Είστε εδώ

Η παράταξη των πανεπιστημιακών δασκάλων «Αριστερή Μεταρρύθμιση» με την ευκαιρία αλλαγής στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας

Δημοσίευση: 31/01/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το πλέον επείγον ζήτημα της ανώτατης εκπαίδευσης σχετίζεται με τα οικονομικά των πανεπιστημίων και των πανεπιστημιακών που είναι σε οικτρή κατάσταση. Και οι μεν και οι δε τρεφόμαστε από τις σάρκες μας.

Τα Πανεπιστήμια υπολειτουργούν λόγω των περικοπών και οι πανεπιστημιακοί, πολύ λιγότεροι σε αριθμό και με αποδοχές μειωμένες κατά 40% καταβάλλουμε φιλότιμες προσπάθειες να σώσουμε τα προσχήματα.

Η ηγεσία του Υπουργείου γνωρίζει, και οφείλει να μεταφέρει στους συναδέλφους μας των οικονομικών υπουργείων τη ζοφερή εικόνα του καταστροφικού μέλλοντος που μας προσεγγίζει ολοταχώς.

Η απαράδεκτη μείωση του διοικητικού προσωπικού μέσω της διαθεσιμότητας ήταν και το δραστικότερο χτύπημα στα ΑΕΙ που προσπαθούσαν να επιβιώσουν στις δραματικές αυτές συνθήκεςκαι πρέπει να διορθωθεί επειγόντως.

Επίσης, ο νέος Υπουργός Παιδείας καλείται να τερματίσει τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις των προκατόχων του που λειτουργούσαν με μονομερείς αποφάσεις, υποβαθμίζοντας τα θεσμικά όργανα για τη χάραξη στρατηγικής όπως το Συμβούλιο Ανώτατης Παιδείας, και πορεύονταν χωρίς σχέδιο και χωρίς διαβούλευση με τους άμεσα ενδιαφερόμενους: πρυτάνεις και μέλη ΔΕΠ.

Θεωρούμε προφανή την αντιστροφή της μέχρι σήμερα τακτικής των Υπουργών που απαξίωναν συστηματικά το δημόσιο Πανεπιστήμιο και τους λειτουργούς του.

Τα προηγούμενα χρόνια ζήσαμε τη σχιζοφρενική κατάσταση, η ίδια η πολιτική ηγεσία να προβάλει ό,τι στρεβλό γινόταν στα ελληνικά ΑΕΙ και ταυτόχρονα να επαίρεται διεθνώς για την αριστεία των αποφοίτων και το επίπεδο των ακαδημαϊκών δασκάλων. Αν μη τι άλλο, χρειάζεται να αναπτερωθεί το καταρρακωμένο ηθικό των πανεπιστημιακών δασκάλων και του υπόλοιπου προσωπικού των ΑΕΙ.

Γνωρίζοντας τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την πρόσφατη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ΑΕΙ υποστηρίζουμε τα εξής:

• Η αξιολόγηση των ιδρυμάτων και των ακαδημαϊκών μονάδων αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο για τη συνεχή βελτίωσή τους και απαραίτητη διαδικασία κοινωνικής λογοδοσίας.

Τα Πανεπιστήμια έχουν κάνει ήδη πολλά θετικά βήματα σ’ αυτή την κατεύθυνση τόσο μέσω των εσωτερικών διαδικασιών αυτοαξιολόγησης του ερευνητικού, εκπαιδευτικού και διοικητικού έργου, όσο και μέσω των εξωτερικών επιτροπών αξιολόγησης κατά τη διεθνή πρακτική. Το Υπουργείο καλείται να συνεχίσει και να βελτιώσει αυτή τη διαδικασία και κυρίως να λάβει υπόψη της τα πορίσματά της που, μέχρι τώρα, αγνοήθηκαν προκλητικά.

• Η μη ανανέωση του ΔΕΠ τα τελευταία 5 χρόνια έχει δημιουργήσει σημαντικές ελλείψεις διδακτικού προσωπικού σε πολλά δυναμικά τμήματα. Το υπουργείο πρέ-πει να αξιολογήσει άμεσα τις πραγματικές ανάγκες και να καλύψει τα υπάρχοντα κενά.

• Η έλλειψη συμμετοχής των φοιτητών στα συλλογικά όργανα τα τελευταία τρία χρόνια ανέδειξε ένα τεράστιο κενό εσωτερικής πληροφόρησης, με συχνό αποτέλεσμα την παραπληροφόρηση και συνέπεια τη δημιουργία πολλών προβλημάτων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η διευρυμένη συμμετοχή τους στη Σύγκλητο και στις Γενικές Συνελεύσεις σε θέματα σπουδών και εκπαίδευσης πρέ-πει να αποκατασταθεί άμεσα (10% των μελών της Συγκλήτου ή της ΓΣ). Είμαστε ωστόσο αντίθετοι στην επαναφορά του φαύλου καθεστώτος συμμετοχής των φοι-τητικών παρατάξεων στις εκλογές μονοπρόσωπων οργάνων διοίκησης (Πρύτανης, Κοσμήτορας, Πρόεδρος).

• Τέλος, η νέα ηγεσία πρέπει να ξεκινήσει διάλογο για την ορθολογική επανασχεδί¬αση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, παρά τις εξαγγελθείσες προθέσεις του δεν εφαρμόστηκε με ακαδημαϊκά κριτήρια, αλλά με πολιτικά και δημοσιονομικά, επιτρέποντας και πάλι την επιβίωση πολλών ακαδημαϊκών μονάδων που δεν καλύπτουν στοιχειώδεις κανόνες λειτουργίας. Είναι καιρός να αποκτήσει πλέον το Υπουργείο, και η ελληνική κοινωνία γενικότερα, ένα σχέδιο αναγκών για τις σπουδές ανώτατης εκπαίδευσης με βάση τις κοινωνικές ανάγκες, το παραγωγικό μοντέλο της χώρας, αλλά και τις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις. Η ΑΡ.ΜΕ έχει επεξεργασμένες θέσεις επ’ αυτού με βασικά θέματα τη σύνδεση Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας και την ενοποίηση των ιδρυμάτων σε Περιφερειακή βάση.

Η ΑΡΜΕ, θεωρεί ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση και η Έρευνα αποτελούν βασικά εργαλεία για την έξοδο της χώρας από τη κρίση και είναι πρόθυμη να συνδράμει, όπως και όπου αλλού κληθεί να συμμετάσχει. Φωτό:eurokinissi

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ