Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου

Δημοσίευση: 20/02/2015
Κοτσιφάκης
Alt Text: 
Κοτσιφάκης
Title Text: 
Κοτσιφάκης
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του προέδρου της ΟΛΜΕ Θέμη Κοτσιφάκη

Πριν ακόμα την ψήφιση του σχετικού νόμου 3699/11 είχαμε επισημάνει πως επιχειρείται η αναβίωση του θεσμού των προτύπων, 25 περίπου χρόνια μετά από την κατάργησή του.

Τονίζαμε πως είναι βέβαιο ότι στις εισαγωγικές εξετάσεις που προβλέπονταν θα προσέρχονται παιδιά με περισσότερα εφόδια όχι λόγω ιδιαίτερης ευφυΐας τους αλλά κυρίως λόγω μορφωτικού, οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου των γονιών τους, αφού είναι επιστημονικά διαπιστωμένο ότι η υψηλή επίδοση δεν είναι ανεξάρτητη από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί.

Επισημαίναμε ότι η προωθούμενη αναβίωση των προτύπων θα οδηγήσει σε αφαίμαξη των κοινών σχολείων από τους άριστους μαθητές, που βοηθούν τον εκπαιδευτικό στο έργο του αλλά και αποτελούν θετικά πρότυπα για τους υπόλοιπους μαθητές.

Έχουμε δηλώσει επανειλημμένα και σε όλους του τόνους την πλήρη και απόλυτη αντίθεσή μας στη διενέργεια επιπλέον εξετάσεων στα ΠΠΣ κάθε φορά που οι μαθητές τους αλλάζουν βαθμίδα εκπαίδευσης, αλλά και έχουμε επανειλημμένα εκφράσει την αντίθεση του κλάδου μας συνολικά στο ν.3966/11 που καθιέρωσε τα σχολεία αυτά.

Με την καθιέρωση εισαγωγικών εξετάσεων βρισκόμαστε μπροστά σε μια διαστρεβλωμένη και αντιπαιδαγωγική αντίληψη της αριστείας, καθώς γίνεται μια προσπάθεια διαχωρισμού των μαθητών που ήδη φοιτούν στα ΠΠΣ με ένα τρόπο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ιδιότυπα ρατσιστικός, καθώς επιβάλλει την υποχρεωτική αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος με βάση μια 2ωρη εξέταση αμφίβολης ποιότητας, που σε καμία περίπτωση δεν συνάδει με την ουσία και τους στόχους του δημόσιου σχολείου.

Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί από την πρώτη κιόλας χρονιά εφαρμογής του θεσμού των εξετάσεων μια πρωτοφανής έξαρση της προσφυγής των μαθητών στα ιδιωτικά φροντιστήρια και μάλιστα με διανομή διαφημιστικών φυλλαδίων έξω από τα σχολεία αυτά.

Είναι ολοφάνερο ότι η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου Κατά την άποψή μας σχολεία πρώτης προτεραιότητας σε ό,τι αφορά την κρατική φροντίδα πρέπει να είναι τα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, αυτά δηλαδή των οποίων οι μαθητές έχουν μειωμένες ευκαιρίες για εκπαίδευση και μόρφωση και όχι τα πρότυπα.

Είχαμε επίσης επισημάνει πως οι όροι «πειραματικό» και «πρότυπο», που συνυπάρχουν στον τίτλο των σχολείων αυτών, στην πραγματικότητα αλληλοαναιρούνται.

Ενώ δηλαδή ο στόχος ενός πειραματικού σχολείου (που είναι χρήσιμα) είναι η πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων, μεθόδων, εκπαιδευτικού υλικού κ.λπ., γεγονός που παραπέμπει σε πειραματικά σχολεία, προβλέπεται ταυτόχρονα ότι θα φοιτούν σε αυτό οι «άριστοι», άρα θα λειτουργεί ως πρότυπο.

Όμως στα πρότυπα σχολεία δεν είναι δυνατό να δοκιμάζονται νέες μέθοδοι, αφού αυτό προϋποθέτει ένα μαθητικό δυναμικό που δεν θα απέχει πολύ από το από αυτό που συναντάμε σε ένα σύνηθες σχολείο.

Είχαμε επίσης τονίσει πως θεσμοθετείται, σε κεντρικό επίπεδο ένα πανίσχυρο 7μελές όργανο διοίκησης, η ΔΕΠΠΣ, που αποφασίζει για όλους και για όλα.

Χαρακτηρίζει και αποχαρακτηρίζει τα ΠΠΣ, αποφασίζει για το είδος και τη μορφή των εξετάσεων εισαγωγής μαθητών, καθορίζει τον αριθμό των εισακτέων, αποφασίζει την κατ’ εξαίρεση εισαγωγή μαθητών με ιδιαίτερες ικανότητες, καθορίζει τα κριτήρια επιλογής διευθυντών και εκπαιδευτικών, επιλέγει τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς, διορίζει, ως άλλο ΑΣΕΠ, τους διοικητικούς υπαλλήλους, προσλαμβάνει αναπληρωτές εκτός σειράς ενιαίου πίνακα, διοργανώνει μαθητικούς αγώνες και αξιολογεί, ως εξωτερικός αξιολογητής, το εκπαιδευτικό έργο.

Μάλιστα, ενώ αποτελεί κυρίαρχο όργανο διοίκησης σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η συμμετοχή σε αυτό των εκπαιδευτικών από τις βαθμίδες αυτές είναι έως μηδενική.

Δυστυχώς όλα αυτά τα χρόνια επιβεβαιώθηκαν οι τότε εκτιμήσεις μας από τις αυθαιρεσίες που έγιναν μέσω της ΔΕΠΠΣ στα σχολεία αυτά.

Αγωνιζόμαστε για την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στα ΠΠΣ και την ανατροπή του ν. 3966/11, που μόνο δεινά έχει μέχρι στιγμής προσθέσει στα σχολεία αυτά.

Δεν χρειαζόμαστε σχολεία Αριστείας, αλλά Άριστα Σχολεία για όλους.

Αθήνα, 20/2/15

Υ.Γ. Οι θέσεις και οι παρεμβάσεις της ΟΛΜΕ για τα ΠΠΣ από το 2011

. http://olme-attik.att.sch.gr/files/ypomn/peiramatika13042011.pdf

http://olme-attik.att.sch.gr/new/?p=4641

http://olme-attik.att.sch.gr/new/?p=4034

http://olme-attik.att.sch.gr/new/?p=3725

http://olme-attik.att.sch.gr/new/?p=8157

http://olme-attik.att.sch.gr/files/ypomn/THESEISITYEklp15042011.pdf

Σχόλια (5)

 
Γ. Κ.
20 Φεβ 2015 14:46

Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΑΝ ΠΟΤΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ. Δεν ήταν αυτός ο σκοπός της ίδρυσής τους. Ας σταματήσουν πια οι κοινοτοπίες και ας διαβάσουμε, ας μάθουμε, γιατί φτιάχτηκαν αυτά τα σχολεία στο παρελθόν. Αν γνωρίσουμε το παρελθόν, ίσως μπορέσουμε να δημιουργήσουμε το μέλλον.

 
ss
20 Φεβ 2015 16:33

Η κοινωνία μας χρειάζεται σχολεία "οδηγούς", δηλαδή πρότυπα σχολεία, σχολεία, πρωτοπορίας στη μάθηση (αφού ενοχλεί η λέξη αριστεία να την ¨χαρίσουμε" και αυτή στην δεξιά ή την άκρα δεξιά;) με παράλληλη ποιοτική αναβάθμιση όλων των δημόσιων σχολείων. Τα πρότυπα σχολεία δεν βρίσκονται σε αντίθεση με τα δημόσια σχολεία γιατί είναι δημόσια σχολεία. Προσπαθούν ολοένα και περισσότερο να επικοινωνήσουν και να δικτυωθούν με τα γειτονικά τους δημόσια σχολεία αλληλεπιδρώντας με αυτά.

Αναπαράγοντας τα λόγια άρθρου από την ιστοσελίδα της ΔΕΠΠΣ και με αλλαγή λίγων λέξεων θα έχουμε:

"... είναι βέβαιο ότι στις Πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις που προβλέπονταν θα προσέρχονται παιδιά με περισσότερα εφόδια όχι λόγω ιδιαίτερης ευφυΐας τους αλλά κυρίως λόγω μορφωτικού, οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου των γονιών τους, αφού είναι επιστημονικά διαπιστωμένο ότι η υψηλή επίδοση δεν είναι ανεξάρτητη από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί."

Ε λοιπόν τί; Στην Ιατρική, στο ΕΜΠ, στη Νομική δεν πρέπει να μπαίνουν οι άριστοι (ωχ συγνώμη! οι καλύτεροι ήθελα να πω)

Στη συνέχεια λέει το άρθρο :
"Επισημαίναμε ότι η προωθούμενη αναβίωση των προτύπων θα οδηγήσει σε αφαίμαξη των κοινών σχολείων από τους άριστους μαθητές, που βοηθούν τον εκπαιδευτικό στο έργο του αλλά και αποτελούν θετικά πρότυπα για τους υπόλοιπους μαθητές."
Εννοεί ότι δεν υπάρχει πρόβλημα αν τα αρνητικά πρότυπα εξουδετερώνουν κάθε προσπάθεια των παιδιών που έχουν όρεξη για διάβασμα; Μήπως θεωρεί ότι ο άριστος θα ξεχωρίσει από μόνος του όταν δεν μπορεί ο καθηγητής του να προχωρήσει την ύλη; ή όταν δεν υπάρχει το κατάλληλο μαθησιακό κλίμα;

Επίσης πολλά παιδιά από τα ιδιωτικά σχολεία πήγαν στα πρότυπα

Ίσως όμως, ο συντάκτης του παραπάνω άρθρου, να μη έχει ικανή εμπειρία μαθήματος σε παιδιά και ιδιαίτερα σε παιδιά γυμνασίου, απλών ανθρώπων από το Πέραμα το Κερατσίνι, την Καλλιθέα, τη Ν. Σμύρνη, την Αγ. Βαρβάρα, τους Αμπελόκηπους ...

Λυπάμαι αλλά αυτές οι απόψεις δεν είναι προοδευτικές αλλά βαθύτατα συντηρητικές!

 
καθηγήτρια
20 Φεβ 2015 19:48

Προϋπόθεση για να κάνουμε συζήτηση είναι να αφήσουμε στην άκρη την τάση να επιβεβαιώσουμε την ιδεολογία μας χρησιμοποιώντας ανυπόστατα επιχειρήματα και να βασιστούμε στην πραγματικότητα των σχολείων αυτών. Η αλήθεια είναι οτι ποτέ, μα ποτέ, ούτε όταν τα σχολεία αυτά είχαν μαθητές που γίνονταν δεκτοί με κλήρωση, δεν υπήρχε σε αυτά "ένα μαθητικό δυναμικό που δεν θα απέχει πολύ από το από αυτό που συναντάμε σε ένα σύνηθες σχολείο". Διδάσκω πάνω από δεκαετία σε αυτά και πάντα οι μαθητές που έρχονταν σε αυτά ήταν απαιτητικοί, εξαιρετικά συνεργάσιμοι, με καλό επίπεδο και κίνητρα, πρόθυμοι για πειραματισμό, με εξαίρετη παιδαγωγική σχέση μαθητή-δασκάλου. Το δίλημμα των εξετάσεων είναι ψευδοπρόβλημα. Ας το πάρουμε απόφαση, τα σχολεία αυτά, με εξετάσεις ή χωρίς, δεν είναι αντιπροσωπευτικά του μέσου σχολείου. Είναι όμως σχολεία που δίνουν ευκαιρίες στις μεσαίες και εργατικές τάξεις και ανοίγουν προοπτικές για βελτίωση του συνόλου των σχολείων της χώρας.

 
aristo
21 Φεβ 2015 13:35

Ωραία η παραπάνω έκθεση ιδεών αλλά ας μας πει ο κύριος αν και οι μαθητές διατηρούν το δικαίωμα να απαλλάσσονται από τον ανεπαρκή καθηγητή ... αν όχι, οκ !

 
BASO
21 Φεβ 2015 20:07

Παρακολουθω με θλίψη όλο το σκηνικό που έχει στηθεί γύρω από τα Π.Π. σχολεία κυρίως για το λόγο ότι 2 χρόνια υπηρετώ το θεσμό από μέσα μιας που είμαι εκπαιδευτικός σε ένα από αυτά. Θα ήθελα λοιπόν να καταθέσω κι εγώ τις δικές μου παρατηρήσεις-διαπιστώσεις:
1) είναι σαφές ότι αυτός ο θεσμός αποτέλεσε όραμα κάποιων ικανών και με μεράκι για την εκπαιδευση ανθρώπων και υλοποιήθηκε μετά από πολλές προσπάθειες και κόπους και φυσικά η τέως ηγεσία του ΥΠΕΠΘ δεν είχε κάποιο πρόβλημα στην υλοποίηση αυτού του οράματος μιας που δεν είχε τίποτα εναλλακτικό να διατυπώσει αλλά επιπλέον δεν είχε και κάτι να χάσει.
2)με το θεσμό των εξετάσεων (ως επιστήμονας δεν συμφωνώ γιατί το δείγμα των μαθητών δεν είναι τυχαίο άρα και το πείραμα δεν θα μας δώσει σωστά συμπεράσματα) πράγματι η σύνθεση των τμημάτων στις 2 τάξεις (Α,Β Γυμνασίου και Λυκείου, αφού αυτοί οι μαθητές έχουν εισαχθεί με εξετάσεις) έχει μέσο όρο επίδοσης μεγαλύτερο από τα τμήματα των υπολοίπων δημοσίων σχολείων, αλλά μην νομίσετε ότι γεμίσαμε άριστους μαθητές, απλά δεν υπάρχουν αδιάφοροι μαθητές, αυτοί οι μαθητές, που όσοι είμαστε εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε τόσο τα χαρακτηριστικά τους αλλά και την επίδραση που έχει η συμπεριφορά τους στην λειτουργία των τμημάτων μας.Επιπλέον τα παιδιά διανύουν ακόμα και 50 χιλιόμετρα καθημερινά ( στο δικό μας σχολείο) ώστε να έρθουν, επίσης υπάρχουν και αλλοδαποί αλλά και παιδιά ανέργων και βιοπαλαιστών (άρα τα περι ελιτ ΔΕΝ ισχύουν). Τα χαρακτηριστικά των μαθητών είναι τέτοια που η κάθε προσπάθεια του εκπαιδευτικού βρίσκει έδαφος για βελτίωση της επίδοσής τους και σου δίνει κίνητρο να ξεκινάς την κάθε μέρα σου με όρεξη.
3)Οι εκπαιδευτικοί που στελεχώνουν μέχρι σήμερα (γιατί κυριολεκτικά δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει) αυτά τα σχολεία είναι πολλών κατηγοριών.Ειναι κάποιοι παλιοί που κατείχαν οργανική στα παλιά Πειραματικά (με το μειωμένο ωράριο, αρκετοί έφυγαν γιατί έχασαν το μπόνους της μείωσης), είναι αρκετοί οι οποίοι δεν μπορούσαν να πάρουν μετάθεση στις περιοχές που εδρεύουν τα συγκεκριμένα σχολεία και μέσω της διαδικασίας της αξιολόγησης κατάφεραν να εξασφαλίσουν την 5ετη(με δυνατότητα επιπλέον 5 ετών) παραμονή τους στις συγκεκριμένες περιοχές, κάποιοι αποσπασμένοι (στα πειραματικά) τη διετία 2011-2013 οι οποίοι προηγήθηκαν στις τοποθετήσεις (εδώ σηκώνει συζήτηση σχετικά με τούτη την ομάδα συνναδέλφων) αλλά και κάποιοι που διάβασαν το Ν3966/11 περί ειδικού επιδόματος και εκδήλωσαν ενδιαφέρον οι οποίοι τώρα, μετά απο 2 χρόνια που είδαν ότι επίδομα δεν υπάρχει προσπαθούν να σπάσουν τη θητεία τους, χωρίς κανείς να μπορεί να τους πει που θα επιστρέψουν αφού κάτι τέτοιο δεν το έχει προβλέψει ο νομοθέτης!!!
4)Δημιουργήθηκε ΕΛΜΕ Π.Π, τα μέλη της οποίας, αμφιβάλω αν ξεπερνούν τα 100.Εδώ πράγματι είναι ένα αγκάθι για την ομοσπονδία μας (ΟΛΜΕ).
5)οι δράσεις που γίνονται σε αυτά τα σχολεία, αν εξαιρέσει κανείς την εξάσκηση των φοιτητών, μπορούν να υλοποιηθούν σε ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ.Πράγματι τους μαθητές τους φορτώνουμε πράγματα σε καθημερινή βάση (πράγμα που θεωρώ απαράδεκτο, αλλά το σύστημα το επιβάλει) αλλά δεν δυσανασχετούν, ρποφανώς γιατί έτσι υπάρχει ικανοποίηση ότι φοιτούν σε ένα απαιτητικό, συνεπώς καλύτερο σχολείο.
6) οι περισσότεροι γονείς είναι απαιτητικοί έως προκλητικοί (φαινόμενο που οφείλετε στην επιτυχία των παιδιών τους στις εξετάσεις) γιατί απλά είναι εκείνοι οι ίδιοι γονείς που στο σχολείο της γειτονιάς τους πάλι θα δημιουργούσαν προβλήματα αφού το παιδί τους φαινόμενο δεν το προσέχουν οι εκπαιδευτικοί (θα είχαν να παλέψουν και την συμπεριφορά των άλλων παιδιών, ενώ εδώ δεν υπάρχει αυτή η παράμετρος).
7)Η αντιπαράθεση (ελπίζω να ολοκληρώθηκε) κρίνω ότι ξεκίνησε σε προσωπικό επίπεδο και χάθηκε το μέτρο,κυρίως από την πλευρά της κεντρικής διοίκησης με τις γνωστές δηλώσεις
Προσωπικό συμπέρασμα:
Κάποιοι θα χαρούν (άραγε γιατί δεν μπόρεσαν να τα υπηρετήσουν;;;) με την κατάργηση των Π.Π κάποιοι θα στεναχωρηθούν, πριν οποιαδήποτε κίνηση θα έπρεπε η κεντρική διοίκηση να πάρει τη γνώμη των μαθητών και στη συνέχεια να πράξει με οδηγό τα συμπεράσματα αυτά.
Μόνο έτσι θα πάμε μπροστά και όχι γκρεμίζοντας ότι δεν μας αρέσει τώρα που έχουμε τη δύναμη εμείς.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ