Ερώτηση στη Βουλή για τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα

29/06/2016

Άκουσε το άρθρο

Τον έντονο προβληματισμό του για την απόφαση του υπουργού Παιδείας  Νίκου Φίλη να διδάσκονται οι μαθητές του Δημοτικού ως δεύτερη γλώσσα όποια από τη Γαλλική ή Γερμανική έχει την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης των μαθητών σε επίπεδο τμήματος, εκφράζει ο Συντονιστής της ΟΔΕ Μορφωτικών Υποθέσεων ΝΔ, Βουλευτής Επικρατείας, Καθηγητής  Θεόδωρος Φορτσάκης σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή.

Ο υπογράφων Βουλευτής αναφέρει ότι αυτή η απόφαση υποβαθμίζει τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα, στερεί από τους μαθητές το δικαίωμα της επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας, ενώ επιχειρεί να μετακυλίσει το οικονομικό βάρος για την εκμάθηση των ξένων γλωσσών στην οικογένεια και ρωτά τον υπουργό Παιδείας:

-Για ποιο λόγο το Υπουργείο Παιδείας καταργεί την παράλληλη διδασκαλία γαλλικών και γερμανικών στα δημοτικά σχολεία υποβαθμίζοντας τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα;

-Προηγήθηκε της απόφασης του Υπουργείου Παιδείας διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το σύστημα διδασκαλίας δεύτερης ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία και εκπονήθηκε σχετική μελέτη;

Η  ΕΡΩΤΗΣΗ

Σύμφωνα με έρευνες, οι άνθρωποι που μιλούν άριστα δύο ξένες γλώσσες έχουν αυξημένες επαγγελματικές προοπτικές. Η παραδοχή αυτή θα έπρεπε να οδηγήσει στην αναβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, μιας Χώρας με υψηλά ποσοστά ανεργίας. Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται να μην συμμερίζεται την ανάγκη αυτή. Έτσι, ο Υπουργός Παιδείας εξέδωσε την Υπουργική Απόφαση υπ΄ αρ. 657/70691/Δ1/26.04.2016 με θέμα «Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου», που περιείχε ρύθμιση και για τη δημιουργία τμημάτων διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας στην Ε΄ και ΣΤ’ Δημοτικού.

Όπως αναφέρει η Υπουργική Απόφαση, οι μαθητές θα διδάσκονται ως δεύτερη γλώσσα όποια από τη Γαλλική ή Γερμανική έχει την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης των μαθητών σε επίπεδο τμήματος. Αυτή η ρύθμιση διαφέρει σημαντικά με την προηγούμενη που είχε θέσει το Υπουργείο με την υπ΄ αρ. Φ52/632/81912/Δ1/22.05.15 εγκύκλιό του σχετικά με τη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία για το σχολικό έτος 2015-2016, που προέβλεπε παράλληλη διδασκαλία των δύο γλωσσών αν εξασφαλιζόταν ο απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός μαθητών.

Με τη νέα Υπουργική Απόφαση, το Υπουργείο Παιδείας υποβαθμίζει τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα. Στερεί από τους μαθητές το δικαίωμα της επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας και τους επιβάλλει να διδαχθούν τη γλώσσα που επιλέχθηκε από την πλειοψηφία, σε βάρος της δικής τους προσωπικής προτίμησης. Επιπλέον, επιχειρεί να μετακυλίσει, σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής δυσπραγίας, το οικονομικό βάρος για την εκμάθηση των ξένων γλωσσών στην οικογένεια. Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό και σωρεία αντιδράσεων.

Κατά της εν λόγω Υπουργικής Απόφασης τάχθηκαν ακαδημαϊκοί, όπως η Πρόεδρος του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με την από 23.05.2016 επιστολή της προς τον Υπουργό Παιδείας, αλλά και πολλοί Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, όπως ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 12ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Σμύρνης και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 4ου Δημοτικού Σχολείου Γιαννιτσών, ζητώντας  την ανάκλησή της.

Οι παραπάνω από τρείς χιλιάδες υπογραφές που έχουν μέχρι τώρα συλλεγεί σε ιστότοπο υπέρ της διατηρήσεως του δικαιώματος της ελεύθερης επιλογής στη δεύτερη ξένη γλώσσα, καταδεικνύουν τη σημασία της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ελλάδα και της δυνατότητας επιλογής από τους μαθητές της δεύτερης ξένης γλώσσας που θα διδαχθούν.

Ο κύριος Υπουργός παρακαλείται να απαντήσει στα ακόλουθα ερωτήματα:

1)    Για ποιο λόγο το Υπουργείο Παιδείας καταργεί την παράλληλη διδασκαλία γαλλικών και γερμανικών στα δημοτικά σχολεία υποβαθμίζοντας τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα;
2)    Προηγήθηκε της απόφασης του Υπουργείου Παιδείας κατάργησης της παράλληλης διδασκαλίας γαλλικών και γερμανικών διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το σύστημα διδασκαλίας δεύτερης ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία; Υπήρξε εκπόνηση σχετικής μελέτης;

Ο ερωτών Βουλευτής

Θεόδωρος Π. Φορτσάκης
Βουλευτής Επικρατείας ΝΔ

 

Σχόλια (2)

ΓΙΩΡΓΟΣ
|

Κύριε Φορτσάκη και ειδικοί των ξένων γλωσσών. Αντιλαμβάνομαι ότι πρέπει να προωθήσετε και να διασφαλίσετε τις θέσεις των διορισμένων εκπαιδευτικών αλλά μήπως μπορεί κάποιος να μας απαντήσει με βάση πια μελέτη αποφασίστηκε η 2η ξένη γλώσσα να είναι τα Γαλλικά ή Γερμανικά;
Εδώ δεν ξέρουμε τι θα απογίνουμε σε ένα χρόνο είναι δυνατόν να γνωρίζουμε με τόση βεβαιότητα ότι οι παραπάνω γλώσσες θα είναι απαραίτητες για την επαγγελματική αποκατάσταση των Ελληνόπουλων;
Έχετε αντιληφθεί ότι ίσως ήταν χρησιμότερα τα Κινέζικα (για όσους δεν το γνωρίζουν οι Κινέζοι είναι περίπου 1,4 δισεκκατομύρια) ή Ισπανικά ή ακόμη και Ρώσσικα;
Εχετε αντιληφθεί ότι τα παιδιά τελειώνουν το δημοτικό, τολμώ να πω και το Γυμνάσιο και επειδή ασχολούνται με τα πτυχία των ξένων γλωσσών δεν γνωρίζουν καλά τα Ελληνικά;
Ο στόχος δεν είναι τι καθηγητές μας περισσεύουν, αυτά θα κάνουμε ....
Επίσης για την περίπτωση που δεν το έχετε αντιληφθεί πολλές καθηγήτριες είτε Γαλλικών είτε Γερμανικών πιέζουν τους γονείς και τους μαθητές να δίνουν για το Κρατικό Πιστοποιητικό γιατί είναι ο μόνος τρόπος να μπορέσουν να κάνουν μάθημα αν και έχουν τμήματα κυρίως των 12 μαθητών
Επίσης γιατί στο Γυμνάσιο υπάρχουν Αγγλικά Αρχαρίων και Προχωρημένων αφού όλα τα παιδιά μαθαίνουν απο τις πρώτες τάξεις του δημοτικού Αγγλικά
Στο μεταξύ τα σοβαρά και βασικά μαθήματα γίνονται με τις χειρότερες δυνατές συνθήκες
Συγνώμη αλλά με την πολυγλωσσία μήπως τελικά το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να διαγραφεί αυτή η χώρα απο το χάρτη;

ΓΙΑΝΝΑΚΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
|

Προσωπικά θα ήθελα να κάνω μια διαφορετική πρόταση αναφορικά με τη διδασκαλία των γαλλικών και των γερμανικών. Η καλύτερη δυνατή λύση για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ 05 Γαλλικής Γλώσσας και ΠΕ07 Γερμανικής Γλώσσας θα ήταν και οι δυο ξένες γλώσσες να διδάσκονται υποχρεωτικά στα δημοτικά στις τάξεις Ε και ΣΤ . Να υπάρχει το δικαίωμα προτίμησης από το μαθητή για το ποια από τις δυο γλώσσες επιθυμεί να διδαχτεί, όμως η διδασκαλία και των δυο γλωσσών να είναι υποχρεωτική ανεξάρτητα από το αριθμό των μαθητών που δήλωσαν την μια ή την άλλη γλώσσα. Να συγκροτούνται δηλαδή και ολιγομελή τμήματα για τη διδασκαλία της Δεύτερης ξένης γλώσσας ακόμα και αν πρόκειται για παράδειγμα για δυο ή τρία παιδιά.μόνο. Επίσης ο τρόπος διδασκαλίας των γαλλικών και των γερμανικών με συνενώσεις τμημάτων καθιστούσε και καθιστά το έργο του εκπαιδευτικού ακόμα πιο δύσκολο. Οταν για παράδειγμα έχεις 24-27 παιδιά σε ένα τμήμα στο οποίο έχουν μαζέψει μαθητές από 2 τμήματα της Πέμπτης ή της Εκτης τάξης , και πολλές φορές ο ξενόγλωσσος καθηγητής καλείται να διδάξει το ξενόγλωσσο μάθημα την 6η και την 7η ώρα, όταν τα παιδιά είναι ήδη κουρασμένα από το πρώτο 4ωρο ,αντιλαμβάνεστε πως η διδασκαλία της ξένης γλώσσας υπό αυτές τις συνθήκες μόνο απλή διαδικασία δεν είναι .
Η Κυρία Διαμαντοπούλου μετά το 2010 έβγαλε από τα σχολεία με τη μεταρρυθμισή της 27.000 ωρομίσθιους καθηγητές όλων των ειδικοτήτων από τα σχολεία και φυσικά εις ο,τι αφορά τον κλάδο μου ΠΕ 05 Γαλλικής Γλώσσας ουδείς εκπαιδευτικός έχει ξαναδουλέψει σε δημοτικό μετά το 2010
Ο γράφων είναι επιτυχών στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ τα έτη 2000 και 2008 ,δίδαξε ως ωρομίσθιος καθηγητής γαλλικών τα σχολικά έτη 2006-2010 ,σε 10 διαφορετικά δημοτικά , κάθε Νοέμβρη τα χρόνια που εργαζόμασταν ως ωρομίσθιοι στα δημοτικά παρακολουθούσαμε επιμορφωτικά σεμινάρια που διοργάνωνε το Υπουργείο Παιδείας για τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, πέρα από τα σεμινάρια που διοργάνωνε το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών σε συνεργασία και με το ΥΠΕΠΘ για τους καθηγητές γαλλικής γλώσσας.
Οι περισσότεροι συνάδελφοι, όταν πλέον έπαψαν να μας καλούν στα δημοτικά όσοι επιμείναμε να εργαζόμαστε στο εν λόγω αντικείμενο διδάξαμε γαλλικά σε ΕΠΑΣ και ΙΕΚ του ΟΑΕΔ , εκεί όμως η εν λόγω προυπηρεσίας μας δεν μπορεί να προσμετρηθεί μια και οι ΕΠΑΣ και τα ΙΕΚ του ΟΑΕΔ υπάγονται στο Υπουργείο Εργασίας.Γι'αυτό το λόγο και πολλοί συνάδελφοι επιδιώξαμε να απασχοληθούμε και στα Δημόσια ΙΕΚ τα οποία υπάγονται στο υπουργείο Παιδείας. Δυστυχώς όμως η όποια προυπηρεσία μας στα Δημόσια ΙΕΚ του υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί να προστεθεί στην προυπηρεσία και στα μόρια των ωρομισθίων γιατί τα ΙΕΚ του υπουργείου Παιδείας ανήκουν στην μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ ο νόμος προσθέτει μόνο προυπηρεσία που προσφέρεται σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Δυστυχώς ο νόμος με βάση το κοινοτικό δίκαιο αναγνωρίζει προυπηρεσία αλλοδαπών εκπαιδευτικών προερχόμενων από τις βαλκανικές χώρες όταν έχουν εργαστεί σε ιδιωτικό σχολείο της χώρας τους και έτσι μπαίνουν στον πίνακα αναπληρωτών μπροστά από έλληνες ή ελληνίδες συναδέλφους, αλλά η προυπηρεσία των ελλήνων εκπαιδευτικών στην μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν μπορεί να αναγνωριστεί παρόλο που και η μεταδευτεροβάμια εκπαίδευση ΙΕΚ υπάγεται στο υπουργείο Παιδείας.
Αναγνωρίζεται μόνο η προυπηρεσία στα ΣΔΕ ,στα οποία κυρίως δουλεύουν μαθηματικοί, φυσικοί, φιλόλογοι. Οσο για το καθεστώς στα ΚΔΒΜ είναι επιεικώς απαράδεκτο διότι αν ένας καθηγητής είναι ωρομίσθιος και θέλει να δουλέψει εκεί του ζητάνε να κάνει έναρξη επιτηδεύματος στο ΤΕΒΕ, να πάρει ,θα σας αναφέρω ένα ενδεικτικό παράδειγμα 25 διδακτικές ώρες για ένα δίμηνο, θα πρέπει να φορολογηθεί για αυτό το ευτελές ποσό, και από ο,τι μου έχουν πει φίλοι μαθηματικοί βάζει καθαρά στην τσέπη κάπου 104 ευρώ. Εμένα με κάλεσαν στα ΚΔΒΜ πέρσι αλλά αρνήθηκα διότι αν και μου αρέσει πάρα πολύ να διδάσκω αν αποδεχόμουν πέραν του προβλήματος που θα μου δημιουργούσε η υπαγωγή στο ΤΕΒΕ ενώ όλη μου η ασφαλιστική διαδρομή είναι στο ΙΚΑ θα λάμβανα για αυτή την προυπηρεσία 0,5 μόρια όταν 1 μήνας ανεργίας δίνει 1 ακέραιο μόριο και σήμερα που σας γράφω είμαι 11 μήνες άνεργος και έχω 11 ακέραια μόρια σε αναζήτηση δουλειάς πέρα από το όριο ηλικίας , ατομικού εισοδήματος κλπ. Ο Ελληνας εκπαιδευτικός αγαπητοί κύριο ι και να θέλει να μείνει στην εκπαίδευση υπό αυτές τις συνθήκες είνα αδύνατο να επιβιώσει. Δεν μπορεί αν δεν είσαι επιχειρηματίας στο χώρο της εκπαίδευσης ή μόνιμος εκπαιδευτικός όπου έχεις την ασφάλιση του Δημοσίου, να έχεις όταν είσαι ωρομίσθιος ή αναπληρωτής άλλου είδους ασφάλιση πέραν του ΙΚΑ. Αυτό το αναφέρω γιατί στις υπόλοιπες δομές εκπαίδευσης με το σημερινό καθεστώς ασφάλισης τείνουν να απασχολούνται μόνο οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί ως συμπλήρωμα εισοδήματος ή οι συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί για τον ίδιο λόγο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο ωρομισθιος εκπαιδευτικός όχι γιατί δεν θέλει να εργαστεί - ο γράφων σε όλο τον εργασιακό του βίο 1998-2015 έχει εργαστεί αποκλειστικά ως ωρομίσθιος -,αλλά γιατί του είναι αδύνατο να επιβιώσει. Αν θέλετε να βοηθήσετε τη δημόσια παιδεία και τον τομέα των ξένων γλωσσών που δεν είναι πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα , όπως είναι πια το εργασιακό τοπίο, να φέρετε και να ψηφίσετε τροπολογίες που να έχουν ένα ενιαίο καθεστώς ασφάλισης για όλους τους μη μόνιμους εκπαιδευτικούς και η προυπηρεσία που προσφέρουν σε οποιαδήποτε κατηγορία εκπαίδευσης πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια, να αναγνωρίζεται και να προστίθεται στην προυπηρεσία μας . Τα χρήματα με τα οποία αμοιβόμαστε δεν είναι άξιο λόγου να τα αναφέρω , όποιος όμως έχει μπει σε τάξη έχει διδάξει σε παιδιά εφήβους ενηλίκους ακόμα και σε ανθρώπους ηλικιακά πολύ μεγαλύτερους από τον γράφοντα και βλέπει ότι όλη αυτή η προυπηρεσία δεν μπορεί να προσμετρηθει πουθενά , το μόνο το οποίο μπορεί να βιώσει είναι πικρία.
Εφ'όσον θέλετε να δώσετε λύση ακούστε μια φωνή ενός ανθρώπου που δεν είναι ούτε κολλητός πολιτικών γραφείων, ούτε ανήκει σε καμιά κλίκα, σας καταθέτω απλά την εμπειρία από την πραγματική εικόνα των σχολείων, όχι την εξιδανικευμένη εικόνα που θέλουν να παρουσιάσουν άνθρωποι που είναι σε επιτελικά πόστα και σχεδιάζουν το σχολείο του μέλλοντος. Οι επιτελείς αυτοί οραματίζονται ένα σχολείο όπου ο εκπαιδευτικός θα δουλεύει με πλήθος εποπτικών μέσων, με διασύνδεση με σχολεία του εξωτερικού, κλπ, οι συμβάσεις εργασίας τις οποίες όμως θα καλείται να υπογράψει για να προσφέρει τις υπηρεσίες του θα είναι 19 ου αιώνα.
Με την ελπίδα πως θα πάρετε ουσιαστικές πρωτοβουλίες για να αλλάξετε αυτή την παθολογική -επιτρέψτε μου τη χρήση ιατρικού όρου - κατάσταση στην ελληνική εκπαίδευση κλείνω αυτή την αναφορά
Με εκτίμηση
Γιαννακάκης Δημήτρης ωρομίσθιος ΠΕ 05 Γαλλικής Γλώσσας

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ