Αυτό που ρωτάτε, «γιατί δεν προσλαμβάνονται οι άνεργοι»-ως εκπαιδευτές στα ΙΕΚ , ίσως να χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις, απάντησε σήμερα στη Βουλή η Αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης της Βουλευτού Θεοδώρας Μεγαλοοικονόμου, σχετικά με τη διαδικασία προσλήψεων στα Δημόσια ΙΕΚ.
Η Αν. υπουργός αναφερόμενη στο ισχύον καθεστώς προσλήψρων εκπαιδευτών είπε τα εξής:
Α. Σύμφωνα με το ν. 4186/2013 ορίζονται τα προσόντα και οι προϋποθέσεις αυτών που μπορούν να απασχοληθούν, να διδάξουν στα δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, αναπληρωτές, ωρομίσθιοι κλπ, οι οποίοι κάνουν υπερωριακή εργασία. Οι εκπαιδευτές ενηλίκων με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου ή σύμβαση έργου κλπ. Τέλος, μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΕΕΠ και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού.
Β.Ως εκπαιδευτής ενηλίκων ορίζεται ο επαγγελματίας ο οποίος έχει τα νόμιμα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα για την άσκηση του επαγγέλματος και την απαιτούμενη πιστοποιημένη εκπαιδευτική ικανότητα και επάρκεια για την ειδική και γενική εκπαίδευση των ενηλίκων.
Σύμφωνα με το άρθρο 27 του ανωτέρω νόμου, η επάρκεια και η διαρκής επικαιροποίηση των προσόντων αυτών των ανθρώπων, των εκπαιδευτών ενηλίκων, πρέπει να αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την πρόσληψή τους στα δημόσια ΙΕΚ, ούτως ώστε να είναι υψηλής κατάρτισης οι άνθρωποι που διδάσκουν ενήλικες.
Γ. Άρα, πρέπει να είναι πιστοποιημένοι από τον ΕΟΠΠΕΠ, σύμφωνα με τον νόμο.
Δ. Όμως, εδώ θέλω να σας πω σχετικά και με τα ερωτήματα τα οποία θέτετε ότι φέτος, τον Οκτώβριο του 2015, ο Γενικός Γραμματέας της Διά Βίου Μάθησης όρισε τα μόρια, τη μοριοδότηση, για το έτος 2015-2016 στην οποία περιλαμβάνονται τριάντα τέσσερα μόρια για εκπαίδευση-επιμόρφωση, είκοσι δύο μόρια για εκπαιδευτική εμπειρία, δέκα μόρια για εργασιακή εμπειρία και τέλος έξι μόρια για λοιπά προσόντα, γλώσσες, χειρισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών κλπ.
Ε. Στη μοριοδότηση αυτή για πρώτη φορά προβλέπονται κοινωνικά κριτήρια: Είκοσι μόρια για ανθρώπους ανέργους -και υπάρχει διαβάθμιση ανάλογα με τα χρόνια ανεργίας- για ειδικές κατηγορίες τρίτεκνους, πολύτεκνους, ΑΜΕΑ κλπ. που μοριοδοτούνται επιπλέον με είκοσι μόρια.
Ζ. Αυτό σε τι βοήθησε; Στο να έχουμε από τη μία μεριά τον κατάλογο των πιστοποιημένων εκπαιδευτών και από την άλλη των μη πιστοποιημένων.
Η. Με τα μόρια ανεργίας μπόρεσαν και προσλήφθηκαν άνθρωποι οι οποίοι δεν είχαν πιστοποίηση από τον ΕΟΠΠΕΠ, γιατί, βάσει του νόμου και με τις τροποποιήσεις που δέχτηκε ο νόμος του 2013, η μεν πιστοποίηση αποτελεί προσόν και μοριοδοτείται επιπλέον, αλλά δεν αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να προσληφθεί κάποιος.
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Σε ό,τι αφορά τις εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ η Αν. υπουργός ανέφερε ότι το 2014 διεξήχθησαν τέσσερις φορές εξετάσεις για πιστοποίηση, οκτώ φορές το 2015 και προσήλθαν τρεις χιλιάδες εξακόσιοι τριάντα υποψήφιοι, εκ των οποίων οι τρεις χιλιάδες σαράντα οκτώ απέκτησαν πιστοποιητικό πιστοποίησης, δηλαδή πιστοποιήθηκαν. Άρα, ,πρόσθεσε η κ. Αναγνωστοπούλου, δεν έχουμε έναν τεράστιο αριθμό μη πιστοποιημένων.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΕΓΑΛΟΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κυρία Υπουργέ, θα ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με τη διαδικασία της πρόσληψης του εκπαιδευτικού προσωπικού στα ΙΕΚ. Ορίζονται οι καθηγητές που είναι ήδη στο Δημόσιο να διεκπεραιώσουν δέκα ώρες περίπου παραπάνω την εβδομάδα, με συνέπεια αυτό να έχει μια διπλοθεσία ως προς αυτούς που ήδη εργάζονται στο Δημόσιο, εν αντιθέσει με εκείνους που είναι άνεργοι και θα μπορούσαν να λάβουν τη θέση αυτών των ωρών διδασκαλίας. Έχουμε μια μεγάλη λίστα από ανέργους που θα μπορούσαν να καλύψουν τις θέσεις αυτές τουλάχιστον για τις ώρες που θα μπορούσαν να πληρωθούν για να διδάξουν.
Επιπροσθέτως, στα δημόσια ΙΕΚ από το 2017 θα υπάρχει η λεγόμενη πιστοποίηση εκπαιδευτή ενηλίκων. Για την απόκτηση της πιστοποίησης ήδη έχουν καταβάλει αυτοί που την θέλουν 120 ευρώ από το Μάιο του 2014 και παρ’ όλα αυτά ελάχιστοι έδωσαν εξετάσεις το καλοκαίρι του 2015, επειδή δεν κλήθηκαν να εξεταστούν. Οπότε αυτοί που έχουν πάρει ήδη την πιστοποίηση θα προηγούνται των υποψηφίων που δεν έχουν ήδη δώσει εξετάσεις.
Κάνω τις εξής ερωτήσεις. Θεωρείτε δίκαιο να προκρίνονται στις θέσεις των δημοσίων ΙΕΚ ήδη διορισμένοι καθηγητές από το Δημόσιο, πλήρους ωραρίου, έναντι άλλων εξίσου ικανών ή και αξιότερων καθηγητών ανέργων; Τι προτίθεστε να κάνετε γι’ αυτή την αδικία; Θα προωθήσετε τους άνεργους έναντι των ήδη εργαζομένων;
Δεύτερον, προβλέπετε να διεξαχθούν οι εξετάσεις της πιστοποίησης σε σύντομο χρονικό διάστημα, ώστε οι ενδιαφερόμενοι που έχουν καταθέσει τα χαρτιά τους να μπορέσουν μέσα στο χρόνο που τους μένει να προσληφθούν;
Τα εργαστηριακά μαθήματα των ΙΕΚ κατά προτεραιότητα πρέπει να τα διδάσκουν μόνο έμπειροι επαγγελματίες της αγοράς πτυχιούχοι (ΑΕΙ και ΙΕΚ) και τα θεωρητικά μόνο διδάκτορες και μεταπτυχιακοί. Τα ΙΕΚ είναι επίπεδο 5 .