ΒΟΥΛΗ

Τι απάντησε στους Βουλευτές ο νέος πρόεδρος της ΔΕ των Π. Πειραματικών Σχολείων

Δημοσίευση: 04/12/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Πολύ καλή εκπαίδευση δεν γίνεται μόνο στα πειραματικά και στα πρότυπα, γίνεται σε πάρα πολλά σχολεία σε όλη την Ελλάδα, παρόλο τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, είπε ο νέος πρόεδρος της Διοικούσης Επιτροπής Προτύπων Πειραματικών Σχολείων –Δ.Ε.Π.Π.Σ., ενώ απαντώντας σε ερωτήσεις που του απηύθυναν οι Βουλευτές της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων  τόνισε τα εξής:

-  Πολλοί καλοί εκπαιδευτικοί, δεν υπάρχουν μόνο στα πειραματικά και στα πρότυπα, αλλά υπάρχουν σε χωριά, σε νησιά, σε πόλεις, με δύσκολες συνθήκες.

-Πρώτον, στα 36 χρόνια που είμαι στην εκπαίδευση και ασχολούμαι συστηματικά, και με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, έχω δει λαμπρούς εκπαιδευτικούς σε όλα τα μήκη και πλάτη της Ελλάδος.

- Δεύτερον, όταν κανείς κάνει μια πειραματική δουλειά, χρειάζεται να έχει και εκπαιδευτικούς με την αυξημένα κίνητρα και αυξημένα προσόντα.

- Τα αυξημένα προσόντα δεν είναι κατ' ανάγκη τα τυπικά προσόντα.

-Έχουμε τάση στις Επιτροπές Κρίσης των Εκπαιδευτικών, την προηγούμενη φορά, και είδα ότι πολλές φορές τα τυπικά προσόντα δεν ήταν και ουσιαστικά εκπαιδευτικά και το αντίθετο.

-Συνεπώς μιλάμε για επιλογές προσωπικού, οι οποίοι έχουν ουσιαστικά και τυπικά προσόντα.

-Όλες οι επιλογές αναπληρωτών καθηγητών, οι οποίες έχουν γίνει, επειδή τέθηκε το θέμα, ήταν επιλογές μετά από προκήρυξη και αυξημένων προσόντων.

-Επειδή τέθηκε επίσης το θέμα, ελάχιστα είναι τα κενά, μακάρι να μην υπήρχαν και αυτά, τα οποία υπάρχουν αυτή τη στιγμή ,στο χώρο των πειραματικών και πρότυπων σχολείων.

-Υπάρχουν δύο τρία σχολεία ,τα οποία πραγματικά έχουν πρόβλημα και ελπίζουμε ότι και αυτά θα καλυφθούν.

-Σχετικά με τη διάχυση. Το είπα και το είπε και ο κ. Υπουργός, ότι αυτή τη στιγμή έχει γίνει ένα πολύ καλό έργο στα πειραματικά σχολεία και θα σας δώσω τρία παραδείγματα.

- Στο δημοτικό σχολείο που βρίσκεται στην λαϊκή περιοχή του Ευόσμου, το οποίο έχει το απόγευμα ομίλους, έρχεται όλη η γειτονιά, άρα έχουμε διάχυση προς την κοινωνία.

-Από το Πειραματικό σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, δέκα μαθητές μας έχουν πάρει υποτροφία από το Χάρβαρντ και πάνε αυτή τη στιγμή, με πληρωμένα αρκετά  έξοδα, για να συμμετάσχουν σε ορισμένες δραστηριότητες.

-Πειραματισμός που σκεφτόμαστε, και το έχουμε προτείνει, έχει γίνει σε ένα σχολείο, δοκιμαστικά να δούμε εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης , όχι μόνο αυτές τις κλασικές, τις γνωσιοκεντρικές κτλ.

-Γίνεται ένα έργο πολύ σημαντικό και χρειάζονται δομές διάχυσης, μια πρώτη πρόταση και μια εισήγησή μου προς τον Υπουργό, γιατί ο Υπουργός αποφασίζει, η Δ.Ε.Π.Π.Σ. είναι εισηγητικό όργανο. Είναι εισηγητικό όργανο , αλλά εποπτεύει τα σχολεία.

-Η αύξηση, π.χ., των πειραματικών σχολείων, η σύνδεση μεταξύ τους κτλ., είναι αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας.

- Εμείς θα τα εισηγηθούμε, αλλά οι αποφάσεις είναι της πολιτικής ηγεσίας.

-Ένα δίκτυο πειραματικών σχολείων αφενός, ψηφιακές τεχνολογίες ανοιχτές σε όλους αφετέρου, ανοιχτοί ιστότοποι  και επιμορφωτικά σεμινάρια ή συνεδρία , είναι  δομές οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της εκπαίδευσης.

-Στην ανάπτυξη της εκπαίδευσης θα βοηθήσουν και οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι δεν πρέπει να είναι μόνιμοι στα πειραματικά σχολεία, πρέπει να έχουν σταθερές και οργανικές θέσεις μετά την πενταετή τους θητεία και την επόμενη πενταετή και το έχω εισηγηθεί και στον παρόντα Υπουργό αλλά και στον προηγούμενο ότι αυτό το θέμα πρέπει να λυθεί, γιατί ένας εργαζόμενος, οι εκπαιδευτικοί είναι εργαζόμενοι, δεν μπορεί να δουλεύει με ανασφάλεια.

-Πρέπει να ξέρει πού πατάει, διαφορετικά δεν μπορεί να αποδώσει όσο το δυνατόν περισσότερο.

-Για το θέμα των πειραματικών και των πρότυπων, τα πειραματικά σχολεία είναι σχολεία από τυχαία δείγματα.

-Όταν μπήκαν οι εξετάσεις στα πειραματικά σχολεία είχαμε γονείς οι οποίοι ξεκινούσαν τα φροντιστήρια και από πολύ νωρίς.

- Ξέρετε από πότε; Από την 3η δημοτικού και μετά, δηλαδή, είχαμε μια κατάσταση όπου από την Τετάρτη Δημοτικού και για τρία χρόνια έκαναν φροντιστήριο για να μπουν στο Γυμνάσιο, δύο τουλάχιστον χρόνια φροντιστήριο για να περάσουν από το Γυμνάσιο στο Λύκειο και τουλάχιστον άλλα δύο χρόνια στη διάρκεια του Λυκείου για να θα περάσουν το Πανεπιστήμιο, δηλαδή επτά χρόνια.

-Στα 12 χρόνια εκπαίδευσης, επτά χρόνια προετοιμασία σε φροντιστήριο και καταλαβαίνετε τι ανισότητες δημιουργεί αυτό, καταλαβαίνετε τι καταστροφικές συνέπειες έχει για τους μαθητές μας αυτό, στον ψυχισμό τους, στην πνευματική τους ισορροπία και όχι μόνο.

-Τοποθετήθηκα και είπα από την αρχή και το πιστεύω ακράδαντα, ότι πρέπει το σχολείο να είναι σχολείο για όλους ή τουλάχιστον να επεκταθεί το καλό σχολείο για όλους και να έχει ολιστική παιδεία.

-Ολιστική παιδεία δε σημαίνει γνωσιο-κεντρική παιδεία, οι εξετάσεις είναι γνωσιο-κεντρικές. Γνωσιο-κεντρικές όταν εξετάσουμε έναν μαθητή μόνο στα μαθηματικά, όπως ήταν οι εξετάσεις και στη γλώσσα, εξετάζουμε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα, δεν τον εξετάζουμε σαν έναν όλο.

-Υπάρχουν λοιπόν πολλά προβλήματα που βέβαια αυτό χρειάζεται πολύ μεγάλη συζήτηση για να δούμε πού θα πάει.

- Τα πρότυπα σχολεία και για το εάν πρέπει να υπάρχουν, καταρχήν πρότυπο και πειραματικό είναι δύο αντιφατικές έννοιες και αυτό ήταν το πρόβλημα του προηγούμενου νόμου και καλός έγινε και διαγωνίστηκαν.

-Υπάρχει μια ολόκληρη φιλολογία, μια ολόκληρη επιχειρηματολογία και γι' αυτό δεν θα ήθελα να επιμείνω περισσότερο.

-Οι εξετάσεις σε αυτές τις ηλικίες σας ανέφερα ότι δεν δημιουργούν ισότητες, δημιουργούν ανισότητες και εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα.

- Όμως κατά τη γνώμη μου θα μπορούσε να υπάρχουν κάποια πρότυπα σχολεία και αυτό είναι αντικείμενο του εθνικού διαλόγου υπό ειδικές συνθήκες και για ειδικές κατηγορίες και εκεί το συζητάμε κι εγώ προσωπικά το συζητώ.

-Υπάρχουν σε πολλές χώρες και από πάρα πολλά εκπαιδευτικά συστήματα και μια μορφή εντός εισαγωγικών πρότυπων είναι και τα μουσικά σχολεία, όπου πηγαίνουν μαθητές με ειδικές ικανότητες και κλήσεις και άρα με αυτή την έννοια είναι κάποια μορφής επιλογής και είναι ένα θέμα το οποίο χρειάζεται να συζητηθεί πάρα πολύ.

-Για το αν θα έχουμε επικοινωνία, βεβαίως και θα έχουμε επικοινωνία και εάν επιλέγω σαν Πρόεδρος θα είμαι ανοιχτός για όλους τους εκπροσώπους του Κοινοβουλίου, δεν υπάρχει θέμα για αυτό.

-Για το εάν θα έχουμε αυτονομία των σχολικών μονάδων και τι υπηρετούμε. Κοιτάξτε, δεν υπάρχει χώρα η οποία να μην έχει πειραματικά σχολεία.

-Είτε ήταν στο πάλαι ποτέ Σοβιετικό μπλοκ, είτε ήταν στη ανισο-φιλελεύθερη Αμερική, είτε ήταν στην Ευρώπη του κοινωνικού κράτους, είτε οτιδήποτε, σε όλες τις χώρες υπάρχουν πειραματικά σχολεία για να δοκιμάσουν.

-Δεν μπορούμε να παίζουμε με τα παιδιά, ούτε μπορούμε να παίζουμε και με τους εκπαιδευτικούς.

-Γι' αυτό τον λόγο πιλοτικά είναι πάγια η διαδικασία, πιλοτάρεις για να δεις τα θετικά και τα αρνητικά.

-Η πιλοτική διαδικασία γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων όπου θα γνωρίζουν το τι θα είναι και θα αναλάβουν το μερίδιο τους ότι εκεί τα παιδιά θα έχουν τη δική τους εκπαίδευση.

-Τώρα για την αποτίμηση και την αξιολόγηση, κανείς δεν είπε ή τουλάχιστον εγώ δεν το είπα, για την αξιολόγηση ό,τι είναι ενάντια.

-Άλλο όμως μια αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, άλλο μια διαμορφωτική αξιολόγηση της αποτίμησης του εκπαιδευτικό έργου και άλλο μια τιμωρητική αξιολόγηση.

-Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.

-Στην αποτίμηση δεν μπορεί να έχουμε εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων και στους οποίους χρειάζεται να αποτιμήσουμε το έργο τους και να μην αποτιμείται το έργο με κάποιες διαδικασίες στις οποίες να διαχέεται στην κοινωνία.

-Σας είπα, ότι αυτή τη στιγμή κληρονομήσαμε δικτυακές πλατφόρμες, οι οποίες έχουν πάρα πολλές πρακτικές, τις οποίες δεν τις κάνει κανένας τίποτε. Συνεπώς, το θέμα δεν είναι μόνο να κάνει κανείς το πειραματικό σχολείο, αλλά να έχει και δομές διάχυσης.

-Σχετικά με τον κ. Τσελφέ, είναι θέμα του Υπουργού. Ο κ. Τσελφές είναι εξαιρετικός συνάδελφος, έχουμε συνεργαστεί πάρα πολύ και είχε πολύ καλό έργο, εγώ δεν έχω να πω τίποτε. Εξελέγη πρόεδρος τμήματος και έχει ηυξημένα καθήκοντα.

-Μίλησα για την Δ.Ε.Π.Π.Σ., για τη διάχυση, για το πολιτικό πλαίσιο, για την αριστεία. Νομίζω ότι έχω καλύψει όλες τις ερωτήσεις.

-Κλείνω, λέγοντας ότι η Δ.Ε.Π.Π.Σ. είναι ένα εισηγητικό όργανο στην πολιτική του Υπουργείου, ένα όργανο εποπτείας. Φυσικά έχω τις απόψεις μου, μέσα από την πορεία μου στην εκπαίδευση, που είναι γνωστές και τις οποίες θα εισηγούμαι στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για να εφαρμόσει τις πολιτικές, που θεωρώ σκόπιμες, δόκιμες και για το καλό της ελληνικής εκπαίδευσης, για μια εκπαίδευση που πραγματικά θα απευθύνεται σ’ όλους τους μαθητές.

-Είναι εύκολο να λέμε ποιοτική εκπαίδευση σ’ όλους τους μαθητές, αλλά είναι πολύ δύσκολο να το κάνουμε και χρειάζονται πραγματικά και πραγματολογικά στοιχεία.

Σχόλια (1)

 
Άκης
04 Δεκ 2015 19:23

Μη τρελλαθούμε κιόλας!! Από πότε οι καθηγητάδες έχουν την στοιχειώδη γνώση του τί συμβαίνει στις διδακτικές αίθουσες? Καλός ο Ψύλλος αλλά ούτε ο ίδιος ούτε κανείς άλλος έχει ασχοληθεί σοβαρά με το φλέγον ερώτημα: γιατί αποτυγχάνουν όλες οι περισπούδαστες μεταρρυθμίσεις της τελευταίας 35ετίας? Γιατί όλοι οι εγχώριοι "σοφοί" σχεδιαστές εκπαιδευτικών συστημάτων τρέμουν την αξιολόγηση των σχεδιασμών τους και το μόνο που τους νοιάζει είναι να ρίχνουν τον μουτζούρη σ'αυτούς που καλούνται να υλοποιήσουν την κάθε τσαπατσουλιά τους?

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.