Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Ο Σ. Γκλαβάς είχε κάνει το διδακτορικό του στο νέο πρόεδρο του ΙΕΠ

Οι πέντε άξονες που θα κινηθεί η νέα διοίκηση του ΙΕΠ
Δημοσίευση: 18/11/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Σωτήρης Γκλαβάς που εντός των ημερών παραδίδει το χαρτοφυλάκιο του οργανισμού στη νέα διοίκηση είχε κάνει το διδακτορικό του στο νέο πρόεδρο που θα τον αντικαταστήσει με απόφαση του υπουργού Νίκου Φίλη, τον καθηγητή του ΕΚΠΑ Γεράσιμο Κουζέλη.

Ο κ. Κουζέλης απαρότι ακόμη δεν έχει διοριστεί επίσημα, καθώς δεν έχει εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ, βρίσεται σε καθημερινή επικοινωνία με τον κ. Γκλαβά και ενημερώνεται συνεχώς.

Μάλιστα ο νέος πρόεδρος παραβρέθηκε και σε δύο συνεδριάσεις του ΔΣ του ΙΕΠ.

Ο κ. Κουζέλης

Ο νέος πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης θα κινηθεί σε πέντε   άξονες , όπως τους ανέλυσε στους Βουλευτές  της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων  της Βουλής

Συγκεκριμένα ο κ. Κουζέλης, είπε τα εξής:

ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

Το πρώτο είναι ένας εξορθολογισμός των εκπαιδευτικών διαδικασιών. Νομίζω ότι χρειάζονται δείγματα απλοποίησης σε πάρα πολλά επίπεδα εντός του σχολείου. Αυτό σημαίνει ενίσχυση αλλά και εξοικονόμηση πόρων εννοώ δυναμικού εντός της εκπαίδευσης.

ΕΚΔΗΜΟΚΡΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Το δεύτερο είναι ότι χρειαζόμαστε και πάλι μία γενναία προσπάθεια εμβάθυνσης του εκ δημοκρατισμού του σχολείου, άνοιγμα του σχολείου προς την κοινωνία.

Δεν λέω κάτι που δεν έχει ξαναγίνει.

Έχουμε τέτοιες διαδικασίες όλα τα τελευταία χρόνια. Επίσης, χρειάζεται μία αύξηση της ευελιξίας του σχολείου άρα και της ευελιξίας των προγραμμάτων του.

Βέβαια, θα μείνω στο πρώτο σκέλος, σ’ αυτό που ανέφερα, άνοιγμα του σχολείου προς την κοινωνία.

Νομίζω ότι διεθνώς η εμπειρία μας δείχνει ότι τα εκπαιδευτικά προγράμματα με τη μεγαλύτερη επιτυχία στηρίχτηκαν σε ένα πραγματικά ευρύτατο άνοιγμα του σχολείου προς την κοινωνία.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Το τρίτο σημείο είναι ότι είμαστε αναγκασμένοι να δώσουμε – και το λέω και ως πανεπιστημιακός αυτό – άμεση προτεραιότητα στις δύο πρώτες βαθμίδες.

Συνηθίζουμε να λέμε ότι είναι ένας κοινός τόπος στο χώρος της εκπαίδευσης και ότι το κρίσιμο είναι το δημοτικό και όχι το νηπιαγωγείο.

Το λέμε μεν αλλά η πραγματοποίηση των συνεπειών αυτής της αρχής μάλλον τυπική ήταν παρά ουσιαστική.

Νομίζω ότι πρέπει να γίνει ουσιαστικά, και εννοώ   έμφαση στο αναλυτικό πρόγραμμα. Πρέπει, πράγματι, να ξανά δούμε τα αναλυτικά προγράμματα και βέβαια βλέποντας τα αναλυτικά προγράμματα πρέπει να ξαναδούμε το σχολείο.

Ενίσχυση εννοώ δε σημαίνει πρόσθεση.

Σημαίνει αφαίρεση ας πούμε ειδικοτήτων, επιμέρους πραγμάτων από το σχολείο.

Είναι πάρα πολύ βεβαρυμμένη σε όγκο δουλειάς ακόμα και στις σάκες των μαθητών, όπως πάρα πολλοί γονείς ξέρετε, η εκπαίδευση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Ο τέταρτος άξονας είναι ότι χρειαζόμαστε μία πληρέστερη παιδεία.

Άρα, πρέπει να ξανακερδίσουμε την έννοια της παιδείας με την ευρύτερη δυνατή έννοια.

Έχουμε πρόβλημα κοινωνικής συνείδησης στην Ελλάδα και το βλέπουμε πολύ συχνά σε διάφορες εκφάνσεις.

Επομένως, η συγκρότηση του πολίτη, και όχι μόνο του πολίτη του 2015, αλλά ακόμα και αυτό θα είχε πολύ μεγάλη σημασία, που είναι μεν στη λογική του ισχύοντος, ήδη, αναλυτικού προγράμματος πρέπει να ενισχυθεί.

Πληρέστερη παιδεία πράγματι για τις ανάγκες του πολίτη του σήμερα.   

ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Το πέμπτο και τελευταίο, θα ακουστεί λίγο υπερβολικό, λίγο ουτοπικό, αλλά θα πρέπει να βρούμε τους τρόπους να αντιστραφεί το κλίμα απαξίωσης συνολικά της εκπαίδευσης.

Είναι πάρα πολύ βαρύ αυτό το κλίμα και είναι μια απαξίωση των εκπαιδευτικών, πρωτίστως, αλλά και των ίδιων των διαδικασιών.

Είναι μια απαξίωση που και εγώ ως γονέας που είμαι και οι γονείς φέρουν και επιβάλλουν στο σχολείο.

Πρέπει η πολιτεία, και άρα στο βαθμό που το Ινστιτούτο, μπορεί να παίξει κάποιο ρόλο ώστε να ενισχύσουμε κατευθύνσεις που να αντιστρέφουν αυτό το κλίμα.

ΤΡΕΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ  

Με αυτά τα οράματα και χωρίς να λέω απολύτως τίποτα που δεν είναι σχεδόν προφανές όσο καταλαβαίνω το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει να κάνει τρεις κυρίως δουλειές., είπε ο νέος πρόεδρος του ΙΕΠ, κι εξήγησε:

Α.  Να παραγάγει εργαλεία και τα εργαλεία αυτά είναι για το υπουργείο Παιδείας, διότι είναι συμβουλευτικός θεσμός για το Υπουργείο Παιδείας άρα για την πολιτική που θέλει να ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια το υπουργείο.

Να παραγάγει εργαλεία για τον εκπαιδευτικό που είναι το κρισιμότερο και το αμεσότερο.

Αυτό σημαίνει βιβλία, υλικά, προγράμματα και φυσικά να παραγάγει εργαλεία για τη δουλειά των μαθητών στο σχολείο, στην τάξη που είναι το πιο άμεσο, γιατί συνήθως γνωρίζουμε τη δουλειά του Ινστιτούτου καταγραμμένη ως τα βιβλία που αλλάζουνε πάρα πολύ συχνά δυστυχώς.

Β. Πρέπει να διεξαγάγει έρευνα γιατί μιλάμε πάρα πολύ συχνά στο σχολείο με την καλή έννοια το λέω,  τις προκαταλήψεις που έχουν όλοι ή με την εμπειρία που είχαμε όταν είμασταν μαθητές είμαστε αναγκασμένοι τα πράγματα αλλάζουν, ο εκπαιδευτικός χώρος αλλάζει, το περιβάλλον το πολιτισμικό αλλάζει, είμαστε υποχρεωμένοι να ψάχνουμε να βρίσκουμε, να διερευνούμε και που βρίσκονται τα πράγματα αυτή τη στιγμή και τρίτον είναι δουλειά του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής να αξιοποιήσει το υπαρκτό δυναμικό εννοώ τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία, τους μαθητές, τους γονείς, το υπουργείο, πρώτα όμως τους εκπαιδευτικούς και με αυτή την έννοια θα ήθελα να δώσω έμφαση και ταυτόχρονα να αξιοποιήσει τη διεθνή εμπειρία.

Χρειάζεται δηλαδή πράγματι χωρίς πάλι  προκαταλήψεις να δούμε τι συμβαίνει γύρω μας να δούμε που έχουμε καλύτερα αποτελέσματα, με  υπό ποιους όρους και ποιες προϋποθέσεις και κλείνω πριν από  τα 10 λεπτά να κρατήσω μία λέξη του κυρίου υπουργού που για μένα έχει πολύ μεγάλη σημασία, συμβαίνει μάλιστα τον προηγούμενο Πρόεδρο να τον γνωρίζω γιατί έχει κάνει το διδακτορικό του σε μένα η έννοια της συνέχειας έχει για μένα κάποια σημασία.

Ναι παρά τις οποιεσδήποτε διαφορές που μπορεί να έχει κανείς λόγω αντίληψης για τα εκπαιδευτικά ζητήματα η συνέχεια σε όλες τις εκφάνσεις του τι σημαίνει σχολείο είναι πολύ κρίσιμη δουλειά, πολύ κρίσιμος παράγοντας άρα, συνέχεια και ταυτόχρονα συστηματικότητα στην δουλειά ελπίζω ότι θα μου δοθεί η δυνατότητα εντός του Ινστιτούτου να ακολουθήσω ένα συστηματικό πρόγραμμα με βάση τους άξονες που σας είπα και πρέπει να σας ομολογήσω πως με έχει καταλάβει δέος απέναντι σε αυτή την ευθύνη για πάρα πολλούς λόγους. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ

 ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Οι διαδικασίες είναι στο επίκεντρο και μια που το συζητήσαμε αυτό, εδώ όντως μια δυναμική, όπως τη λέμε στον κλάδο, ολοκλήρωσης του αναλυτικού προγράμματος που επιτρέπει σε μαθήματα να συγκοινωνούν, να συνδέονται, να συνομιλούν, νομίζω ότι είναι στη λογική των μεταρρυθμίσεων όλων των προηγούμενων ετών και ότι θα πρέπει να την ενισχύσουμε.
Με την ευκαιρία περνάω σε ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα του τρόπου οργάνωσης της διδασκαλίας, που είναι η αξιολόγηση. Βλέπετε ότι πάω κατευθείαν, ξέρω ότι είναι το επίδικο. Απολύτως θεωρώ ότι η αξιολόγηση είναι κρίσιμο ζήτημα, διότι χωρίς αξιολόγηση δεν μπορεί να υπάρχει ανατροφοδότηση, δεν ξέρουμε τι δεν πάει καλά. Αυτό ισχύει για οποιοδήποτε κοινωνικό έργο.
Προφανώς, το κρισιμότερο όλων είναι να αξιολογεί κανείς το ίδιο το αναλυτικό πρόγραμμα, τις ίδιες διαδικασίες, τα ίδια τα υλικά.
Επομένως, η προτεραιότητα θα έπρεπε να είναι εκεί και λέω ότι θα έπρεπε να είναι αυτονόητο, ειπώθηκε άλλωστε, αλλά νομίζω ότι εδώ στην Ελλάδα έχουμε μια υστέρηση. Δηλαδή, με μια αυτόματη ταχύτητα ως προς την αξιολόγηση κυρίως των μαθητών, ξεχνάμε ότι θα έπρεπε να αρχίσουμε από το πρόγραμμα.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ :Η αξιολόγηση και των εκπαιδευτικών, νομίζω ότι είναι απολύτως απαραίτητη, πρώτα απ’ όλα εξαιτίας ακριβώς της διάσωσης της αξίας που οι ίδιοι δίνουν στη δουλειά τους, την απίστευτη επένδυση που υπάρχει σε εργασία από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Το ζήτημα είναι ποια αξιολόγηση, αλλά έχει ειπωθεί και νομίζω ότι έχουμε κατακτήσει, πως αν κανείς φύγει από μια τιμωρητική λογική, υπάρχουν διαδικασίες αυτοαξιολόγησης.
Για να πω αυτό που εννοώ, ξέρω ότι πριν από μια 10ετία έχει κατατεθεί μια ολοκληρωμένη πρόταση αυτοαξιολόγησης, από έναν εξαιρετικό συνάδελφο, τον οποίο χάσαμε, τον κ. Σολωμό ως Αντιπρόεδρο του ΙΕΠ. Υπάρχει υλικό γι’ αυτό, πρέπει όμως να κατακτήσουμε τη δυνατότητα να μπορεί κανείς να συνεννοηθεί χωρίς τις ενστάσεις και εντάσεις, που έχει τροφοδοτήσει αυτή η κουβέντα προηγουμένως.

ΔΙΑΡΡΟΗ ΜΑΘΗΤΩΝ: Σαφέστατα υπάρχουν κάποιες αιχμές. Η διαρροή, η οποία έχει αυξηθεί μέσα στην κρίση σε ιδιαίτερες κοινωνικές ομάδες, φυσικά και θα πρέπει να είναι προτεραιότητά μας. Σε ότι αφορά εμένα και άρα το Ινστιτούτο, σε συνεργασία φυσικά με το Υπουργείο, θα πρέπει να το μελετήσουμε. Να δούμε τι σημαίνει αυτό. Από πού προέρχεται και ειδικά σε ότι αφορά τις ειδικές ομάδες.
Επειδή υπήρξαν κάποιες πολύ συγκεκριμένες ερωτήσεις να απαντήσω απλώς θετικά. Είναι δύσκολο να πω πολύ περισσότερα. Ναι, σαφέστατα το ολοήμερο είναι κάτι που θα πρέπει κανείς να σώσει με κάθε δυνατό τρόπο, «αστεράκι» τα οικονομικά.

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ: Νομίζω ότι και επί της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου έχουμε εδώ τον πρώην υπουργό. Έχουν γίνει οι συνεννοήσεις για την είσοδο της πιστοποίησης εντός του σχολείου. Εξαιρετικά κρίσιμο και δημοκρατικό μέτρο, για να πω κάτι που το αντιλαμβάνεστε.

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: Ναι, νομίζω το είπε και ο Υπουργός. Θα πρέπει εδώ να δούμε πως κάνει κανείς εξοικονόμηση πραγματικά πόρων και διαδικασιών. Πως απλοποιεί παραγωγικά τέτοια ζητήματα.
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ναι, είναι κεντρικό ζήτημα. Είναι κεντρικό έργο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ναι, σαφέστατα πρέπει κανείς πάλι να δώσει όλες τις δυνατές δυνάμεις στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ:  Είναι ένα τεράστιο ζήτημα, η κρισιμότητα του οποίου από μέρα σε μέρα αυξάνεται. Έχουμε και ζητήματα πειθαρχίας. Επομένως το δίπολο μεταξύ πειθαρχίας και αυτονομίας του μαθητή και από το ένα πάσχουμε και από το άλλο, σε ότι αντιλαμβάνομαι εγώ. Πιθανώς δεν τα ξέρω πολύ καλά, αλλά ναι, πρέπει να το δούμε. Υπάρχει bullying και να πω ότι αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να συνδέσουμε με την αντίληψή μας περί Δημοκρατίας, την πλήρη αντίληψή μας περί Δημοκρατίας, που σημαίνει πράγματι εκπαίδευση, διαπαιδαγώγηση πολιτών. Οι πολίτες πρέπει να είναι ικανοί να διαχειριστούν και τις συγκρούσεις.

Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΙΕΠ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ:Και τελευταίο ζήτημα, νομίζω, που μπορώ να πω επιγραμματικά, η σχέση με το υπουργείο. Χωρίς αυτήν δεν γίνεται. Ρωτήθηκα για αυτό. Είμαι απολύτως βέβαιος ότι θα έχω από την ηγεσία του Υπουργείου την στήριξη. Εξάλλου πρόταση του Υπουργείου είμαι.
Σε ότι με αφορά, θα προσπαθήσω να προσφέρω ότι δυνατό από τη λειτουργία του Ινστιτούτου προς το υπουργείο. Υπάρχει ένα ζήτημα στελέχωσης τώρα που μου το είπατε. Το είδα και εγώ. Ο αριθμός, ενδεχομένως θέλει επανέλεγχο. Είναι ένα Ινστιτούτο το οποίο στελεχώθηκε χωρίς να μπορεί να κάνει καμία προκήρυξη. Μακάρι να μπορούσε ή να μπορεί στο μέλλον.

Σχόλια (2)

 
fanis
18 Νοε 2015 22:04

Καλό ξεκινημα κυριε Κουζέλη.

 
ΗΡΑ
19 Νοε 2015 07:37

Γιατι αποτελεί είδηση το γεγονός ότι ο απερχόμενος πρόεδρος του Ι.Ε.Π. έκανε το διδακτορικό του στον μελλοντικό και δεν αποτελούν είδηση α) ότι το Ι.Ε.Π. δεν έχει μία για να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις του, β) ότι το Ι.Ε.Π. αντιλαμβάνεται εαυτόν ως παράρτημα του Υπ. Π.Ε.Θ. και ως εκ τούτου δεν μπορεί να λειτουργήσει στοιχειωδώς ανεξάρτητο απ΄αυτό ( το Υπ. Π.Ε.Θ.) και 3) ότι κάθε φορά που αλλάζει η κυβέρνηση πρέπει να αλλάξει και πρόεδρος του Ι.Ε.Π. ( και όχι μόνο)...... και πάει λέγοντες. Και για να το πούμε αλλιώς : Τι είχες Γιάνν΄, ό,τι είχα πάντα...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean