Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Υπουργός: Πολλά ΤΕΙ είναι έτοιμα να δώσουν διδακτορικά

"Η ελληνική πολιτεία και η ελληνική κοινωνία δεν μπόρεσε να κατοχυρώσει επί της ουσίας τον ιδιαίτερο ρόλο που θα μπορούσαν να παίξουν τα ΤΕΙ τόσα χρόνια"
Δημοσίευση: 02/12/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

«Πολλά τμήματα των ΤΕΙ είναι πανέτοιμα να αρχίσουν να δίνουν διδακτορικά».

Τη θέση αυτή διατύπωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου κατά τη σημερινή συζήτηση στη Βουλή της επίκαιρης ερώτησης της Βουλευτού   της Νέας Δημοκρατίας  Αικατερίνης Παπακώστα-Σιδηροπούλου, σχετικά με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης των ΤΕΙ.

«Δεν έχω καμμία αμφιβολία και δεν το λέω ως άλλοθι αυτό» είπε ο κ. Γαβρόγλου και πρόσθεσε: «Απλώς, ό,τι είναι να κάνουμε, πρέπει να το κάνουμε με έναν ενιαίο τρόπο, για να μην αρχίσουν να λένε «δίνεται σε αυτό το τμήμα η δυνατότητα, δίνεται στο άλλο, πίεση να δοθεί στο τρίτο».Καταλαβαίνετε τι εννοώ».

Ο υπουργός Παιδείας στην πρωτολογία και δευτερολογία του τόνισε επίσης τα εξής για τα ΤΕΙ:

ΣΥΝΤΕΧΝΙΑ: Δυστυχώς, ζούμε σε μια ακραία συντεχνιοποιημένη κοινωνία. Αυτό, το πολιτικό σύστημα το εισπράττει με έναν τρόπο που πραγματικά, προσωπικά, δεν ξέρω που θα πάει. Έχω πει, και σας το ξαναλέω, ότι είναι ένας εξαιρετικά σοβαρός κίνδυνος και για τη δημοκρατία μας, ως τέτοια. Γι’ αυτό λέω να το συνεννοηθούμε. Όσο μεγαλύτερη συναίνεση υπάρχει τόσο καλύτερο. Και μετά τη συνεννόηση να πάμε σε τέτοιου είδους ρυθμίσεις.

ΑΔΙΚΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΤΕΙ:  Οπως καλά γνωρίζετε, τα ΤΕΙ έχουν καταγραφεί στη συνείδηση της κοινωνίας ως κάτι που έρχεται μετά τα πανεπιστήμια. Νομίζω ότι είναι μια άδικη κατάσταση για τα ΤΕΙ. Εγώ είμαι πεπεισμένος και για την ποιότητα των συναδέλφων μας εκεί, αλλά και για τη σημαντική δουλειά που κάνουν. Η ελληνική πολιτεία και η ελληνική κοινωνία δεν μπόρεσε να κατοχυρώσει επί της ουσίας τον ιδιαίτερο ρόλο που θα μπορούσαν να παίξουν τα ΤΕΙ τόσα χρόνια. Διότι ξέρετε –και δεν θέλω να είναι αντιπολιτευτικός ο λόγος- έγιναν χωρίς ουσιαστικό προγραμματισμό, αλλά και οι συγχωνεύσεις και τα κλεισίματα άρχισαν να γίνονται και αυτά χωρίς ουσιαστικό προγραμματισμό.

ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ -ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΤΕΙ: Θα προσπαθήσω να γίνει μια κοινή συνεδρίαση με τα Προεδρεία της Συνόδου Πρυτάνεων των Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, των Προέδρων των ΤΕΙ και των Ερευνητικών Ιδρυμάτων. Αυτοί οι τρεις φορείς, νομίζω, δεν έχουν καθίσει μαζί στο ίδιο τραπέζι, για να συζητήσουμε τα προβλήματα.

ΕΝΙΑΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: Αυτό, λοιπόν, με φέρνει στην καρδιά της απάντησης που θα ήθελα να σας δώσω. Και η καρδιά της απάντησης είναι ότι τα θέματα αυτά θα πρέπει να λυθούν σε ένα πλαίσιο ενιαίου χώρου έρευνας και εκπαίδευσης.

«ΠΑΓΩΜΕΝΕΣ» ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ : Αν δεχθούμε ότι υπάρχει ένα τρίγωνο με τις κορυφές, στη μία είναι τα πανεπιστήμια, στην άλλη είναι τα ΤΕΙ, στην τρίτη είναι τα ερευνητικά ιδρύματα. Οι σχέσεις αυτές, ανά δύο, είναι «παγωμένες» τα τελευταία είκοσι χρόνια. Αυτές, λοιπόν, πρέπει να επαναπροσδιοριστούν. Και πρέπει να συζητήσουν μεταξύ τους τα άτομα που είναι στα ΤΕΙ, στα πανεπιστήμια και στα ερευνητικά κέντρα. Με αυτή τη λογική έχουμε αποφασίσει και με τους Προέδρους των ΤΕΙ να γίνουν μια σειρά από ημερίδες, οι οποίες θα είναι οργανωμένες από κοινού με τα πανεπιστήμια.

ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΕΙ: Τα θέματα που θέτετε, λοιπόν, είναι εξαιρετικά σοβαρά. Θα ήταν επιπόλαιο, εκ μέρους μου, να σας πω για τον τρίτο κύκλο σπουδών γιατί, προφανώς, πρέπει να υπάρχουν και κάποιες αξιολογήσεις σε αυτή τη διαδικασία.

Η κ. Παπακώστα

Η Βουλευτής κ. Παπακώστα, μεταξύ άλλων τόνισε τα εξής:

“Για την αξιολόγηση, επί της ουσίας, ξέρετε ότι υπάρχει θεσμοθετημένος τρόπος αξιολόγησης του επιπέδου ποιότητας των παρεχομένων σπουδών στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Υπάρχει Αρχή Ανεξάρτητη, η οποία είναι η λεγόμενη ΑΔΙΠ, δηλαδή είναι η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας. Ήδη τα ανώτατα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας έχουν μπει στη διαδικασία και έχουν περατώσει τις αξιολογήσεις, οι οποίες είναι πρόσφατες και στις οποίες πρέπει να σας πω ότι τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά εντυπωσιακά υπέρ των ανωτάτων τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας μας. Εξαιρετικά θετικά.

Βέβαια, στις αξιολογήσεις αυτές δεν αναφέρεται πουθενά ότι υπάρχουν τμήματα που δεν ανταποκρίνονται στο επίπεδο του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης. Και επιπλέον, πρέπει να σας πω ότι εκεί μέσα υπάρχουν και αναφορές –προς ενημέρωσή σας, θα το δείτε με τους συνεργάτες σας- πως ορισμένα τμήματα ανωτάτων τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι ικανότητα να οργανώσουν και τρίτο κύκλο σπουδών.

Υπάρχει, κύριε Υπουργέ και αγαπητοί συνάδελφοι, η λανθασμένη εντύπωση –αναφερθήκατε κι εσείς ακροθιγώς σε αυτή- πως κριτήριο αξιολόγησης της ποιότητας ενός ΑΕΙ είναι ο αριθμός των εισακτέων. Αυτό είναι απολύτως λανθασμένο και πόρρω απέχει. Είναι fictio iuris, είναι τελείως πλασματικό. Υπό την έννοια αυτή, κάπου λογιζόταν ότι εκεί υπήρχε και ο βαθμός «υποτίμησης», «υποβάθμισης» των ΤΕΙ, τα οποία θεωρούνται περίπου ως «παρακατιανά» –να μου επιτρέψετε τον όρο, μακράν από εμένα.

Η απάντηση είναι ότι στο ελληνικό σύστημα εισαγωγής  παίζει σημαντικό ρόλο η τοποθεσία που βρίσκεται ένα ίδρυμα, καθώς γενικώς προτιμώνται τα κεντρικά έναντι των περιφερειακών και άρα, αυτό δεν μπορεί να αποτελεί κριτήριο”.

 

Σχόλια (10)

 
Theodoros
03 Δεκ 2016 13:06

Τα Τ.Ε.Ι. (Α.Ε.Ι.) πρέπει να δίνουν όλα Διδακτορικά Διπλώματα ή Κανένα, όπως ακριβώς επιβάλλεται συνταγματικά από το άρθρο 16 του Ελληνικού Συντάγματος, βάσει της Πλήρους Ακαδημαϊκής Αυτονομίας και Ελευθερίας που έχουν όλα τα Α.Ε.Ι. (Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι.).

 
Κωνσταντίνος Λιούβας
03 Δεκ 2016 16:54

Τα Τ.Ε.Ι., τα οποία είναι Α.Ε.Ι., έπρεπε εδώ και πολύ καιρό να έδιναν Διδακτορικά Διπλώματα, αφού ήδη δίνουν Μεταπτυχιακά Διπλώματα. Έτσι μόνο θα υπάρξει ακαδημαϊκή ισότητα στα Α.Ε.Ι., Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι. .

 
Μηχανικός ΤΕΙ
03 Δεκ 2016 20:42

Δώστε μας τα επαγγελματικά δικαιώματα που δικαιούμαστε και αφήστε τα Διδακτορικά.

 
panos
03 Δεκ 2016 22:29

Επιτελους κ. Γαβρογλου προχωρηστε σε αναδιαρθωση της ανωτατης εκπαιδευσης με ενα Ανωτατο Εκπαιδευτικο Ιδρυμα ανα περιφερεια χωρις διαχορισμους .
Ξερετε πολυ καλα τι πρεπει να γινει και δεν χρειαζεται επισημοποιηση απο τον ΟΟΣΑ.

 
Mr Νίκος
03 Δεκ 2016 23:07

Ψάχνοντας μέσα στα 1000 παγκοσμίως καλύτερα πανεπιστήμια δεν είδα κανένα ελληνικό ΤΕΙ και υποψιάζομαι ότι δεν θα δω ποτέ. Φυσικά ούτε και μερικά ΑΕΙ δε φαντάζομαι να δω ποτέ, αλλά εκείνα δίνουν διδακτορικά (κακώς). Προτείνω λοιπόν το εξής, ας έχουν το δικαίωμα να δίνουν διδακτορικά τα ιδρύματα που βρίσκονται μέσα στα χίλια ή δέκα χιλιάδες πρώτα, δεν έχει σημασία, σημασία έχει να δίνουν τα καλύτερα μόνο, όχι όλα. Τα υπόλοιπα ας δίνουν μόνο πτυχία και ας μπαίνουν σε αυτά οι μαθητές χωρίς εξετάσεις.

 
AG
04 Δεκ 2016 10:45

@Mr Νίκος
Τι άλλο θα ακούσουμε σε αυτό το φόρουμ. Άρα η ΑΣΟΕΕ κ. Νίκο να μη δίνει διδακτορικά!!!!

 
Mr Νίκος
04 Δεκ 2016 14:32

@AG
Δεν είμαι ειδικός στην ΑΣΟΕΕ, ίσως έχει κάτι ιδιαίτερο και θεωρείται ποιοτική από κάποιους, αλλά στα 1000 πρώτα πανεπιστήμια δεν την βρίσκω. Αυτό που λέω είναι να μπει ένα πλαφόν ποιότητας και οι κάτω από αυτό, να μη δίνουν διδακτορικά. Δεν πρέπει να έχει σημασία ούτε αν πρόκειται για ΤΕΙ, ούτε αν είναι πανεπιστήμια με γνωστό "καταξιωμένο" όνομα, να μετράει το επίπεδό τους μόνο. Ίσως είναι και ένα κίνητρο γι'αυτούς να δουλέψουν καλύτερα.

 
Νίκος
04 Δεκ 2016 15:21

Η ακαδημαϊκή ελευθερία δεν κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα αλλά από το άρθρο 2 του ν. 4009/2011. Μια απλή ανάγνωση του άρθρου 16 του Συντάγματος και του άρθρου 2 του ν. 4009/2011 το αποδεικνύει.

Προτείνω στην κυβέρνηση να καταργήσει τους δύο τομείς της ανώτατης εκπαίδευσης με σκοπό την ενοποίηση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα:
- Να καταργηθούν οι παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου 1 του ν. 4009/2011.
- Να καταργηθεί η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του ν. 4009/2011.
- Η φράση "τα ΑΕΙ του Πανεπιστημιακού Τομέα" να αντικατασταθεί από τη φράση "τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την ΑΣΚΤ" σε κάθε ΦΕΚ.
- Η φράση "τα ΑΕΙ του Τεχνολογικού Τομέα" να αντικατασταθεί από τη φράση "τα ΤΕΙ και την ΑΣΠΑΙΤΕ" σε κάθε ΦΕΚ.
- Η φυσιογνωμία, ο σκοπός και η αποστολή κάθε ΑΕΙ να περιλαμβάνεται στον οργανισμό του.
- Οι όροι Σύγκλητος, Πρύτανης, Κοσμήτορας να επεκταθούν σε όλα τα ΑΕΙ.

 
J.konstantopoulos
04 Δεκ 2016 22:38

ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ !!!

Η "βάση" για να δίνει ένα ίδρυμα διδακτορικό είναι το "1000". Αν δεν είναι στα 1000 καλύτερα ιδρύματα του κόσμου [γιατί όχι και του σύμπαντος !!], να μην δίνει διδακτορικό !!
Και γιατί στα 1000 παρακαλώ ?
Να το κάνουμε στα 100 !!!
Τότε κανένα ελληνικό ΑΕΙ δεν θα δίνει διδακτορικό !
Θεωρείτε αυτή σοβαρή συζήτηση τώρα ?
Το θέμα δεν ειναι τόσο απλό με την ανώτατη εκπαίδευση.

 
Theodoros
05 Δεκ 2016 08:59

@Νίκος
Αρθρο 16 παράγραφος 1:

Η τέχνη και η επιστήμη και η διδασκαλία είναι ελεύθερες* η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία της διδασκαλίας δεν απαλλάσσουν από το καθήκον της υπακοής στο Σύνταγμα.

Δηλαδή, κατά το άρθρο 16 παρ. 1 Συντ. αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας, η οποία νοείται ως ελευθερία της επιστημονικής έρευνας και διδασκαλίας και προυποθέτει το Α.Ε.Ι. (Πανεπιστήμιο και Τ.Ε.Ι.) ως ακαδημαϊκή κοινότητα επιστημόνων. Επίσης, στο κατά άρθρο 16 παρ. 5 Συντ. χαρακτήρα των Α.Ε.Ι. ως ιδρυματων της <<ανώτατης εκπαίδευσης>>, τα οποία είναι απολύτως διακεκριμένα, μεταξύ άλλων και ως προς τα προσόντα των διδασκόντων, έναντι των φορέων της ανώτερης επαγγελματικής ή άλλης εκπαίδευσης του άρθρου 16 παρ. 7 Συντ.(πρβλ.. ΣτΕ 1291/2003 κ.α. και σχετικά Π Μαντζούφα, Τα συνταγματικά προβλήματα της αναγωγής των ΤΕΙ σε Α.Ε.Ι., ΔιΔικ 2003, σ 320 επ., Χρυσόγονου, Ατομικά και Κοινωνικά Δικαιώματα, ό.π., σ. 351-2). Τέλος στο <<δημόσιο λειτούργημα>> που κατά το άρθρο 16 παρ. 6 εδ. β' Συντ. επιτελεί ακόμη και το λοιπό, πλήν των καθηγητών, διδακτικό προσωπικό των Α.Ε.Ι., για το οποίο ως εκ τούτου απαιτούνται, αν όχι συγκρίσιμα πάντως οπωσδήποτε ορισμένα ελάχιστα ακαδημαϊκά προσόντα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.