Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Επιλογές στελεχών εκπαίδευσης-Θρίαμβος της ημετεροκρατίας…

Δημοσίευση: 21/04/2015
Παληγιάννης
Alt Text: 
Παληγιάννης
Title Text: 
Παληγιάννης
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Αιρετού στο ΚΥΣΠΕ Β. Παληγιάννη

Η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες, αφού η εκάστοτε κυβέρνηση επιδίωκε τον απόλυτο έλεγχο της διοικητικής πυραμίδας αδιαφορώντας, για τις επιπτώσεις στην εκπαίδευση.

Οι εκπαιδευτικοί μετά την εκλογή της νέας κυβέρνησης και λαμβάνοντας υπόψη τις δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου μας, για αξιοκρατία, αντικειμενικές και ακομμάτιστες επιλογές πίστεψαν ότι επιτέλους θα κυριαρχούσαν αρχές που θα οδηγούσαν στην αναβάθμιση του κύρους και της αξιοπιστίας των στελεχών.

Δυστυχώς η επιλογή των 13 Περιφερειακών Διευθυντών και μάλιστα Μεγάλη Πέμπτη διέψευσε τις ελπίδες κάθε καλοπροαίρετου εκπαιδευτικού.

Στις συγκεκριμένες επιλογές θριάμβευσε ο κομματισμός, η ημετεροκρατία, η αναξιοκρατία και η παρεοκρατία.

Η σκληρή παραταξιακή λογική και η κομματική σκοπιμότητα τέθηκαν πάνω από το συμφέρον της δημόσιας εκπαίδευσης.

Θύματα της παραπάνω λογικής δεν ήταν μόνο οι μη προσκείμενοι στην κυβερνητική παράταξη υποψήφιοι, αλλά και αξιόλογα στελέχη του κυβερνητικού χώρου που δεν τα ευνόησαν οι παραταξιακές «συγκυρίες». Φανταστείτε επιλέχθηκε Περιφερειακός Διευθυντής εκπαιδευτικός που δεν άσκησε ποτέ διοίκηση και ο οποίος ως υποψήφιος για υποδιευθυντής Σχολικής Μονάδας δεν ψηφίστηκε από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου του.

Άραγε αυτό ήταν το όραμα της «πρώτης φοράς Αριστεράς» που ευαγγελιζόταν ο κ.Μπαλτάς με τις δηλώσεις του;

Με αυτές τις επιλογές χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία για την αναβάθμιση του κύρους και της αξιοπιστίας του θεσμού των Περιφερειακών Διευθυντών. Ταυτόχρονα αμφισβητήθηκε και η αξιοπιστία του λόγου της πολιτικής ηγεσίας και επιβεβαιώθηκε η βούλησή της για τον πλήρη έλεγχο της διοικητικής πυραμίδας της εκπαίδευσης.

Για αυτό είναι εύλογη και κατανοητή η δυσπιστία των εκπαιδευτικών και για την προτεινόμενη διαδικασία επιλογής Διευθυντών Εκπαίδευσης και Διευθυντών Σχολείων. Είναι δε άπειρα τα αναπάντητα ερωτήματα που δημιουργεί η ανακοίνωση της πολιτικής ηγεσίας για τον τρόπο επιλογής. Ερωτήματα που ενδεχομένως πολλά από αυτά να απαντηθούν όταν δοθεί το πλήρες σχέδιο επιλογών.

Το σίγουρο είναι πως καταργούνται τα συμβούλια επιλογής Διευθυντών Εκπαίδευσης και Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, ενώ παραμένει σε ισχύ το Συμβούλιο Επιλογής Συντονιστών Εκπαίδευσης Εξωτερικού και παραμένει άγνωστο το τι θα γίνει με το Συμβούλιο Επιλογής Σχολικών Συμβούλων.

Θεσμοθετείται για πρώτη φορά στην ιστορία της εκπαίδευσης, ο Σύλλογος Διδασκόντων ως όργανο αξιολόγησης των υποψηφίων Διευθυντών και οι Διευθυντές Σχολικών μονάδων ως όργανο για την ψήφιση Διευθυντών Εκπαίδευσης.

Καλοπροαίρετα κάποιοι μπορεί να θεωρήσουν το προτεινόμενο σχέδιο επιλογής Διευθυντών θετικό, αφού θα «μετράει» η γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων. Δυστυχώς όμως έχοντας υπόψη μας τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στους Συλλόγους Διδασκόντων με την επιλογή υποδιευθυντών και τα οποία οδήγησαν πολλούς από αυτούς να καταθέτουν αλφαβητική κατάσταση υποψηφίων προκειμένου να αποφεύγουν αντιπαλότητες, ψυχρότητα και τριβές ανάμεσα στους συναδέλφους ας είμαστε επιφυλακτικοί κι ας προβληματιστούμε όχι μόνο ως προς τα ερωτήματα σχετικά με το ποιοι συμμετέχουν και το πώς αλλά κυρίως για τον κίνδυνο αναπαραγωγής πελατειακών σχέσεων παρεοκρατίας και παραταξιοκρατίας με αρνητικές επιπτώσεις στη συνοχή του Συλλόγου Διδασκόντων.

Σ΄ότι αφορά την επιλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης εύλογα τίθεται το ερώτημα με βάση ποια κριτήρια οι Διευθυντές θα ψηφίζουν αφού πιθανόν πολλοί από τους υποψηφίους θα τους είναι εντελώς άγνωστοι; Εκτός αν κάνουν οι ίδιοι υποψήφιοι «προεκλογική εκστρατεία» με τη συμμετοχή παρατάξεων και κομμάτων με τον κίνδυνο να δημιουργηθούν πελατειακές σχέσεις εξάρτησης, κομματισμού και ακύρωσης κάθε έννοιας αξιοκρατίας.

Με βάση τα παραπάνω και με δεδομένη τη δυσπιστία των εκπαιδευτικών απέναντι στις προθέσεις, τη σκοπιμότητα και εγκυρότητα του συστήματος επιλογής στελεχών εκπαίδευσης που προωθείται, οφείλει η πολιτική ηγεσία να επιδιώξει έναν γόνιμο και ουσιαστικό διάλογο με τις ομοσπονδίες εκπαιδευτικών. Έναν διάλογο με στόχο τη διασφάλιση των όρων που απαιτούνται για την εφαρμογή ενός συστήματος επιλογής στελεχών με αντικειμενικά αξιοκρατικά κριτήρια και με συμβούλια επιλογής μη ελεγχόμενα.

Ως εκπαιδευτικοί πρέπει να κατανοήσουμε ιδιαίτερα σήμερα, που όλοι μας ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις, την ανάγκη ενός συλλογικού και οραματικού σχεδίου που θα ενώνει και θα προσφέρει προοπτική για ποιότητα στην εκπαίδευση και στην αναβάθμιση του κύρους, της αξιοπιστίας και του ρόλου των στελεχών εκπαίδευσης.

 

Σχόλια (6)

 
Α.Δ.
21 Απρ 2015 14:39

Κύριε Παλιγιάννη,
Καλά είναι τα σχόλιά σας και συμφωνώ μαζί σας!
Ο χρόνος δεν γυρίζει πίσω. Δα θα αλλάξουν οι περιφερειακοί διευθυντές, αυτοί θα είναι όσο θα έχουμε το νυν κυβερνητικό συνασπισμό.
Το θέμα είναι τι θα ακολουθήσει από 'δω και πέρα . Πρώτοι είναι οι υποψήφιοι διευθυντές σχολικών μονάδων. Εγκλωβίζουν τους ανθρώπους σε 2 επιλογές, λες και τα σχολεία που υπηρέτησαν τα τελευταία 5 χρόνια έχουν κάποια σχέση με την αξιοκρατία και τους βάζουν σε εκλογική διαδικασία θρίλερ χειρότερη και απο τις επιλογής αιρετών συνδικαλιστών, λες και αυτό θα αναδείξει κάποια προτερήματα μιας προσωπικότητας παρά μόνο τις ικανότητες της να "μαγειρεύει εκλογές". Εντελώς διαφορετικό είναι ο σύλλογος διδασκόντων να αξιολογήσει όλους τους υποψήφιους, χωρίς να επιλέγει έναν μόνο από 3 ή 4 για παράδειγμα συναδέρφους που επιθυμούν να έχουν διοικητική εξέλιξη και τυχαία υπηρετούν σε έναν σύλλογο.
Ακόμη μυστικό αποτελεί ο τρόπος μοριοδότησης των μετρήσιμων προσόντων και πολλά άλλα γιατί σε κάποια "άγνωστα" γραφεία και μυαλά είναι το κείμενο νόμου που εδώ και μέρες δεν το εμφανίζει κανείς. Λογικό είναι να αναρωτιέται κανείς τι παίζεται άναγε 2 μήνες;;;
Ποιος θα μας σώσει από όλα αυτά;;;

 
Μ.Μ
21 Απρ 2015 15:37

Ποια μετρήσιμα προσόντα συνάδελφε; Δεν κατάλαβες πως όποιος έχει προσόντα σύμφωνα με τη λογική τους "δεν υπάρχει"; Πρέπει να τα κρύβει αν θέλει να γίνει στέλεχος εκπ/σης; Αυτά όλα θα ισοπεδωθούν. Άλλη παγκόσμια πρωτοτυπία.

 
Δημήτρης Κ.
21 Απρ 2015 16:32

Συμφωνώ απόλυτα με τον/την Α.Δ.

 
Δημήτρης Κ.
21 Απρ 2015 17:01

Συμφωνώ απόλυτα με την/τον Α.Δ., διότι κάποιος που έτυχε (τον πέτυχε δηλαδή ο «μπαλτάς» του Νόμου Μπαλτά)να υπηρετεί ή να είναι Διευθυντής σε ένα ακριτικό μέρος, στο Νευροκόπι για παράδειγμα, θα πρέπει να εγκλωβιστεί και να συνταξιοδοτηθεί από εκεί αν θέλει να γίνει Διευθυντής, διότι και στις επόμενες κρίσεις μετά από 4 χρόνια (λόγω του περιορισμού της πενταετίας και της επιλογής 2 μόνο σχολείων), πάλι μόνο στο Νευροκόπι θα μπορεί να είναι υποψήφιος.
Επίσης οι συνάδελφοι των 4/θέσιων σχολείων, σύμφωνα με το σκεπτικό του Υπουργείου, δεν πρέπει να έχουν τη δυνατότητα (ακόμη και να έχουν ή αποκτήσουν στο μέλλον, άπειρα προσόντα ή εμπειρία) να εξελιχθούν ή να καταλάβουν μία θέση Διευθυντή σε ένα μεγαλύτερο και ίσως κεντρικότερο σχολείο και πρέπει πολύ "δίκαια, αξιοκρατικά και δημοκρατικά" να παραμείνουν εκεί μέχρι τη σύνταξη.
Αυτό είναι ο ορισμός της Αντισυνταγματικότητας δεδομένου ότι σύμφωνα με το Σύνταγμα (Άρθρο 4) όλοι είμαστε ίσοι απέναντι στον Νόμο, όλοι πρέπει να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες επαγγελματικής (και όχι μόνο) εξέλιξης και δεν πρέπει να ξεκινούν με μειονέκτημα έναντι των υπολοίπων συμπολιτών -συναδέλφων τους.

 
Άγνωστος
21 Απρ 2015 17:54

Αν ακούει κάποιος στην κυβέρνηση!!!
Διατητήστε το ποσοστό του 33% για την ψήφο από τον Σύλλογο Διδασκόντων. Δεν είναι κακή πρακτική. Δώστε όμως το δικαίωμα στους υποψήφιους διευθυντές να δηλώνουν περισσότερα των δύο σχολεία. Όπως επίσης να μην περάσει και το άδικο μέτρο της πενταετίας. Αν μπορεί, την ψηφοφορία του ΣΔ του σχολείου που υπηρετεί σήμερα ο υποψήφιος διευθυντής, να τη μεταφέρει σε κάθε σχολική μονάδα που κάνει αίτηση, θα μπορέσει να λυθεί το πρόβλημα των πολλών επιλογών. Στο κάτω κάτω, αν ένας υποψήφιος είναι αποδεκτός από τον ΣΔ του σχολείου που υπηρετεί σήμερα, πόσο μη αποδεκτός μπορεί να είναι από τις άλλες σχολικές μονάδες που θέλει να γίνει διευθυντής; Ο "κακός" υποψήφιος είναι "κακός" σε όλες τις σχολικές μονάδες. Ο αποδεκτός είναι αποδεκτος παντού.

 
mantis
22 Απρ 2015 23:20

Να συμφωνήσουμε σε κάτι. Η θέση όλων των εκπαιδευτικών είναι στην τάξη. Αυτό σημαίνει πως θετικό είναι τα όποια "προσόντα" να βοηθάνε τον εκπαιδευτικό στο έργο του μέσα στην τάξη. Γι΄ αυτό ζητάμε μετεκπαίδευση όλων των εκπαιδευτικών ώστε να προσφέρουμε στα παιδιά του λαού.
Δεν καταλαβαίνω λοιπόν την αγανάκτηση ορισμένων που θεωρούν ότι το μεταπτυχιακό κάποιου, -ας π.χ. στα μαθηματικά είναι εργαλείο για να καταλάβει θέση στη διοίκηση. Δηλαδή, το δημόσιο (οι εργαζόμενοι της χώρας) έδωσε δυνατότητα σε κάποιον, -α να κάνει μεταπτυχιακό με εκπαιδευτική άδεια χωρίς να στερείται το μισθό του, προσέλαβε αναπληρωτή ή αναπληρώτρια στη θέση του και χρηματοδότησε τα πανεπιστήμια ώστε ο, η συνάδελφος να γίνει «στέλεχος» μακριά ουσιαστικά από την τάξη;! Χρειάζεται μεταπτυχιακό για να συμπληρώνουν το my school, να φροντίζουν τη θέρμανση και τις λειτουργικές ανάγκες του σχολείου; Χρειάζεται μεταπτυχιακό για να καταλήξουν να υπηρετούν ένα αντιδημοκρατικό καθηκοντολόγιο;
Εξάλλου πώς προκύπτει ότι ένα μεταπτυχιακό (π.χ. στη θεολογική) σε κάνει ικανότερο, -η από άλλους, -ες στη διοίκηση του σχολείου; Και –κυρίως- γιατί η διοίκηση του σχολείου είναι ατομική υπόθεση «προσοντούχου» και όχι συλλογική που αφορά τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου από το σύλλογο διδασκόντων;
Το ζήτημα λοιπόν δεν είναι τα «προσόντα» που είναι χρήσιμα μέσα στην τάξη αλλά η κατάκτηση του δημοκρατικού τρόπου λειτουργίας των σχολείων με ευθύνη των συλλόγων διδασκόντων. Γι΄ αυτό -και άλλα πολλά- θα εξακολουθούμε να διεκδικούμε εκλογή συντονιστή –κι όχι διευθυντή- από το συλ. διδασκόντων για μία θητεία κάθε φορά με επιστροφή στην τάξη, χωρίς επιμίσθιο.
Αλλά πιστεύω ότι η συζήτηση θα ανοίξει οργανωμένα στον κλάδο πέρα από τις μερικές-περιληπτικές απόψεις που μπορούμε να καταθέτουμε.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean