικά» σχολεία, προκειμένου να προσελκύσουν μαθητές, είναι πιο ελαστικά στη βαθμολογία, απασχολούν λιγότερο βοηθητικό προσωπικό κτλ, ότι μπορεί να φανταστεί ότι κάνει κάποιος ιδιώτης για να αυξήσει το κέρδος του.

Το εθνικό ωρολόγιο πρόγραμμα ορίζει τον ελάχιστο αριθμό διδακτικών περιόδων κατά διδασκόμενο αντικείμενο στο υποχρεωτικό σχολείο.

Τα μαθήματα είναι: Σουηδική γλώσσα, Αγγλικά, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, κοινωνικές επιστήμες, θρησκευτικά, καλλιτεχνικά, φυσική αγωγή και υγιεινή.

Στο λύκειο κάθε μαθητής/μαθήτρια μπορεί να επιλέξει αν θα παρακολουθήσει πρόγραμμα μαθημάτων (ας πούμε κατεύθυνση) που οδηγεί στο πανεπιστήμιο ή πρόγραμμα που οδηγεί στην αγορά εργασίας μετά την ολοκλήρωσή του (επαγγελματική εκπαίδευση).

Ο διευθυντής είναι υπεύθυνος και υπόλογος για τη διαχείριση αυτού του ποσού με το οποίο θα πρέπει να πληρώνει το διδακτικό και βοηθητικό προσωπικό, να συντηρεί τα κτήρια, να πληρώνει (στον Δήμο!!!) ενοίκιο του κτηρίου, να κάνει όλες τις προβλεπόμενες προμήθειες, να συντηρεί-λειτουργεί το εστιατόριο, τα εργαστήρια, το γυμναστήριο κτλ.

Ο διευθυντής είναι αυτός που προσλαμβάνει το προσωπικό, το αξιολογεί και αποφασίζει για τη συνέχιση ή όχι της συνεργασίας.

Ωστόσο, όταν προσληφθεί ένας εκπαιδευτικός δεν είναι καθόλου εύκολη η απόλυσή του.

Για το λόγο αυτό κάθε πρόσληψη γίνεται με πολύ μεγάλη προσοχή και μετά από ακριβή στάθμιση των αναγκών του σχολείου, με πρόβλεψη των μελλοντικών αναγκών κα. Κάθε σχολείο της Σουηδίας (ποσοστό 95%) έχει γυμναστήριο, εστιατόριο, εργαστήρια, βιβλιοθήκη, χώρους παραμονής των μαθητών κατά τη διάρκεια των κενών του προγράμματος.

Βέβαια στη Σουηδία η συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων έχει περισσότερους από 800-1.000 μαθητές, ώστε να γίνεται αποδοτική χρήση των χώρων και των υλικών υποδομών.

Όλοι οι χώροι του σχολείου κλειδώνονται και η κυκλοφορία των μαθητών επιτρέπεται μόνο στους χώρους όπου προβλέπεται να βρίσκονται και πουθενά αλλού.

Οι καθηγητές έχουν τα αντίστοιχα κλειδιά για τους χώρους όπου προβλέπεται κι αυτοί να βρίσκονται.

Ανά τέσσερις οι καθηγητές έχουν ένα δικό τους γραφείο, όπου έχουν τις βιβλιοθήκες τους, προσωπικά αντικείμενα, μια καφετιέρα-τσαγιέρα, ασφαλώς υπολογιστή κτλ.

Στο γραφείο τους βρίσκονται από το πρωί μέχρι αργά το απόγευμα, τις ώρες που δεν έχουν μαθήματα.

Οι καθηγητές πηγαίνουν στο σχολείο από τις 8 ή τις 9 το πρωί μέχρι (τουλάχιστον) τις 4 το απόγευμα, αλλά συχνά μέχρι τις 6.30 μμ

Όλες οι μη διδακτικές δραστηριότητες γίνονται εκτός διδακτικού ωραρίου και περιλαμβάνουν συνεργασία σε ομάδες ανάλογα με το διδακτικό αντικείμενο, συνελεύσεις για τα θέματα του σχολείου, συναντήσεις με τους γονείς κτλ.

Έτσι, δεν χάνονται παρά ελάχιστες ώρες διδασκαλίας, κυρίως για λόγους ασθενείας καθηγητών κτλ.

Οι καθηγητές που απουσιάζουν φροντίζουν για την κάλυψη των ωρών απουσίας και για την κάλυψη της χαμένης ύλης.

Για το ωράριο των καθηγητών συνυπολογίζεται και μέρος του χρόνου που δαπανούν στο σπίτι για προετοιμασία, αν και το μεγαλύτερο μέρος αυτής γίνεται στο σχολείο, στο γραφείο καθενός.

Σε ιδιαίτερο χώρο, όπου δεν έχουν πρόσβαση οι μαθητές, βρίσκεται το σαλόνι των εκπαιδευτικών και δίπλα ένα είδος εστιατορίου με φούρνους μικροκυμάτων, με ψυγείο, με καφετιέρες, νεροχύτες κτλ, ότι χρειάζεται για την ώρα του μεσημεριανού γεύματος.

Οι καθηγητές φέρνουν από το σπίτι τους τα τάπερ με το φαγητό τους, το ζεσταίνουν και τρώνε στο διάστημα 12.00-13.00, την ώρα που οι μαθητές βρίσκονται στο σχολικό εστιατόριο.

Μπορούν και οι καθηγητές να γευματίσουν στο σχολικό εστιατόριο πληρώνοντας περίπου 3 ευρώ για το πλήρες γεύμα.

Το σαλόνι των καθηγητών είναι ένας πολύ καλαίσθητος χώρος, όπου μπορεί κανείς να υποδεχτεί και κάποιον ξένο ή να κάνει μια μικρή συνάντηση συνεργασίας.

Σε διπλανό χώρο βρίσκεται το βεστιάριο, μπάνια, ντουζιέρες, αποδυτήρια καθηγητών που θέλουν να γυμναστούν, ατομικά ντουλαπάκια για φύλαξη προσωπικών ειδών κτλ.

Όλοι οι καθηγητές έχουν ηλεκτρονικό υπολογιστή συνδεδεμένο στο δίκτυο, μέσω του οποίου καταχωρίζουν τις απουσίες των μαθητών, στέλνουν εκτυπώσεις στους εκτυπωτές και στα φωτοτυπικά μηχανήματα, καταθέτουν τη βαθμολογία κτλ.

Η σχολική βιβλιοθήκη είναι ενημερωμένη, είναι ζωντανό κύτταρο του σχολείου, την επισκέπτονται και παραμένουν σ’ αυτή για μελέτη πολλοί μαθητές.

Σ’ αυτήν εργάζονται ένα ή δυο άτομα, υπάρχουν πολλά επιστημονικά περιοδικά, ενώ παρέχεται και ηλεκτρονική πρόσβαση σε βιβλία και περιοδικά.

Το εστιατόριο του σχολείου παρασκευάζει καθημερινά περίπου χίλιες μερίδες φαγητού, προσφέροντας τουλάχιστον δύο διαφορετικά μενού για όλους, επιπλέον μενού για χορτοφάγους, για ανθρώπους με δυσανεξία στη γλουτένη, ακόμη και για όσους δεν θέλουν να φάνε το φαγητό που προσφέρεται και προτιμούν δημητριακά με γάλα ή με γιαούρτι.

Είναι εστιατόριο αυτοεξυπηρέτησης και στο σημείο όπου οι μαθητές αδειάζουν τα υπολείμματα του φαγητού, υπάρχει ειδική διάταξη-ζυγαριά που ζυγίζει την ποσότητα φαγητού που πετά ο μαθητής. Όσο μικρότερη η ποσότητα τόσο μεγαλύτερο χαμόγελο εμφανίζεται στην οθόνη του συστήματος.

Τα σχολεία του νησιού διαγωνίζονται μεταξύ τους για τη μείωση του απορριπτόμενου φαγητού.

Το σχολείο που επισκεφτήκαμε είχε βγει τελευταίο και έκανε μια «δήλωση μετάνοιας», θεωρώντας ότι «το μηχάνημα είχε χαλάσει», ξεκινώντας ταυτόχρονα τη νέα καμπάνια για την «αποκατάσταση» του ονόματός του.

Το εστιατόριο λειτουργεί από τις δώδεκα ως τη μία, διάστημα στο οποίο όλοι οι μαθητές έχουν κενό και μπορούν να γευματίσουν, συνεχίζοντας, μετά, το σχολικό τους πρόγραμμα.

Το πρόγραμμα μαθημάτων δεν είναι ένα συνεχές πρόγραμμα ισόχρονων διδακτικών περιόδων των 45 λεπτών.

Καθορίζεται από τον διευθυντή σε συνεργασία με τον διδάσκοντα, ανάλογα με τη φύση του μαθήματος (εργαστηριακό, θεωρητικό), τις ανάγκες της τάξης και φυσικά σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα το οποίο είναι προσανατολισμένο στους στόχους, δηλαδή δεν περιλαμβάνει αναλυτική και εξαντλητική περιγραφή του τι πρέπει να διδαχτεί.

Έτσι, οι διδακτικές περίοδοι έχουν διαφορετική διάρκεια, 45, 60, 120, 135 λεπτών, κάτι που αναγκαστικά δημιουργεί κενά στο πρόγραμμα.

Στη διάρκεια των κενών οι μαθητές μένουν στους χώρους αναμονής, επισκέπτονται τη σχολική βιβλιοθήκη ή το γυμναστήριο κτλ.

Με τέτοιο πρόγραμμα οι μαθητές ποτέ δεν επιστρέφουν στο σπίτι πριν τις 4, αλλά συχνά ούτε πριν τις 5 ή 6 το απόγευμα. Στη συνέχεια μπορεί να έχουν μουσική, αθλητισμό και άλλες παρόμοιες δραστηριότητες οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα, όμως μπορούν να δώσουν κάποιους επιπλέον βαθμούς στη συνολική τους συγκομιδή. Τα αναλυτικά προγράμματα που τέθηκαν σε ισχύ το 2011, μετά την υποχώρηση στις θέσεις του Πίζα, περιλαμβάνουν γενικούς στόχους, οδηγίες και την διδακτέα –εξεταστέα ύλη.

Τα σχολικά βιβλία δεν τα παρέχει δωρεάν το κράτος, αλλά τα αγοράζουν οι μαθητές από το ελεύθερο εμπόριο.

Για κάθε μάθημα υπάρχουν αρκετά βιβλία, από τα οποία ο καθηγητής επιλέγει ένα και συστήνει στους μαθητές να το αγοράσουν.

Με την εγγραφή του μαθητή/μαθήτριας στο Λύκειο, ο δήμος του παρέχει ένα φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή, ο οποίος χρησιμοποιείται πάρα πολύ για τα μαθήματα, για την υποβολή εργασιών κτλ.

Το 96% των παιδιών στη Σουηδία έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και στο ιντερνετ.

Η βαθμολογία εκτείνεται από το Α ως το F.

Με Α έως Ε προάγεται ο μαθητής, με F μένει.

Το κύρος του καθηγητή είναι πολύ πιο ψηλό απ’ ότι στην Ελλάδα.

Ας σκεφτούμε τι θα γινόταν στη χώρα μας αν τα παιδιά έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο μόνο με τη σχολική βαθμολογία….

Κάθε χρόνο η τελευταία τάξη του σχολείου ταξιδεύει στο εξωτερικό με βάση συγκεκριμένο πρόγραμμα μελέτης, από το οποίο επίσης παίρνουν βαθμούς.

Ο Δήμος χρηματοδοτεί με 1500€ κάθε μαθητή για το ταξίδι, το οποίο συνήθως γίνεται σε μακρινές χώρες (Κίνα, Αυστραλία, Ιαπωνία ή ακόμη στην Αφρική ή στην Αμερική).

Οι μαθητές έχουν να κάνουν μια έρευνα συνεργαζόμενοι μεταξύ τους, μελετώντας διάφορες πηγές, συγκεντρώνοντας στοιχεία από την επίσκεψη και καθοδηγούμενοι από τους συντονιστές συνοδούς καθηγητές τους.

Έτσι η εκδρομή αυτή δεν έχει τον χαρακτήρα της ….πενταήμερης, όπως γίνεται στην Ελλάδα.

Η εκδρομή τους διαρκεί τουλάχιστον 15 μέρες.

Το σχολείο αυτό και όλα στη Σουηδία (εξ όσων γνωρίζουμε) είναι σχολεία αναδιάταξης, όπως τα πιλοτικά δικά μας ΣΕΠΠΕ.

Οι μαθητές έχουν ένα ντουλαπάκι με κλειδί σε έναν από τους διαδρόμους του σχολείου όπου αφήνουν τα βιβλία και τα προσωπικά τους είδη.

Μετακινούνται από αίθουσα σε αίθουσα, παίρνοντας κάθε φορά αυτό που χρειάζονται.

Για κάθε διδακτικό αντικείμενο υπάρχει τουλάχιστον μία (αλλά συχνά αρκετά περισσότερες) αίθουσες, για την οργάνωση των οποίων υπεύθυνοι είναι οι καθηγητές ειδικότητας.

Όλες οι αίθουσες ανοίγουν με ευθύνη του καθηγητή, μπαίνουν οι μαθητές, γίνεται το μάθημα και ξανακλειδώνονται αμέσως μετά τη λήξη του.

Δεν είδαμε ούτε ένα μαθητή/μαθήτρια φορτωμένο με δέκα κιλά βιβλίων και τετραδίων στην πλάτη.

Αντίθετα, πολλοί μαθητές πηγαίνουν στο σχολείο μόνο με το λαπτοπ ή το τάμπλετ, ένα τετράδιο ή ένα άδειο σακίδιο πλάτης.

Για το τι προσφέρουν τα σχολεία αναδιάταξης δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε.

Όλες οι προηγμένες χώρες έχουν αυτό το (πολύ επιτυχημένο) σύστημα.

Μόνο στη χώρα μας κάποιοι οπισθοδρομικοί «προοδευτικοί» αρνούνται ακόμη και αυτό το αποδεδειγμένα πετυχημένο παράδειγμα, διότι (όπως ισχυρίζονται) ταλαιπωρούνται οι μαθητές….

Τα εργαστήρια φυσικών επιστημών (φυσικής και βιολογίας) που επισκεφτήκαμε είναι πλήρως εξοπλισμένα.

Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες πραγματοποιώντας πλήρη σειρά εργαστηριακών ασκήσεων (συχνά με τις λευκές μπλούζες), κάτω από την παρακολούθηση και υποστήριξη των καθηγητών.

Τα εργαστηριακά μαθήματα διαρκούν 135 λεπτά και παίζουν σοβαρό ρόλο στη βαθμολογία.

Η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο δεν περιλαμβάνει υποχρεωτικά «Παν-Σουηδικές» εξετάσεις.

Οι μαθητές στη διάρκεια της τριετούς φοίτησης στο λύκειο συγκεντρώνουν ένα αριθμό μορίων.

Αν αυτά είναι κοντά στις 6.000 έχουν δυνατότητα να επιλέξουν οποιαδήποτε σχολή.

Αν στη διάρκεια της λυκειακής τους ζωής δεν συγκέντρωσαν επαρκή βαθμολογία για τη σχολή που επιθυμούν μπορούν να γράψουν (δύσκολες) εξετάσεις στο αντίστοιχο πανεπιστήμιο.

Ένας άριστος μαθητής θα χρειαστεί περίπου 3 ώρες μελέτης στο σπίτι για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσει ς του, ένας μέτριος αρκετά περισσότερες ώρες.

Ασφαλώς δεν υπάρχουν φροντιστήρια και στη συζήτηση που κάναμε έμειναν έκπληκτοι και εμβρόντητοι από το σύστημα που ισχύει στην Ελλάδα και εξωθεί τους μεν μαθητές στην παρα-σχολική παιδεία, τους γονείς στην εξαθλίωση προκειμένου να πληρώνουν φροντιστήρια και αρκετούς εκπαιδευτικούς (διορισμένους) στην παρανομία προκειμένου να κάνουν τα ιδιαίτερα φροντιστήρια.

Η έκπληξή τους ήταν μεγαλύτερη όταν τους πληροφορήσαμε ότι εμείς είμαστε δημόσιοι υπάλληλοι και ότι δεν μας προσλαμβάνει το σχολείο (ο διευθυντής) αλλά το κράτος, η κεντρική διοίκηση με εξετάσεις.

Η έννοια του φροντιστηρίου μάλλον δεν υπάρχει εκεί.

Μερικοί μαθητές λυκείου μπορεί να βοηθούν κάπως παιδιά του δημοτικού και να παίρνουν ένα μικρό χαρτζηλίκι, οι μαθήτριες μπορεί να κάνουν babysitting για περίπου δέκα ευρώ την ώρα, αλλά ακόμη και γι αυτά τα χαρτζηλίκια γίνεται συζήτηση για την ….φοροδιαφυγή!!!!

Ο καθηγητής/ η καθηγήτρια όταν σχολά δεν έχει να κάνει (κατά κανόνα) σχολική εργασία στο σπίτι. Έχει το χρόνο για τα δικά του ενδιαφέροντα.

Ο μισθός του καθηγητή (ας πούμε καθηγητή με 15 χρόνια υπηρεσίας και πλήρες ωράριο) είναι περίπου τέσσερις χιλιάδες ευρώ (μικτά), αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι το κόστος ζωής στη Σουηδία είναι πολύ ψηλό.

Μας έλεγε συνάδελφος ότι ο ίδιος και η οικογένειά του δεν μπορούν να γευματίσουν σε εστιατόρια, είναι πολύ ακριβά και αντ’ αυτού προτιμούν να καλούν τους φίλους τους στο σπίτι για φαγητό και φυσικά να καλούνται και αυτοί με τη σειρά τους.

Παρ’ όλα αυτά, αν και το διαθέσιμο εισόδημα δεν είναι πολύ μεγάλο, η ποιότητα ζωής είναι πολύ ψηλή, διότι υπάρχει ο κοινωνικός μισθός.

Ας πούμε ότι εγώ θέλω να εγγραφώ σε ένα γυμναστήριο.

Ο Δήμος θα μου πληρώσει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους περίπου 250€ το χρόνο.

Γιατί; Διότι με θέλει υγιή, κάτι που σημαίνει λιγότερες απουσίες από την εργασία μου, μικρότερη δαπάνη για φάρμακα, λιγότερο συμφορημένα νοσοκομεία, μικρότερη ανάγκη για γιατρούς, νοσοκόμες, κτλ.

Θέλω να γυμναστώ ή να κάνω ποδήλατο ή να περπατήσω στα αστικά αλσύλλια;

Υπάρχουν παντού μονοπάτια και ποδηλατόδρομοι.

Επειδή πιθανώς θέλω να περπατήσω το βράδυ, όλοι οι ποδηλατόδρομοι και τα μονοπάτια είναι φωτισμένα στη διάρκεια της νύχτας, ενώ σε καθορισμένα σημεία υπάρχουν ανοικτά «γυμναστήρια», όργανα γυμναστικής για ελεύθερη χρήση από τους πολίτες.

Υπάρχουν πληροφοριακές πινακίδες για το μήκος του μονοπατιού, για τα σημεία απ΄ όπου περνά κτλ

. Υπάρχει πυκνό δίκτυο αστικών λεωφορείων τα οποία έρχονται με ακρίβεια λίγων δευτερολέπτων, έχουν ευγενικούς οδηγούς που δεν κλείνουν την πόρτα αν σε δουν στον καθρέφτη να τρέχεις να προλάβεις.

Η είσοδος γίνεται μόνο από την μπροστινή πόρτα και όλοι είναι εφοδιασμένοι με κάρτα.

Το μετρό της Στοκχόλμης χωρίς να είναι το καλύτερο του κόσμου, είναι αξιοπρεπές και ακριβές. Δεν είδαμε πουθενά κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Τα μαθήματα που πήραμε από τη Σουηδία είναι πολλά και χρήσιμα.

Η χώρα αυτή βρίσκεται πολύ ψηλά στην κοινωνική οργάνωση, έχει αποτελεσματικό οικονομικό σύστημα στο πλαίσιο της οικονομίας της αγοράς, έχει υψηλά στάνταρντ στην παιδεία, φροντίζει πάρα πολύ για την υγεία των πολιτών (μέσω κυρίως της πρόληψης), είναι αξιόπιστη στα μάτια των φορολογουμένων διότι έχει πολύ ψηλή φορολογία αλλά επιστρέφει τους φόρους ως κοινωνικό μισθό, παρέχει ασφάλεια για το μέλλον.

Πιστεύουμε ότι πολλά από τα επιτεύγματα της Σουηδίας μπορούν να μεταφυτευτούν ανέξοδα στην Ελλάδα, ενώ άλλα, που απαιτούν ψηλές δαπάνες, για την ώρα είναι ανέφικτα.

Όμως τίποτε δεν θα μπορέσει να γίνει εδώ αν δεν αλλάξουν νοοτροπίες και πρακτικές δεκαετιών.

Σχόλια (19)

 
Χρυσούλα Κλήμη
10 Σεπ 2016 09:12

Βάσω, αναφορικά με τις διακοπες, εγω στα σταμάτησα 17 Ιουνίου και ξεκίνησα πάλι στις 15 Αυγούστου. Δεν απασχολήθηκα με κάποιον αλλο τρόπο απλο το σχολείο. Για την ειδική αγωγή δεν γνωρίζω αλλα το μονο που σιγουρα θα χρειαστείς ειναι η γλωσσα.

 
Βασω
15 Αυγ 2016 11:06

Καλημερα,εχω δυο ερωτησεις οσον αφορα τα της Σουηδιας.Αρχικα,ξερουμε τι κανουν οι εκπαιδευτικοι κατα τη διαρκεια των καλοκαιρινων διακοπων?Δηλαδη,κανουν διακοπες η απασχολουνται με καποιον αλλο τροπο?Καπου διαβασα οτι τα σχολεια στη Σουηδια μενουν κλειστα το καλοκαιρι 10-12 μηνες,ισχυει?Επισης,ξερει κανεις τι γινεται με την ειδικη αγωγη?Ειμαι φιλολογος με μεταπτυχιακο στην ειδικη αγωγη και 6ετη προυπηρεσια στην ειδικη αγωγη στην Ελλαδα.ΕΥχαριστω εκ των προτερων οποιον-α ασχοληθει και με βοηθησει με την απαντηση.

 
Χρυσούλα Κλήμη
27 Μάιος 2016 02:23

Ενδιαφέρον το άρθρο, απλά θα ήθελα να τονίσω ότι μιλάμε για το συγκεκριμένο σχολείο. Διότι δουλεύω σε σουηδικό σχολείο από τις αρχές του Απριλίου του 2016. Εχω δουλέψει επίσης και σε 2 σχολεία στη Νορβηγία όπου το σύστημα δεν απέχει ιδιαίτερα. Αλλά θα αναφερθώ φυσικά στο σουηδικό σχολείο βασίζοντας αυτά που λέω σε δική μου εμπειρία.
Η κατάσταση λοιπόν απέχει αρκετά από αυτά που διαβάζω στο άρθρο. Θα αναφερθώ σε ορισμένα σημεία αρχικά. 1) Μη διδακτικές δραστηριότητες: Η λεγόμενη εβδομάδα prao που είναι κάτι σαν βδομάδα εργασίας που δεν έχει να κάνει με τα μαθήματα αλλά είναι ένα είδος πρακτικής πχ να βοηθήσουν στο βάψιμο του σπιτιού ενός γείτονα και να τους δώσει κάποιο μικροποσό σαν ανταμοιβή ή οποιαδήποτε άλλη πρακτική μπορούν να βρουν τέλος πάντων), γίνεται και σε ώρες μαθημάτων στο σχολείο που δουλεύω εγώ. Εχω χάσει μια βδομάδα με το κάθε τμήμα μόνο για αυτόν το λόγο. Και δεν πρόκειται για ιδιωτικό σχολείο αλλά για σχολείο που υπάγεται σε κοινότητα. Δουλεύω ενάμιση μήνα σε αυτό το σχολείο και έχω χάσει ήδη μιάμιση βδομάδα από κάθε τμήμα για λόγους που δεν αφορούσαν το μάθημά μου και που δεν ήταν εκπαιδευτικοί εκτός από μια περίπτωση που τους έβαλαν την κρατική εξέταση των αγγλικών στην ώρα τη δική μου (συγκεκριμένα διδάσκω ισπανικά σαν αναπληρώτρια στο σχολείο αυτό, λόγω εγκυμοσύνης της μόνιμης καθηγήτριας ισπανικών). Οσο για την κάλυψη των ωρών και τη χαμένη ύλη…δεν καλύπτονται με κάποιον μαγικό τρόπο που εμείς στην Ελλάδα δεν γνωρίζουμε…. Απλα δεν καλύπτονται. Αυτό έχω καταλάβει σε γενικές γραμμές και από συναδέλφους που έχουν διδάξει και σε αλλα σουηδικά σχολεία. Για να καλυφθούν οι ώρες αυτές πρακτικά θα πρέπει οι μαθητές να καθίσουν κάποιες ώρες εξτρα στο σχολείο. Και αυτό δεν γίνεται ποτέ. Ούτε αν έχουν κενό. Το πολύ πολύ βιαστικά να ειπωθούν κάποια πράγματα μέσα στη ροή του κανονικού μαθήματος. Δεν το βρίσκω παράλογο απλά εδώ συνηθίζεται να δίνεται μια ωραία ονομασία στις καταστάσεις και να λέγεται αυτό που πρέπει να ειπωθεί και … όλα καλα. Το «καλύπτω τις χαμένες ώρες και τη χαμένη ύλη» ωραία ακούγεται αλλά ουσιαστικά οι ώρες δεν καλύπτονται, ίσως μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις σχολείων που όλα λειτουργούν ρολόι και που οι μαθητές διψούν για μάθηση. 2) Τα βιβλία των ισπανικών τα αγοράζει το σχολείο μας. 3)Το κύρος του καθηγητή γενικά είναι πολύ πιο χαμηλό από ότι στην Ελλάδα. Διότι στα σχολεία η πρόσληψη αποφασίζεται από τον διευθυντή και μπαίνει τυπικά μια αγγελία αλλά προσλαμβάνονται και γνωστοί ή γνωστοί γνωστού και γειτόνισσες κλπ . Δεν χρειάζεται να έχει πτυχίο η ειδικότητα κάποιος για να δουλέψει ως αναπληρωτής . Και σε πολλές περιπτώσεις οι αναπληρωτές έχουν τόσες ανανεώσεις συμβολαίου που φτάνουν να δουλεύουν και πέντε (και βάλε…) συναπτά έτη «διδάσκοντας» λίγο από το ένα λίγο από το άλλο. Δεν υπάρχει κάποια επίσημη λίστα του υπουργείου με τους πτυχιούχους εκπαιδευτικούς.
3) Οσο για τα laptop … ναι υπάρχουν σε κάθε αίθουσα αλλά το θέμα είναι με τι σκοπό… . Υποτίθεται είναι δικαίωμά τους να έχουν laptop και ότι το χρησιμοποιούν για την επίτευξη του μαθησιακού στόχου… που είναι το spotify και διάφορα άλλα που μου διαφεύγουν… Και αυτό … κοινό μυστικό μεταξύ των καθηγητών.

 
maria
26 Ιαν 2016 14:24

To artro sas einai poly axiologo kai alitino.Zo kai ergazomai sth Sweden san ekpaideytikos sto lykeio kai einai etsi opos ta perigrafetai.Epeish exv doylepsei kai sthn Ellada lypamai poy den einai to ekpaideytiko systhma ths Elladas san tis Sweden.
Mpravo sas poy anoigete ta matia tov sympatriotvn mas mpas kai allaxei kati

 
ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
20 Ιαν 2015 14:49

Τωρα που μάθαμε τι γίνεται στα αλλα κράτη τι? (το παρελθον δεν ξεραμε?)
ΑΛΛΗΛΟΚΟΡΟΙΔΕΥΟΜΑΣΤΕ ΜΑΝΙΩΔΩΣ,,,

 
Αρης
20 Ιαν 2015 12:26

Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο.
Είναι καλό να μαθαίνουμε τι γίνεται σε άλλα κράτη.
Ο σκοπός δεν είναι να τα υιοθετήσουμε όλα (κάποια είναι αδύνατα, κάποια δεν ταιριάζουν στην ιδιοσυγκρασία μας), αλλά κάποια πράγματα είναι απαραίτητα.
Και προφανώς δεν μπορούν όλα να γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη!
Προσπάθεια χρειάζεται από όλους.

 
οικονομου
16 Ιαν 2015 09:07

Παιδιά τα λεφτά σε φόρους είναι απίστευτα που δίνουμε κάθε χρόνο..ενας καπνιστής πχ με 4 ευρώ το πακετο (αξια ανευ φπα εφκ 90 λεπτά) και 3,10 φόρους επι δυο πακετα ειναι 6,20 ευρω την ημερα * 30ημερες ΠΛΗΡΩΝΕΙΣ ΦΟΡΟ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΤΣΙΓΑΡΟ 186 ΕΥΡΩ ΤΟΝ ΜΗΝΑ, 2232 ΕΥΡΩ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ .ενα ατομο μονο απο τα τσιγαρα, εξω τα φαγητα εξω η βενζινη, εξω τα παντα..
Ο Μανος εχει απολυτο δικιο..αν και δεν ειμαι της δράσης,,,καμμια επιχειρηση να μην πληρωνε ΦΜΥ και να μην εστελνε ΑΠΔ στο ΙΚΑ το ελληνικό δημόσιο εβγαζε ανετα απο την εμμεση φορολογια και τις συντάξεις υψουν 380 ευρω.\

Αρα τι τρεχει..που πανε ολα αυτα τα λέφτα...

 
geo
16 Ιαν 2015 07:49

Φυσικα για να πραγματοποιηθεί η οργανωμένη σιτιση 330 παιδιών, όπως στο δικο μου σχολειο θα πρεπει να υπαρχουν και οι καταλληλες υποδομες οι οποιες δεν υπαρχουν και για να δημιουργηθουν θα χρειαστει κατι παραπανω απο αυτο το 0,15%. Εκτος κι αν τρωνε στις ταξεις τους, πραγμα ανεπιτρεπτο. Να προσθεσω στις υποδομές και το προσωπικο που χρειαζεται (πιστοποιημενοι τραπεζοκομοι, επιπλεον καθαριστες και ο,τι αλλο προκυψει). Φυσικα σε μερη οπως τα νησια ή τα ορεινα σχολεια, αυτο ειναι αδυνατο να υλοποιηθει.
Με τα 4 βιβλια για καθε μαθημα, μαλλον τετραπλασιαζονται τα εξοδα εκτυπωσης... Θα πρεπει απο το Μάιο να επιλεγεται το βιβλιο της επομενης χρονιας για καθε μαθημα, να γινεται η διαδικασια εκτυπωσης το καλοκαιρι και το Σεπτεμβριο να γινεται η προμηθεια των βιβλιων. Βεβαια, αν υπαρχουν αλλαγες στον-ην διδασκοντα-ουσα της ταξης θα υπαρχει προβλημα...
Για να επεκτεινει το σχολειο το προγραμμα του εως τις 4-5, χρειαζεται προσωπικο περισσοτερο απο τα σημερινα ΕΑΕΠ, τα οποια υπολειτουργουν λογω ελλειψης αυτου του προσωπικου. Θα χρειαστουν πολυ περισσοτερα χρηματα για να λειτουργησουν με το προγραμμα αυτο.
Δε θελω να ερθω σε καμια αντιπαραθεση. Εκανα 5 χρονια μεσα σε γερμανικα σχολεια και τα εζησα απο κοντα. Χρειαζεται απιστευτο χρημα και οργανωση για να φτασουμε σε αποτελεσματα οπως της Σουηδιας ή της Γερμανιας. Κοροιδευουμε τον εαυτο μας αν πιστευουμε οτι χωρις χρηματα και μια εκ βαθρων ανατροπη της σημερινης καταστασης, μπορουμε να αλλαξουμε μορφη στην εκπαιδευση μας.
Κι οσο για το αν ο Ελληνας εκπαιδευτικος δεχτει να δουλευει με τετοιους ορους και την αναλογη φυσικα πληρωμη, αν δεν θελει να παραιτηθει. Ακουγεται σκληρο, αλλά αν υπαρχει προθεση και μεσα για να αναμορφωθει η εκπαιδευση, ποιος ειναι ο Έλληνας εκπαιδευτικος που θα πει οχι;

 
Δημήτρης Καλαϊτζίδης
15 Ιαν 2015 23:38

Υπολόγισα χοντρικά ότι για να παρέχονται γεύματα σε όλους τους μαθητές της χώρας κάθε μέρα για 160 μέρες το χρόνο, χρειάζεται το 0,15% του ΑΕΠ. Άρα αυτό μπορεί να γίνει άμεσα, ακόμη και με κέτερινγκ. Έτσι θα πάψουν τα περί παιδιών που πέφτουν λιπόθυμα κτλ.
Οι εκδοτικοι οίκοι μπορούν να παράγουν για κάθε μάθημα τουλάχιστον 4 βιβλία, από τα οποία οι διδάσκοντες θα επιλέγουν εκείνο που θεωρούν καλύτερο.
Τα βιβλία θα προμηθεύονται δωρεάν οι μαθητές από τα βιβλιοπωλεία με κουπόνια.
Το σχολείο, με την παροχή γευμάτων, μπορεί να επεκτείνει τη λειτουργία του μέχρι τις 4 και 5, με υποστηρικτικά μαθήματα, με εκτός αναλυτικού προγράμματα, τέχνη, κτλ.
Δε θα συνεχίσω, αλλά μπορείτε να δείτε ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια για να γίνουν πολλά πολλά πράγματα στην εκπαίδευση. Διαβάστε λίγο ότι έγραψα πιο πάνω στον κ Κουσλόγλου.
Με εκτίμηση

 
Τάκης
15 Ιαν 2015 22:25

φυσικά οι σουηδοί εκπαιδευτικοί αμοίβονται αλλά και δουλεύουν.
και έχω την αίσθηση ότι τα χρήματα δεν ειναι πολλά για το κόστος ζωής εκεί.

κουίζ: ο έλληνας εκπαιδευτικός θα δεχόταν να αμοίβεται έτσι και να εργάζεται έτσι;;

 
geo
15 Ιαν 2015 21:55

κ. Γιώργος Σαρβάνης. Θα μου απαντησετε;

 
Δημήτρης Καλαϊτζίδης
15 Ιαν 2015 16:43

Απαντώ σε όσους έχουν όνομα.

 
geo @ Δημήτρης Καλαϊτζίδης
15 Ιαν 2015 11:28

Αφου απαντατε σε αλλους κ. Καλαιτζιδη, απαντηστε και σε μενα σας παρακαλω.

 
Δημήτρης Καλαϊτζίδης
14 Ιαν 2015 22:33

k. Μανόλη Κουσλόγλου
"το άρθρο δεν προσφέρει απολύτως τίποτα"....
προφανώς δεν έχεις αρνητική στάση έναντι του αρθρογράφου....
Ωστόσο, πιστεύω ότι προσφέρει έγκυρη πληροφόρηση από πρώτο χέρι, από έναν μαχόμενο εκπαιδευτικό, σχετικά με το πώς λειτουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα σε μια ξένη χώρα, η οποία για πολλά -πολλά χρόνια ήταν (και για πολλούς είναι ακόμη) πρότυπο. Πιστεύω ότι μπορούν πολλά να μεταφερθούν στην Ελλάδα αν ξεφύγουμε από το πελατειακό σύστημα, αν εφαρμοστούν τα πορίσματα της παιδαγωγικής επιστήμης και άλλων επιστημών, άν η χώρα έχει όραμα και σχέδιο, και ΚΥΡΙΩΣ, αν υπάρξει πολιτική βούληση για να αλλάξει το άθλιο αυτό σύστημα.

 
Μανόλης Κουσλόγλου
14 Ιαν 2015 09:21

Όταν διάβασα το άρθρο ένιωσα σαν παιδί που του διαβάζουν παραμύθι. Ως ουσία τώρα, θεωρώ ότι το άρθρο δεν προσφέρει απολύτως τίποτα: Ενώ είναι τόσο εκτενές, δεν βρήκα το παραμικρό που μπορεί να εφαρμοσθεί σε ένα ελληνικό σχολείο άμεσα. Η άποψή μου είναι πάντα, ότι για τη βελτίωση του άθλιου εκπαιδευτικού συστήματός μας πρέπει να κοιτάμε άλλες χώρες, πιο νότια από τη Σουηδία, άντε το πολύ μέχρι τη Γερμανία. Το πολύ.
Αν κάτι μου διέφυγε, θα παρακαλούσα κάποιον να μου υπογραμμίσει έστω δέκα, από τα εκατό που αναφέρονται, που να μπορούν να εφαρμοσθούν αύριο.
Τέλος, θα προτιμούσα μια πιο συνολική εικόνα: Έχω εργαστεί σε γερμανικό σχολείο, είχα παιδί στη Γερμανία και διαπίστωσα ότι η κάθε εφαρμογή δύο θετικών προϋποθέτει την εφαρμογή ενός αρνητικού...
Υ.Γ. Για να μη θεωρηθεί, ότι έχω αρνητική στάση έναντι του αρθρογράφου, να πω ότι διάβασα το άρθρο με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, κάτι που έχει να μου συμβεί πάρα πολύ καιρό με εκπαιδευτικό άρθρο...

 
Δημήτρης Καλαϊτζίδης
13 Ιαν 2015 19:22

Αγαπητή κ Μετζιδάκη αναφέρω μέσα στο κείμενο το μισθό των εκπαιδευτικών, περίπου 4000€ μικτά.

 
Αν
13 Ιαν 2015 18:12

Μια ερώτηση... Αν οι εκπαιδευτικοί στη Σουηδία είχαν τους μισθούς της Ελλάδας πόσα από τα παραπάνω επιτεύγματα θα ήταν εφικτά εκει...

 
Μαρία Μετζιδάκη
13 Ιαν 2015 16:00

Ξέχασες να μας πεις τι μισθό παίρνουν οι καθηγητές στην Σουηδία....

 
geo
13 Ιαν 2015 13:55

Ας βρει ο συντακτης του καταπληκτικου κατα τα άλλα κειμενου, οσον αφορα το τι γινεται εξω, ένα (αριθμητικά -1-) στοιχειο που μπορει να μεταφυτευτει ανεξοδα στην ελληνικη πραγματικοτητα. Χαμενος κοπος αν ψαξει καποιος...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ