Δεκτή , κατά πλειοψηφία, έγινε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής η διάταξη (αρθρο 29) που αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων Μηχανικών .
Ειδικότερα ψήφισαν:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΑΡΤΙΝΟΣ (ΣΥΡΙΖΑ) : Ναι.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (ΝΔ) : Ναι.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ (ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ) : Όχι.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ (ΠΑΣΟΚ): Ναι.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ (ΚΚΕ) : Όχι.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ (ΠΟΤΑΜΙ) : Ναι.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ (ΑΝΕΛ) : Ναι.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΕΓΑΛΟΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (Ενωση Κεντρώων) : Ναι.
Τι είπε ο υπουργός ο Χρ. Σπίρτζης
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης για το άρθρο 29 του νομοσχεδίου που αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων Μηχανικών τόνισε τα εξής:
Α. Σύντροφοι του ΚΚΕ, δεχτήκαμε κριτική για το άρθρο για τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών. Η μέχρι σήμερα εμπειρία μάς δείχνει ότι όπου δεν υπάρχει και δεν θεσμοθετείται ένα αξιόπιστο σύστημα και διαδικασίες απονομής πρόσβασης σε συγκεκριμένα επαγγελματικά πεδία, αυτό δηλαδή που γινόταν τόσα χρόνια στη χώρα μας, τότε όσοι το υπηρετούν αυτό υπηρετούν την αποσάθρωση, την αποδόμηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος και γενικά των επιστημονικών επαγγελμάτων. Αυτό γίνεται όλα αυτά τα χρόνια. Όταν δηλαδή δεν πάμε να κάνουμε εξορθολογισμό της νομοθεσίας μας, αυτό που υπηρετούμε είναι ο νεοφιλελευθερισμός στα επιστημονικά επαγγέλματα.
Β. Έχουμε δύο μεγάλες σχολές στην Ευρώπη. Έχουμε το ευρωπαϊκό, το ηπειρωτικό –ας το χαρακτηρίσουμε έτσι- σύστημα, που έχει ακολουθήσει η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία, εμείς. Υπάρχει και το αγγλοσαξονικό σύστημα.
Γ. Δεν έχουμε κάποιο δογματισμό. Η χώρα μας, από τότε που ιδρύθηκε, ακολούθησε το πρώτο. Αν πάμε να εφαρμόσουμε το αγγλοσαξονικό σύστημα, αυτό σημαίνει ότι έχουμε άλλη ασφαλιστική δομή, άλλη δομή στις πιστοποιήσεις, άλλη δομή στον τρόπο που λειτουργεί και η κοινωνία μας και η αγορά μας. Αν πάμε, λοιπόν, να εφαρμόσουμε ένα από τα δύο συστήματα -εμείς πιστεύουμε στο ευρωπαϊκό σύστημα-, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξουν πάρα πολλοί χώροι.
Δ. Αυτό που γινόταν μέχρι σήμερα ήταν να δανείζονται οι προηγούμενες κυβερνήσεις και να θεσμοθετούν σκόρπια νομοθετήματα που έπαιρναν ένα στοιχείο από το αγγλοσαξωνικό σύστημα και ένα από το ευρωπαϊκό και να διαλύουν τα επιστημονικά επαγγέλματα.
Ε. Θεωρώ, λοιπόν, ότι με το άρθρο αυτό επιτέλους συνδέονται τα προγράμματα σπουδών, αλλά και το περίγραμμα σπουδών ενός τμήματος με την πρόσβαση που έχουν οι απόφοιτοί του στα επαγγελματικά πεδία. Είναι πολύ σημαντικό. Μάλιστα δεν γίνεται αυτό που εφαρμόζεται για τους αποφοίτους των ξένων πολυτεχνείων, για τους διπλωματούχους μηχανικούς, να μην εφαρμόζεται για τους δικούς μας αποφοίτους.
Ζ. Άκουσα και άλλες τοποθετήσεις συναδέλφων. Αυτά δεν έχουν να κάνουν με το Υπουργείο Παιδείας, πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Το Υπουργείο Παιδείας ιδρύει τα τμήματα είτε στα ΑΕΙ είτε στα ΤΕΙ, θέτει όχι τα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως στρεβλά λένε, αλλά το επαγγελματικό περίγραμμα των αποφοίτων τους. Έρχονται στη συνέχεια τα παραγωγικά Υπουργεία που είναι υπεύθυνα και ορίζουν με προεδρικό διάταγμα τα επαγγελματικά δικαιώματά τους.
Η. Για τα ΤΕΙ είναι δέσμευση ότι θα υπάρχει λύση, όχι στη λογική των παλαιοκομματικών Βουλευτών δεκαετιών, που συντηρούσαν μια δήθεν κόντρα μεταξύ διπλωματούχων και πτυχιούχων μηχανικών για να αναπαράγονται μηχανισμοί και να έχουν στήριξη στις εκλογές κάθε φορά από το πολιτικό σύστημα.
Δεν μπορούν να πληρώνουν οι απόφοιτοι των ΤΕΙ τα λάθη αυτά. Να μην κάνω αναφορά ονομάτων -κάποτε είχα κάνει- αυτών που αναπαρήγαγαν τη δήθεν κόντρα. Εκεί θα έχουμε συνεργασία και με όλες τις πτέρυγες της Βουλής. Με το Υπουργείο Παιδείας έχουμε συνεννοηθεί γι’ αυτά τα πράγματα, ώστε να αναλάβουμε μια τέτοια πρωτοβουλία και να λυθεί αυτό το πρόβλημα μια και καλή.
Οι εισηγητές και αγορητές των κομμάτων
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΑΡΤΙΝΟΣ (Εισηγητής ΣΥΡΙΖΑ): Και το τελευταίο που θέλω να πω αφορά ένα σχόλιο που έγινε για το άρθρο 29 για τα ΤΕΙ και τα ανώτατα ΤΕΙ, ότι μένουν απέξω και δεν ενδιαφέρεται η Κυβέρνηση για τα δικαιώματα αυτής της κατηγορίας των συμπολιτών μας. Αυτό είναι λάθος.
Πρώτα από όλα, να θυμίσω σε συναδέλφους που είχαν παλαιότερα την κυβέρνηση ότι το 2014 πέρασε ένα σχέδιο για τους διπλωματούχους μηχανικούς. Δεν είχαν προβλέψει αυτοί τότε για τους πτυχιούχους τεχνολόγους μηχανικούς.
Σήμερα εμείς, αυτή η Κυβέρνηση, έχει δεσμευτεί ότι το Υπουργείο που φέρνει το νομοσχέδιο σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας θα έχουν μια ολιστική προσέγγιση στο θέμα των ΤΕΙ και όχι μόνο των πτυχιούχων τεχνολόγων μηχανικών. Το θέμα των ΤΕΙ και τα δικαιώματα των αποφοίτων αυτών των σχολών είναι γενικότερο ζήτημα. Και μετά, βέβαια, αφού λυθεί αυτό το ζήτημα, θα υπάρξει –πιστεύω και το υποστηρίζω και εγώ- και η ανάλογη ρύθμιση και για τον κλάδο των πτυχιούχων τεχνολόγων μηχανικών.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Εισηγητής της ΝΔ) : Αυτό που καταλαβαίνουμε διαβάζοντας το άρθρο 29 είναι ότι θα συγκροτηθεί εννεαμελής επιτροπή εκπόνησης σχεδίου πρότασης για την έκδοση προεδρικού διατάγματος που θα ρυθμίζει τα του επαγγέλματος του μηχανικού, με καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων για κάθε ειδικότητα, αναλυτική απαρίθμηση και αντιστοίχιση με την κατά περίπτωση εξειδίκευση των δραστηριοτήτων μηχανικής ανά ειδικότητα, βάσει αποδιδομένων επαγγελματικών δικαιωμάτων, και η διαδικασία άσκησής τους.
Υπάρχει, όμως, όπως όλοι γνωρίζουμε, ένα μεγάλο θέμα εδώ. Παραδείγματος χάριν, όλοι γνωρίζουμε εδώ ότι οι αρχιτέκτονες γκρινιάζουν γιατί δεν υπογράφουν τοπογραφικά, ενώ οι πολιτικοί μηχανικοί μπορούν και υπογράφουν. Οι πολιτικοί μηχανικοί από την άλλη κάνουν και τοπογραφικά και αρχιτεκτονική. Αυτοί, όμως, με τη σειρά τους έχουν παράπονα γιατί δεν μπορούν να υπογράψουν αρχιτεκτονικές μελέτες σε παραδοσιακούς οικισμούς. Οι τοπογράφοι και αυτοί έχουν παράπονα διότι δεν θέλουν κανένας άλλος να υπογράφει τοπογραφικά εκτός από αυτούς. Υπάρχουν, λοιπόν, ζητήματα και υπάρχουν και πολλά συμφέροντα.
Επειδή αυτό που ισχύει σήμερα είναι ένας νόμος από το 1930 επί της ουσίας, ο ν. 4663, νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε ότι πρέπει να επικαιροποιηθεί. Προς ποια κατεύθυνση όμως; Και εδώ θέλουμε μια ξεκάθαρη απάντηση από την Κυβέρνηση ποιος θα κάνει τι, ποιος θα κρατήσει τα δικαιώματά του, ποιος θα χάσει τα δικαιώματά του.
Είναι, λοιπόν, θετικό να επανεξεταστεί όλο αυτό το πλαίσιο. Άλλωστε όλοι γνωρίζουμε ότι μετά από χρόνια η επιστήμη δεν μένει στάσιμη και οι ανάγκες είναι διαφορετικές. Αυτό όμως θα πρέπει να γίνει με πολύ μεγάλη προσοχή και με επιστημονικά, κοινωνικά και επαγγελματικά κριτήρια, ιδιαίτερα τώρα που το επάγγελμα του μηχανικού περνάει ίσως τη μεγαλύτερη κρίση και κατά εκατοντάδες, όπως όλοι ξέρουμε, διαγράφονται οι μηχανικοί από το ΤΕΕ και μεταναστεύουν, όπως και άλλοι νέοι άνθρωποι, στο εξωτερικό.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ (Αγορητής Δημοκρατικής Συμπαράταξης): Δεύτερο θέμα είναι το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των μηχανικών, το οποίο θα αντιμετωπίσει η συγκεκριμένη Επιτροπή ή οι Επιτροπές που συγκροτούνται. Θα έπρεπε, θα ήθελα, θα απαιτούσαμε από πλευράς Κυβέρνησης να υπάρχουν κάποιες κατευθύνσεις για τα συγκεκριμένα Προεδρικά Διατάγματα, διότι δεν είναι δυνατόν οι Επιτροπές να βαδίζουν στον «αέρα», χωρίς κατεύθυνση, με βάση τη νομοθετική διαδικασία.
Βεβαίως, είναι μια καλή ευκαιρία επιτέλους να λυθεί το τεράστιο θέμα που υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια με τους αποφοίτους των ΤΕΙ και επιτέλους, με έναν τρόπο ολιστικό, ολοκληρωμένο, συνεργατικό, με έναν τρόπο που θα στηρίζει την ανάπτυξη της χώρας να δούμε πώς θα λυθεί και αυτό το θέμα που ταλαιπωρεί όλη την ελληνική κοινωνία.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ (Αγορητής ΚΚΕ): Με το άρθρο 29 η Κυβέρνηση φέρνει διατάξεις άσχετες με το περιεχόμενο και τη φιλοσοφία του σχεδίου νόμου που αφορούν τα επαγγελματικά δικαιώματα πολιτικών μηχανικών, αρχιτεκτόνων και τοπογράφων, χωρίς να δώσει την δυνατότητα ουσιαστικού διαλόγου και συζήτησης με τους ενδιαφερόμενους. Δηλαδή, ακολουθεί την τακτική του αιφνιδιασμού, ακριβώς γιατί κλιμακώνει την επίθεση στα δικαιώματα αυτών των εργαζομένων.
Με την παρούσα διάταξη διαιωνίζεται το καθεστώς μηχανικών δύο ταχυτήτων πάνω στο ίδιο αντικείμενο, ώστε οι απόφοιτοι των ΑΤΕΙ, όπως και των κολλεγίων, των ξένων bachelor, κλπ., θα αξιοποιούνται ως θρυαλλίδα κατακερματισμού και ισοπέδωσης προς τα κάτω των όρων άσκησης του επαγγέλματος τόσο των διπλωματούχων μηχανικών όσο και των ίδιων.
Προωθείται η αναγνώριση των κολλεγίων τριετούς φοίτησης του εξωτερικού ως ισότιμων με τις σχολές του εσωτερικού, στα πλαίσια της εφαρμογής της Οδηγίας 36/2006 της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κατακερματίζετε τα επιστημονικά γνωστικά αντικείμενα εισάγοντας πεδία γνώσης, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για πολλαπλά γνωστικά αντικείμενα των διαφόρων σχολών, που θα αντιστοιχίζονται σε πολλαπλές υποειδικότητες. Η αναγνώρισή τους ως βασικές ειδικότητες, δεν συνοδεύεται από την κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων στο πτυχίο για όλους. Αντίθετα, όλα αυτά θα μπουν στο γενικό καζάνι των προεδρικών διαταγμάτων, που θα μοιράσουν κατακερματισμένα δικαιώματα μέσω πιστοποιήσεων, εξετάσεων, κλπ..Η αντιμετώπιση αυτού του υπαρκτού προβλήματος των νέων ειδικοτήτων, αποτελεί ένα ακόμη πρόσχημα για την Κυβέρνηση προκειμένου να επιταχύνει το νόμο της απελευθέρωσης του επαγγέλματος.
Με τη νέα νομοτεχνική βελτίωση στο άρθρο 29 εισάγεται -και είναι αποκαλυπτικό- το ότι οι διατάξεις βασίζονται στην τήρηση της αρχής της επαγγελματικής ελευθερίας βάσει του ν. 3919/2011. Είναι αποκαλυπτική, λοιπόν, η πρόθεση της Κυβέρνησης, το γιατί φέρνει αυτή τη συγκεκριμένη διάταξη.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ (Αγορητής Ποταμιού) : Το άρθρο 29 αφορά τους μηχανικούς. Εδώ γίνεται ένα βήμα. Κάποιες ειδικότητες ήταν πίσω. Είχαν αποκλειστεί από τον τομέα και τον χώρο εργασίας.
Πρέπει, όμως, να επισημάνουμε και τα εξής: Σε αυτό το άρθρο περιλαμβάνονται μια σειρά ρυθμίσεων διαδικαστικού, περισσότερο, χαρακτήρα παρά αρχές και κατευθύνσεις. Επίσης, εμείς θα σας λέγαμε να κοιτάξουμε τα επαγγελματικά περιγράμματα, έτσι όπως περιγράφονται στον διεθνή κώδικα των επαγγελμάτων του ILO, που είναι διεθνώς αναγνωρισμένος και στην Ελλάδα, επίσης, πλήρως αποδεκτός. Επιπροσθέτως, πιστεύουμε ότι απαιτείται ο προσδιορισμός νομοθετικά ρυθμιζομένων δραστηριοτήτων, όπως προβλέπεται από τις σχετικές ευρωπαϊκές Οδηγίες.
Τέλος, -ως ιδέα το δίνουμε- θα μπορούσε να υπάρχει μια μόνιμη επιτροπή που με την κατάλληλη σύνθεση θα διαχειριζόταν θέματα σχετικά με την άσκηση του επαγγέλματος του μηχανικού της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, είτε από ΤΕΙ είτε από Πανεπιστήμια, ανάλογα με την τεχνική ιεραρχία.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ (ΑΝΕΛ) : Κλείνοντας την τοποθέτησή μου, δεν μπορώ να μην αναφερθώ στις διατάξεις του άρθρου 29, όπου επανακαθορίζονται οι όροι για την άσκηση του επαγγέλματος του διπλωματούχου μηχανικού και διευρύνονται οι ειδικότητες στις οποίες εντάσσονται τα μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ).
Η συνολική ρύθμιση του επαγγέλματος του μηχανικού θα αφορά πλέον το σύνολο και των δεκατριών ειδικοτήτων προκειμένου να γίνει μια ενιαία ρύθμιση του επαγγέλματος του μηχανικού, εν αντιθέσει με την αρχική ρύθμιση, η οποία αφορά μόνο στις τρεις βασικές ειδικότητες, δηλαδή του πολιτικού μηχανικού, του αρχιτέκτονα και του τοπογράφου μηχανικού. Τα επαγγελματικά δικαιώματα των βασικών ειδικοτήτων δεν είναι σαφή και δημιουργούνται τριβές μεταξύ των μηχανικών.
Επειδή υπάρχει πρόβλημα εναρμόνισης, θεωρούμε πως ορθώς το ΤΕΕ ορίζεται ως ο φορέας όλου του τεχνικού κόσμου, για να πιστοποιεί τα επαγγελματικά δικαιώματα ανάλογα με τις σπουδές και την εμπειρία, διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο την αξιοκρατία.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΡΙΔΗΣ (Ενωση Κεντρώων): Τέλος θέλω να κάνω και ένα πολύ σημαντικό σχόλιο για το ζήτημα των τεχνολόγων μηχανικών. Θα αντιμετωπιστεί συνολικά για όλους τους απόφοιτους των ΤΕΙ.
Αυτή είναι η δέσμευση της Κυβέρνησης. Έτσι είπατε, κύριε Υπουργέ. Και αυτήν τη δέσμευση της Κυβέρνησης εμείς στην Ένωση Κεντρώων την κρατάμε. Περιμένουμε με αγωνία και εμείς και όλοι οι απόφοιτοι των τεχνολογικών ιδρυμάτων.
Η διάταξη όπως ψηφίστηκε στη Βουλή
καλά ρε παιδιά πριν ένα χρόνο περίπου στο ΤΕΙ σερρων είχαν έρθει και ζητήσει τοπογράφους για την Γερμανία ( τελοιοφοιτους )
δεν θα αναφερθώ σε περισσότερα ψαχτε το και βρείτε να δείτε τη έγινε .
αυτούς για ηλίθιους τους θεωρούν ??????
μάλιστα δεν τους ένοιαζε το αν γνωρίζουν και την γερμανική γλώσσα