ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Παρέμβαση Α. Λιάκου: Πέντε σημεία για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση

Ακούγεται η πρόταση ότι τα παιδιά θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να αναμορφωθούν πρώτα οι πανεπιστημιακές σχολές.
Δημοσίευση: 13/12/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αντώνης Λιάκος
Πρόεδρος Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία

 
Εν όψει της  αυριανής  προγραμματικής συνέντευξης  του νέου Υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου   πέντε επισημάνσεις. Σωστά μεν έχει επισημάνει ο υπουργός ότι χρειάζεται αλλαγή στις δύο τελευταίες  τάξεις του Λυκείου και στον τρόπο  εισαγωγής  στο πανεπιστήμιο, φοβάμαι όμως ότι η υποχώρηση από το αρχικό σχέδιο, για να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών,  δεν θα βελτιώσει τα πράγματα. Μάλλον θα τα βαλτώσει.

1.    Αν καθιερωθούν και πανελλήνιες εξετάσεις, και   εξετάσεις στο Λύκειο, με το διπλό σύστημα δεν θα υπάρξει καμιά βελτίωση. Οι όποιες πανελλήνιου χαρακτήρα εξετάσεις θα συνεχίζουν να καταβροχθίζουν το Λύκειο, όπως συμβαίνει και τώρα.

2.    Για να διασφαλιστεί η είσοδος στο Πανεπιστήμιο πρέπει να αναμορφωθούν οι δυο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, με νέο σχολικό  πνεύμα, δηλαδή  ελάχιστα υποχρεωτικά, λίγα μαθήματα επιλογής, με   έγκυρες εξετάσεις και δοκιμιακή εργασία. Επομένως δεν γίνεται το νέο λύκειο  να μην έχει διαφοροποιημένο πρόγραμμα και μια σωστά κατασκευασμένη βιβλιοθήκη με σταθμισμένα θέματα προς εξέταση.  Εθνικό Απολυτήριο όχι με ένα μόνο τελικό βαθμό, αλλά με αναλυτική παρουσίαση   των σπουδών κάθε μαθητή.  Απολυτήριο αναγνωρίσιμο και από Πανεπιστήμια του εξωτερικού.

3.    Αν οι δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου αναμορφωθούν προς αυτή την κατεύθυνση, τότε μένει ορφανή η πρώτη Λυκείου. Γιατί να μην συνενωθεί   με τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου ώστε να υπάρχει ένα συνεκτικό πρόγραμμα εγκύκλιας γνώσης και διαμόρφωσης πολιτειότητας σε ένα τετραετές γυμνάσιο;  Γυμνάσιο και Λύκειο δεν είναι απλώς διοικητικές μονάδες, αλλά δημιουργήθηκαν με μια λογική. Τη λογική της σπειροειδούς εξέλιξης της γνώσης. Όταν αυτή αλλάζει, αλλάζει και η διοικητική κατανομή. Τα πρακτικά και κτηριακά  προβλήματα   εργώδη  μεν, δισεπίλυτα όχι.

4.    Το ίδιο ζήτημα αντιμετωπίζεται ήδη και στα ΕΠΑΛ. Με την εξειδίκευση στις δυο τελευταίες τάξεις, ήδη αποφασισμένη, αφήνεται πάλι η πρώτη λυκείου ορφανή. Το τετραετές γυμνάσιο επομένως είναι μονόδρομος, πράγμα που σημαίνει διετές αναβαθμισμένο Γενικό Λύκειο και επίσης διετές αναβαθμισμένο Τεχνικό-επαγγελματικό Λύκειο, και τα δυο με δυνατότητες πρόσβασης σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.

5.    Ακούγεται η πρόταση ότι τα παιδιά θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να αναμορφωθούν πρώτα οι πανεπιστημιακές σχολές. Σήμερα έχουμε σχολές με 12 τμήματα, και μάλιστα ετερογενή (Φιλοσοφική), σχολές με 2 τμήματα, σχεδόν ταυτόσημα  (Παιδαγωγικά), σχολές με ένα πολύ μεγάλο τμήμα και τα άλλα δορυφορικά (Ιατρική, Νομική), κλπ. Το πρόβλημα επομένως δεν λύνεται με είσοδο στις σχολές, αλλά στην καθιέρωση συστήματος και κανόνων ευρείας κινητικότητας εντός του πανεπιστημίου και όχι μόνο για το πρώτο έτος. Επίσης  στην καθιέρωση ευελιξίας των πτυχίων (πρωτεύουσες και δευτερεύουσες ειδικότητες και joint degrees).

Για να είναι οι  μεταρρυθμίσεις  αποτελεσματικές οφείλουν να είναι προ παντός συνεκτικές και να υπακούουν σε μια εσωτερική λογική. 

Διαφορετικά δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από όσα καλούνται να λύσουν. Καλές επίσης είναι οι ατέρμονες συζητήσεις, αλλά οφείλουμε  να λαμβάνουμε υπόψη μας τον αμείλικτο πολιτικό χρόνο.

Αρχίσαμε πριν ένα ακριβώς χρόνο τον Εθνικό και Κοινωνικό Διάλογο για την Παιδεία, δημιουργώντας πολλές ελπίδες σε γονείς και εκπαιδευτικούς για ριζικές αλλαγές.  

Δεν έχουμε δικαίωμα να τους απογοητεύσουμε.

 

Ετικέτες: 
Αντώνης Λιάκος

Σχόλια (4)

 
PENITAS
13 Δεκ 2016 14:17

Δεν βλέπω όρεξη για αλλαγές ένας χρόνος πέρασε αν ήταν θα είχαν αλλάξει τα πάντα. Έτοιμα εκπαιδευτικά μοντέλα προηγμένων χωρών θα μας είχαν αλλάξει από την τελμάτωση .

 
Φοιτητής ΑΕΙ ΤΤ
13 Δεκ 2016 18:59

"..και τα δυο με δυνατότητες πρόσβασης σε ΑΕΙ και ΤΕΙ."
Πραγματικά κ. Λιάκο αναρωτιέμαι: δεν ντρέπεστε πλέον να υποκρινεστε ότι υπάρχει αυτός ο διαχωρισμός; ή μήπως θέλετε να πιστέψουμε ότι έχετε τέτοια άγνοια; Εάν ισχύει το δεύτερο πως είναι δυνατόν να κατέχετε τη θέση σας;

 
Anna
14 Δεκ 2016 08:44

Για άλλη μια φορά επισημαίνετε τις συμπληγάδες που έπονται και προτείνετε λύσεις. Δύσκολες μεν, αλλά λύσεις.

 
Γκέκας Γρηγόριος
16 Δεκ 2016 15:42

Ποια τελμάτωση κύριοι! Δεν έχουμε καλούς επιστήμονες;;;; Τον έξυπνο παριστάνετε! Οι παννελαδικές σας φταίνε! Προγράμματα και αδιάβλητα συστήματα σας λένε κάτι; Αίθουσες και τεχνολογία σας λένε κάτι; καθηγητές που δεν υπάρχουν σας λένε κάτι; 2 ή 3 τάξεις στο λύκειο κάνουν τη διαφορά; Στο πανεπιστήμιο η επιλογή του αντικειμένου σπουδών;Κινητικότητα μέσα στις σχολές;;;;!!!! Μήπως μετά το πτυχίο; Γερμανία , Φιλανδία και Αγγλία είμαστε; Με αυτοτέλεια των πανεπιστημιακών για να οργιάσει το ρουσφέτι!!!!!!!! Πως θα τα συμμαζέψετε; Θα σας πάρουν με τις ντομάτες! ΣΟΒΑΡΕΥΤΕΙΤΕ!!!!! Με αμείλικτο πολιτικό χρόνο!!!!!!!!!! κύριε υπουργέ δεν..... ΣΟΒΑΡΕΥΤΕΙΤΕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Αλλιώς Ραντεβού στα.......

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ