Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Τα “επτά” σημεία της ΝΔ για τα Πανεπιστήμια -Δίπτυχο «ελεύθερο σχολείο» - «αυτόνομο Πανεπιστήμιο.

“Αρκετές από τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία”.
Δημοσίευση: 28/01/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τις "επτά" ενδεικτικές κατευθύνσεις του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας για τα Πανεπιστήμια , παρουσίασε η Τομεάρχης παιδείας του κόμματος Νίκη Κεραμέως,  στη Σύνοδο Πρυτάνεων, στην Αλεξανδρούπολη, οι οποίες έχουν ως εξής:

1) Ουσιαστική ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων. Προς αυτή την κατεύθυνση έμφαση θα δοθεί στην άμεση έκδοση από τα ιδρύματα των οργανισμών και εσωτερικών κανονισμών των Α.Ε.Ι.

2) Αποκατάσταση της λειτουργίας των Συμβουλίων Ιδρύματος ως απαραίτητο βήμα για να υπάρχει περισσότερη λογοδοσία και εσωτερική εποπτεία της ασκούμενης διοίκησης. Και βεβαίως γνωρίζουμε ότι έχουν εκφραστεί διαφορετικές απόψεις σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των συμβουλίων αυτών, οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στην επαναλειτουργία τους.

3) Μεγαλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία. Στην ίδια κατεύθυνση, θα δοθούν κίνητρα για τη συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων και νεοφυών επιχειρήσεων, την εφαρμοσμένη έρευνα και τα επιχειρηματικά οικοσυστήματα.

4) Κίνητρα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και των συνεργασιών με ιδρύματα του εξωτερικού. Έμφαση στη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων.

5) Δημιουργία νέου ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας με κίνητρα για δημιουργία clusters και επίτευξη οικονομίας κλίμακας στις υποδομές. Λέμε ναι στο συγκερασμό δυνάμεων, αλλά με διακριτούς ρόλους, σεβασμό στο αυτοδιοίκητο και σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.

6) Διαρκής τακτική αξιόλογηση των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των ιδρυμάτων, καθώς και πιστοποίηση από μια ισχυρή Ανεξάρτητη Αρχή.

7) Καλύτερη αξιοποίηση, αλλά και διεύρυνση, των χρημοτοδοτικών εργαλείων για την επίλυση χρόνιων ζητημάτων. Γιατί, για παράδειγμα, να μην δρομολογήσουμε και συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στον τομέα των υποδομών, όπως για την κατασκευή νέων φοιτητικών εστιών που είναι απαραίτητες σε πολλά ιδρύματα;

Δίπτυχο «ελεύθερο σχολείο» - «αυτόνομο Πανεπιστήμιο»

Η κ. Κεραμέως τόνισε πως

1. Η δική μας λογική, η δική μας επιλογή συνοψίζεται στο δίπτυχο «ελεύθερο σχολείο» - «αυτόνομο Πανεπιστήμιο».

2. Σχολεία και Πανεπιστήμια, που μπορούν να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να διαφοροποιούνται και ν’ αυτενεργούν.

3.  Σχολεία και πανεπιστήμια, τα οποία δεν ελέγχονται ασφυκτικά από το υπουργείο Παιδείας, αλλά που εποπτεύονται παραγωγικά και με κριτήρια ποιότητας.

Προτεραιότητα η αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου

Για τη Νέα Δημοκρατία, είπε η τομέαρχης Παιδείας ,  η αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου αποτελεί βασική προτεραιότητα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και πρόσθεσε: “Για να μπορέσουμε να ξεφύγουμε από τη θλιβερή εσωστρέφεια και τις ιδεοληψίες που κρατούν δέσμιο το εκπαιδευτικό μας σύστημα και ακυρώνουν την αναπτυξιακή του προοπτική. Πώς; Με ισότητα ευκαιριών, με αξιοκρατία και διαφάνεια, με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα”.

 Επίθεση στην Κυβέρνηση

Η κ. Κεραμέως άσκηση σκληρή κριτική στην κυβερνητική πολιτική στο χώρο της παιδείας , τονίζοντας τα εξής:

α.Η Κυβέρνηση τα τελευταία δύο χρόνια έχει αποδείξει πως πορεύεται χωρίς στρατηγική στόχευση και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και στην παιδεία γενικότερα. Μέχρι σήμερα, δεν έχουμε δει καμία ολοκληρωμένη νομοθετική παρέμβαση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, μόνο εμβαλωματικού τύπου διευθετήσεις και αποσπασματικές ρυθμίσεις, που αποσκοπούν σε βραχυπρόθεσμη μικροδιαχείριση. Χαμηλές προσδοκίες και απουσία οράματος.

β. Και μετά λύπης διαπιστώνουμε ότι και οι πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργού στην έκτακτη σύνοδο των πρυτάνεων κινούνται στην ίδια κατεύθυνση, είναι εξαιρετικά ασαφείς και αφήνουν ερωτηματικά ως προς τη δυνατότητα και τις ουσιαστικές λεπτομέρειες υλοποίησής τους, αλλά και, εν τέλει, ως προς τις ίδιες τις προθέσεις του υπουργού. Οι σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις δεν ανταποκρίνονται στις αρχές αυτονομίας και αξιοκρατίας που θεωρώ ότι πρέπει να διέπουν τα εκπαιδευτικά μας πρότυπα. Αναμένουμε την εξειδίκευση των προτάσεων του υπουργού  ενώπιόν σας, ωστόσο, αρκετές από τις εξαγγελίες προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία.

Συγκεκριμένα:

Πρώτον, το πλαίσιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές. Πρόκειται για ένα πλαίσιο υπέρμετρα περιοριστικών ρυθμίσεων, ο ορισμός θα έλεγα αυτού που αποκαλούμε overregulation. Πού θα οδηγήσουν οι ρυθμίσεις αυτές; Εκτιμώ ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος οι ρυθμίσεις αυτές να βραχυκυκλώσουν τα πανεπιστήμια, να καταστήσουν τα μεταπτυχιακά τους προγράμματα μη ανταγωνιστικά και μη βιώσιμα. Και βεβαίως ουδείς λόγος γίνεται από το Υπουργείο για εξωστρέφεια, για υιοθέτηση επιτυχημένων διεθνών πρακτικών, για διασύνδεση με την αγορά εργασίας, για ουσιαστική εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση.

Δεύτερον, μετά τη συστηματική υποβάθμιση, από την αρχή της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, και την αποψίλωση των Συμβουλίων Ιδρύματος από ουσιαστικές αρμοδιότητες, έρχεται τώρα και η τυπική κατάργησή τους.

Τρίτον, ανησυχητικά θολό είναι και το πλαίσιο των «Περιφερειακών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης». Ποιος ο ρόλος και ποιες οι αρμοδιότητές τους; Ουδείς γνωρίζει. Η ανησυχία μας όμως είναι συγκεκριμένη: να μην δημιουργηθεί μία νέα υπερκείμενη, γραφειοκρατική δομή που μέσω των αρμοδιοτήτων της και συγκεκριμένα μέσω του ελέγχου της ροής χρηματοδότησης, να περιορίσει το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων. Εμείς ασφαλώς και θα στηρίξουμε νέα αναπτυξιακά εργαλεία που προάγουν την έρευνα και την καινοτομία, και που μπορούν να αξιοποιήσουν τυχόν συνέργειες και οικονομίες κλίμακος σε περιφερειακό επίπεδο, όχι όμως νέες δυσκίνητες, γραφειοκρατικές δομές, που θίγουν το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων.

Τέταρτον, ορισμένες από τις εξαγγελθείσες ρυθμίσεις για τη διοίκηση των ιδρυμάτων είναι εμφανώς μη λειτουργικές, όπως για παράδειγμα η εκλογή αντιπρυτάνεων από ξεχωριστή λίστα.

 

Σχόλια (1)

 
Φοιτητής ΑΕΙ ΤΤ
28 Ιαν 2017 16:21

Για τα ΤΕΙ ούτε σχόλιο..ο νοών νοείτω..
Για πόσα χρόνια ακόμα θα συνεχίσει αυτό το έργο άραγε;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ