Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ενιαίο βιβλίο υπό προϋποθέσεις

Η συγγραφή και η εκτύπωση νέων σχολικών βιβλίων έχει υπολογισθεί ότι θα κοστίσει περίπου 30 εκ. Ευρώ και θα χρειασθούν τουλάχιστον δυο σχολικά έτη για τη παραγωγή τους.
Δημοσίευση: 10/06/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το esos μετά την εξαγγελία του υπουργού Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά , ότι στις προθέσεις του είναι η θεσμοθέτηση του ενιαίου βιβλίου για το Γυμνάσιο και το Λύκειο, συζήτησε και αναζήτησε στοιχεία σχετικά με το κατά πόσο είναι εφικτή μια τέτοια προσπάθεια.

Από το ρεπορτάζ που κάναμε προέκυψαν τα εξής:

Α. Κατ αρχή ο υπουργός Παιδείας δεν διευκρίνισε εάν το ενιαίο βιβλίο αφορά «οριζόντια» προσέγγιση, δηλαδή τη διαθεματική ενοποίηση των διδακτικών αντικειμένων ή την «κάθετη» δηλαδή ενιαίο βιβλίο (κοινό) για την Α΄,Β΄, Γ΄ τάξη του Γυμνασίου και Λυκείου αντίστοιχα.

Β. Το ενιαίο βιβλίο έτσι και αλλιώς δημιουργεί και οικονομία στο κόστος εκτύπωσης και διαχείρισης από τους μαθητές, αφού είτε θα έχουν λιγότερο αριθμό βιβλίων ,είτε θα το χρησιμοποιούν για τρία συνεχή διδακτικά χρόνια.

Γ. Το ενιαίο βιβλίο είναι ένα θέμα προβληματισμού που έχει τεθεί και στο παρελθόν με υποστηριχτές ,αλλά και πολέμιους.

Δ. Ανεξάρτητα όμως από την άποψη του καθένα, υπάρχουν έτσι και αλλιώς θέματα που θα πρέπει να συζητηθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα, όπως και οι προϋποθέσεις εφαρμογής του ενιαίου βιβλίου.

Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας:

1.Το βιβλίο στην εκπαίδευση είναι υποστηρικτικό υλικό των διδασκόντων και των μαθητών και όχι φυσικά το μόνο. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που δεν υπάρχει μόνο μία και μοναδική πηγή παροχής γνώσεων.

2.Πριν όμως από τη συγγραφή σχολικών βιβλίων θα πρέπει να υπάρχει συμφωνία στην διδακτική και εκπαιδευτική στρατηγική για τα Ωρολόγια προγράμματα (πόσες ώρες διδάσκεται το κάθε μάθημα) και στα Αναλυτικά προγράμματα (τι διδάσκεται, ποια η ύλη )

3.Απαιτείται Ενιαίο Πλαίσιο Αναλυτικών Προγραμμάτων προσαρμοσμένα στις νέες διδακτικές και παιδαγωγικές μεθόδους της διαθεματικότητας, της διερευνητικής ,συμμετοχικής και ανακαλυπτικής μάθησης, της χρήσης των νέων τεχνολογιών.

Επίσης θα πρέπει να κατοχυρώνεται και η σχετική αυτονομία της διδασκαλίας ανάλογα των δεδομένων του μαθητικού πληθυσμού .

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να οριστούν τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) και των Διαθεματικών Ενιαίων Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΣ),δηλαδή εάν είναι Στοχοκεντρικά ή ΄Εντασης και Έκτασης Ύλης ή και τα δύο μαζί.

4.Χρειάζεται επανακαθορισμός της ύλης ,μείωση και αναδιάταξη της και στο Γυμνάσιο και στο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο, καθώς και επανακαθορισμός των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στη βάση του τι διδάσκει η κάθε ειδικότητα.

5.Απαιτείται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ,τόσο στις παιδαγωγικές διδακτικές ,όσο και στη νέα φιλοσοφία της μάθησης που θα πρέπει να εισάγει το ενιαίο βιβλίο.

Απαιτούνται δηλαδή και επιμορφωτικά προγράμματα είτε ΕΣΠΑ ,είτε Κρατικού Προϋπολογισμού.

Η συγγραφή και η εκτύπωση νέων σχολικών βιβλίων έχει υπολογισθεί ότι θα κοστίσει περίπου 30 εκ. Ευρώ και θα χρειασθούν τουλάχιστον δυο σχολικά έτη για τη παραγωγή τους.

Είναι λοιπόν ένα ενδιαφέρον και σημαντικό θέμα –στοίχημα της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, και ελπίζουμε να το ανοίξει με σωστό ,σοβαρό και επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο.

Αλλιώς θα «καεί» και αυτό ,όπως και κάποια άλλα…

Σχόλια (1)

 
Μια καλή ιδέα
10 Ιουν 2015 14:37

Μακάρι να το προχωρήσουν, είναι το μόνο με θετικό πρόσημο από όσα έχουν κάνει ή ανακοινώσει έως τώρα.

Στις θετικές επιστήμες, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, το ενιαίο βιβλίο στο Λύκειο μπορεί να λειτουργήσει σαν πρακτικό εργαλείο μάθησης, αλλά μπορεί να αλλάξει και την νοοτροπία/ψυχολογία του μαθητή για τη διαδικασία της μάθησης.
Δεν θα είναι απλά εργαλείο για εκμάθηση του καθημερινού εξεταζόμενου μαθήματος, της χρονιάς συνολικά, αλλά και μια τράπεζα γνώσεων της επιστήμης για να αναζητά ο μαθητής ότι γνώσεις κρίνει ότι ξέχασε ή πρέπει να συμπληρώσει, για να μάθει νέα πράγματα ή να λύσει ένα πρόβλημα. Κάπως έτσι που θα δουλεύει και μεγάλος για να λύνει προβήματα μόνος του ...

Το "τράπεζα γνώσεων" που έγραψα κινδυνεύει βέβαια να θεωρηθεί δούρειος ίππος του καπιταλισμού .... παρασύρομαι από τα data base!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean