Ταμείο αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση της Έρευνας και τα Πανεπιστήμια ανακοίνωσε ο Αν. υπουργός Παιδεία

Το Ταμείο θα βασίζεται στη συνέργεια δημόσιων και ιδιωτικών πόρων. Οι δημόσιο πόροι θα προέρχονται κυρίως από το ΣΕΣ και οι ιδιωτικοί πόροι θα προέρχονται καταρχήν από χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

06/10/2015

Άκουσε το άρθρο

Τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου Ταμείου που θα είναι αποκλειστικά επιφορτισμένο με τη χρηματοδότηση της Έρευνας στα ΕΚ, τα Πανεπιστήμια και την καινοτόμο επιχειρηματικότητα, ανακοίνωσε σήμερα ο Αναπληρωτής υπουργός Παιδείας και Ερευνας  Κώστας Φωτάκης, κατά την ανάγνωση των Προγραμματικών Δηλώσεων , κι εξήγησε:

Α. Σε πρώτη φάση αναμένεται να εξασφαλίζει τη συνέχεια και στήριξη της ερευνητικής δραστηριότητας, τον εμπλουτισμό του ανθρώπινου δυναμικού και την αναβάθμιση και τη βιωσιμότητα των ερευνητικών υποδομών.

Β. Η φάση αυτή προσδιορίζεται για την περίοδο 2016-2017. Παράλληλα σε δεύτερη φάση θα προωθήσει την καινοτόμο επιχειρηματικότητα,  μειώνοντας το κόστος του χρήματος με την παροχή χαμηλότοκων δανείων για Έρευνα σε καινοτόμες επιχειρήσεις.

Με αυτόν τον τρόπο θα αναβαθμιστεί τόσο η Έρευνα που προκύπτει ως αποτέλεσμα επιστημονικής περιέργειας, όσο και η Έρευνα που συνδέεται με τις ανάγκες της αγοράς και τη στοχευμένη στήριξη καινοτόμων και νεοφυών επιχειρήσεων.

Γ. Το Ταμείο θα βασίζεται στη συνέργεια δημόσιων και ιδιωτικών πόρων. Οι δημόσιο πόροι θα προέρχονται κυρίως από το ΣΕΣ και οι ιδιωτικοί πόροι θα προέρχονται καταρχήν από χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Η Διοίκηση του Ταμείου σχεδιάζεται να είναι ανεξάρτητη από την πολιτική εξουσία και θα διασφαλίζει αξιόπιστες, αδιάβλητες και διαφανείς διαδικασίες χρηματοδότησης της Έρευνας. Το Ταμείο θα λειτουργεί με κανόνες απλούς που θα ανταποκρίνονται στη δυναμική που διέπει την Έρευνα ενώ ταυτόχρονα θα εξασφαλίζει το Δημόσιο συμφέρον.

Δ. Η δημιουργία του Ταμείου και η ανάπτυξη συναφών μηχανισμών για τη λειτουργία του αναμένεται να επιτρέψει τη ριζική αναζωογόνηση της Έρευνας στα ΕΚ, τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα και τις επιχειρήσεις και να διευκολύνει την ανάπτυξη μιας πραγματικής Οικονομίας της Γνώσης, η οποία θα συνεισφέρει ουσιαστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Ε. Το Ταμείο θα συγκροτηθεί με βάση διεθνή σχετικά πρότυπα και θα αποτελέσει μια εμβληματική θεσμική παρέμβαση με προοπτική πέραν της προγραμματικής περιόδου 2014-2020, με στόχο τη χάραξη και την υποστήριξη μιας μακρόχρονης εθνικής πολιτικής για την Έρευνα και την Καινοτομία.

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ

Οπως είπε ο κ. Φωτάκης, οι πρωτοβουλίες του Τομέα Έρευνας και Καινοτομίας του υπουργείου Παιδείας εστιάζονται σε δύο κύριους στόχους:

1.     Πρώτος στόχος είναι η επιστημονική Έρευνα που συντελείται στη χώρα να αποτελέσει στήριγμα για την Παιδεία και τον Πολιτισμό.

Δράσεις που βασίζονται στην όσμωση μεταξύ των τομέων αυτών συντελούν στη διαμόρφωση ενός ενιαίου χώρου Έρευνας και Παιδείας, που αποτελεί προγραμματικό στόχο της κυβερνητικής πολιτικής.

Αντίστοιχα, εμβληματικές πρωτοβουλίες που συνδέουν τον Πολιτισμό με την Έρευνα και την Τεχνολογία μπορεί να αναδείξουν συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και να δώσουν το στίγμα της διαχρονικότητας και της συνέχειας.

2.     Ο δεύτερος στόχος είναι το μεγάλο στοίχημα:
Με την Καινοτομία που προκύπτει από την αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων, η επιστημονική Έρευνα να γίνει μοχλός για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της χώρας, για να ξεπεραστεί η κοινωνική και οικονομική κρίση και να δημιουργηθούν προοπτικές για την «επόμενη ημέρα».

Πολλές προσπάθειες έχουν γίνει στο παρελθόν για το σκοπό αυτό. Τα αποτελέσματα όμως ήταν πενιχρά. Σαφώς χρειάζεται νέα σκέψη και νέες προσεγγίσεις που θα λαμβάνουν υπόψη τη διαμόρφωση του σημερινού διεθνούς τοπίου.

Δύο κύρια χαρακτηριστικά αυτού του τοπίου είναι η παγκοσμιοποίηση της Οικονομίας και η ταυτόχρονη παγκοσμιοποίηση της Γνώσης.

Οι στόχοι αυτοί, τόνισε ο Αν. υπουργός,  θα εξυπηρετηθούν από τρεις βασικές δράσεις:

•    Πρώτον, την προάσπιση και τη δημιουργία ευκαιριών για το εξαιρετικό επιστημονικό δυναμικό που διαθέτει η χώρα και το οποίο αποτελεί το συγκριτικό της πλεονέκτημα στη διεθνή αρένα.

Με ιδιαίτερη χαρά θα ήθελα να ανακοινώσω και από το βήμα της Βουλής, πρόσφατη αναφορά της ΕΕ όπου στα καλύτερα 50 Ερευνητικά Κέντρα της Ευρώπης όσον αφορά τις επιδόσεις τους στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο για την Έρευνα συγκαταλέγονται 4 ελληνικά Ερευνητικά Κέντρα.

Επιπλέον, είναι αξιοσημείωτο ότι έλληνες ερευνητές από τον ακαδημαϊκό ερευνητικό και επιχειρηματικό κόσμο κατάφεραν να προσελκύσουν συνολικά από το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο της ΕΕ, κατά τα έτη 2007-2013, ποσό μεγαλύτερο από 1 δισ € σε ανταγωνιστική βάση. Εάν δεν είχαν υπάρξει οι αντίστοιχες πρωτοβουλίες των Ελλήνων ερευνητών το ποσό αυτό δεν θα ερχόταν στη χώρα.

Όμως, το δυναμικό αυτό σήμερα αιμορραγεί. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Bloomberg την πενταετία 2009-2014, κατά την οποία κυριάρχησαν οι ατελέσφορες πολιτικές της λιτότητας, περίπου 20.000 εξειδικευμένοι επιστήμονες, ακαδημαϊκοί και ερευνητές εγκατέλειψαν τη χώρα.

Ο αριθμός αυτός είναι σχεδόν δεκαπλάσιος από αυτόν προηγούμενων πενταετιών.

Η άμεση προκήρυξη στοχευμένων δράσεων του νέου ΕΣΠΑ (ΣΕΣ) που δίνουν ευκαιρίες σε νέους ερευνητές να εργαστούν στη χώρα, με περισσότερους από 2000 ωφελούμενους μεταπτυχιακούς, υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδάκτορες ερευνητές, σε συνδυασμό με την τόνωση του ερευνητικού ιστού στα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ) και τα ΑΕΙ/ΤΕΙ, ώστε να δημιουργηθούν πόλοι έλξης για νέους ερευνητές  αλλά και για καταξιωμένους επιστήμονες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, βρίσκονται στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας.

•    Δεύτερη δράση είναι η προώθηση νομοθετικών και θεσμικών ρυθμίσεων που θα διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία των ΕΚ και θα απελευθερώνουν τις δυνατότητες που διαθέτουν για την επιδίωξη της επιστημονικής ποιότητας και της πραγματικής αριστείας.

Σε πρώτη φάση θα κατατεθούν νομοθετικές ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν επείγοντα θέματα τα οποία δημιουργήθηκαν μετά την ψήφιση του προβληματικού νόμου 4310/2014.

Με τις ρυθμίσεις αυτές ουσιατικά ακυρώνεται ο νόμος 4310/2014 και λαμβάνονται μέτρα που:

α) εξασφαλίζουν τη δημοκρατική διακυβέρνηση των ΕΚ και τον περιορισμό τυχόν αυθαιρεσιών,

β) βελτιώνονται οι εργασιακές συνθήκες ιδιαίτερα για νέους επιστήμονες και

γ) απλοποιούνται οι κανόνες υλοποίησης των ερευνητικών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.

Παράλληλα, τίθενται οι βάσεις για έναν επόμενο νομό πλαίσιο μακράς πνοής για την «Έρευνα και Καινοτομία».

Ο νόμος αυτός θα αντιμετωπίζει ολιστικά το ζήτημα της υγιούς σύνδεσης της Έρευνας με την Παραγωγή, χωρίς τις στρεβλώσεις που απορρέουν από μηχανιστικές και ιδεοληπτικές προσεγγίσεις που αποβλέπουν αποκλειστικά στη χρηστικότητα και οδηγούν στην εμπορευματοποίηση της Γνώσης, αγνοώντας τη σημασία των ερευνητικών αποτελεσμάτων που προκύπτουν ως αποτέλεσμα επιστημονικής περιέργειας.

Τέτοια αποτελέσματα, όπως έχει αποδειχθεί ιστορικά, έχουν τη μέγιστη επίδραση στην πραγματική οικονομία.

Αντίθετα, αποκλειστικά χρηστικού τύπου προσεγγίσεις λειτουργούν τελικά ανασταλτικά για την ανάπτυξη υγιούς επιχειρηματικότητας, την οποία υποτίθεται ότι εξυπηρετούν.

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (8)

Φοιτητής ΤΕΙ
|

Πράγματι η ανωτατοποίηση των ΤΕΙ περιορίστηκε κυρίως στο προσωπικό τους (βλ. κοινή νομοθεσία /προσόντα για την εκλογή μελών ΔΕΠ/ΕΠ) καθώς τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων παραμένουν τα ίδια όπως και η αντίληψη της κοινωνίας προς τα ιδρύματα γενικότερα.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να υπομένουμε τον κάθε υπουργό /υφυπουργό κτλ εσκεμμένα να υποδηλώνει ότι δεν αποτελούν Ανώτατα ιδρύματα. Διαφορετικά προσυπογράφουμε την περαιτέρω απαξίωση τους έως κάποια στιγμή να γυρίσουμε πίσω στην εποχή των αρχικών ΚΑΤΕΕ..

ΤΕΙΤΖΟΥ
|

Αγαπητοί,
όλα έχουν σχέση με την εφαρμογή του νόμου και όχι με τις ονομασίες και το τι κάθε φορά λέγεται.
Τα ΤΕΙ ανήκουν στα ΑΕΙ αλλά χαρακτηρίζονται ΤΕ και οι μισθοί είναι μικρότεροι, οι προκηρύξεις δεν του αναφέρουν πάντα, στα σχολεία δεν έχουν τις ίδιες αναθέσεις κλπ κλπ.
Μπορούν όλοι να κατανοήσουν, πως μόνο κατ όνομα είναι ΑΕΙ.
Λυπάμαι αν στεναχωρώ κάποιους αλλά με το να τα ονομάζουν ΑΕΙ και να υπάρχει ο διαχωρισμός, τι νόημα έχει?

Καθηγητής ΑΕΙ Τ. Τ.
|

Προς Χάρη.
Σαφώς οι όροι ΑΕΙ Τ. Τ. και ΤΕΙ είναι ισοδύναμοι. Ο Διαχωρισμός ΔΕΝ υφίσταται καθώς και τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ (από το 2001).
Με τη χρήση όμως του λανθασμένου διαχωρισμού ΑΕΙ /ΤΕΙ "όλοι οι Έλληνες" απλά θεωρούν ότι τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα δεν ανήκουν στην Ανώτατη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ίσως αυτή η παρανόηση είναι καλοδεχούμενη για κάποιους "συναδέλφους" από τον Πανεπιστημιακό κλάδο;
Προφανώς λοιπόν δεν πρόκειται για "εμμονή στο τυπικό" αλλά για επισήμανση ενός σοβαρού λάθους που επαναλαμβάνεται συνεχώς και εσκεμμένα. Μακάρι ο κ. Αναπληρωτής υπουργός (μέγα λάθος που έγραψα υφυπουργός.. προφανώς τεράστιας σημασίας για κάποιους) να αποτελέσει την εξαίρεση-προσωπικα αμφιβάλλω.

Προς Καθηγητή ΑΕΙ ΤΤ
|

O κ. Καθήγητής ΑΕΙ ΤΤ ψέγει τον κ. Φωτάκη οτι δεν κάνει αναφορά σε ΑΕΙ ΤΤ και τα ονομάζει ΤΕΙ (όχι Γιάννης-Γιαννάκης, δηλαδή) και ΑΚΡΙΒΩΣ απο κάτω τον αναφέρει ώς Υφυπουργό Παιδείας!!! Ενώ είναι Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και όχι Υφυπουργός. Υφυπουργός είναι ο κ. Πελεγρίνης! Καλή η εμμονή στο τυπικό αλλά να την εφαρμόζει πρώτα ο ίδιος ο κος Καθηγητής πρωτού δείξει με το δάκτυλο προς άλλους.

Χάρης
|

Οι συνάδελφοι των ΤΕΙ ή ΑΕΙ ΤΤ ή δεν ξέρω και εγώ πως αλλιώς θέλουν να λέγονται, θ α πρέπει να γνωρίζουν ένας λόγος στην Βουλή των Ελλήνων απευθύνεται σε όλους τους Έλληνες και όχι μόνο στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ. Υπο αυτό το πρίσμα τα ΑΕΙ ΤΤ ή ΤΕΙ έχουν γίνει ευρέως γνωστά ώς ΤΕΙ! Μπείτε ακόμα και στο site του ΤΕΙ Αθηνών και δείτε ΦΑΡΔΙΑ ΠΛΑΤΙΑ να γράφει "ΤΕΙ ΑΘΗΝΩΝ"!!! . Αφήστε λοιπόν την ΤΥΠΟΛΑΤΡΕΙΑ και μπείτε στην ΟΥΣΙΑ!

Μάκης Postdoc
|

α) O κος Φωτάκης με τόσο καλό βιογραφικό και εμπειρία δε γνωρίζει ότι από το 2001 δεν υπάρχουν ΑΕΙ και ΤΕΙ ως διαχωρισμός; Καλό είναι πριν δημοσιοποιήσουμε ένα έγγραφο να το χτενίζουμε με τη βοήθεια έμπιστων συνεργατών για να μην είμαστε εκτεθιμένοι.

β) Εξακολουθεί να πιστεύει ο συντάκτης του άρθρου πως κάποιος νέος επιστήμονας που έχει στόχους και δυνατότητες με δυνατότητα να πάει στο εξωτερικό για έρευνα/εργασία έχει σοβαρό λόγο να κάτσει στην Ελλάδα διαβάζοντας ένα τέτοιο άρθρο; Αν ήταν στη θέση αυτή ο ίδιος τι εντύπωση θα του δημιουργούσε η ανάγνωση ενός τέτοιου αοριστολογίου;

Πρόδρομος Γιαννάς
|

Οι προτάσεις του κ. Φωτάκη είναι στη σωστή κατεύθυνση και μακάρι να συμβάλλουν στην ανακοπή της διαρροής εγκεφάλων από την χώρα μας.

Μια παρατήρηση στο κείμενο:

Υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι του Υπουργείου Παιδείας θα πρέπει να σταματήσουν επιτέλους να διαχωρίζουν τα ΑΕΙ σε ΑΕΙ/ΤΕΙ και να αναφέρονται σε ΑΕΙ του πανεπιστημιακού και του τεχνολογικού τομέα όπως ορίζει και η νομοθεσία.

Καθηγητής ΑΕΙ Τ. Τ.
|

"..στα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ) και τα ΑΕΙ/ΤΕΙ.."!
Τάδε έφη ο υφυπουργός Παιδείας..
Δεν γνωρίζει άραγε ότι δεν υφίσταται ο διαχωρισμός ΑΕΙ/ΤΕΙ;
Τι να περιμένει κανείς μετά από αυτή την τοποθέτηση.. Συγχαρητήρια κύριοι, συνεχίστε τον ίδιο γνωστό έργο.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ