ΒΟΥΛΗ

Με γιατρούς που εφαρμόζουν θεραπεία σε άρρωστο αρίστης υγείας π παρομοίασε τα Π. Πειραματικά ο Τ. Κουράκης

Δημοσίευση: 19/03/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Με τους γιατρούς που εφαρμόζουν μια θεραπεία σε έναν άρρωστο αρίστης υγείας, παρομοίασε τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία ο Αναπληρωτης υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης, κατά τη σημερινή σχετικής επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Γιώργου Μαυρωτά.

«Και χαριτολογώντας θα έλεγα –επειδή είμαι και γιατρός- ότι είναι σαν να εφαρμόζουμε μια θεραπεία σε έναν άρρωστο αρίστης υγείας. Περί αυτού πρόκειται», είπε χαρακτηριστικά ο Αναπληρωτής υπουργός και σημείωσε τα εξής:

Α. Έχουμε επιλεγμένο καλό δείγμα, εφαρμόζουμε νέες μεθόδους, για να πάμε να τις εφαρμόσουμε μετά σε τυχαίο δείγμα, κάτι το οποίο είναι απολύτως αντιεπιστημονικό.

Β. Η αποστολή των Πειραματικών Σχολείων, όπως λειτουργούν από το 1985 και μετά -και όλοι ομολογούμε ότι ήταν πολύ επιτυχημένα σχολεία- γινόταν με κλήρωση. Για να μπορέσουν δηλαδή να εφαρμοστούν νέες παιδαγωγικές μέθοδοι, να εξαχθούν τα αναγκαία συμπεράσματα, έτσι ώστε στη συνέχεια να διαχυθούν στη συνέχεια σε όλες τις σχολικές μονάδες, θα έπρεπε το δείγμα του πληθυσμού να είναι τυχαίο, δηλαδή από όλες τις κοινωνικές κατηγορίες και μαθητές διαφορετικών ικανοτήτων, επιτυχιών και δυσκολιών.

Γ. Δεν είναι δυνατόν να κάνουμε έρευνα με νέες μεθόδους σε επιλεγμένο μαθητικό δυναμικό, το οποίο προέρχεται από εξετάσεις, να εξάγουμε συμπεράσματα, τα οποία να εφαρμόζουμε στη συνέχεια σε άλλα σχολεία, τα οποία έχουν τυχαίο μαθητικό πληθυσμό. Καταλαβαίνετε ότι αυτό είναι απολύτως αντιεπιστημονικό.

Δ. Ο ισχυρισμός που άκουσα στην Επιτροπή -τον άκουσα και σήμερα- ότι με τις εξετάσεις μπαίνουν μαθητές που προσεγγίζουν το τυχαίο δείγμα, δεν ευσταθεί, όπως ξέρετε. Και επίσης, δεν ευσταθεί αυτό που λέγεται ότι φοιτούν παιδιά μεταναστών στα ιστορικά πρότυπα, τα οποία διατηρούμε. Κανένα παιδί μεταναστών δεν υπάρχει ούτε στη Βαρβάκειο ούτε στην Ιωνίδειο, παρά μόνο ελάχιστα στο 2ο Πειραματικό Σχολείο των Αθηνών. Και καταλαβαίνετε ότι στα σχολεία αυτά τα παιδιά υποβάλλονται σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα, τα οποία μπορούν να εξασφαλίζουν μόνο οι οικογένειες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν αυτό το πράγμα.

Ε. Σκεφθείτε επιπλέον, από πλευράς παιδαγωγικής, παιδιά τα οποία είναι δώδεκα και δεκατριών χρόνων να υποβάλλονται πολλές φορές σε διετή φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα προκειμένου να μπουν στο Γυμνάσιο. Και αυτό καταλαβαίνετε ότι είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να γίνει. Εμείς, τουλάχιστον, έχουμε την αντίληψη ότι αυτές οι διαρκείς εξετάσεις, οι οποίες φορτώνουν τα παιδιά με ένα υπερβολικό άγχος και επειδή ξέρω ότι αυτές οι θέσεις είναι πάρα πολύ λίγες, η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών μένει εκτός της διαδικασίας αυτής, φορτώνονται με μία αποτυχία από τόσο τρυφερή ηλικία, είναι ένα παρεπόμενο της διαδικασίας των εξετάσεων για την εισαγωγή τους.

Ζ. Εμείς, λοιπόν, είπαμε -από το σύνολο των σχολείων- ότι εδώ και δύο χρόνια –το λέω για να το ξέρει η Εθνική Αντιπροσωπεία και ο ελληνικός λαός- είχαμε μόνο εξετάσεις. Όλο το προηγούμενο διάστημα, στα σχολεία αυτά που λέμε ότι είναι πολύ καλά σχολεία –και όντως είναι πολύ καλά σχολεία- τα παιδιά εισάγονταν με κλήρωση. Δεν έχουμε έρευνα –και δεν θα μπορούσε να υπάρχει- αποτίμησης, σύγκρισης με δύο χρόνια.

Η. Και ένα τελευταίο, για να ολοκληρώσω αυτήν την ενότητα. Το ότι έγιναν εξετάσεις τα δύο τελευταία χρόνια σημαίνει ότι τα παιδιά που αυτή τη στιγμή είναι στη Β’ και Γ’ Γυμνασίου και στη Β’ και Γ’ Λυκείου, δηλαδή ο μαθητικός πληθυσμός, είναι με εξετάσεις, δηλαδή επιλεγμένο δείγμα. Εάν αυτή τη χρονιά –αυτό είναι το εσπευσμένο που κάναμε- αφήναμε να γίνουν εξετάσεις, θα είχαμε σε όλο το Γυμνάσιο, σε όλο το Λύκειο ένα μαθητικό δυναμικό, το οποίο θα ήταν επιλεγμένο. Δεν θα ήταν τυχαίο δείγμα.

Θ. Κατά συνέπεια, δεν θα μπορούσαν να εξαχθούν όχι μόνο συμπεράσματα, όπως είπα προηγουμένως, για να διαχυθούν στην υπόλοιπη κοινότητα, αλλά και η εκπαίδευση των φοιτητών και φοιτητριών των Παιδαγωγικών Σχολών, που έρχονται και παρακολουθούν για να γίνουν καλύτεροι, θα βρισκόταν μπροστά σε ένα δείγμα που δεν θα αντιστοιχούσε μετά με αυτό, το οποίο θα εφάρμοζαν στις σχολικές μονάδες.

Ο κ. Μαυρωτάς στη πρωτολογία του επισήμανε την πάγια θέση του Ποταμιού υπέρ του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, τόνισε τον διευρυμένο εκπαιδευτικό και κοινωνικό χαρακτήρα τους καθώς σε αυτά φοιτούν παιδιά φτωχών οικογενειών και παιδιά μεταναστών, αντικρούοντας κάθε επίπλαστο μύθο περί ελιτίστικων και ταξικών σχολείων.  

Κατέδειξε την ανυπαρξία διαλόγου και τον πλήρη αιφνιδιασμό των παιδιών και των οικογενειών τους από τις επιχειρούμενες αλλαγές του Υπουργείου που είναι σε πλήρη αντίθεση με τι προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης.

Αναρωτήθηκε για την τόσο μεγάλη σπουδή για κατάργηση των εξετάσεων στη μέση της σχολικής περιόδου και ποιο λόγο ειδικά στα Πρότυπα καταργούνται οι εισαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο και όχι και στο Γυμνάσιο.

Στη δευτερολογία του ο κ. Μαυρωτάς επεσήμανε ότι τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία εφαρμόζουν βέλτιστες, καινοτόμες και πρωτοποριακές πρακτικές εκπαίδευσης και γι’ αυτό ο θεσμός αυτός πρέπει να επεκταθεί. Ρώτησε τον κ. Υπουργό γιατί επιλέχθηκαν μόνο πέντε Πρότυπα και γιατί όχι και άλλα σχολεία σε άλλες πόλεις της χώρας όπως τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, το Βόλο, το Ηράκλειο.

Επεσήμανε τον κίνδυνο εκφυλισμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων όπως συνέβη το 1985 και κάλεσε το υπουργείο να μην ακολουθήσει τη λογική «αποφασίζουμε και διατάζουμε».

Κλείνοντας αναφέρθηκε στον κίνδυνο ενός Grexit και στην παιδεία και στην εμφανή διάθεση του υπουργείου Παιδείας για «όπισθεν ολοταχώς».

 

Σχόλια (2)

 
Ανισότητα εις βάρος της επαρχίας
20 Μαρ 2015 11:45

Για να εξυπηρετηθεί ο στόχος της ισοπέδωσης επιστρατεύεται η σοφιστεία της δήθεν "επιστημονικής" αιτιολόγησης για την ανάγκη τυχαίου δείγματος μαθητών στα Πειραματικά σχολεία. Τα έλεγαν οι συνδικαλιστές της αριστεράς, τα αναπαράγει ο Υπουργός. Καμία έκπληξη ότι οι πελατειακές σχέσεις με το συνδικαλισμό καθορίζουν τη πορεία της χώρας! Η κοινωνία όμως χρειάζεται καλά Δωρεάν Δημόσια σχολεία και αυτά σήμερα είναι τα Πρότυπα σχολεία. Είναι προκλητική διάκριση εις βάρος των παιδιών της επαρχείας (Βόλος, Ηράκλειο, Ιωάννινα, Πάτρα, ...) να μην έχουν το προνόμιο της Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Η κυβέρνηση εντείνει το πρόβλήμα να μην υπάρχουν ίσες ευκαιρίες για Δημόσιο Σχολείο στην Αθήνα και την επαρχία. Αλλά τα παιδιά της Αθήνας και Θεσσαλονίκης είναι δικά τους.

 
μάχιμος
20 Μαρ 2015 00:01

Η τοποθέτηση βρίθει ανακριβειών. Όταν βρίσκεσαι στην εξουσία, καλό είναι να μην αναπαράγεις τις εμμονές σου γιατί αυτό μπορεί να είναι καταστροφικό. Οι καθηγητές των Π.Π. βελτίωσαν με πολύ κόπο, θάρρος και θυσίες το θεσμό τα τελευταία τρία χρόνια, και μάλιστα σε περίοδο κρίσης και δυσκολιών. Αν έγιναν υπερβολές και διαστρεβλώσεις, αυτό είναι φυσικό και συμβαίνει σε κάθε σημαντική προσπάθεια μεταρρύθμισης που προσπαθεί να ταρακουνήσει τα πράγματα. Αντί να διαλύουμε και να απορρίπτουμε, καλύτερα να πατήσουμε στα κεκτημένα και να κάνουμε διορθωτικές κινήσεις.

Και ένα τελευταίο : τα πειραματικά δεν ήταν πια τόσο καλά σχολεία όσο ισχυρίζεται ο κος Κουράκης. Ανήκαν σε μια άλλη εποχή και εν πολλοίς δεν επιτελούσαν το ρόλο τους γιατί απλούστατα η κοινωνία και οι ανάγκες της έχουν αλλάξει από το 85. Επισης ας σημειωθεί οτι και με την κλήρωση, η σύνθεση απείχε παρασάγγες από τα κοινά σχολεία. Κλήρωση ή εξετάσεις, είναι ψευδοπρόβλημα. Χρειάζεται ξεκάθαρη εθνική στρατηγική στην παιδεία, κε Κουράκη. Μην αποφεύγετε το θεσμικό σας ρόλο με ευφυολογήματα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.