ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών-Νέα εγκύκλιος

Η ΝΕΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΤΟ ESOS
Δημοσίευση: 27/01/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Οι προϋποθέσεις απαλλαγής των μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών, ορίζονται με νέα εγκύκλιο (σ.σ. υπογράφεται από τον Α. Λοβέρδο με ημερομηνία 23 Ιανουραίου 2015) που το υπουργείο Παιδείας θα αποστέλλεται σήμερα σε όλες τις αρμόδιες Διευθύνσεις.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, η απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών χορηγείται ύστερα από Υπεύθυνη Δήλωση του ν.1599/1986, του ίδιου του μαθητή (αν είναι ενήλικος) ή και των δύο γονέων του (αν είναι ανήλικος), στην οποία θα αναφέρεται ότι ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος και εξ αυτού επικαλείται λόγους θρησκευτικής συνείδησης, χωρίς να είναι υποχρεωτική η αναφορά του θρησκεύματος στο οποίο ανήκει, εκτός αν το επιθυμεί.

Ειδικότερα η νέα εγκύκλιος ορίζει τα εξής:

Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές (άρ.16, παρ.2 του Συντάγματος) και διδάσκεται στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα επίσημα υποχρεωτικά αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα, ακολουθεί τους γενικούς σκοπούς της εκπαίδευσης και απευθύνεται σε όλους τους μαθητές.

Ωστόσο, παρέχεται η δυνατότητα σε μη Χριστιανούς Ορθόδοξους μαθητές, δηλαδή αλλόθρησκους ή ετερόδοξους ή άθρησκους, που επικαλούνται λόγους θρησκευτικής συνείδησης, να απαλλαγούν από την παρακολούθησή του.

Συνεπώς, η απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών παρέχεται νόμιμα, αποκλειστικά και μόνο για την προάσπιση της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης, όπως προβλέπεται από το Σύνταγμα και περιγράφεται στους οικείους νόμους και στις αποφάσεις των διεθνών και ελληνικών δικαστηρίων.

Επειδή, έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα κατάχρησης του δικαιώματος απαλλαγής από τα Θρησκευτικά για λόγους που δεν συνδέονται με την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης, εφιστάται η προσοχή στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων να ελέγχουν την τεκμηρίωση των προβαλλόμενων λόγων, επισημαίνοντας σε κάθε ενδιαφερόμενο τη σοβαρότητα των σχετικών Υπεύθυνων Δηλώσεων και κατόπιν να προβαίνουν στη χορήγηση νόμιμης απαλλαγής του μαθητή, πάντοτε εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορίων.

Η προσυπογραφή της Υπεύθυνης Δήλωσης από τον διδάσκοντα είναι απαραίτητη, ώστε να ενημερώνεται για τους μαθητές που θα έχει στην τάξη του στις ώρες του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Οι μαθητές που απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών δεν έχουν δικαίωμα παραμονής στην τάξη τους κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του μαθήματος των Θρησκευτικών και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να περιφέρονται εντός ή εκτός του σχολείου ή να απουσιάζουν (αδικαιολόγητα), αλλά να απασχολούνται σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα εγκύκλιο.

Η απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών χορηγείται ύστερα από Υπεύθυνη Δήλωση του ν.1599/1986, του ίδιου του μαθητή (αν είναι ενήλικος) ή και των δύο γονέων του (αν είναι ανήλικος), στην οποία θα αναφέρεται ότι ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος και εξ αυτού επικαλείται λόγους θρησκευτικής συνείδησης, χωρίς να είναι υποχρεωτική η αναφορά του θρησκεύματος στο οποίο ανήκει, εκτός αν το επιθυμεί.

Μόνον στην περίπτωση που η γονική μέριμνα ασκείται από τον ένα γονέα, αρκεί η υπογραφή του ασκούντος τη γονική μέριμνα. Εφόσον χορηγηθεί απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών για τους ανωτέρω λόγους, στο πεδίο «ΘΡΗΣΚΕΥΜΑ» του Ατομικού Δελτίου μαθητή και του Απολυτήριου Τίτλου, δε θα συμπληρώνεται ένδειξη που να είναι αντίθετη με το περιεχόμενο της Υπεύθυνης Δήλωσης που υποβλήθηκε για τη χορήγηση της απαλλαγής, για το οποίο θα ενημερώνεται και ενυπόγραφα ο/οι υποβάλλων/οντες την Υπεύθυνη Δήλωση.

Για τη χορήγηση της απαλλαγής ακολουθείται παρόμοια διαδικασία με αυτήν που προβλέπεται για αντίστοιχες απαλλαγές μαθητών από μαθήματα (π.δ. 201/1998, π.δ. 104/1979 για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αντίστοιχα).

Η παραπάνω Υπεύθυνη Δήλωση του ν.1599/1986, με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής και των δύο γονέων του μαθητή, παραλαμβάνεται από το Διευθυντή του σχολείου εντός αποκλειστικής χρονικής προθεσμίας που διαρκεί από την 1η Σεπτεμβρίου έως και την 20η Σεπτεμβρίου κάθε έτους.

Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας σε συνεργασία με το Σύλλογο των Διδασκόντων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) και της υπ΄αριθμ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (Β΄ 1340) υπουργικής απόφασης, αποφασίζουν κατά περίπτωση για τον τρόπο που απασχολούνται υποχρεωτικά οι απαλλασσόμενοι μαθητές, συντάσσοντας σχετική πράξη (διαφορετικό διδακτικό αντικείμενο σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης, ευέλικτη ζώνη, βιωματικές δράσεις, ερευνητική εργασία κ.α.).

Σε περίπτωση που η συγκεκριμένη τάξη λειτουργεί μόνο με ένα τμήμα, οι μαθητές αυτοί παρακολουθούν εκπαιδευτικό πρόγραμμα που καθορίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων. Η ισχύς της χορήγησης απαλλαγής είναι ετήσια και ανανεώνεται για κάθε σχολικό έτος με την ίδια διαδικασία. Με την έκδοση της παρούσας εγκυκλίου παύουν να ισχύουν οι με αρ. πρωτ. 91109/Γ2/10-07-08, 104071/Γ2/04-08-08, Φ12/977/109744/Γ1/26-08-08 και 133099/Γ2/19-09-2013 εγκύκλιοι.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ

ΤΙ ΙΣΧΥΕ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ

Τον Σεπτέμβριο του 2013 το υπουργείο Παιδείας είχε εκδώσει την τελευταία εγκύκλιο σχψετικά με την απαλλαγή των μαθητών από το μλάθημα των  θρησκευτικών. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ  ΔΕΙΤΕ ΤΙΠΡΟΕΒΛΕΠΕ Η ΤΟΤΕ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

 

Σχόλια (9)

 
Teacher
27 Ιαν 2015 14:21

Aν ένας μαθητής αλλοδαπός (ή - γιατί όχι; - και ημεδαπός) που φοιτά κανονικά σε ελληνικό σχολείο, έχει πρόβλημα (ιστορικής) συνείδησης με τον (ελληνοκεντρικής θεωρήσεως) μάθημα της Ιστορίας, δικαιούται της αντίστοιχης απαλλαγής;

 
γιαννης
27 Ιαν 2015 14:48

σωστος ο ανωτερω βαλτε και θρησκευτικα μεσα βαλτε και φ.αγωγη γιατι βαριουνται να κουραζονται και να ιδρωνουν σε λιγο καιρο μονο φροντιστηριακο μαθημα θα κανουν οσοι προαιρουνται

 
Προφέσορας
27 Ιαν 2015 14:58

Aν ένας μαθητής ημεδαπός (ή - γιατί όχι; - και αλλοδαπός ) που φοιτά κανονικά σε ελληνικό σχολείο, έχει πρόβλημα (ιστορικής) συνείδησης με τον (αραβοκεντρικής θεωρήσεως) μάθημα των Μαθηματικών,θέλετε να δικαιούται της αντίστοιχης απαλλαγής; Πάλι καλά που δε βρέθηκε κάποιος να ζητήσει να το κάνουμε όπως στο πανεπιστήμιο με τις πιστωτικές μονάδες και να αφήνουμε τους μαθητές να διαλέγουν τη ροή/διαδρομή γνώσης που θα ακολουθούν; Που είσαι Πιαζέ και Βιγκότσκι να δείτε τι ωραία που εφαρμόζονται οι ιδέες σας στην Ελλάδα του σήμερα.

 
Δημήτρης Καλαϊτζίδης
27 Ιαν 2015 18:32

Έχω ξανασχολιάσει το θέμα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη το ζήτημα λύνεται αν το μάθημα ονομαστεί (με αλλαγή και του περιεχομένου) π.χ. Θρησκείες και Δόγματα

 
Λέανδρος
28 Ιαν 2015 09:26

Ενα πράγμα ξέχασε πάλι ο Υπουργός, να ορίσει τη βαθμολόγηση των απαλλασσόμενων μαθητών, στη δραστηριότητα στην οποία θα ενταχθούν. Η λύση της ερευνητικής εργασίας είναι μια πολύ καλή πρόταση, δεν έχει κανένα νόημα αν δεν αξιολογείται. Με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο αξιολογούνται οι μαθητές που διδάσκονται το μάθημα των Θρησκευτικών, με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει να αξιολογείται και δραστηριότητα των απαλλασσομένων.
Ελπίζω η νέα ηγεσία, να δώσει λύση στο ζήτημα έστω και προς αυτή την κατεύθυνση, αν δεν έχει διάθεση να δώσει οριστική λύση με την αλλαγή του περιεχομένου του.

 
Αριστείδης ο Άδικος
28 Ιαν 2015 17:14

Στην Ελλάδα του 2015 είναι δύσκολο να βγει μέσος όρος χωρίς το μάθημα των θρησκευτικών μέσα και είναι απαραίτητο να βρεθούν φόρμουλες με εργασίες, απασχολήσεις και βαθμολογήσεις για τους άθρησκους ή αλλόθρησκους.

 
Nikolas Dromidis
28 Ιαν 2015 19:07

Ο Νόμος αυτός υπάρχει από την αρχή του χρόνου, καί μη ακούμε ανοησίες ότι τώρα έγινε.---------------------------Εκείνο πού κρύβουν είναι μία μεγάλη ανοησία ότι υποβολές αιτήσεων πρέπει να γίνονται μόνο τίς πρώτες μέρες Σεπτεμβρίου. ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ! ------------------Υπάρχουν λοιπόν καθηγητές Θεολόγοι πού άργησαν να τούς φέρουν στά Σχολεία ερχόμενοι από Οκτώβριο καί πού οι κατά τόπους Διευθυντές των Σχολείων δεν ενημέρωσαν όπως είχαν υποχρέωση τούς μαθητές να κάνουν αίτηση...ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΩΡΑ: ερχόμενοι οι θεολόγοι να διδάξουν έρχονται πρό αδιεξόδου , ειδικώς στά διάφορα ΕΠΑΛ πού γίνεται χαμός! ---------------------Μαθητές αλλόθρησκοι, άθεοι, κλπ δεν θέλουν να μπούνε στό μάθημα σύμφωνα με τα πιστεύω τους, πάει καλά μια και δεν μπορούμε να μαντρώνουμε με το έτσι θέλω ανθρώπους πού δεν πιστεύουν στον Θεό. Με το ζόρι δεν γίνονται αυτά τα πράγματα γιατί μετά έχουμε αντίθετα αποτελέσματα. Άλλωστε έχω γνωρίσει μαθητές αλλόθρησκους αλλά και άθεους πού ενώ έχουν πάρει απαλλαγή έρχονται και ακούνε από μόνοι τους το μάθημα των Θρησκευτικών χωρίς να δημιουργούνε προβλήματα. Αλλά ο Καθηγητής σε όσους δεν έχουν απαλλαγεί υποχρεούται εκ του νόμου να τούς βάζει απουσία. Οπότε καμιά 10αριά από αυτούς, συσπειρώνεται καί αναστατώνει με φωνές, χτυπήματα στά θρανία, βλαστημώντας τα θεία καί τον καθηγητή, μέσα σε όλη την τάξη καί χαλάνε το μάθημα. ----------------Ο Διευθυντής πάλι, πού είναι ο κύριος υπεύθυνος γιατί δεν ενημέρωσε τούς μαθητές οτι μόνο στίς πρώτες μέρες Σεπτεμβρίου υποβάλλεται απαλλαγή, έ, αυτός κάνει πώς δεν ξέρει τίποτα καί ρίχνει το βάρος όπου του κατέβει.-----------------Η δέ B/βάθμια διεύθυνση σιωπά, ή καί δεν γνωρίζει το πρόβλημα, τής το κρύβουν... Ο Θεολόγος πάλι δεν μπορεί να κάνει μάθημα έχοντας απέναντί του αγριεμένα παιδιά καί καταλαβαίνουμε τώρα τί γίνεται. -------------------------ΠΡΕΠΕΙ ΛΟΙΠΟΝ

1ον) ΑΜΕΣΑ ΚΑΙ ΑΜΕΣΩΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ νέο διάταγμα ώστε να μπορούν αυτοί οι αλλόδοξοι και άθρησκοι μαθητές να απαλλαγούν από τα Θρησκευτικά καί στην διάρκεια του έτους, και όχι μόνο Σεπτέμβριο !

2ον) ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ και ο τίτλος του μαθήματος «ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ» να αλλάξει, παίρνοντας μιά πιο βελτιωμένη σύγχρονη ονομασία, μια και ο τίτλος φαίνεται απηρχαιωμένος και απωθητικός για την σημερινή νεολαία. Μια νεολαία πού βομβαρδίζεται από τόσες και τόσες άλλες πιο ενδιαφέρουσες ονομασίες μαθημάτων. Το πώς θα είναι αυτός ο τίτλος του μαθήματος και αν θα λέγεται πχ. « όψεις Θεολογίας», ή «Πατερική Παράδοση» ή κάπως αλλοιώς αυτό άς γίνει θέμα Εκκλησιαστικής διαβούλευσης .

Αυτό βέβαια μπορεί να μη το καταλαβαίνουν κάποιοι στα ανώτερα κλιμάκια της Ιεραρχίας οχυρωμένοι πίσω από παλαιά σκονισμένα πρότυπα, αλλά σημασία έχει, όχι μόνο το εσωτερικό του μαθήματος ( ψίχα ) αλλά σημασία έχει και το τσόφλι απ΄ εξω στο να γίνει πιο επιθυμητό ώστε να προσελκύει την νεολαία και να μη θεωρεί αυτό το πολύ ενδιαφέρον και Πανεπιστημιακό μάθημα της Θεολογίας ως «μπεμπέ» και «ώρα του παιδιού…».
Κάποιοι άσχετοι μιλάνε απαξιωτικά για τα «ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ», ένα μάθημα πού αν διδαχθεί σωστά δίνει απάντηση στα εσωτερικά κενά της νεολαίας ώστε να βγούνε αύριο τίμιοι, σωστοί, και ωφέλιμοι πολίτες στην κοινωνία έχοντας κάποιο φόβο Θεού και όχι άδικοι, λαμόγια, και κακοποιά στοιχεία…Μιλάνε έτσι λές και στο Πανεπιστήμιο μάθαμε μόνο Θεολογία αγνοώντας όλα τα υπόλοιπα κύρια μαθήματα πού διδαχθήκαμε όπως : Παιδαγωγική, Ψυχολογία, Εγκληματολογία, Εξελικτική Ψυχολογία, Αρχαία Ελληνικά, Κοινωνιολογία, Φιλοσοφία, και βεβαίως Θεολογία.

Πρέπει λοιπόν νά γίνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον, μια και οί περισσότεροι μαθητές σήμερα διακωμωδούνε, ή και ντρέπονται να αναφέρουν ακόμα και τις λέξεις «ΣΗΜΕΡΑ ΕΧΟΥΜΕ … ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ» κοροϊδεύοντας στους διαδρόμους « σήμερα έχουμε τον Θρησκευτικό, ή την Θρησκευτικού, ή τόν κύριο ελέησον…» και άλλα τινά ξεκάρφωτα προς γενική θυμηδία…

Και να γραφτούν άλλα βιβλία πιο κατανοητά και πιο εκλαϊκευμένα και απλά, βασισμένα στην Νεοελληνική γλώσσα και στην Πατερική Παράδοση και όχι «βαθειά επιστημονικά» όπως είναι γραμμένα σήμερα πού δεν καταλαβαίνεις τι λένε, και πού είναι σαν να είναι φτιαγμένα εξεπίτηδες για να τα μισήσουν οί μαθητές αλλά και οί καθηγητές. Εντελώς ακαταλαβίστικα τα περισσότερα…

Αυτά ΑΣ ΤΑ ΔΕΙ ΜΕ ΠΟΛΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ Η ΝΕΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, γιατί η παλιά τά έχει κάνει ρόϊδο...

Καθηγητής Θεολόγος

 
Μαρία Πάνου
29 Ιαν 2015 21:25

Ας σημειωθεί ότι το μάθημα πριν λεγόταν "Ορθόδοξη Θεολογία" ή "Θεολογικά Μαθήματα", άλλαξε και υποβαθμίστηκε σε θρησκευτικά για να χάσει τη σημασία του. Στο γυμνάσιο ονομάζουμε το μάθημα ανάλογα με την τάξη σε Μελέτη Παλαιάς, Καινής Διαθήκης και εκκλησιαστικής Ιστορίας και τα παιδιά το υιοθέτησαν με πολύ προθυμία. Άρα δεν χρειάζεται να γίνει διαθρησκευτικό, διαθρησκειακό και δεν ξέρω τί. Στην ακόμα ορθόδοξη κατά πλειοψηφία Ελλάδα με μια ομολογιακή εξ ορισμού Θεολογική Σχολή δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να κάνω Συγκριτική Θρησκειολογία αφού τα μαθήματα με τη σειρά και ανάλογα με την ηλικία των μαθητών δεν στερούνται της Ιστορίας των Θρησκευτικών, της Συγκριτικής Θρησκειολογίας, της Μελέτης των θρησκευμάτων και των Ιδεολογιών. Ορθόδοξη Θεολογία είναι το όνομα που αρ΄έσει στους μαθητές. Γιατί ενοχλεί τους συναδέλφους θεολόγους δεν καταλαβαίνω.

 
Πετρος Παπαθεοδωρου
14 Ιαν 2016 22:08

Απαντωντας στην κυρια Μαρια Πανου ως μαθητης εχω να πω πως καταρχην το ονομα που αρμοζει στο εν λογω μαθημα δεν ειναι ουτε θρησκευτικα ουτε ορθοδοξη θεολογια κλπ ο ταιριαστος του τιτλος ειναι προσηλυτισμος.

Ακομα, εχοντας κατα νου πως η θρησκεια ειναι καθαρα θεμα γεωγραφιας καταλαβαινουμε πως υπαρχουν πολλα παιδια αλλοδαπα και πολλες φορες κατα συνεπεια αλλοθρησκα η απλα παιδια τα οποια μεσα σε μια κοινωνια μαζοποιησης και προπαγανδας εχουν αναπτυξει ενα πολιτιμο προσον που ονομαζετε κριτικη ικανοτητα πιστευω θα ηταν πολυ καλο το συγκεκριμενο μαθημα να αντικαθιστοταν με ενα διαθρησκευτικο μαθημα που θα διδασκε στα παιδια ολες τις θρησκειες ωστε να εχουν την δυνατοτητα να επιλεξουν αν και ποια θρησκεια θελουν να ακολουθησουν.

Αντιθετως σημερα τα παιδια θα πρεπει να φτασουν στην δευτερα ταξη του λυκειου για να γινει μια συντομη αναφορα σε μερικες αλλες θρησκειες στις τελευταιες σελιδες του βιβλιου με αποτελεσμα μεχρι αυτη τη στιμη τα παιδια να διδασκονται μονο τον επιλεκτικο ορθοδοξο χριστιανισμο(γιατι για επιλεκτικο προκειτε).

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.