Δίκτυο Πειραματικών Σχολείων σε «δύσκολες» περιοχές, συνδεδεμένα με Παιδαγωγικά Τμήματα

Ο πρόεδρος του ΕΣΥΠ διατύπωσε επίσης σκέψη της διεκδίκησης να μην καταβάλουν τα σχολεία δημοτικούς φόρους στους λογαριασμούς των ΔΕΚΟ, να εντάσσονται σε οικονομικό τιμολόγιο κ.λπ

14/03/2016

Ενημερώθηκε: 15/03/2016, 06:03

Άκουσε το άρθρο

Η δυνατότητα δημιουργίας ενός δικτύου πειραματικών σχολείων σε «δύσκολες»  περιοχές, συνδεδεμένα με Παιδαγωγικά Τμήματα, τα οποία θα αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης για τις γειτονιές τους, τέθηκε αό τον πρόεδρο του ΕΣΥΠ, Καθηγητή,  Νίκο  Θεοτοκά   κατά την επίσκεψή του  στο 2ο Δημοτικό Αγίας βαρβάρας, με αφορμή και την εξωστρεφή δραστηριότητα κατασκευής χαρταετών από τους «παππούδες» του ΚΑΠΗ της πόλης.

Ο πρόεδρος του ΕΣΥΠ διατύπωσε επίσης σκέψη της διεκδίκησης να μην καταβάλουν τα σχολεία δημοτικούς φόρους στους λογαριασμούς των ΔΕΚΟ, να εντάσσονται σε οικονομικό τιμολόγιο κ.λπ

Οπως μας ενημερώνει ο Διευθυντής του Σχολείου Ευθύμης (Μάκης) Χατζηευσταθίου:

-Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο κ. Θεοτοκάς γνώρισε το σχολείο μας μέσα από την ιστοσελίδα του, ήρθε σε επαφή με τον διευθυντή του σχολείου, ο οποίος του περιέγραψε το προφίλ του, και ζήτησε να μοιραστεί την καθημερινότητά μας σε αυτό, δίχως … ρετούς και τυμπνανοκρουσίες.

-Έπειτα, λοιπόν, από γόνιμο προβληματισμό και δημιουργική ζύμωση εντός του Συλλόγου Διδασκόντων αναφορικά με τα «γιατί» και τα «διότι» της χρησιμότητας μιας τέτοιας επίσκεψης (σκέφτομαι σε χρόνο ενεστώτα ότι ίσως -τελικά- αυτό να είναι το βέβαιο όφελος της διεργασίας), καθώς και των ρητών ή και άρρητων απόψεων περί ενδεχόμενης χειραγώγησης ή «ματαιότητας» μιας τέτοιας συνάντησης, επικράτησε η άποψη ότι η αδιάλειπτη εικοσαετής Δράση και Πρακτική μας στο δύσκολο μα συνάμα ελκυστικό σχολείο μας αποτελεί εχέγγυο, ώστε καμία χειραγώγηση να μην την … σκιάζει.

-Κατά τις ώρες της παραμονής του στη σχολική μας κοινότητα έγιναν τα ακόλουθα:

-Έζησε το τέλος της δραστηριότητας με τους ανθρώπους του ΚΑΠΗ, μπαίνοντας με τη μια στον κύκλο με μουσικό όργανο… «στην μεγάλη Αγκαλιά του Σχολείου μας, που χωρά φίλους διαφορετικούς, αλλά και μεγάλους και μικρούς!»

-Έζησε … την ηχώ ενός διαλείμματος, κατανοώντας τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά του ανθρώπινου ψηφιδωτού του σχολείου μας.

-Συζήτησε άτυπα σε «πηγαδάκια” με συναδέλφους σε διαδρόμους, σκάλες, το γραφείο των δασκάλων για τα προβλήματα, αλλά και τις δυνατότητες ενός τέτοιου σχολείου.

-Ξεναγήθηκε σε χώρους του σχολείου, ενώ μπήκε σε αίθουσες διδασκαλίας. Συγκεκριμένα:

-Στο Τμήμα Ένταξης, το Τμήμα ΖΕΠ, τη Δανειστική Βιβλιοθήκη-Αναγνωστήριο, την Αίθουσα Πληροφορικής, μία Έκτη και μία Τετάρτη. Αξίζουν να αναφερθούν τρία στιγμιότυπα από αυτόν τον … περίπατο. Στην άρτια οργανωμένη αίθουσα πληροφορικής πέτυχε τους μαθητές της Δευτέρας να κάνουν προγραμματισμό (!) από τον συνάδελφο  Αρταβάνη Μιχάλη.  Εκεί, λοιπόν, «πάνω στη βράση» τέθηκαν τα ζητήματα αφενός η Αίθουσα αυτή να χρησιμοποιηθεί ως ΚΣΕ ή γενικά για την εκμάθηση πληροφορικής τις απογευματινές ώρες για δημότες αφετέρου τη δυνατότητα το Δημόσιο Σχολείο να πιστοποιεί γνώσεις και δεξιότητες κατά τη διάρκεια της φοίτησης των μαθητών σε αυτό για μία σειρά από αντικείμενα.

-Στην Τετάρτη Τάξη της  Μαρίας Μυωτέρη τα παιδιά είχαν Ευέλικτη Ζώνη με την κα. Μαστραγγελλοπούλου Καίτη.  Εκεί, λοιπόν, η κουβέντα ήρθε στο « Σχέδιο Μαθήματος Τοπικής Ιστορίας» Ο Στέφανος Σαράφης κι ο Ανδρέας Δημητρίου (Δ” Τάξη) που έχουν υλοποιήσει τα παιδιά φέτος. Μιλήσανε, λοιπόν, για το «ποτάμι» που περνά κάτω από τη γέφυρα και το κτήριο του σχολείου, αλλά και για την ιστορία των οδών που βρίσκεται αυτό.

-Στην έκτη της Γιώτας Κρητικού, υποδιευθύντριας του σχολείου, κάναμε ένα αυτοσχέδιο μάθημα Κοινωνικής & Πολιτικής Αγωγής, οι τρεις μας με τους μαθητές, αναφορικά με το τι είναι δημοκρατία, αλλά και με το τι θέλουν τα παιδιά να αλλάξει στην καθημερινότητά τους στο ελληνικό σχολείο. Αναμενόμενα τα αιτήματά τους για περισσότερη κίνηση και λιγότερη ύλη μαθημάτων!!!

-Κατόπιν, μετά τις δύο, με το τέλος των μαθημάτων, πραγματοποιήθηκε συζήτηση στο Αναγνωστήριο του σχολείου, στην οποία συμμετείχαν όσοι συνάδελφοι επιθυμούσαν, ο Διευθυντής Εκπαίδευσης της Γ” Αθήνας, Αδάμ Στάμος, ο σχολικός σύμβουλος της περιφέρειας,  Ιωάννης Παναγάκος και οι τρεις υπεύθυνες των Προγραμμάτων της Διεύθυνσης, Ελένη Νιάρχου (Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) κ Μαρία Μαγαλιού (Πολιτιστικά Προγράμματα) και Βασιλική Λελεντζή (Αγωγή Υγείας).

-Η συζήτηση κινήθηκε σε καθέναν από τους έξι άξονες που αφορούν άμεσα ή έμμεσα την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα στους παρακάτω, δίχως βεβαίως να είναι εφικτή η σε βάθος ανάλυση, παρά τον διπλάσιο από τον προβλεπόμενο χρόνο της διάρκειάς της. (κάτι λιγότερο από τρεις ώρες):

-Υποχρεωτική Εκπαίδευση: Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο

-Εκπαίδευση Μαθητών Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων

-Αξιολόγηση-αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και των εμπλεκομένων στη διαδικασία της εκπαίδευσης.

-Αρχική Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών και Στελεχών της Εκπαίδευσης

-Τοπική κοινότητα, αυτοδιοίκηση και σχολείο

-Τα οικονομικά της εκπαίδευσης: Εξεύρεση πρόσθετων πόρων, εξοικονόμηση πόρων

-Κατά την αρχική και επί της Αρχής ένσταση του Σ.Δ. για τη σύνθεση των μελών του ΕΣΥΠ, όπου δεν υπάρχουν πολλοί μάχιμοι εκπαιδευτικοί της πράξης σε αυτό, η απάντηση του κ. Θεοτοκά ήταν ότι έργο του ΕΣΥΠ είναι ουσιαστικά να θέσει τα θέματα για τον κυρίως διάλογο, που μόλις τώρα ξεκινά, καθώς και ότι σε υποεπιτροπές με συγκεκριμένο έργο που τώρα σχηματίζονται θα συμμετέχουν εκπαιδευτικοί της πράξης.

Τέθηκαν από τους συναδέλφους μια σειρά από ζητήματα, αλλά και προτάσεις για καθέναν από τους προαναφερόμενους άξονες. Τις προτάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων για πολλά από τα καυτά ζητήματα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας θα τις γνωστοποιήσουμε μέσα από την ιστοσελίδα μας με νεότερη ανάρτηση.

-Ανάμεσα στα ζητήματα που τέθηκαν είναι τα ακόλουθα:

-Η Ανάγκη έγκαιρης και επαρκούς στελέχωσης των σχολείων. (Τη φετινή σχολική χρονιά, μέχρι και τις 7 Δεκεμβρίου ερχόταν συνάδελφοι!)

-Η αναγκαιότητα δραματικής μείωσης της ύλης με συγκεκριμένα παραδείγματα από γνωστικά αντικείμενα (π.χ. Μελέτη Περιβάλλοντος, Μαθηματικά κ.ά.) αλλά και εκπαιδευτικά συστήματα (π.χ. αυτό της Γαλλίας)

-Τον κίνδυνο να γκετοποιηθεί το Σχολείο μας, εάν αυξηθεί κι άλλο το ποσοστό των Ρομά μαθητών. Είμαστε το μόνο σχολείο με υποστηρικτικές δομές (ΖΕΠ, Τ.Ε.) οπότε έρχονται σε αυτό μαθητές και εκτός γεωγραφικών ορίων. Το βασικό χαρακτηριστικό γνώρισμα του σχολείου μας και μεγάλο του πλεονέκτημα είναι ότι όλα αυτά τα χρόνια προτάσσουμε την κοινωνική ιδιότητα του μαθητή και κατόπιν τη φυλετική. Γιατί εάν συνέβαινε το αντίθετο θα ήμασταν … φολκλόρ!

-Η πολιτικής της ένταξης-ενσωμάτωσης για την Ειδική Αγωγή και πώς μπορεί να υλοποιηθεί δίχως προσωπικό και υποδομές.

-Το πόσο έτοιμος είναι ο Έλληνας Εκπαιδευτικός να διαχειριστεί την αυτονομία του… Το ενδεχόμενο δυνατότητας επιλογής βιβλίου από μία γκάμα ορισμένων. (πολλαπλό βιβλίο)

-Την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου με όρους βελτίωσης και σε καμία περίπτωση σε συνάφεια με τη σχολική επίδοση. Για ένα σχολείο σαν το δικό μας με 65% Ρομά μαθητές, ασφαλής δείκτης αξιολόγησης είναι η αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής και όχι η σχολική επίδοση.

-Την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στηριγμένη στις αρχές της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, με βιωματικές συμμετοχικές τεχνικές, εγκάρσια διάχυση των Τ.Π.Ε., των Τεχνών στα γνωστικά αντικείμενα, με την εμπειρία του Μείζονος Προγράμματος.

-Τα οικονομικά του σχολείου, που αν και είμαστε σε έναν Δήμο που είναι συνεπέστατος στην καταβολή της κρατικής χρηματοδότησης, εντούτοις αυτή βαίνει διαρκώς μειούμενη δυσχεραίνοντας τη λειτουργία της σχολικής κοινότητας. Εδώ τέθηκε από την πλευρά του κ. Θεοτοκά, η σκέψη της διεκδίκησης να μην καταβάλουν τα σχολεία δημοτικούς φόρους στους λογαριασμούς των ΔΕΚΟ, να εντάσσονται σε οικονομικό τιμολόγιο κ.λπ.

Εκείνο το σημείο που προξένησε ιδιαίτερη εντύπωση στους συναδέλφους είναι η τοποθέτησή του για τη δυνατότητα δημιουργίας ενός δικτύου πειραματικών σχολείων σε «δύσκολες»  περιοχές, συνδεδεμένα με Παιδαγωγικά Τμήματα, τα οποία θα αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης για τις γειτονιές τους.

-Ο Διευθυντής της Γ” Αθήνας Αδάμ Στάμος στη σύντομη τοποθέτησή του, χαιρέτησε το γεγονός της συνάντησης, ενώ αναφέρθηκε και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά που έχουν τα σχολεία της Αγίας Βαρβάρας, τα οποία δεν γνωρίζουν όσοι δεν εργάζονται σε αυτή καθώς και στη σημαντική αξία του μάχιμου δασκάλου της τάξης.

-Ο Σχολικός Σύμβουλος  Ιωάννης Παναγάκος στάθηκε κυρίως στην ανάγκη μείωσης της ύλης και στο πολλαπλό βιβλίο. δίνοντας παραδείγματα από το εκπαιδευτικό σύστημα του Καναδά, όπου έχει εμπειρία.

-Στο τέλος, όσοι συνάδελφοι θέλησαν τοποθετήθηκαν πάλι διατυπώνοντας τις προσδοκίες αλλά και τους φόβους τους ότι πάλι θα έχουμε να κάνουμε με ένα έργο που θα τελειώσει πριν
καλά καλά αρχίσει.

Αντί Επιλόγου  9του Ευθύμη (Μάκης) Χατζηευσταθίου Δ/ντή 2ου Δ.Σ. Αγίας Βαρβάρας0

Ήξερα και ξέρω ότι όταν αποτολμούσα αυτό το εγχείρημα θα είχα να διαχειριστώ … μία καυτή πατάτα. Συνειδητά, λοιπόν, επέλεξα να κινητοποιήσω τους συναδέλφους μου για αυτήν την κουβέντα για δύο λόγους. Τον πρώτο τον έχω αναφέρει ήδη. Για τη διαμόρφωση Συλλογικότητας, για τη ζύμωση ιδεών και απόψεων, για τη δημιουργική αντιπαράθεση.

Ο δεύτερος απορρέει από τον προηγούμενο… Δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος, αλλά πλέον το βιώνω σαν αδήριτη ανάγκη. Εάν ποτέ οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί (οι μάχιμοι όμως!!!) ρίξουν το βότσαλο της δημιουργικότητάς τους στη λίμνη του εκπαιδευτικού συστήματος θα την αποξηράνουν με πάταγο, για να γεννηθεί μια νέα λίμνη από τα νερά μιας λυτρωτικής βροχής!

Μέχρι τότε… Αθεράπευτα πιστοί στον δρόμο που όλοι μαζί σαν σχολική κοινότητα χαράζουμε!

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (4)

Ευθύμιος Χατζηευσταθίου
|

Φρονώ ότι σας απάντησα και με ... ονοματεπώνυμο. Το ότι το υφιστάμενο Γυμνάσιο είναι ένα σχολείο δίχως παιδαγωγική στόχευση, ενώ το Λύκειο ένα φροντιστήριο για να μπουν τα παιδιά στο Πανεπιστήμιο αποτελεί μία από τις παθογένειες του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Το ότι υπάρχει τόση ασυνέχεια μεταξύ των βαθμίδων, επίσης συνιστά παθογένεια. Το να υποβόσκει, όμως, τέτοια αντιπαλότητα αυτό -μάλλον - δεν συνιστά πράξη ευθύνης.
Καλή δύναμη στο δύσκολο έργο μας!

καθηγήτρια γυμνασίου
|

Δεν απαντήσατε στη συγκεκριμένη παρατήρησή μου, αγαπητέ συνάδελφε. Προτιμήσατε να θίξετε άλλα θέματα που αναρωτιέμαι τι σχέση έχουν με την κοινότατη διαπίστωσή μου.
Η κάθε βαθμίδα έχει άλλες απαιτήσεις βέβαια, αλλά οφείλει να λειτουργεί με ευθύνη, χωρίς αυταρέσκεια, και συνείδηση οτι προετοιμάζει τους αυριανούς πολίτες. Πρώτιστα επομένως να είναι σε συνεχή εγρήγορση και διάλογο με τις επόμενες βαθμίδες με σκοπό την βελτίωση και τον εμπλουτισμό της εμπειρίας όλων των συμβαλλόμενων.

Ευθύμης Χατζηευσταθίου
|

Αγαπητή Συνάδελφε,
Απαντάω στην επισήμανσή σου, δίχως να θέλω να έρθω σε αντιπαράθεση μαζί σου, αλλά γιατί εργάζομαι αδιάλειπτα για είκοσι έτη σε αυτήν την τόσο δύσκολη μα συνάμα ελκυστική σχολική κοινότητα, στην οποία από φέτος έχω και τον ρόλο του διευθυντή της.
Να πω, αρχικά, ότι είναι έξω από την πολλαπλότητα των ετερόκλιτων εκπαιδευτικών ομάδων που έχω υπάρξει, και ως εκπαιδευτικός και ως εκπαιδευόμενος (μαθητές δημοτικού, ενήλικες ΕΚΟ, δάσκαλοι, εκπαιδευτές σε ΚΔΒΜ κ. ά.) η περιχαρακωμένη θεώρηση των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Στη φαρέτρα των λειτουργών κάθε βαθμίδας η επιχειρηματολογία για τις άλλες είναι γνωστή. Το Σχολείο στην αξιολογική μου κλίμακα είναι ενιαίας βαρύνουσας σημασίας είτε πρόκειται για το Νηπιαγωγείο είτε για την Ανώτατη Εκπαίδευση.
Κάθε σχολική κοινότητα συνιστά έναν ολόκληρο κόσμο με τις ιδιαιτερότητες ως προς την ανθρωπογεωγραφία των μαθητών, την περιοχή, τους εκπαιδευτικούς της κ.λπ. να είναι Μοναδικές. Στο σχολείο μας φοιτούν 65% Ρομά μαθητές, οι οποίοι πρώτα και κύρια νιώθουν Μαθητές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το πολιτισμικό κεφάλαιο που φέρουν. Σε μια τέτοια κοινότητα ο Ρόλος του Social Worker υπερισχύει και συνειδητά προτάσσεται, για ευνόητους λόγους.
Παρ' όλα αυτά, επειδή η Πόλη μας είναι μικρή και παρακολουθούμε την πορεία των μαθητών μας ακόμη και στα Πανεπιστήμια, μπορώ να σας πω με "ονόματα και διευθύνσεις" ότι από αυτό το δύσκολο σχολείο αποφοιτούν πολλοί αριστούχοι στα γυμνάσιά μας.
Εάν στην κουλτούρα του σχολείου, γιατί υπάρχει και αυτό, είναι "το φωτοτυπώ ... άρα διδάσκω!" τότε προφανώς κι οι μαθητές "χάνονται" στον γυμνασιακό πίνακα.
Ενδεχομένως, να συνιστά Ανάγκη το πολλαπλό βιβλίο. η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε διδακτικές εγγραμματισμού πολυτροπικών κειμένων, σε ζητήματα διδακτικής, αλλά και παιδαγωγικής αντιμετώπισης των μαθητών
στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου.
Και κάτι τελευταίο. Εμείς στο σχολείο μας (με τα χίλια προβλήματα και τις δυσκολίες) για την καθημερινότητά μας σε αυτό χρησιμοποιούμε τον επιθετικό προσδιορισμό ... Αγία, διότι λειτουργούμε σαν Ομάδα.

καθηγήτρια γυμνασίου
|

Πολύ ωραία όλα αυτά τα μεγαλεπίβολα ζητήματα ! Ας ασχοληθούμε όμως λίγο και με την ταπεινή καθημερινότητα της τάξης η οποία ετοιμάζει τις αυριανές γενιές. Θα ήθελα να ρωτήσω τους συναδέλφους της πρωτοβάθμιας γιατί τα τελευταία χρόνια μας έρχονται στα γυμνάσια μαθητές οι οποίοι δεν έχουν μάθει να δουλεύουν στο τετράδιο, παρά μόνο ξέρουν να παρακολουθούν παθητικά το μάθημα σα να βλέπουν τηλεόραση. Έχει φτάσει ήδη Μάρτιος και διαπιστώνουμε οτι οι μαθητές της Α' τάξης δεν μπορούν να προσαρμοστούν στην επεξεργασία της γνώσης και των εμπειριών του μαθήματος.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ