Φιλόλογοι το χρέος μας

01/06/2015

Άκουσε το άρθρο

 Αγαπητοί συνάδελφοι Φιλόλογοι που διδάσκετε στα ελληνικά σχολεία,

Εἰμαι κι εγώ ένας φιλόλογος,που συντάσσω  αυτό το κείμενο προκειμένου να βγω από την αδράνεια και τη «φορμόλη»της καθημερνότητάς  μου και  να ενώσω τη δειλή φωνή μου με άλλους ευσυνείδητους φιλολόγους συναδέλφους μας για μια κατάφωρη αδικία που ετοιμάζεται να συντελεστεί στην εκπαίδευση των παιδιών μας. Πρὀκειται για την τροποποίηση των διατάξεων του Ν.4186/2013 περί παιδείας ,σύμφωνα με την οποία περιορίζεται σε μια διδακτική ώρα το μάθημα της Λογοτεχνίας ΓΠ της Γ΄Λυκείου, προκειμένου  να προστεθεί στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα ώρα από το μάθημα Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών.

Καλό είναι να ενημερώσουμε τους συναδέλφους Φιλολόγους για την αυθαιρεσία αυτή προκειμένου να συσπειρωθούμε όλοι,ώστε να προσυπογράψουμε ένα κείμενο διαμαρτυρίας και να  το κοινοποιήσουμε στον Τύπο αλλά και στο Υπουργείο Παιδείας.

Εννοείται πως δεν επιθυμώ να δημιουργήσω αντιπαλότητα  και σύγκρουση με τους συναδέλφους Κοινωνιολόγους,που εύλογα χαίρονται για την παγκυριαρχία των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος της Κοινωνιολογίας ( 3 ώρες Πολιτική Παιδεία στην Α΄τάξη,2ώρες ως μάθημα Γενικής Παιδείας στη Β΄τάξη και 2 ώρες στον αντίστοιχη Ομάδα Προσανατολισμού της Β’τἀξης, 2 ώρες για την Ομάδα Προσανατολισμού Θεωρητικών Σπουδών στη Γ ’τάξη,2 ώρες για την Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής  στη Γ ’τάξη).Όμως οφείλουμε να αντισταθούμε στην προοδευτική υποβάθμιση των ανθρωπιστικών-φιλoλογικών σπουδών ,στην ακόλουθη  απώλεια των φιλολογικών ωρών διδασκαλίας και πρωτίστως στην απαξίωση ενός  τέτοιου μαθήματος, της Λογοτεχνίας,που συμβάλλει τα μέγιστα στην ηθική,πνευματική και αισθητική επένδυση των παιδιών μας.  

Επομένως, είναι αναγκαίο να διακηρύξουμε στο Υπουργείο ότι η Λογοτεχνία δεν είναι απλώς ένα μάθημα με χρηστικό χαρακτήρα,που «παραγεμίζει» τα παιδιά μας με άχρηστες τυποποιημένες γνώσεις,αλλά συμβάλλει στην αληθινή και εκλεκτή καλλιέργεια των ψυχών,αφού αποτελεί έναν διαχρονικό φορέα αγωγή και αισθητικής συγκίνηση για κάθε ηλικία,καλλιεργεί την τρυφερότητα,την ευγένεια και το ανθρωπιστικό ήθος ,στοιχεία τόσο απαραίτητα για τον ανθρωπιστικό εξοπλισμό ,κυρίως,των σύγχρονων παιδιών,που ζουν σε ένα κόσμο ωμής βίας και αμοραλισμού καθημερινά

Είναι ανάγκη να πειστεί το Υπουργείο και η κοινωνία εν γένει ότι με τη Λογοτεχνία διευρύνεται και εμπλουτίζεται αβίαστα και ευχάριστα το κοσμοείδωλο των νέων ανθρώπων,καθώς αυτή περιλαμβάνει ποικίλες κοινωνιολογικές, ιστορικές και πολιτισμικές γνώσεις  και πληροφορίες χωρίς τον τυποποιημένο και χρησιμοθηρικό χαρακτήρα των γνώσεων άλλων μαθημάτων.Συνάμα η Λογοτεχνία προσφέρει ορθά γλωσσικά πρότυπα ,αυξάνει τις γλωσσικές δεξιότητες και ευαισθητοποιεί για τον θεμελιώδη πολιτισμικό στυλοβάτη του έθνους,τη γλώσσα.Και αυτό είναι ιδιαίτερα επιτακτικό σήμερα,που οι νέοι μας πρέπει να γνωρίσουν και να διαφυλάξουν το γλωσσικό πλούτο της ελληνικής γλώσας,με τον οποίο έρχονται σε επαφή μέσω της ανάγνωσης εκλεκτών ποιητικών και πεζών δημιουργημάτων του έντεχνου λόγου.Μάλιστα,το σχολικό εχχειρίδιο Λογοτεχνίας,της Γ’τάξης,για το οποίο αφιερώνεται μόνο μια ώρα,περιλαμβάνει εκλεκτά ποιητική και πεζά κείμενα του β μισού του 20ου αιώνα και η απώλεια διδακτικών ωρών απαξιώνει το σημαντικό έργο αυτών των δημιουργών.Ούτε η εισαγωγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα του μαθήματος της Λογοτεχνίας Κατεύθυνσης δε μπορεί να λειτουργήσει εξισορροπητικά,καθώς το συγκεκριμένο μάθημα δεν εξετάζεται πανελλαδικά και το χειρότερο δεν αποτελεί συμπλήρωμα -όπως επιβάλλεται-του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας  ενώ ,επιπλέον,απευθύνεται μόνο σε μαθητές Θεωρητικού προσανατολισμού.  

Συνάδελφοι,η μείωση των διδακτικών ωρών από το μάθημα της Λογοτεχνίας δεν πρέπει να μας αφήσει ασυγκίνητους και για έναν ακόμη λόγο.Οι ώρες διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων περιορίζονται δραστικά στο Λύκειο ή δεν έχουν την ποιότητα αυτή που θα διεγείρει το ενδιαφέρον των μαθητών μας και έτσι ενισχύουν τη συνακόλουθη τάση περιφρόνησης των φιλολογικών και ανθρωπιστικών σπουδών ,που είναι οι τελευταίοι προμαχώνες των ανθρωπιστικών αξιών.Τι απομένει μετά;ΈναΓυμνάσιο και  Λύκειο που προετοιμάζει  μονομερώς ψυχρούς ανθρώπους ,που θα διαβάσουν υπεράνθρωπα και κάποιοι…εκλεκτοί (!) θα μεταμορφωθούν στο μέλλον σε ψυχρούς επιστήμονες ,κενοί από συναίσθημα και ψυχή αλλά…. με πολλούς μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους.Ένα Λύκειο και Γυμνάσιο που τα ίδια απαξιώνουν τα φιλολογικά μαθήματα τους,ενισχύοντας μια στείρα αρχαιομάθεια η οποία στηρίζεται σε απεριόριστη ύλη,ή διατηρώντας ελλιπέστατα ,κακογραμμένα εγχειρίδια-όπως αυτό των Αρχαίων Θεωρητικής Κατεύθυνσης- ή διδάσκοντας την Ιστορία του λαού μας με απλοϊκό ή ανεπαρκή  τρόπο -όπως στη Β΄ταξη των Επαγγελματικών Λυκείων ή επιλέγοντας απωθητικά κείμενα για διδασκαλία της αρχαίας γλώσσας -όπως στα Γυμνάσια-ή δεν φέρνουν ,σκόπιμα (ίσως) σε πιο συχνή  επαφή το νέο άνθρωπο με εκλεκτά κείμενα σπουδαίων διανοητών του παγκόσμιου πνεύματος όπως είναι οι Τραγικοί και Λυρικοί ποιητές μας..

Και τώρα ήρθε η δραστική περικοπή των ωρών της Λογοτεχνίας και ολόκληρη η υποτίμησή της στην Γ΄τάξη,ακολουθώντας τις επιταγές της εποχής.Μιας εποχής που δεν ξέρει τι σημαίνει Ανθρωπος αλλά θηρεύει μόνο τίτλους και αξιώματα,( ειδικά στο δικό μας μίζερο εκπαιδευτικό τομέα θεωρούνται προαπαιτούμενα),συσσωρεύει διαρκώς ύλη,αποξενώνεται μέσα στην ψευδαισθησιακή μακαριότητα  των ηλεκτρονικών μέσων,καταφεύγει στις πρόσκαιρες λύσεις των ψυχοφαρμάκων και ξεχνά εντελώς  τον Άνθρωπο,την ψυχή ,τις σχέσεις του και τις αξίες του.Αν χάσουμε,όμως,τον Άνθρωπο τι απομένει;

Γι’αυτό αξίζει να διατρανώσουμε το αίτημά μας να μη μειωθούν οι ώρες του πολύτιμου αυτού μαθήματος,της Λογοτεχνίας, όσο κι αν το αίτημά μας ακούγεται υπερβολικό και ίσως παράκαιρο ,αφου το τροποποιητικό Νομοσχέδιο έχει ψηφιστεί.Αξίζει να επισημάνουμε το θέμα και να προσπαθήσουμε να μεταπείσουμε τους ιθύνοντες.Το χρωστάμε στα παιδιά μας ,που είναι απροστάτευτα στο σύγχρονο ανάλγητο κόσμο μας .Το χρωστάμε στο λειτούργημα που επιτελούμε ως Δάσκαλοι,ως Γονείς,ως  αληθινοί Ανθρωποι.

ΓΚΙΑΦΗΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ
ΓΕ.Λ  ΑΝΔΡΑΒΙΔΑΣ (ΗΛΕΙΑΣ) 

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (8)

ΒΒ
|

Teacher ε όχι και οι απόφοιτοι αρχαιολογικού λατινικά! Ειλικρινά θα ήθελα να μας εκθέσεις το συλλογισμό σου.

Nd
|

Αγαπητέ teacher (και γνωστέ θεολόγε) κάνεις τους συνήθεις, προσφιλείς σου πλην όμως πρόχειρους διαχωρισμούς σου, αντανακλώντας τη γενικότερη άγνοιά σου. Τα φιλολογικά μαθήματα (τα οποία όντως συμβατικά ονομάζονται έτσι) διδάσκονται οριζόντια και όχι κάθετα. Ο φιλόλογος προσεγγίζει διεπιστημονικά το κάθε αντικείμενο, γι' αυτό και η ειδικότητα είναι εξαιρετικά απαιτητική. Δεν υποστηρίζουμε οτι τα γνωρίζουμε όλα, όμως για να προσεγγίσουμε διδακτικά για παράδειγμα ένα αρχαίο κείμενο, ειμαστε υποχρεωμενοι να γνωρίζουμε γραμματολογία, συντακτικό- γραμμματική, καθώς και το ιστορικό, φιλοσοφικό ή λογοτεχνικό πλαίσιο. Βλέπεις δεν φταίμε εμείς αλλά... ο Θουκυδίδης ήταν ιστορικός και ο Πλάτωνας φιλόσοφος. Ακόμα και η έκθεση προϋποθέτει γνωση των φιλοσοφικών συλλογισμων, πώς να το κάνουμε; Εγώ ως γλωσσολόγος, αν και εδωσα εξετάσειςστο ΑΣΕΠ στην Ιστορία (όλων των περιόδων) στη λογοτεχνία, στη Γλώσσα, κατά τη λογική σου δεν εχω θέση στο σχολείο. Ο απόφοιτος παιδαγωγικής ο οποίος εχει κάνει απειρες ώρες ειδικης διδακτικής σε όλα τα αντικείμενα με ποια λογική πρέπει να διδάσκει ...ΣΕΠ; Και μην ψευδεσαι για τους ΠΕ4. Εξετάζονται μεν σε όλα τα μαθήματα αλλά με πολύ χαμηλό συντελεστή στα μαθήματα που δεν ανήκουν στο επιστημονικό τους αντικείμενο. Στην πράξη βεβαια διδάσκουν και φυσική και χημεία και βιολογία.

Τeacher
|

H καθαρή λύση για τον κλ. ΠΕ02 ήταν και παραμένει μία:
θεσμοθετημένη διάκριση διδακτικών ρόλων βάσει της ε ι δ ι κ ό τ η τ α ς. Ενδεικτικά, (και με ακολουθητέο το παράδειγμα του τέως ενιαίου κλ. ΠΕ04) θα μπορούσε να ομαδοποιηθεί και ν΄ απαρτίζεται εφεξής από τις ειδικότητες:

* ΠΕ02.01 Κλασσικής Φιλολογίας (με Α’ ανάθεση Αρχαία Ελληνικά, Λατινικά και λοιπά φιλολογικά),

* ΠΕ02.02 Μεσαιωνικής και Νεοελληνικής Φιλολογίας (με Α΄ ανάθεση σε Έκθεση / Έκφραση, Λογοτεχνία και λοιπά φιλολογικά),

* ΠΕ 02.03 Ιστορίας / Αρχαιολογίας (με Α΄ ανάθεση την Ιστορία για τους αποφοίτους του Ιστορικού και Αρχαία και Λατινικά για τους αποφοίτους του Αρχαιολογικού τμήματος),

* ΠΕ 02.04 Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας – Κοινωνικών και Φιλοσοφικών Σπουδών (ΦΠΨ – Κ.Φ.Σ.) [με Α΄ ανάθεση στη Φιλοσοφία, τη Ψυχολογία και α π ο κ λ ε ι σ τ ι κ ό τ η τ α στη διδασκαλία του Σ. Ε. Π.],

έτσι ώστε το αυτονόητο, το να διδάσκει, δηλαδή, ο καθένας τα Α΄ (και τα Β΄, βάσει της συναφείας ως προς το κύριο αντικείμενο) αναθέσεως μαθήματα, τα οποία (βάσει του τίτλου της ειδικότητας των σπουδών του) του αντιστοιχούν, να γίνει, επιτέλους, πράξη!

Τι εξάλλου και άραγε το (επί τη βάσει επιστημονικών κριτηρίων και παιδαγωγικών προϋποθέσεων) ορθολογικότερον;...

provlimatismenos
|

Τελικά οι φιλόλογοι μπορούν να διδάξουν τα πάντα ανεξάρτητα από τις σπουδές τους;
Και κάθε άλλη ειδικότητα λειτουργεί εις βάρος της παιδείας μας και των μαθητών μας;

παιδεια2015
|

Με τόσες ώρες φιλολογικών μαθημάτων στο Λύκειο, γιατί τα παιδιά μας γίνονται ανίκανα να χειριστούν την Ελληνική Γλώσσα.

δημητρης
|

Ως φιλόλογο με θίγει αυτό το "μέτρο". Αλλά, σε αντίθεση με τους κοινωνιολόγους, διεκδικήσαμε ποτέ επιστημονικά τα μαθήματά μας? Όταν φιλόλογοι, ιστορικοί, φπψ-τες δηλώνουν ένα και το αυτό, λογικό είναι να θεωρούμαστε κλάδος μπαλατέρ, λίγο απ όλα. Γι αυτό και χαρίστηκαν β' αναθέσεις ιστορίας (κ λογοτεχνίας) σε ξενόγλωσσους, γτ δεν έχουμε διεκδικήσει την αποκλειστικότητα στα αντικείμενά μας. Ας μη γκρινιάζουμε μόνο όταν μας θίγουν...

Βασίλης
|

Νομίζω πως άλλο είναι το χρέος μας. Να διαμαρτυρηθούμε για την ποιότητα της διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων. Να τοποθετηθούμε με τόλμη και πάλι για τους σκοπούς των μαθημάτων που διδάσκουμε... Να αναζητήσουμε νέους τρόπους να αναδείξουμε την αξία τους, αφού πρώτα την ορ΄σουμε εκ νέου στο διαγραφόμενο πλαίσιο. Αντίθετοι στην κυρίαρχη τρέχουσα λογική και στο αυτονόητο. Και τότε έχω την αίσθση ότι δύσκολα θα επιχειρήσουν ανάλογες περικοπές. Μόνο τότε όμως....

Κατερίνα
|

ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ! ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΔΡΑΣΟΥΜΕ...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ