ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ

Γράμμα στον υπουργό από μαθήτρια Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου

Δημοσίευση: 30/03/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,             

Είμαι μαθήτρια του 2ου Πειραματικού ΓΕΛ ... και σας στέλνω αυτό το email για να εκφράσω μερικούς από τους προβληματισμούς μου όσον αφορά τον τομέα σας. Το τελευταίο διάστημα τυχαίνει ως μαθήτρια Πειραματικού και γεννηθείσα το 1998 όλες οι αλλαγές που εφαρμόζετε στο εκπαιδευτικό μας σύστημα να με επηρεάζουν άμεσα.

Αρχικά, θα ήθελα να σας ρωτήσω. Θεωρείτε ότι τα Πρότυπα σχολεία είναι ένα φλέγον ζήτημα το οποίο θα πρέπει να σας απασχολήσει περισσότερο από άλλα προβλήματα; Είναι οι «Άριστοι» αυτοί που εμποδίζουν και υπονομεύουν την παιδεία της χώρας; Δεν καταλαβαίνω, κύριε υπουργέ, γιατί δεν γίνεται κάποιος να είναι πιο έξυπνος, πιο φιλόπονος ή πιο φιλόδοξος; Όντας μαθήτρια έχω διαπιστώσει πως δεν είμαστε όλοι το ίδιο εργατικοί και, σαφώς, δεν μας ενδιαφέρουν τα ίδια πράγματα. Δεν θέλουν να γίνουν όλα τα παιδιά επιστήμονες, αρχιτέκτονες και γιατροί. Δεν θέλουν να γίνουν όλα τα παιδιά νομικοί, καθηγητές και πολιτικοί. Υπάρχουν μαθητές που θέλουν να γίνουν μηχανικοί γιατί «πιάνουν τα χέρια τους» και αισθητικοί γιατί τους αρέσει η ομορφιά. Γιατί πρέπει όλοι να έχουν την ίδια εκπαίδευση; Εννοείται πως επικροτώ και στηρίζω την παιδεία σαν θεσμό και θεωρώ πρέπον να είναι όλοι οι άνθρωποι καλλιεργημένοι. Ωστόσο, πιστεύω πως ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, είμαστε προικισμένοι με διαφορετικά χαρίσματα και είμαστε όλοι εξίσου χρήσιμοι στην κοινωνία. Ανάμεσα μας υπάρχουν παιδιά διάνοιες, που θέλουν και παλεύουν να πραγματοποιήσουν και τα πιο τρελά τους όνειρα. Γιατί κύριε Μπαλτά να μην τους δοθεί η ευκαιρία να ξεχωρίσουν και να προχωρήσουν ακαδημαϊκά περισσότερο από άλλα παιδιά που δεν μπορούν και δεν θέλουν να παλέψουν τόσο; Δεν βάζω τον εαυτό μου στα εκ γενετής χαρισματικά παιδιά. Ωστόσο πάλεψα για ένα καλύτερο σχολείο, ένα σχολείο που χωρίς να επιβαρύνει την οικογένειά μου οικονομικά θα μου προσέφερε κάτι διαφορετικό, κάτι που θα με βοηθούσε να ανέβω ένα σκαλοπάτι πιο ψηλά. Για ποιο λόγο μου παίρνετε κάτι που κυνήγησα για να αποκτήσω; Έδωσα εξετάσεις σε ένα σχολείο είκοσι χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι μου χωρίς επαρκή συγκοινωνία, πέρασα έκτη χωρίς να πάω φροντιστήριο και εντός του σχολείου προσπαθώ να αρπάξω κάθε ευκαιρία που μου δίνεται. Δεν σας τα παραθέτω όλα αυτά από ματαιοδοξία αλλά για να σας βοηθήσω να μπείτε στη θέση μου. Πώς θα νιώθατε εσείς αν σας έπαιρναν κάτι που έχετε μοχθήσει για να καταφέρετε;

Κάπου εδώ θα ήθελα να περάσω στον δεύτερο προβληματισμό μου. Για να έχουν όλοι οι μαθητές την ίδια παιδεία είναι απαραίτητο αυτοί που είναι υπεύθυνοι για την διάδοση των γνώσεων να είναι το ίδιο ικανοί. Τα σχολικά μου χρόνια μου έχουν αποδείξει πως πολλοί καθηγητές δεν θα έπρεπε να διδάσκουν για τον ένα ή τον άλλο λόγο. Μερικοί δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις, άλλοι την απαραίτητη μεταδοτικότητα και, δυστυχώς, κάποιοι δεν έχουν την απαραίτητη  ψυχολογική σταθερότητα. Για ποιο λόγο λοιπόν η αξιολόγηση καθηγητών και δασκάλων θεωρείται άχρηστη και άδικη; Οι γονείς μου είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και, όπως χιλιάδες ακόμα στον ιδιωτικό τομέα, αξιολογούνται καθημερινά από τους πελάτες τους. Γιατί λοιπόν να μην υπάρχει ένας έλεγχος στους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για τόσα μυαλά και προσωπικότητες που τελικά θα διαμορφώσουν την κοινωνία; Η διδασκαλία προϋποθέτει λεπτούς χειρισμούς που, φυσικά, δεν αποκτούν όλοι οι άνθρωποι παίρνοντας ένα πτυχίο.

Όμως έστω, κύριε υπουργέ, ότι τα πρότυπα σχολεία πρέπει να καταργηθούν. Οι άριστοι μαθητές δεν υπάρχουν και η αριστεία είναι «ρετσινιά». Οι καλοί μαθητές είναι αλαζόνες, δεν ξέρουν να συνεργάζονται και θα πρέπει να βοηθάνε τους πιο αδύναμους (χωρίς ωστόσο να λαμβάνεται υπόψη ότι οι «αδύναμοι» μαθητές δεν δέχονται βοήθεια και αντίθετα κρατάνε πίσω τους καλούς). Η εισαγωγή στα πειραματικά πρέπει να γίνεται με κλήρωση. Και τέλος οι καθηγητές δεν πρέπει να αξιολογούνται. Η γενιά του '98 πρέπει να δώσει πανελλήνιες εξετάσεις του χρόνου; Δυστυχώς ή ευτυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα μας αναγκάζει να μπούμε σε μια τελική πορεία πλεύσης από την πρώτη τάξη του λυκείου (αν όχι νωρίτερα). Η προηγούμενη κυβέρνηση παρουσίασε το πρόγραμμα του Νέου Λυκείου, για το οποίο επίσης δεν ήμασταν επαρκώς ενημερωμένοι. Ωστόσο, προσπαθήσαμε να προσαρμοστούμε και να ετοιμαστούμε ανάλογα, αλλά το καταργήσατε. Οι μαθητές της φετινής δευτέρας λυκείου βρισκόμαστε σε άγνοια για τους προσανατολισμούς που θα διαλέξουμε, για τα μαθήματα βαρύτητας και την κατάταξη των σχολών στα ανάλογα πεδία. Δεν γνωρίζουμε ποια βιβλία θα διδαχθούμε και θα εξεταστούμε καθώς και με ποια ύλη. Επικρατεί μια πλήρης ανασφάλεια για το μέλλον μας και οι τελευταίες εξαγγελίες δεν είναι συγκεκριμένες και λεπτομερείς. Και όμως εσείς θεωρείτε σωστότερο να ασχοληθείτε με θέματα που αφορούν τα ελάχιστα πρότυπα και πειραματικά σχολεία στην Ελλάδα παρά με αυτά που αφορούν όλα τα σχολεία στη χώρα μας.

Δεν είναι στην αρμοδιότητά μου να σας υποδείξω πώς να κάνετε τη δουλειά σας, αλλά θα ήταν προσοδοφόρο και για εμάς και για εσάς να πραγματοποιηθεί μια συζήτηση με μαθητές και καθηγητές των σχολείων της χώρας, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Τα χρονικά μας περιθώρια στενεύουν. Σας παρακαλώ να σκεφτείτε τους παραπάνω προβληματισμούς και ευχαριστώ εκ των προτέρων για τον χρόνο σας.

Με εκτίμηση,

(σ.σ. Η επιστολή όπως στάλθηκε στο esos φέρει το όναμα της μαθήτριας )

Σχόλια (7)

 
παναγιωτης
04 Μαρ 2016 15:41

μπραβο πολυ καλη επιστολη.Αλλα να ξερεις οτι ο καθε ανθρωπος εχει το ελευθερο να κανει οτι θελει στην ζωη του και επισης να ακολουθησει οποια κατευθυνση θελει χωρις να τον πιεζουν

 
ελενα
02 Απρ 2015 21:21

Ειναι πολυ γλυκο και ονειροπολο να αντιμετωπιζουμε το προβλημα με τετοια αισθηση του χιουμορ (μονο χιουμορ θα μπορουσε να κανει κανεις με αυτο το σχολιο), να θεωρουμε πως αν ολοι δεν ξερουμε τι μας γινεται τοτε ολα καλα. Ειναι αληθεια πως οι πανελληνιες εξετασεις δεν ειναι τιποτα αλλο απο εναν διαγωνισμο που ο καλυτερος κερδιζει μια θεση στο πανεπιστημιο, η αδικια ηδη ξεκιναει απο το γεγονος πως καποιοι πηγαινουν φροντιστηριο καποιοι οχι, ιδιαιτερα μαθηματα κλπ....επομενως δεν θα μπορουσαμε να μιλησουμε για δικαιες εξετασεις σε καμια περιπτωση. Το να βαδιζουν τα παιδια στο αγνωστο δεν τα οφειλει σε τιποτα...δεν ειναι παιχνιδι που με την αδρεναλινη στα υψη το διασκεδαζεις..ειναι σημαντικες εξετασεις που θα καθορισουν με τον αλφα η βητα τροπο το μελλον τους... Και για να προλαβω τυχον παρεξηγησεις, εδωσα πανελληνιες πριν πεντε χρονια, επομενως θυμαμαι πολυ καλα τις συνθηκες κατω απο τις οποιες κληθηκα να "διαγωνιστω" και μπορω να πω πως κανενας παπαγαλος δεν μπορεσε να μου φαει τη θεση..γιατι μεσα στο πανεπιστημιο οι παπαγαλοι μενουν πισω...
Υ.Γ Τι σημαινει φυτο? Ειναι αυτη δικαιη κ σωστη αντιμτωπιση προς τους επιμελεις και καλους μαθητες?

 
Η εν λόγω μαθήτρια
01 Απρ 2015 19:50

Ελπίζω το τελευταίο σχόλιο να είναι ένα πρωταπριλιάτικο αστείο. Δεν θέλω να κρυφτώ πίσω από εντυπωσιακές λέξεις και ορολογίες αλλά να πω τα πράγματα όπως είναι.
Πρώτον, οι υποψήφιοι των φιλολογικών και φιλοσοφικών σχολών, της Νομικής και του Πολυτεχνείου ήξεραν ΑΚΡΙΒΩΣ ποια μαθήματα θα δώσουν. Οπότε όχι δεν βρεθήκαμε όλοι προ εκπλήξεως...
Δεύτερον, και έτσι να ήταν αυτό δεν είναι δικαιολογία για να παίζουν με τα νεύρα μας!

ΥΓ. Ήδη με τις τελευταίες αναρτήσεις περί δύο κατευθύνσεων παίζουν πολύ άσχημα με τα νεύρα μας!

 
Προς την μαθήτρια
01 Απρ 2015 02:13

>Οι μαθητές της φετινής δευτέρας λυκείου βρισκόμαστε σε άγνοια για τους >προσανατολισμούς που θα διαλέξουμε, για τα μαθήματα βαρύτητας και την >κατάταξη των σχολών στα ανάλογα πεδία.

Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι πεδίο σκληρού ανταγωνισμού, και πρέπει να έχουν ένα και μόνο χαρακτηριστικό, να είναι δίκαιες.

Το γεγονός ότι ΟΛΟΙ οι μαθητές της Β Λυκείου βρίσκονται σε άγνοια για τους προσανατολισμούς που θα διαλέξουν, δεν στερούν από τις πανελλήνιες το δίκαιο χαρακτήρα τους.

Εφόσον ΟΛΟΙ βρίσκεστε σε άγνοια και αποπροσανατολισμό, οι εξετάσεις εξακολουθούν να έχουν νόημα, και αυτοί που θα περάσουν θα είναι αυτοί που θα καταφέρουν μέσα στην άγνοια και τον αποπροσανατολισμό να βρουν την γνώση και τον προσανατολισμό. Πίστεψέ με, αυτά είναι τα πραγματικά χαρακτηριστικά του χαρακτήρα ενός νέου, που θα του δώσουν και αξία αύριο.

Αντίθετα αν όλα είναι ελεγχόμενα, και εύκολα και προγραμματισμένα στις εξετάσεις, τότε όσοι κάνουν φροντιστήριο, όσοι είναι φυτά κα ι παπαγάλοι θα καταφέρουν να πλησιάσουν περισσότερο κοντά τους ικανούς, και άρα οι εξετάσεις δεν θα είναι τελικά τόσο δίκαιες.

 
Κάνε την απογοήτευση σου επιμονή
31 Μαρ 2015 21:35

Συγχαρητήρια για την επιστολή σου, αλλά ακόμα περισσότερο για τις προσπάθειες κι επιτυχίες σου.

Δυστυχώς θα έχεις αρχίσει να καταλαβαίνεις ότι οι άνθρωποι θα σε απογοητεύσουν πολλές φορές στη ζωή. "Όσα δεν φθάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια", λέει μια ελληνική παροιμία και περιγράφει πολύ καλά την προσπάθεια απαξίωσης για οτιδήποτε ξεχωρίζει από τον "μέσο όρο". Όσο πιο ικανός και όσο πιο ανοικτόμυαλος είναι κάποιος, τόσο πιό έντονα θα αισθανθεί στη ζωή του τον παραλογισμό στα επιχειρήματα και τις πράξεις διαφόρων συνανθρώπων του. Θα θελήσουν να σε κάνουν να πιστέψεις ότι ο «άριστος» είναι ένα αντικοινωνικό τέρας, λες κι η επίδοση στις σπουδές ή την εργασία καθορίζει αρνητικά την ευγένεια, ανθρωπιά και κοινωνικότητα σου!

Αυτό που πολλοί έχουν στο μυαλό τους είναι η ανάγκη εξισωτισμού για να αισθάνονται ασφάλεια, κι αυτό δυστυχώς σημαίνει ότι θα πρέπει να τραβήξουν τους ικανώτερους προς τα κάτω. Ούτε Πρότυπα, ούτε αξιολογημένοι καθηγητές, ούτε αξιολογημένοι μαθητές!

Εσύ συνέχισε στο δρόμο της "αριστείας", τέλειωσε όσο πιο σύντομα μπορείς το πανεπιστήμιο και φύγε έξω για να μπορέσεις να αξιοποιήσεις τις ικανότητες και το ταλέντο σου, σε ένα περιβάλλον αξιοκρατίας και δημιουργικότητας.

Η χώρα μας που τόσο χρειάζεται την ανάπτυξη, δυστυχώς δεν λέει να αποδεχθεί ότι οφείλει να επενδύσει σε άτομα με όρεξη και ταλέντο για να ηγηθούν στη προσπάθεια, αντίθετα με ότι κάνουν όσες χώρες ευημερούν. Η οικονομία σήμερα βασίζεται στην αξιοποίηση της γνώσης. Οι καλές (ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ) ιδέες γενιώνται στα μυαλά των λίγων με υψηλού επιπέδου ικανότητες και σπουδές και όχι σε γενικές συνελεύσεις. Η οικονομική ανάπτυξη γίνεται ανταγωνιστικά!

 
Mihalenas Manolis
31 Μαρ 2015 20:19

Σχετικά με το θέμα των πρότυπων σχολείων οι απόψεις διίστανται και οι δύο μεριές έχουν εξ'ίσου ισχυρά επιχειρήματα. Ωστόσο, όπως αναφέρεται πολύ σωστά, υπάρχουν πολύ πιο σημαντικά προβλήματα στην παιδεία για τα οποία πρέπει οι αρμόδιοι να βρουν λύση άμεσα, όπως η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, το νέο λύκειο, η καλύτερη λειτουργία της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι καταργημένες ειδικότητες στα ΕΠΑΛ κλπ.

Θα ήταν λοιπόν πρόσφορο η νέα κυβέρνηση να προχωρήσει σε ουσιαστικές αναβαθμίσεις του συστήματος, παρά να καταργεί τους ήδη υπάρχοντες θεσμούς. Καταλαβαίνω τις φιλοδοξίες της κυβέρνησης να απαλλάξει την εκπαίδευση από την τυραννία των εξαντλητικών εξετάσεων και αξιολογήσεων τόσο των μαθητών όσο και των καθηγητών και την επικροτώ.

Και πάλι όμως, χρειάζεται να μπουν κάποιες προτεραιότητες.

 
Katerina Sabazioti
31 Μαρ 2015 18:18

Καλό μου κορίτσι, να ξέρεις πως μπορείς κι εσύ και όλα τα παιδιά, να γίνεις ό,τι θέλεις. Διακεκριμένη επιστήμονας, καλλιτέχνης, αισθητικός, μηχανικός και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς. Αρκεί να το αγαπάς και να προσπαθήσεις. Πρέπει όμως, για να ζήσεις ευτυχισμένη, όλα όσα γίνεις να είναι και για σένα και για τους συνανθρώπους σου. Και αυτό θα μάθεις στο σχολείο: να συνεργάζεσαι, να βοηθάς και να βοηθιέσαι, να προσφέρεις και να δέχεσαι, να λειτουργείς εν ολίγοις μέσα στο σύνολο και για το καλό του συνόλου. Αλλιώς η "αριστεία" και η "επιτυχία" είναι "ένα πουκάμισο αδειανό". Καλή σου επιτυχία.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.