Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Σάλος με την πρόταση της ομάδας REN

Δημοσίευση: 17/01/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Μετά την πρώτη αποτυχημένη προσπάθεια διεξαγωγής δημόσιας συζήτησης του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου για την παιδεία, θα διεξαχθεί η δεύτερη συζήτηση στις 19/1/2016 στην οποία θα λάβουν μέρος όσοι εξασφαλίσουν πρόσκληση.

Η θεματική έχει τίτλο: Reform Education Now.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου παιδείας, στη θεματική θα συζητηθεί μια πρόταση ομάδας νέων σχετικά με την ανάγκη δόμησης ενός νέου εκπαιδευτικού μοντέλου στη χώρα μας.

Η πλήρης πρόταση της ομάδας  REN φαίνεται στο συνημμένο 1.

Η πρόταση REN ρίχνει λάδι στη φωτιά μετά το τεταμένο κλίμα που έχει δημιουργηθεί με την επεισοδιακή αναβολή της πρώτης συνεδρίασης και τούτο διότι περιέχει πολλές ανεφάρμοστες επιμέρους προτάσεις μερικές από τις οποίες μπορούν να χαρακτηριστούν προκλητικές για τον εκπαιδευτικό κλάδο και την κοινή γνώμη.

Τα ερωτήματα που δημιουργούνται σε όποιον μελετήσει την 30 σελίδων πρόταση, αναφέρουμε μερικά:

1. Γιατί μια αντίστοιχη πρόταση δεν έχει κατατεθεί επίσημα από το υπουργείο παιδείας, το ΙΕΠ, την Επιτροπή  Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου ή κάποιο συνδικαλιστικό φορέα της εκπαίδευσης;

2. Ποια είναι η ομάδα REN  και από ποιους αποτελείται; Οι νέοι της ομάδας REN είναι φοιτητές, μαθητές, πτυχιούχοι άνεργοι και γιατί δεν αναφέρεται πουθενά κανένα όνομα; Είναι σωστή η τακτική του υπουργείου παιδείας να θέτει σε δημόσια συζήτηση και μάλιστα στην αρχή του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου (υπάρχει σχετική ανάρτηση της πρότασης στο  http://dialogos.minedu.gov.gr/?p=699), ένα συγκεκριμένο μείζονος σημασίας θέμα, το οποίο εισηγούνται κάποιοι ανώνυμοι;

3. Το περιεχόμενο της πρότασης, συμπίπτει σε πάρα πολλά σημεία με την πρόταση για την παιδεία της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ.

4. Η πρόταση είναι δομημένη με γραφή  επιστημονικού κειμένου, περιέχει τεχνικές λεπτομέρειες σε εκπαιδευτικά θέματα  τα οποία είναι αδύνατον να γνωρίζει μια ομάδα νέων χωρίς πολυετή εκπαιδευτική εμπειρία τάξης, εμπειρία σε θέματα διοίκησης της εκπαίδευσης κλπ.

Είναι φανερό ότι πίσω από την «ομάδα νέων» υπάρχουν κάποιοι ιθύνοντες με εμπειρία σε Κέντρο Μελετών ή σε κάποιο Κέντρο θεμάτων Εκπαιδευτικής Πολιτικής ή και στα δύο.

Για ποιο λόγο γίνονται αυτά εν κρυπτώ και σε καθεστώς  ανωνυμίας;

5. Σε όλη την πρόταση δεν αναφέρεται οτιδήποτε έχει σχέση με τις σύγχρονες τάσεις που επικρατούν στα εκπαιδευτικά συστήματα των άλλων  Ευρωπαϊκών χωρών. Δεν αναφέρεται τίποτε για το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, τη σύνδεση εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Τι προτείνουν οι νέοι της ομάδας REN για τη διαρθρωτική ανεργία των νέων, τον περιορισμό της μετανάστευσης των νέων πτυχιούχων;

Πως θα χτυπηθεί η παραπαιδεία όταν όλοι οι μαθητές του «Ενιαίου Λυκείου» θα είναι εν δυνάμει υποψήφιοι φοιτητές πανεπιστημίων;

6. Στην εισαγωγή της πρότασης γίνεται αναφορά στο δικαίωμα για την παιδεία το οποίο   αναφέρεται σε διεθνείς συμβάσεις για ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού.

Αποκρύπτεται έντεχνα το άρθρο 26 της διακήρυξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όπου ρητά αναφέρεται ότι «Η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους» (συνημμένο 2).  

Η πρόταση δεν εξασφαλίζει την τεχνική εκπαίδευση για όλους γιατί απλά την καταργεί από το σχολικό δίκτυο.

Αποκρύπτεται επίσης έντεχνα, το άρθρο 28 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού όπου ρητά αναφέρεται ότι τα «συμβαλλόμενα κράτη οφείλουν να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη διάφορων μορφών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τόσο γενικής όσο και επαγγελματικής, τις καθιστούν ανοιχτές και προσιτές σε κάθε παιδί, και παίρνουν κατάλληλα μέτρα, όπως η θέσπιση της δωρεάν εκπαίδευσης και της προσφοράς χρηματικής βοήθειας σε περίπτωση ανάγκης» (συνημμένο 3).

Η Ελλάδα έχει υπογράψει την διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τη σύμβαση των δικαιωμάτων του παιδιού και είναι υποχρεωμένη να τηρεί τα όσα ορίζονται σε αυτές.

Οφείλει ή δεν οφείλει η Ελλάδα να σεβαστεί την υπογραφή της;

7. Το μάθημα της τεχνολογίας καταργείται από το Γυμνάσιο, όταν το μάθημα αυτό διδάσκεται ως μάθημα γενικής παιδείας σε όλα τα κράτη της Ε.Ε. σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Γνωρίζουν άραγε οι «νέοι» που κάνουν την πρόταση ότι αυτό είναι οπισθοδρόμηση;
 
8. Η επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης σε 12 χρόνια εμφανίζεται ως αναβάθμιση και ως βάση του εκπαιδευτικού συστήματος,  αποκρύπτεται ότι η ποιότητα και όχι η διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι το καθοριστικό στοιχείο της. Γιατί δεν αναφέρεται ότι κανένα Ευρωπαϊκό κράτος δεν έχει 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση πλην της Ουγγαρίας;

9. Στο προτεινόμενο  «Ενιαίο Λύκειο»  δεν συνυπάρχει η γενική και η επαγγελματική εκπαίδευση.

Μελετώντας το προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχουν ελάχιστα μονόωρα ή δίωρα μαθήματα προφανώς για να δικαιολογηθεί ο τίτλος «Ενιαίο».

Το Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο περιείχε πολύ περισσότερα τεχνολογικά μαθήματα σε αντίθεση με το προτεινόμενο ψευδεπίγραφο «Ενιαίο Λύκειο». Νομίζουν οι συντάκτες ότι μόνο η ονοματοδοσία καλύπτει τα πάντα;

10. Δεν αναφέρεται στην πρόταση εάν έχει γίνει κοστολόγησή και πόσα κονδύλια θα απαιτηθούν για την εφαρμογή της. Αμφιβάλει κανείς ότι τα απαιτούμενα κονδύλια είναι πολύ μεγάλα και είναι αδύνατο να βρεθούν;

11. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόταση στο σημείο που αναφέρεται στη μεταλυκειακή δευτεροβάθμια εκπαίδευση και προτείνεται: Η υπαγωγή κάθε μορφής επαγγελματική εκπαίδευση στο υπουργείο παιδείας, η ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΣ) οι οποίες θα συγκροτούνται από συγκεκριμένα ΤΕΙ, δημόσια ΙΕΚ, ΣΕΚ, ΚΕΚ, ΕΠΑΣ, σχολές ΟΑΕΔ ή Υπουργείων και ορισμένα πρώην Επαγγελματικά Λύκεια. Δεν αναφέρεται τίποτα για τα Εργαστηριακά Κέντρα, μήπως υπονοείται ότι θα καταργηθούν;

Υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία θα μπορούσε να σταθεί κάποιος αλλά είναι δύσκολο να γίνει αυτό στο παρόν άρθρο.

Άξια σχολιασμού είναι και τα εξής σημεία:

α) Στο Ενιαίο Λύκειο, «η προαγωγή σε επόμενη τάξη είναι αυτόματη», παραπομπή σε επανάληψη μιας τάξης γίνεται με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, αφού συναινέσουν ο μαθητής και οι κηδεμόνες. Τι γίνεται σε περίπτωση δυσαρμονίας συλλόγου διδασκόντων και μαθητή ή κηδεμόνων;

β) Γίνεται εξορθολογισμός των διδακτικών ωρών (τα μαθήματα αρχίζουν 15 έως 20 λεπτά αργότερα) διότι οι σύγχρονοι νέοι έχουν συνηθίσει να ζουν σε διαφοροποιημένα ωράρια!!!

Η διάρκεια της κάθε διδακτικής ώρας και κάθε διαλείμματος διαφοροποιείται.

Κάποιες διδακτικές ώρες θα διαρκούν 45 λεπτά και κάποιες άλλες 60 λεπτά. Με ποια κριτήρια ένα μάθημα θα εντάσσεται   σε 45λεπτη ή 60λεπτη   διάρκεια;

Τα διαλείμματα μπορεί να διαρκούν 5,10 ή 20 λεπτά και η λήξη των μαθημάτων γίνεται 14:55. Έχουν λάβει υπόψη τους οι «νέοι» που σύνταξαν την πρόταση ότι όλα αυτά έχουν σχέση και με τις κλιματολογικές συνθήκες, τις ώρες κοινής ησυχίας, το μεσημεριανό γεύμα κλπ.;

γ) Καθιερώνεται η προαιρετική συμμετοχή των σχολείων στις παρελάσεις.

Η συμμετοχή ή αποχή από τις παρελάσεις αποφασίζεται με ψηφοφορία γενικής συνέλευσης της μαθητικής κοινότητας.

Αναρωτήθηκαν οι συντάξαντες την πρόταση εάν η προαιρετική συμμετοχή στις παρελάσεις σημάνει σταδιακά την κατάργησή τους; Είναι ώριμη η ελληνική κοινωνία να το δεχτεί;

δ) Το μασκάρεμα και οι κάθε είδους καρναβαλικές εκδηλώσεις επισημοποιούνται και επεκτείνονται σε 2 μέρες την Τσικνοπέμπτη και την Παρασκευή. Τι μάθημα θα γίνεται τις δύο αυτές μέρες όταν συνυπάρχουν οι εκδηλώσεις με τη διεξαγωγή μαθημάτων;

ε) Η διεξαγωγή  της πρωινής προσευχής   είναι αρμοδιότητα της σχολικής κοινότητας.
Εδώ η πρόταση της ομάδας REN επιχειρεί την απαλοιφή των παραδόσεων του ελληνικού λαού όπως είναι η πρωινή προσευχή.
Έχουν αναρωτηθεί οι συντάξαντες την πρόταση ότι θα πρέπει να είναι τουλάχιστον υποχρεωτική μια πρωινή συγκέντρωση για ανακοινώσεις κλπ;

στ) Τα ΤΕΙ χαρακτηρίζονται ως υβρίδια και κάποια από αυτά θα μετατραπούν σε Επαγγελματικές Σχολές.

Είχε υπόψη της την πρόταση REN η Αναπληρώτρια Υπουργός κ. Σία Αναγνωστοπούλου όταν  υποσχέθηκε τη μετεξέλιξη των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών;

ζ) Καθιερώνεται η νέα δομή Gap Term (Μεταβατική Περίοδος) η οποία θα διαρκεί 5 μήνες (Σεπτέμβριος – Ιανουάριος).

Η Gap Term αποτελεί γέφυρα μεταξύ του Ενιαίου Λυκείου και της Πανεπιστημιακής ή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ή και της αγοράς εργασίας. Σκοπός της γέφυρας αυτής είναι η ομαλή ένταξη των αποφοίτων Λυκείου στις νέες συνθήκες!

Στα πλαίσια της Μεταβατικής Περιόδου θα παραδίδονται μαθήματα προετοιμασίας από τα ΑΕΙ και τις ΕΠΣ, θα οργανώνονται ταξίδια και επισκέψεις σε προορισμούς εσωτερικού και εξωτερικού με ευθύνη του ΕΟΤ…………….κλπ.

Με άλλα λόγια το διάστημα Σεπτεμβρίου – Ιανουαρίου δεν θα είναι χρόνος φοίτησης, αλλά ένα είδος αγρανάπαυσης.

Η πρόταση REN είναι φανερό ότι περιέχει πλήθος ανεφάρμοστων επιμέρους προτάσεων και είναι διάτρητη σε πολλά σημεία.

Αυτό που είναι σε όλους πασιφανές, πως δεν το είδε το ΥΠΠΕΘ και θέτει προς συζήτηση σε εθνικό διάλογο μια τέτοια πρόταση;

Ίδωμεν.

 

Σχόλια (7)

 
Αντώνης
17 Ιαν 2016 16:06

Για να τελειώνουμε με το παραμύθι: κανένας 18χρονος του ΕΜΠ δεν μπορεί να γράψει ένα τέτοιο κείμενο (και ας είναι ένας και από το Αρσάκειο). Αντί να συζητηθούν πρώτα οι προτάσεις των φορέων ή του Υπουργείου (ποια είναι αυτή αλήθεια του Υπουργείου;), έχουμε την πρόταση μιας ομάδας που το Υπουργείο ούτε καν ανακοινώνει τα ονόματα των φοιτητών!

 
Γιώργος
18 Ιαν 2016 14:46

Εάν αυτές οι προτάσεις απηχούν απόψεις κυβερνητικών κύκλων, τότε απλώς θα έχουμε μιαν ακόμη αποτυχημένη μεταρρύθμιση. Κρίμα - και σας μιλά ένας αριστερός...

 
Αντώνιος
18 Ιαν 2016 15:36

Η ταπεινή μου άποψη είναι ότι πρόκειται για διαρροή κυβερνητικών κύκλων που περιβάλλεται τον μανδύα ''νέων'' (άρα προοδευτικών, μη συντηρητικών), ''άνεργων'' (συναισθηματική επίκληση) ''επιστημόνων'' (άρα πρέπει να τους ακούσουμε γιατί είναι γραμματιζούμενοι!). Κρίμα για φθηνά επικοινωνιακά κόλπα. Ακόμα ένα άλλο που μου έκανε εντύπωση: Στο νέο διευρυμένο πρόγραμμα χωρούν λογιών-λογιών μαθήματα αλλά δεν χωρούν τα Θρησκευτικά (!!!), που ως γνωστόν διδάσκονται 15 ώρες της εβδομάδα και δημιουργούν φασίστες!!! (ειρωνικό το σχόλιο!). Θέλει η κομπλεξικιά να χαρεί και η ... χαρά δεν την αφήνει. Κρίμα ...

 
ΑΡΙΣΤΕΡΑ
18 Ιαν 2016 18:32

Χίλια μπράβο στους .......πανεπιστήμονες ''φοιτητές''.
Αχ βρε Φίλη..........Φίλε!!!

 
Χαράλαμπος
18 Ιαν 2016 20:17

Μετά την ΟΜΑΔΑ ΝΕΩΝ σειρά έχει η ΟΜΑΔΑ ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΜΕΝΩΝ.

 
ΗΡΑ
18 Ιαν 2016 22:56

Το γεγονός και μόνο ότι προβάλλουν τις απόψεις τους - λέμε τώρα ΤΟΥΣ - υπό την ξενόγλωσση παρόλα "Reform Education Now" θα έπρεπε να απορριφθούν μετ' επαίνων κι όχι να τύχουν προκλητικά ευνοϊκής μεταχείρισης εκ μέρους της Επιτροπής του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου...

 
εν ενεργεία εκπαιδευτικός
20 Ιαν 2016 18:41

Συμφωνώ με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω και προσθέτω το εξής:
Ένα απ` τα πολλά μεγάλα προβλήματα αυτής της πρότασης είναι ότι
στο ημερήσιο ωρολόγιο πρόγραμμα αντί κάποιο ζευγάρι συνεχόμενων διδακτικών ωρών να βρίσκεται στην αρχή, αυτό βρίσκεται στο τέλος του υποχρεωτικού ωραρίου: 5η και 6η διδακτικές ώρες μαζί από 13:10 ως 14:55! Και δεν αναφέρομαι φυσικά στους εκπαιδευτικούς αλλά στους μαθητές! Όποια μαθήματα τοποθετηθούν τις 6ες διδακτικές ώρες ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ΝΑ ΤΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ οι μαθητές και όσο θα προχωράει η ώρα τόσο περισσότεροι μαθητές θα είναι εκνευρισμένοι και πεινασμένοι! Όσοι διδάσκουμε στην τάξη τις σημερινές 7ες ώρες (ως τις 14:00 ΚΑΙ με διάλειμμα προηγουμένως) το γνωρίζουμε ότι αυτό θα γίνει! Εκτός κι αν αυτή η ομάδα REN έχει καταλάβει ότι τα
διαφοροποιημένα ωράρια που έχουν συνηθίσει να ζουν οι σύγχρονοι νέοι συμφωνούν με αυτά ορισμένων μόνο νέων / πιθανότατα και οι ίδιοι? / που ξυπνούν αργά το πρωί και τρώνε μεσημεριανό γεύμα κατά το απόγευμα...

Αντίθετα, συμφωνώ με τον πλήρη υλικοτεχνικό εξοπλισμό όλων των σχολικών μοναδών, όπως:
εργαστήρια (στους τομείς: Φυσικές Επιστήμες, Εικαστικά, Μουσική, Πληροφορική, Ξένες Γλώσσες με τα ανάλογα όργανα), αίθουσα τελετών - γυμναστήριο (για τους τομείς Φυσικής Αγωγής, Θεατρικής Αγωγής αλλά και για ευρύτερες εκδηλώσεις), πιστοποιημένα κυλικεία και δυνατότητα θέρμανσης και φύλαξης σπιτικού φαγητού, σχολικό ιατρείο με δυνατότητα δωρεάν τέλεσης υγειονομικού ελέγχου των μαθητών σε ετήσια βάση από τον εκάστοτε δήμο και σύγχρονα συστήματα ασφάλειας (για ΟΛΟΥΣ όσους βρίσκονται στις σχολικές μονάδες: μαθητές, εκπαιδευτικούς, τον εργαζόμενο στο κυλικείο, την καθαρίστρια κ.λπ. και όχι μόνο για τους μαθητές, κυκλοφοριακές παρεμβάσεις και αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ).

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean