ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Προγράμματα σπουδών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Δημοσίευση: 11/04/2017
Alt Text: 
Σχολείο λύκειο
Σχολείο λύκειο
Title Text: 
Σχολείο λύκειο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γεώργιος Δ. Τσαντάκης
Εκπαιδευτικός-Συγγραφέας

Συμμετοχή εκπροσώπων της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων (Π.Ε.Σ.Σ.), των Επιστημονικών Ενώσεων Εκπαιδευτικών, των συνδικαλιστικών Ομοσπονδιών, καθώς και της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών/τριών Ελλάδας για την αναδιάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καθώς και τον σχεδιασμό σταθερού συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Α. Γνωστικά αντικείμενα

1. Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Γενικής Παιδείας (Στοιχεία και Κείμενα Βιβλικής Θεολογίας, Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Γλωσσική Ανάπτυξη, Στοιχεία και Κείμενα Γενικής Ιστορίας, Μαθηματική Σκέψη, Φυσικές Επιστήμες, Κοινωνικές Επιστήμες, Ξένη Γλώσσα, Ψυχοκινητική Ανάπτυξη, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, Καλλιτεχνική Ανάπτυξη, Προγράμματα Διαθεματικών Δραστηριοτήτων (Ευέλικτη Ζώνη-Διαθεματικότητα, Αγωγή Υγείας, Περιβάλλον, Διαφορετικότητα, Φιλαναγνωσία κ.λπ.), Σχέδια Δράσης (σύνταξη κανονισμού λειτουργίας του σχολείου, ανάπτυξη συνεργατικών πρακτικών διδασκαλίας, βελτίωση των σχέσεων μεταξύ μαθητών/τριών, διαχείριση της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού) και λειτουργία του Ολοήμερου Σχολείου.

2. Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Γενικής Παιδείας (Κείμενα Πατερικής και Παγκόσμιας Θεολογίας, Κείμενα Αρχαιοελληνικής Λογοτεχνίας, Κείμενα Νεοελληνικής και Παγκόσμιας Λογοτεχνίας, Γλωσσική Ανάπτυξη, Πολιτισμική Ιστορία (δυνατότητα διαθεματικής και διεπιστημονικής προσέγγισης), Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση, Ξένη Γλώσσα, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, Καλλιτεχνική Ανάπτυξη, Ψυχοκινητική Ανάπτυξη, Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, Σχέδια Δράσης (ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με αξιοποίηση των Τ.Π.Ε., ανάπτυξη ενεργητικών μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας, ενίσχυση του ρόλου των Μαθητικών Κοινοτήτων, διερεύνηση της μαθητικής διαρροής κ.λπ.), Επιλογής (Ανθρωπιστικών, Οικονομικών, Θετικών, Τεχνολογικών γνωστικών αντικειμένων), Επιστημονικών Πεδίων στο Λύκειο και λειτουργία Προγράμματος Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης.

Β. Ανάπτυξη ωρολογίων προγραμμάτων μαθημάτων

Γυμνάσιο 1. Στις τάξεις Α΄ και Β΄ το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων (τριάντα ώρες την εβδομάδα) θα περιλαμβάνει γνωστικά αντικείμενα Γενικής Παιδείας: Α΄ Ομάδα (μία ωριαία δοκιμασία κάθε τετράμηνο και μία εκπόνηση δημιουργικής εργασίας σ΄ ένα γνωστικό αντικείμενο). Β΄ Ομάδα μη γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα: Ψυχοκινητική Ανάπτυξη, Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, Σχέδια Δράσης και Επιλογής.

2. Στη Γ΄ τάξη το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων (τριάντα ώρες την εβδομάδα) θα περιλαμβάνει γνωστικά αντικείμενα Γενικής Παιδείας: Α΄ Ομάδα (μία ωριαία δοκιμασία και απολυτήριες εξετάσεις). Ο βαθμός κάθε μαθήματος θα είναι το άθροισμα των γινομένων του προφορικού βαθμού με συντελεστή μηδέν κόμμα τρία (0,3) και του γραπτού βαθμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7), διαμορφώνοντας τον Γ.Μ.Ο. του απολυτηρίου. Β΄ Ομάδα μη γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα: Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, Καλλιτεχνική Ανάπτυξη, Ψυχοκινητική Ανάπτυξη, Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, Σχέδια Δράσης και Επιλογής.

Λύκειο 1. Στις τάξεις Α΄ και Β το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων (τριάντα ώρες την εβδομάδα) να περιλαμβάνει γνωστικά αντικείμενα Γενικής Παιδείας: Α΄ Ομάδα (μία ωριαία δοκιμασία κάθε τετράμηνο και μία εκπόνηση δημιουργικής εργασίας σ΄ ένα γνωστικό αντικείμενο). Β΄ Ομάδα μη γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα: Ψυχοκινητική Ανάπτυξη, Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, Σχέδια Δράσης και Επιλογής.

2. Στη Γ΄ τάξη το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων (τριάντα ώρες την εβδομάδα), μία ωριαία δοκιμασία και απολυτήριες εξετάσεις, όπως

Πρόταση 1. Γενικής Παιδείας: Α΄ Ομάδα: Πηγές Πολιτισμικής Ιστορίας, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Ξένη Γλώσσα. Ο βαθμός κάθε μαθήματος θα είναι το άθροισμα των γινομένων του προφορικού βαθμού με συντελεστή μηδέν κόμμα τρία (0,3) και του γραπτού βαθμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7). Β΄ Ομάδα: Μη γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, Ψυχοκινητική Ανάπτυξη και Επιλογής.

2. Τέσσερα (4) Επιστημονικά Πεδία με τέσσερα (4) μαθήματα, τα οποία θα εξετάζονται σε πανελλήνιο επίπεδο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θα διαμορφώνουν τον Γ.Μ.Ο. της Βεβαίωσης Πρόσβασης με συντελεστές βαρύτητας, όπως:

Επιστημονικά Πεδία-μαθήματα:

α) Ανθρωπιστικών Σπουδών. Κείμενα Αρχαιοελληνικής Λογοτεχνίας, Πολιτισμική Ιστορία, Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Νεοελληνική Γλώσσα.

β) Σπουδών Υγείας. Φυσική, Βιολογία, Χημεία, Νεοελληνική Γλώσσα.

γ) Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών. Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Νεοελληνική Γλώσσα.

δ) Σπουδών Οικονομίας. Μαθηματικά, Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Εφαρμογές Υπολογιστών, Νεοελληνική Γλώσσα.

Ο βαθμός πρόσβασης κάθε μαθήματος που εξετάζεται με κοινά σε εθνικό επίπεδο θέματα θα είναι το άθροισμα των γινομένων του προφορικού βαθμού με συντελεστή μηδέν κόμμα τρία (0,3) και του γραπτού βαθμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7).

ΣΧΟΛΙΟ 1. Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να επιλέγουν γραπτή εξέταση των μαθημάτων των Επιστημονικών Πεδίων σε επίπεδο σχολικής μονάδας για την απόκτηση απολυτηρίου Γενικού Λυκείου, χωρίς να λαμβάνουν Βεβαίωσης Πρόσβασης.

2. Τα εξεταζόμενα μαθήματα Γενικής Παιδείας (Α΄ Ομάδα) και Επιστημονικών Πεδίων θα διαμορφώνουν τον Γ.Μ.Ο. του απολυτηρίου.

Πρόταση 1. Γενικής Παιδείας μη γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα: Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, Καλλιτεχνική Ανάπτυξη, Ψυχοκινητική Ανάπτυξη και Επιλογής.

2. Τέσσερα (4) Επιστημονικά Πεδία με επτά (7) μαθήματα, τα οποία θα εξετάζονται σε πανελλήνιο επίπεδο και θα διαμορφώνουν τους Γ.Μ.Ο. του απολυτηρίου και της Βεβαίωσης Πρόσβασης με συντελεστές βαρύτητας, όπως Επιστημονικά Πεδία-μαθήματα:

1. Ανθρωπιστικών Σπουδών. Κείμενα Αρχαιοελληνικής Λογοτεχνίας, Κείμενα Νεοελληνικής και Παγκόσμιας Λογοτεχνίας, Πολιτισμική Ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα, Φιλοσοφία, Ψυχολογία, Ξένη Γλώσσα.

2. Σπουδών Υγείας. Φυσική, Βιολογία, Χημεία, Μαθηματικά, Νεοελληνική Γλώσσα, Τεχνολογία, Ψυχολογία.

3. Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών. Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Εφαρμογές Υπολογιστών, Τεχνολογία, Νεοελληνική Γλώσσα.

4. Σπουδών Οικονομίας. Μαθηματικά, Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, Εφαρμογές Υπολογιστών, Νεοελληνική Γλώσσα, Πολιτισμική Ιστορία, Κοινωνιολογία.

Ο βαθμός πρόσβασης κάθε μαθήματος που εξετάζεται με κοινά σε εθνικό επίπεδο θέματα θα είναι το άθροισμα των γινομένων του προφορικού βαθμού με συντελεστή μηδέν κόμμα τρία (0,3) και του γραπτού βαθμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7).

ΣΧΟΛΙΟ: Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να επιλέγουν γραπτή εξέταση όλων των μαθημάτων της Γ΄ τάξης σε επίπεδο σχολικής μονάδας για την απόκτηση απολυτηρίου Γενικού Λυκείου.

Πρόταση: Πλήρης αποδέσμευση του Λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Στη Γ΄ τάξη το ωρολόγιο πρόγραμμα (τριάντα ώρες) θα περιλαμβάνει μαθήματα Γενικής Παιδείας και Επιστημονικών Πεδίων, όπως αναπτύσσονται στην πρώτη πρόταση. Οι απολυτήριες εξετάσεις θα οργανώνονται από τις οικείες Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ή τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ή τις σχολικές μονάδες με θέματα που θα λαμβάνονται από τράπεζα θεμάτων.

Μετά την απόκτηση του απολυτηρίου τίτλου, οι Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Ανθρωπιστικές, Θετικές, Υγείας, Τεχνολογικές, Οικονομικές) θα μεριμνούν για την εισαγωγή των υποψηφίων είτε με γραπτή εξέταση μαθημάτων είτε με συντελεστές βαρύτητας είτε με τον Γ.Μ.Ο. του απολυτηρίου τίτλου.

Τεχνολογική-Επαγγελματική Εκπαίδευση. Σύνδεση της Τεχνολογικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με τις κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις, γνωστικά αντικείμενα επαγγελματικού προσανατολισμού και ελάχιστα Γενικής Παιδείας (Γενικά Μαθηματικά, Γλωσσική Ανάπτυξη, Ξένη Γλώσσα, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, Ψυχοκινητική Ανάπτυξη, Σχέδια Δράσης).

Γ. Ομαδοποίηση κλάδων-ειδικοτήτων (ΠΕ01, ΠΕ02), (ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ12 και Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνία), (Ξένων Γλωσσών), (Κοινωνική, Πολιτική και Οικονομική Οργάνωση, Καλλιτεχνική και Ψυχοκινητική Ανάπτυξη) κ.λπ., με παράλληλη διεύρυνση των αναθέσεων στη διδασκαλία των μαθημάτων μετά από βραχεία επιμόρφωση.

Πηγές:
1. Τσαντάκης, Δ. Γ., Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, 2η έκδ., Θεσσαλονίκη, 2017.
2. Τσαντάκης, Δ. Γ., Διοίκηση στην εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη, 2017.

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ