ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Μ. Μπρατάκος: Ο αποκλεισμός των ΤΕΙ από την εκπόνηση διδακτορικών αντίκειται στις διατάξεις του Συντάγματος

“Στην ανακοίνωσή τους οι κ.κ. Πρυτάνεις ορθώς επισημαίνουν ότι για τα Ανώτατα Ιδρύματα του Τεχνολογικού Τομέα υπάρχει θεσμοθετημένος διακριτός ρόλος, ονομασία και αποστολή”.
Δημοσίευση: 21/10/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ο αποκλεισμός των ΤΕΙ από σπουδές τρίτου κύκλου (εκπόνηση διδακτορικών)  είναι ο αποκλεισμός από ορισμένο διδακτικό και ερευνητικό έργο που συνιστά μείζονα εγγύηση  της ακαδημαϊκής ελευθερίας και αντίκειται προς τις διατάξεις του Συντάγματος (άρθρο 16 παρ. 1,5 και 6) τόσο αυτοτελώς όσο και σε συνδυασμό με την αρχή της ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος).

Αυτό τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΙ Αθήνας Καθηγητής Μιχάλης Μπρατάκος , σε συνέντευξη στο esos, ενώ σημειώνει πως «για να μπορούν να ΤΕΙ να εκτελέσουν το ρόλο τους και να δραστηριοποιηθούν έτι περεταίρω στην έρευνα, θα πρέπει άμεσα η Πολιτεία να άρει το εμπόδιο αυτό προς όφελος της κοινωνίας, αφού τα ΤΕΙ είναι Ιδρύματα με σαφή εφαρμοσμένο/τεχνολογικό χαρακτήρα που ενισχύουν την καινοτομία και επιχειρηματικότητα που τόσο έχει ανάγκη η εθνική οικονομία».

Κε πρόεδρε πρόσφατα η Σύνοδος των Πρυτάνεων διατύπωσε τη θέση της ως προς την απόφασή σας να μετονομαστούν τα ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών. Τι απαντάται;

Μ. Μπρατάκος: Η Σύνοδος Πρυτάνεων στις 15/10/2016  που συνεδρίασε, έλαβε μια σειρά αποφάσεων που ενδιαφέρουν τα Πανεπιστήμια και μεταξύ αυτών πήρε θέση επί της  απόφασης της Συνόδου Προέδρων για μετονομασία των ΤΕΙ σε «Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών», ένα θέμα που δεν την αφορά και είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας της Πολιτείας σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 6 του Νόμου 4009/2011 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

Στην ανακοίνωσή τους οι κ.κ. Πρυτάνεις ορθώς επισημαίνουν ότι για τα Ανώτατα Ιδρύματα του Τεχνολογικού Τομέα υπάρχει θεσμοθετημένος διακριτός ρόλος, ονομασία και αποστολή. Ωστόσο οι ίδιοι θα έπρεπε να γνωρίζουν τα Ευρωπαϊκά τεκταινόμενα και να επιθυμούν την ανάπτυξη των ΤΕΙ, όπως έγινε σχεδόν σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, που τα αντίστοιχα ΤΕΙ, εδώ και αρκετά χρόνια έχουν μετονομαστεί σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών.

Η προτεινόμενη ονομασία θα διατηρήσει και θα ενισχύσει το διακριτό ρόλο που έχουν τα ΤΕΙ ως Τεχνολογικός Τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα, ενώ θα αλλάξει η επίπλαστη εικόνα που έχει σχηματιστεί πριν 3 δεκαετίες και θα αμβλυνθεί στη συνείδηση του μέσου Έλληνα η άποψη ότι μόνο οι σπουδές στα Πανεπιστήμια προϋποθέτουν μια επιτυχημένη ζωή. Απόδειξη της διαπίστωσης αυτής είναι ότι ακόμα και σήμερα εισάγονται σε Σχολές και Τμήματα των Πανεπιστημίων (Φιλολογίας, Θεολογίας, Ξένων Γλωσσών, Μαθηματικών, Φυσικών κ.α.) χιλιάδες απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ελάχιστες έως μηδενικές πρακτικά ελπίδες επαγγελματικής αποκατάστασης, αφού οι ανάγκες της ελληνικής οικονομίας είναι εντελώς διαφορετικές, σε αντίθεση με Τμήματα των ΤΕΙ, που αποδεδειγμένα έχουν καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές.

Υπάρχει ένα χρόνιο αίτημα των ΤΕΙ για να δοθεί η δυνατότητα στα Ιδρύματα να εκπονούν διδακτορικά.  Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το θέμα;

Μ. Μπρατάκος: Ξεχνούν   οι κ.κ. Πρυτάνεις, ότι τα ΤΕΙ για να εκπληρώσουν την αποστολή τους ως ΑΕΙ του Τ.Τ. πρέπει, σύμφωνα με τον Νόμο 4009/2011, «να παράγουν και να μεταδίδουν τη γνώση με τη διδασκαλία και την έρευνα και να προσφέρουν ανώτατη εκπαίδευση με βάση την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα στο ανώτερο επίπεδο ποιότητας κατά τα διεθνώς αναγνωρισμένα». Συνεπώς το ερώτημα που εδώ τίθεται είναι γιατί αποκλείονται τα ΤΕΙ από την εκπόνηση διδακτορικών διατριβών αφού ο νόμος ομιλεί για έρευνα; Ο αποκλεισμός των ΤΕΙ από σπουδές τρίτου κύκλου είναι ο αποκλεισμός από ορισμένο διδακτικό και ερευνητικό έργο που συνιστά μείζονα εγγύηση  της ακαδημαϊκής ελευθερίας και αντίκειται προς τις διατάξεις του Συντάγματος (άρθρο 16 παρ. 1,5 και 6) τόσο αυτοτελώς όσο και σε συνδυασμό με την αρχή της ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος).

Θυμίζω στους συναδέλφους Πρυτάνεις (αν μου επιτρέπουν να χρησιμοποιήσω τον όρο) ότι το μεγαλύτερο μέρος του ερευνητικού έργου των Πανεπιστημίων προέρχεται από δημοσιεύσεις που έχουν προκύψει από την εκπόνηση διδακτορικών διατριβών. Για να μπορούν να ΤΕΙ να εκτελέσουν το ρόλο τους και να δραστηριοποιηθούν έτι περεταίρω στην έρευνα, θα πρέπει άμεσα η Πολιτεία να άρει το εμπόδιο αυτό προς όφελος της κοινωνίας, αφού τα ΤΕΙ είναι Ιδρύματα με σαφή εφαρμοσμένο/τεχνολογικό χαρακτήρα που ενισχύουν την καινοτομία και επιχειρηματικότητα που τόσο έχει ανάγκη η εθνική οικονομία.

Το ΤΕΙ που διοικείται σε ποια θέση κατατάσσεται διεθνώς;

Μ. Μπρατάκος: Σε ό,τι αφορά το ΤΕΙ Αθήνας, το Ίδρυμα είναι πρόσφατα αξιολογημένο με την υψηλότερη τιμητική διάκριση «worthy of merit», ενώ σύμφωνα με την παγκόσμια κατάταξη των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης για το 2016 (http://www.webometrics.info )  το ΤΕΙ Αθήνας βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι 4 Ελληνικών Πανεπιστημίων και σε έτερη κατάταξη όλων των ελληνικών ΑΕΙ (http://www.4icu.org/gr ) το ΤΕΙ Αθήνας βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση (13ο ) έναντι 8 Πανεπιστημίων.

 

Σχόλια (4)

 
Anonymous
26 Οκτ 2016 12:42

Ο βαθμος εισαγηγης δεν εχει να κανει με την ποιοτητα / επιπεδο της σχολης ειτε είναι ΤΕ ειτε ΠΕ.
Τα ΤΕΙ και οι απόφοιτοι τους μια χαρα κανουν διδακτορικα αλλα δυστηχως σε συνεργασία με ξενα πανεπιστήμια με αποτέλεσμα να μην "Προσθήκη στο λεξικό" το όφελος.
Απλα η καρεκλοκενταυρίαση και οι παροπίδες στην Ελλάδα δίνουν και παίρνουν.

 
Michael
22 Οκτ 2016 16:22

Απάντηση στο φοιτητή ΑΕΙ ΤΤ:
Διάβασε νεαρέ μου τις παραπομπές και θα πειστείς για του λόγου το αληθές! Βιάσεσε να βγάλεις χολή, ενώ είσαι ανημέρωτος και δεν έχεις μελετήσει τα sites που προτείνονται .

 
Φοιτητής ΑΕΙ ΤΤ
21 Οκτ 2016 21:31

Το ΤΕΙ Αθήνας βρίσκεται σε διεθνή κατάταξη πανεπιστημίων μπροστά από 8 Πανεπιστήμια;; και δεν έχει και υποψήφιους διδάκτορες;; και με μισά ή και λιγότερα μέλη ΔΕΠ;(συγγνώμη ΕΠ!)..;;
Μα είναι αδύνατον..ψέματα θα λέει,θέλει σε μια νύχτα να γίνει Καθηγητής Πανεπιστημίου....

 
Apostolos
21 Οκτ 2016 20:22

Αν δεν κλείσουν τα ΤΕΙ που έχουν βαθμούς εισαγωγής (1.5, 2, 3 κλπ) καμία αναγνώριση δεν μπορούν να πετύχουν τα υπόλοιπα αξιόλογα ΤΕΙ. Πρέπει τα ίδια τα ΤΕΙ να ζητήσουν και να κάνουν μια εκαθάριση των τμημάτων που η κοινωνία έχει απορρίψει. Το σχέδιο "Αθηνά" ήταν ευκαιρία που έχασαν τα ΤΕΙ και η κοινωνία.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.