Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Εγκύκλιο για εξετάσεις στα Π. Πειραματικά ζητά από τον υπουργό η Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ)

Η ΔΕΠΠΣ ζητά συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας και δηλώνει ότι «σε κάθε περίπτωση οι παραιτήσεις μας είναι στη διάθεσή σας»
Δημοσίευση: 16/02/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Να προβεί σε πέντε αναγκαίες ενέργειες για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, ζητά από τον υπουργό Παιδείας Α. Μπαλτά, η Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων Πειραματικών Σχολείων.

Ειδικότερα η ΔΕΠΠΣ με επιστολή που απέστειλε  (σ.σ. στάλθηκε στις 4 Φεβρουαρίου πριν  τις Προγραμματικές Δηλώσεις) προς τον υπουργό Παιδείας ζητά:

1. Εντός του Φεβρουαρίου, έκδοση εγκυκλίου της ΔΕΠΠΣ, σχετικά με τη διαδικασίες και τις ημερομηνίες πραγματοποίησης:

α) της κλήρωσης των μαθητών για τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά,

β) των εξετάσεων εισαγωγής για την πρώτη τάξη των γυμνασίων και λυκείων.

Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΔΕΠΠΣ πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός του Μαρτίου. Η παράδοση των δελτίων συμμετοχής των μαθητών πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός του Μαϊου, η κλήρωση και οι εξετάσεις των μαθητών να πραγματοποιηθούν εντός του Ιουνίου.

2. Εντός του Απριλίου, προκήρυξη των θέσεων των μελών ΕΠΕΣ, των οποίων η θητεία λήγει το τρέχον έτος.

3. Εντός του Απριλίου, προκήρυξη των θέσεων των Διευθυντών των ΠΠΣ, των οποίων η θητεία λήγει το τρέχον έτος και κρίσεις των υποψηφίων για την πλήρωση των εν λόγω θέσεων.

4. Εντός του Ιουνίου, προκήρυξη των κενών θέσεων πενταετούς θητείας και πλήρωση με διαδικασία αξιολογικών κρίσεων εντός του Ιουλίου.

Η ΔΕΠΠΣ θεωρεί αναγκαία μία συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας, προκειμένου να συζητηθεί ο παραπάνω προγραμματισμός και να διευκρινιστούν οι προθέσεις σχετικά με την υλοποίησή του.

Παράλληλα ενημερώνει τον κ. Μπαλτά ότι «σε κάθε περίπτωση οι παραιτήσεις μας είναι στη διάθεσή σας».

Η Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων Πειραματικών Σχολείων απέστειλε στον υπουργό Παιδείας έκθεση στην οποία παρουσιάζεται η τρέχουσα κατάσταση σχετικά με τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία .

Της έκθεσης προηγείται μία σύντομη ιστορική αναδρομή σχετικά με τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία.

Το παρελθόν: από τα πρότυπα στα πειραματικά σχολεία Εν αρχή ήσαν τα Πρότυπα σχολεία.

Η ίδρυση του Βαρβακείου Λυκείου, το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα, σε μεγάλο βαθμό εκφράζει τη βούληση για την παραγωγή μιας διανοητικής ελίτ, προσανατολισμένης στις επιστήμες και την τεχνολογία, αντίβαρο στην αδιαμφισβήτητη κυριαρχία των κλασικών σπουδών στην ελληνική εκπαίδευση.

Η οργανική σύνδεση του σχολείου με το ΕΜΠ μέχρι και το 1914 και η υπερεκπροσώπηση των αποφοίτων του στις τάξεις των σπουδαστών του Πολυτεχνείου έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1980 επιβεβαιώνει αυτό τον ισχυρό δεσμό.

Το μοντέλο Βαρβάκειο εν πολλοίς λειτούργησε οδηγώντας στη διάρκεια του πρώτου μισού του 20ου αιώνα στην ίδρυση αρκετών πρακτικών λυκείων σ’ όλη τη χώρα, με τις ίδιες πάνω κάτω στοχεύσεις.

Στην κατηγορία των προτύπων σχολείων κατατάχτηκαν και παλαιότερα σχολεία με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Ιωνιδείου Σχολής στον Πειραιά αλλά και τα Πειραματικά σχολεία του Πανεπιστημίου Αθηνών και Θεσσαλονίκης στα τέλη της δεκαετίας του 1920.

Τα σχολεία αυτά, μπορεί να ιδρύθηκαν στο πνεύμα του ρεύματος του εκπαιδευτικού πειραματισμού που ήκμασε στο ευρωπαϊκό Μεσοπόλεμο, ωστόσο αποτελεί αντικείμενο ιστορικής μελέτης η συμβολή τους στις συντεταγμένες αυτού του ρεύματος.

Οι παλαιότεροι θυμούνται την αίγλη αυτών των σχολείων, το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, τις λαμπρές σταδιοδρομίες των αποφοίτων τους στις επιστήμες, τις τέχνες, τα γράμματα, τις επιχειρήσεις και την πολιτική, τους σπουδαίους εκπαιδευτικούς που θήτευσαν σ’ αυτά και πάνω απ’ όλα την κουλτούρα της αριστείας και το πνεύμα της αξιοκρατίας που εξέπεμπαν.

Χωρίς αμφιβολία τα σχολεία αυτά αποτελούσαν τη διακεκριμένη προφυλακή του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος.

Οι θύελλες του εξισωτισμού που έφερε μαζί της η μεταπολίτευση και η δαιμονοποίηση της ιδέας της αριστείας συμπαρέσυραν και τα Πρότυπα σχολεία, τα οποία καταργήθηκαν επισήμως το 1985 με την ψήφιση του ν. 1566.

Το διάδοχο σχήμα προέβλεπε την ίδρυση των Πειραματικών σχολείων.

Τα Πειραματικά σχολεία, και ιδιαίτερα τα ιστορικά, με μία έννοια απόγονοι των προτύπων σχολείων κινήθηκαν σε μία εξαιρετικά αμφίρροπη τροχιά.

Η ταυτότητα των σχολείων αριστείας είχε καταστατικά εξαλειφθεί στο όνομα του εξισωτισμού, ενώ το πειραματικό προφίλ που προέβλεπε ο νόμος 1566 παρέμεινε γράμμα κενό στη μακρά διάρκεια.

Μέσα στο τοπίο της αξιολογικής ερήμου που σφράγισε την ελληνική εκπαίδευση τα τελευταία 40 χρόνια, οι όποιες πειραματικές δράσεις, οι όποιες συντεταγμένες προσπάθειες εκπαιδευτικής καινοτομίας ή ακόμη περισσότερο η επιστημονική έρευνα με επίκεντρο τη σχολική πράξη δεν έγινε κατορθωτό να αποκτήσουν σταθερότητα και να τροφοδοτήσουν και το υπόλοιπο σύστημα με τα πορίσματά τους, με το οποίο ποτέ δεν συνδέθηκαν ουσιαστικά, όπως άλλωστε και μεταξύ τους.

Οι σχέσεις με τα πανεπιστημιακά τμήματα περιορίστηκαν μόνο στην πραγματοποίηση δειγματικών διδασκαλιών ή πρακτικών ασκήσεων φοιτητών, σε όποια σχολεία τέλος πάντων αναπτύχθηκαν τέτοια προγράμματα, η συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο πρακτικά ήταν ανύπαρκτη, ενώ τα νέα αναλυτικά προγράμματα και τα νέα βιβλία σε πολύ λίγες περιπτώσεις δοκιμάστηκαν πιλοτικά.

Στη συνείδηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, και όχι μόνο, η διακριτή διαφορά αυτών των σχολείων από τα υπόλοιπα ήταν η προκλητικά ευεργετική μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, κατά πέντε ώρες.

Το 2011 σ’ ολόκληρη την επικράτεια λειτουργούσαν 110 πειραματικά σχολεία. Πολλά απ’ αυτά, χαρακτηρισμένα ως πειραματικά με τις γνωστές πελατειακές διαμεσολαβήσεις, σ’ ένα πνεύμα που θύμιζε το αλήστου μνήμης, κάθε χωριό και γυμναστήριο, κάθε πόλη και στάδιο, νομιμοποιούσαν βάσιμα τις φωνές που αμφισβητούσαν το ρόλο και τη χρησιμότητά τους.

Αν κάτι μένει ίσως ως θετικός απολογισμός από την 25χρονη λειτουργία του θεσμού, είναι ότι αρκετά από τα πειραματικά σχολεία κατάφεραν να προσφέρουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες, κατά περίπτωση λίγο ή πολύ επάνω από το μέσο όρο του συστήματος της δημόσιας εκπαίδευσης.

Και αυτό συνέβη γιατί σε αρκετά απ’ αυτά δίδαξε ένας ικανός αριθμός καλών εκπαιδευτικών με αυξημένα προσόντα και θέληση προσφοράς, έξω από τον κανόνα της δημοσιοϋπαλληλίας, αλλά και γιατί, κατά τεκμήριο, αρκετά από τα σχολεία, ακόμη και με το σύστημα της κλήρωσης, απευθύνονταν σε ακροατήρια με σχετικά ανεβασμένα πολιτιστικά και διανοητικά χαρακτηριστικά.

Η μεταρρύθμιση του ν. 3966/11: αριστεία και πειραματισμός, επιχειρώντας τη σύνθεση: ο νόμος 3966/11

Το 2010-11 οι προτάσεις και οι αντίστοιχες προοπτικές, σχετικά με το μέλλον του θεσμού, κάπως σχηματικά, θα μπορούσαν να κατηγοριοποιηθούν ως εξής:

• Να καταργηθούν τα πειραματικά σχολεία

• Να επανιδρυθεί ένας μικρός αριθμός προτύπων σχολείων, κυρίως τα ιστορικά πρότυπα με προδιαγραφές του ενδόξου παρελθόντος

• Να ιδρυθεί ένας μεγαλύτερος αριθμός σχολείων που να συνδυάζει αριστεία και πειραματισμό

Tελικά επελέγη η τρίτη λύση.

Ο νόμος 3966/11 περί Προτύπων Πειραματικών Σχολείων κλπ, ψηφίστηκε με αυξημένη πλειοψηφία στη Βουλή την Άνοιξη του 2011 και αμέσως άρχισε η εφαρμογή του.

Ο νόμος στηρίχτηκε σε τέσσερις πυλώνες:

• εκπαιδευτική αριστεία και δημιουργικότητα

• πειραματισμός, καινοτομία, εκπαιδευτική έρευνα και διάχυση καλών πρακτικών στο υπόλοιπο σύστημα

• συστηματική αξιολόγηση ανθρώπων (εκπαιδευτικών και μαθητών), λειτουργιών και δομών

• καινοτομίες στη διοίκηση των σχολικών μονάδων Ο πρώτος προωθείται με την εφαρμογή ενός απαιτητικού προγράμματος σπουδών, ο δεύτερος, άμεσα συνδεδεμένος με τον πρώτο, με την οργανική σύνδεση των σχολείων με τα πανεπιστήμια καθώς και με την ανάπτυξη μιας ποικιλίας εκπαιδευτικών δράσεων εντός και εκτός σχολικού προγράμματος (λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων, ανάπτυξη καινοτόμων εκπαιδευτικών πρακτικών, παραγωγή διδακτικού υλικού κλπ), ο τρίτος με τη εφαρμογή της συνεχούς εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης και ο τέταρτος με άξονα τη λειτουργία των Εποπτικών Επιστημονικών Συμβουλίων.

Στη δημόσια συζήτηση σχετικά με το ρόλο και τα χαρακτηριστικά των ΠΠΣ, ένα μεγάλο μέρος των κριτικών απόψεων που διατυπώθηκαν εστίασαν στο υποτιθέμενο ασυμβίβαστο του πειραματικού χαρακτήρα των ΠΠΣ και του στόχου της αριστείας.

Η απάντηση σ’ αυτού του είδους την κριτική είναι ότι σ’ ένα σύστημα που για τριάντα χρόνια έχει μάθει να μην αποτιμά, να μην μετρά, να μην αξιολογεί δράσεις, επιλογές και ανθρώπους, να μην εξατομικεύει, να μην καλλιεργεί συστηματικά δεξιότητες και ταλέντα ούτε βεβαίως να θεραπεύει υστερήσεις και αδυναμίες και μόνο η αποενοχοποίηση και η προβολή του στόχου της αριστείας, εκτός από ισχυρό αντιπαράδειγμα στην κουλτούρα του εξισωτισμού προς τα κάτω, αποτελεί εκ των πραγμάτων επιλογή αυθεντικού πειραματισμού, ο οποίος επιπροσθέτως είναι ο κατ’ εξοχήν αναγκαίος για τον αναπροσανατολισμό και την ανασυγκρότηση του συστήματος της δημόσιας εκπαίδευσης.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να διευκρινίσουμε ότι η επιδίωξη της αριστείας σε καμιά περίπτωση δεν περιορίζεται απλώς στις προσδοκίες των υψηλών ατομικών επιδόσεων των μαθητών μας.

Ο κύριος στόχος εν προκειμένω είναι η ανάπτυξη των καλών εκπαιδευτικών πρακτικών, των αποτελεσματικών μεθόδων και διαδικασιών, η διαρκής μέτρηση της προστιθέμενης εκπαιδευτικής αξίας που μπορεί το σύστημα να προσφέρει στους χρήστες των υπηρεσιών του, κατά τη διάρκεια της θητείας τους σ’ αυτό και ταυτόχρονα η οργανωμένη και συστηματική διάχυσή τους σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα.

Η διαμόρφωση των ΠΠΣ σε νησίδες πειραματισμού και αριστείας αλλά και σε σχολεία ατμομηχανές της δημόσιας εκπαίδευσης αποτελεί έναν εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο για την εκπαίδευση και την κοινωνία που αυτή τη στιγμή δεν αποτελεί απλώς σχέδιο αλλά μια ελπιδοφόρα πραγματικότητα σε εξέλιξη.

Οργάνωση και διοίκηση των ΠΠΣ

Όργανα διοίκησης των Π.Π.Σ. είναι:

α) σε εθνικό επίπεδο: η Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), η οποία έχει επιστημονικές και εποπτικές αρμοδιότητες, αξιολογεί και επιλέγει το προσωπικό και τους διευθυντές, σχεδιάζει δράσεις στο πλαίσιο των προβλέψεων του νόμου, εποπτεύει την εφαρμογή τους και εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας.

β) σε επίπεδο σχολικής μονάδας: το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΠ.Ε.Σ.), το οποίο αποτελείται από τον πρόεδρο που είναι πανεπιστημιακός, ένα σχολικό σύμβουλο, το διευθυντή του σχολείου και δύο εκπαιδευτικούς με αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα.

Τα ΕΠ.ΕΣ των σχολείων επιλέγονται κατόπιν προκήρυξης από τη ΔΕΠΠΣ

Σχεδιάζουν και εποπτεύουν τη λειτουργία των σχολείων και αξιολογούν το εκπαιδευτικό έργο και τους εκπαιδευτικούς.

Στο πλαίσιο της εφαρμογής του νέου οργανισμού του Υπουργείου Παιδείας, από τον Οκτώβριο του 2014, λειτουργεί το Αυτοτελές Τμήμα Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, το οποίο υπάγεται στη Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου.

Το τμήμα είναι επιφορτισμένο με τη διοικητική στήριξη της ΔΕΠΠΣ και των ΠΠΣ.

Θητεία και αξιολόγηση διευθυντών, εκπαιδευτικού προσωπικού και σχολικών μονάδων

Οι διευθυντές και το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων αξιολογούνται για το διοικητικό και το εκπαιδευτικό τους έργο στη διάρκεια της πενταετούς θητείας τους, καθώς και τρεις μήνες πριν από τη λήξη της θητείας τους.

Οι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί έχουν δικαίωμα παραμονής στο σχολείο έως δύο θητείες, κατόπιν αξιολόγησης.

Επίσης ισχύει διαδικασία περιοδικής αξιολόγησης, εσωτερικής και εξωτερικής, των σχολικών μονάδων ανά διετία.

• Τον Ιούνιο του 2011 συγκροτήθηκε η ΔΕΠΠΣ με πρώτο πρόεδρο τον καθηγητή Δ. Ματθαίου, τον οποίο μετά τη συνταξιοδότησή του αντικατέστησε, το Νοέμβριο του 2012, ο καθηγητής Γ. Καλκάνης.

• Τον Οκτώβριο του 2011 επελέγησαν με σταθμισμένα κριτήρια από τη ΔΕΠΠΣ 58 σχολεία (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια).

Σ’ αυτά, στη συνέχεια προστέθηκαν άλλα δύο σχολεία.

Αυτή τη στιγμή στο σύστημα ανήκουν 60 σχολεία, με 12.000 χιλιάδες περίπου παιδιά και 1100 εκπαιδευτικούς.

• Το Νοέμβριο του 2011, επελέγησαν με αξιοκρατικά κριτήρια τα Επιστημονικά – Εποπτικά Συμβούλια και μέσω των συμβουλίων προωθήθηκε η σύνδεση και η συνεργασία των σχολείων με πανεπιστήμια.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η ανανέωση του προσωπικού των σχολείων

• Το σχολικό έτος 2012-13 πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών των ΠΠΣ, η οποία συνέβαλε στην ανανέωση του εκπαιδευτικού δυναμικού των σχολείων κατά 45%.

Πρακτικά οι εκπαιδευτικοί των ΠΠΣ είναι η μοναδική κατηγορία εκπαιδευτικών στην Ελλάδα που αξιολογήθηκαν και κατά κοινή ομολογία με εξαιρετικά απαιτητικά κριτήρια.

• Το 2013 πληρώθηκαν 400 θέσεις εκπαιδευτικών με πενταετή θητεία, οι οποίοι επελέγησαν με αξιολόγηση μεταξύ 1600 που υπέβαλαν αίτηση. Το 2014, με την ίδια διαδικασία πληρώθηκαν 120 θέσεις εκπαιδευτικών, οι οποίοι επελέγησαν με την ίδια διαδικασία, μεταξύ 350 που υπέβαλαν αίτηση.

• Το project αξιολόγηση, παρά τις δυσκολίες, τους δισταγμούς και τις αντιστάσεις, τελικά έγινε πράξη. Ανανέωση προσωπικού, μαζικό ενδιαφέρον για την κατάληψη θέσεων πενταετούς θητείας (το 2013 είχαμε 1600 αιτήσεις για 430 θέσεις και το 2014, 350 για 120), που διάψευσε όσους προεξοφλούσαν ότι οι εκπαιδευτικοί λόγω έλλειψης κινήτρων, αξιολόγησης και αυξημένων υποχρεώσεων θα γύριζαν την πλάτη στο νέο θεσμό. Η εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης, εσωτερικής αξιολόγησης

• Το τρέχον έτος στα ΠΠΣ εφαρμόστηκε πρόγραμμα εσωτερικής αξιολόγησης - αυτοαξιολόγησης, στο οποίο συμμετείχαν όλα τα σχολεία.

Τα αποτελέσματα έχουν αναρτηθεί στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΔΕΠΠΣ και θα αποτελέσουν τη βάση για την εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων.

Η εξωτερική αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους.

Η δοκιμασία - test εισαγωγής στα ΠΠΣ, η πρώτη εφαρμογή, το άλμα της δεύτερης εφαρμογής, οι μεγάλες προσδοκίες της κοινωνίας

• Το σχολικό έτος 2012-13, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά σύστημα εισαγωγικής εξέτασης για τους μαθητές στην Πρώτη τάξη των Προτύπων Πειραματικών Γυμνασίων και Λυκείων.

Στις εξετάσεις πήραν μέρος 6000 περίπου μαθητές, οι οποίοι διαγωνίστηκαν για 2716 θέσεις.

• Οι μαθητές που υπέβαλαν αιτήσεις για εγγραφή στα ΠΠΣ για το σχολικό έτος 2014-15 (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια) έφτασαν τις 13.000, σημειώνοντας μία αύξηση της τάξης του 30%, συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, υπογραμμίζοντας έτσι την θετική ανταπόκριση της κοινωνίας στο νέο θεσμό.

• Στην εισαγωγική εξέταση για την Πρώτη τάξη γυμνασίων και λυκείων πήραν μέρος 9000 μαθητές, οι οποίοι διαγωνίσθηκαν για 2824 θέσεις. Η διαδικασία της εξέτασης και η επιλογή των επιτυχόντων ανά σχολική μονάδα ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ, την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου και τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου.

Καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές και όμιλοι

-Το 2013-14 λειτούργησαν 400 όμιλοι αριστείας και δημιουργικότητας με μία εξαιρετικά μεγάλη ποικιλία θεμάτων επιστημονικού, καλλιτεχνικού και κοινωνικού περιεχομένου, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να προσανατολιστούν ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους και να αναπτύξουν τις αντίστοιχες δεξιότητες.

Ο ίδιος περίπου αριθμός ομίλων λειτουργεί και το τρέχον έτος.

Η λειτουργία των ομίλων μέχρι στιγμής λειτουργεί εκ των πραγμάτων πιλοτικά και αξιολογείται στο πλαίσιο της εσωτερικής εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων.

-Στο πλαίσιο της λειτουργίας των ομίλων ξεκίνησε πιλοτικά το σχολικό έτος 2013-14, σε συνεργασία με το ινστιτούτο ΚΟΜΦΟΥΚΙΟΣ η διδασκαλία της κινεζικής γλώσσας σε δύο ΠΠ γυμνάσια με πολύ καλά αποτελέσματα.

Το ίδρυμα ΚΟΜΦΟΥΚΙΟΣ και ο μορφωτικός ακόλουθος της Κίνας ενημέρωσαν τη ΔΕΠΠΣ ότι για το σχολικό έτος 2014-15 προτίθενται να διαθέσουν έως και 4 δασκάλους για την επέκταση των ομίλων διδασκαλίας κινεζικής γλώσσας σε όλα τα ΠΠ γυμνάσια της Αθήνας.

-Στα Γυμνάσια εφαρμόζεται το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών και ελαφρώς τροποποιημένο ωρολόγιο πρόγραμμα, στο οποίο προβλέπεται αυξημένο ωράριο διδασκαλίας για την πληροφορική και τα Αγγλικά (στόχοι κρατικά πιστοποιητικά, γενίκευση της εφαρμογής του CLIL και της διάχυσης των ΤΠΕ σ’ όλα τα μαθήματα).

-Εφαρμόζονται καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, αναπτύσσονται εκατοντάδες διαθεματικές δράσεις, γίνεται συστηματική χρήση των εργαστηριακών υποδομών, γίνεται πρακτική άσκηση φοιτητών, δράσεις ενδοεπιμόρφωσης των εκπαιδευτικών κλπ.

-Χάρη στην εθελοντική δουλειά των συναδέλφων της τεχνικής στήριξης, οι οποίοι υποστήριξαν όλες τις διαδικασίες, έχει προχωρήσει η μηχανοργάνωση όλου του συστήματος, η οποία χρησιμοποιήθηκε στη φάση της αξιολόγησης των σχολείων, στην αξιολόγηση και την επιλογή των μελών ΕΠΕΣ, την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού και τις εξετάσεις εισαγωγής των μαθητών.

Επίσης άρχισε να λειτουργεί και η ιστοσελίδα της ΔΕΠΠΣ.

Το Σεπτέμβριο του 2014 πραγματοποιήθηκε το 1ο συνέδριο της ΔΕΠΠΣ με θέμα την αποτίμηση της μέχρι τώρα πορείας των σχολείων και το σχεδιασμό του μέλλοντος, στο οποίο συμμετείχαν 400 εκπαιδευτικοί των ΠΠΣ.

Τα πρακτικά του συνεδρίου θα δημοσιευτούν τις επόμενες ημέρες.

Η Διοικούσα Επιτροπή έχει ως εξής:

Πρόεδρος Καλκάνης Γεώργιος Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Ε.Κ.Π.Α.

Αντιπρόεδρος Αντωνίου Ιωάννης Διευθυντής 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Αθηνών

Μέλος Πήλιουρας Παναγιώτης Σχολικός Σύμβουλος Μέλος

Ζιάκα Βασιλική Περιφερειακή Διευθύντρια Θεσσαλίας

Μέλος Σωσσίδης Ιωάννης Δικηγόρος

Μέλος Δέγλερης Παναγιώτης Απόφοιτος Π.Π.Σ.

Μέλος Ραβάνης Κωνσταντίνος Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών

Σχόλια (10)

 
Σάντι
17 Φεβ 2015 17:28

Είναι πολύ λυπηρό να διαβάζει κανείς την αποτίμηση ότι τα ""τα πειραματικά σχολεία κατάφεραν να προσφέρουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες, κατά περίπτωση λίγο ή πολύ επάνω από το μέσο όρο του συστήματος της δημόσιας εκπαίδευσης"και ακόμη ότι "Στη συνείδηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, και όχι μόνο, η διακριτή διαφορά αυτών των σχολείων από τα υπόλοιπα ήταν η προκλητικά ευεργετική μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, κατά πέντε ώρες".
Αν αυτή ήταν πραγματικά η γνώμη της κοινωνίας και της εκπαιδευτικής κοινότητας για τα Πειραματικά Σχολεία, τότε δεν θα υπήρχε ανέκαθεν η πληθώρα των αιτήσεων των γονέων/ κηδεμόνων για τα σχολεία αυτά . Επιπλέουν η διατύπωση περί μείωσης του ωραρίου των εκπαιδευτικών στα Πειραματικά είναι ανακριβής καθώς δεν υπήρξε στα Πειραματικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας τέτοια “μείωση”
Καταλήγοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι οι εν λόγω αποτιμήσεις ούτε τιμούν ούτε σέβονται τους εκπαιδευτικούς που έχουν στηρίξει και στηρίζουν- με όραμα, αφοσίωση και σκληρή δουλειά τα Πειραματικά Σχολεία….Δεν πειράζει... οι εκπαιδευτικοί των Πειραματικών πάντα πίστευαν στο έργο τους και στην αξία του σχολείου τους.

 
καθηγήτρια
17 Φεβ 2015 22:46

Η αποτίμηση είναι αντικειμενική κατά τη γνώμη μου. Και η στάση της ΔΕΠΠΣ είναι η ενδεδειγμένη. Θα περίμενε κανείς από την νέα κυβέρνηση - από κάθε νέα κυβέρνηση - να στηρίξει τις προσπάθειες για ποιοτικό έργο στην παιδεία της χώρας, κάνοντας βέβαια αλλαγές και επανατοποθετώντας σε νέα βάση, και σύμφωνα με το πρόγραμμά της, τους σκοπούς και τη λειτουργία των Π.Π. Αυτό θα ήταν κατανοητό. Το να μηδενίσει όμως την όλη προσπάθεια που σε μια εποχή κρίσης και δυσκολιών κάναμε"με όραμα, αφοσίωση και σκληρή δουλειά", , όπως σωστά λέει η συνάδελφος, διαλύοντας το νέο θεσμό που με τόσο κόπο κτίσαμε, και για τον οποίο δόθηκαν χρήματα και διατέθηκαν υποδομές, είναι ακατανόητο και ισοδυναμεί με ένα "άδειασμα" της όλης προσπάθειάς μας. Θα περιμέναμε η κυβέρνηση να κτίσει πάνω σε αυτό που αρχίσαμε και όχι να γκρεμίζει.

 
kostas
18 Φεβ 2015 13:22

Το να γίνεται κλήρωση γις τα πειραματικά είναι ό,τι πιο σωστό και δίκαιο.Γιατί να μπαίνουν στα πειραματικά μόνο άριστοι μαθητές ή όποιοι έχουν οι γονείς τους για φροντιστήρια.Το μαθητικό δυναμικό αυτών των σχολείων θα πρέπει να αποτελείται από όλες τις περίπτωσεις παιδιών και όλα τα μαθησιακά επίπεδα.
Έτσι μόνο θα φανεί η προσφορά τους και η δουλειά τους.Μάθημα στους άριστους ,το μόνο εύκολο...

 
Σάντι
18 Φεβ 2015 19:11

Το όραμα, η αφοσίωση και η σκληρή δουλειά των εκπαιδευτικών των Πειραματικών Σχολείων υπήρχαν ανέκαθεν, δεν επιβλήθηκαν εκ των άνω -και φυσικά δεν είναι ταυτίζονται χρονικά ή ποιοτικά- με το θεσμό των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων.
O νέος θεσμός των Προτύπων μάλλον αποτέλεσε τροχοπέδη σε όλα τα παραπάνω και σιγουρότατα δεν προσέφερε απολύτως τίποτα στους εκπαιδευτικούς και το έργο τους (π.χ. υποδομές, επιμόρφωση εκπαιδευτικών- πλην της ενδοσχολικής..., κ.ά.). Ο νέος θεσμός απλά έκανε πιο πολύπολη και συγκεντρωτική τη δομή και την ιεραρχία διοίκησης των σχολείων αυτών, έφερε τους εκπαιδευτικούς των σχολείων σε δυσμενή εργασιακή υπόσταση (χωρίς οργανική θέση, με 5ετή θητεία και δικαίωμα παραμονής το πολύ 2 πενταετίες, αν υπάρξει θετική αξιολόγηση) και υπηρέτησε κυρίως το έργο της αξιολόγησης (ή ορθότερα της προσμέτρησης μορίων) των εκπαιδευτικών κι ακόμη της αξιολόγησης των μαθητών βάσει της εξέτασης τους σε τρία γνωστικά αντικείμενα με άνιση ωστόσο σχέση προσανατολισμού της αριστείας προς τις θετικιστικές επιστήμες έναντι των ανθρωπιστικών (Μαθηματικά, Φυσική κι Ελληνική Γλώσσα).
Ο νέος θεσμός των Προτύπων δεν κτίστηκε από τους εκπαιδευτικούς, επεβλήθη εκ των άνω και ως εκ τούτου θα αποβληθεί ως ξένο σώμα...

 
tremel
18 Φεβ 2015 21:24

Να εφαρμοστούν οι προεκλογικές εξαγγελίες του κυβερνώντος κομματος,δηλαδή επαναφορά των Πειραματικών Σχολείων.Ας σταματήσουν τα ήξεις, αφίξεις.

 
Καββαδά Ευρυδίκη
19 Φεβ 2015 09:48

Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί των πρότυπων πειραματικών σχολείων δουλεύουν πολύ σκληρά. Είμαι σε θέση να το γνωρίζω εκ του γεγονότος ότι ο γιός μου πηγαίνει σε ένα τέτοιο σχολείο και όντας η ίδια εκπαιδευτικός έχω άποψη για το τι συμβαίνει. Όμως έχω να επισημάνω δύο σημεία:
- Θεωρώ ότι πρέπει να ιδρυθούν χωριστά πειραματικά σχολεία (όπου τα παιδιά να μπαίνουν με κλήρωση) και χωριστά σχολεία αριστείας (όπου θα εισάγονται με εξετάσεις) διότι είναι σαφές ότι πρόκειται για σχολεία με διαφορετικούς στόχους και προσανατολισμό. Δεν καταλαβαίνω γιατί αυτό δεν είναι ξεκάθαρο στην διοίκηση του ΥΠΕΠΘ, στους εκπαιδευτικούς και στον κόσμο. Έτσι ο κάθε μαθητής και γονιός θα έχει την ευκαιρία να προσπαθήσει για την εισαγωγή του στο σχολείο της επιθυμίας του.
- Τα σημερινά πρότυπα πειραματικά είναι πολύ καλά δημόσια σχολεία αλλά είναι απομακρυσμένα από την έννοια του "πειραματικού". Αυτό προυποθέτει την απελευθέρωσή τους από τον σφιχτό εναγκαλισμό της ύλης, άλλα βιβλία, άλλο τύπο διδασκαλίας (ομαδική ή ότι άλλο) και όχι να είναι ένα συνεχές εξεταστικό ράλυ για την απόδειξη του πόσο καλοί είναι οι μαθητές.
Τέλος θέλω να επισημάνω ότι χωρίς χρηματοδότηση σε όλα τα δημόσια σχολεία μπορούμε να τα ονομάσουμε όπως θέλουμε αλλά οι εκπαιδευτικοί δεν είναι Τιραμόλα (αυτός που καταλαβαίνει, καταλαβαίνει ) !

 
Η μετριότητα είναι το δεκανίκι κάποιων
19 Φεβ 2015 13:35

Ο κύριος υπουργός, αφού συστήθηκε στο σώμα ως μαρξιστής, ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους στο μέλλον θα καταργηθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις από τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Εχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η άποψη του υπουργού Παιδείας για την αριστεία. Προσπάθησε να αναιρέσει τη λάμψη της, να αποδομήσει τη σημασία της με το εξής επιχείρημα: όσοι την κατακτούν, σε μικρή μάλιστα ηλικία, βασανίζονται από το άγχος να μη την απολέσουν. Τα, δε, παιδιά που δεν τα καταφέρνουν κουβαλούν τη ρετσινιά του αποτυχημένου... Στη θέση των εξετάσεων θα επανέλθει, φαντάζομαι, ο δημοκρατικός θεσμός της κληρώσεως. Ο υπουργός δεν επεκτάθηκε επί του θέματος κι έτσι δεν μάθαμε τη γνώμη του για τις ψυχολογικές επιπτώσεις που έχει σ’ ένα παιδί η συνειδητοποίηση ότι τίποτα δεν εξαρτάται από το ίδιο, ότι όλα είναι θέμα τύχης.

Οι άριστοι υπάρχουν έτσι κι αλλιώς. Ζουν ανάμεσά μας, είναι μέρος της κοινωνίας μας, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων και κοσμοθεωριών. Ο ουμανιστικός χαρακτήρας των μαρξιστικών απόψεων, όταν εκπίπτει της λογικής, δημιουργεί εκτρώματα. Η σκέψη και μόνο, ότι για να μη βουρκώσει ο δεύτερος πρέπει να καταργήσουμε τον πρώτο, προκαλεί απόγνωση. Και μόνο η ιδέα ενός κράτους σε ρόλο Μεγάλου Ψυχαναλυτή, που θα καταργεί το άγχος και τη λύπη, μας παραλύει.

Τα αριστεία είναι, κατά τα λεξικά, το βραβείο για τον καλύτερο. Εδώ ακριβώς αναμετριέται μια κοινωνία, μια δημοκρατία, με την αξιοκρατία και τη δικαιοσύνη. Θα επιβραβεύει τον κόπο και τον μόχθο των αρίστων, θα δημιουργεί μέσω αυτών αγωνιστικά πρότυπα ή θα επιλέγει στην τύχη ή από μια κάστα ή από μια παρέα; Οσο για τα ψυχολογικά που τρομάζουν τον υπουργό, όποιος έχει μάθει να προσπαθεί ξέρει να σηκώνεται και να συνεχίζει...Και πριν τολμήσει να πει κάποιος πως είμαι δεξιός, ας θυμηθούμε πως την ίδια φιλοσοφία λατρεύει και εφαρμόζει η λαική δεξιά και λαική αριστερά και στον τομέα της οικονομίας, γι αυτό εξακολουθούμε να είμαστε επαίτες αντί για δημιουργοί. Και τώρα, σε αριστερή κυβέρνηση που ευαγγελίζεται την «ελπίδα», βλέπουμε να στιγματίζεται η αριστεία και να απαξιώνεται το καλύτερο εις βάρος του όποιου καλού, με την επιβράβευση της μετριότητας και της αδιαφορίας. Η αποτυχία δεν μπορεί παρά να έχει συνέπειες, που αίρονται μόνο από τη συνέχιση της προσπάθειας. Αν δεν έχουν εκπαιδευτεί σε αυτό οι ενήλικες από πού θα το πληροφορηθούν τα παιδιά;

 
Ενδιαφέρον που ορισμένοι υπεραμύνονται την "αριστεία"
19 Φεβ 2015 19:38

- Ενδιαφέρον έχει πως ορισμένοι οι οποίοι έχουν υπηρετήσει τα Πειραματικά επί συναπτά έτη... ξαφνικά διαπιστώνουν ότι τα σχολεία αυτά δεν προσέφεραν τόσα χρόνια μάθηση υψηλού επιπέδου και πως αυτή εξασφαλίζεται μόνο με τις εισαγωγικές εξετάσεις...
-Ενδιαφέρον έχει ακόμη πως εκείνοι που υπεραμύνονται τη λεγόμενη "αριστεία", ως αντώνυμό της παραθέτουν την έννοια της "μετριότητας" (μιλώντας μάλιστα για μαθητές). Κρίμα την πρόοδο της παιδαγωγικής τόσων χρόνων... Θα έτριζαν σίγουρα τα κόκαλα εμπνευσμένων παιδαγωγών του Νέου Σχολείου...
- Ενδιαφέρον έχει σίγουρα το πόσο κάποιοι υπεραμύνονται τη λεγόμενη "αριστεία" και μάλιστα σε καιρούς τόσο δύσκολους...
Μήπως γιατί έχουν ανοίξει διάφορα "μαγαζάκια" ως επικοδόμημα της αριστείας; Ήδη έξω από τα δημοτικά σχολεία είχαν αρχίσει να μοιράζονται διαφημιστικά φυλλάδια για 6ωρα (!!!) εβδομαδιαία φροντιστηριακά προγράμματα προετοιμασίας για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία (μαθητές δημοτικού και γυμνασίου είχαν ήδη μπει σε ρυθμούς προετοιμασίας "πανελλαδικών").
Έχουμε αρχίσει να παραλογιζόμαστε;

Είναι τρομερό αυτοί που σχεδιάζουν το μέλλον των παιδιών να μην θυμούνται πως κι εκείνοι υπήρξαν κάποτε παιδιά....Με ποιο δικαίωμα άραγε;
Αυτό είναι "έκτρωμα", σε καιρούς τόσο αντιφατικούς και κρίσιμους, όπου οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη της αλληλεγγύης, της ανεκτικότητας και της αποδοχής, να δηλητηριάζεις τη νεολαία- που θα κληθεί αργότερα να αγωνιστεί για τα κοινά- με την αλαζονία και τη φιλοδοξία της αριστείας...

 
Γονιός
19 Φεβ 2015 23:02

Για αυτό στην Ελλάδα δεν πάει τίποτα καλά. Γιατί όλοι οι μέτριοι γονείς/δάσκαλοι/πανεπιστημιακοί/μαθητές ζηλεύουν τα παιδιά που ξεχωρίζουν αντί να προσπαθήσουν για τα δικά τους ή για τους ίδιους το καλύτερο και θέλουν και όσοι προσπαθούν για το καλύτερο να ισοπεδωθούν. Το εξωτερικό δυστυχώς παραμένει η μόνη διέξοδος για όσους μπορούν να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους μια εκπαίδευση που θα λαμβάνει υπόψη τη χαρισματικότητα και την αριστεία αλλά και την παραγωγή έργου και όχι την κοροϊδία. Ψάξτε λίγο τι γίνεται στο εξωτερικό και αναρωτηθείτε, αν καταφέρετε να βγάλετε τα κομματικά σας γυαλιά ορισμένοι γυρνώντας κουρασμένοι από τις αφισοκολλήσεις σε τοίχους και fora. 'Οσο για τα φροντιστήρια κανένα παιδί δε χρειάζεται φροντιστήριο αν "το έχει" και έχει τη σωστή στήριξη της οικογένειας του.

 
"Το έχουν" ή τα "έχουν";
20 Φεβ 2015 18:22

Η χαρισματικότητα είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και δεν ταυτίζεται με την υψηλή επίδοση στις εισαγωγικές εξετάσεις των Προτύπων.
Άλλωστε υπάρχουν περιπτώσεις χαρισματικών μαθητών οι οποίοι δεν πέρασαν στο Πρότυπα και άλλοι οι οποίοι απλά πέρασαν γιατί "ενισχύθηκαν" κατάλληλα με επιπλέον προετοιμασία, επειδή ακριβώς τα "έχουν".
Στο σημείο αυτό, υπάρχουν πράγματι ομοιότητες με πολλές χώρες του εξωτερικού, όπου ως γνωστό η εκπαίδευση είναι διαβαθμισμένη ταξικά. Και φυσικά δεν προκόβουν πάντα οι μαθητές που το "έχουν", αλλά κυρίως εκείνοι που "τα έχουν".

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ