Κείμενο 20 προτάσεων για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης κατέθεσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Κώστας Γαβρόγλου, σήμερα στους Βουλευτές που συνεδρίασαν.
Οι προτάσεις, τις οποίες δημοσιεύει το esos περιλαμβάνουν:
1. ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Γενίκευση του ολοήμερου σχολείου.
2. ΑΥΤΟΟΝΟΜΙΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ: Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
3. ΒΙΒΛΙΑ-ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ: Ριζική αναμόρφωση της διδακτέας ύλης, με κατεύθυνση τη μείωσή της και την εξίσωσή της με την εξεταστέα ύλη, την ανανέωση των σχολικών βιβλίων και των συγγραμμάτων με βάση τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και την εισαγωγή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας που αξιοποιούν τα νέα οπτικο-ακουστικά μέσα.
4. ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ: Κατάρτιση των διευθυντών στη διοίκηση των σχολικών μονάδων
5. ΑΥΤΕΝΕΡΓΕΙΑ: Ενθάρρυνση της αυτενέργειας και της ερασιτεχνικής δημιουργίας από εκπαιδευτικούς και μαθητές.
6. ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ: Σταδιακή αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, η οποία για πολλές δεκαετίες παραμένει ο «φτωχός συγγενής» του προϋπολογισμού.
7. ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ: Διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, ώστε η λειτουργία των σχολείων να μην εξαρτάται από έναν τόσο μεγάλο αριθμό αναπληρωτών καθηγητών. Η κατάσταση αυτή, που έχει δημιουργήσει πάρα πολλά προσωπικά και μαθησιακά προβλήματα, μπορεί να αντιμετωπισθεί με την εκπόνηση μιας μελέτης και τον άμεσο διορισμό νέων εκπαιδευτικών.
8. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ: Καθιέρωση του πιστοποιητικού διδακτικής επάρκειας στα Πανεπιστήμια που θα μπορούν να λαμβάνουν όσοι επιθυμούν να εργασθούν ως εκπαιδευτικοί, αφού ολοκληρώσουν το πτυχίο τους.
9. ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: Ουσιαστική μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών μέσα από σοβαρά προγράμματα επιμόρφωσης.
10. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Η αξιολόγηση πρέπει να στοχεύει στην βελτίωση της διδακτικής πρακτικής και να μην έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.
11. ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Ριζική αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης, τον επαναπροσδιορισμό των στόχων της, την ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών και την ευρεία συζήτηση της σημασίας της, ώστε να πάψει η κοινωνία να υποτιμά την τεχνική εκπαίδευση.
12. ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής με στόχο την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, την απόκτηση χρήσιμων γνώσεων και την ανάπτυξη και καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων.
13. ΛΥΚΕΙΟ: Αναβάθμιση του Λυκείου, τη λειτουργία του ως μιας αυτοτελούς βαθμίδας του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι ως προθαλάμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το Λύκειο πρέπει να ανακτήσει τον παιδευτικό του ρόλο, τον οποίο έχει απολέσει τα τελευταία χρόνια.
14. ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ: Διαμόρφωση μιας πολιτικής που σταδιακά θα περιορίζει τον ρόλο της παραπαιδείας, που λειτουργεί παραλυτικά ως προς το σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Αυτό πρέπει να γίνει χωρίς αφορισμούς, αναγνωρίζοντας τον ιδιόμορφο εκπαιδευτικό ρόλο των φροντιστηρίων στο παρελθόν, αλλά και πείθοντας την κοινωνία να αλλάξει νοοτροπία, να εμπιστευτεί το σχολείο και τους λειτουργούς του.
15. ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ: Διαμόρφωση ενός νέου τρόπου εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με διαδικασίες που δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά από την απομνημόνευση και θα εγγυώνται ότι οι μαθητές θα σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.
16. ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ: Πλήρη αναβάθμιση της διδασκαλίας:
i. ξένων γλωσσών,
ii. της καλλιτεχνικής δημιουργίας
iii. τη δημιουργική χρήση των νέων τεχνολογιών.
17. ΕΝΙΑΙΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΑΕΙ: Διαμόρφωση ενιαίου χώρου εκπαίδευσης και έρευνας, επαναπροσδιορίζοντας τις σχέσεις των Πανεπιστημίων, των ΤΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων. Η ουσιαστική αναβάθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών θα αποτελέσει ένα αποφασιστικό βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση. Να προχωρήσει ο διάλογος, για να προσδιοριστούν συγκεκριμένα κριτήρια με βάση τα οποία θα αξιολογηθεί και θα εξορθολογιστεί ο χάρτης των Ιδρυμάτων.
18. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ: Διαμόρφωση συγκεκριμένων ρυθμίσεων που θα «ανοίξουν» τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τα Ερευνητικά Κέντρα σε νέους επιστήμονες.
19. ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ ΑΕΙ: Αλλαγή του καθεστώτος της τύποις αυτοτέλειας των Ανωτάτων Ιδρυμάτων, καθώς υπάρχουν μια σειρά από διαδικασίες που εμποδίζουν μια αποτελεσματική και αποδοτική οικονομική διαχείριση των πόρων τους.
20. ΝΕΕΣ ΔΟΜΕΣ: Εισαγωγή νέων δομών που μπορούν να παρακολουθούν την πορεία των μεταρρυθμίσεων σε όλες τις βαθμίδες και να επισημαίνουν έγκαιρα πιθανές δυσλειτουργίες.
Συνεδριάσεις
Στις συνεδριάσεις της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων στο πλαίσιο του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από τις 9/2 έως τις 17/3/2016, προσήλθαν οι ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ, ΕΛΜΕ Προτύπων & Πειραματικών Σχολείων, η Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων, η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας, ΠΟΣΔΕΠ, ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών, το Προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων, το Προεδρείο των Προέδρων των ΤΕΙ, οι πρόεδροι Ερευνητικών Κέντρων, οι Μορφωτικοί Ακόλουθοι των χωρών της Ευρωζώνης και η πρώην Υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου. Υπόμνημα απέστειλε ο πρώην Υπουργός Παιδείας Γεράσιμος Αρσένης. Οι πρώην Υπουργοί Άννα Διαμαντοπούλου και Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος διατύπωσαν τις απόψεις τους μέσω απαντητικής επιστολής που κοινοποιήθηκε στα Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης.
Κοινός τόπος στις προτάσεις που διατυπώθηκαν από τους εκπροσώπους των φορέων, τους αρμόδιους υπουργούς και τα μέλη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων ήταν τα εξής:
1. Να συζητηθούν συστηματικά τα σοβαρά προβλήματα της Εκπαίδευσης με τους φορείς, αλλά και με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
2. Να αναγνωρισθούν ως καλές πρακτικές οι αξιόλογες πρωτοβουλίες δασκάλων και καθηγητών, οι οποίοι παρά τις αντιξοότητες που δημιουργεί η οικονομική και ανθρωπιστική κρίση τα τελευταία χρόνια, υπερβαίνουν τις
δυσκολίες και φροντίζουν να παρέχουν στους μαθητές την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση.
3. Να αξιοποιηθεί δημιουργικά η εμπειρία των διαλόγων που είχαν διεξαχθεί τα προηγούμενα χρόνια.
4. Να ληφθεί υπόψιν η εμπειρία των Ευρωπαϊκών χωρών.
5. Να σχεδιαστεί ένα πλαίσιο μακροπρόθεσμων στοχεύσεων που θα αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και θα υπερβαίνει τη θητεία μίας κυβέρνησης.
6. Να επιδιωχθούν ευρείες συναινέσεις ανάμεσα στα πολιτικά κόμματα για το περιεχόμενο των ρυθμίσεων και τη διαδικασία εφαρμογής τους.
Σχόλια: 1. Τι εννοει ο ποιητης; Ολοημερα ή ΕΑΕΠ; Ο,τι και να εννοει παντως ειναι αδύνατον. Οσα σχολεία δεν εχουν γινει απλα ολοημερα εως τωρα, οφειλεται σε ιδιαιτερες συνθηκες (απομακρυσμενα, δυσπροσιτα), οσα δεν εχουν γινει ακομα ΕΑΕΠ, δεν εχουν γινει ακριβως παλι λογω ειδικων συνθηκων, συνηθως ελλιπους υποδομης. Θα αλλαξουν κατι πραγματικα; Δεν πιστευω, εξαλλου με τα λογια χτιζεις ανωγια και κατωγια. Κι αυτοι αποδειχτηκαν ειδικοι.
2. Χα χα...Ποια αυτονομια; σε αλλη χωρα ζουν; εδω με το ζορι μας βαζουν στο αντι bullying δικτυο, με τη βια κατα της βιας. Και η τελευταια λεπτομερεια ρυθμιζεται με εγκυκλιους και ανυπογραφα e-mail ενιοτε. Ας αποκτησει πρωτα αυτονομια η σχολικη μοναδα και μετα την ενισχυετε.
3. Ελπιζω να μην ειναι οπως η τελευταια αλλαγη βιβλιων και ΑΠΣ που μας πηγαν 50 χρόνια πισω. Τιποτε ομως δεν με κανει αισιοδοξο.
4. Πότε; τα καλοκαιρια, τα σ/κ ή τα απογευματα; Κι αν ο συλλογος διδασκοντων επιλεξει τον δημοφιλη αλλά χωρις καμια καταρτιση; Θα αναγκαστει να περασει επιμορφωση; Και για ποιο λογο εξαλλου; Τι θα διευθυνει; μια υποτελη στη Διευθυνση Εκπαιδευσης και την Περιφερειακη Διευθυνση υπηρεσιακη μοναδα. Απλη γραφειοκρατια, διαχειριση δυστροπων μαθητων και γονεων και ατελειωτο χαμαλικι. Επιστατης, θυρωρος, γραμματεας, τεχνιτης, νοσηλευτης, ανθρωπος ορχηστρα δηλαδη. Πηγαν ποτε εξω να δουν τι σημαινει αυτονομη σχολικη μοναδα και τι σημαινει διευθυντης; Η μερα με τη νυχτα. Εξω θα ειχε νοημα η εκπαιδευση των διευθυντων, εδω καλυτερα να κανουν σεμιναρια υδραυλικης και ηλεκτρολογιας.
5. Ναι, με ο,τι υπαρχει, εκ των ενοντων που λενε. Με αστεια χρηματοδοτηση, στον καιρο της χειροτερης κρισης, αυτοι ονειρευονται μικρες Silicon Valley σε καθε σχολειο.
6. Εδω γελανε.
7. Μονο με χιλιαδες διορισμους παιδια. Γινεται; Μπα... Αρα τι το συζηταμε;
8. Επρεπε να γινει εδω και δεκαετιες. Ακομα το συζηταμε;
9. Ανοιξτε τα Διδασκαλεια και καθιερωστε παλι τις εκπαιδευτικες αδειες για μεταπτυχιακα και διδακτορικα. Σκεφτεστε κατι αλλο;
10. Τωρα, πώς η αξιολογηση της σχολικης μοναδας εχει να κανει με τη βελτιωση της διδακτικης πρακτικης, μονο αυτος που το σκεφτηκε ξερει. Μηπως εννοουσε αξιολογηση του εκπαιδευτικου; Πολυ μπερδεμενα μας τα λενε...
11. Δεν εχω αποψη.
12. Λογια, λογια λογια... Ας κανουν μια βολτα απο το παλιο Ψυχολογικο Κεντρο ... Οι συναδελφοι εκει κυριολεκτικα παλευουν με τα σιδερα...
13. Εθνικο Απολυτηριο. Τι περιμενετε;
14. Δεν θα τους εμπιστευθει ποτε, εαν δεν αξιολογηθουν ποτε. Οι γονεις αξιολογουν τα φροντιστηρια και επιλεγουν το καλυτερο που μπορουν για το παιδι τους, γι αυτο και τα εμπιστευονται περισσοτερο απο το δημοσιο σχολειο. Καταλαβατε ή να το ξαναγραψω;
15. Το πρωτο ισχυει ηδη, το δευτερο ειναι στο χερι των υποψηφιων. Εαν ενα παιδι θελει σωνει και καλα να ζησει τη φοιτητικη ζωη, τι το νοιαζει σε ποια σχολη θα περασει;
16. Μπλα, μπλα, μπλα... Με πορδες αυγα δεν βαφονται. Εαν δεν πεσει ικανη χρηματοδοτηση σε αυτους τους τομεις, μονο στο φιλοτιμο μπορουμε παλι να ελπιζουμε. Εως ποτε ομως;
17. 18. 19. Δεν εχω αποψη. Ενας ταπεινος δασκαλος ειμαι.
20. Μου μυριζει βολεματα ημετερων. Φταιω που ειμαι καχυποπτος;
Εαν θελετε διευκρινισεις, μην διστασετε να απευθυνθειτε. Εξαλλου τι Διαλογος ειναι, εαν δεν διαλεγομαστε;