Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Περί «αριστείας» και «ρετσινιάς»

Οι ισορροπημένοι και φιλομαθείς έφηβοι διαθέτουν πολύ περισσότερα εφόδια για μετέπειτα διακρίσεις από ότι τρυφερά πανικόβλητα μυαλά πρόωρα διακεκριμένα στο κυνήγι του βαθμού μάλλον παρά της γνώσης
Δημοσίευση: 18/02/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

«Σαν ρετσινιά κόλλησαν σε διάφορους σχολιαστές, της «ημετέρας παιδείας μετέχοντες», τα όσα είπε ο υπ. Παιδείας περί αριστείας, που τραυματίζει τις παιδικές ψυχές», σχολιάζει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας, με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα, και υπογραμμίζει τα εξής:

Α. Μίλησαν περί κομμουνιστικής εξίσωσης προς τα κάτω και περί μετριοκρατίας.

Β. Και όμως, η μετριότητα προκύπτει σχεδόν αβίαστη είτε από την βαθμοθηρία και το παπαγαλίζειν, προϊόντα του άγχους της διαρκούς επιβράβευσης, είτε από την παραίτηση και την ήσσονα προσπάθεια, προϊόντα του διαρκούς άγχους μήπως επαναληφθεί η πρώτη αποτυχία.

Γ. Σύνδρομα ανάρμοστα στην ψυχοσύνθεση των ανηλίκων, καθώς και στην πραγματοποίηση του εκπαιδευτικού έργου που αποστολή έχει να κοιτάζει όλη την τάξη και όχι να ξεχωρίζει πρόωρα τα 20άρια και τα 19άρια.

Δ. Η ενήλικη ζωή, μοιραία, βρίθει εξετάσεων, αξιολογήσεων και διακρίσεων.

Ε. Οι ισορροπημένοι και φιλομαθείς έφηβοι διαθέτουν πολύ περισσότερα εφόδια για μετέπειτα διακρίσεις από ότι τρυφερά πανικόβλητα μυαλά πρόωρα διακεκριμένα στο κυνήγι του βαθμού μάλλον παρά της γνώσης .

Σχόλια (13)

 
Γιάννης
20 Φεβ 2015 22:33

Το «αιέν αριστεύειν..» πάντως είναι Ομηρικό και όχι των τελευταίων 200 ετών. H ευφυία και η αριστεία υμνήθηκε ανά τους αιώνες. Ο Αρχιμήδης, ο Ευκλείδης τι ήταν; Ό,τι έγινε τα τελευταία χρόνια έγινε επειδή «πατούσαμε σε πλάτες γιγάντων».

Για τα μακελεια του 20ου αιώνα δε φταίει το καταραμένο για σένα τρίπτυχο αλλά η ανθρώπινη φύση. Ανάτρεξε στην Ιστορία για αυτό. Όσο για τον «ανταγωνισμό» αυτός είναι συστατικό της Φύσης. Όχι μόνο της ανθρώπινης. Scarcity of resources --> Struggle for survival (i.e competition).

Επίσης η αειφόρος ανάπτυξη (sustainable growth) –που ερμηνεύω ότι θα επιθυμούσες- μπορεί να έρθει όχι με «ταξίδι στο χρόνο» αλλά με καινοτομίες στους τομείς της ενέργειας των μεταφορών, της κτηνοτροφίας κλπ.
Μην αμφιβάλλεις ότι αυτές οι καινοτομίες θα είναι προϊόν έμπνευσης και δουλειάς των ίστων/καινοτόμων/ευφυών. Προφανώς και κάποιοι θα βγάλουν λεφτά από αυτό :) . Δεν είναι αναγκαστικά κακό.

Κλείνοντας, το να θεωρούμε την αριστεία πρόβλημα ειδικά στη χώρα της ΜΕΤΡΙΟΚΡΑΤΙΑΣ είναι σαν λέμε σε κάποιον που βρήκε παγωμένο νερό στην έρημο να μην το πιει γιατί θα πάθει πονόλαιμο.

 
Ο ΚΑΙΝΟΘΗΡΑΣ!
20 Φεβ 2015 13:24

Αγαπητέ Γιάννη, το διαδίκτυο είναι κι αυτό ένα (εικονικό) σπήλαιο, καθόλου πιο ασφαλές από το αρχαίο, στο οποίο ελαφριά τη γνώμη με κατατάσσεις...
Χαίρομαι που σε προκάλεσε το τελικό μου σχόλιο.
Σκέψου το όμως λίγο βαθύτερα, πριν το απαξιώσεις...
Σκέψου το κείμενο που καταλήγει σε αυτό το σχόλιο...
Έχουμε κατηχηθεί ολοκληρωτικά στο να θεωρούμε τις τρεις αυτές έννοιες (Αριστεία, καινοτομία, ευφυΐα) ως taboo. Όλα τα αμφισβητούμε, αυτές όμως ως νεωτερικές και μετανεωτερικές θεότητες είναι στο απυρόβλητο.
Και, εντάξει, ας αποκτήσουμε μια νέα ειδωλολατρία, αφού μας τρώει τόσο πολύ. Δεν μας καταστρέφει όμως;
Τόσοι πόλεμοι έγιναν μέσα στους αιώνες, αλλά τι όμως έφερε τις εκατόμβες του 20ού αιώνα; Η ολοκληρωτική χρησιμοποίηση των τριών αυτών εννοιών στην πράξη.
Ποιος κατέστρεψε το περιβάλλον μας; Οι άνθρωποι των σπηλαίων, η αρχαιοελληνική επιστήμη, η μεσαιωνική αγκύλωση;
Όχι βέβαια, αλλά αυτές οι τρεις έννοιες στην ιλιγγιώδη πρακτική τους.
Από εκεί ας αρχίσουμε να σκεφτόμαστε.
Τέλος, δεν μας προβληματίζει ότι ο λόγος περί των τριών αυτών "υποστάσεων", όχι απλά εννοιών, είναι ηγεμονικός, καθολικός και ολοκληρωτικός;
Χρησιμοποιείται από όλες τις εξουσίες που ζητούν την υποταγή μας μέσω του κατηχητικού εκμαυλισμού μας ότι δήθεν όλοι μπορούμε να ενταχθούμε στο άρμα της αριστείας, της καινοτομίας και της ευφυΐας;
Ενώ είναι γνωστό ότι οι θέσεις είναι λίγες, ορισμένες και προαποφασισμένες.
Αν οι εξουσίες όλες προβάλλουν και κατηχούν αποκλειστικά σε αυτές τις έννοιες, μου αρκεί αυτό και μόνο, όχι να τις απορρίψω παρορμητικά και αστόχαστα, αλλά να ...αρχίσω... να προβληματίζομαι σοβαρά...

 
Αρης
19 Φεβ 2015 12:02

Είναι φανερό ότι απαιτείται ΔΙΑΛΟΓΟΣ. Ανταλλαγή απόψεων. Συζήτηση. και μάλιστα επί μακρόν. Ωστε να διαμορφωθούν απόψεις. (αλλά το ξεχάσαμε αυτό. πάλι η αρχή γίνεται με καταργήσεις - εως πότε άραγες;
Το ευχάριστο είναι ότι ο Υπουργός μίλησε για την αριστεία των μαθητών (ελπίζω να κατάλαβα καλά...), θέμα για το οποίο υπάρχουν επιχειρήματα και από τις δύο πλευρές.
Όχι για την αριστεία των εκπαιδευτικών (που όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν αυτοί που προσπαθούν και αυτοί που δεν.).
Ας ελπίσουμε να μην υπάρξει και εκεί ισοπέδωση.

 
και άλλοι εκπαιδευτικοί πειραματικών
19 Φεβ 2015 00:07

Πέρα από τις θεωρητικές αντεγκλήσεις και τις άστοχες ιστορικές αναδρομές υπάρχει το βίωμα του δασκάλου.

Εμείς οι εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία είμαστε περισσότερο από όλους -αν εξαιρέσουμε τους μαθητές μας- σε θέση να περιγράψουμε τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα των σχολείων αυτών.
Τα σύγχρονα Πρότυπα Σχολεία δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση την ιστορική συνέχεια των Προτύπων που ξεκίνησαν μέσα από τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις των κυβερνήσεων του Ελευθερίου Βενιζέλου με κύριους εμπνευστές τούς δασκάλους του Εκπαιδευτικού Ομίλου και είναι συνδεδεμένα με παιδαγωγούς όπως ο Αλέξανδρος Δελμούζος και ο Δημήτρης Γληνός. Τα σχολεία αυτά αποτελούσαν αιχμή της εκπαιδευτικής και εθνικής πολιτικής της περιόδου εκείνης και προέτασσαν τη διδασκαλία της δημοτικής γλώσσας και της ελληνικής παράδοσης.

Αντίθετα τα σύγχρονα Πρότυπα έχουν γίνει τόπος εφαρμογής προγραμμάτων, τα οποία δεν απηχούν τη φιλοσοφία της ανασυγκρότησης και της επίλυσης των προβλημάτων του ελληνικού σχολείου αλλά εξυπηρετούν ατομικά οράματα και φιλοδοξίες, πράγμα όχι αναγκαστικά κακό αν δεν μεταμόρφωνε το σχολείο σε αρένα ανταγωνισμού των μαθητών για το βαθμό και των διδασκόντων για τα μόρια.

Καθόλου δεν είμαστε υπέρ της ισοπέδωσης και του λαϊκίστικου εξισωτισμού των μαθητών. Δεν μας εκπροσωπεί, όμως, καθόλου και ο εκλεκτικισμός των Προτύπων, γιατί ζούμε την καθημερινή προσπάθεια των παιδιών και των οικογενειών τους, μέσα στην Κρίση, να μορφωθούν και δεν αγνοούμε τον αυτονόητο ταξικό προσδιορισμό της σχολικής επίδοσης.
Δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε και να υποβαθμίσουμε το ένα παιδί έναντι του άλλου. Για εμάς αποτελεί πρόκληση να υποδεχόμαστε κάθε μορφή ευφυίας και όχι μόνο τη μαθηματικολογική στην οποία κυρίως επενδύει το Πρότυπο, να συνδράμουμε και να αναδεικνύουμε το παιδί που ζωγραφίζει, που γράφει ποιήματα, που ανησυχεί και υποφέρει, που κάμπτεται και προσπαθεί να σηκωθεί. Θέλουμε όλους τους μαθητές στο σχολείο μας και όχι μόνο τους "επαγγελματίες" ή αλλιώς "πελάτες" μαθητές που απαιτεί το σύστημα αυτό της ψευδοαριστείας.

Τα Πρότυπα σχολεία της σύγχρονης εποχής κυνηγούν την αγορά και πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτήν με το ελαστικό πλαίσιό τους εργασίας τους. Το πλαίσιο αυτό «άριστα» εξυπηρετείται από την αφαίρεση της οργανικής θέσης των διδασκόντων σε αυτά τα σχολεία και την πενταετή θητεία τους, που θα επεκταθεί σε δεκαετή εφόσον αγρεύσουν υψηλό αριθμό μορίων μέσω των δραστηριοτήτων τους. Το πλαίσιο αυτό μεταξύ άλλων υπηρετείται από τη λειτουργία των ομίλων αριστείας.

Στη θέση των ομίλων αριστείας θα θέλαμε να λειτουργούν -και έχουμε προτάσεις γι αυτό- ομάδες που θα σχετίζονται με τις ανάγκες έκφρασης, την προσωπική ανάπτυξη και τη δημιουργικότητα των παιδιών αλλά και τις ανάγκες της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας που αναζητεί-εν μέσω life style- την πολιτισμική της ταυτότητα εναγώνια.

Είμαστε εκπαιδευτικοί που -όπως αναμφίβολα πολλοί συνάδελφοί μας- έχουμε την έγνοια των μαθητών μας. Η σκέψη και το μέλημά μας είναι στα παιδιά. Στα παιδιά - μαθητές και όχι στους μαθητές – παιδιά. Δεν μας εκπροσωπεί η αγωνία της ΔΕΠΠΣ για την κατάργηση των Προτύπων, αλλά οι αγωνίες των μαθητών μας οι οποίοι εξαντλούνται από τα φροντιστήρια και αποστραγγίζονται.

Η επιθυμία μας είναι ένα σχολείο δημοκρατικό, που συγχρόνως θα διδάσκει τη Δημοκρατία, που θα αξιοποιεί τους θεσμούς των συμβουλίων τάξης, των μαθητικών εκλογών και της εκπροσώπησης για να μαθαίνουν τα παιδιά την ευθύνη της Δημοκρατίας. Σχολείο που τα παιδιά θα το σέβονται και θα το προστατεύουν και που επίκεντρο θα είναι το ίδιο το παιδί και όχι το "παιδί - πρότυπο" .

Εδώ και χρόνια ως καθηγητές του Δημοσίου Σχολείου, υπηρετούμε με κάθε συνέπεια και από το υστέρημα των δυνάμεων μας την εκπαίδευση. Είμαστε λοιπόν απόλυτα σύμφωνοι και έτοιμοι να στηρίξουμε την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για την άμεση κατάργηση των Προτύπων σχολείων και των εξετάσεων εισαγωγής σε αυτά και την άμεση αναδημιουργία των Πειραματικών, με βάση την ανάγκη της ελληνικής κοινωνίας για ένα ανοιχτό, δίκαιο και εργώδες σχολείο που θα το αγκαλιάσουμε και θα το αναδείξουμε με την ουσιώδη, τη βγαλμένη από την ελληνική δημοκρατική αντίληψη, συν-εργασία και καταξίωση παιδιών και δασκάλων !

 
Γιάννης
18 Φεβ 2015 23:58

"Αριστεία, καινοτομία, ευφυΐα: το τρίπτυχο της παγκόσμιας δυστυχίας!..Έλεος"

To είδαμε κι αυτό! Το ξαναδιάβασα μήπως υπήρχαν κάπου στοιχεία ειρωνείας....αλλά αλλοίμονο! Έλεος φωνάζω κι εγώ!

Ευτυχώς που διαχρονικά δεν σκέφτονταν όλοι όπως εσείς, γιατί τώρα αντί να γράφετε στο διαδίκτυο το πολύ να σκαλίζατε παραστάσεις στον τοίχο κάποιου σπηλαίου, ή να σας είχε συμβεί κάτι χειρότερο, αν η ηλικία σας είναι μεγαλύτερη του μ.ο. ζωής της αντίστοιχης εποχής.

 
Ελπήνωρ
18 Φεβ 2015 22:58

Οι φιλομαθείς έφηβοι είναι δυστυχώς η αδικημένη μειοψηφία της σχολικής πραγματικότητάς μας. Αυτοί θα βρουν το δρόμο τους και θα μπορέσουν να προχωρήσουν ερήμην του σχολείου και της "φιλοσοφίας" του εκάστοτε υπουργού παιδείας. Το πρόβλημα, υπουργέ μου, αφορά στην πλειοψηφία των μαθητών (και κάποιων εκπαιδευτικών) που δεν τους χαρακτηρίζει ούτε η φιλομάθεια ούτε η φιλοπονία. Πώς ελέγχεις ότι εξασφαλίζεται ένα μίνιμουμ εκπαιδευτικών υπηρεσιών για όλους τους μαθητές; Η τράπεζα θεμάτων αποκάλυψε πέρισυ μια θλιβερή εκπαιδευτική πραγματικότητα. Πώς αποτρέπεις τη σχολική διαρροή και τον κοινωνικό αποκλεισμό για μη φιλομαθείς και μη ισορροπημένους μαθητές; Εκεί σε θέλω κάβουρα.

 
εκπαιδευτικός Πειραματικού
18 Φεβ 2015 18:19

1. "Αριστεία" στην εισαγωγή της παραπαιδείας στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
2. "Αριστεία" στο έργο παραγωγής και "προβολής" μόνο μετρήσημων
εκπαιδευτικών υπηρεσιών και "προϊόντων".
Να που σταδιακά (...και τελματικά) οδηγούνταν τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία τα τελευταία τρία χρόνια...
Από την απερίσπαστη αφοσίωση στο διδακτικό έργο και στους μαθητές, από τη χαρά της μάθησης και της γνώσης, από την ελευθερία διάχυσης πνεύματος, ιδεών και πολιτισμού, αργά και σταθερά οδηγούμασταν σε έναν καθαρά τεχνοκρατικό προσανατολισμό της εκπαίδευσης, σε μια θεμιτή (ή και επιτιδευμένη) παραγωγή μετρήσιμων μόνο εκπαιδευτικών "προϊόντων", σε μια απίστευτη γραφειοκρατία καταχώρησης δράσεων -παραδοτέων των σχολείων κι ακόμη χειρότερα στην υποσυνείδητη ταυτοποίηση των μαθητών με την (άριστη) απόδοσή τους: (παράφραση Ε.Φρομ) να αποδίδω ή να είμαι;

 
Λέανδρος
18 Φεβ 2015 17:16

Προφανώς και η εξίσωση είναι προς τα κάτω όταν το βλέμμα και η προσοχή του εκπαιδευτικού λαμβάνει διαρκώς υπόψη ολόκληρη την τάξη. Εντέλει η μετριότητα είναι εκείνη που καθορίζει το μέτρο.
Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον τα 19αρια και τα 20αρια χάνονται μέσα στον χυλό της μετριότητας.
Ας φροντίσουμε τουλάχιστον να τους δώσουμε τη δυνατότητα να κάνουν αυτό που μπορούν να κάνουν.

 
ασεπιτης
18 Φεβ 2015 16:28

Ξύλινη γλώσσα!
Δυστυχώς όμως, οι σχολιαστές, της «ημετέρας παιδείας μετέχοντες», μίλησαν με επιχειρήματα σχετικά με το όραμά τους, με το οποίο προφανώς και δεν συνφωνείτε αλλά για να γίνετε πιστευτοί για τις αγαθές προθέσεις των πράξεών σας αλλά και να πειστούμε όλοι εμείς ότι έχετε σχέδιο βελτίωσης και όχι...αποκαθήλωσης όσων σας βρίσκουν αντίθετους θα πρέπει να μας πείτε τα επιχειρήματά σας....συγκεκριμένα όχι έτσι όπως έχετε συνηθήσει να μιλάτε στις....συγκεντρώσεις και τα τηλεοπτικά πάνελς.....

 
Παν. Ζήκος
18 Φεβ 2015 16:05

Από σχετικό σχόλιο του Ν.Δήμου

Ενισχύοντας την προσπάθεια του υπουργού παιδείας να καταργήσει την αριστεία (και περιμένοντας πότε θα καταργήσει και την ευφυΐα, την ικανότητα, την επίδοση και την προσπάθεια) προχωρούμε στην θέσπιση σχετικών επάθλων.

Πρώτα-πρώτα στον ίδιο. Απόφοιτος του Κολλεγίου (σχολείου, τότε, αρίστων) κινδυνεύει να μείνει στην ιστορία μονάχα με την απίστευτη άποψη που ξεστόμισε.

Συναντώντας το «αιέν αριστεύειν», κάποιος μπορεί στο μέλλον να θυμηθεί και «εκείνον τον Μπαλτά, που ήθελε να καταργήσει την αριστεία», όπως θυμόμαστε τον Μαρούδα που ήθελε να καταρρίψει τους επικοινωνιακούς δορυφόρους για να μην μολύνονται οι Έλληνες από ξένα κανάλια. Χρυσό μετάλλιο.

 
Ο ΚΑΙΝΟΘΗΡΑΣ!
18 Φεβ 2015 14:36

Η αριστεία είναι απλώς κατάρτιση στον ναρκισσισμό, στον ψυχαναγκασμό του και στην διατήρηση της εκάστοτε εξουσίας. Η ελίτ της γνώσης είναι οπωσδήποτε η ελίτ της τσέπης ή συνεισφέρει καθοριστικά στην τσέπη της ελίτ. Δεν θα είχαμε την μη αναστρέψιμη περιβαλλοντική καταστροφή σήμερα χωρίς την αριστεία ... ορισμένων εκεί στον 16ο-17ο αιώνα... Δεν θα είχαμε τις εκατόμβες του 20ού αιώνα και ό,τι μας απειλεί τραγικά στον 21ο αν δεν υπήρχαν γνωστά και μη εξαιρετέα ονόματα, ονόματα καθαγιασμένα σήμερα, των επιστημόνων που πρόσφεραν τον ιδρώτα του μυαλού τους στις εξουσίες των καιρών και διαμόρφωσαν μια κοινωνία που προβάλλει την αριστεία ως πανάκεια. Δεν έχουμε ανάγκη από έξυπνους ανθρώπους, αλλά από καλούς! Πότε θα το καταλάβουμε αυτό; Αρκετά πια με αυτούς τους μαθητευόμενους μάγους, που με αφειδή χρηματοδότηση, άπειρο prestige, και εξασφαλισμένη αθανασία καθορίζουν τις τύχες μας!
Τι χρειάζεται να γίνει ακόμη για να καταλάβουμε ότι η ταλαιπωρία της ανθρωπότητας οφείλεται όχι μόνο στους έξυπνους, αλλά στην κουλτούρα της ευφυΐας και της αριστείας που μας έχει κατσικωθεί και μας έχει κιόλας εκμαυλίσει. Πολύ καλά τα είπε λοιπόν ο υπουργός, έστω και δεν τα εξέφρασε τόσο επεξεργασμένα και μοιάζουν λίγο αντιφατικά. Επιτέλους ένας άνθρωπος να διαφοροποιηθεί από τον χυλό των "αρίστων". Αριστεία, καινοτομία, ευφυΐα: το τρίπτυχο της παγκόσμιας δυστυχίας!... Έλεος!

 
Savant
18 Φεβ 2015 14:13

Ποιος είπε πως η κομμουνιστική εξίσωση σημαίνει προς τα κάτω;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ