ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΕΙ

Πρόεδρος της ΑΔΙΠ: Η θετικότερη αξιολόγηση δόθηκε στην ποσότητα και ποιότητα του παραγόμενου ερευνητικού έργου των ΑΕΙ

Δημοσίευση: 18/12/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

A.    Στην πρόσφατη εξωτερική αξιολόγηση των Ιδρυμάτων από επιτροπές εξωτερικών εμπειρογνωμόνων, η θετικότερη αξιολόγηση δόθηκε στην ποσότητα και ποιότητα του παραγόμενου ερευνητικού έργου των Ιδρυμάτων, στο πλήθος των ερευνητικών συνεργασιών καθώς και την οργάνωση των θεσμών διαχείρισης των εξωτερικών πηγών χρηματοδότησης.

B.    Τα στοιχεία ευρωπαϊκών και διεθνών πηγών για τις επιδόσεις της χώρας μας στον τομέα της έρευνας επιβεβαιώνουν την παραπάνω εικόνα.

Τα παραπάνω τόνισε η πρόεδρος της ΑΔΙΠ καθ. Νικολέττα Παισίδου, μιλώντας στο Συνέδριο της ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, παρουσία του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου και τόνισε τα εξής:

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:Η προαναφερθείσα επιτυχία  οφείλεται σε συγκεκριμένους λόγους, από τους οποίους μπορούμε να συναγάγουμε και ορισμένα συμπεράσματα.

α. Προφανώς, εκτός από την πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης, που είχαν τα ΑΕΙ και τα ΕΚ της χώρας μας, μέσω, κυρίως, των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Πλαισίων, έπαιξαν ρόλο και η οργάνωση των προγραμμάτων αυτών καθώς και το ευνοϊκό περιβάλλον το οποίο δημιούργησε ο συγκεκριμένος θεσμός, με τις  απαιτήσεις  για ερευνητικές συνεργασίες από ομάδες έρευνας διαφορετικών χωρών, την υποστήριξη συμμετοχής νέων ερευνητών κ. λπ.

β. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώνει και μελετά η ΑΔΙΠ, οι ρυθμοί των επιδόσεων αυτών αρχίζουν να φθίνουν κατά την τελευταία διετία, ως επακόλουθο της μακροχρόνιας οικονομικής κρίσης.

γ.Η διαρροή του ανθρώπινου κεφαλαίου στην έρευνα και η συνακόλουθη συρρίκνωση των εθνικών μας δυνατοτήτων τροφοδοτούν έναν υφεσιακό κύκλο στον τομέα αυτόν.

ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΣΤΡΟΦΗ; Με δεδομένες αυτές τις συνθήκες, τίθεται το ερώτημα αν υπάρχει τρόπος αναστροφής αυτού του κύκλου.

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η απάντηση βρίσκεται στην διερεύνηση όλων των παραγόντων, που συμμετέχουν στην οικοδόμηση υψηλών επιδόσεων των δραστηριοτήτων έρευνας και εκπαίδευσης καθώς και στην αξιοποίηση των κατάλληλων εργαλείων.  

ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ: Η διασφάλιση ποιότητας συνιστά ένα τέτοιο εργαλείο. Για παράδειγμα, μία από τις ερωτήσεις που θέτει η διασφάλιση ποιότητας για να διαπιστώσει το βαθμό ενσωμάτωσης της νέας γνώσης, που παράγεται από την έρευνα, στη διαδικασία της μάθησης στην ανώτατη εκπαίδευση, είναι το κατά πόσο τα προγράμματα σπουδών επικαιροποιούνται και ποια είναι η διαδικασία σχεδιασμού τους. Σύμφωνα με την εξωτερική αξιολόγηση των Ιδρυμάτων, στον αντίποδα της  θετικής αξιολόγησης ως προς την ποιότητα και την ποσότητα του παραγόμενου από τα ΑΕΙ ερευνητικού έργου, τοποθετείται  ο χαμηλός βαθμός ενσωμάτωσης της νέας γνώσης στα προγράμματα σπουδών. Δηλαδή, η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας και η σύνδεσή της  με την εκπαίδευση δεν αποτελεί μια συστηματική διαδικασία.

ΑΠΟΥΣΙΑ ΣΤΟΧΟΥ: Το αρνητικό αυτό στοιχείο έχει τις αιτίες και τις επιπτώσεις του. Στις αιτίες συγκαταλέγονται, ενδεικτικά, η απουσία θέσπισης σχετικού στόχου από την πλευρά του Ιδρύματος και της ακαδημαϊκής μονάδας καθώς και η έλλειψη οργανωμένου πλαισίου εσωτερικών αρχών, διαδικασιών και παρακολούθησης (η διασφάλιση ποιότητας παίζει, πλέον, αυτόν τον ρόλο).

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΝΕΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ: Στις επιπτώσεις περιλαμβάνεται η αδυναμία  επώασης της ερευνητικής σκέψης από τον πρώτο κύκλο σπουδών και, συνακόλουθα, της προετοιμασίας παραγωγής νέων ερευνητών. Χάνεται, έτσι, η ευκαιρία για τα προγράμματα σπουδών να καταστούν θερμοκοιτίδες νέας ερευνητικής δραστηριότητας.

ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ: Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί μια ακόμη πρόκληση: το πώς τα ΑΕΙ θα αξιοποιήσουν με επιτυχία τη δύναμη της διεπιστημονικής έρευνας και εκπαίδευσης, διαχειριζόμενα ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών αντικειμένων και ειδικοτήτων.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΜΕ ΣΚΕΨΗ-ΜΟΡΦΩΣΗ-ΓΝΩΣΕΙΣ: Πιστεύουμε πως η διασφάλιση ποιότητας έχει πολλά να συνεισφέρει στη λειτουργία ελκυστικών ΑΕΙ, που θα παράγουν επιστήμονες με δημιουργικό τρόπο σκέψης, ευρεία μόρφωση και γνώσεις αιχμής, ως απόρροια της  συνέργειας έρευνας και εκπαίδευσης.

 

Σχόλια (1)

 
Γιάννης Φρόνιμος
18 Δεκ 2016 18:55

Γιατί κ. Πρόεδρε δεν δημοσιοοποιείτε στο site της ΑΔΙΠ τις εξωτερικες αξιολογησεις των ιδρυματων, οπως κανατε για τα τμηματα των Ιδρυματων; Ειναι υποχρεωση σας να το κανετε.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.