Τι είπε ο υφ. Παιδείας στη Βουλη για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση

01/08/2016

Ενημερώθηκε: 02/08/2016, 11:30

Άκουσε το άρθρο

Ο υφυπουργός Παιδείας Θ. Πελεγρίνης, μιλώντας  στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για τις διατάξεις επί του   Σχεδίου Νόμου για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις , είπε τα εξής:

Το νομοσχέδιο αυτό, όσον αφορά αυτές τις δύο διαστάσεις του, είναι προϊόν μακράς- πολύμηνης διαδικασίας. Είχαν συσταθεί δύο επιτροπές από υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Εξωτερικών- όσον αφορά στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση- και άλλη μία επιτροπή για την διαπολιτισμική εκπαίδευση, υπό τον κ. Παύλο Χαραμή.

Συγχρόνως πρέπει να σας πω, ότι επισκέφθηκα πολλές περιοχές όπου υπήρχε ελληνικός πολιτισμός στο εξωτερικό, να δω τα προβλήματα που υπήρχαν. Αυτό που επικράτησε στη σύνταξη του νομοσχεδίου ήταν :

Πρώτον, να μην διαγράψουμε ότι σωστό έγινε στο παρελθόν και συγχρόνως, η όποια μεταρρύθμιση, θα πρέπει να δίνει μια ανάσα- μια προοπτική, να μην είναι βεβιασμένη, διότι οι βεβιασμένες ενέργειες απέβησαν ιδιαίτερα αρνητικές για την ελληνική Ομογένεια.

Να θυμίσω, ότι το 2012 με μια διάταξη καταργήθηκε το λύκειο στα σχολεία της Γερμανίας και συγχρόνως, η τότε Αναπληρώτρια Υπουργός, πηγαίνοντας τη Γερμανία δήλωσε και επιβεβαίωσε, ότι από την επόμενη χρονιά δεν θα ισχύει το λύκειο. Καταλαβαίνετε, ότι οι οικογένειες οι οποίες είχαν παιδιά στην 2α λυκείου, τι αντιμετώπιζαν ή παιδιά, τα οποία πρόκειται να πάνε στο σχολείο, αν επρόκειτο να παρακολουθήσουν ελληνικά σχολεία.

Ο Γενικός Πρόξενος του Ντίσελντορφ μου είπε ότι είχε καταγράψει περίπου 7 χιλιάδες ελληνόπουλα εκ των οποίων τα 3 χιλιάδες ή τα 3,5 χιλιάδες ήξερε που βρίσκονταν και αυτό ακριβώς επειδή υπήρξε μια βεβιασμένη ενέργεια ότι από την επόμενη χρονιά καταργείται το Λύκειο. Βεβαίως, γυρίζοντας πίσω το πρώτο πράγμα που κάναμε είναι να αποκαταστήσουμε την ηρεμία με τροπολογία όπου επαναφέραμε το Λύκειο σε λειτουργία. Συνεπώς, αποφασίσαμε ότι η μεταρρύθμιση όσον αφορά την ελληνόγλωσση εκπαίδευση θα ισχύσει όχι από το επόμενο έτος αλλά από το μεθεπόμενο.  

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές το μεγάλο ζητούμενο σήμερα στην κοινωνία είναι η ενσωμάτωση. Έχουμε μια κοινωνία πολύχρωμη λόγω μετανάστευσης και του προσφυγικού, όπως και σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Θα πρέπει λοιπόν οι άνθρωποι και κυρίως τα παιδιά που ζουν στις χώρες αυτές να μην αφομοιωθούν από τις κοινωνίες, ούτε να αποξενωθούν. Θα πρέπει να ενσωματωθούν, δηλαδή να διατηρήσουν τη γλώσσα τους, τη θρησκεία τους, τις ιδέες τους μέσα σε ένα περιβάλλον θεσμικό ανάλογο σε αυτό που επιβάλλει το κράτος που τους φιλοξενεί και βάση βέβαια των γενικών αρχών, της αξιοπρέπειας στον άνθρωπο και την αποφυγή της βίας. Γι’ αυτό λοιπόν προκρίναμε ότι ο καταλληλότερος τρόπος για να διασφαλιστεί αυτή η ενσωμάτωση είναι η καθιέρωση των δίγλωσσων σχολείων. Να έχει τη δυνατότητα το ελληνόπουλο να μαθαίνει τη γλώσσα και τον πολιτισμό της χώρας που τον φιλοξενεί, διότι το πιθανότερο είναι να ζήσει εκεί και δεύτερον, τη γλώσσα που του υπαγορεύει η εθνική του συνείδηση, τα ελληνικά, αλλά η προαγωγή του δίγλωσσου σχολείου δεν γίνεται ούτε δια της βίας ούτε αυταρχικά.

Για παράδειγμα, στο Ντίσελντορφ και η ελληνική ομογένεια εκεί θέλει το αμιγώς ελληνικό σχολείο και η γερμανική πλευρά δεν θέλει δίγλωσσα σχολεία. Εκεί δεν θα μπορέσουμε να επιβάλλουμε εμείς αυτόν τον τύπο σχολείου. Σε αντίθεση στη Βαυαρία λειτουργούν πάρα πολύ καλά τα δίγλωσσα σχολεία. Στη Στουτγάρδη που πήγα επίσης ζήτησαν και η ελληνική και η γερμανική πλευρά να καθιερωθούν τα δίγλωσσα σχολεία. Συνεπώς εναπόκειται στη βούληση των δύο μερών η δημιουργία, η ίδρυση δίγλωσσων σχολείων.

Κάτι άλλο ακόμη που επιδιώκουμε με το νομοσχέδιο αυτό είναι η πιστοποίηση της ελληνικής γλώσσας. Ξέρετε τελειώνουν το σχολείο τα παιδιά και τα ελληνικά τους είναι πάρα πολύ κακά. Δεν ελέγχονται σε όλη τη διάρκεια της φοίτησής τους καθόλου και έτσι δεν ξέρεις και τι δουλειά κάνουν οι εκπαιδευτικοί. Αυτό λοιπόν που ζητούμε είναι μέσα από το κέντρο ελληνικής γλώσσας που αποτελεί τον καθ’ ύλην αρμόδιο φορέα του Υπουργείου να πιστοποιείται η γλώσσα η ελληνική κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Έτσι θα ξέρουμε τι δουλειά κάνει ο δάσκαλος. Δεν μας ενδιαφέρει τι κάνει, όσο το αποτέλεσμα, γιατί από το αποτέλεσμα θα κρίνουμε την επίδοση του δασκάλου.

Θα ‘θέλα να πω δύο λόγια για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Με την έλευση των παλλινοστούντων Ελλήνων στα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα και μετά τη δεκαετία του ογδόντα, δημιουργήθηκε η ανάγκη να ιδρυθούν διαπολιτισμικά σχολεία, δηλαδή σχολεία ειδικά που θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών αυτών. Μετά ακολούθησαν οι οικονομικοί μετανάστες με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν σε όλη την επικράτεια περίπου 13 διαπολιτισμικά σχολεία. Αυτός ο ρόλος των διαπολιτισμικών σχολείων σήμερα έχει ξεπεραστεί από τα γεγονότα. Σήμερα η κοινωνία μας έχει δεχθεί πάρα πολλά παιδιά που προέρχονται από άλλες χώρες.

Δεν ξέρω αν υπάρχει στα μεγάλα αστικά κέντρα σχολείο δημόσιο που να μην είναι πολυπολιτισμικό, να μην έχει όχι μόνο ελληνόπουλα, αλλά παιδιά και από άλλες χώρες. Συνεπώς αυτό που επιδιώκεται με το νομοσχέδιο αυτό είναι η διαπολιτισμική εκπαίδευση δηλαδή να διαχυθεί η διαπολιτισμική εκπαίδευση σε όλα τα σχολεία. Μια εκπαίδευση στην οποία θα συμμετέχουν και τα ελληνόπουλα και τα παιδιά από άλλες χώρες.

Τα υφιστάμενα διαπολιτισμικά σχολεία προβλέπουμε να εξελιχθούν σε πειραματικά διαπολιτισμικά σχολεία, δηλαδή, σε σχολεία που θα εφαρμόζονται νέες και ικανές μέθοδοι να προσφέρουν εκπαίδευση σε όλα τα παιδιά.

Θα κλείσω με κάτι που ανέφερε ο Υπουργός για το Γενικό Συμβούλιο Βιβλιοθηκών, το οποίο εισάγεται με το νομοσχέδιο αυτό.

Οι κύριοι τύποι βιβλιοθηκών που υπάρχουν στην Ελλάδα είναι οι δημόσιες βιβλιοθήκες που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας, οι δημοτικές βιβλιοθήκες που υπάγονται στους Δήμους και οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες που υπάγονται στα Πανεπιστήμια.

Υπάρχει μια μεγάλη ακαταστασία και πιστεύουμε, ότι αν οργανωθούν σωστά οι δημόσιες βιβλιοθήκες, θα μπορέσει να συμβεί το ίδιο και στις υπόλοιπες βιβλιοθήκες.

Ο κύριος άξονας των βιβλιοθηκών είναι η Εθνική Βιβλιοθήκη, όπου γύρω αυτή στρέφονται όλες οι δημόσιες βιβλιοθήκες.

Αυτό, λοιπόν, που επιδιώκουμε να κάνουμε από τον προσεχή Σεπτέμβριο - Οκτώβριο είναι να εφαρμοστούν δύο προγράμματα, που θα αποσκοπούν πρώτον, στην ψηφιοποίηση των βιβλιοθηκών και, δεύτερον, στον ενιαίο κατάλογο.

Υπάρχουν, δηλαδή, 45 δημόσιες βιβλιοθήκες να λειτουργούν ως μια βιβλιοθήκη και να ξέρει ο κάθε πολίτης πού βρίσκεται το κάθε βιβλίο και γύρω από την Εθνική Βιβλιοθήκη, θα υπάρχει αυτό το οργανωμένο πλέγμα.

Αυτό, λοιπόν, θα δώσει τη δυνατότητα και στις άλλες δημοτικές βιβλιοθήκες να οργανωθούν σύμφωνα προς τις δημόσιες βιβλιοθήκες.

Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται το Γενικό Συμβούλιο Βιβλιοθηκών, το οποίο εισάγεται με το σημερινό νομοσχέδιο, που υπήρχε, ήδη, και στο παρελθόν, απλώς θα αλλάξει η σύνθεσή του, δηλαδή, δε θα υπάρχουν προσωπικότητες που θα το συγκροτούν, να κατεβάζει ο καθένας τις ιδέες του, αλλά φορείς αρμόδιοι για τις βιβλιοθήκες.

Πιστεύουμε, ότι το νομοσχέδιο αυτό όσον αφορά στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό και στη διαπολιτισμική εκπαίδευση, μπορεί να αποτελέσει ένα σταθμό στο μέλλον της εκπαίδευσής μας.

Θέλουμε μια εκπαίδευση, η οποία να είναι ισότιμη τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Βεβαίως, στο εξωτερικό οι συνθήκες είναι πολύ πιο δύσκολες, αλλά ελπίζουμε, ότι το νομοσχέδιο αυτό δίνει τη δυνατότητα να κινηθούμε προς τη σωστή κατεύθυνση.

Οφείλω να πω, ότι η συνεργασία μας με το Υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο έχει βαρύνοντα λόγο στην ομογένεια στο εξωτερικό ήταν σημαντική.

 

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ