Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Το χρονοδιάγραμμα του Εθνικού Διαλόγου για τις αλλαγές που θα ισχύσουν το Σεπτέμβριο

Δημοσίευση: 23/04/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σύμφωνα με  τον πρόεδρο της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία Αντώνη Λιάκο:

Την ολοκλήρωση του Διαλόγου θα μπορούσαμε να την παρομοιάσουμε περισσότερο με την κατασκευή του τόξου μιας γέφυρας παρά μιας οικοδομής.

Σε μια μισοτελειωμένη οικοδομή μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι κάτω όροφοι, κάτι μένει κι αν δεν ολοκληρωθεί.

 Αντίθετα, αν δεν ολοκληρωθεί το τόξο της γέφυρας, απλώς δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί.

Ολοκλήρωση της γέφυρας σημαίνει να συμφωνήσουμε ως προς το χαρακτήρα της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού συστήματος, και αυτός δεν προκύπτει παρά αν ολοκληρώσουμε την αντιμετώπιση των επί μέρους προβλημάτων με την εργασία των επιτροπών.

Στο προσεχές διάστημα θα πρέπει να σχηματίσουμε μια επιτροπή που θα μελετήσει την υπόθεση της αναδιοργάνωσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τον χαρακτήρα του νέου λυκείου και νέου γυμνασίου που θα προκύψει.

Δεν είναι εύκολο εγχείρημα, από την άποψη των υλικοτεχνικών υποδομών, αλλά θα αποτελέσει μια μείζονα μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση.

Επομένως χρειάζεται να δηλωθούν διαθεσιμότητες για τη συμμετοχή στην ομάδα που θα εργαστεί πάνω σε αυτή την υπόθεση.

Αν επίσης έως τώρα ο Διάλογος είναι προσανατολισμένος στα προβλήματα δομής της εκπαίδευσης, θα πρέπει στο επόμενο διάστημα να συζητήσουμε το ζήτημα του περιεχομένου των μαθημάτων και των σπουδών στην εγκύκλια εκπαίδευση.

Δύσκολα θα μπορούσε κανείς να παραδεχτεί ότι εδώ δεν υπάρχει μείζον ζήτημα.

Και εδώ χρειάζεται να δηλωθούν διαθεσιμότητες.

Αν όμως ο Διάλογος ομοιάζει με τόξο γέφυρας είναι και επειδή αρθρώνεται πάνω σε διαφορετικές πλατφόρμες.

Εκτός από της συζητήσεις των Επιτροπών του Εθνικού Διαλόγου, διεξάγονται εργασίες στην Επιτροπή Μορφωτικών Σχέσεων στη Βουλή (με πρωτοβουλία του προέδρου της κ. Κ. Γαβρόγλου), και, τώρα μετά την θεσμική του αποκατάσταση, στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΕΣΥΠ).

Το ΕΣΥΠ, σύμφωνα με τον Πρόεδρό του, κ. Νίκο Θεοτοκά, το επόμενο διάστημα, αμέσως μετά το Πάσχα, θα προχωρήσει στη διοργάνωση ημερίδων και συζητήσεων στα επίδικα ζητήματα της εκπαίδευσης όπως έχουν αναδειχθεί έως τώρα από τις εργασίες των Επιτροπών, με την εξαγωγή συμπερασμάτων και την υιοθέτηση προτάσεων.

Η τελική έκθεση θα αποτελείται από τις εκθέσεις κάθε επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου, καθώς και από τις προτάσεις που θα διαμορφωθούν μέσα από τις συζητήσεις του ΕΣΥΠ καθώς και της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Πρέπει να καταβάλουμε προσπάθειες να περιλαμβάνουν:

Α) Συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες θα ισχύσουν στα σχολεία από τον Σεπτέμβρη,

Β) Διατύπωση συγκεκριμένων προτάσεων που θα αποκτήσουν νομοθετική μορφή και Γ) Σαφείς κατευθύνσεις μετασχηματισμού των εκπαιδευτικών θεσμών.

Ως προς την πρώτη φάση, τις άμεσες πολιτικές.

 Αφετηρία είναι η δραματική έλλειψη πόρων μετά από χρόνιες περικοπές.

Ποιες προσαρμογές θα πρέπει να γίνουν στα σχολεία;

Το ζήτημα αυτό θα πρέπει να ενταχτεί στις εργασίες των επιτροπών και να αντιμετωπιστεί ανοιχτά, με ειλικρίνεια απέναντι στους γονείς και την κοινωνία, με δημιουργικότητα και φαντασία.

 Ιδιαίτερα σ’ ότι αφορά τις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης θα πρέπει να δούμε τη σχέση του σχολείου με την τοπική κοινωνία, μέσα από μια ανοικτή έκκληση σύμπραξης, ασφαλώς με κανόνες.

 Το φτωχό σε οικονομικούς πόρους σχολείο μπορεί να αποδειχτεί πλούσιο σε ερεθίσματα και αξίες σχολείο, αρκεί να δούμε πώς θα βγει από τη ρουτίνα και θα αξιοποιήσει τους πολιτισμικούς πόρους που το περιβάλουν.

 Πρέπει να σκεφτούμε τολμηρά και έξω από την όποια πεπατημένη συγκεκριμένες προτάσεις και να καλέσουμε εκπαιδευτικούς, γονείς και τοπική αυτοδιοίκηση σε σχεδιασμό για την επόμενη χρονιά.

Ως προς την μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη φάση, διαπιστώσαμε έως τώρα ότι εκτός από τη δραματική περικοπή πόρων, το πρόβλημα της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες είναι η χρόνια ανηλικιότητα και η εξάρτησή του, τόσο ως προς τους οικονομικούς πόρους όσο και ως προς την καθοδήγηση από ένα συγκεντρωτικό μηχανισμό.

Τα προβλήματα που προκαλεί αυτή η εξάρτηση θεραπεύονται με νέους λεπτομερείς κανονισμούς που πάλι εκπορεύονται από τα πάνω, διαιωνίζοντας τον ίδιο ακριβώς φαύλο κύκλο συγκεντρωτισμού και εκ των άνω ελέγχου. Επομένως η κεντρική μας στόχευση θα πρέπει να είναι η ενδυνάμωση και η ενηλικίωση της εκπαίδευσης σε όλα τα πεδία και σε όλους τους συμμετέχοντες.

Αυτονομία, ανάληψη της ευθύνης και λογοδοσία είναι το τρίπτυχο της ενηλικίωσης και της ενδυνάμωσης. Θα πρέπει να δούμε πώς μπορεί να εξειδικευτεί, από το σχολείο έως το πανεπιστήμιο, από τα προγράμματα έως τη διακυβέρνηση της εκπαίδευσης.

Από την αρχή της διαδικασίας του Διαλόγου είχαμε επισημάνει ότι οι συνέπειες της κρίσης οδηγούν σε μια κοινωνική ανισότητα μέσα στο σχολείο. Η ανισότητα αυτή επιτείνεται και από την είσοδο μεταναστευτικών πληθυσμών, που σωστά μεν πρέπει να οδεύουν στο ενιαίο σχολείο, όπου όμως οι συνθήκες της τάξης, μαθησιακές και άλλες θα χειροτερεύουν, χωρίς ειδική βοήθεια.

Για το λόγο αυτό χρειάζονται σωστικές ενέργειες με τη μορφή πρότυπων σχολείων σε επιλεγμένες φτωχές περιοχές όπου εμφανίζεται μια υπερ-συσσώρευση προβλημάτων. Ας είμαστε σαφείς: στις τάξεις των σχολείων
των φτωχών περιοχών με ομάδες ξενόγλωσσων παιδιών καθώς και με παιδιά με ειδικές ανάγκες χρειάζεται ειδική εκπαιδευτική φροντίδα.

Μετά το Πάσχα, σε ημερομηνία που θα οριστεί, θα προγραμματίσουμε μια ολομέλεια όλων των επιτροπών, με συμμετοχή και εκείνων που δεν είχαν παρουσιάσει τη δουλειά τους στις 5 Μαρτίου. Είναι σημαντικό να διασταυρώνουμε τη δουλειά μας και να βαδίζουμε συγκλίνοντας.

Στόχος είναι προς το τέλος Μαΐου να ετοιμαστεί μια έκθεση με τις συνολικές προτάσεις, η οποία θα παρουσιαστεί τόσο στην πολιτική ηγεσία όσο επίσης και στην κοινή γνώμη.

-    Πρέπει να ανταποδώσουμε την εμπιστοσύνη με την οποία τα μέλη των επιτροπών περιβάλλουν την προσπάθειά μας με τη δέσμευσή μας στις αλλαγές στην εκπαίδευση.

- Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έχει μια ευρύτερη στόχευση από την οποία δεν πρέπει να αποκλίνουμε και κομβικό ρόλο στη δημιουργία μιας νέας προοδευτικής ταυτότητας στην ελληνική κοινωνία.

 

Σχόλια (4)

 
Ιωάννης Κ.
25 Απρ 2016 13:34

Αυτό που θα μείνει στο τέλος αφού θα τα κάνουν μπάχαλο θα είναι μία ακόμη πλήρως αποτυχημένη "μεταρρύθμιση". Απλά γιατί μόνοι τους τα σκέφτονται, μόνοι τους τα αποφασίζουν και γιατί είναι πλήρως απομονωμένοι από την πραγματικότητα. Και το κυριότερο: αντί να στηρίζουν την τεχνική - τεχνολογική εκπαίδευση που θα προσφέρει στην ανάπτυξη της χώρας, την έχουν γραμμένη κυριολεκτικά και οραματίζονται μία χώρα με ακόμη περισσότερες χιλιάδες αποφοίτους μαθηματικούς, φυσικούς, μηχανικούς, φιλολόγους κλπ που θα τους τρώει η ανεργία.

 
geo
25 Απρ 2016 10:28

Oποιος έχει επισκεφθεί την ιστοσελίδα του διαλόγου, θα δει ότι υπάρχουν παρα πολλές προτάσεις από τους μαχόμενους εκπαιδευτικούς. Αυτές δεν φαίνεται να τις έλαβε υπόψη του ο κ. Λιάκος, αλλά όμως ακριβώς για το λόγο αυτόν αναρτήθηκαν. Για να ληφθούν υπόψη. Παραδόξως πουθενά δεν γίνεται αναφορά σε αυτές, στις περίφημες "πλατφόρμες" που στηρίζουν το "τόξο". Φυσικά δεν συμφέρει ούτε στο παραμικρό να ληφθούν υπόψη διότι βρίσκονται στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από τις ακραία νεοφιλελεύθερες προτάσεις του κ. Λιάκου.

 
Μαχόμενος εκπαιδευτικός
24 Απρ 2016 21:17

Παρακαλώ με όλες αυτές τις συζητήσεις του δήθεν εθνικού διαλόγου (ας θυμηθούμε την ομάδα REN και τις απόψεις διαφόρων θεωρητικών της εκπαίδευσης που δεν μπήκαν σε τάξη ποτέ), αρκετή λύπη και ανασφάλεια προσφέρατε στην εκπαιδευτική κοινότητα. Αφήστε τα πράγματα όπως είναι. Βρείτε τα σημεία που χρειάζονται βελτίωση αλλά μην καταστρέφετε και πάνω απ΄όλα μάθετε να ακούτε αυτούς που είναι μέσα στις τάξεις και δίνουν τον καθημερινό τους αγώνα για ένα ακόμα καλύτερο σχολείο. Αναφέρομαι ιδιαίτερα στην επικείμενη μεταρρύθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης, όπου έχετε καταφέρει το απίθανο. Ειδικότητες να εξαφανίζονται και Επαγγελματικά δικαιώματα να μην υπάρχουν ακόμα και σε μαθητές που δεν έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο σπουδών που έχουν επιλέξει. Αλήθεια τι θα πείτε στους γονείς τους, που τα παιδιά τους θα πάρουν πτυχίο υποδεέστερο από αυτό που θα έπαιρναν αν δεν κάνατε τη μεταρρύθμιση σας;
Κάνετε τα πάντα για να υποβαθμίσετε την όποια αξία των σχολείων μας. Έχετε και το θράσος να δηλώνετε στους ιθαγενείς ότι με ορίζοντα 5ετίας Τεχνική Εκπαίδευση δεν θα υπάρχει στην Ελλάδα. Πρόθεση σας είναι ο εν δυνάμει επαγγελματίας που προσέφεραν στην κοινωνία τα Τεχνικά Σχολεία και Σχολές, απο την εποχή του Καποδίστρια έως σήμερα, να τον αντικαταστήσετε με τον ανειδίκευτο και εν δυνάμει ανεπάγγελτο απόφοιτο Λυκείου.
Σας παρακαλώ σταματείστε να καταστρέφετε.

 
Νίκος Ευβοεύς
24 Απρ 2016 17:56

Δηλαδή, κύριε Λιάκο και λοιποί αρμόδιοι, τέλος Μαΐου κατεθέτετε πρόταση, την οποία η πολιτική ηγεσία θα επιδιώξει να κάνει νόμο αρχές Ιουνίου και με βάση αυτή να πορευτούμε για τη νέα σχολική χρονιά; Όμορφα λόγια αυτά που γράφετε, κατάλληλα ίσως για τους μαθητές μας που θα διαγωνιστούν στις πανελλήνιες σε λίγες μέρες, αλλά στα αλήθεια πώς πιστεύετε ότι το " φτωχό σε οικονομικούς πόρους σχολείο μπορεί να αποδειχτεί πλούσιο σε ερεθίσματα", πώς καλείτε "εκπαιδευτικούς, γονείς και τοπική αυτοδιοίκηση σε σχεδιασμό για την επόμενη χρονιά" όταν τους πρώτους μας αιφνιδιάζετε μονίμως, όταν οι γονείς απουσιάζουν απογοητευμένοι και η τοπική αυτοδιοίκηση είναι απούσα σε όλα τα επίπεδα, αποψιλωμένη από οικονομικούς πόρους, προσωπικό και μέσα που απαιτούνται για τη στήριξη των σχολείων μας;
Πώς θα πετύχετε την "ενηλικίωση" του σχολείου που, κατ' εσάς βασανίζεται από "χρόνια ανηλικιότητα και εξάρτηση του, τόσο ως προς τους οικονομικούς πόρους όσο και ως προς την καθοδήγηση από ένα συγκεντρωτικό μηχανισμό"; Μήπως εφαρμόζοντας την προτροπή "σκάσε και κολύμπα", όπου αφού μας πετάξετε στα βαθιά νερά της "αυτονομίας" μας πείτε να βρούμε μόνοι μας τους πόρους για να δουλέψουμε; Αυτό που δηλαδή τώρα κάνουμε άτυπα, και γινόμαστε ζήτουλες απέναντι στους γονείς και τους μικρομαγαζάτορες της γειτονιάς μας, να το κάνουμε πια υπό τη μορφή επίσημου οικονομικού σχεδιασμού;
Βάζετε και λίγο αλατοπίπερο για κοινωνική δικαιοσύνη, ανισότητα και έτοιμη η σούπα των προτάσεών σας. Μια ακατάσχετη θεωρητικολογία για να καλύψετε τις δομικές αδυναμίες τόσο του συστήματος όσο κυρίως του ανύπαρκτου σχεδιασμού σας.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.