Placeholder

Εθνικός Διάλογος

Ο Α. Λιάκος ανοίγει τα “χαρτιά” του στο esos για Πανελλαδικές,Νέο Λύκειο,Δημοτικό,παρελάσεις, αξιολόγηση, Μεταπτυχιακά, συγχωνεύσεις ΑΕΙ, Φροντιστήρια, Ξένες Γλώσσες , Σχολικούς Συμβούλους, πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία και συμφέροντα

…σκέπτομαι μήπως θα ήταν καλύτερο να τελειώσω το βιβλίο μου, την ιστορία της Ελλάδας στον 20ο αιώνα, που θα έφτανε ως την κρίση του 2010 και την οποία θα παρέδιδα τον Φεβρουάριο στο Edinburg University Press.
Δημοσίευση: 09/02/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ο πρόεδρος της  Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία, Καθηγητής Αντώνης Λιάκος, ανοίγει τα “χαρτά” του στο esos σε μια “μίνι” συνέντευξη, αλλά με ενδιαφέρουσες απαντήσεις.

Μιλάει  για τις Πανελλαδικές, το Νέο Λύκειο, το Δημοτικό, τις μαθητικές παρελάσεις, την αξιολόγηση των εκπαιευτικών, τις αμοιβές και τα δίδακτρα στα Μεταπτυχιακά, τις επικείμενες συγχωνεύσεις ΑΕΙ, το ρόλο των Φροντιστηρίων, τις  Ξένες Γλώσσες και την πιστοποήση Γλωσσομάθειας, το θεσμό των Σχολικών  Συμβούλων, τοπολλαπλό βιβλίο στα σχολεία και τα συμφέροντα.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ξεσπά για τον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε θέσει το ζήτημα της εισαγωγής στα ΑΕΙ:  Πώς θα αλλάξετε τη νοοτροπία των γονιών να θέλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν σε Πανεπιστήμια ακόμη και αν έχουν βαθμολογία κάτω από τη βάση;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Έχω πει πολλές φορές πως οι εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ είναι μια καταστροφική διαδικασία για την εκπαίδευση. Ακυρώνεται το Λύκειο και η εξεταστική υστερία κατεβαίνει ακόμη και στο δημοτικό, επιβαρύνοντας δυσανάλογα και αναίτια τα παιδιά. Τα σχολεία σταματούν αρχές Μαΐου, χάνοντας δυο μήνες λειτουργίας. Η ίδια η διαδικασία της γνώσης αφυδατώνεται με αποτέλεσμα κακούς φοιτητές. Αλλά δημιουργείται και πλασματική εικόνα στα πανεπιστήμια. Πολύ μεγάλο ποσοστό δεν σπουδάζει αυτό που θέλει να σπουδάσει, εμποδίζοντας να σπουδάσουν αυτοί που επιθυμούν το αντικείμενο. Αυτά δεν είναι καινούργια, τα έχουν πεί όλοι οι προηγούμενοι Διάλογοι.  Γιατί απέτυχαν; Διότι επεδίωκαν μία και μοναδική λύση: τις εξετάσεις πάνω στην ύλη που έχουν διδαχτεί οι υποψήφιοι. Στη θέση της ίδιας λύσης για όλους, χρειάζεται  διαφοροποίηση. Διαφοροποίηση κατά σχολές, διαφοροποίηση κατά τις κλίσεις των παιδιών. Δεν μπορείτε να μετράτε διαφορετικές  δεξιότητες και διαφορετικά είδη ευφυΐας με μια ενιαία κλίμακα από 1-20! Γιατί το παιδί της δασοπονίας ή της ιχθυοκαλλιέργειας θα πρέπει να είναι καλός στην έκθεση ή τα μαθηματικά; Μπορεί να είναι κάτω του 10 αλλά οι επιδεξιότητες στην κατασκευαστική αντίληψη και πράξη να είναι του 20. Πώς μετράς την αποκλίνουσα ευφυία; Δεν είμαστε πια στην εποχή του φορντισμού, όπου η εκπαίδευση-εργοστάσιο έβγαζε πανομοιότυπα ανθρωπάκια. Η εποχή μας χρειάζεται τη διαφοροποίηση. Εξάλλου, εξαιτίας των εξετάσεων έχει παραμορφωθεί εντελώς το τοπίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Υπάρχουν τμήματα όπου σπουδάζουν όσοι δεν ενδιαφέρονται γι αυτά, και δεν σπουδάζουν όσοι ενδιαφέρονται. Και τι μπορεί να είναι η ύλη των εξετάσεων; Άλλο μεγάλο ζήτημα αυτό. Κοιτάξτε, το ζήτημα των εξετάσεων δεν απασχολεί μόνο την Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή στην Αμερική γίνεται μια τεράστια κριτική στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Καταγγέλλεται σαν άδικος, κοινωνικά ανάλγητος, που δίνει λάθος μηνύματα στην κοινωνία, καταστροφικός, που αδιαφορεί για εκείνα τα χαρακτηριστικά που αντίθετα θα έπρεπε να επιβραβεύει.  «Ας αντιστρέψουμε το κύμα» είναι το σύνθημα των αμερικάνων εκπαιδευτικών (Turning the Tide:
http://mcc.gse.harvard.edu/collegeadmissions) Γιατί όχι εδώ μια γενικευμένη συζήτηση πάνω στα ζητήματα αυτά που δεν είναι τεχνικά της εκπαίδευσης γιατί οι εξετάσεις αποτελούν την τελετουργία της ενηλικίωσης στις κοινωνίες μας.  Έως πότε θα είναι τόσο στενοί οι ορίζοντές μας;  

Η πορεία του Εθνικού Διαλόγου…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: κε πρόεδρε σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο Εθνικός Διάλογος για την παιδεία. Βρίσκεστε εντός του χρονοδιαγράμματος. Ποιες είναι από δω και πέρα η πρωτοβουλίες σας.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): O Διάλογος είναι ένα εγχείρημα εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Αντί η κυβέρνηση να κατεβεί λ.χ. με το πρόγραμμα του Σύριζα, ανέθεσε σε μια πολυπληθή επιτροπή από ειδικούς να ανοίξουν ένα διάλογο με την κοινωνία και να της προτείνουν μεταρρυθμίσεις που και στην κοινωνία έχουν ωριμάσει, αλλά και βρίσκονται σήμερα στην αιχμή της σύγχρονης παιδαγωγικής. Αυτή είναι και η πρωτοτυπία αυτού του Διαλόγου σε σχέση με προηγούμενους. Επομένως έχει  δύο άξονες που αναπτύσσονται σε δύο φάσεις. Ο πρώτος άξονας είναι η λειτουργία  της   Επιτροπής Διαλόγου, των υποεπιτροπών και των ομάδων εργασίας. Εδώ γίνεται η συστηματική δουλειά.    Σύντομα λ.χ. θα έχουμε τους στόχους του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ποτέ έως τώρα δεν τους είχαμε. Εκεί θα δούμε πού τείνει το εκπαιδευτικό μας σύστημα σε κάθε βαθμίδα. Με βάση τους στόχους αυτούς θα κρίνουμε τις εξετάσεις, αλλά και όλους τους συντελεστές της εκπαίδευσης.  Ο δεύτερος άξονας είναι η συζήτηση με    την κοινωνία  και    τις εκπαιδευτικές κοινότητες.   Η συζήτηση δεν γίνεται μόνο στα αμφιθέατρα. Γίνεται διαδικτυακά με πολύ πιο μεγάλο ακροατήριο. Έως τώρα έχουν υποβληθεί πάνω από 80 συγκροτημένες προτάσεις στον διαδικτυακό κόμβο του Διαλόγου, και με δική τους πρωτοβουλία μέσα ηλεκτρονικής ή έντυπης ενημέρωσης οργανώνουν ήδη   φόρουμ,  τα οποία αποδελτιώνουμε.   Η πρώτη φάση λοιπόν είναι αυτή της προετοιμασίας των θέσεων.  Ήδη οι επιτροπές και οι ομάδες εργασίας   ανταλλάσσουν και διασταυρώνουν κείμενα μεταξύ τους ώστε να συντονίζονται. Η δεύτερη φάση  αφορά την προβολή θέσεων και την πρόσκληση για συζήτηση πάνω στις θέσεις αυτές.   Πρέπει να πείσουμε για να υιοθετηθούν.

Συμμετοχή μαθητών και φοιτητών στον Εθνικό Διάλογο…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ:Στον Εθνικό Διάλογο δεν είδαμε μέχρι σήμερα να παίρνουν μέρος με κάποιο τρόπο μαθητές , φοιτητές και γονείς, ενώ αντιθέτως συμμετέχουν όλοι εκπαιδευτικοί συνδικαλιστικοί φορείς. Υπάρχουν τέτοιες πρωτοβουλίες στα στις σκέψεις σας;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Πώς δεν υπάρχουν; Λ.χ. οι προτάσεις της ομάδας REN, τα μέλη της οποίας στοχοποιήθηκαν και εκφοβίστηκαν τι ήταν; Εικοσάχρονα παιδιά που πρότειναν αλλαγές με βάση την εμπειρία τους.  Θέλουμε όλοι να ακουστούν και οι οργανωμένοι φορείς και ο κάθε πολίτης. Χωρίς ιεραρχίες ή προτεραιότητες. Όποιος έχει κάτι να πει που νομίζει ότι είναι αξιόλογο να το ανεβάσει στον ηλεκτρονικό διάλογο και  να αρθρογραφήσει.

Οι 12 υποεπιτροπές…

 esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια διαδικασία ακολουθούν στο διάλογο οι 12 υποεπιτροπές, οι οποίες απ ότι παίζουν δραστικό ρόλο στη σύνταξη των προτάσεων. Ποια κείμενα θα δούμε πρώτα να “οδεύουν” προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Όπως και στους προηγούμενους Διαλόγους, όχι μόνο οι αποφάσεις, αλλά και οι απόψεις που διατυπώνονται για να φτάσουμε στις αποφάσεις πρέπει να δημοσιεύονται. Ανεξαρτήτως του αποτελέσματος, ποια θα υιοθετηθεί, ποια όχι, ποιος συνδυασμός θα υπάρξει, είναι ένας πλούτος ιδεών και το κοινό εκπαιδεύεται στην πολυπλοκότητα των προβλημάτων και στις διαφορετικές προοπτικές που τα προσεγγίζουμε. Διευρύνουν τον ορίζοντα των προσδοκιών και ταυτόχρονα δείχνουν ότι για το ίδιο ζήτημα μπορούν να υπάρχουν περισσότερες λύσεις και προοπτικές. Δυστυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα , αλλά και τα ΜΜΕ, καλλιεργούν μια μονολιθική σκέψη, χωρίς αποχρώσεις και δυνατότητες συνδυασμών, έτσι κάθε τι που προκύπτει στο διάλογο παρουσιάζεται ως «σοκ», «βόμβα», «εκτός γραμμής».  «Ο διάλογος τέλειωσε», έγραφε η Εφημερίδα των Συντακτών  εχτές, δημοσιεύοντας τις αφετηριακές θέσεις, αυτές που τέθηκαν για να αρχίσει ο διάλογος. Τί να πεις; Συνέπειες μιας εκπαίδευσης που καλλιεργεί τον δογματισμό.

Αντιδράσεις τον δίνουν κάποιες μπαγιάτικες αριστερές ομάδες…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: Είδαμε τελευταία αντιδράσεις , στους τόπους όπου προγραμματίσατε δημόσιο διάλογο. Πιστεύεται ότι είναι αυθόρμητες αντιδράσεις ή υποκινούμενες από συγκεκριμένα πολιτικά “στρατόπεδα”;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Καταλαβαίνω ότι ο κόσμος δυσπιστεί γιατί έχει υποστεί περικοπές και εξευτελισμούς από όσους τον ενοχοποίησαν για την κρίση. 35% οι περικοπές στα σχολεία. Σ’ αυτή την ατμόσφαιρα εύκολα καλλιεργείται    η καχυποψία.  Από την άλλη μεριά, και η σκέψη στα εκπαιδευτικά ζητήματα είτε έμεινε καθηλωμένη σε προπολεμικές απόψεις, είτε εναγκαλίστηκε τεχνοκρατικές λύσεις  που κυκλοφορούν από μεσαίους ευρωγραφειοκράτες χωρίς μορφωτικό έρμα.    Δυστυχώς τον τόνο στις αντιδράσεις τον δίνουν κάποιες μπαγιάτικες αριστερές ομάδες, αλλά το πρόβλημα δεν είναι αυτοί.  Είναι οι σαστισμένοι που δεν μπορούν να αποφασίσουν με ποιους είναι. Το μυαλό λέει με το διάλογο, η συνήθεια με αυτούς που διαμαρτύρονται απ’έξω.

Τα συμφέροντα…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχουν πολιτικοί ή κοινωνικοί χώροι που δεν επιθυμούν να ολοκληρωθεί ο Εθνικός Διάλογος;   Σας έχει περάσει από το μυαλό σας ότι μπορεί να θίγετε συμφέροντα από τις τοποθετήσεις που έχετε κάνει για την παιδεία και φυσικά με αυτές έχετε δώσει το “στίγμα” τι μας περιμένει; Για παράδειγμα  ελεύθερη είσοδο αποφοίτων Λυκείου σε τμήματα μη περιζήτητα.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Βεβαίως τα ζητήματα της εκπαίδευσης είναι και σκληρά ζητήματα συμφερόντων, μικρών, μεγάλων και πολύ μεγάλων. Δείτε την υπόθεση των συγγραμμάτων. Το 2014-2015, μοιράστηκαν, πάνω   2.120.000 τόμοι  σε   230.000 φοιτητές   με   ετήσιο κόστος που ανέρχεται σε, περίπου, πενήντα τέσσερα (54) εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή στο 84% των συνολικών δαπανών για την απόκτηση επιστημονικού υλικού από τα ΑΕΙ. Δεν είναι εξωφρενικό;  Δεν υπάρχουν συμφέροντα εδώ;  Ο ξαφνικός πολλαπλασιασμός των μεταπτυχιακών δεν σχετίζεται με τις έξτρα αμοιβές καθηγητών; Όταν θα κυκλοφορήσει η αντίστοιχη μελέτη θα μείνετε έκπληκτοι. Η αποδιοργάνωση της δημόσιας εκπαίδευσης θα φέρει στο προσκήνιο τους κερδοσκόπους της εκπαίδευσης. Το σύστημα δεν μπορεί να κρατηθεί ως έχει. Η θα μεταρρυθμιστεί ριζικά, ή θα αποδιοργανωθεί.

 ….“τι ήθελα κι έμπλεκα;”…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεχθήκατε προσωπική σκληρή κριτική για τις απόψεις σας , με το άκουσμα και μόνο ότι ήσασταν ο προτεινόμενος από τον υπουργό Παιδείας ως πρόεδρος της Επιτροπής   Διαλόγου. Ψιθυρίσατε ποτέ από μέσα σας “τι ήθελα κι έμπλεκα;”.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Να σας πώ, οι επιθέσεις δεν με αγγίζουν. Για έναν άνθρωπο με τη δική που πορεία, αποτελούν υλικό για σκέψη και προκλήσεις για ακόμη μεγαλύτερη αποφασιστικότητα. Προσπαθώ πάντα να βλέπω αυτή την τωρινή μου εμπειρία και με τη ματιά του ιστορικού. Αυτό έχει και πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Πλεονεκτήματα γιατί βλέπεις τις εποχές να αλλάζουν και επομένως το μέγεθος των ζητημάτων που πρέπει να αλλάξουν. Μειονεκτήματα γιατί οι ιστορικοί δεν είναι αισιόδοξοι. Αντιλαμβάνονται τα όρια του βολονταρισμού στο χρόνο.  Όσο    για τα ψέματα και διαστρεβλώσεις που λέγονται (τάχα αποκάλεσα τους   μακεδονομάχους τζιχαντιστές, ή υποστήριξα την ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων), τα κείμενα μου ευτυχώς είναι σε δημόσια θέα.    Είναι γεγονός ότι μερικές φορές, όταν τα πράγματα δεν προχωράνε, όταν αντιλαμβάνομαι διπλές   συμπεριφορές, όταν καταλαβαίνεις την ανεπάρκεια του κρατικού μηχανισμού,  σκέπτομαι μήπως θα ήταν καλύτερο να τελειώσω το βιβλίο μου,  την ιστορία της Ελλάδας στον 20ο αιώνα, που θα έφτανε ως την κρίση του 2010 και την οποία θα παρέδιδα τον Φεβρουάριο στο Edinburg University Press. Προς το παρόν τις ιστορικές μου δουλειές τις έβαλα στο ψυγείο.  Ελπίζω   να τελειώσουμε,   έως το καλοκαίρι, και προπαντός να καταφέρουμε κάτι, ώστε  να ξαναγυρίσω στις μελέτες  και στην ησυχία μου.

Αμοιβές και δίδακτρα στα Μεταπτυχιακά

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ:Μεταπτυχιακά: Ναι στις αμοιβές των καθηγητών ή όχι; Δίδακτρα στα Μεταπτυχιακά: Να καταργηθούν ή να μειωθούν;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Πριν σας πώ, να τα αποτιμήσουμε τα μεταπτυχιακά, να δούμε τι είναι το καθένα και αν έχει λόγο ύπαρξης. Υπάρχουν πολλά καλά μεταπτυχιακά, που γίνονται με μεγάλη σοβαρότητα και υπευθυνότητα και άλλα που παραπέμπουν στη νοοτροπία που περιγράφει στο γνωστό φιλμ του Νικου Περάκη Αρπα-Κόλλα.    Η πολιτεία πρέπει να ενισχύσει και να επιβραβεύσει τα πρώτα, να μην χαριστεί επ’ουδενί  στα δεύτερα.

Συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ:Θεωρείται ότι είναι πολλά τα 37 ΑΕΙ που λειτουργούν στην Ελλάδα; Να υπάρξουν συγχωνεύσεις Ιδρυμάτων;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Πρέπει να αναμορφωθεί ο χάρτης της εκπαίδευσης.  Να δημιουργηθεί ενιαίος χώρος έρευνας εκπαίδευσης, να διασυνδεθούν οι πόλοι της εκπαίδευσης, αλλά προπαντός να μην χαθεί η βιοποικιλότητά της.  Οι συγχωνεύσεις ιδρυμάτων μπορούν να δημιουργήσουν ισχυρούς πανεπιστημιακούς πόλους κατά περιοχές. Προσωπικά μιλώντας, θεωρώ υπερβολικά μεγάλο τον αριθμό των 37 τριτοβάθμιων ιδρυμάτων. Δεν υποτιμώ βέβαια τις δυσκολίες και το κόστος γιατί υπάρχουν κτήρια εξοπλισμοί κλπ. Επίσης  η αναμόρφωση του χάρτη της εκπαίδευσης θα έχει τοπικό πολιτικό κόστος. Αλλά αυτή η κυβέρνηση   θα κερδίζει εμπιστοσύνη  αν δείχνει ότι είναι διατεθειμένη να αναμορφώσει τη χώρα συνολικά, και όχι να υποκύπτει στις διακομματικές τοπικές πιέσεις.  

Ο ρόλος των Φροντιστηρίων…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: Φροντιστήρια: Πιστεύεται ότι είναι παραπαιδεία όπως είπε την περασμένη εβδομάδα Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, ή ότι σήμερα παίζουν σημαντικό ρόλο στη μάθηση των μαθητών παράλληλα με το Λύκειο;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Εξαρτάται από το ερώτημα τι είδους πολίτες θέλουμε στο μέλλον, τι θελουμε να ξέρουν και να μπορούν να κάνουν αυτοί οι πολίτες, τι είδους κοινωνικές αρετές θέλουμε να καλλιεργήσουμε. Θα επιχειρήσουμε να δώσουμε απάντηση με το «Εθνικό πλαίσιο προσόντων» αλλά και με την αναμόρφωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.  Τα φροντιστήρια ασφαλώς εξυπηρετούν ανάγκες. Πάντοτε θα υπάρχουν αυτές οι ανάγκες. Αλλά το ζήτημα είναι να μην επισκιάζουν αυτές οι ανάγκες το σύνολο της εκπαίδευσης, όπως γίνεται τώρα.

Το Νέο Λύκειο…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ:Πως οραματίζεστε το Νέο Λύκειο; Εάν σας παρέχονταν η θεσμική ιδιότητα τι αλλαγές θα κάνατε αύριο στο Δημοτικό;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Την εγκύκλια εκπαίδευση τη σκέπτομαι να παρέχεται σε σχολεία που έχουν το καθένα την δική του ξεχωριστή οντότητα, προσωπικότητα, παραδόσεις, με δασκάλους και καθηγητές απελευθερωμένους από το ζυγό του αναλυτικού προγράμματος και το φόβο της προϊστάμενης γραφειοκρατίας, που σχεδιάζουν τα μαθήματά τους από κοινού σαν σχολείο, που συγκροτούν κοινότητα, που αμιλλώνται σε δημιουργικότητα, πρωτοτυπία, που τραβάνε το ενδιαφέρον των παιδιών, που τα βάζουν στο παιχνίδι της εκπαίδευσης. Σχολεία που είναι όχι κρατικά εμφυτεύματα στις κοινωνίες αλλά κόμβοι του τοπικού κοινωνικού και πολιτισμικού δικτύου.  Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σε μια κοινωνία είναι , από τις αλλεπάλληλες απογοητεύσεις, να πάψει να ονειρεύεται και να δοκιμάζει καινούργια πράγματα.  Αλλά αν έχουμε φτάσει στο ναδίρ, τότε γιατί να μη δούμε, να μην δοκιμάσουμε άλλα πράγματα;  

 Ξένες Γλώσσες και Πιστοποίηση Γλωσσομάθειας…

 esos-ΕΡΩΤΗΣΗ:Ξένες Γλώσσες: Είναι γνωστό ότι  τα  παιδιά μαθαίνουν τη ξένη γλώσσα στα Φροντιστήρια και δίνουν εξετάσεις σε ιδιωτικούς φορείς. Υπάρχουν συζητήσεις στην Επιτροπή  σας για τα ζητήματα αυτά;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Ναι και πολύ σοβαρή μάλιστα από ειδικούς. Τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν καλά τη γλώσσα μέσα στο σχολείο, και να πιστοποιείται αξιόπιστα εντός του εκπαιδευτικού μας συστήματος; Όπως γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες .  Θα δείτε τις προτάσεις.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως θα βλέπατε  την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Μια από τις επιτροπές μας μελετά το ζήτημα της αρχικής εκπαίδευσης και της συνεχούς επανεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση δεν μπορεί να ιδωθεί παρά μέσα από την καθιέρωση στόχων του εκπαιδευτικού συστήματος και κατάλληλων προγραμμάτων για να φτάσουμε στους στόχους αυτούς. Δεν μπορεί να είναι η καρικατούρα που παρουσιάστηκε ως αξιολόγηση με υστερικό τρόπο. Αλήθεια τι αξιολογούμε; Την ομαδικότητα και τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ευπροσηγορία,  ή χαρτιά και ψευτο-μεταπτυχιακά; Επειδή έχω καθοδηγήσει δεκάδες διδακτορικές διατριβές, έχω διαπιστώσει ότι  ένας καλός ερευνητής δεν είναι αναγκαστικά και καλός δάσκαλος.  Η αξιολόγηση κόντεψε να τινάξει το σχολείο στον αέρα και να θρονιάσει την καχυποψία και την περιφρόνηση ανάμεσα στους γονείς και τους δασκάλους.   Ο διάλογος θέλει να δημιουργήσει εμπιστοσύνη. Χωρίς εμπιστοσύνη εκπαίδευση δεν γίνεται.  Πρέπει να δώσουμε αυτοπεποίθηση στους δασκάλους και τους καθηγητές, να τους βοηθήσουμε να βρουν το πνεύμα δημιουργικότητας, να τους απελευθερώσουμε από το φόβο την ευθυνοφοβία και την τυπολατρία.  Όχι αξιολόγηση με τιμωρητικό χαρακτήρα και με σύστημα ποινών. Σχολεία φτιάχνουμε όχι φυλακές.

Ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ:Σχολικοί Σύμβουλοι; Ποια είναι η γνώμη σας για το θεσμό όπως λειτουργεί σήμερα. Προσφέρει στα σχολεία;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Να δούμε. Το ζήτημα είναι το αναλυτικό πρόγραμμα. Θα υπάρχει ένα αναλυτικό πρόγραμμα και οι δάσκαλοι θα προσπαθούν να το εφαρμόσουν και οι σύμβουλοι θα ελέγχουν την εφαρμογή, ή θα απελευθερώσουμε το σχολείο από το αναλυτικό πρόγραμμα και θα δώσουμε την δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να το σχεδιάζουν, να το συζητούν μεταξύ τους, να το προγραμματίζουν; Αυτά είναι στο τραπέζι των συζητήσεων τώρα.  Η διακυβέρνηση της εκπαίδευσης είναι ένα πολύ σπουδαίο ζήτημα.

Το γκρέμισμα των εκπαιδευτικών συστημάτων…

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ:Σκεφτήκατε ότι αυτό που τώρα εσείς κτίζετε ίσως μετά από ένα δύο ή τέσσερα χρόνια μια άλλη κυβέρνηση θα σας το γκρεμίσει; Πιστεύεται ότι έχετε πετύχει σε κάποιο βαθμό τη συναίνεση των άλλων κομμάτων;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Το πρόβλημα δεν είναι η συναίνεση των κομμάτων, αλλά της κοινωνίας. Αν περάσουν μερικές βασικές ιδέες σε μια κοινωνία, τα κόμματα κουτσά-στραβά θα προσαρμοστούν.    Προφανώς έργο δεν μπορεί να γίνει μόνο στο διάστημα μιας διακυβέρνησης, επομένως και άλλοι πρέπει να μοιραστούν τους στόχους της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Εγγυητής είναι η κοινωνία πάντως, στον όποιο βαθμό, όχι τα κόμματα.

Μαθητικές παρελάσεις…
 
esos-ΕΡΩΤΗΣΗ: Ναι ή όχι στις μαθητικές παρελάσεις;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Το ζήτημα είναι να καταλαβαίνουν τα παιδιά την αμφισημία των εθνικών γιορτών. Ότι αφενός   αναφέρονται σε ένα γεγονός το οποίο ως ιστορικό γεγονός δεν πρέπει να το βλέπουν ως ταμπού,   αλλά ως ιστορική γνώση, όπου το ζήτημα είναι να γνωρίζουμε να θέτουμε  ερωτήματα, και να τα τοποθετούμε  στα συμφραζόμενα της εποχής που συνέβησαν. Αφετέρου να μάθουμε να βλέπουμε την ίδια την επέτειο, την εθνική  γιορτή ως ένα γεγονός με τη δική του ιστορική πορεία. Να μάθουμε δηλαδή να ξεχωρίζουμε  την ιστορία ως έρευνα για τη γνώση του παρελθόντος, από τη δημόσια ιστορία η οποία αρθρώνεται γύρω από επετείους, τα μνημεία και τους δημόσιους λόγους. Πώς αλλάζει το νόημα των επετείων ακολουθώντας τις αντιλήψεις και τις ανάγκες που έχει κάθε εποχή, πώς  ανασημασιοδοτούνται από το εκαστοτε παρόν.  Αυτό είναι έργο ιστορικής παιδείας, δηλ. να ξεχωρίζουμε την έννοια παρελθόν από την έννοια ιστορία, να αποδεχόμαστε ότι υπάρχουν πολλές  ιστορικές οπτικές. Το πνεύμα που διαπνέει την εκπαίδευσή μας είναι ο δογματισμός, όχι η αμφιβολία, το φιλέρευνο πνεύμα,  ο χειρισμός της  αμφισημίας.  Αν τα κατορθώσουμε αυτά, τότε τα άλλα θα έρθουν από μόνα τους και χωρίς μεγάλες συγκρούσεις.

Πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία….

esos-ΕΡΩΤΗΣΗ:Σχολικά Βιβλία: Διδασκαλία από ένα βιβλίο σε κάθε μάθημα ή από περισσότερα όπως γίνεται στην Ευρώπη;

ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ( Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία): Κι εδώ η σχέση ανάμεσα στο μάθημα και στο βιβλίο έχει αλλάξει. Όχι ένα και μοναδικό βιβλίο, αλλά συνδυασμός έντυπου και ψηφιακού υλικού, ο μαθητής κατά κάποιο τρόπο να μάθει όχι να αποστηθίζει αλλά να συνθέτει το μάθημά του. Αυτό σημαίνει μαθαίνω όχι παθητικά, αλλά μαθαίνω να οργανώνω τη μάθησή μου όπως ένα έργο που έχω να φέρω εις πέρας. Να του δώσουμε επομένως τα εργαλεία και τον τρόπο να το κάνει.

 

Σχόλια (23)

 
Dimitris
09 Φεβ 2016 12:01

Για ακομη μια φορα ,ακομη μια κυβερνηση εμπιστευεται την αλλαγη του εκπαιδευτικου συστηματος σε έναν ακαδημαικο.Λενε ολοι ότι πρεπει να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε ότι τα παιδια μας θα βρουν δουλεια μονο μεσα από τα πανεπιστημια.Λενε ότι το εκαπιδευτικο μας συστημα είναι τραγικο και παντα μας συγκρινουν με το συστημα της Φιλανδιας.Ε λοιπον ξυπνηστε για παλι ο ανθρωπος αυτος ,που ουσιαστικα δεν μου φταιει και σε τιποτα , δεν εχει ιδεα το τι χρειαζεται το εκπαιδευτικο μας συστημα.Δεν χρειαζεται καν να διαβασεις ολοι την συνεντευξη του για να καταλάβεις ότι δεν εχει ιδεα από σχολειο και από αιθουσα σχολικη!
Πρωτον , δεν μπορεις να εχεις αποψη επειδή εχεις δει και αλλα σχολεια ανα τον κοσμο!ΤΕΛΟΣ σε αυτην την πιπιλα!Δεν μπορεις να φτιαξεις ένα εκπαιδευτικο συστημα πασνω στην Ελλαδα με βαση την Γαλλια ή την Φιλανδια ή οποιαδήποτε άλλη χωρα.Καμια απολυτως σχεση!Πρεπει να προσαρμόσεις το ηδη υπαρχων συστημα και να το βελτιώσεις .
Δευτερον μην αναφερεστε στο κομματι της παραπαιδείας σαν να είναι βαρος .Αν ηθελε η κυβερνηση να σωσει το εκπαιδευτικο συστημα δεν θα αρχιζε βαζωντας ξανα τους αιωνιους φοιτητες στα πανεπιστημια!Θα ξεκινουσε λεγοντας ότι για δυο χρονια μειωνονται σε ολες τις σχολες οι εισακτέοι!Τοτε θα μπορουσε να μειωσει και τους φυσικους , μαθηματικούς ,βιολόγους και τα λοιπα που βγαινουν κατά χιλιαδες και δεν εχουν ιδεα τι να κανουν!
Τριτον Αξιολογηση σε ΟΛΟΥΣ τους καθηγητες - δασκαλους δεν μπορει να υπαρξει ελληνικο σχολειο διαφορετικα!Δεν μιλαω για έναν μπαμπουλα αλλα ουτε και να αφήσουμε τους καθηγητες ελευθερους να κανουν ότι θελουν.Μια αξιολογηση που θα αυξανει τους στοχους ,που τα παιδια δεν θα φτανουν στην Γ΄λυκειου εχωντας σε ολο το λυκειο τεραστια κενα και καμια εμπειρια σε διαγωνίσματα και σε ασκήσεις .Αν το σχολειο εκανε σωστα την δουλεια του από τις πρωτες ταξεις όχι μονο δημοτικου αλλα και γυμνασιου και λυκειου δεν θα μιλούσαμε για αλλαγη εκπαιδευτικου συστηματος αλλα για το πως κάθε χρονο θα βελτιώνουμε καποια πραγματα και συνεχεια το σχολειο θα ανεβαινει και θα βγαζει καλυτερους ανθρώπους και επιστήμονες.
Τέταρτον δεν μπορούμε να μιλαμε για ναθρωπους που δεν θα σπουδασουν και θα ψαξουν αλλου την τυχη τους αν δεν υπαρχει κρατος για να μερημνησει για αυτό.Πειτε ότι γινόμαστε αγγλια που σπουδαζει μονο το 3% των μαθητων ,πειτε ότι γινόμαστε γερμανια που τα 3/5 φευγουν απεθειας για τεχνικες σχολες .Τι θελετε να κανει ο ελληνας όταν θα βγει από τεχνικη σχολη ;;;; εχει παει κανεις από αυτους σε τεχνικη σχολη ;;;;Αδιεξοδο για ακκομη μια φορα!
Πεμπτον στο θεμα του βιβλιου αντι να μας πει ότι ναι παιδια το ξερουμε τα βιβλια είναι τραγικα καθεται και λεει να βαλουμε και αλλα βιβλια.Δεν λυνεται ετσι το πρόβλημα!
Εκτον πρεπει τουλάχιστον να εισαι ασχέτως αν μιλας για γκρέμισμα ένος συστηματος.Δεν μπορεις να αλλαξεις τα μυαλα ενός ολοκληρου λαου μεσα σε μια τετραετια.Για αυτό αυτό που χρειαζεται για αρχη το συστημα μας είναι βελτιωση .Πρεπει να ξερετε και με τον κ.Μπαλτα και με τον κ.Φιλη ότι το τεραστιο και αλυτο πρόβλημα τους ηταν και θα είναι ότι δεν ξεκιανς και λες πρωτα καταργω και μετα βρισκω την λυση.Γιατι αυτό το συστημα που θα δωσουν τα παιδια φετος είναι πισωγύρισμα 16 χρονων.Ειναι κακούργημα αυτό που εκανε ο κ.ΜΠαλτας και συνεχιζει ο κ.Φιλης.Οποτε μην περιμενετε να διορθώσετε τπτ σε αυτό που ονομάζετε εθνικος διαλογος για την παιδεια.

 
Γιάννης Κατσάνος, φιλόλογος
09 Φεβ 2016 12:14

Επιτέλους μια ψύχραιμη φωνή δασκάλου και όχι φωτεινού παντογνώστη. Ελπίζω να εισακουστεί από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και να μην χρησιμοποιηθεί το όλο εγχείρημα του Διαλόγου ως προπέτασμα για να εφαρμοστούν "επικαιροποιημένες" οι τεχνικοοικονομικές προτάσεις του ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση. Γιατί τότε η ήττα θα είναι οριστική κ Λιάκο. Για σας και το χειρότερο για όλους μας.

 
ΠΤ
09 Φεβ 2016 16:55

Πολυπληθής ομάδα από ειδικούς σε τι;
Στα προγραμματα σπουδών;
Στα εκπαιδευτικά προγράμματα;
Στην εκπαιδευτική πολιτική;
Στην επιμόρφωση;
Στην αξιολόγηση;
Γιατί τα βιογραφικά σας, άλλα γραφουν

 
Άκης
09 Φεβ 2016 16:59

Μήπως θα έπρεπε να ξεκινήσουμε από το "τι θέλουμε να προσφέρει το δημόσιο σχολείο;"

 
ΠΕ19
09 Φεβ 2016 17:03

.... "Αλήθεια τι αξιολογούμε; Την ομαδικότητα και τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ευπροσηγορία, ή χαρτιά και ψευτο-μεταπτυχιακά; Επειδή έχω καθοδηγήσει δεκάδες διδακτορικές διατριβές, ....."
Επειδή ακριβώς έχετε καθοδηγήσει δεκάδες διδακτορικές διατριβές δεν είναι καθόλου σωστό να υποτιμάτε τα πτυχία εσείς ως Δάσκαλος δώσατε με τον όρο "ψευτο-μεταπτυχιακά". Κάποιοι που έχουμε αληθινά μεταπτυχιακά και Διδακτορικά προσβαλλόμαστε. Σίγουρα με τον πληθωρισμό των προσφερόμενων μεταπτυχιακών υποβαθμίζεται η αξία ενός μεταπτυχιακού τίτλου αλλά υπάρχουν τρόποι να ξεχωρίσει η ήρα από το σιτάρι.
Φυσικά δεν είναι κάποιος καλός ερευνητής απαραίτητα καλός Δάσκαλος αλλά αν κάποιος δεν είναι καλός δάσκαλος δύσκολα αλλάζει όσα χρόνια κι αν να ταλαιπωρεί και ταλαιπωρείτε στην τάξη (για την "Διδακτική" υπηρεσία που έχετε αναγάγει σε μέγα προσόν).
Πως θα κάνετε αξιολόγηση ? Δεν μετράνε τα πτυχία, Δεν θέλετε επιθεώρηση, Δεν υπάρχει η τεχνική επίτευξης στόχων, Δεν θέλουμε αυτοαξιολόγηση, πως θα γίνει ? Το βρήκα με Ψηφοφορία (για να ελαφρύνω την συζήτηση).
Η πανελλαδικές εξετάσεις είναι το χειρότερο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια όμως δεν έχω δει να δουλεύει κάτι καλύτερα στην Ελλάδα. Έχουμε κακούς φοιτητές ? οκ !! Φοιτητές δικοί σας δεν διαπρέπουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού ? απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων με βαθμό ακόμα και 5 δεν τα καταφέρνουν μια χαρά σε μεταπτυχιακά του εξωτερικού ? (συνάδελφοί μου τουλάχιστον τα έκαναν όλα αυτά). Με πανελλαδικές δεν πέρασαν ? Τα 5-6 καλύτερα πανεπιστήμια μας ( Παν/μιο & Πολυτεχνείο Κρήτης, Πάτρας, Ιωαννίνων ΕΜΠ,ΕΚΠΑ,ΑΠΘ κ.α) με την Ελάχιστη χρηματοδότηση σε σχέση με αντίστοιχα του εξωτερικού δεν βρίσκονται συνεχώς στα 1000 καλύτερα του κόσμου στις περισσότερες αξιολογήσεις ( μάλιστα τμήματα όπως το Φυσικό Κρήτης, Ιατρική Αθηνών κ.α έχουν κριθεί καλύτερα της Ευρώπης). Δεν μου φαίνεται λοιπόν να είμαστε τόσο λάθος που να κάψουμε το ΜΟΝΟ αξιόπιστο σύστημα επιλογής στην χώρα μας. Μήπως να μπαίνουν στο Πανεπιστήμιο με Ψηφοφορία ? (πάλι αστειεύομαι).
Κλείνοντας, επανέρχομαι, και με θλίβει ιδιαίτερα το γεγονός πως ένας φωτισμένος Δάσκαλος που έμαθε τους φοιτητές τους να κάνουν έρευνα να απαξιώνει την δουλεία του (ή των άλλων) με τον όρο ψευτο-μεταπτυχιακά.

 
petran
09 Φεβ 2016 19:36

Σε πάρα πολλά σημεία πολύ ενδιαφέρουσα η προσέγγιση των διαφόρων ζητημάτων

 
Γιώργος Κ.
09 Φεβ 2016 21:03

Μόνο όποιος βρίσκεται εκτός ελληνικής πραγματικότητας μπορεί να έχει τέτοιες απόψεις. Πώς θα αξιολογήσεις έναν εκπαιδευτικό που διδάσκει σε 2 και 3 σχολεία διαφορετικών βαθμίδων και ταξιδεύει χιλιόμετρα κάθε μέρα; Πώς είναι δυνατόν το βασικότερο κριτήριο για έναν καθηγητή να μην είναι οι σπουδές, ειδικά στο Λύκειο, που είναι ο προθάλαμος του Πανεπιστημίου; Τι να τον κάνουμε τον αξιαγάπητο δάσκαλο, που δεν ξέρει τι να διδάξει; Τελικά μιλάμε για εκπαίδευση ή για babysitting; Τι θα κάνει η κυβέρνηση για όλους αυτούς, που διορίστηκαν με χαριστικές διατάξεις, όταν αρκετοί από αυτούς δυσκολεύτηκαν να τελειώσουν ακόμα και το σχολείο (βλ. ΕΠΑΛ, ΤΕΙ);

 
marty
09 Φεβ 2016 21:24

Συμπονώ τον κ. Λιάκο. Είναι πολύ σοβαρός ο προβληματισμός του: Να κάνει τις μεταρρυθμίσεις που ονειρεύεται ή να προχωρήσει στη συγγραφή του βιβλίου του με θέμα την ελληνική ιστορία κατά τον 20ο αι.; Κε Λιάκο θα σας πρότεινα να μην προχωρήσετε ούτε στο ένα ούτε στο άλλο. Διότι όσον αφορά την εκπαίδευση οι "αριστερές" σας ιδεοληψίες είναι τροχοπέδη στην πρόοδο, ενώ για το βιβλίο σας καλά κάνατε και το βάλατε στο ψυγείο και εκεί να το αφήσετε διότι ένας ιστορικός ερευνητής πρέπει να μην στερείται αντικειμενικότητας, να είναι ανοιχτός, όχι εμπαθής και αυτά εσκεμμένα σας διαφεύγουν.

 
Nikol
09 Φεβ 2016 23:13

Ο κ. αυθεντία είπε το εξής απίθανο ...
"Σχολικοί Σύμβουλοι
Το ζήτημα είναι το αναλυτικό πρόγραμμα. Θα υπάρχει ένα αναλυτικό πρόγραμμα και οι δάσκαλοι θα προσπαθούν να το εφαρμόσουν και οι σύμβουλοι θα ελέγχουν την εφαρμογή, ή θα απελευθερώσουμε το σχολείο από το αναλυτικό πρόγραμμα και θα δώσουμε την δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να το σχεδιάζουν, να το συζητούν μεταξύ τους, να το προγραμματίζουν;"
Εάν δηλαδή αποφασίσουμε να αποσύρουμε το αναλυτικό πρόγραμμα, δηλαδή ο κάθε εκπαιδευτικος να διδάσκει ότι θέλει, όπως θέλει και αν φυσικά θέλει. Δεν υπάρχει και ανάγκη επομένως να υπάρχουν οι σχολικοί σύμβουλοι.
Που σημαίνει ότι δίνουμε την δυνατότητα στον καθένα, κατά την δική του άποψη, να μπαίνει στην τάξη και με ένα ..." εγώ αυτό θεωρώ ότι πρέπει να κάνουν οι μαθητές μου, κανείς δεν μπορεί να τον ελενξει
ούτε φυσικά και οι σύμβουλοι. Πιθανόν προγραματιζει να τους καταργήσει.
Η πλήρης απαξίωση της παιδείας, της μόρφωσης και του μέλλοντος των παιδιών μας
Πρώτη φορά καταιγίδα αριστερής στροφορμης
Αλλοίμονο και αίσχος...

Εν κατακλείδι οι σύμβουλοι εάν καταργήσουμε την μόρφωση δεν υπάρχει λόγος να υπάρχουν.

 
patra
09 Φεβ 2016 23:49

Ας σχολιάσουμε τη φράση του κ. ΛΙΑΚΟΥ: " Η πρώτη φάση λοιπόν είναι αυτή της προετοιμασίας των θέσεων. Ήδη οι επιτροπές και οι ομάδες εργασίας ανταλλάσσουν και διασταυρώνουν κείμενα μεταξύ τους ώστε να συντονίζονται. Η δεύτερη φάση αφορά την προβολή θέσεων και την πρόσκληση για συζήτηση πάνω στις θέσεις αυτές. Πρέπει να πείσουμε για να υιοθετηθούν."
_ Η συζήτηση νοείται ως η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ 2 ή περισσότερων μερών και η σύνθεση αυτών με σκοπό μια κοινά αποδεκτή λύση των προβλημάτων για τα οποία γίνεται η συζήτηση.
_ Στη φράση του κ. ΛΙΑΚΟΥ απουσιάζει κάθε αναφορά σε σύνθεση απόψεων, αλλά γίνεται αναφορά στην πειθώ. Πρέπει .....
_ Στην περίπτωση που τα άλλα μέρη της "συζήτησης" ΔΕΝ πεισθούν, ΔΕ θα υιοθετηθούν από την κυβέρνηση οι προτάσεις της επιτροπής που αυτή όρισε;
Τι θα γίνει τότε; Θα μείνει μετεξεταστέα η μεταρρύθμιση και θα παραμείνουμε στα παλιά ή θα γίνουν νέες προτάσεις;;

 
σταυρος μαν.
10 Φεβ 2016 10:11

Με την επαγγελματική κατάρτιση δεν θα γίνει λόγος?
Εχει σίγουρα αλλάξει κυβέρνηση, διότι την ίδια πολιτική βλέπω ξανά.
Ξαναρωτάω, έχει σίγουρα αλλάξει κυβέρνηση?

 
Nikos
10 Φεβ 2016 10:28

Ο άνθρωπος δεν κάνει... όσο μιλάει εκτίθεται περισσότερο. Αν είναι να κάνεις κάτι Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών, ε, τότε ο σπουδαστής πρέπει να ξέρει μαθηματικά και να εκφράζεται πως να το κάνουμε, διαφορετικά το υποβαθμίζεις. Αν ο μαθητής έχει κατασκευαστική αντίληψη, ας δουλέψει σε ένα μηχανουργείο, έτσι θα προοδευσει. Μάλλον καλύτερα να γράψει το βιβλίο του στον εκδοτικό οίκο που ανέφερε.

 
Ένα αριστερός Σχολικός Σύμβουλος
10 Φεβ 2016 10:34

Οι λαϊκίστικες αριστερίστικες νοοτροπίες στο ζενίθ.
Ο καθηγητής επιλέγει τον διευθυντή του, ο καθηγητής επιλέγει το αναλυτικό πρόγραμμα....... Γιατί δεν κάνουν κάτι ριζοσπαστικό; Ο μαθητής να επιλέγει τους δασκάλους του και τους καθηγητές του;
Και όλα αυτά τα ψάχνουν τώρα!!! Στου κασίδι το κεφάλι όλοι δίνουν συμβουλές.
Ο κ. Λιάκος είναι ερευνητής. Άρα δεν είναι ικανός για τίποτα άλλο, σύμφωνα με τη δική του "φιλοσοφία". Πάντως εγώ δεν τον ήξερα μέχρι τώρα.

 
patra
10 Φεβ 2016 11:02

@ Γεώργιος Κ.
Λέγοντας, "Τι να τον κάνουμε τον αξιαγάπητο δάσκαλο, που δεν ξέρει τι να διδάξει; Τελικά μιλάμε για εκπαίδευση ή για babysitting;", προσδιόρισες ακριβώς το στίγμα της εκπαίδευσης του αύριο.
Ο "μαθητοπατερισμός" μάλλον έγινε κεντρική ιδέα του συστήματος, αφού τον Ιανουάριο περάσαμε στους αξιαγάπητους διευθυντές εκπαίδευσης, ενώ τον Ιούνιο είχαμε μπει στον αστερισμό των αξιαγάπητων διευθυντών σχολείων. Μπορεί να μείνει εκτός πλάνου ο αξιαγάπητος εκπαιδευτικός;;
_ Όπως λέει και ο ΛΙΑΚΟΣ σχολείο έχουμε όχι φυλακές ......, βέβαια το επιχείρημα του κ. ΛΙΑΚΟΥ είναι τόσο τραβηγμένο, γιατί θέλει να μας βάλει στο κλίμα του οράματος τους για την ΕΛΛΕΙΠΗ σε γνώσεις αλλά ΕΠΑΡΚΗ σε φαντασία λειτουργία των σχολείων με όλα τα μελλοντικά αποτελέσματα!!!!

 
patra
10 Φεβ 2016 11:08

@Ένα αριστερός Σχολικός Σύμβουλος
"Ο καθηγητής επιλέγει τον διευθυντή του, ο καθηγητής επιλέγει το αναλυτικό πρόγραμμα....... Γιατί δεν κάνουν κάτι ριζοσπαστικό; Ο μαθητής να επιλέγει τους δασκάλους του και τους καθηγητές του;"
_ Μα εκεί οδηγεί η όλη κατάσταση. Με την νέα ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ είμαι σίγουρος ότι, ο γονέας ΚΑΙ ο μαθητής θα έχει βαρύνουσα άποψη!
Και τότε θα κουνάμε μαντήλια στην εκλιπούσα ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!!!

 
geo
10 Φεβ 2016 11:20

Ελπιζω οτι ο κ.Λιακος διαβαζει τα σχολια, γιατι μονο να τον βοηθησουν μπορουν. Γραφει:
"Αλήθεια τι αξιολογούμε; Την ομαδικότητα και τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ευπροσηγορία, ή χαρτιά και ψευτο-μεταπτυχιακά;"
Αντιπαρερχομαι την εκφραση "ψευτο-μεταπτυχιακά". Οποιος εχει κοπιασει για το μεταπτυχιακο πικραινεται και οποιο ΠΥΣΠΕ εχει δωσει συναφεια λοιδωρειται.
Κατ' αρχας ΔΕΝ αξιολογουμε την "ομαδικότητα και τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ευπροσηγορία". Αυτα αξιολογουνται καθε μερα στο σχολικο περιβαλλον. Οι συναδελφοι μεταξυ τους, οι μαθητες και οι γονεις τους εκπαιδευτικους. Ατυπη αξιολογηση, αλλά ουσιαστικη.
Οι εκπαιδευτικοι ομως αξιολογουν τους μαθητες τους. Τυπικη αξιολογηση αλλά ανουσια. Ο καθενας αξιολογει με τα δικα του κριτηρια, τα δικα του στανταρτς και τη δικη του νοοτροπια. Μηπως υπαρχει επισημη εκπαιδευτικη πολιτικη για τον τροπο βαθμολογησης; Το Τιποτα... Ας το δουμε λοιπον αυτο.
Τα "χαρτια". Υπαρχουν συναδελφοι στο σχολειο με 28 χρονια υπηρεσιας και πτυχιο Παιδαγωγικης Ακαδημιας. ΜΟΝΟ. Ουτε εξομοιωση, ουτε σεμιναρια, ουτε επιμορφωσεις, ουτε ΤΠΕ (ουτε e-mail δεν ξερουν να ανοιξουν). Τι συμπεραινουμε γι αυτους τους εκπαιδευτικους; Οτι ειναι φιλοπονοι, φιλομαθεις, ανοιχτοι στο νεο, στη νεα γνωση; Μαλλον το ΑΝΤΙΘΕΤΟ. Γιατι να μην αξιολογηθουν λοιπον αυτοι ΚΑΙ με βαση αυτα που ΔΕΝ εχουν; Μηπως τα "χαρτια", περα απο υπερβολες "χαρτοθηριας", δεν σημαινουν εκπαιδευτικο που νοιαζεται και ενδιαφερεται για επιμορφωση; Αυτον γιατι να το εξισωσουμε με τον αδιαφορο;
Κε Λιακο. Για να αξιολογησουμε τους Εκπαιδευτικους (οχι τα Προγραμματα ή τις Υποδομες), πρεπει πρωτα να ξερουμε ΤΙ θα αξιολογησουμε και ΠΩΣ. Ας τα λυσουμε λοιπον αυτα πρωτα και ας μην αοριστολογουμε με ορους "δημιουργικης ασαφειας". Συγκροτειστε επιτροπες εργου, με διαφορετικη συνθεση για καθε βαθμιδα. Βαλτε μεσα μαχιμους εκπαιδευτικους. ΑΥΤΟΙ ΞΕΡΟΥΝ, οχι εσεις, και με το συμπαθειο κιολας. Αφηστε τα μεγαλοπνοα του στιλ οτι οι εκπαιδευτικοι θα συνεργαζονται για να εκπονουν τα Προγραμματα Σπουδων. Να δωσουν ιδεες και κατευθυνση μπορουν. Να κανουν ολη τη δουλεια μονοι τους δεν μπορουν. Σας το λεω εγω που εχω 28 χρονια μαχιμος εκπαιδευτικος, και μπολικη "χαρτουρα".

 
katia
10 Φεβ 2016 12:28

Άκρατος λαϊκισμός, προτάσεις που δε στοιχίζουν, ανούσια λόγια...
Πως αλλιώς να εξηγήσει κανείς το γεγονός ότι ένας πανεπιστημιακός απαξιώνει το επιστημονικό κι ερευνητικό έργο και τον κόπο χιλιάδων ανθρώπων;
Γιατί, αν δεχτούμε ότι είναι ψεύτικα τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά, γιατί να μη δεχτούμε πως κι οι έλληνες πανεπιστημιακοί είναι ψευτοεπιστήμονες και βρίσκονται με ψευτοδιαδικασίες στη θέση τους κι ετσι ψευτοκαθοδηγούν τους φοιτητές τους;
Γιατί αν η ομαδικότητα, η συνεργασία, η αλληλεγγύη και η ευπροσηγορία είναι ωραίες έννοιες κι ας πούμε ότι μπορούν να μετρηθούν στην αοριστία τους, είναι οι μόνες που πρέπει να χαρακτηρίζουν τον καλό κι αποτελεσματικό δάσκαλο;
Τα λόγια του κ. Λιάκου ακολουθούν τη λογική , αφού δεν έχουμε χρήματα για την παιδεία, για δασκάλους, για νέα αναλυτικά προγράμματα, για τη συγγραφή νέων βιβλίων, για το ένα για το άλλο, ας μαγεύουμε τουλάχιστον τα αφτιά τους, με "τα ψεύτικα, τα λόγια τα μεγάλα", με όσα αρέσκονται να ακούν, ας τους καλοπιάνουμε, μπας και μας ψηφίσουν στις εκλογές που διαφαίνονται στον ορίζοντα. Και η παιδεία ..., άλλωστε δεν προλαβαίνουμε...

 
bill232
10 Φεβ 2016 12:37

ΑΠΟ ΛΟΓΙΑ ΝΑ ΧΟΡΤΑΣΕΙΣ ΟΣΟ ΘΕΣ.. ΚΑΜΙΑ ΣΟΒΑΡΗ ΚΟΥΒΕΝΤΑ;; ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΘΑ ΠΑΕΙ Ο ΑΛΛΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΣΧΟΛΗ;; ΘΕΜΑ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ ΘΕΜΑ ΑΓΓΛΟΜΑΘΕΙΑΣ Η ΘΑ ΠΑΕΙ ΜΕ ΤΟ ΒΑΘΜΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΟΠΟΤΕ ΟΠΟΙΟΝ ΔΕΝ ΣΥΜΠΑΘΕΙ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ Η ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΕΚΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΟΝ ΚΑΙΑΔΑ..!!! ΛΙΓΗ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ.. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΧΑΣΕ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΛΗ.. ΑΡΑΓΕ ΠΗΓΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ ΞΑΦΝΙΚΑ ΕΝΑΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ ΝΑ ΔΕΙ ΠΩΣ ΚΑΙ ΤΙ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΕΝΑΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΚΑΙ ΑΝ ΤΟΝ ΚΡΙΝΕΙ ΑΝΕΠΑΡΚΗ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ..
Υ.Γ. ΘΑ ΜΟΥ ΕΠΙΤΡΕΨΕΤΕ ΝΑ ΘΕΩΡΩ ΤΟ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΤΟ ΠΙΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΣΩΣΤΟ.. ΕΠΟΧΕΣ "ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ" ΤΕΛΟΣ.. ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ..!!

 
HΡΑ
10 Φεβ 2016 16:09

Από πού να αρχίσει κανείς και πού να τελειώσει...Απ΄όπου και να το πιάσεις,πονάει, καίει, όζει... Εγώ θα αρχίσω λοιπόν το σχόλιό μου για τα λεχθέντα στη συνέντευξη του κ. Λιάκου προτάσσοντας στο σημείο αυτό τον πυρήνα του προβληματισμού που άκουσα πριν από δυο χρόνια σε μια έξοχη σχολική γιορτή για τους Τρεις Ιεράρχες από το στόμα ενός υψηλόβαθμου ρασσοφόρου, όταν κλήθηκε από τη Διοίκηση του Σχολείου στο βήμα να πει δυο λόγια για την Παιδεία και την Εκπαίδευση στη χώρα μας. Πάνω κάτω, λοιπόν αυτός ο ανοιχτόμυαλος ιεράρχης μεταξύ άλλων είπε τούτα δώ τα λόγια : "Ξέρετε, λόγω του θεσμικού μου ρόλου έρχομαι σε επαφή και επικοινωνία με διάφορους παράγοντες της πολιτικής ζωής της πατρίδας μας.... Εκείνο που εμείς ζητάμε από τους πολιτικούς είναι να ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΝ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΟΥΝ ΚΑΙ ΣΕ ΕΜΑΣ ΤΙ ΕΛΛΑΔΑ ΘΕΛΟΥΝ...ΑΝ ΔΕΝ ΔΩΣΟΥΜΕ ΑΠΑΝΤΗΣΗ Σ' ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΙΡΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΘΕΛΟΥΜΕ..." Είπε κι άλλα εξόχως σημαντικά ο και πολυταξιδεμένος αυτός ιεράρχης όπως άφησε νο εννοηθεί από τα λεγόμενά του. Λοιπόν, ξέρει κανείς, αλήθεια, να μας πει αυτή τη στιγμή "πού πατά και πού πηγαινει" το καράβει που λέγεται ΕΛΛΑΔΑ και ανάλογα να προσανατολιστεί και το εκπαιδευτικό μας σύστημα; Η περίφημη και πολλά υποσχόμενη διακήρυξη για παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας μας ,που πριν από έναν χρόνο ήταν διαρκές σημείο αναφοράς στο γλωσικό κώδικα των στελεχών του κυβερνώντος κόμματος, έχει ξεχαστεί και μόνο σαν ανέκδοτο εκλαμβάνεται υπό τις παρούσες συνθήκες όταν περιστασιακά ακούγεται εδώ κι εκεί. Τι σχέση μπορεί να έχει αυτό το συνονθύλευμα στερεότυπων και αποσπασματικών ιδεών που εκπορεύονται από τον επικεφαλής του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία με τις ουσιαστικές και βαθιές μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη το εκπαιδευτικό μας σύστημα; Ποιο είναι το όραμα που θα εμπνεύσει , θα πείσει τους εκπαιδευτικούς και θα τους κάνει να σκεφτούν " εδώ κάτι σοβαρό γίνεται, με αφορά άμεσα, να βάλω κι εγώ ένα χεράκι να αρχίσει να γίνεται πράξη αυτό το όραμα"; Ας είμαστε σοβαροί: Μπορεί να γίνει ουσιαστικός και σε βάθος διαλογος χωρίς να γίνουν γνωστές οι θέσεις, οι προθέσεις και οι προτεραιότητες της κυβέρνησης γενικά ως προς το συνολικό προσανατολισμό του εκπαισδευτικού μας συστήματος και ειδικότερα για κάθε βαθμίδα ξεχωριστά; Το γεγονός και μόνο ότι από τα τριάντα έξι ( 36) μέλη της Επιτροπής τα 30 προέρχονται από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δείχνει την πλήρη περιφρόνηση προς τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ορισμένοι από τους προλαλίσαντες θεωρούν ότι ο κ, Λιάκος "δεν έχει ιδέα..., " δεν κάνει...", "...βρίσκεται εκτός ελληνικής πραγματικότητας..." και άλλα παρόμοια. Προσωπικά θα διαφωνήσω με όλους αυτούς όσοι διατυπώνουν τέτοιες απόψεις. Ο κ. Λιάκος δεν είναι κάποιος τυχαίος. Είναι ο άνθρωπος στον οποίο ανατέθηκε η αποστολή να φέρει σε πέρας : Προαπαιτούμενα των μνημονίων, εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ κ. ά. Και γι' αυτό είναι ο πλέον κατάλληλος. Τώρα τα διάφορα πιασάρικα όπως "αναβαθμισμένο απολυτήριο Λυκείου", "άνοιγμα στις φτωχότερες τάξεις'', "αναμόρφωση των σπουδών των εκπαιδευτικών" και άλλα τέτοια μπορεί να μην λένε τίποτε, αλλά σημασία έχει να βγει η "δουλειά".... ΄Οσο για την παραγωγική ανασυγκρότηση, ,άσε, ας μη μιλάμε πια. Άλλο πατριώτης και πολίτης κι άλλο πελάτης. Η ζυγαριά γέρνει μάλλον προς τον πελάτη. Άλλωστε ο πελάτης δεν είναι αυτός που έχει πάντα δίκαιο;....

 
patra
10 Φεβ 2016 17:00

@bill232
" ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΘΑ ΠΑΕΙ Ο ΑΛΛΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΣΧΟΛΗ;; ΘΕΜΑ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ ΘΕΜΑ ΑΓΓΛΟΜΑΘΕΙΑΣ Η ΘΑ ΠΑΕΙ ΜΕ ΤΟ ΒΑΘΜΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ..."
_ Με εξετάσεις εντός της σχολής!!!!!
_ Και έτσι,
(1) παραμυθιάζεις τους γονείς -γιαυτό και η αντιφροντιστηριακή ρητορική του υπουργείου- πως έτσι δε θα πληρώνουν για φροντιστήρια για την εισαγωγή,
(2) δίνεις δουλειά -άσπρη & μαύρη- στους πολυπληθείς πλέον πανεπιστημιακούς.
_ Οι γονείς θα αργήσουν να καταλάβουν το ύψος στο οποίο θα ανέλθουν οι τιμές της "βοήθειας", εκλογές θα έχουν γίνει ....
_ Οι εκπαιδευτικοί της β'θμιας γρήγορα θα καταλάβουν τα επακόλουθα, απλά και μόνο από τη λειτουργία τόσων επιτροπών για τη διαδικασία των Π.Ε..
_ Οι δε μαθητές της επαρχίας -όπου δεν υπάρχει τριτοβάθμια σχολή- θα καταλάβουν την απαξίωσή τους....
Όλα αυτά!!!!

 
Εκπαίδευση
10 Φεβ 2016 18:15

Συζητάμε τα προβλήματα της εκπαίδευσης και κάποιοι ακόμη σκέφτονται τα φροντιστήριά τους... Κάποιος λόγος θα υπάρχει

 
geo
10 Φεβ 2016 20:34

Η ΗΡΑ και ο/η patra δείχνουν ακριβώς πώς πρέπει όλοι μας να σκεφτόμαστε για να μην μας παραμυθιάζουν. Πρέπει να ξέρουμε τι θέλουμε και προς τα πού να πάμε, αν θέλουμε κάπου να φτάσουμε. Όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του πονηρού. Πιστεύω πως πολλοί είμαστε που σκεφτόμαστε έτσι. Και φυσικά είμαστε πάντα έτοιμοι να κατηγορηθούμε για αντιαριστερη ρητορική. Ξεχνούν όμως αυτοί που κατηγορούν(και έχω συγκεκριμένους υπόψη), τι σημαίνει και πώς είναι η αληθινη αριστερά.

 
tommy
10 Φεβ 2016 23:15

"Αλήθεια τι αξιολογούμε; Την ομαδικότητα και τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ευπροσηγορία, ή χαρτιά και ψευτο-μεταπτυχιακά; Επειδή έχω καθοδηγήσει δεκάδες διδακτορικές διατριβές, έχω διαπιστώσει ότι ένας καλός ερευνητής δεν είναι αναγκαστικά και καλός δάσκαλος".

Προβληματισμός 1ος
Πώς γίνεται σε κάθε σοβαρή συζήτηση για την εκπαίδευση να δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα και να τονίζεται η αναγκαιότητα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και παράλληλα στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία να υποβαθμίζονται οι μεταπτυχιακές σπουδές;

Προβληματισμός 2ος
Είναι γνωστός στους ιθύνοντες χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής ο ρόλος του εκπαιδευτικού" ως στοχαζόμενου επαγγελματία" και " ερευνητή", τον οποίο οφείλουν οι μεταπτυχιακές σπουδές - εννοείται οι σχετικές μεταπτυχιακές σπουδές με την εκπαίδευση και όχι με τη μελισσοκομία -και οι διδάσκοντες στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών να ενισχύσουν;

Προβληματισμός 3ος
Αν δεχτούμε " ότι ένας καλός ερευνητής δεν είναι αναγκαστικά και καλός δάσκαλος", αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δεχτούμε ότι ένας καλός δάσκαλος είναι αναγκαστικά ένας μη καταρτισμένος δάσκαλος ή ένας με πολλά έτη υπηρεσίας δάσκαλος;
Για τη σχέση μεταξύ θεωρίας και πράξης θα συζητάμε τώρα;;; Αυτό λύθηκε εδώ και αρκετές δεκαετίες!!!
Υποσημείωση: Τι θεωρεί η κυβέρνηση ως "καλό διευθυντή σχολείου" αποτυπώθηκε στο νομοθετικό κείμενο που αφορούσε τις εκλογές ... συγγνώμη, τις επιλογές στελεχών της εκπαίδευσης. Στο ίδιο σκεπτικό θα κινηθεί για να οριοθετήσει και τον "ΚΑΛΟ ΔΑΣΚΑΛΟ";

Προβληματισμός 4ος
"Αλήθεια τι αξιολογούμε; Την ομαδικότητα και τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ευπροσηγορία, ή χαρτιά και ψευτο-μεταπτυχιακά;"
Δηλαδή: ομαδικότητα, συνεργασία, αλληλεγγύη vs χαρτιά, ψευτο-μεταπτυχιακά;

Αυτό να το εκλάβουμε και ως εκτίμηση στα Πανεπιστήμια και στους Πανεπιστημιακούς που εκδίδουν και υπογράφουν αυτά τα "χαρτιά", αντίστοιχα;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.