Τον έντονο προβληματισμό του για την απόφαση του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη να διδάσκονται οι μαθητές του Δημοτικού ως δεύτερη γλώσσα όποια από τη Γαλλική ή Γερμανική έχει την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης των μαθητών σε επίπεδο τμήματος, εκφράζει ο Συντονιστής της ΟΔΕ Μορφωτικών Υποθέσεων ΝΔ, Βουλευτής Επικρατείας, Καθηγητής Θεόδωρος Φορτσάκης σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή.
Ο υπογράφων Βουλευτής αναφέρει ότι αυτή η απόφαση υποβαθμίζει τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα, στερεί από τους μαθητές το δικαίωμα της επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας, ενώ επιχειρεί να μετακυλίσει το οικονομικό βάρος για την εκμάθηση των ξένων γλωσσών στην οικογένεια και ρωτά τον υπουργό Παιδείας:
-Για ποιο λόγο το Υπουργείο Παιδείας καταργεί την παράλληλη διδασκαλία γαλλικών και γερμανικών στα δημοτικά σχολεία υποβαθμίζοντας τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα;
-Προηγήθηκε της απόφασης του Υπουργείου Παιδείας διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το σύστημα διδασκαλίας δεύτερης ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία και εκπονήθηκε σχετική μελέτη;
Η ΕΡΩΤΗΣΗ
Σύμφωνα με έρευνες, οι άνθρωποι που μιλούν άριστα δύο ξένες γλώσσες έχουν αυξημένες επαγγελματικές προοπτικές. Η παραδοχή αυτή θα έπρεπε να οδηγήσει στην αναβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, μιας Χώρας με υψηλά ποσοστά ανεργίας. Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται να μην συμμερίζεται την ανάγκη αυτή. Έτσι, ο Υπουργός Παιδείας εξέδωσε την Υπουργική Απόφαση υπ΄ αρ. 657/70691/Δ1/26.04.2016 με θέμα «Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου», που περιείχε ρύθμιση και για τη δημιουργία τμημάτων διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας στην Ε΄ και ΣΤ’ Δημοτικού.
Όπως αναφέρει η Υπουργική Απόφαση, οι μαθητές θα διδάσκονται ως δεύτερη γλώσσα όποια από τη Γαλλική ή Γερμανική έχει την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης των μαθητών σε επίπεδο τμήματος. Αυτή η ρύθμιση διαφέρει σημαντικά με την προηγούμενη που είχε θέσει το Υπουργείο με την υπ΄ αρ. Φ52/632/81912/Δ1/22.05.15 εγκύκλιό του σχετικά με τη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία για το σχολικό έτος 2015-2016, που προέβλεπε παράλληλη διδασκαλία των δύο γλωσσών αν εξασφαλιζόταν ο απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός μαθητών.
Με τη νέα Υπουργική Απόφαση, το Υπουργείο Παιδείας υποβαθμίζει τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα. Στερεί από τους μαθητές το δικαίωμα της επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας και τους επιβάλλει να διδαχθούν τη γλώσσα που επιλέχθηκε από την πλειοψηφία, σε βάρος της δικής τους προσωπικής προτίμησης. Επιπλέον, επιχειρεί να μετακυλίσει, σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής δυσπραγίας, το οικονομικό βάρος για την εκμάθηση των ξένων γλωσσών στην οικογένεια. Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό και σωρεία αντιδράσεων.
Κατά της εν λόγω Υπουργικής Απόφασης τάχθηκαν ακαδημαϊκοί, όπως η Πρόεδρος του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με την από 23.05.2016 επιστολή της προς τον Υπουργό Παιδείας, αλλά και πολλοί Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, όπως ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 12ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Σμύρνης και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 4ου Δημοτικού Σχολείου Γιαννιτσών, ζητώντας την ανάκλησή της.
Οι παραπάνω από τρείς χιλιάδες υπογραφές που έχουν μέχρι τώρα συλλεγεί σε ιστότοπο υπέρ της διατηρήσεως του δικαιώματος της ελεύθερης επιλογής στη δεύτερη ξένη γλώσσα, καταδεικνύουν τη σημασία της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ελλάδα και της δυνατότητας επιλογής από τους μαθητές της δεύτερης ξένης γλώσσας που θα διδαχθούν.
Ο κύριος Υπουργός παρακαλείται να απαντήσει στα ακόλουθα ερωτήματα:
1) Για ποιο λόγο το Υπουργείο Παιδείας καταργεί την παράλληλη διδασκαλία γαλλικών και γερμανικών στα δημοτικά σχολεία υποβαθμίζοντας τη ξενόγλωσση εκπαίδευση στην Ελλάδα;
2) Προηγήθηκε της απόφασης του Υπουργείου Παιδείας κατάργησης της παράλληλης διδασκαλίας γαλλικών και γερμανικών διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το σύστημα διδασκαλίας δεύτερης ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία; Υπήρξε εκπόνηση σχετικής μελέτης;
Ο ερωτών Βουλευτής
Θεόδωρος Π. Φορτσάκης
Βουλευτής Επικρατείας ΝΔ
Κύριε Φορτσάκη και ειδικοί των ξένων γλωσσών. Αντιλαμβάνομαι ότι πρέπει να προωθήσετε και να διασφαλίσετε τις θέσεις των διορισμένων εκπαιδευτικών αλλά μήπως μπορεί κάποιος να μας απαντήσει με βάση πια μελέτη αποφασίστηκε η 2η ξένη γλώσσα να είναι τα Γαλλικά ή Γερμανικά;
Εδώ δεν ξέρουμε τι θα απογίνουμε σε ένα χρόνο είναι δυνατόν να γνωρίζουμε με τόση βεβαιότητα ότι οι παραπάνω γλώσσες θα είναι απαραίτητες για την επαγγελματική αποκατάσταση των Ελληνόπουλων;
Έχετε αντιληφθεί ότι ίσως ήταν χρησιμότερα τα Κινέζικα (για όσους δεν το γνωρίζουν οι Κινέζοι είναι περίπου 1,4 δισεκκατομύρια) ή Ισπανικά ή ακόμη και Ρώσσικα;
Εχετε αντιληφθεί ότι τα παιδιά τελειώνουν το δημοτικό, τολμώ να πω και το Γυμνάσιο και επειδή ασχολούνται με τα πτυχία των ξένων γλωσσών δεν γνωρίζουν καλά τα Ελληνικά;
Ο στόχος δεν είναι τι καθηγητές μας περισσεύουν, αυτά θα κάνουμε ....
Επίσης για την περίπτωση που δεν το έχετε αντιληφθεί πολλές καθηγήτριες είτε Γαλλικών είτε Γερμανικών πιέζουν τους γονείς και τους μαθητές να δίνουν για το Κρατικό Πιστοποιητικό γιατί είναι ο μόνος τρόπος να μπορέσουν να κάνουν μάθημα αν και έχουν τμήματα κυρίως των 12 μαθητών
Επίσης γιατί στο Γυμνάσιο υπάρχουν Αγγλικά Αρχαρίων και Προχωρημένων αφού όλα τα παιδιά μαθαίνουν απο τις πρώτες τάξεις του δημοτικού Αγγλικά
Στο μεταξύ τα σοβαρά και βασικά μαθήματα γίνονται με τις χειρότερες δυνατές συνθήκες
Συγνώμη αλλά με την πολυγλωσσία μήπως τελικά το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να διαγραφεί αυτή η χώρα απο το χάρτη;