Placeholder

ΒΟΥΛΗ

ΑΝ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το εθνόμετρο, το ελληνόμετρο και το ηθικόμετρο δεν επέτρεπαν την επαφή των μαθητών με τον Καβάφη

Δεν μπορούμε να λειτουργούμε με κανόνες ελληνοπρέπειας, κανόνες εθνοπρέπειας, κανόνες ηθικοπρέπειας που επιβάλλουν κάποιοι και οι οποίοι θεωρούν ότι αυτόν τον κανόνα τον κρατούν μόνο αυτοί στα χέρια τους.
Δημοσίευση: 22/12/2015
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Α. Αφού έμαθα ιστορία, ας μιλήσω για το νομοσχέδιο τώρα. «Κατόπι -στην τελειοτέρα κοινωνία- κανένας άλλος καμωμένος σαν εμένα βέβαια θα φανεί κ' ελεύθερα θα κάμει.». Οι τρεις αυτοί στίχοι γράφτηκαν από τον Κωνσταντίνο Καβάφη το 1908. Είναι οι τρεις τελευταίοι στίχοι του ποιήματος «Κρυμμένα», ενός από τα σημαντικότερα ανέκδοτα ποιήματα του Αλεξανδρινού ποιητή.

Β. Ανήκω στις γενιές που δεν διδάχθηκαν στο σχολείο Καβάφη, γιατί ήταν ομοφυλόφιλος. Το εθνόμετρο της εποχής, το ελληνόμετρο και το ηθικόμετρο δεν επέτρεπαν την επαφή της ελληνικής μαθητιώσας νεολαίας με έναν μεγάλο ποιητή.

Γ. Σήμερα, εκατό χρόνια περίπου μετά, ακόμα συζητάμε για αυτή την «τελειοτέρα κοινωνία». Την έχουμε φτάσει; Σε καμία περίπτωση. Ας δεχθούμε, όμως, πως το σημερινό σύμφωνο, το σημερινό νομοθέτημα είναι ένα ελάχιστο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Τα παραπάνω τόνισε  σήμερα στη Βουλή η Αν. υπουργός Παιδείας  Σ. Αναγνωστοπούλου,  κατά τη συζήτηση επί του Σχεδίου Νόμου «Σύμφωνο συμβίωσης, άσκηση δικαιωμάτων, ποινικές και άλλες διατάξεις», το οποίο ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία στη Βουλή, και υπογράμμισε τα εξής:

Δ. Ας είμαι ξεκάθαρη από την αρχή. Όταν μιλάμε για το σύμφωνο συμβίωσης και τη σημασία του στη συγκεκριμένη συγκυρία, δεν μιλάμε πρωτίστως για ερωτική επιλογή. Μιλάμε για άρση μιας αδικίας, για την άρση του αποκλεισμού ενός μέρους του πληθυσμού της κοινωνίας, μιλάμε για την απόδοση ενός δικαιώματος.

Ε. Η πιο συνηθισμένη αρχή, έναρξη ενός ομοφοβικού σχολείου συνήθως είναι το περίφημο «εμένα δεν με ενδιαφέρει τι κάνει ο καθένας στο κρεβάτι του, αυτό είναι ιδιωτικό του θέμα, αλλά μη τυχόν και βλάψει τον δημόσιο χώρο, μη φανεί», «μη ελεύθερα κάμει», όπως έλεγε ο Καβάφης.

Ζ. Το τι κάνει, όμως, κάποιος στο δικαστήριο, το πώς τον αντιμετωπίζει το κληρονομικό δίκαιο, η ασφάλεια υγείας και μια σειρά από καθημερινές πρακτικές είναι θέματα της πολιτείας. Η σεξουαλική επιλογή πρέπει να σταματήσει να αστυνομοκρατείται, να σταματήσει να αποτελεί παράμετρο που γεννά πολίτες δεύτερης κατηγορίας.

Η. Μίλησαν πολλοί για τα δικαιώματα και το θέμα του δικαιώματος των ομόφυλων ζευγαριών. Εγώ, όμως, θα έρθω κατευθείαν σε ένα κρίσιμο θέμα, σε αυτό της δημοκρατίας.

Θ. Η δημοκρατία αποτελεί μία συνεχή διαδικασία, ένα συνεχές επίπονο διάβημα που ωθεί την κοινωνία να στοχάζεται και να αναστοχάζεται συνεχώς τον εαυτό της, που ωθεί ένα έθνος να επαναοριοθετεί τον εαυτό του και τις αρχές του, που ωθεί ένα κράτος να διευρύνει τα όρια της δημοκρατίας και να ρίχνει φως στις κρυμμένες ομάδες του πληθυσμού, σε αυτές που έχουν καταδικαστεί να είναι στο σκοτάδι.

Ι. Ένα δημοκρατικό κράτος, μία δημοκρατική κοινωνία, ένα δημοκρατικό έθνος είναι αυτά που έχουν τη δύναμη, επαναοριοθετώντας τον εαυτό τους, να λειτουργούν εγκλείοντας, εμπερικλείοντας, όχι αποκλείοντας, που έχουν το δικαίωμα, έχουν τη διεκδίκηση να θέλουν το σύνολο της κοινωνίας να βρίσκεται στο προσκήνιο της ιστορία.

Κ. Είμαστε σε μία δύσκολη φάση της ιστορίας κατά την οποία παίζεται η επιβίωση της ίδιας της κοινωνίας, της ίδιας της χώρας. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, όλες οι δυνάμεις της κοινωνίας πρέπει να είναι σε θέση μάχης, να είναι στο φως της ημέρας, του δημόσιου χώρου. Τα ομόφυλα ζευγάρια, ο ομόφυλος πληθυσμός αποτελούν μέρος αυτής της κοινωνίας.

Λ. Kαι μάλιστα, θα ήθελα να τονίσω ένα πράγμα. Θεωρούμε ότι αποδίδεται ή κάποιοι θεωρούν ότι η πολιτεία τώρα ή ο Υπουργός Δικαιοσύνης αποδίδει ένα προνόμιο, ένα χάρισμα στους ομοφυλόφιλους και στα ομόφυλα ζευγάρια. Είναι λάθος, απολύτως λάθος.

Μ. Το ομοφυλόφιλο κίνημα είναι ένα κίνημα πολλών δεκαετιών, που έχει συναντηθεί με το κίνημα για δημοκρατία, για χειραφέτηση αυτής της κοινωνίας. Δεν είναι κάτι που εμφανίζεται σήμερα και λόγω κάποιας ευρωπαϊκής δέσμευσης του αποδίδεται ένα προνόμιο. Είναι το δικαίωμα που έχει κατακτήσει με χρόνια αγώνων, μέσα στους αγώνες τους οποίους βρεθήκαμε μαζί από άλλους δρόμους. Είναι ένα από τα μέρη, μία από τις πτυχές των αγώνων για τη δημοκρατία σε αυτή τη χώρα.

Ν. Θυμάμαι πάντα στα τέλη της δεκαετίας του ’70, σε πολύ νεαρή ηλικία τότε, όταν εμείς από άλλη μεριά, το φοιτητικό κίνημα, συναντιόμασταν με το κίνημα που είχαν οι ομοφυλόφιλοι εκείνη την εποχή, κάτι που οδηγούσε και εμάς και νομίζω και το ομοφυλόφιλο κίνημα, σε περαιτέρω χειραφέτηση, σε περαιτέρω ώσμωση ανάμεσα σε αυτές τις πτυχές των κινημάτων για δημοκρατία.

Ξ. Άρα, μην θεωρούμε έναν κόσμο αποκλεισμένο, ο οποίος αυτή τη στιγμή βρίσκεται να του αποδίδεται ένα δικαίωμα. Το Σύμφωνο Συμβίωσης είναι ένα δικαίωμα, το οποίο έχει κερδίσει έτσι και αλλιώς από μόνο του αυτό το κίνημα. Η πολιτεία σήμερα δεν κάνει τίποτε άλλο παρά να του το αποδίδει επίσημα.

Ο. Θα ήθελα, λοιπόν, να πω ότι πολλοί μίλησαν για νέα τάξη πραγμάτων που μιλάει για δικαιωματική κοινωνία, που μιλάει για όλα αυτά. Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ένα πράγμα. Η νέα τάξη πραγμάτων βασίζεται στον εθνικισμό, στον αποκλεισμό που οδηγεί στην ιδιώτευση. Ανατροπή της νέας τάξης πραγμάτων είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ομάδες του πληθυσμού, οι μετανάστες δεύτερης γενιάς που μπορούν να πάρουν την ιθαγένεια, τα ομόφυλα ζευγάρια που μπορούν να έχουν τα δικαιώματά τους, η φτώχεια που πρέπει να είναι φανερή στο δημόσιο χώρο για τα δικαιώματά της. Όλα αυτά αποτελούν αντίσταση και ανατροπή του ρατσισμού, αντίσταση και ανατροπή στη νέα τάξη πραγμάτων.

Π. Δεν μπορούμε να λειτουργούμε με κανόνες ελληνοπρέπειας, κανόνες εθνοπρέπειας, κανόνες ηθικοπρέπειας που επιβάλλουν κάποιοι και οι οποίοι θεωρούν ότι αυτόν τον κανόνα τον κρατούν μόνο αυτοί στα χέρια τους. Αυτοί οι κανόνες είναι δημοκρατικά οριοθετημένοι και πολύς κόσμος, πολλές ομάδες έχουν δικαίωμα να πολεμάνε γι’ αυτούς.

Ρ. Τελειώνοντας, θα ήθελα να πω ότι το σημερινό νομοθέτημα δεν είναι απλώς μία ρυθμιστική κίνηση προς μία ομάδα συμπολιτών μας. Είναι πρώτα από όλα και πάνω από όλα, μία ελάχιστη εικόνα του κόσμου για τον οποίο μαχόμαστε, του κόσμου που επιθυμούμε να οικοδομήσουμε, μία εικόνα ελευθερίας, ισότητας και αλληλεγγύης, μία εικόνα δημοκρατίας.

Σχόλια (4)

 
k19
02 Ιαν 2016 02:42

Τάδε έφη υπουργός παιδείας. Μας εξηγεί και τι σημαίνει νέα τάξη πραγμάτων.
Η πολιτική πράξη κυρία υπουργέ έχει παιδαγωγικό χαραχτήρα ή όχι;

 
Ελένη
27 Δεκ 2015 16:02

Στην εποχή σας, μπορεί να μη διδαχτήκατε Καβάφη, αλλά στην εποχή μου (Σεπτέμβριος 2015) δεν είχα τη δυνατότητα να εξεταστώ σε μία σειρά μαθημάτων στη σχολή μου (Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Αθηνών) λόγω της μη απόσπασης καθηγητών από την κυβέρνησή σας, όπως επίσης δεν είχα τη δυνατότητα στο χειμερινό εξάμηνο 2015-2016 να διδαχτώ μία σειρά μαθημάτων για τον ίδιο λόγο. Εδώ δεν βλέπετε θέματα διακρίσεων σε βάρος μίας ομάδας φοιτητών;

 
theo
24 Δεκ 2015 04:08

Kalitera fygete apo to ypourgeio monoi sas. Allios den tha prolavete ta elikoptera.

 
Ελεύθερος
23 Δεκ 2015 13:33

Ε, όχι δά! Τώρα πια θα έχουμε μόνο αντιρατσιστόμετρο, αντιφασιστόμετρο, δημοκρατικόμετρο και ... gay-meter, σωστά; Όποιος δεν έχει σε ικανοποιητικό βαθμό κάτι από τα παραπάνω κατά την κρίση των σοφών νομοθετών μας θα διώκεται ελέω (αντι)ρατσιστικού νόμου, μέχρι να... αναστοχαστεί τις θέσεις του. Τα της νέας τάξεως έχουν οριοθετηθεί σαφώς, κατόπιν ωσμώσεως με τα κινήματα που ήθελαν απλή αναλογική, αλλά τώρα κυβερνούν χάρη στο bonus των 50 εδρών.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.