Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Τι απαντά στο esos ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς

Δείτε το βιντεο
Δημοσίευση: 10/05/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς στο esos, μεταξύ άλλων είπε:

Α. Για την κατάργηση των Πανελλαδιών Εξετάσεων: Παραμένει στρατηγικός στόχος αυτός .Παράδειγμα: Είναι κι αυτό προς μελέτη . Πέστε σε ένα χρόνο τελειώνει  ένα παιδία τη Γ Λυκείου και πέστε ότι έχει δύο  κατευθύνσεις , τρεις έχουμε τώρα, μπορεί να γίνουν δύο, κλασικό πρακτικό για να έρθουμε στα παλιά, και πάει  στο πρακτικό και κάνεις Φυσική Γ Λυκείου κι έχει  απέναντι σχολές που έχουν Φυσική στο Α ΄ έτος εάν αρχίσεις και συναρτάς το πρόγραμμα , το πρόγραμμα της Γ Λυκείου ως προϋπόθεση πραγματική και όχι πλασματική  της Φυσικής της Α Πανεπιστημίου στην  αντίστοιχη σχολή ήδη αρχίζεις και τα φέρνεις πιο κοντά. Κι αν  αυτό γίνει  με συνέργειες και σε επίπεδο Πανεπιστημίου και οριζόντια , δηλαδή το Φυσικό, το Βιολογικό , δηλαδή να πει εγώ κάνω αυτή τη Φυσική και αυτού τους είδους την απαίτηση έχω από το Λύκειο. ΚΙ αν οι μαθητές και οι  εκπαιδευτικοί του Λυκείου συνεργαστούν με το υπουργείο και πουν τιο αναλυτικό Πρόγραμμα της Γ Λυκείου πρέπει να έχει αυτή τη Φυσική βλέπετε ότι αρχίζουν  να συγκλίνουν τα πράγματα. Μόνο που αυτό θέλει αλλαγή στην Α και Β Λυκείου , ώστε όλο το πρόγραμμα ανά μάθημα α ν α έχει μια συνάφεια με το Πανεπιστήμιο  και το πέραμα από το ένα στο άλλο να είναι φυσιολογικό . Από κει και πέρα απαιτείται παράλληλα , ότι ένα εγώ έχω ένα παιδία που του αρέσει η ξυλουργική  για παράδειγμα και του αρέσουν και τα Αρχαία  και βρει έναν τρόπο να τα συνδυάσει  και να πει μια ωραία πρωία , ότι προτιμώ να κάνω ξυλουργική  από το να διαβάζω Αρχαία να έχει τη δυνατότητα να το κάνει χωρίς να του πει η διπλανή μαμά κοίταξε αυτός δεν τα παίρνει τα γράμματα και θα πάει στη ξυλουργική.

Β. Για το master στο Πολυτεχνείο και τη Γεωπονική: «Είναι μια παλιά ιστορία αυτή . Το Πολυτεχνείο είναι πενταετές , όπως και η Γεωπονική . Ετσι όπως είναι αυτή τη στιγμή η κατάσταση  είναι ισότιμο  με τριετή προγράμματα, της Αγγλίας για παράδειγμα. Είναι μια απόλυτα ανορθολογική κατάσταση . Έχουμε ήδη αρχίσει να μελετάμε το ζήτημα αυτό και να προχωρήσουμε πολύ σύντομα σε μία ρύθμιση που να ικανοποιεί όλους».

Γ. Για τη νέα σχολική χρονιά: «Τα κενά είναι πολύ μεγάλα» .

Δ. Για το Κοινωνικό Κυλικείο: «Αυτή τη στιγμή  δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο ομολογώ. Απλώς έχουμε το εξής ως πληροφορία :Συζητώντας με τις οργανώσεις των επιχειρηματιών των κυλικείων στα σχολεία διαπιστώσαμε ότι κάποια σχολεία είναι σε τόσο υποβαθμισμένες περιοχές που δε συμφέρει να υπάρξει κυλικείο. Αυτές είναι οι δυσκολότερες περιπτώσεις.  Λέμε θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μια παρέμβαση στη βάση της ακραίας φτώχειας και της ανθρωπιστικής καταστροφής θα προσπαθήσουμε να αρχίσουμε από εκεί  και να διοχετεύσουμε προς τα εκεί  κάποιους πόρους που μπορεί να εξοικονομήσουμε»

Επαναφορά ωραρίου εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης:  "Ελπίζουμε όταν αποκατασταθεί στοιχειωδώς ο αριθμός που απαιτείται στα σχολεία θα μπορέσουμε να ελαφρύνουμε  το βάρος σε ώρες των εκπαιδευτικών».

Για τη μετατροπή των σχολείων σε χώρους πολιτιστικούς της γειτονιάς: «Επιστρέφουν οι σχολικοί φύλακες, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε. Θα ζητήσουμε από τους σχολικούς φύλακες να έχουν και μια τέτοια μέριμνα σε σχέση με την κατ αρχήν φύλαξη του σχολείου . Αυτό είναι το εύκολο. Από κει και πέρα αν το σχολείο , καθηγητές, δάσκαλοι  , τα παιδιά οι γονείς τους σκεφτούν το σχολείο ως κάποιοι είδους κέντρο για τη γειτονιά τους , φτιάξουν τον περιβάλλοντα χώρο με δικές τους πρωτοβουλίες έτσι ώστε τα παιδιά να μπορούν να έρχονται ν α παίζουν να κάνουν ενισχυτική διδασκαλία κάποιο πρόσθετο πράγμα που θα δώσει χαρά σ αυτά και στους  γονείς. Αν αυτό δουλέψει τότε το σχολείο μετατρέπεται από ένα κτήριο που κλείνει το απόγευμα γίνεται κάτι πιο ζωντανό».

Για το  υπουργείο Παιδείας: «Αν ανοίξει κανείς έστω στοιχειωδώς  τον οδηγό του υπουργείου Παιδείας   ποιες Διευθύνσεις υπάρχουν κλπ κάθε  Διεύθυνση  έχει ένα ξεχωριστό πρόβλημα. Τίποτα δε λειτουργεί όπως θα έπρεπε να λειτουργεί .Αυτό που  προσπαθούμε να κάνουμε είναι φέτος  τουλάχιστον να  ξεμπλέξουμε με κάποια χοντρά που εμποδίζουν  και από κει και πέρα να αρχίσουμε να βλέπουμε ε συστηματικά το βασικό κορμό του σχολείου που σημαίνει  τα προγράμματα βιβλία επάρκεια καθηγητών , ροή του προγράμματος όσο και όλα  τα άλλα  που είναι εξίσου σημαντικά» .

Για τις Πανελλαδικές: «Πρέπει να κάνουμε δουλειά σε δύο  επίπεδα: Το ένα επίπεδο που είναι η άμεση ελάφρυνση  στο μέτρο του δυνατού του φόρτου αυτού και κατά δεύτερο   ένας τρόπος σχεδιασμού που να αλλάζει στο όριο ακόμη και νοοτροπίας , δηλαδή να μην είναι ένας και μοναδικός ο στόχος της κάθε οικογένειας από το νηπιαγωγείο  όλη μου η δουλειά το παιδάκι θα μπει σε ένα δρόμο που θα είναι μονόδρομο μπαίνεις δε μπαίνεις  στο Πανεπιστήμιο».
Για την αντιμετώπιση του «πελατειακού»  συστήματος των αποσπάσεων:  «Ομολογώ ότι αυτή τη στιγμή δεν είμαστε σε θέση να σχεδιάσουμε  το είδος της παρέμβασης που θα θέλαμε να κάνουμε. Θα ήταν ανεύθυνο να πεις ξαφνικά έχω την τάδε ιδέα για τις αποσπάσεις . Τελειώνω μια κι έξω. Βγάζω ένα φιρμάνι και το λύνω».

Για την Τεχνική –Επαγγελματική Εκπαίδευση: «Θα θέλαμε το σύνολο της Τεχνικής- Επαγγελματικής Εκπαίδευσης να είναι   υπό την εποπτεία  του υπουργείου Παιδείας».

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟΥ  ESOS/TV

Η ΣΥΝΕΝΕΤΕΥΞΗ
 
 ESOS: Τι είναι εκείνο που βλέπετε σήμερα και  σας θυμίζει τα μαθητικά και φοιτητικά χρόνια

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Πολλά. Δηλαδή τα παιδιά  είναι πάντα  τα ίδια από μια άποψη. Δηλαδή μπορεί να έχουν αλλάξει ήθη, έθιμα, τρόπος ντυσίματος κλπ. αλλά μπαίνοντας στο κλίμα μιας τάξης βλέπεις εκείνα που έχεις ζήσει εσύ ως φοιτητής να επαναλαμβάνονται ίσως με άλλες μορφές  και σήμερα. Και επειδή ήμουν πολλά χρόνια στο Πολυτεχνείο καθηγητής, είχα την ευκαιρία να τα βλέπω αυτά χρόνο με το χρόνο, και παρά τις διαφορές  χρόνο με το χρόνο,  σε  επίπεδο έτσι συνολικής κατάστασης  σχέσεων φοιτητών μεταξύ τους , αντίληψης για το πως βλέπουν τον κόσμο , σε πάρα πολλά πράγματα υπήρχαν σταθερές, έμειναν ίδια.

ESOS: Αγανακτήσατε ποτέ με κάποιους εκπαιδευτικούς όταν ήσασταν μαθητής ή φοιτητής

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Ευτυχώς όχι. Δηλαδή  δεν είχα εμπειρία έντονης αδικίας. Δεν έτυχε ποτέ τέτοιας μορφής οργή. Δεν θυμάμαι να υπήρξε ποτέ.

ESOS: Εκείνα τα χρόνια ήταν δύσκολα

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Δύσκολα , αλλά ήταν κι ένα κλίμα που απέναντι σ σ αυτή τη δυσκολία έδειχνε μια μορφής αλληλεγγύη, κάποιες μορφές  σεβασμού σε επίπεδο συναδέλφων και φοιτητών. Κάποιες μορφές στο Πολυτεχνείο τότε, υπήρχαν φαινόμενα τότε που θα μπορούσαν έτσι γενικότερα να  προξενήσουν οργή. Κάποια φαινόμενα νεποτισμού, κάποια φαινόμενα καθηγητών οι οποίοι δεν συμπεριφέρονταν σωστά στους φοιτητές τότε. Υπήρχαν τέτοια φαινόμενα

ESOS: Πάγια θέση της αριστερά είναι η υποχρέωση της πολιτείας να παρέχει δημόσια δωρεάν εκπαίδευση ισότιμα σε όλους, με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας. Η άρση των ταξικών φραγμών, η απάλειψη των κάθε λογής διακρίσεων και η δωρεάν παροχή δημόσιας παιδείας υψηλού επιπέδου αποτελούν για μας αξιακές στοχεύσεις. Τώρα είστε κυβέρνηση. Πιστεύετε ότι είναι εφικτό κάτι τέτοιο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:Συμφωνώ ότι είναι η γενική στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ αυτή. Την υιοθετούμε και από τη θέση την κυβερνητική. Απλώς και από πριν και από τώρα ξέρουμε ότι αυτό είναι ένας μακροπρόθεσμος στόχος που δεν μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα. Είχα αρθρογραφήσει επ αυτού, πρόσφατα πριν γίνουμε Κυβέρνηση . Προσπαθούσα ακριβώς να διακρίνω την έννοια, ενός στόχου που είναι στρατηγικός και πρέπει να στοχεύουμε προς τα εκεί από την ανάγκη αντιμετώπισης άμεσων προβλημάτων, που δε μπορούν να  ενταχθούν δυστυχώς άμεσα σ αυτή την στρατηγική.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η γονείς από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο κάθε χρόνο βάζουν βαθιά το χέρι στη τσέπη τους, όχι για  μόνο για εξωσχολικές δραστηριότητες, αλλά μέσα στο σχολείο, είτε για αγορά αναλώσιμων, αμοιβές  καθαριστριών, τραπεζοκόμων κλπ. Γνωρίζουμε ότι απαγορεύεται στα όργανα του σχολείου να ζητούν χρήματα από τους γονείς. Αλλά παρόλα αυτά, αυτό συμβαίνει. Τι θα κάνετε για να μηδενίσετε τις δαπάνες  του οικογενειακού προϋπολογισμού για εξωσχολικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες και πως θα αντιδράσετε εάν υπάρξει αναφορά στο γραφείο σας γονέα ότι του ζήτησαν χρήματα στο σχολείο για τρέχουσες δαπάνες.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Είναι ενδιαφέρον το θέμα που θέτετε, διότι δείχνει τη δυσκολία που βρίσκεται η χώρα συνολικά αυτή τη στιγμή. Προφανώς πρέπει αυτά τα πράγματα να παρέχονται δωρεάν .Προφανώς το σχολείο, το ίδιο, πρέπει να μεριμνά  για τέτοιου είδους δαπάνες . Από την άλλη πλευρά όταν ορισμένα πράγματα είναι αδύνατον να γίνουν με αυτούς τους τρόπους πρέπει να υπάρχει μια έλλογη συστηματική διαδικασία που να στηρίζεται σε δομές αλληλεγγύες , που να μη δημιουργούν υποψίες της Α ή ης Β κατηγορίας σ αυτή την κατάσταση. Προσπαθούμε να κάνουμε το παν από την αρχή, μιλώντας για ανθρωπιστική κρίση στα  σχολεία. Έχουμε βάλει μπροστά κάποια συνεργασία με το αντίστοιχο υπουργείο για να δούμε πως αυτή η κάρτα  που εκδίδει τώρα να λειτουργήσει και στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας.

ESOS: Το κοινωνικό Κυλικείο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:Το κοινωνικό Κυλικείο , Κάπως έτσι. Και άρα ξέρουμε από αυτά τα φαινόμενα. Ξέρουμε ότι κάποια από αυτά είναι εξαιρετικά δυσάρεστα . Η ιδέα του σχολείου είναι  είναι να γίνει από μόνο του ένα είδος μονάδας συνολικά, όπου να εμπλέκονται οι μαθητές, οι γονείς η γειτονιά, οι δάσκαλοι. Να αντιμετωπίζουν από κοινού τέτοιου είδους προβλήματα.

ESOS: κε υπουργέ μπορείτε να μας αναφέρετε ένα παράδειγμα πως θα λειτουργήσει το κοινωνικό κυλικείο;  Πως το φαντάζετε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Αυτή τη στιγμή  δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο ομολογώ. Απλώς έχουμε το εξής ως πληροφορία :Συζητώντας με τις οργανώσεις των επιχειρηματιών των κυλικείων στα σχολεία διαπιστώσαμε ότι κάποια σχολεία είναι σε τόσο υποβαθμισμένες περιοχές που δε συμφέρει να υπάρξει κυλικείο. Αυτές είναι οι δυσκολότερες περιπτώσεις.  Λέμε θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μια παρέμβαση στη βάση της ακραίας φτώχειας και της ανθρωπιστικής καταστροφής θα προσπαθήσουμε να αρχίσουμε από εκεί  και να διοχετεύσουμε προς τα εκεί  κάποιους πόρους που μπορεί να εξοικονομήσουμε

ESOS: Στην Αβάθμια και Ββάθμια εκπαίδευση το 8% των σχολικών μονάδων ήδη καταργήθηκαν ή συγχωνεύθηκαν. Θα επανεξετάσετε τις σχετικές αποφάσεις.  Αποκλείετε στο μέλλον να ληφθούν ανάλογες αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Ξέρουμε ότι κάποιες από αυτές τις συγχωνεύσεις έγιναν με λάθος κριτήρια. Ξέρουμε ότι , ενδεχομένως, χρειάζονται και τέτοιες συγγενεύσεις . Ήταν στο  πρόγραμμά μας από την αρχή να της δούμε αυτές  αν είναι δυνατόν μία-μία και να ξαναδούμε όλο το πρόβλημα και το ερώτημα  συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων και περί της δυνατότητας αυτόνομων σχολικών μονάδων που να είναι στοιχειωδώς βιώσιμες και να έχουν μια εκπαιδευτική βαρύτητα να είναι μόνες τους. Δεν έχουμε προχωρήσει πολύ .Πήραμε την κυβέρνηση στη μέση της σχολικής χρονιάς .Ολες μας οι παρεμβάσεις ήταν σ αυτή τη φάση να αντιμετωπίσουμε τρέχοντα παραβλήματα και ταυτοχρόνως να αρχίσουμε να μιλάμε για παρεμβάσεις πιο στρατηγικού χαρακτήρα.

ESOS: Ωράριο Εκπαιδευτικών. Είχαμε αύξηση των ωρών διδασκαλίας από την προηγούμενη Κυβέρνηση . Θα το επαναφέρεται . Υπάρχουν τέτοια περιθώρια;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Είναι κι αυτό από τα προβλήματα που πρέπει να δούμε . Καταλαβαίνουμε ότι βαρύνονται με περισσότερες ώρες οι εκπαιδευτικοί . Ταυτοχρόνως ξέρουμε ότι λείπουν εκπαιδευτικοί στα περισσότερα σχολεία. Υπάρχει κάποια δυνατότητα προσλήψεων για φέτος που είναι μνημονική δέσμευση . Ελπίζουμε όταν αποκατασταθεί στοιχειωδώς ο αριθμός που απαιτείται στα σχολεία θα μπορέσουμε να ελαφρύνουμε  το βάρος σε ώρες των εκπαιδευτικών.

ESOS: Προετοιμαζόσαστε για τη νέα σχολική χρονιά ;Εχετε κάνει εκτίμηση πόσους εκπαιδευτικούς θα χρειαστεί να διορίσετε ακόμη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Αυτή τη στιγμή δεν έχω πρόχειρο το νούμερο . Τα κενά είναι πολύ μεγάλα . Θα έχουμε κάποιες προσλήψεις σίγουρα απ ότι έχει φανεί. Αυτή τη στιγμή αυτές οι προσλήψεις δεν θα μπορέσουν να καλύψουν αυτά τα κενά . Είμαστε ακριβώς προετοιμαζόμαστε να μετρήσουμε και το ένα νούμερο και το άλλο νούμερο και να προσπαθήσουμε να κάνουμε την όσο δυνατόν ορθολογική την  κατανομή

ESOS: Έχετε ήδη ανακοινώσει ότι τα σχολεία   μπορούν να μετατραπούν σε πολιτιστικούς χώρους κάθε γειτονιάς και να λειτουργούν ως κέντρα δημιουργικής απασχόλησης , πολιτισμού, ενισχυτικής διδασκαλίας κλπ. Μπορείτε να μας δώσετε ένα παράδειγμα, πως δηλαδή θα λειτουργήσει ένα τέτοιο σχολείο. Ποιοι θα ανοίγουν τα σχολεία. Ποιοι θα τα κλείνουν , Ποιοι θα έχουν την ευθύνη για την λειτουργία αυτών των προγραμμάτων

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Επιστρέφουν οι σχολικοί φύλακες, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε. Θα ζητήσουμε από τους σχολικούς φύλακες να έχουν και μια τέτοια μέριμνα σε σχέση με την κατ αρχήν φύλαξη του σχολείου . Αυτό είναι το εύκολο. Από κει και πέρα αν το σχολείο , καθηγητές, δάσκαλοι  , τα παιδιά οι γονείς τους σκεφτούν το σχολείο ως κάποιοι είδους κέντρο για τη γειτονιά τους , φτιάξουν τον περιβάλλοντα χώρο με δικές τους πρωτοβουλίες έτσι ώστε τα παιδιά να μπορούν να έρχονται ν α παίζουν να κάνουν ενισχυτική διδασκαλία κάποιο πρόσθετο πράγμα που θα δώσει χαρά σ αυτά και στους  γονείς. Αν αυτό δουλέψει τότε το σχολείο μετατρέπεται από ένα κτήριο που κλείνει το απόγευμα γίνεται κάτι πιο ζωντανό . Ένα παράδειγμα που λέγαμε πρόσφατα προς αυτή την κατεύθυνση , δεν είναι  ακριβώς αυτό, είναι κάποιος δάσκαλος ο οποίος είχε τη φαεινή ιδέα να σπάσει το τσιμέντο στην αυλή μόνος του για να δημιουργήσει χώρο για να φυτευτούν διάφορα πράγματα. Αυτή η κουβέντα έγινε σε σχέση με το σχολικό εκφοβισμό  διότι διαστρώσανε  οι άνθρωποι εκεί ότι όταν φύγει  το τσιμέντο και ο νταής της τάξης κυριαρχούσε κατά κάποιο τρόπο, στο τσιμέντο, βρεθεί στην ανάγκη να «ανταγωνιστεί» κάποιον που του αρέσει να φυτεύει και να βλέπει να μεγαλώνει το φυτό όλη η σχετική  ιεραρχία μεταξύ των παιδιών αλλάζει  ισορροπούν καλλίτερα  τα πράγματα και οι σχέσεις γίνονται καλύτερες . Βλέποντας αυτό οι γονείς παραδείγματος χάρη ν μπορούν να βοηθήσουν ν α γίνεται καλύτερος ο κήπος και ξαφνικά  γύρω από το κήπο να μπει να μπει ένα τραπεζάκι να πιει κάποιος ένα καφέ και να ανοίξει και η αίθουσα ‘ώστε κάποια παιδιά να παίξουν κιθάρα και σιγά σιγα να μεγαλώνει ο κύκλος του σχολείου. Να γίνει ζωντανό το σχολείο

ESOS: Φέτος είδαμε το απαράδεκτο  φαινόμενο η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη των μαθητών των ΕΠΑΛ να εφαρμόζεται τον τελευταίο μήνα του σχολικού έτους.  Βέβαια είναι κάτι που εσείς δεν έχετε ευθύνη. Βρήκατε αυτή την κατάσταση. Μήπως αυτό γίνεται  μόνο για την απορρόφηση των κονδυλίων και όχι για να βοηθηθούν πραγματικά οι μαθητές.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Ήρθαμε στο υπουργείο πριν τρεις μήνες  χωρίς κυβερνητική πείθρα. Μας κατακλίσανε τα προβλήματα. Αν ανοίξει κανείς έστω στοιχειωδώς  τον οδηγό του υπουργείου   ποιες Διευθύνσεις υπάρχουν κλπ κάθε  Διεύθυνση  έχει ένα ξεχωριστό πρόβλημα. Τίποτα δε λειτουργεί όπως θα έπρεπε να λειτουργεί .Αυτό που  προσπαθούμε να κάνουμε είναι φέτος  τουλάχιστον να  ξεμπλέξουμε με κάποια χοντρά που εμποδίζουν  και από κει και πέρα να αρχίσουμε να βλέπουμε ε συστηματικά το βασικό κορμό του σχολείου που σημαίνει  τα προγράμματα βιβλία επάρκεια καθηγητών , ροή του προγράμματος όσο και όλα  τα άλλα  που είναι εξίσου σημαντικά .Είναι οι  ειδικές κατηγορίες σχολείων, ειδικές κατηγορίες  παιδιών, προβλήματα  διαφορετικά από περιοχές που είναι υποβαθμισμένες  στο κέντρο  και στην περιφέρεια. Είναι πάρα πολλά . Είναι αδύνατον  να πιαστούν  ταυτόχρονα όλα μαζί παρά τις προσπάθειες  μας .  Αλλά  ακριβώς η ιδέα είναι να μ πουν αυτά σύντομα ελπίζουμε σε κάποιο χάρτη , να καταλάβουμε που είναι τα προβλήματα, τ6ι είναι το καθένα και να αρχίζουμε να τα αντιμετωπίζουμε.

ESOS: Μετά τις γιορτές του Πάσχα οι τάξεις της Γ Λυκείου αδειάζουν από μαθητές. Οι μαθητές αυτής της τάξης συνήθως αφήσουν τις αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες απουσίες για τους μήνες Απρίλιο-Μάιο, προκειμένου να κάθονται στο σπίτι τους να διαβάζουν ή να κάνουν  φροντιστήρια για την προετοιμασία τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πρόκειται για ένα θέμα που απασχόλησε το υπουργείο παιδείας και στο παρελθόν. Μάλιστα πρώην  υπουργός έκανε λόγο και για γονείς που προσκομίζουν ψεύτικα πιστοποιητικά γιατρών για τη δικαιολόγηση των απουσιών. Τι σκοπεύετε να κάνετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:  Εδώ είναι η δυνατότητα να αντιμετωπίσεις σημειακά τα ζητήματα αλλά το πρόβλημα  είναι  σε συνθήκες  «πολέμου»  γιατί οφείλει να διεξαγάγει τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.   Έχει αναδειχθεί το πρόβλημα των εισαγωγικών σε   μείζον πρόβλημα ιστορικά. Έχουν επενδυθεί κόποι , μόχθοι, αγωνίες γονέων και παιδιών  και ταυτόχρονα έχουν φτιαχτεί νοοτροπίες που είναι δύσκολα να αλλάξουν. Πρέπει να κάνουμε δουλειά σε δύο  επίπεδα: Το ένα επίπεδο που είναι η άμεση ελάφρυνση  στο μέτρο του δυνατού του φόρτου αυτού και κατά δεύτερο   ένας τρόπος σχεδιασμού που να αλλάζει στο όριο ακόμη και νοοτροπίας , δηλαδή να μην είναι ένας και μοναδικός ο στόχος της κάθε οικογένειας από το νηπιαγωγείο  όλη μου η δουλειά το παιδάκι θα μπει σε ένα δρόμο που θα είναι μονόδρομο μπαίνεις δε μπαίνεις  στο Πανεπιστήμιο. Δεν είναι εύκολο .  Προσπαθήσαμε φέτος να διευρύνουμε τα πεδία στην προοπτική ελάφρυνσης του βάρους, που δεν αφορά μόνο αυτές τις εξετάσεις που είναι ένα τεράστιο ζήτημα που εμπλέκει  όλα τα υπουργεία της χώρας, αλλά και στις νοοτροπίες που οδηγούν μονότροπα εκεί.

 

 
ESOS:  Πάμε στις αποσπάσεις. Πως θα αντιμετωπίσετε το πελατειακό σύστημα των    αποσπάσεων ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:  Δεν μπήκαμε ακόμη εκεί. Είναι το επόμενο ερώτημα το μεγάλο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Ξέρουμε ότι είναι πολύ δύσκολο . Είναι πολύ δύσκολο να φτιάξουμε κριτήρια . Είναι πολύ δύκσο0λο νε κρίνουμε σωστές αποφάσεις που απαιτούνται από πάρα πολλούς παράγοντες, από αποσπάσεις που είναι  λίγο πιο εύκολες, λίγο πιο απαιτητές για λόγους που δεν έχουν πάντα σχέση με το αντικείμενο. Ομολογώ ότι αυτή τη στιγμή δεν είμαστε σε θέση να σχεδιάσουμε  το είδος της παρέμβασης που θα θέλαμε να κάνουμε.
ESOS: Ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας στα λόγια μόνο αποφάσιζε την κατάργηση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε γραφεία. Εσείς προτίθεστε να κάνετε πράξη αυτή την εξαγγελία που έχετε κάνει ως πολιτική ηγεσία
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:     Είναι γενική απαίτηση αυτή.   Όταν καταρρέει ένα μάθημα α επειδή έτσι εξελίχθηκε το σχολείο  για να συμπληρώσει τις ώρες ο εκπαιδευτικός πρέπει να τρώει πολύ περισσότερες μετακινήσεις παρά στην καθ αυτού διδακτική δουλειά τίθεται ένα ερώτημα τι κάνουμε εκεί . Δεν θέλουμε ούτε αυτός να μπει στη διοίκηση  από μόνος του , αλλά δε θέλουμε  ταυτόχρονα να ταλαιπωρείται ο κόσμος  με τέτοιους ακραίους τρόπους . Εκεί μπήκαν και ερωτήματα σε σχέση με τις συγχωνεύσεις. Είναι πολυοπαραγοντικόν  το ερώτημα . Οι αποσπάσεις δεν είναι απομονωμένο θέμα από τα υπόλοιπα προβλήματα .  Θα ήταν ανεύθυνο να πεις ξαφνικά έχω την τάδε ιδέα για τις αποσπάσεις . Τελειώνω μια κι έξω. Βγάζω ένα φιρμάνι και το λύνω.

 
ESOS: Πως οραματίζεσθε το  Ενιαίο Λύκειο  Θεωρίας και Πράξης. Ποιες οι καινοτομίες του
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης υπάρχει το εξής: Εμπεδωμένες νοοτροπίες , στα όρια αιώνων νοοτροπίες, που λένε ανάλογα με την κοινωνική θέση από την οποία ξεκινάς θα πας δε θα πας στο Πανεπιστήμιο. Κι αν υπάρχει μια διαίρεση στο ίδιο το σχολικό σύστημα, συστηματική,  κάποιος πηγαίνει στο κλασικό λεγόμενο  Λύκειο. Κάποιος πηγαίνει σε ένα τεχνικού τύπου Λύκειο, κι επικοινωνούν τα δύο μόνο με δεύτερες εξετάσεις  γι αυτούς που πάνε στο Επαγγελματικό. Οι παράγοντες είναι διαφορετικοί. Υπάρχει από πολύ νωρίς στο νεοελληνικό κράτος η φράση μάθε παιδί μου γράμματα .  Και αυτή η φράση διέπει ως ένα βαθμό και σωστά, μια ολόκληρη παράδοση στην  Ελλάδα. Δεν θέλουμε να σπάσουμε αυτή την παράδοση , φτιάχνοντας πάλι διακριτές δύο κατευθύνσεις εντός του Λυκείου . Το Λύκειο κατά κάποιο τρόπο είναι ενιαίο . Μπορούν να ενσωματωθούν δεξιότητες από αυτές που θα είχαν τα επαγγελματικά αν ήταν χωριστά  στο πρόγραμμα του Λυκείου . Εκεί που τα παιδιά που είναι περισσότερο  προς το επάγγελμα που πιάνει το χέρι τους, για παράδειγμα στη ξυλουργική , να  έχουν  τη δυνατότητα να μορφωθούν , αλλά αυτό ακόμα  είναι στο επίπεδο μιας πολύ καλής ιδέας που μέχρι να υλοποιηθεί στη πράξη δεν μπορεί να εξαγγελθεί.
 
ESOS: Ρωτούν οι γονείς: Με την κατάργηση των πανελλαδικών  εξετάσεων και μετάβαση προς την ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση, θα μπορούν τα παιδιά τους να γίνουν γιατροί και δικηγόροι κι ας έχουν απολυτήριο με χαμηλή βαθμολογία
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Εκεί είναι η τρέλα που λέγαμε προηγουμένως .Εάν πεις άυριο ότι καταργώ τις εξετάσεις  αυτό που θα γίνει είναι ότι όλοι θα πάνε Ιατρική στο  Πολυτεχνείο.  Θα πάνε 50,000 στο Α έτος  Ιατρική, όλα θα αδειάσουν και θα καταρρεύσει η χώρα.   Παραμένει στρατηγικός στόχος αυτός .Παράδειγμα: Είναι κι αυτό προς μελέτη . Πέστε σε ένα χρόνο τελειώνει  ένα παιδία τη Γ Λυκείου και πέστε ότι έχει δύο  κατευθύνσεις , τρεις έχουμε τώρα, μπορεί να γίνουν δύο, κλασικό πρακτικό για να έρθουμε στα παλιά, και πάει  στο πρακτικό και κάνεις Φυσική Γ Λυκείου κι έχει  απέναντι σχολές που έχουν Φυσική στο Α ΄ έτος εάν αρχίσεις και συναρτάς το πρόγραμμα , το πρόγραμμα της Γ Λυκείου ως προϋπόθεση πραγματική και όχι πλασματική  της Φυσικής της Α Πανεπιστημίου στην  αντίστοιχη σχολή ήδη αρχίζεις και τα φέρνεις πιο κοντά. Κι αν  αυτό γίνει  με συνέργειες και σε επίπεδο Πανεπιστημίου και οριζόντια , δηλαδή το Φυσικό, το Βιολογικό , δηλαδή να πει εγώ κάνω αυτή τη Φυσική και αυτού τους είδους την απαίτηση έχω από το Λύκειο. ΚΙ αν οι μαθητές και οι  εκπαιδευτικοί του Λυκείου συνεργαστούν με το υπουργείο και πουν τιο αναλυτικό Πρόγραμμα της Γ Λυκείου πρέπει να έχει αυτή τη Φυσική βλέπετε ότι αρχίζουν  να συγκλίνουν τα πράγματα. Μόνο που αυτό θέλει αλλαγή στην Α και Β Λυκείου , ώστε όλο το πρόγραμμα ανά μάθημα α ν α έχει μια συνάφεια με το Πανεπιστήμιο  και το πέραμα από το ένα στο άλλο να είναι φυσιολογικό . Από κει και πέρα απαιτείται παράλληλα , ότι ένα εγώ έχω ένα παιδία που του αρέσει η ξυλουργική  για παράδειγμα και του αρέσουν και τα Αρχαία  και βρει έναν τρόπο να τα συνδυάσει  και να πει μια ωραία πρωία , ότι προτιμώ να κάνω ξυλουργική  από το να διαβάζω Αρχαία να έχει τη δυνατότητα να το κάνει χωρίς να του πει η διπλανή μαμά κοίταξε αυτός δεν τα παίρνει τα γράμματα και θα πάει στη ξυλουργική
 
ESOS: Κύριε υπουργέ είστε ικανοποιημένος από το μάθημα που γίνεται σήμερα στο Λύκειο; Πιστεύετε ότι οι μαθητές μαθαίνουν ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Νομίζω ότι στο Λύκειο υπάρχουν ήρωες . Ηρωες δάσκαλοι όχι μόνο στο Λύκειο, αλλά από  το δημοτικό που κάνουν πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια , Είναι κατά μία έννοια δάσκαλοι των παιδιών. Δηλαδή αν θυμάσαι κάποιον μπορεί να είναι κάποιος καθηγητής. Άρα εκτιμώ απ όσο λίγο ξέρω, από τη λίγη εμπειρία που έχω μαζέψει αυτόν τον καιρό ότι γίνεται δουλειά στο Λύκειο και η προσπάθεια να πάει το παιδί οπωσδήποτε στο Φροντιστήριο κάποιες φορές είναι ανορθολογική , ο ένας παρασύρει τον άλλο. Εάν υπήρχαν πιο ελεύθερα οι καθηγητές στο Λύκειο , στη λογική που έλεγα πιο πριν σε σχέση με το Πανεπιστήμιο και αν οι νοοτροπίες που στέλνουν υποχρεωτικά τα παιδιά στο Φροντιστήριο  σιγά, σιγά αλλάζανε θα μπορούσε με πλήρη επάρκεια το Λύκειο να ανταποκριθεί  στις εισαγωγικές.
ESOS: Θα κινηθείτε προς αυτή την κατεύθυνση
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Όσο μπορούμε ναι. Και να πούμε και το άλλο . Εμείς σεβόμαστε και όσους μοχθούν στα Φροντιστήρια . Τους θεωρούμε κι αυτούς άξιους συναδέλφους , Δεν σημαίνει ότι όταν λέμε να καταργηθούν τα Φροντιστήρια σημαίνει ότι πρέπει να καταργηθούν οι άνθρωποι. Αλλά αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται ένας ευρύτερος ανασχεδιασμός , χωρίς μεγάλες εντάσεις και πάθη, ότι εγώ είμαι από εδώ κι εσύ από εκεί. Ένας ανασχεδιασμός περιεχομένου ώστε το περιεχόμενο στο Λύκειο  να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εισαγωγικών. Κι από κει και πέρα έτσι έμμεσα να μειωθεί το κόστος για τα Φροντιστήρια.
ESOS: Θα αλλάξετε Αναλυτικά Προγράμματα ,   βιβλία;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Δεν θα τα κάνουμε όλα αμέσως , αλλά εν δυνάμει ναι. Θα δούμε όλο το πρόγραμμα από την Α Δημοτικού μέχρι τη Γ Λυκείου, συστηματικά και με δύο κατευθύνσεις: Η μία κατεύθυνση από τα μικρά στα μεγάλα έτη και η μία  αντίστροφη. Αν θέλεις να σχεδιάσεις σωστά την παιδεία πρέπει να ξεκινήσει ς από την Α Δημοτικού. Πρέπει να πεις αλλάζω από του χρόνου τη Α Δημοτικού, ώστε ν α πάει το κύμα σιγά, σιγά προς τα πάνω και να προσαρμόζεται   η επόμενη βαθμίδα στην προηγούμενη. Αλλά θέλει και την αντίστροφη κίνηση  διότι πρέπει από του χρόνου να απασχοληθείς με τη Γ Λυκείου. Αρχίζει να κατεβαίνεις από κει προς τα κάτω, Είναι σύνθετο  το πρόβλημα.
 
 
ESOS: Ο εκπαιδευτικός σήμερα ς απολαμβάνει   το σεβασμό και την αξιοπρέπεια της ελληνικής κοινωνίας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Αυτό είναι επίσης ένα από τα σημαντικά προβλήματα γιατί έχει ακριβώς υποβαθμιστεί  και αυτός ο ηρωισμός που έλεγα πιο πριν  δεν αναδεικνύεται όσο θα έπρεπε. Αρα μία από τις ενέργειες που πρέπει να κάνει το υπουργείο Παιδείας είναι να αναδείξει τη σημασία του εκπαιδευτικού όχι μόνο αφηρημένα, αλλά στη πράξη πως υποδειγματικά κάποιοι λειτουργούν

 
ESOS: Υπάρχουν σχολεία  που προσφέρουν  Τεχνική-Επαγγελματική εκπαίδευση , διάσπαρτα  υπό την εποπτεία διαφόρων υπουργείων.  Προτίθεστε να τα βάλετε κάτω από την «ομπρέλα» του υπ. Παιδείας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Σήμερα συζητούσαμε το θέμα με  συνεργάτες. Θα θέλαμε ναι, δηλαδή να είναι   υπό την εποπτεία  του υπουργείου Παιδείας  
ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
ESOS: Πόρισμα της Ομάδας Εργασίας του υπουργείου Παιδείας κάνει λόγο για διαπλοκή οικονομικών συμφερόντων στο χώρο των πιστοποιητικών Γλωσσομάθειας και Φροντιστηρίων Ξένων Γλωσσών η οποία αποτελεί παράβαση των ιδεατών όρων υγιούς ανταγωνισμού .
Η Ομάδα Εργασίας στηρίζει αυτή τη διαπίστωση ότι «πληροφορήθηκε ότι ορισμένοι φορείς πιστοποίησης επιστρέφουν μέρος των χρημάτων έως και 30% που εισπράττουν από τους υποψήφιους, ως εξέταστρα στους ιδιοκτήτες Κέντρων Ξένων Γλωσσών ή σε όποια εκπαιδευτική μονάδα άλλης φύσεως στέλνει τους μαθητές του στο συγκεκριμένο σύστημα πιστοποίησης.
Προτίθεστε να βάλετε μια τάξη σ αυτό το χώρο, κάτι που δεν τόλμησε καμία πολιτική ηγεσία στο παρελθόν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Οπωσδήποτε.Απλώς δεν ξέρω το περιστατικό.
ESOS: Το πόρισμα είναι ντου 2011
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Δεν το ξέρω το πόρισμα. Προφανώς θα αντιμετωπίσουμε τέτοια προβλήματα , όπου τα συναντούμε. Απλώς να πω κάτι άλλο ότι μια άλλη  δουλειά την οποία προσπαθούμε να ξεκινήσουμε είναι η εξής: Όταν τα παιδιά κάνουν στο σχολείο Γαλλικά, η πορεία  στο σχολείο αυτού του μαθήματος να οδηγεί σε πιστοποίηση επάρκειας γλωσσομάθειας. Διότι τώρα είναι ένα μάθημα που κανείς  δεν ενδιαφέρεται ιστό δεν οδηγεί πουθενά . Αν σε επίπεδο Αγγλικών το ίδιο το σχολείο δημιουργούσε τις συνθήκες για  να πάρει το παιδί το αντίστοιχο δίπλωμα τότε θα είχε νόημα να παρακολουθήσει συστηματικά το αντίστοιχο μάθημα και το ο αντίστοιχος δάσκαλος να αισθανθεί ότι κάνει καλά τη δουλειά του
 
ESOS: Οι φοιτητές εγκαταλείπουν τα ΑΕΙ αδυνατώντας να συνεχίσουν τις σπουδές τους λόγω της   έλλειψης φοιτητικής μέριμνας.  Οχετέ κάποιο σχέδιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Εδώ είναι το μεγάλο πρόβλημα με τους «αιώνιους» .Θεωρούμε ότι είναι ψευδοπρόβλημα . Μπορούν είτε να δηλώσουν  ότι διακόπτουν για  ένα δύο χρόνια  και άρα αυτά δεν προσμετρούνται στο άθροισμα των ετών που είναι να φοιτήσουν . Αλλά ακόμη και αν σιωπηλά το κάνεις αυτό δεν κοστίζει τίποτα  . Το κράτος δεν πληρώνει τίποτα.

ESOS: Έχετε χαρακτηρίσει  ρουσφετολογικό το  σχέδιο ΑΘΗΝΑ . Προτίθεστε να το επανεξετάσετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Και αυτό είναι ένα μεγάλο ερώτημα . Ολόκληρο το τοπίο στην ανώτατη παιδεία , δηλαδή η μεταλυκειακή όσο και οι συγχωνεύσεις , έγιναν με κριτήρια που δεν είναι πάντα ορθολογικά και προφανώς  τέτοια θέματα θα τα δούμε σίγουρα. Απλώς δεν μπορούσαν να είναι αυτά της άμεσης προτεραιότητας
ESOS: Θα ικανοποιήσετε το αίτημα για μάστερ στο ΕΜΠ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:   Είναι μια παλιά ιστορία αυτή . Το Πολυτεχνείο είναι πενταετές , όπως και η Γεωπονική . Ετσι όπως είναι αυτή τη στιγμή η κατάσταση  είναι ισότιμο  με τριετή προγράμματα, της Αγγλίας για παράδειγμα. Είναι μια απόλυτα ανορθολογική κατάσταση . Έχουμε ήδη αρχίσει να μελετάμε το ζήτημα αυτό και να προχωρήσουμε πολύ σύντομα σε μία ρύθμιση που να ικανοποιεί όλους
 

 

Σχόλια (3)

 
Κώστας
11 Μάιος 2015 18:41

η πδσ δεν ξεκίνησε ακόμη!!!

 
Δημήτρης
11 Μάιος 2015 19:09

Ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, σχολείο Πολιτιστικό κέντρο, Κατάργηση Πανελλαδικών,κατάργηση συναδέλφων φροντιστηρίων, αναβάθμιση εκπ/κού κλπ ανέξοδες, ανεφάρμοστες, αριστερές αμπελοφιλοσοφίες!

 
Εκπαιδευτικός και Γονιός
11 Μάιος 2015 22:41

Έχεις σκεφτεί την παραίτηση;;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.