Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Το επίπεδο και η συνάφεια των θεμάτων των μαθηματικών στις πανελλαδικές εξετάσεις με το σχολικό υλικό

Δημοσίευση: 07/06/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γιάννης Καραγιάννης   Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου

Τα θέματα στα Μαθηματικά Προσανατολισμού καθώς και τα θέματα στα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, μετά από πολλά-πολλά χρόνια είχαν συνάφεια με το σχολικό βιβλίο και το σχολικό υλικό, ήταν σε συμφωνία με το νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει την επιλογή και την διάρθρωσή τους όχι μόνο τυπικά αλλά και στο "παιδαγωγικό πνεύμα" του νομοθέτη.  

Πριν τις εξετάσεις είχα γράψει:

1.  " Το διαθέσιμο διδακτικό υλικό πάντως, από την μεριά της Πολιτείας, αποτελεί το σχολικό εγχειρίδιο, συνοδευόμενο από το βιβλίο των λύσεων,τις οδηγίες διδασκαλίας και διαχείρισης της ύλης κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς όπως έχουν δοθεί από το Ι.Ε.Π.,  αλλά και το υλικό που παρέχεται από το ψηφιακό σχολείο του ΥΠ.Π.Ε.Θ. Τα θέματα "οφείλουν" να αντανακλούν την διδακτική προσέγγιση της ύλης που προηγήθηκε όλη την περασμένη σχολική περίοδο και πάντως να διέπονται από διαβαθμισμένης κλίμακα δυσκολίας, να εξετάζουν όσο το δυνατόν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης , να είναι προσαρμοσμένα στο  επίσημο διδακτικό (και το συνοδευτικό υλικό)  που έχουν δοθεί από την πολιτεία και να είναι προσαρμοσμένα στο χρονικό πλαίσιο των 3 ωρών που διαρκεί η εξέταση, προκειμένου να είναι διαπραγματεύσιμα. Τα προηγούμενα χρόνια δεν τηρήθηκαν πάντα οι προηγούμενες αναφορές"

2. Τα τελευταία χρόνια (και όχι μόνο) παρατηρούμε το φαινόμενο σε μαθήματα, όπως τα μαθηματικά, να υπάρχει σε μεγάλο βαθμό αναντιστοιχία του βαθμού δυσκολίας των ασκήσεων του  Σχολικού βιβλίου (αλλά και του Ψηφιακού Σχολείου) με τον βαθμό  δυσκολίας και το είδος των θεμάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις . Δημιουργείται δηλαδή η εντύπωση ότι όποιος μαθητής γνωρίζει και κατανοεί τα θέματα που θέτει το σχολικό βιβλίο καθώς και το επίσημο διδακτικό υλικό του Υπουργείου (όπως είναι το ψηφιακό σχολείο) , να μην  μπορεί εύκολα να περάσει τη βάση του 10. Αυτό δεν  είναι παράδοξο;.

H επιτροπή επιτροπή η οποία συνέταξε τα θέματα είχε γνώση της σχολικής πραγματικότητας για θέματα στο πλαίσιο του σχολικού βιβλίου δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να προσπαθήσουν, να μην φοβηθούν τις γνώριμες για αυτούς μεθόδους προσέγγισης των θεμάτων  και ακόμα και στα σημεία στα οποία υπήρχε δυσκολία αυτή ήταν στο ποσοστό που επιβάλλεται να υπάρχει σε μια τέτοιου είδους εξέταση. Ξέφυγαν από "υπερβολές και τσιτάτα " θέματα που εντυπωσιάζουν αλλά δεν ελέγχουν καμία μαθηματική δεξιότητα ούτε και γνώση ουσίας.  

 

Σχόλια (3)

 
soulis
07 Ιουν 2016 23:27

Tο πρόβλημα όμως είναι ότι τα παιδιά είχαν προετοιμαστεί για πολύ δυσκολότερα θέματα.Θέματα που να ξεχωρίζουν τον άριστο από τον πολύ καλό, πράγμα που δεν ήταν δυνατόν να συμβεί με τα εν λόγω θέματα ειδικά εάν κάποιος στοχεύει στις υψηλόβαθμες σχολές του Πολυτεχνείου.Σε συνδυασμό μάλιστα με τα πολύ απλά θέματα στη Φυσική και τα μέτρια στη Χημεία, τελικά η έκθεση θα αποφασίσει που θα μπει ο υποψήφιος πράγμα λίγο άδικο. Δε συμφωνείτε ?? Και από ότι γνωρίζω το ίδιο θα συμβεί και στις Ιατρικές σχολές δεδομένου ότι σε κανένα μάθημα δεν υπήρξαν δύσκολα θέματα.Ακόμη και στη Βιολογία που είναι βασικό μάθημα τα θέματα ήταν απλά πολλά αλλά μέτριας δυσκολίας.

 
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
08 Ιουν 2016 06:45

Εν΄μέρει έχετε δίκαιο. Αυτό γιατί οι μαθητές που ήταν καλύτερα προσετοιμασμένοι θα ξεχωρίσουν στα Μαθηματικά και αυτό θα αποδειχθεί από, την κατανομή των βαθμολογώιν που ακόμα και αν οριακά είναι καλύετερες από τις αντίστοιχες περσινές έχουν διακριτά χαρακτηριστικά. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι κατά βάση διαγωνισμός επομένως σε ότι αφορά στις Πολυτεχνικές και Φυσικομαθηματικές σχολές και σε ότι αφορά στα Μαθηματικά (ως μάθημα βαρύτητας) δεν θα επηρεαστούν οι βάσεις αξιοσημείωτα από αυτά (σε σχέση με πέρσι). Αναμένουμε τις βαθμολογικές επιδόσεις στη Φυσική να δούμε πόσο καλύτερες ήταν. Η έκθεση ,όπως πάντα και η Χημεία έχει σχετικά καλές επιδόσεις. Στις Ιατρικές είναι μια ξεχωριστή περίπτωση αφού μόνο το γεγονός ότι οι υποψήφιοι δεν διαγωνίζονται στα Μαθηματικά θα είχε ως αποτέλεσμα αύξηση μορίων.

 
ΠΕ19gr
08 Ιουν 2016 14:54

Αν και μη σχετικός στο θέμα έχω να τονίσω ότι σε κάποια μαθήματα όπως τα μαθηματικά τα θέματα φαίνεται ότι απευθύνονται σε μαθητές με τουλάχιστον διπλάσια εμπειρία από αυτή που αποκτούν στην τάξη. Δηλαδή το ίδιο το κράτος παραδέχεται ότι το σχολείο δεν προσφέρει ούτε το 50 τοις εκατό στην προσπαθεία του μαθητή ώστε να αντιμετωπίσει θέματα πανελλαδικών.

Υποθέτω μάλιστα ότι ορισμένες φορές υπάρχει απαίτηση όχι μόνο να γνωρίζει ο μαθητής τη μέθοδο που θα ακολουθήσει αλλά πρέπει να διαθέτει αναγκαστικά και υψηλό δείκτη νοημοσύνης και γενικότερα πολύ αναλυτικό και συνθετικό τρόπο στη δομή της σκέψης του ώστε να κάνει συνεχείς μετασχηματισμους των προβλημάτων σε άλλα ως μέρος εύρεσης της λύσης τους.
Και μετά απορούμε γιατί ενώ έχει λύσει τόσες και τόσες παραμετροποιημενες ασκήσεις δεν μπορεί να εφαρμόσει τις βασικές έννοιες π.Χ της παραγωγού του ολοκαυτώματος, την ύπαρξη ριζών κτλ και τη συμπεριφορά των βασικών συναρτήσεων σε άλλες επιστήμες που εφαρμόζονται.
Χάνεται ο μαθητής στα τεχνάσματα και τα κόλπα θυσιάζοντας την ουσία παραπάνω από όσο πρέπει.

Μάλλον όμως η βιομηχανία των μαθηματικών Γ Λυκείου είναι από τις βαριές βιομηχανίες των μαθημάτων και αρκετός κόσμος ζει από τη δυσκολία τους και όχι από την κατανόηση τους.
(βιβλία , ιδιαίτερα- φροντιστήρια)
Και δυστυχώς αυτή η βιομηχανία όσο πιο πολύ στραγγαλίζει τον μαθητή όσο πιο δυσνοητες γίνουν έννοιες που κανονικά δεν θα ήταν τόσο πιο επικερδης είναι.

Χαίρομαι που ο σύμβουλος των Μαθηματικών διαπίστωσε ότι τα θέματα εφέτος είχαν τη δομή και τη δυσκολία που πρέπει να έχουν και ελπίζω να συνεχίσει αυτή η πρακτική.

Επαναλαμβάνω είμαι άσχετος με το θέμα (λόγω ετών που πέρασαν από τότε στο πανεπιστήμιο κτλ. ) αλλά ήθελα να πω την άποψη μου έστω και λάθος.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ