Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Δέκα ερωτήματα για το πλαίσιο επιλογής Διευθυντών από το Σύλλογο διδασκόντων

Δημοσίευση: 19/03/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η προαναγγελία πιλοτικής εφαρμογής πλαισίου επιλογής Διευθυντών σχολείων από τους Συλλόγους διδασκόντων ανοίγει νέο κεφάλαιο στον τρόπο διοίκησης των σχολικών μονάδων.

Για την επιτυχή ωστόσο εφαρμογή ενός τέτοιου πλαισίου και για να μην αποκλειστεί οριστικά στο μέλλον ο Σύλλογος από τη διαδικασία επιλογής του Διευθυντή σχολείου λόγω αποτυχίας της προσπάθειας αυτής, είναι αναγκαίο το σχετικό θεσμικό πλαίσιο που τώρα ετοιμάζεται, να απαντάει με σαφήνεια σε καίρια ερωτήματα, μερικά από τα οποία επισημαίνουμε εδώ:

1. Ποιοι αποτελούν το Σύλλογο διδασκόντων που θα ψηφίζει για το Διευθυντή σχολείου; Μόνο όσοι από τους οργανικά ανήκοντες στο σχολείο υπηρετούν σε αυτό;

2. Όσοι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στη διάθεση των ΠΥΣΔΕ, χωρίς οργανική θέση και τοποθετούνται προσωρινά κάθε χρονιά, σε ποιο Σύλλογο ανήκουν και ψηφίζουν; Επιπλέον, αυτοί μπορούν να είναι υποψήφιοι Διευθυντές και σε ποιο σχολείο;

3. Οι προσωρινά τοποθετημένοι, οι αποσπασμένοι από άλλα ΠΥΣΔΕ ή εντός ΠΥΣΔΕ έχουν δικαίωμα ψήφου και υποψηφιότητας και σε ποιο σχολείο;

4. Όσοι εκπαιδευτικοί υπηρετούν σε δύο ή περισσότερα σχολεία σε ποιο από αυτά θα έχουν δικαίωμα ψήφου και υποψηφιότητας; Θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ των σχολείων που διδάσκουν;

5. Πότε γίνεται η ψηφοφορία από τα μέλη του Συλλόγου για τον Διευθυντή σχολείου; Πριν ή μετά την ολοκλήρωση των τοποθετήσεων (οργανικών και προσωρινών) των εκπαιδευτικών; Πιο απλά, τον Ιούνιο ή τον Οκτώβριο, οπότε ολοκληρώνουν τα ΠΥΣΔΕ τις περισσότερες τοποθετήσεις; Πριν ή μετά την ανακοίνωση των αποσπάσεων; Γιατί η σύνθεση του Συλλόγου είναι πολλές φορές ριζικά διαφορετική τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο λόγω των υπηρεσιακών μεταβολών (βελτιώσεων θέσης, προσωρινών τοποθετήσεων, αποσπάσεων κ.α.) των εκπαιδευτικών.Δεν είναι διακριτική μεταχείριση υπέρ των τωρινών Διευθυντών η πρόβλεψη της δυνατότητας αυτών να διεκδικούν θέση Διευθυντή ή στο σχολείο που τώρα είναι Διευθυντές ή σε εκείνο που έχουν οργανική θέση;

6. Οι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι έχουν κάποια συμμετοχή και με ποιο τρόπο στη διαδικασία επιλογής Διευθυντών;

7. Σε περίπτωση ισοψηφίας μεταξύ δύο ή περισσοτέρων υποψηφίων τι γίνεται;

8. Διευθυντής σχολείου θέτει υποψηφιότητα για το σχολείο στο οποίο είναι τώρα Διευθυντής αλλά χωρίς να έχει σε αυτό οργανική θέση. Σε περίπτωση που δεν εκλεγεί, επιστρέφει ως εκπαιδευτικός στην οργανική του ή παραμένει ως εκπαιδευτικός στο σχολείο αυτό;

9. Η ψηφοφορία των μελών του Συλλόγου είναι φανερή ή μυστική;

10. Ποιο όργανο διενεργεί και επιβλέπει τη διαδικασία επιλογής Διευθυντή; Συγκροτείται εφορευτική επιτροπή;

Ποιος εξετάζει τυχόν ενστάσεις επί της διαδικασίας ή επί του αποτελέσματος; Αναφέραμε ενδεικτικά μερικά μόνο ερωτήματα που εύλογα προκύπτουν από μια νέα πρωτόγνωρη διαδικασία.

Ασφαλώς υπάρχουν και άλλα.

Σε κάθε περίπτωση όσο περισσότερα ζητήματα επιλύουν οι σχετικές διατάξεις που τώρα ετοιμάζονται ή οι εφαρμοστικές εγκύκλιοι που θα ακολουθήσουν τόσο πιο επιτυχής μπορεί να είναι η εφαρμογή ενός νέου συστήματος επιλογής Διευθυντών σχολείων που σε κάθε περίπτωση ενισχύει το ρόλο του Συλλόγου διδασκόντων.

Σχόλια (16)

 
Μαρία
19 Μαρ 2015 22:17

Για τους Δ/ντες που παραιτήθηκαν για την αξιολόγηση (μια αιτία που πλέον δεν υφίσταται) θα πρέπει κατά την γνώμη μου κάτι να προβλεφθεί ώστε να έχουν δικαίωμα να καταθέσουν αίτηση υποψηφιότητας για Δ/ντες στο Σχολείο που υπηρέτησαν για 3 από τα 4 χρόνια που ήταν η θητεία τους.

 
Dimos
19 Μαρ 2015 22:30

Γράφει ο συντάκτης:
"Δεν είναι διακριτική μεταχείριση υπέρ των τωρινών Διευθυντών η πρόβλεψη της δυνατότητας αυτών να διεκδικούν θέση Διευθυντή ή στο σχολείο που τώρα είναι Διευθυντές ή σε εκείνο που έχουν οργανική θέση;"
Εγώ προτείνω να τους αποκεφαλίσουμε, να καρφώσουμε το κεφάλι τους σε ένα παλούκι και να γυρίζουμε από σχολείο σε σχολείο, ώστε να παραδειγματίζονται όσοι υπακούουν στους νόμους του κράτους, και να μη το κάνουν. Διότι, οι διευθυντές που υπάκουσαν στους νόμους του κράτους πρέπει να διωχθούν σύμφωνα με τζιχαντιστές της συνδικαλοκρατίας. Άρα, οι νέοι θα πρέπει να είναι ανυπάκουοι. Ότι νόμο, διάταξη, εγκύκλιο στέλνει το υπουργείο θα πρέπει να την πετούν αμέσως στον κάλαθο των αχρήστων. Έτσι, θα γίνουν συνεπείς προς τις αρχές της ανυπακοής και της αντίστασης και θα έχουν ελπίδες να είναι πάλι υποψήφιοι σε μελλοντικές κρίσεις.
Διότι, για ποιο έγκλημα κατηγορούνται οι εν ενεργεία διευθυντές; Ότι υπάκουσαν σε ένα νόμο του κράτους. Κανονικά θα έπρεπε να διωχθούν πειθαρχικά όσοι δεν υπάκουσαν και όχι να προγραφούν όσοι υπάκουσαν. Διότι, αν ο διευθυντής (φυσικά και ο σύλλογος) δεν υπακούουν στους νόμους του κράτους σύντομα θα γίνουν και τα σχολεία ζούγκλα.
Πιο σοβαρά: Γνωρίζουμε όλοι ότι ένα ποσοστό που δεν είναι μικρότερο του 10% των εκπαιδευτικών είναι για τα σίδερα και εν πάση περιπτώσει, δεν πρέπει να μπαίνει στην τάξη. Για τους διευθυντές δεν προβλέπεται αυτό; Είναι περίεργο ένα ποσοστό των διευθυντών να έχει αποτύχει στο έργο του; Ε, αυτούς μπορεί να βρεθεί τρόπος να απαλλαγούν από τη δουλειά που δεν μπορούν να κάνουν.
Με τις τελευταίες κρίσεις δόθηκε βαρύτητα στα τυπικά προσόντα. Με αυτά περιορίστηκε αρκετά, έως πολύ, η πελατειακή σχέση μεταξύ υποψήφιου και (κομματικής-κυβερνητικής) πλειοψηφίας του ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ. Αντί λοιπόν να περιοριστεί η δυνατότητα της πλειοψηφίας του ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ να διαστρέφει τα τυπικά (και φυσικά ουσιαστικά) προσόντα, γίνεται προσπάθεια να απαξιωθεί το έργο ζωής ανθρώπων που εργάστηκαν, μελέτησαν, πρόσφεραν. Επιπλέον, καταργείται μια βασική αρχή που λέει ότι πρέπει να επιλέγουμε από τους καλύτερους και όχι από τους πιο εύκαμπτους.
Δεν μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να εκφράζει γνώμη (αιτιολογημένη και όχι με μυστικές ψηφοφορίες και άλλα κουκουλοφορίστικα) για τους υποψήφιους (όπως ζητείται ουσιαστικά για τους υποδιευθυντές) και αυτό να μετρά ως ποσοστό της συνολικής βαθμολογίας του υποψήφιου διευθυντή (π.χ. 15%)
Είναι πολύ δύσκολο; Μήπως το Υπουργείο είναι έρμαιο των συνδικαλιστών του ΣΥΡΙΖΑ οι οποίοι μη έχοντας τυπικά προσόντα, μισούν θανάσιμα εκείνους που έχουν και θέλουν να τους εξαφανίσουν από προσώπου γης;

 
ΦΑΝΗΣ
19 Μαρ 2015 23:12

ΟΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ από εκπαιδευτικό δυναμικό να γίνουν διευθυντές... με εξετάσεις καθαρές, να ακολουθεί φοίτηση εξάμηνη ΓΙΑ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥΣ, ακολουθεί πραγματική συνέντευξη, ΤΕΛΟΣ, θητεία με πραγματική αξιολόγηση μέσα από έρευνα ΑΝ ΠΈΤΥΧΑΝ ΣΤΟ ΈΡΓΟ ΤΟΥΣ...
ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΣΑΛΙΚΙΑ.... ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ... ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΡΟΥΣΦΕΤΙΟΥ...

 
Υπ. Διευθυντής με όραμα και πράξη
19 Μαρ 2015 23:58

Ενδιαφέρουσα πρόταση, ωστόσο χωρίς πλαίσιο,έτσι ώστε να διαφαίνεται η αποσπασματικότητά της και όχι η ουσία.
Κρίσιμες παρατηρήσεις για τους αρμόδιους...
1.Πώς γίνεται να αξιολογηθεί ένας Διευθυντής που έχει κάνει δράσεις για το σχολείο του με έναν εκπαιδευτικό που έχει κάνει δράσεις μέσα στην τάξη του.
2.Αν κάποιος διευθυντής είναι αξιόλογος εκπαιδευτικός και στο ίδιο σχολείο υπάρχουν και άλλοι αξιόλογοι εκπαιδευτικοί και εν δυνάμει διευθυντές, γιατί να μην αξιοποιηθούν σε άλλα σχολεία;;;
3. Καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί με επιμορφώσεις, μεταπτυχιακά και διδακτορικά που δεν έχουν ακόμη ασκήσει διοίκηση γιατί να πρέπει να μείνουν στον πάγο;;
Δυο μέτρα και δυο σταθμά (για ακόμη μια φορα;;;;;)

 
ΙΩΑΝΝΗΣ
20 Μαρ 2015 01:15

Με βάση αυτή τη λογική, και τα υπόλοιπα στελέχη της Εκπαίδευσης να επιλέγονται από τους Εκπαιδευτικούς: ΄Οπως οι Σχολικοί Συμβουλοι, η κάθε ομάδα Σχολείων να επιλέγει το Σχολικό Σύμβουλο ή οι εκπαιδευτικοί κάθε νομού τους Διευθυντή Εκπαίδευσης. Ισονομία για όλους..

 
Αξιοκρατία
20 Μαρ 2015 09:16

Είναι αυτονόητο ότι θα πάρουν πίσω αυτήν την πρόταση και θα κάνουν κανονικά τις κρίσεις με αξιοκρατικά κριτήρια, που να μην ευνοούν τους εν ενεργεία διευθυντές. Το ιδανικό θα ήταν να γίνει και κάποια γραπτή εξέταση, αλλά αυτό μπορεί να περιμένει για του χρόνου.

 
elen
20 Μαρ 2015 11:37

Dimos ,πόσο σωστά είναι αυτά που γράφεις!Μακάρι να το διάβαζαν κάποιοι απο το υπουργείο!!

 
Konstantinos G.
20 Μαρ 2015 12:00

Ο Διευθυντής πρεπει να εκλέγεται απο το συλλογο. Απλως προεδρεύει εναντι ισων. Το επίδομα ευθύνης να είναι πενήντα (50) Ευρώ και να μην τον ακολουθεί και στη σύνταξη. Έτσι μονο θα γίνονται διευθυντές αυτοι που ενδιαφέρονται για τη σχολική μονάδα. Και όχι να αλλάζει ακόμη και περιφέρεια για να γινει διευθυντής σ ένα σχολείο που δεν ξέρει που βρίσκεται.

 
Α.Δ.
20 Μαρ 2015 15:46

Δηλαδή μια ομάδα οραματιστών - πειραματιστών κάθεται, συντάσσει κείμενα για το πως θα "βγουν τα μαχαίρια" σε όλους τους συλλόγους διδασκόντων συγχρόνως σε όλη τη χώρα, θεωρεί ότι αυτές οι ιδέες θα γίνουν νόμοι "επαναστατικοί, ιδανικοί, τέλειοι, μοναδικοί κλπ"... Αλλά όταν γύρισε ο Υπουργός Παιδείας από τη Γαλλία δήλωσε ότι "Δεν είναι θέση του υπουργείου Παιδείας οι προτάσεις του Τ. Κουράκη να εκλέγονται οι Διευθυντές των Σχολείων από τα μέλη των Συλλόγων Διδασκόντων". Άρα κάθε τρεις και λίγο οι νέοι θεοί δηλώνουν απόψεις, μας δημιουργούν στρες, φοβίες, μας αναστατώνουν άδικα και ατιμώρητα. Έλεος!!!

 
Τσέλας Ιωάννης
20 Μαρ 2015 19:30

Μια απλή απορία.
Γιατί να μην εκλέγονται και ο υπουργός και οι υφυπουργοί παιδείας, από τους εκπαιδευτικούς;

 
lam
20 Μαρ 2015 20:30

Κανένας διευθυντής. Κάθε χρόνο άλλος υπεύθυνος σχολείου.
Κανένα επίδομα θέσης. Καμιά υπερωρία. Καθόλου χρήματα στα χέρια τους.
Όλοι οι εκπαιδευτικοί συνυπεύθυνοι για τις αποφάσεις του σχολείου.
Όλοι στο σχολείο από τις 8.00 μέχρι τις 14.00 και από 10.00 μέχρι τις 16.00

 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
21 Μαρ 2015 00:03

ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΝΑ ΠΕΡΝΟΥΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΑΝΑ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΚΛΙΚΕΣ

ΑΚΟΜΗ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΚΑΘΕ 5-7 ΕΤΗ ΝΑ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΣΧΟΛΕΙΟ

 
Ιστορικός
21 Μαρ 2015 10:28

Νομίζω οτι ο κ Κουράκης πρέπει να "αφαιρέσει" όλα τα συγγράμματα, τις παιδαγωγικές έρευνες, τις μελέτες, τους πειραματισμούς και τα πορίσματα της παιδαγωικής επιστήμης, που διατείνονται ότι ο κύριος παράγοντας για το αποτελεσματικό (με κάθε έννοια) σχολείο, είναι ο διευθυντής.
Αυτό

 
Leandros
21 Μαρ 2015 18:40

Μακάρι τελικά η σκέψη του υπουργείου να υλοποιηθεί. Στα παραπάνω ζητήματα και προτάσεις ας προστεθούν και τα ακόλουθα:
Ο Διευθυντής να έχει τη θέση του πρώτου μεταξύ ίσων στον σύλλογο διδασκόντων.
Ο Διευθυντής να εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία από τον σύλλογο διδασκόντων με την έναρξη του έτους και μετά την ολοκλήρωση των αποσπάσεων κλπ. (π.χ. πρώτη εβδομάδα Οκτωβρίου).
Η θητεία του να είναι ενός έτους.
Ο εκλεγείς να μην έχει δικαίωμα επανεκλογής την αμέσως επόμενη χρονιά.
Οι συνυποψήφιοι να καταλαμβάνουν κατά σειρά τις θέσεις υποδιευθυντών του σχολείου.

 
panos
22 Μαρ 2015 20:26

Όσο κι αν δημιουργεί πικρίες ή..... ανησυχία η πρόταση είναι σωστή και προς την κατεύθυνση της αυτονόμησης της σχολικής μονάδας. Άλλωστε αυτό ήταν και μια πρόταση που κατατέθηκε πολλές φορές στις γενικές συνελεύσεις. Όταν επιζητούμε αυτονομία στη σχολική μονάδα και παιδαγωγική ελευθερία τι εννοούμε άραγε; Οι εκπαιδευτικοί στους χώρους εργασίας γνωρίζουν πολλοί καλά τα προσόντα του καθενός, μένει να κρίνουν σκεπτόμενοι. Και βέβαια μαχαίρια βγήκαν στην ...αυτοαξιολόγηση που πολλοί έγιναν βασιλικότεροι του βασιλέως.

 
Προβληματισμένος
10 Απρ 2017 09:32

Οι ανάγκες επιτάσσουν πλέον οι σχολικοί σύμβουλοι ειδικής αγωγής να χωριστούν σε α/θμια και β/θμια. Δεν μπορώ να καταλάβω πως είναι δυνατόν να εξακολουθεί να ισχύει ένας τόσο αναχρονιστικός νόμος (προεδρικό διάταγμα) με το οποίο δικαίωμα αίτησης έχουν μόνο οι δάσκαλοι. Και μια βάση είχε όταν δεν είχαν μπει στα σχολεία ειδικότητες. Αλλά ας μου εξηγήσει κάποιος πως είναι δυνατόν να έχουν την παιδαγωγική ευθύνη των εκπαιδευτικών της β/θμια! Έλεος!
Αυτό που θα πρέπει να προσεχθεί στην ειδική αγωγή είναι: Δεν μπορεί να μου ζητάνε 3 χρόνια προϋπηρεσίας στην ειδική για να έχω δικαίωμα αίτησης και αυτά για τα ΕΕΕΕΚ να ταυτίζονται. Δηλαδή να θέλουν 3 στην ειδική και 3 σε ΕΕΕΕΚ. Ορθώς τα σχολεία έχουν ιδιαιτερότητες. Ορθώς να έχεις κάποια προϋπηρεσία εκεί αλλά όχι την ίδια. Όταν λοιπόν με 3 χρόνια αποκτά δικαίωμα μετάθεσης και κατ΄επέκταση 3 απαιτούνται για να έχεις δικαίωμα αίτησης η προϋπηρεσία στα ΕΕΕΕΚ θα πρέπει να διαφέρει, έστω και κατά ένα χρόνο.
Ακολούθως, τι γίνεται με την ειδική Αγωγή που στελεχώνεται κύρια στο 90-98% με αναπληρωτές; Πόσο δίκαιο είναι να έχουν λόγο στην επιλογή (χωρίς να θέλω να υποτιμήσω κανέναν) σε σχολείο που δεν πρόλαβαν να μάθουν και πιθανά να μην ξαναέρθουν.
Την περίπτωση να θέλω να κάνω αίτηση στην Αθήνα, ενώ εγώ είμαι από την Θεσ/νική. Δεν γνωρίζω κανέναν εκεί (συναδέλφους, προϊστάμενο, σχ. σύμβουλο). Με ποιο τρόπο θα πάρω μια θετική εισήγηση; Σκεφτείτε επίσης τα αντικειμενικά μου να είναι πολλά αλλά λόγω της εισήγησης να αποκλειστώ. Είναι αυτό αξιοκράτία;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ