Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Διευκρινίσεις για τις διατάξεις για την Ερευνα στο πολυνομοσχέδιο «σκούπα» για την παιδεία

Δημοσίευση: 07/02/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Διευκρινίσεις έδωσε ο Αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Κώστας Φωτάκης, κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής σχετικά με το άρθρο 28 του πολυνομοσχΕδίου   «σκούπα» για την παιδεία.

Συγκεκριμένα ο κ. Φωτάκης έδωσε τις ακόλουθες διεΥποβολήυκρινίσεις:
 
Α.
Το πρώτο έχει να κάνει με την παράγραφο 1 του άρθρου 28, η οποία παρέχει μεγαλύτερη προθεσμία για την προετοιμασία των εσωτερικών κανονισμών των εποπτευομένων φορέων. Δεν είχαν εκπληρώσει αυτό το έργο στο διάστημα που είχε μεσολαβήσει και έχει γίνει, ούτως ώστε να ληφθούν υπόψη οι ρυθμίσεις, που προβλέπονται από το ν.4676 και το ν.4310. Γι' αυτό δίνεται αυτή η επέκταση.

Β. Η παράγραφος 2 του άρθρου 28 καταργεί τη διάταξη που προβλέπει τη δυνατότητα πέντε νέων ερευνητικών κέντρων, τα οποία είχαν καταρχήν προβλεφθεί στο ν.4310, χωρίς όμως να έχει εξεταστεί εκεί, ούτε η σκοπιμότητα, ούτε η βιωσιμότητά τους. Δεν υπεβλήθη, λοιπόν, κανένα σχέδιο βιωσιμότητας ή σκοπιμότητας και κατόπιν, πώς αυτοί οι φορείς εντάσσονται στο συνολικό ερευνητικό ιστό της χώρας. Ανεστάλη η ίδρυση των φορέων αυτών μέχρι τις 31/12/2016, αλλά και τότε ουδέποτε υπεβλήθη από τους προτείνοντες, όσους την ελάχιστον είχαμε καταφέρει να βρούμε, κάποιο σχέδιο.

Γ. Κατόπιν αυτών, προτείνεται η κατάργηση τους, χωρίς όμως να αποκλείεται η ίδρυση Ερευνητικών Κέντρων, διότι όπως προβλέπει ο νόμος 4386 αυτή είναι δυνατή να γίνει εφόσον υποβληθούν σχέδια βιωσιμότητας, σκοπιμότητας και όλα τα σχετικά.

Δ. Και εδώ θα ήθελα να πω ότι μπορεί να παίξουν και σημαντικό ρόλο τα Περιφερειακά Συμβούλια Έρευνας και τα Περιφερειακά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης, που έχουν και συνάφεια με την έρευνα, αφού μιλάμε για αναπτυξιακά εργαλεία.

Ε. Υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Το ζήτημα που ήθελα να τονίσω είναι ότι δεν είναι μόνο τα Ερευνητικά Κέντρα τα οποία αποτελούν πυλώνες ανάπτυξης μιας Περιφέρειας, αλλά μπορούμε να έχουμε για παράδειγμα κέντρα παροχής υπηρεσιών, τεχνολογικά πάρκα ή άλλα τινά. Επομένως μιλάμε για ένα ολόκληρο σύμπλεγμα δυνατοτήτων. Σε ορισμένες Περιφέρειες υπάρχουν ήδη αυτές οι δυνατότητες. Και βέβαια σε αυτό το πλαίσιο παίζει ένα σημαντικό ρόλο ένα νέο καινούργιο στοιχείο που έχει προστεθεί από τον περασμένο Δεκέμβρη, η δημιουργία του Υπέρταμείου Συμμετοχών, που ένα από τα Ταμεία που εμπεριέχει είναι το Ταμείο «Παράθυρο Καινοτομίας», και δίνει ακριβώς την δυνατότητα για τέτοιου τύπου δράσεις.

Ζ. Όλα αυτά λοιπόν θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν γίνονται οι σχετικές προτάσεις ούτως ώστε να έχουμε την βέλτιστη πρόταση για την ανάπτυξη της κάθε Περιφέρειας.

Η. Το τρίτο σημείο έχει να κάνει με την παράγραφο 10 στην οποία διευκρινίζεται ότι ο χειρισμός των θεμάτων διοικητικής φύσεως επί το πλείστο του ΕΛΙΔΕΚ ανήκει στην Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας.

Θ. Με τη συγκεκριμένη διάταξη αυτό που ήθελα να τονίσω είναι ότι το ΕΛΙΔΕΚ δεν χάνει την αυτοτέλεια του ούτε ως θεσμός- και αυτό είναι πολύ σημαντικό να το έχουμε υπόψη ότι αποτελεί θεσμό, το έχουμε πολλές φορές εξηγήσει- ούτε όσον αφορά την προκήρυξη ερευνητικών προγραμμάτων και τη διαχείριση των αντίστοιχων πόρων.

Ι. Απλά ορίζεται ότι για θέματα τεχνικά όπως π.χ. για ζητήματα ερμηνείας της νομοθεσίας, για ζητήματα οργάνωσης κάποιας  διεθνούς συνεργασίας, η Γενική Γραμματεία θα είναι υπεύθυνη και όχι το Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού.

Κ. Εδώ εκείνο το οποίο ήθελα να πω είναι το εξής: Το ότι δεν χάνει την αυτοτέλεια του το ΕΛΙΔΕΚ προκύπτει από το γεγονός ότι δεν θίχτηκαν καθόλου ζητήματα της δομής του. Το κυρίαρχο όργανο στο ΕΛΙΔΕΚ είναι η γενική συνέλευση των φορέων που το απαρτίζουν, η γενική συνέλευση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και των Ερευνητικών Κέντρων.

Λ. Και η καρδιά του ΕΛΙΔΕΚ είναι το Επιστημονικό του Συμβούλιο, το οποίο επιλέγεται από την γενική συνέλευση. Σημειωτέον ότι η γενική συνέλευση έχει προκηρυχθεί για την επόμενη εβδομάδα, στις 13 Φεβρουαρίου. Γίνεται η γενική συνέλευση του ΕΛΙΔΕΚ για να βγει η Εισηγητική Επιτροπή για την επιλογή του Επιστημονικού Συμβουλίου. Με άλλα λόγια το θέμα ΕΛΙΔΕΚ προχωρά γοργά.

Μ. Και βέβαια και ένα τελευταίο επιχείρημα: Εάν κάποιος θεωρεί ότι χάνεται η αυτονομία του ΕΛΙΔΕΚ και λέει μάλιστα ότι δεν χρειάζεται και  καθόλου, εκείνο που θα ήθελα να πω είναι το εξής: Το ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή Διεύθυνση Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Υπουργείο, αυτό δεν σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια δεν έχουν τη δικιά τους αυτοτέλεια. Οπότε νομίζω ότι αυτό είναι καθαρό. Για τον θεσμό ΕΛΙΔΕΚ δεν θα ήθελα να προχωρήσω για λόγους οικονομίας χρόνου, αλλά πολλές φορές τον έχουμε αναφέρει και δεν θα πρέπει να τον βλέπουμε μονάχα σαν ένα φορέα διαχείρισης, όπως ατυχώς γίνεται από μέρη της Αντιπολίτευσης. Ευχαριστώ.

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.