Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου μέσα από την Επιμόρφωση

Να σχεδιάσουμε ένα σύστημα πιστοποιημένης επιμόρφωσης χρησιμοποιώντας εργαλεία πιστοποίησης που περιλαμβάνουν εφαρμογή στη διδακτική πράξη επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα και βασικό μέρος της αξιολόγησης έχοντας υποστηρικτές τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
Δημοσίευση: 29/12/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δρ. Παντελής Βουλτσίδης
Σύμβουλος Επιστημονικού Έργου και μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης  (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.)

Η έννοια της αξιολόγησης είναι μια έννοια άμεσα συνυφασμένη με την ίδια την καθημερινότητά μας, αφού τις περισσότερες φορές, συνήθως διαισθητικά, αξιολογούμε πληθώρα δραστηριοτήτων, τόσο δικές μας όσο και των υπολοίπων, προϊόντα, υπηρεσίες κ.τ.λ., προκειμένου να αποτιμήσουμε την αξία τους και να επαναπροσδιορίσουμε τη στάση μας απέναντί τους

. Αυτή η έννοια όμως αποκτά ιδιαίτερη σοβαρότητα όταν μιλάμε για αξιολόγηση ανθρώπινου δυναμικού.

Στη σοβαρότητα θα πρέπει να προσθέσουμε και την ευαισθησία, όταν επιχειρήσουμε να συσχετίσουμε  αυτή  την έννοια με το εκπαιδευτικό έργο.

Αυτή η ιδιαιτερότητα προκαλεί μεγάλη συζήτηση και έχει σαν αποτέλεσμα  να ακούγονται συχνά αντικρουόμενες απόψεις  και μάλιστα από ανθρώπους που βρίσκονται ψηλά στην πυραμίδα της πολιτικής εξουσίας.

Οι περισσότεροι επικριτές αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα την εγκυρότητα και την αξιοπιστία των μεθόδων και των εργαλείων που προτείνονται.

Ωστόσο όλη αυτή η συζήτηση μας εγκλωβίζει και μας εμποδίζει να δούμε τον πραγματικό λόγο για τον οποίο θέλουμε να εφαρμόσουμε τη διαδικασία της αξιολόγησης που είναι η βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Εάν λοιπόν εστιάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα που αναμένουμε από μια αξιολογική διαδικασία τότε μπορούμε να σκεφτούμε και άλλα εργαλεία τα οποία στοχεύουν στο ίδιο αποτέλεσµα  δηλαδή να μας κάνουν καλύτερους στο έργο που επιτελούμε.

Ένα τέτοιο εργαλείο είναι και ο θεσμός της επιμόρφωσης. Εδώ λοιπόν μπορούμε να επικεντρωθούμε στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συνδεθούν αυτές οι 2 έννοιες Επιμόρφωση και Αξιολόγηση.

Μελετώντας το επιστημονικά το θεσμό της επιμόρφωσης θα δούμε, ότι αυτός αποτελεί μια εκπαιδευτική διαδικασία που στοχεύει στην παροχή  γνώσεων και δεξιοτήτων αλλά διαμόρφωση στάσεων απέναντι σε αντικείμενα που σχετίζονται με το έργο που επιτελούμε. Αυτός όμως ο θεσμός συνδέεται με δύο βασικές προδιαγραφές  Την εφαρμογή αρχών της εκπαίδευσης ενήλικων και την πιστοποίηση.

•    Η πρώτη  προδιαγραφή είναι αυτή που κάνει προσεγγίσιμη την επιμόρφωση σε κάθε ενήλικο άτομο με τις ανάγκες του και τις ιδιαιτερότητές του.

•    Η δεύτερη είναι αυτή που διασφαλίζει την επίτευξη των βασικών στόχων της επιμόρφωσης δηλαδή το προσδοκώμενο μαθησιακό αποτέλεσμα.

Αυτή είναι η βασική συνιστώσα της επιμόρφωσης η οποία εξ ορισμού της συνδέεται με τη διαδικασία της αξιολόγησης.

Αναλύοντας περισσότερο τη συγκεκριμένη  συνιστώσα μπορούμε να αναζητήσουμε τρόπους να κάνουμε την επιμόρφωση περισσότερο αποτελεσματική.

Αυτό επιτυγχάνεται με τη δημιουργία εργαλείων πιστοποίησης, τα οποία συνδέονται με το παραγόμενο έργο, που στην περίπτωσή μας είναι το εκπαιδευτικό έργο.

Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και  του εκπαιδευτικού έργου που παράγεται κατά τη διάρκεια της πιστοποίησης ενός επιμορφωτικού προγράμματος..

Δημιουργώντας ένα σύνολο από επιμορφωτικά προγράμματα συνδεόμενα με το εκπαιδευτικό έργο και χρησιμοποιώντας εργαλεία πιστοποίησης που περιλαμβάνουν εφαρμογή στη διδακτική πράξη μπορούμε να προσεγγίσουμε τους βασικούς στόχους της επιμόρφωσης αλλά και της αξιολόγησης   

Μια μικρή εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων στα οποία χρησιμοποιήθηκαν τέτοιου είδους εργαλεία πιστοποίησης  είχαμε την ευκαιρία να δούμε στο πρόγραμμα Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στην εφαρμογή των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη Β Επιπέδου, αλλά και στην πιλοτική εφαρμογή του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης που όμως ποτέ δεν ολοκληρώθηκε.

Τα εργαλεία πιστοποίησης στα 2 προαναφερόμενα προγράμματα περιλάμβαναν τη χρήση διδακτικών σεναρίων με εφαρμογή στη διδακτική πράξη.

Το χαρακτηριστικό και των 2 ανωτέρω προγραμμάτων ήταν η πολύ καλή αποδοχή από τους εκπαιδευτικούς.

Επιπλέον, έχει τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή στο Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης ένα αρκετά φιλόδοξο πρόγραμμα συνολικής διάρκειας 166 ωρών με θέμα «Εξ Αποστάσεως Επιμόρφωση στην Ηγεσία και Διοίκηση στην Εκπαίδευση» το οποίο περιλαμβάνει ως εργαλείο πιστοποίησης ερευνητική εργασία με βάση μελέτες περίπτωσης προβλημάτων που ανακύπτουν στη σχολική μονάδα.

Αν και το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι αρκετά απαιτητικό εντούτοις δέχεται πολύ μεγάλο αριθμό αιτήσεων από εκπαιδευτικούς.

Η μικρή εμπειρία των προαναφερόμενων προγραμμάτων δείχνει τη μεγάλη ανταπόκριση των εκπαιδευτικών σε κάθε τι που συντελεί στην αναβάθμιση του έργου τους  και μέσα από διαδικασίες αξιολόγησης.

Δεν έχουμε λοιπόν παρά να σχεδιάσουμε ένα σύστημα πιστοποιημένης επιμόρφωσης χρησιμοποιώντας εργαλεία πιστοποίησης που περιλαμβάνουν εφαρμογή στη διδακτική πράξη επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα και βασικό μέρος της αξιολόγησης έχοντας υποστηρικτές τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

Βέβαια, ο σχεδιασμός ενός τέτοιου συστήματος επιμόρφωσης είναι μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία στην οποία απαιτείται προσεκτικός σχεδιασμός, εκμετάλλευση όλων των μορφών και των τύπων επιμόρφωσης με παράλληλη προσεκτική ανίχνευση αναγκών των εκπαιδευτικών.

Μπορούμε όμως να εκμεταλλευτούμε την πολύτιμη τεχνογνωσία φορέων όπως το ΕΚΔΔΑ και την εξειδίκευση που έχουν  στην ανίχνευση εκπαιδευτικών αναγκών και στο σχεδιασμό επιμόρφωσης.

Αξίζει να προσπαθήσουμε.

 

Σχόλια (5)

 
Πέτρος
30 Δεκ 2016 15:55

Ο κ. Βουλτσιδης εχει σαφεστατα ξεκαθαρες και σωστες αποψεις,οι οποιες ομως απέχουν παρασαγγες από τις ιδεοληπτικες καταστροφικες αποψεις των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Το πλαισιο του Υ.Π. ειναι η μαχη κατα της αριστειας και η εξισωση στον πατο.Καταστροφή σε ολα. Η λύση; Να φυγουν ΑΜΕΣΑ.

 
Χριστίνα
30 Δεκ 2016 14:43

Καλημέρα και Χρόνια πολλά! Διάβασα με αρκετό προβληματισμό το άρθρο του κου Βουλτσίδη καθώς αναπόφευκτα γεννήθηκαν κάποιες απορίες... Πιστεύω ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά στον τρόπο παρακολούθησης της επιμόρφωσης και παραγωγής έργου από πλευράς του εκπαιδευτικού αν πρόκειται αυτή να συνδεθεί με πιστοποιήσεις. Δεν γνωρίζω επί παραδείγματι αν θα έκανα τις ίδιες εργασίες στο ΜΠΕ αν ήξερα ότι αυτές θα χρησιμοποιούνταν για την αξιολόγησή μου! Και μιλώ ενδεικτικά για το πρόγραμμα αυτό επειδή συμμετείχα με ενθουσιασμό, εργάστηκα συνειδητά, παρήγαγα έργο και, γενικά, το έχω καταχωρίσει ως μια θετική εμπειρία μου. Πρέπει κάποτε, επιτέλους, εμείς οι εκπαιδευτικοί να απεμπλακούμε από τη λογική που για χρόνια κυριαρχεί στον κλάδο και μας κατευθύνει σε επιμορφώσεις με σκοπό τη λήψη μορίων για επαγγελματική ανέλιξη (εδώ, ίσως πιο επικίνδυνο αυτό, συνδέεται με την "αξιολόγηση" του εκπαιδευτικού). Φοβάμαι πως θα δούμε για άλλη μια φορά πλήθος εκπαιδευτικών να κάνει αιτήσεις προκειμένου να "επιμορφωθεί", να ανθούν οικονομικά τα φροντιστήρια που θα αναλαμβάνουν "εργασίες", να μιλάμε πάλι για τα "μόρια" που θα πάρουμε και, τελικά, να χάσουμε για άλλη μια φορά τον στόχο: την αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Δεν μπορεί να αξιολογείς τον εκπαιδευτικό ενώ παράλληλα τον επιμορφώνεις και αυτή η αξιολόγηση να τον ακολουθεί στον φάκελό του! Με τι διάθεση θα επιμορφώνεται αυτός ο άνθρωπος ενώ θα ξέρει ότι πάση θυσία θα πρέπει να προβάλλει ένα "έργο βιτρίνας"; Κι έπειτα στην πράξη αναδεικνύονται και πολλές δυσλειτουργίες. Ποιος θα τολμήσει να τις εντοπίσει ή να "αξιολογήσει" τι είδους επιμόρφωση πήρε, αφού αυτή θα θεωρείται προϋπόθεση για τη δική του αξιολόγηση; Καλό θα ήταν αξιολόγηση και επιμόρφωση να μην μπερδεύονται... Για να έχει νόημα η επιμόρφωση... Η επιμόρφωση πρέπει να είναι δεδομένη μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Κι ίσως θα έπρεπε να είμαστε πιο προσεκτικοί στη γενίκευση του τύπου "Η μικρή εμπειρία των προαναφερόμενων προγραμμάτων δείχνει τη μεγάλη ανταπόκριση των εκπαιδευτικών σε κάθε τι που συντελεί στην αναβάθμιση του έργου τους και μέσα από διαδικασίες αξιολόγησης". Η μικρή εμπειρία της εφαρμογής της αξιολόγησης στα σχολεία έδειξε μάλλον το αντίθετο! Αυτοί που ανέκαθεν είχαν να επιδείξουν έργο, που επιμορφώνονταν, σπούδαζαν, είχαν εν γένει ανοιχτούς ορίζοντες, δεν αναβάθμισαν το έργο τους λόγω αξιολόγησης, ενώ, αντίθετα, παρατηρήσαμε πως υπήρξε το φαινόμενο αγχωμένοι εκπαιδευτικοί να αναλαμβάνουν "προγράμματα" καινοτόμων δράσεων (απίστευτες συμμετοχές στις διευθύνσεις) τα οποία κανείς δεν ήταν σε θέση ή δεν ήθελε να "αξιολογήσει" κατά πόσο προήγαγαν την εκπαιδευτική διαδικασία! Και καταθέτω έναν προβληματισμό: κάτω από αυτές τις συνθήκες πίεσης μπορεί να αξιολογηθεί η ποιότητα παροχής εκπαιδευτικού έργου;

 
Αμερόληπτος
30 Δεκ 2016 12:46

@B Πού βλέπεις την παιδεία αγαπητέ; Και δεν ξέρω τι ακριβώς εννοείς με τον όρο παιδεία, γιατί τον χρησιμοποιούν πολλοί χωρίς να γνωρίζουν τη σημασία του. Εκπαίδευση έχουμε και μάλιστα κάκιστη με σεμινάρια, ημερίδες, προγράμματα (αξιόλογα;), επιμορφώσεις για να λέμε ότι γίνεται κάτι. Από ουσία όμως τίποτε!

 
εκπαιδευτικός
30 Δεκ 2016 09:57

σύμφωνα με την άποψή μου, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί (πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών κατέχουν msc, πτυχίο απο το Διδασκαλίο και πιστοποιήσεις σεμιναρίων) αυτό που ζητούν δεν είναι άλλο ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης και μάλιστα από φορέα που δεν σχετίζεται με την καθημερινότητα των σχολείων. Καθημερινά φτάνουν στα σχολεία προσκλήσεις ενδιαφέροντος για πολλά και αξιόλογα προγράμματα, η ΔΟΕ, οι σχολικοί σύμβουλοι, τμήματα των Δήμων και της Περιφέρειας, άλλοι φορείς π.χ ΟΚΑΝΑ διοργανώνουν δωρεάν σεμινάρια και επιμορφώσεις. Έχουν χορτάσει απο θεωρία!!! θέλουν υποστήριξη στην τάξη τους να εφαρμόσουν τη θεωρία και μετά ας αξιολογηθούν.

 
Β
29 Δεκ 2016 22:42

Συμφωνώ με τον κύριο Βουλτσίδη.Είχα την τύχη να πάρω μέρος και στην επιμόρφωση ΤΠΕ Επιπέδου Β αλλά και στο πρόγραμμα του ΕΚΔΔΑ "Εξ αποστάσεως επιμόρφωση στην Ηγεσία και Διοίκηση στην Εκπαίδευση "και έχω να πω τα καλύτερα.Το δεύτερο είναι σαφώς πολύ πιο απαιτητικό αλλά σίγουρα κερδίζεις πολλά πράγματα και το βασικό είναι ότι σε βάζει να σκεφτείς και να προβληματιστείς! Μόνο με την "εκμετάλλευση" της τεχνογνωσίας που διαθέτουν αξιόπιστοι φορείς και με την παρακολούθηση από αυτούς προγραμμάτων επιμόρφωσης μπορεί να αλλάξει η σχολική κουλτούρα προς το καλύτερο! Εξάλλου ...τα πάντα είναι θέμα παιδείας!!!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ