Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Τ. ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Ο εκφοβισμός είναι καταστάσεις που είναι ανάλογες με την κοινωνική αδικία

Οι προτάσεις για «Σχολείο ανοιχτό και το απόγευμα», σε συνεργασία και με άλλους φορείς, κυρίως τους γονείς, βεβαίως είναι σε μια πολύ θετική κατεύθυνση.
Δημοσίευση: 19/06/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Οσο καλά μέτρα και να πάρουμε, εναντίον της σχολικής βίας, όσα παρατηρητήρια και να φτιάξουμε, όσες δομές και να στήσουμε, η βία κι ο εκφοβισμός είναι καταστάσεις που είναι ανάλογες με την κοινωνική αδικία.

Αυτό μεταξύ άλλων τόνισε ο Αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης, κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ με θέμα: «Ενδοσχολική βία-Πορεία υλοποίησης δράσεων για την εξάλειψη του φαινομένου», και υπογράμμισε τα εξής:

Α. Το σχολείο δεν το φτιάχνουμε, φτιάχνοντας μόνο το σχολείο. Το σχολείο δεν είναι μια νησίδα μέσα σε μια θάλασσα όπου κυριαρχούν η ταξική ανισότητα, ο εθνικός φανατισμός, αλλά θα έλεγα και οι λειψές εκπαιδευτικές δομές, η υποβαθμισμένη τεχνική εκπαίδευση.

Β. Θα έλεγα ότι δεν μπορούμε να καταπολεμήσουμε τη βία και το σχολικό εκφοβισμό, αν δεν αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά την ενισχυτική διδασκαλία, την πρόσθετη διδακτική στήριξη, αν δεν αντιμετωπίσουμε με τμήματα υποδοχής τους μετανάστες, τους παλιννοστούντες μαθητές, που τους αφήνουμε να παλεύουν πολλές φορές σε ένα ακατάληπτο, ξένο κι εχθρικό γλωσσικό περιβάλλον.

Γ. Οι προτάσεις που ακούστηκαν για το «Σχολείο ανοιχτό και το απόγευμα», σε συνεργασία και με άλλους φορείς, κυρίως τους γονείς, βεβαίως είναι σε μια πολύ θετική κατεύθυνση. Για να προχωρήσει αυτό το Πρόγραμμα, αλλά και άλλα σχετικά, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, βασιζόμαστε κυρίως στους εκπαιδευτικούς. Χρειαζόμαστε πρωτίστως εκπαιδευτικούς εκπαιδευμένους, με παιδαγωγικό εξοπλισμό, με κέφι, με μεράκι, ευαισθησίες, εκπαιδευτικούς που θα διαθέτουν παραπάνω χρόνο για να δημιουργήσουν ένα σχολείο δημοκρατικό και ευχάριστο, στο οποίο τα παιδιά να μαθαίνουν πώς να συνδιαμορφώνουν τους κανόνες συνύπαρξης και στο οποίο θα μαθαίνουν πώς θα αντιμετωπίζουν τα προβλήματά τους και κυρίως πως δεν θα φοβούνται να μιλήσουν και να αντιδράσουν όταν αντιμετωπίζουν συμπεριφορές που τα προσβάλλουν ή τα θέτουν σε διακινδύνευση.

Δ. Αν δεν αλλάξει η κουλτούρα, το κλίμα, η ατμόσφαιρα στο σχολείο, αν δεν υπάρξει κινητοποίηση και κλίμα συνεργασίας με κοινούς στόχους ανάμεσα σε όλους τους παράγοντες της σχολικής κοινότητας και αν δεν μπουν μπροστά οι εκπαιδευτικοί με διάθεση προσφοράς χρόνου και ενέργειας, με πνεύμα συνεισφοράς, καταλαβαίνετε ότι το δημοκρατικό, κοινοτικό, συνεργατικό σχολείο και αυτό το Πρόγραμμα δεν θα λειτουργήσει.

Ε. Η καθιέρωση διαδικασιών ακρόασης, όταν εκδηλώνεται ένα περιστατικό βίας, και η ανάθεση ρόλου συμβούλων και μεσολαβητών σε εκπαιδευτικούς με ειδικές γνώσεις και δεξιότητες, θα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να εξηγούν τις συμπεριφορές τους, να εκφράζουν τις απόψεις τους, να επικοινωνούν ύστερα από την εκδήλωση συγκρούσεων ή βίαιων ενεργειών και να γίνεται προσπάθεια συμφιλίωσης μεταξύ των εμπλεκομένων.

Ζ. Αναφέρω, επίσης, ενδεικτικά για την ενίσχυση του ρόλου των ίδιων των μαθητών στη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων, ενδεχομένως με τη δημιουργία ομάδων φιλίας ή διαμεσολάβησης, ανάλογα με τις δυνατότητες υποστήριξης αυτών από εκπαιδευτικούς του σχολείου, καθώς και ανάπτυξη υποστηρικτικών μηχανισμών -σε αυτό υστερούμε- δηλαδή η δυνατότητα προσφυγής σε εξειδικευμένους επιστήμονες. Λέω «υστερούμε». Δεν είναι ανύπαρκτες αυτές οι δομές, αλλά θα έπρεπε να επεκταθούν σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα και τις σχολικές μονάδες, να υπάρχουν δηλαδή ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.λπ., ώστε σε περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαίο να προστρέχουμε σ’ αυτούς, ζητώντας τη βοήθειά τους.

Η. Επίσης, μπορεί να βοηθήσει η ανάπτυξη προαιρετικών ομαδικών δραστηριοτήτων που ενδιαφέρουν τους μαθητές και βοηθούν στην καλλιέργεια στενότερων δεσμών και σχέσεων συνεργασίας μεταξύ τους και υπάρχουν και πολλά-πολλά άλλα.

Θ. Για να ολοκληρώσω την αρχική αυτή τοποθέτηση, θα ήθελα να σας πω ότι έχει ήδη ξεκινήσει η υλοποίηση του Προγράμματος «Ανάπτυξη και λειτουργία δικτύου πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού». Αυτό είναι το δίκτυο.

Ι. Έχει μεγάλη σημασία για εμάς και θα φροντίσουμε ώστε μέσα από τις δράσεις και την καθημερινή παρουσία στο σχολείο να υπάρξει αντιμετώπιση του προβλήματος σε βάθος, με σταθερότητα και όχι επιφανειακά, με ψυχραιμία, χωρίς τη δημιουργία φοβιών ή παρασυρόμενοι από την καλλιέργεια ενός είδους «ηθικού πανικού» -σε εισαγωγικά- κυρίως λόγω του τρόπου που αντιμετωπίζουν το θέμα τα ΜΜΕ.

Κ. Το πλαίσιο αυτό, λοιπόν, το υφιστάμενο δίκτυο πρόληψης και αντιμετώπισης των φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού απευθύνεται σε όλους τους μαθητές και τους γονείς, συνεργάζεται με όλα τα τοπικά δίκτυα πρόληψης και φυσικά με τις τοπικές κοινωνίες.

Λ. Στην κορυφή αυτού του δικτύου βρίσκεται μια κεντρική επιστημονική επιτροπή, η οποία αποτελείται από έγκριτους ειδικούς με πολύχρονη εμπειρία πάνω στο θέμα και η οποία διαδραματίζει έναν κρίσιμο υποστηρικτικό και συμβουλευτικό ρόλο ολόκληρου του δικτύου.

Μ. Όπως γνωρίζετε, η δομή του δικτύου εκτείνεται σε δεκατρείς περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης, όπου λειτουργούν δεκατρείς επιτροπές συντονιστών δράσης και ταυτόχρονα αντίστοιχες περιφερειακές ομάδες δράσεων πρόληψης, στις οποίες συμμετέχουν πάνω από τετρακόσια στελέχη εκπαίδευσης, ενώ σε επίπεδο σχολικών μονάδων, στο δίκτυο συμμετέχουν δεκαεξίμισι χιλιάδες εκπαιδευτικοί, δύο ανά σχολική μονάδα, με συνεχή επιμόρφωση στα ζητήματα αντιμετώπισης της σχολικής βίας.

Ν. Στόχος μας είναι αυτό το σημαντικότατο δίκτυο να ισχυροποιηθεί και να δημιουργήσει δομημένες συνεργασίες σε όλες τις τοπικές κοινωνίες, ώστε η καθημερινότητα της προσπάθειας ενάντια στη σχολική βία να γίνει συνολικός στόχος σε κάθε σχολείο, σε κάθε γειτονιά.

Σχόλια (2)

 
περί εκφοβισμού στα σχολεία
21 Ιουν 2015 23:20

Μήπως, κύριε Κουράκη, καλλιεργεί τον εκφοβισμό στα σχολεία και εκείνος που αντί να κάνει διάλογο, επιδίδεται από θέση ισχύος μέσω των ΜΜΕ σε ισοπεδωτικούς αφορισμούς που συνδέουν όσους υποστηρίζουν την αριστεία με τους υπέρμαχους του ναζισμού ; Είναι αυτό δημοκρατικός διάλογος, συνεργασία, σεβασμός της αντίθετης άποψης ; Και πολύ περισσότερο, αποτελεί αυτή η απορριπτική στάση την ενδεδειγμένη αντιμετώπιση απέναντι σε καταξιωμένους δημόσιους λειτουργούς που μόχθησαν και συνεχίζουν να μοχθούν για να χτίσουν μια καλύτερη παιδεία ;

 
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΗΣ
20 Ιουν 2015 09:00

ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΛΥΣΗ ΚΥΡΙΕ ΚΟΥΡΑΚΗ ΑΠΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ .ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΑΛΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ .

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.