Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Αν Υπουργός Παιδείας: Νομοθετικές παρεμβάσεις για την έρευνα

Δημοσίευση: 25/02/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Μέλημά μας  σε έναν ενδιάμεσο νόμο που θα κατατεθεί από το υπουργείο,  είναι  ν΄ αντιμετωπίσουμε   τα προβλήματα ούτως ώστε να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα των φορέων που επιτελούν έρευνα στη χώρα και στη συνέχεια να κινηθούμε προς τη δημιουργία  ενός νέου νόμου για την Έρευνα με γνώμονα την παραπάνω προσέγγιση και  τα νέα δεδομένα  για την αναβάθμισή της.

Την ανακοίνωση αυτή έκανε σήμερα στους εκπαιδευτικούς συντάκτες ο Αναπληρωτής υπουργός Ερευνας Κώστα ς Φωτάκης και υπογράμμισε τα εξής:

Α. Η θέσπιση της θέσης Αναπληρωτή Υπουργού Έρευνας και Καινοτομίας σηματοδοτεί την πρόθεση της κυβέρνησης να δοθεί έμφαση στην Έρευνα και στην Καινοτομία.  Στόχος είναι η Έρευνα να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης, ο οποίος όμως  θα υλοποιηθεί  μαζί και για την κοινωνία. Να μην είναι αποκομμένος από ό,τι συμβαίνει σε αυτήν. Βασικές προϋποθέσεις  για την επίτευξη του  στόχου αυτού είναι η άμεση διασύνδεση της Έρευνας με την Παιδεία και τον Πολιτισμό. Και στη βάση αυτή θα προσπαθήσουμε να υλοποιήσουμε αυτό που αποκαλείται  ενιαίος χώρος  Έρευνας και Παιδείας.

Β. Για να πετύχει αυτό το εγχείρημα είναι επίσης σημαντική η επιδίωξη της επιστημονικής ποιότητας και  αριστείας. Σε αυτό το σημείο μπορώ να πω ότι η ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα της χώρας,  σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό,  έχει πετύχει και είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική στον διεθνή χώρο.

 Γ. Από την άλλη μεριά η μετάφραση της γνώσης που προκύπτει από την επιστημονική έρευνα σε πλούτο, συνδέεται πάρα πολύ με τις πολιτικές που ακολουθούνται για να φτάσει κανείς από την έρευνα, διασχίζοντας ολόκληρη την αλυσίδα της καινοτομίας, δηλαδή από τη βασική και εφαρμοσμένη έρευνα στην τεχνολογία,  να δημιουργήσει καινοτόμα  προϊόντα και πλούτο. Και ταυτόχρονα συνδέεται και  με τις πολιτικές που θα πρέπει να εφαρμοστούν ώστε αυτός ο πλούτος  που προκύπτει να επιστρέψει στην κοινωνία.

Δ. Αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα για πολλές χώρες και αποτελεί τη βάση αυτού που έχει προκαλέσει το λεγόμενο «ευρωπαϊκό παράδοξο» δηλαδή την ύπαρξη υψηλής ποιότητας επιστημονικής δραστηριότητας στην Ευρώπη αλλά ανεπαρκή αξιοποίησή της . Το φαινόμενο αυτό  είναι ιδιαίτερα έντονο σε χώρες όπως η δική μας.

 Ε. Είναι πολλά τα σημεία που πρέπει κανείς να προσέξει για να πετύχει αυτό το εγχείρημα. Πώς δηλαδή θα μπορέσει να δημιουργήσει η έρευνα και η καινοτομία ένα πρόσθετο πυλώνα ανάπτυξης της χώρας, έναν πυλώνα που δεν είναι αυτή τη στιγμή ορατός, αλλά που μπορεί να βασιστεί στο πολύ αξιόλογο ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό που διαθέτει η χώρα και με τις κατάλληλες θεσμικές αλλά και οικονομικές παρεμβάσεις να προχωρήσουμε με αποτελεσματικό τρόπο σε αυτήν την κατεύθυνση, δηλαδή την αξιοποίηση του ερευνητικού προϊόντος που παράγεται. Ορισμένες πρακτικές επείγουσες ανάγκες αφορούν άμεσα την εξασφάλιση της λειτουργικότητας των ερευνητικών φορέων. Συγκεκριμένα ο νόμος για την Έρευνα που ψηφίστηκε τον Δεκέμβρη, για διάφορους λόγους παρουσιάζει σοβαρά κενά που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. Μέλημά μας, όπως ανέφερε και ο Υπουργός, σε έναν ενδιάμεσο νόμο που θα κατατεθεί από το Υπουργείο,  ν΄ αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα ούτως ώστε να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα των φορέων που επιτελούν έρευνα στη χώρα και στη συνέχεια να κινηθούμε προς τη δημιουργία  ενός νέου νόμου για την Έρευνα με γνώμονα την παραπάνω προσέγγιση και  τα νέα δεδομένα  για την αναβάθμισή της.

Απαντώντας σε ερωτήσεις ο κ. Φωτάκης τόνισε:

-Το θέμα της διαμόρφωσης ερευνητικής  και γενικότερα επιστημονικής κουλτούρας είναι  πολύ σημαντικό να συμβαίνει από πολύ πρώιμο στάδιο. Έχει πολύ σημασία η απομυθοποίηση αυτού που λέμε επιστήμη και τεχνολογία και έχει ήδη συζητηθεί με συνεργάτες για το πώς μπορεί αυτή η κουλτούρα να δημιουργείται στα παιδιά.
-Όσον αφορά συγκεκριμένες παρεμβάσεις που θα αντιμετωπιστούν σε αυτόν τον ενδιάμεσο νόμο που τον βλέπουμε σε έναν ορίζοντα  ενός μήνα περίπου, αφορούν θέματα μεταβατικών διατάξεων και που αποτελούν αγκυλώσεις για τη λειτουργία των Ερευνητικών Κέντρων. Για παράδειγμα από τις 8 Δεκεμβρίου που ψηφίστηκε ο παρών νόμος έχει καταργηθεί το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας  και Τεχνολογίας χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη για μεταβατικές διατάξεις που αφορούν το έργο που επιτελεί. Τέτοιου τύπου ατέλειες δημιουργούν καταστάσεις που εγείρουν έννομα συμφέροντα και εμπόδια στη λειτουργία των Ερευνητικών Κέντρων.
-Θα ήθελα απερίφραστα να τονίσω ότι η δημόσια χρηματοδότηση της Έρευνας είναι απαραίτητο να υπάρχει και να αυξηθεί. Δεν μπορεί να υπάρχει μόνο αυτοχρηματοδότηση και το επιθυμητό είναι να υπάρχει το κατάλληλο μίγμα δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης ανάλογα με το τι στοχεύουμε, με το τι προγράμματα αναπτύσσονται. Τέλος θα ήθελα να αναφέρω ότι παρά την διαχρονική προσπάθεια απαξίωσης των δημόσιων ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημίων,  κάποια πρόσφατα στοιχεία όσον αφορά την ανταγωνιστικότητά τους μέσα στο 7ο πρόγραμμα πλαίσιο της Ε.Ε, όπου υπάρχει έντονος ανταγωνισμός και αξιολόγηση από διεθνείς επιτροπές,  οι ερευνητές  της χώρας στα Πανεπιστήμια, τα Ερευνητικά Κέντρα και τον ιδιωτικό τομέα, κατάφεραν να προσελκύσουν χρηματοδοτήσεις ύψους 989 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό  που αντιστοιχεί σε ένα ποσοστό 2,2 % του συνολικού προϋπολογισμού του 7ου προγράμματος πλαισίου και είναι πολλαπλάσιο αυτού που συνεισφέρει η χώρα. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει τον δυναμισμό και την ανταγωνιστικότητα της επιστημονικής κοινότητας της χώρας στην οποία μπορεί να βασιστεί, ανακόπτοντας τη διαρροή των επιστημόνων στο εξωτερικό. Για τους παραπάνω και άλλους πρόσθετους λόγους είναι σαφές ότι η Έρευνα δεν αποτελεί δαπάνη αλλά επένδυση για τη χώρα.

 

Σχόλια (1)

 
Δημήτρης
26 Φεβ 2015 12:53

Εργάζομαι σαν ερευνητής στον "Δημόκριτο" 25 χρόνια τώρα. Στο διάστημα αυτό άλλαξαν πολλοί "υπεύθυνοι" (υπουργοί και γενικοί γραμματείς έρευνας των υπουργείων) που επόπτευαν κατά καιρούς το κέντρο. Ο καθένας απ' αυτούς ερχόταν με τη φιλοδοξία να κάνει και έναν καινούριο νόμο για την έρευνα. Ο νόμος αυτός σαν σκοπό πάντα είχε τον δίκαιο καταμερισμό των κονδυλίων που δίνονται ώστε να "πιάσουν τόπο" όσο το δυνατόν καλύτερα επειδή διαπιστώθηκε ότι ο προηγούμενος νόμος είχε προβλήματα. Τώρα, αν δεν δίνονται καθόλου κονδύλια τι νόημα έχει ο καταμερισμός τους; Όπως ξέρουν όλοι το μηδέν όπως και αν το διαιρέσεις παραμένει ίσο με μηδέν. Φασαρία για το τίποτα δηλαδή.

Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι σήμερα πλήρωσα από την τσέπη μου 430 (350 + 23% ΦΠΑ) Ευρώ για τη συντήρηση τριών αντλιών κενού που έχουν κόστος αγοράς γύρω στις 50000 Ευρώ. Αυτά δεν είναι ούτε τα πρώτα ούτε τα τελευταία που πληρώνω γιατί βλέπετε οι εκάστοτε "υπεύθυνοι" ασχολούνται μόνο με τα "μεγάλα πρότζεκτ" (από εκεί αγοράστηκαν οι αντλίες) τα οποία (αν "τρέξουν") μετά τη λήξη τους αφήνονται να ριμάξουνε και δεν μπορούμε να διαθέσουμε τα ελάχιστα χρήματα (τα 350 Ευρώ) που απαιτούνται για τη συντήρησή τους. Θα πρότεινα λοιπόν στους όποιους "υπεύθυνους" πριν ασχοληθούν με τα μεγάλα να ασχοληθούν πρώτα με την καθημερινότητα. Προσωπικά αν ήμουν επιχειρηματίας και κάποιος εργαζόμενος μου έλεγε ότι πλήρωσε από την τσέπη του για τη συντήρηση των μηχανημάτων της επιχείρησής μου θα αισθανόμουν θιγμένος. Ας σκεφτούν λοιπόν οι "υπεύθυνοι" σαν επιχειρηματίες που διοικούν μια μεγάλη επιχείρηση και ας κοιτάξουν να λύσουν υπαρκτά καθημερινά προβλήματα και όχι να κάνουν μόνο διαπιστώσεις όπως κάνουν όλοι οι Έλληνες όταν συζητάνε πολιτικά στα καφενεία.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας και με συγχωρείτε που σπατάλησα τον χρόνο σας.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean