Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ωρολόγια Προγράμματα σε περίοδο κρίσης: Τα Φιλολογικά Μαθήματα

Για την αντιμετώπιση αυτών των ελλείψεων, το Υπουργείο χρησιμοποιεί τα μόνα δημοσιονομικά ουδέτερα εργαλεία που διαθέτει: την αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων και τις αναθέσεις μαθημάτων.
Δημοσίευση: 11/06/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Ανδρέα Παπαδαντωνάκη

«Στο πόδι βγάζετε και τη Λογοτεχνία. Γιατί να βγάλετε τη Λογοτεχνία όταν αυτή τη στιγμή θέλουμε τις τέχνες και τον πολιτισμό να έχουν ένα αυξημένο βάρος για να αντισταθμίσουν την επέλαση του τεχνολογικού πολιτισμού;»

Αυτά έλεγε τον Νοέμβριο του 2014, στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, ο τότε συντονιστής του τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσος Κουράκης λίγο πριν από την ψήφιση του νόμου με τον οποίο η τότε κυβέρνηση κατάργησε το μάθημα από τα Πανελλαδικά εξεταζόμενα.

Λίγους μήνες μετά, ως αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, όχι μόνον δεν επανέφερε το μάθημα, αλλά μείωνε τις ώρες διδασκαλίας του στη Γενική Παιδεία, από 2 σε 1 ανά  εβδομάδα.

Τι είχε αλλάξει;

Όχι  η –  μάλλον ειλικρινής-  πρόθεσή του, αλλά η ανάγκη αντιμετώπισης (από κυβερνητική θέση πλέον) της σκληρής πραγματικότητας των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

Και για την αντιμετώπιση αυτών των ελλείψεων, το Υπουργείο χρησιμοποιεί τα μόνα δημοσιονομικά ουδέτερα εργαλεία που διαθέτει: την αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων και τις αναθέσεις μαθημάτων.

Αυτή την τακτική ακολουθεί και η τωρινή κυβέρνηση, με ιδιαίτερη μάλιστα ένταση, μετά από   το ναυάγιο των υποσχέσεων για 20.000 διορισμούς εκπαιδευτικών.

Η διαφορά, –αν θέλει κάποιος να την εντοπίσει-, είναι ότι οι ενέργειες της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας στην κατεύθυνση της «εξοικονόμησης» προσωπικού, βαφτίζονται αναβάθμιση, ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης, συνταγματική επιταγή, μείωση ύλης, ελάφρυνση εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος κ.ά.

Η αλήθεια είναι –όσο και αν την επενδύσει κανείς- ότι με τις νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου το τελευταίο δίμηνο, (κατάργηση σχολείων με ΕΑΕΠ, συγχωνεύσεις και καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, αλλαγή ωρολογίων προγραμμάτων Γυμνασίου, κατάργηση τρίωρου απασχόλησης για τα σχολικά εργαστήρια, ρυθμίσεις για τα νηπιαγωγεία)  έχουν ήδη «κερδηθεί» χιλιάδες θέσεις εκπαιδευτικών, ο ακριβής αριθμός των οποίων θα φανεί από τις προσλήψεις αναπληρωτών την επόμενη σχολική χρονιά.

ΟΙ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΩΡΩΝ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Κεντρικό σημείο των αλλαγών στα ωρολόγια προγράμματα Γυμνασίου –Λυκείου τα τρία τελευταία χρόνια, ήταν – μεταξύ άλλων- και η σταδιακή αλλά σημαντική μείωση των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων.

Στη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών είχαμε:  
•    Εξοβελισμό του μαθήματος των Λατινικών από την κατεύθυνση ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών στη Β Λυκείου, το 2014
•    Μείωση ωρών Ιστορίας στη  Γ Γυμνασίου από 3 σε 2 εβδομαδιαίως, το 2014.
•    Μείωση ωρών Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α’ Γυμνασίου από 3 σε 2, το 2014.
•    Κατάργηση Αρχαίων Γ.Π. (επιτάφιος) από τη Γ Λυκείου, το 2015.
•    Μείωση ωρών Λογοτεχνίας Γ.Π. στη Γ λυκείου από 2 σε 1, το  2015.
•    Μείωση ωρών Αρχαίων από 3 σε 2 στη Β και Γ Γυμνασίου, το 2016. (επίσης και στην Α΄ τάξη, εκεί όμως με  παράλληλη αύξηση των ωρών Ν.γλώσσας από 2 σε 3)

Η μείωση των ωρών διδασκαλίας των γλωσσικών ειδικά μαθημάτων δεν έχει να κάνει με  θεωρητικές προσεγγίσεις για την γλωσσική ανάπτυξη ή με αντιμαχόμενες ομάδες αρχαιοπληξίας από τη μία και αρχαιογνωσίας από την άλλη. (σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Φίλη)

Υπηρετεί την ανάγκη διαχείρισης των εκπαιδευτικών πόρων στην περίοδο της κρίσης.

Αυτή είναι η αλήθεια που δεν λέει ο Υπουργός….

 

Σχόλια (5)

 
ΓΒ
12 Ιουν 2016 02:30

Είναι ώρες που είχατε πάρει σε μια νύχτα το 2005 από τη Μαριέττα.

 
Γιώργος Π.
13 Ιουν 2016 07:16

Σύμφωνώ απόλυτα. Κατανοώ πλήρως ότι οι ενέργειες αυτές του υπουργείου γίνονται σε μια εποχή που δεν υπάρχουν πόροι για άλλη αντιμετώπιση. Ϊσως και εγώ στη θέση του υπουργού να έκανα το ίδιο. Όμως πρέπει κάποια στιγμή να είμαστε ειλικρινείς, να λέμε την αλήθεια και όχι όλα αυτά τα παραμύθια περι αναβάθμισης κλπ

 
πε λίγο απ' όλα
13 Ιουν 2016 18:20

Είναι παροιμιώδης η μιζέρια και η ζήλια των συναδέλφων ξενόγλωσσων, οι οποίοι αν και με τα νέα προγράμματα μετά το 2000 έβρισκαν δουλειά άνετα σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, από την Πρωτοβάθμια ακόμη, κάτι που δε συνέβαινε με άλλους κλάδους.
Σε μία εποχή ευημερίας, πριν 11 χρόνια, τους έκοψαν 1 ώρα, ενώ αύξησαν ώρες στα Αρχαία και το κρατάνε ακόμα. Τα τελευταία χρόνια της συμφοράς, τα φιλολογικά μαθήματα έχουν χάσει πολλές ώρες έναντι άλλων μαθημάτων, π.χ. έναντι μαθημάτων όπως η Αγωγή του Πολίτη. Παράλληλα μπήκε μία ώρα Φυσική στην Α' Γυμνασίου, επίσης για πάμπολλα χρόνια (τόσα που δε θυμάμαι, από το 2008 ίσως;) τόσο ξενόγλωσσοι όσο και θεολόγοι διδάσκουν την Ιστορία.
Το σημαντικότερο όλων είναι όμως η πραγματική αδικία που υφίσταται η Πληροφορική στα σχολεία μας. Δηλαδή τι θα έπρεπε να γίνει, σύμφωνα με τα δεδομένα των πικρόχολων συναδέλφων;
Οι πληροφορικοί να βρίζονται με όλους (υπάρχουν αρκετοί ΠΕ 20 χωρίς πτυχίο πληροφορικής), οι φιλόλογοι να κοιτάνε στραβά τους Φυσικούς αλλά και όποιους αύξησαν τις ώρες τους με την κατάργηση της Λογοτεχνίας και των Λατινικών;
Έλεος πια μ' αυτή τη 1 ώρα από το 2005, μας κουράσατε! Πάντως για την Ιστορία που ήταν 3 ώρες ως το 2014 και τα Αρχαία 2 δε σας είδα να παραπονιέστε ότι είναι πολλές οι ώρες της.

 
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ
13 Ιουν 2016 22:09

Συγχαρητήρια κ.Παπαδαντωνάκη για το άρθρο σας. Το μεγαλύτερο χτύπημα έγινε στους Φιλολόγους.

 
Ηλίας
14 Ιουν 2016 19:05

Ειδικά στην Ελλάδα η "επέλαση του τεχνολογικού πολιτισμού" μας πήρε και μας σήκωσε..!

Το ότι οι πιτσιρικάδες μπλιμπλικιάζουν μπροστά σε έναν Η/Υ, έχουν tablet και λογαριασμό στο facebook δε σημαίνει πως προχωρήσαμε στον τεχνολογικό τομέα ούτε πως μας "έπνιξε" η τεχνολογία και υστερεί το πνεύμα (που υστερεί μεν αλλά όχι για τον λόγο αυτό).

Όπως δεν αρκεί να έχει κάποιος μία βιβλιοθήκη γεμάτη με βιβλία, αλλά πρέπει να τα ανοίγει που και που, έτσι, και ο τεχνολογικός πολιτισμός δεν έρχεται επειδή έχουμε tablet και wifi!

Ας μιλήσουν οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, η Γερμανία ή όποιος άλλος θέλει για "επέλαση" του τεχνολογικού πολιτισμού, όχι η Ελλάδα, της οποίας ο πνευματικός πολιτισμός υστερούσε πολύ πριν την "έκρηξη" της τεχνολογίας τα τελευταία 15 χρόνια.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.